1. In het kort

Per 1 januari 2006 zijn de tarieven van het belanghebbende (= vergunning) parkeren verhoogd, maar nog niet zo dat de kosten die toen voor vergunning parkeren werden gemaakt, gedekt werden. In november vorig jaar heeft de Raad met een motie het college opgedragen om:

a)       inzicht te geven in de kosten die gepaard gaan met parkeervergunninguitgifte en bezoekersparkeren;

b)       alternatieven uit te werken met behulp van creatieve ideeën waardoor kosten kunnen worden bespaard;

c)       ter bepaling van de kostendekkendheid van parkeertarieven inzicht te geven in de geldstromen in en uit het parkeerfonds (parkeergarages, fietsparkeren, autoluw, pollers, meldkamer, etc);

d)       aan te geven welk parkeerproduct de gemeente kan leveren tegen het tarief van 2005, bijvoorbeeld € 50 in de schil.

 

De bovengenoemde moties komen hierna aan bod. In hoofdstuk 2 wordt ingegaan op a) en c): kosten en baten van parkeren in het parkeermodel. Hierbij wordt gefocust op het vergunningparkeren en betaald straatparkeren, omdat die voor de tariefsvaststelling van belang zijn. In de programmabegroting 2006-2010 is de stand van de reserve zichtbaar. In hoofdstuk 3 komt b) aan bod: ideeën voor kostenbesparing parkeren. In hoofdstuk 4 wordt ingegaan op d): welk product tegen de prijs van 2005. Dit resulteert in hoofdstuk 5 in een voorstel om de tarieven voor vergunningparkeren in 2007 niet aan te passen, omdat de huidige prijzen (nagenoeg) voldoen voor kostendekkendheid. Vanwege deze gerealiseerde kostendekkendheid wordt tevens voorgesteld de tariefsvaststelling voortaan via de gemeentelijke belastingverordeningen en de gemeentelijke belastingtarieven te laten verlopen, zoals gebruikelijk voor alle gemeentelijke tarieven. Ook de prijs van betaald straatparkeren stijgt volgens het voorstel in 2007 niet. Wanneer wordt ingestemd met tariefsvaststelling via gemeentelijke belastingverordeningen en de gemeentelijke belastingtarieven, is volgend jaar geen aparte tarievennota noodzakelijk. Daarom wordt in hoofdstuk 6 nu al een voorstel gedaan voor de tarieven van betaald straatparkeren 2008.

Er wordt geen voorstel gedaan voor de tarieven van de parkeergarages. Formeel worden de tarieven voor de garages vastgesteld in het reglement parkeergarages Delft. Dit reglement wordt vastgesteld door de Raad, rekening houdend met het advies van Parking Delft BV. Tot nu toe was het beleid dat de tarieven van de garages gelijk zijn aan het tarief dat geldt voor parkeerterreinen. In het voorstel dat voorligt is met dit principe rekening gehouden. Aanpassing van het reglement parkeergarages Delft is nu niet aan de orde wat impliciet betekent dat het tarief van de garage voor 2007 niet verandert.

 

2. Kosten en baten van parkeren: parkeermodel

In 2004 is het kostprijscalculatiemodel gemaakt om de heldere relatie tussen kostenveroorzakers naar de diverse parkeerproducten weer te geven.  Dit model is toegelicht in de nota “Kostprijzen en kostendekkende tarieven parkeerproducten 2006” van november 2004. Het kostprijsmodel is op 10 januari 2006 aan de commissie Duurzaamheid gepresenteerd. Dit model is dit jaar geactualiseerd. Het vergunningparkeren is inmiddels kostendekkend, dit wordt hierna toegelicht. Betaald straatparkeren is meer dan kostendekkend. De tarieven voor betaald straatparkeren hebben echter samenhang met de tarieven van de garages om de parkeerdruk buiten garages en parkeerterreinen beperkt te houden. Dit wordt nader toegelicht in hoofdstuk 6.

