Per 1 januari 2006
zijn de tarieven van het belanghebbende (= vergunning) parkeren verhoogd, maar
nog niet zo dat de kosten die toen voor vergunning parkeren werden gemaakt,
gedekt werden. In november vorig jaar heeft de Raad met een motie het college
opgedragen om:
a)
inzicht te geven in de kosten die gepaard gaan met
parkeervergunninguitgifte en bezoekersparkeren;
b)
alternatieven uit te werken met behulp van
creatieve ideeën waardoor kosten kunnen worden bespaard;
c)
ter bepaling van de kostendekkendheid van
parkeertarieven inzicht te geven in de geldstromen in en uit het parkeerfonds
(parkeergarages, fietsparkeren, autoluw, pollers, meldkamer, etc);
d)
aan te geven welk parkeerproduct de gemeente kan
leveren tegen het tarief van 2005, bijvoorbeeld € 50 in de schil.
De bovengenoemde
moties komen hierna aan bod. In hoofdstuk 2 wordt ingegaan op a) en c): kosten
en baten van parkeren in het parkeermodel. Hierbij wordt gefocust op het
vergunningparkeren en betaald straatparkeren, omdat die voor de tariefsvaststelling
van belang zijn. In de programmabegroting 2006-2010 is de stand van de reserve
zichtbaar. In hoofdstuk 3 komt b) aan bod: ideeën voor kostenbesparing
parkeren. In hoofdstuk 4 wordt ingegaan op d): welk product tegen de prijs van
2005. Dit resulteert in hoofdstuk 5 in een voorstel om de tarieven voor
vergunningparkeren in 2007 niet aan te passen, omdat de huidige prijzen
(nagenoeg) voldoen voor kostendekkendheid. Vanwege deze gerealiseerde
kostendekkendheid wordt tevens voorgesteld de tariefsvaststelling voortaan via
de gemeentelijke belastingverordeningen en de gemeentelijke belastingtarieven te
laten verlopen, zoals gebruikelijk voor alle gemeentelijke
tarieven. Ook de prijs van betaald straatparkeren stijgt
volgens het voorstel in 2007 niet. Wanneer wordt ingestemd met
tariefsvaststelling via gemeentelijke belastingverordeningen en de
gemeentelijke belastingtarieven, is volgend jaar geen aparte tarievennota
noodzakelijk. Daarom wordt in hoofdstuk 6 nu al een voorstel gedaan voor de
tarieven van betaald straatparkeren 2008.
Er wordt geen voorstel gedaan voor de tarieven
van de parkeergarages. Formeel worden de tarieven voor de garages vastgesteld
in het reglement parkeergarages Delft. Dit reglement wordt vastgesteld door de
Raad, rekening houdend met het advies van Parking Delft BV. Tot nu toe was het
beleid dat de tarieven van de garages gelijk zijn aan het tarief dat geldt voor
parkeerterreinen. In het voorstel dat voorligt is met dit principe rekening
gehouden. Aanpassing van het reglement parkeergarages Delft is nu niet aan de
orde wat impliciet betekent dat het tarief van de garage voor 2007 niet
verandert.
In 2004 is het kostprijscalculatiemodel gemaakt om
de heldere relatie tussen kostenveroorzakers naar de diverse parkeerproducten
weer te geven. Dit model is toegelicht
in de nota “Kostprijzen en kostendekkende tarieven parkeerproducten 2006” van
november 2004. Het kostprijsmodel is op 10 januari 2006 aan de commissie
Duurzaamheid gepresenteerd. Dit model is dit jaar geactualiseerd. Het
vergunningparkeren is inmiddels kostendekkend, dit wordt hierna toegelicht.
Betaald straatparkeren is meer dan kostendekkend. De tarieven voor betaald
straatparkeren hebben echter samenhang met de tarieven van de garages om de
parkeerdruk buiten garages en parkeerterreinen beperkt te houden. Dit wordt
nader toegelicht in hoofdstuk 6.
De actualisatie van het kostprijscalculatiemodel
heeft plaatsgevonden aan de hand van de volgende vragen:
§
Komen de uitgangspunten van het model nog overeen
met de werkelijke situatie?
§
Klopt de input van het model nog?
§
Welke beleids- en uitvoeringswijzigingen moeten
worden doorgevoerd?
§
Zijn er veranderingen van inzicht die leiden tot
aanpassing van het model?
De hoofdindeling van het model is gehandhaafd. De
wijze van toerekening van kosten en opbrengsten is in hoofdlijnen gelijk
gebleven. De blokken waarin het model verdeeld is zijn opgenomen in bijlage 1.
De gegevens zijn geactualiseerd naar de meest recente inzichten. De aanpassingen
als gevolg van de actualisering zijn in bijlage 2 opgenomen.