 

De actualisatie van het kostprijscalculatiemodel heeft plaatsgevonden aan de hand van de volgende vragen:

§               Komen de uitgangspunten van het model nog overeen met de werkelijke situatie?

§               Klopt de input van het model nog?

§               Welke beleids- en uitvoeringswijzigingen moeten worden doorgevoerd?

§               Zijn er veranderingen van inzicht die leiden tot aanpassing van het model?

 

De hoofdindeling van het model is gehandhaafd. De wijze van toerekening van kosten en opbrengsten is in hoofdlijnen gelijk gebleven. De blokken waarin het model verdeeld is zijn opgenomen in bijlage 1. De gegevens zijn geactualiseerd naar de meest recente inzichten. De aanpassingen als gevolg van de actualisering zijn in bijlage 2 opgenomen.

 

De belangrijkste wijzigingen in het model zijn:

§               Alle regels en kolommen van de gegevens van de parkeergarages zijn verwijderd, omdat de kosten en opbrengsten van de parkeergarages voor het model nihil zijn. Dit omdat de parkeergarages zijn ondergebracht in een aparte BV.

§               De kosten en opbrengsten van de gehandicapten parkeerkaarten zijn verplaatst van vergunningparkeren naar betaald straatparkeren. Dit omdat het niet gewenst is om de kosten verbonden aan het gehandicaptenparkeren om te slaan over alle vergunninghouders. Tijdens de behandeling van het kostprijscalculatiemodel in de commissie Duurzaamheid is besloten dat het niet gewenst was de kosten van gehandicaptenparkeren nog langer te beschouwen als onderdeel van het vergunningparkeren.

§               De opbrengsten uit overige vergunningen zoals aannemersdagkaarten, overallkaart, en ontheffingen zijn toegevoegd aan het vergunningparkeren. De reden hiervoor is dat de gebruikers hiervan zowel van betaald straatparkeerplaatsen als van vergunningparkeerplaatsen gebruik maken. In het vorige model zijn deze opbrengsten volledig toegerekend aan het bezoekersparkeren (vergelijkbaar met opbrengsten uit de parkeerautomaten).

§               De tariefswijzigingen per 1 januari 2006 zijn doorgevoerd.

§               De kosten zijn herrekend naar prijsniveau van 2007, volgens de indexatiecijfers van de gemeente.

§               De efficiëntie slagen uit de nota van november 2004 zijn gehaald.

 

De actualisatie van het kostprijscalculatiemodel 2007 leidt tot een aanzienlijk minder negatief resultaat dan voor 2006. Voor 2007 leiden de berekeningen nog tot een tekort van circa € 19.000 op het vergunningparkeren. Voor 2006 was het geprognosticeerde tekort circa € 150.000. Dit tekort is verminderd als gevolg van een aantal factoren:

§               Bezuiniging TOR                                     +  € 107.000

§               Gehandicapten naar betaald parkeren        +     95.000

§               Opbrengsten                                           +     30.000

§               Hogere facilitaire kosten                           -/- €   90.000

§               Overig                                                     -/- €   11.000

 

Dat het tekort nu nagenoeg tenietgedaan is komt vooral door vermindering formatie bij Toezicht Openbare Ruimte (TOR) als gevolg van efficiencymaatregelen. De bezuiniging bij TOR is gerealiseerd omdat onder anderen veel meer vergunningaanvragen digitaal zijn gedaan dan voorzien. Omdat deze automatisch worden afgehandeld is dit doorvertaald in een verlaging in het aantal vergunningverleners. Bovendien is er, zoals hierboven beschreven, gekozen om het gehandicaptenparkeren niet langer aan het vergunningparkeren toe te rekenen en de opbrengsten uit overige vergunningen anders toe te rekenen. De opbrengsten zijn ook aangepast op basis van het aantal uitgegeven vergunningen en de tariefswijziging uit 2006. De vermindering van het tekort is nadelig beïnvloed door toerekening van hogere facilitaire kosten. Enkele overige aanpassingen, zoals toename kosten dataverkeer en verlaging kosten enquêtes, hebben netto een klein negatief effect op de kostendekkendheid.

 

Deze besparingen en aanpassingen hebben ertoe geleid dat de tarieven voor 2006 in feite (waarschijnlijk) kostendekkend zullen zijn. Omdat berekeningen in het model onderhevig zijn aan diverse fluctuaties, zoals verkochte aantallen producten en verdeling van de werkplek- en werknemersgebonden kosten, merken wij het geprognosticeerde tekort voor 2007 van nog slechts € 19.000 aan als kostendekkend. Aanpassing van de tarieven van het vergunningparkeren is daarmee niet meer nodig. Verdere ideeën om de kosten en daarmee ook de tarieven in de toekomst omlaag te brengen, zijn opgenomen in hoofdstuk 3. Het kostprijscalculatiemodel is toegelicht aan belangenorganisaties van bewoners op 19 september en 5 oktober 2006. Hierbij is ook uitgelegd waarom vorig jaar meer prijsverhoging was voorgesteld dan nu nodig blijkt te zijn (toegenomen internetgebruik en de keuze voor een andere toerekening gehandicaptenparkeren).

 

De kostprijscalculatie geeft geen integraal beeld van de reserve parkeren. Voor deze nota is inzichtelijk gemaakt wat wordt toegerekend aan het vergunning parkeren. In de programmabegroting 2007-2010 is de stand van de reserve zichtbaar.

 

3. Ideeën voor kostenbesparing

 

Digitaliserings- en automatiseringsbundel

Bekeken is wat de bundel van de volgende maatregelen kan opleveren:

-          uitgifte vergunningen en bezoekerskaart één keer per 3 jaar (inclusief digitale bezoekerskaart)

-          Uitgifte tijdelijke vergunningen alleen via internet[1].

Voor driejaarlijkse uitgifte is digitalisering van de bezoekerskaart noodzakelijk. De huidige bezoekerskaart wordt namelijk elk jaar anders vormgegeven omdat deze na (bewust of onbewust) verlies of diefstal nog altijd te gebruiken is.

Deze totaalbundel levert een geringe besparing op, die zou kunnen terugvloeien naar gebruikers. Deze bundel levert vanaf een jaar na invoering een jaarlijkse besparing op van € 33.000. Bewoners krijgen echter bijkomende kosten voor aan- en afmelden van de digitale bezoekerskaart. Vernieuwde ideeën voor de digitale bezoekerskaart en de totale digitaliserings- en automatiseringsbundel zijn op 19 september 2006 besproken met belangenverenigingen van bewoners. Geconcludeerd is dat deze voornamelijk het overwegen waard zijn, vanwege een mogelijke betere tegemoetkoming aan gebruikswensen. De gebruikers hebben bij evaluatie nadelen van de huidige bezoekerskaart benoemd, zoals onbewust verkeerd gebruik (bijvoorbeeld begintijd als eindtijd instellen), de beperking tot een bezoekende auto per huishouden, de korte maximale parkeerduur voor bezoek en de verhoging van de parkeerdruk door misbruik van de kaart. De wensen en mogelijkheden hebben nog niet geresulteerd in een eenduidig product. In samenspraak met bewonersorganisaties en belangenorganisaties voor bedrijven zal tot medio 2007 onderzoek worden gedaan naar de mogelijkheden voor verdere digitalisering van de bezoekerskaart. Het merendeel van de aanwezigen van de belangenverenigingen heeft aangegeven positief  te staan tegenover nader overleg.

 

4. Welk product tegen de prijs van 2005

In deze paragraaf wordt ingegaan op het verzoek uit de motie om aan te geven welk parkeerproduct de gemeente kan leveren tegen het tarief van 2005, bijvoorbeeld € 50 in de schil. Om dit tarief te kunnen handhaven moet nog verder bezuinigd worden op de kosten.