De belangrijkste wijzigingen in het model zijn:
§
Alle regels en kolommen van de gegevens van de
parkeergarages zijn verwijderd, omdat de kosten en opbrengsten van de
parkeergarages voor het model nihil zijn. Dit omdat de parkeergarages zijn
ondergebracht in een aparte BV.
§
De kosten en opbrengsten van de gehandicapten
parkeerkaarten zijn verplaatst van vergunningparkeren naar betaald
straatparkeren. Dit omdat het niet gewenst is om de kosten verbonden aan het
gehandicaptenparkeren om te slaan over alle vergunninghouders. Tijdens de
behandeling van het kostprijscalculatiemodel in de commissie Duurzaamheid is
besloten dat het niet gewenst was de kosten van gehandicaptenparkeren nog
langer te beschouwen als onderdeel van het vergunningparkeren.
§
De opbrengsten uit overige vergunningen zoals
aannemersdagkaarten, overallkaart, en ontheffingen zijn toegevoegd aan het
vergunningparkeren. De reden hiervoor is dat de gebruikers hiervan zowel van
betaald straatparkeerplaatsen als van vergunningparkeerplaatsen gebruik maken.
In het vorige model zijn deze opbrengsten volledig toegerekend aan het
bezoekersparkeren (vergelijkbaar met opbrengsten uit de parkeerautomaten).
§
De tariefswijzigingen per 1 januari 2006 zijn
doorgevoerd.
§
De kosten zijn herrekend naar prijsniveau van 2007,
volgens de indexatiecijfers van de gemeente.
§
De efficiëntie slagen uit de nota van november 2004
zijn gehaald.
De
actualisatie van het kostprijscalculatiemodel 2007 leidt tot een aanzienlijk
minder negatief resultaat dan voor 2006. Voor 2007 leiden de berekeningen nog
tot een tekort van circa € 19.000 op het vergunningparkeren. Voor 2006 was het
geprognosticeerde tekort circa € 150.000. Dit tekort is verminderd als
gevolg van een aantal factoren:
§
Bezuiniging TOR + € 107.000
§
Gehandicapten naar betaald parkeren +
€ 95.000
§
Opbrengsten + €
30.000
§
Hogere facilitaire kosten -/- €
90.000
§
Overig -/-
€ 11.000
Dat het tekort nu nagenoeg tenietgedaan is komt
vooral door vermindering formatie bij Toezicht Openbare Ruimte (TOR) als gevolg
van efficiencymaatregelen. De bezuiniging bij TOR is gerealiseerd omdat onder
anderen veel meer vergunningaanvragen digitaal zijn gedaan dan voorzien. Omdat
deze automatisch worden afgehandeld is dit doorvertaald in een verlaging in het
aantal vergunningverleners. Bovendien is er, zoals hierboven beschreven,
gekozen om het gehandicaptenparkeren niet langer aan het vergunningparkeren toe
te rekenen en de opbrengsten uit overige vergunningen anders toe te rekenen. De
opbrengsten zijn ook aangepast op basis van het aantal uitgegeven vergunningen
en de tariefswijziging uit 2006. De vermindering van het tekort is nadelig
beïnvloed door toerekening van hogere facilitaire kosten. Enkele overige
aanpassingen, zoals toename kosten dataverkeer en verlaging kosten enquêtes,
hebben netto een klein negatief effect op de kostendekkendheid.
Deze besparingen en aanpassingen hebben ertoe
geleid dat de tarieven voor 2006 in feite (waarschijnlijk) kostendekkend zullen
zijn. Omdat berekeningen in het model onderhevig zijn aan diverse fluctuaties,
zoals verkochte aantallen producten en verdeling van de werkplek- en
werknemersgebonden kosten, merken wij het geprognosticeerde tekort voor 2007
van nog slechts € 19.000 aan als kostendekkend. Aanpassing van de tarieven van
het vergunningparkeren is daarmee niet meer nodig. Verdere ideeën om de kosten
en daarmee ook de tarieven in de toekomst omlaag te brengen, zijn opgenomen in
hoofdstuk 3. Het
kostprijscalculatiemodel is toegelicht aan belangenorganisaties van bewoners op
19 september en 5 oktober 2006. Hierbij is ook uitgelegd waarom vorig jaar meer
prijsverhoging was voorgesteld dan nu nodig blijkt te zijn (toegenomen
internetgebruik en de keuze voor een andere toerekening gehandicaptenparkeren).
De
kostprijscalculatie geeft geen integraal beeld van de reserve parkeren. Voor
deze nota is inzichtelijk gemaakt wat wordt toegerekend aan het vergunning
parkeren. In de programmabegroting 2007-2010 is de stand van de reserve
zichtbaar.
Bekeken
is wat de bundel van de volgende maatregelen kan opleveren:
-
uitgifte vergunningen en bezoekerskaart één keer per 3 jaar (inclusief
digitale bezoekerskaart)
-
Uitgifte tijdelijke vergunningen alleen via internet[1].