De volgende mogelijkheden zijn onderzocht:

1)       Bezuiniging op handhaving

2)       Publieksbalie afschaffen

3)       Alleen betalen via automatische incasso

4)       Bedrijven in verhouding meer laten betalen dan bewoners

 

Ad 1)    Bezuinigen op de handhaving is geen optie omdat dan ook de opbrengsten verminderen. De opbrengst uit de naheffingen, zijn hoger dan de salariskosten inclusief overhead voor de controleurs. Naast het feit dat halvering van het aantal handhavers geld kost, gaat de kwaliteit van de handhaving te sterk achteruit, hetgeen het effect van het systeem (verhogen van de kans dat gewenste parkeerders een parkeerplaats in de buurt vinden) onderuit haalt. Dit wordt dan ook niet geadviseerd.

Ad 2)    De publieksbalie voor het product parkeren afschaffen. Het is alleen nog maar mogelijk om parkeerproducten te bestellen of vragen te stellen via de digitale weg. Dit levert een dusdanige besparing op dat de tariefsstijging in 2006 ongedaan gemaakt kan worden. Het afschaffen van dit kanaal heeft als nadeel dat het de dienstverlening door de gemeente vermindert, voor bepaalde groepen burgers zelfs tot een ongewenst niveau. Dit wordt dan ook niet geadviseerd.

Ad 3)    Alleen betalen via automatische incasso. Dit scheelt naar verwachting € 5.000 en leidt ook in bepaalde mate tot vermindering van de dienstverlening. Dit wordt dan ook niet geadviseerd.

Ad 4)    Bedrijven in verhouding meer laten betalen dan bewoners. De bedrijven betalen overigens al meer dan bewoners. In andere gemeenten is het verschil soms groter dan in Delft. Verhoging van de prijzen zou invloed kunnen hebben op de bedrijfsvoering en zelfs op de vestigingsbereidheid. Facilitering van de bedrijvigheid in de Binnenstad is van belang. Ook behoud van menging van wonen en bedrijvigheid in de schil is wenselijk. Dit wordt dan ook niet geadviseerd.

 

5. Voorstel tarieven vergunningparkeren 2007

De tarieven voor 2007 kunnen met het huidige systeem ongewijzigd blijven ten opzichte van 2006. Zoals beschreven in hoofdstuk 2 komt dit door een efficiëntere vergunningverlening die het afgelopen jaar gerealiseerd is, wijzigingen in het kostprijscalculatiemodel en de reeds doorgevoerde verhoging van tarieven in 2006. Zie voor de ongewijzigde tarieven bijlage 3.

 

Vanwege de gerealiseerde kostendekkendheid wordt tevens voorgesteld de tariefsvaststelling voortaan via de gemeentelijke belastingverordeningen en de gemeentelijke belastingtarieven te laten verlopen, zoals gebruikelijk voor alle gemeentelijke tarieven. Ook de tarieven van betaald straatparkeren in 2007 stijgen volgens het voorstel niet, zie daarvoor hoofdstuk 6. Wanneer wordt ingestemd met tariefsvaststelling via de gemeentelijke belastingverordeningen en de gemeentelijke belastingtarieven, is volgend jaar geen aparte tarievennota noodzakelijk. De prijzen die jaarlijks opgenomen worden in de gemeentelijke belastingverordeningen en de gemeentelijke belastingtarieven zijn gebaseerd op de inflatie, trends in het aantal verkochte producten, en trends in opbrengsten uit fiscalisering. Indien er geen trendbreuken optreden, zal de wijziging slechts uit aanpassing wegens inflatie bestaan. Omdat vergunningen ook per maand kunnen worden betaald, wordt voorgesteld daarbij een jaarprijs te hanteren die deelbaar is door twaalf. Daarom zullen tarieven worden voorgesteld die zijn afgerond op veelvouden van 60 Eurocent. Daarbij vindt – met het oog op kostendekkendheid – afronding naar boven plaats.

 

6. Tarief betaald straatparkeren 2008

De tarieven voor het straat- en garage parkeren zijn per 1 januari 2005 (vlak na opening van de Zuidpoortgarage) voor het laatst veranderd. In de nota van 2004 is aangegeven dat we de tarieven voor het bezoekersparkeren niet jaarlijks aanpassen, maar tweejaarlijks. Dit in verband met de kosten die gepaard gaan met aanpassing van de tarieven. Per 1 januari 2007 kunnen de tarieven van het straatparkeren vanuit dat uitgangspunt weer aangepast worden.

 

De tarieven voor betaald straatparkeren hebben samenhang met de tarieven van de garages om de parkeerdruk buiten garages en parkeerterreinen beperkt te houden.

 

Parking Delft heeft aangegeven er de voorkeur aan te geven de tarieven voor de garages niet per 1 januari 2007 aan te passen, maar per 1 januari 2008. Argument hiervoor is de opening van de Koepoortgarage in 2008 en de praktische reden dat alleen verhoging van het tarief met € 0,20 (of een veelvoud daarvan) mogelijk is. Een verhoging van 0,20 per 1 januari 2007 is gezien de inflatiepercentages van de afgelopen twee jaar wat aan de hoge kant. Per 1 januari 2008 zou dat wel reëel zijn. Formeel worden de tarieven voor de garages vastgesteld in het reglement parkeergarages Delft. Dit reglement wordt vastgesteld door de Raad, rekening houdend met het advies van Parking Delft BV. Aanpassing van het reglement parkeergarages Delft is nu niet aan de orde wat impliciet betekent dat het tarief van de garage voor 2007 niet verandert. Parking Delft BV heeft inmiddels het formele advies met betrekking tot de tarieven aan de gemeente voorgelegd in de aandeelhoudersvergadering van 28 september 2006.

 

Tabel 2 Tarieven parkeergarage nu en per 1 januari 2008

 

Nu

Voorstel per 1-1-08

Tarief parkeergarage

  1,60

  1,80

 

 

Omdat het beleid is dat het tarief voor parkeerterreinen gelijk is aan het tarief van de garage en dat de andere tarieven volgend zijn, is het voorstel om de tarieven voor het straatparkeren ook pas per 1 januari 2008 te verhogen en dan volgens tabel 2. Voor abonnementen, dagkaarten etc. worden de tariefsverhogingen doorgerekend, zie daarvoor bijlage 4.


 

Tabel 2 Tarieven betaald straatparkeren nu en tarieven per 1 januari 2008

 

Nu

Voorstel per 1-1-08

Tarief parkeerterrein

  1,60

  1,80

Tarief straat in schil (incl. randparkeren binnenstad)

  1,70

  1,80

Tarief straat binnenstad (langs de grachten en runshopplaatsen)

  2,20

  2,40

Tarief randparkeren binnenstad

  1,70

  1,90

Tarief buitengebied

  1,10

  1,20

 


7. Voorstel aan de raad

Aan de Raad wordt voorgesteld:

 

1.       Kennis te nemen van de nota tarieven straatparkeren 2007 en 2008.

2.       Akkoord te gaan met handhaving van de huidige vergunningtarieven voor 2007.

3.       In verband met de voorgenomen tariefsverhoging voor de parkeergarages naar € 1,80 per uur akkoord te gaan met een verhoging van de tarieven van het betaald straatparkeren per 1 januari 2008 volgens onderstaande tabel. Voor abonnementen, dagkaarten etc. worden de tariefsverhogingen doorgerekend, zie daarvoor bijlage 4 van het voorstel.

 Tabel  Tarieven betaald straatparkeren nu en tarieven per 1 januari 2008

 

Nu

Voorstel per 1-1-08

Tarief parkeerterrein

  1,60

  1,80

Tarief straat in schil

  1,70

  1,80

Tarief straat binnenstad (langs de grachten en runshopplaatsen)

  2,20

  2,40

Tarief buitengebied

  1,10

  1,20

 

4.       Akkoord te gaan met een jaarlijkse verhoging van de tarieven voor het vergunning parkeren via de gemeentelijke belastingverordeningen en de gemeentelijke belastingtarieven zoals gebruikelijk voor alle gemeentelijke tarieven. Hierbij wordt rekening gehouden met een afronding op veelvouden van 60 Eurocent.

5.       Het overleg met belangengroepen over het doorvoeren van verdere digitalisering en automatisering continueren


BIJLAGE 1 Toelichting kostprijscalculatiemodel, (prijsniveau 2007)

 


Dit kostprijscalculatiemodel laat vier niveaus van toerekening zien. Elk niveau kent zowel directe als indirecte kosten. Voor de indirecte kosten wordt een verdeelsleutel gehanteerd.

Voor een voorbeeld: z.o.z.

Voorbeeld: kosten handhaving en toezicht zijn direct toe te rekenen aan niveau 1. Onder aftrek van een aantal uren brede handhaving wordt het restant van deze kosten toegerekend aan straatparkeren. Vervolgens vindt toerekening plaats aan niveau 3, als eerste per gebied op basis van het aantal controle-uren per gebied (die veroorzaken de kosten), en vervolgens op basis van het aantal en soort parkeerplaatsen per gebied. De kosten van de het verstrekken van de parkeerproducten worden overigens aan niveau 3 toegerekend op basis van de aantallen verstrekte producten.

 

De directe kosten per niveau worden uiteraard direct toegerekend, zoals bijvoorbeeld de onderhoudskosten van de pollers of het printen/drukken van vergunningen.

 

 


BIJLAGE 2 Actualisatie kostprijsmodel

 

Het aantal fte’s van H&T is toegenomen met 7. De kosten hiervan komen niet ten laste van parkeren omdat deze handhavers zijn aangesteld om handhaving op een bredere vlak mogelijk te maken.

 

De schaalverhoging van 6 naar 7 van de controleurs buitendienst komt, net als de uitbreiding van het aantal fte’s niet ten laste van het parkeren.  Om dezelfde reden dat deze schaalverhoging te maken heeft met het feit dat de handhavers meerdere handhavingstaken krijgen.

.

De opbrengst uit naheffingen is als volgt berekend:

21 controleurs * 166 dagen * 8 uur p/dag * 1 naheffing * € 58,25 per naheffing.

 

Ingehuurd personeel door het vakteam mobiliteit is verlaagd van € 50.000,-- naar € 35.000,-. Dit  omdat de intensiteit van de enquêtes verlaagd is. Evaluaties worden nog maar eens in de drie jaar gedaan.

 

Er is een post inhuur derden van TOR toegevoegd voor € 60.000,- om incidentele werkzaamheden op te vangen. Dit was een post die al op de begroting van TOR stond maar ten onrechte niet in het model meegenomen was

 

De formatie van V&O m.b.t. werkzaamheden voor het parkeren is aangepast naar het benodigde aantal fte’s. Dit betekent dat het aantal fte is teruggebracht van 7,5 naar 3,88.

 

Ten aanzien van de gehandicaptenparkeerkaarten hebben de volgende verschuivingen van toerekening van kosten en opbrengsten plaatsgevonden:

1.             De opbrengsten van ca. € 20.000,-- zijn overgeboekt van vergunningparkeren naar betaald straatparkeren.

2.             De kosten van medische keuring € 60.000,--. zijn overgeboekt van vergunningparkeren naar betaald straatparkeren.

3.             De kosten van 0,89 fte belast met het verstrekken van de gehandicapten parkeerkaarten ad € 54.300,--. zijn overgeboekt van vergunningparkeren naar betaald straatparkeren.

 

De kosten voor betalingsverkeer en aannemersdagkaart via internet worden nu doorberekend via de werknemersgebonden kosten van financiën. Het in het model oorspronkelijk opgenomen bedrag ad € 30.000,-- kan daardoor vervallen.

 

Toegevoegd zijn kosten voor de telecommunicatiekosten voor het overseinen van de gegevens vanaf de handhelds (PDA) en parkeerautomaten. Het bedrag is € 45.000,--.

 

Aan de opbrengsten zijn de volgende posten toegevoegd:

Aannemersdagkaarten                                                  € 100.000,--.

Overige opbrengsten overallkaarten, dagvergunningen en

ontheffingen RVV                                                                        80.000,--.

 

BIJLAGE 3 Tarieven belanghebbende parkeren

 

 

Tarief per 1-1-06. Blijven ongewijzigd per 1-1-07.

Bezoekerskaart voor bewoners gebied B

€ 47,00 per jaar

Bezoekerskaart voor bewoners gebied C, D, E en F

€ 23,50 per jaar

Kraskaart voor bedrijven gebied B

€ 5,00 per kaart

Bezoekerskaart bedrijven gebied C, D, E en F

€ 44,00 per jaar

Eerste bewonersvergunning gebied B

€ 120,00 per jaar

Tweede en meerdere bewonersvergunning gebied B

€ 240,00 per jaar

Eerste bewonersvergunning gebied C , D, E en F

€ 55,00 per jaar

Tweede en meerdere bewonersvergunning gebied C, D, E en F

€ 110,00 per jaar

Eerste bedrijfsvergunning gebied B

€ 192,00 per jaar

Eerste bedrijfsvergunning gebied B maandag tot vrijdag

€ 160,00 per jaar

Eerste bedrijfsvergunning gebied C tot en met F

€ 88,00 per jaar

Tweede bedrijfsvergunning gebied B

€ 384,00 per jaar

Tweede bedrijfsvergunning gebied B maandag tot vrijdag

€ 320,00 per jaar

Tweede bedrijfsvergunning gebied C tot en met F

€176,00 per jaar

Aanvullende garagevergunning gebied B[2]

€ 40,00 per jaar

Overall parkeerkaart

€ 110,00 per maand

Parkeerbelasting dagvergunning 

€ 17,00 per dag

 


BIJLAGE 4 Tarieven parkeerterreinen, abonnementen en dagkaarten 2008

 

Tabel Tarieven abonnementen en dagkaarten nu en tarieven per 1 januari 2008

 

Nu

Voorstel per 1-1-08

Dagkaart (24 uur) parkeerterrein binnenstad en schil

€ 9

€ 10

Weekkaart parkeerterrein binnenstad en schil

€ 40

€ 45

Maandkaart parkeerterrein binnenstad en schil

€ 107

€ 120

Jaarkaart parkeerterrein binnenstad en schil

€ 1070

€ 1200

Jaarkaart woon-werk parkeerterrein binnenstad en schil

€ 560

€ 630

Dagkaart  parkeerterrein buitengebied

€ 5,50

€ 6

Dagkaart  parkeerterrein buitengebied

€ 22

€ 24

Dagkaart  parkeerterrein buitengebied

€ 55

€ 60

Dagkaart  parkeerterrein buitengebied

€ 550

€ 600

GGD-abonnement Laan van Vollering

€ 48

€ 51

Schoolabonnement binnenstad

€ 504

€ 550

Schoolabonnement schil

€ 305

€ 323

Bedrijfsabonnement schil

€ 305

€ 323

Aannemersdagkaart

€ 9

€ 10

Dagkaart vergunninghoudersplaatsen

€ 17

€ 18,50

Overall-parkeerkaart

€ 109

€ 117

Parkeerabonnement ambulante handelaren

€ 18

€ 19,50

 



[1] Tijdelijke vergunningen zijn vergunningen die nodig zijn als iemand gebruik maakt van een tijdelijk voertuig bijvoorbeeld omdat zijn of haar auto in de garage staat.

[2] Deze vergunning kan alleen aangeschaft worden in combinatie met een straatvergunning en geldt gedurende vastgestelde tijden opgenomen in de regeling parkeren in garages Delft.