Voor driejaarlijkse uitgifte is digitalisering van
de bezoekerskaart noodzakelijk. De huidige bezoekerskaart wordt namelijk elk
jaar anders vormgegeven omdat deze na (bewust of onbewust) verlies of diefstal
nog altijd te gebruiken is.
Deze
totaalbundel levert een geringe besparing op, die zou kunnen terugvloeien naar
gebruikers. Deze bundel levert vanaf een jaar na invoering een
jaarlijkse besparing op van € 33.000. Bewoners krijgen echter bijkomende kosten voor aan-
en afmelden van de digitale bezoekerskaart. Vernieuwde ideeën voor de digitale
bezoekerskaart en de totale digitaliserings- en automatiseringsbundel zijn op
19 september 2006 besproken met belangenverenigingen van bewoners. Geconcludeerd
is dat deze voornamelijk het overwegen waard zijn, vanwege een mogelijke betere
tegemoetkoming aan gebruikswensen. De gebruikers hebben bij evaluatie nadelen
van de huidige bezoekerskaart benoemd, zoals onbewust
verkeerd gebruik (bijvoorbeeld begintijd als eindtijd instellen), de beperking
tot een bezoekende auto per huishouden, de korte maximale parkeerduur voor
bezoek en de verhoging van de parkeerdruk door misbruik van de kaart. De wensen en mogelijkheden
hebben nog niet geresulteerd in een eenduidig product. In samenspraak met
bewonersorganisaties en belangenorganisaties voor bedrijven zal tot medio 2007
onderzoek worden gedaan naar de mogelijkheden voor verdere digitalisering van
de bezoekerskaart. Het merendeel van de aanwezigen van de belangenverenigingen
heeft aangegeven positief te staan
tegenover nader overleg.
In deze paragraaf wordt ingegaan op het verzoek uit
de motie om aan te geven welk parkeerproduct de gemeente kan leveren tegen het
tarief van 2005, bijvoorbeeld € 50 in de schil. Om dit tarief te kunnen handhaven moet nog
verder bezuinigd worden op de kosten.
De
volgende mogelijkheden zijn onderzocht:
1)
Bezuiniging op handhaving
2)
Publieksbalie afschaffen
3)
Alleen betalen via automatische incasso
4)
Bedrijven in verhouding meer laten betalen dan bewoners
Ad 1) Bezuinigen op de handhaving is geen optie
omdat dan ook de opbrengsten verminderen. De opbrengst uit de naheffingen, zijn
hoger dan de salariskosten inclusief overhead voor de controleurs. Naast het feit
dat halvering van het aantal handhavers geld kost, gaat de kwaliteit van de
handhaving te sterk achteruit, hetgeen het effect van het systeem (verhogen van
de kans dat gewenste parkeerders een parkeerplaats in de buurt vinden) onderuit
haalt. Dit wordt dan ook niet geadviseerd.
Ad 2) De publieksbalie voor het product parkeren
afschaffen. Het is alleen nog maar mogelijk om parkeerproducten te bestellen of
vragen te stellen via de digitale weg. Dit levert een dusdanige besparing op
dat de tariefsstijging in 2006 ongedaan gemaakt kan worden. Het afschaffen van
dit kanaal heeft als nadeel dat het de dienstverlening door de gemeente
vermindert, voor bepaalde groepen burgers zelfs tot een ongewenst niveau. Dit
wordt dan ook niet geadviseerd.
Ad 3) Alleen betalen via automatische incasso. Dit
scheelt naar verwachting € 5.000 en leidt ook in bepaalde mate tot vermindering
van de dienstverlening. Dit wordt dan ook niet geadviseerd.
Ad 4) Bedrijven in verhouding meer laten betalen
dan bewoners. De bedrijven betalen overigens al meer dan bewoners. In andere
gemeenten is het verschil soms groter dan in Delft. Verhoging van de prijzen
zou invloed kunnen hebben op de bedrijfsvoering en zelfs op de
vestigingsbereidheid. Facilitering van de bedrijvigheid in de Binnenstad is van
belang. Ook behoud van menging van wonen en bedrijvigheid in de schil is
wenselijk. Dit wordt dan ook niet geadviseerd.
De tarieven voor 2007 kunnen met het huidige
systeem ongewijzigd blijven ten opzichte van 2006. Zoals beschreven in
hoofdstuk 2 komt dit door een efficiëntere vergunningverlening die het
afgelopen jaar gerealiseerd is, wijzigingen in het kostprijscalculatiemodel en
de reeds doorgevoerde verhoging van tarieven in 2006. Zie voor de ongewijzigde
tarieven bijlage 3.
Vanwege de gerealiseerde kostendekkendheid wordt
tevens voorgesteld de tariefsvaststelling voortaan via de gemeentelijke
belastingverordeningen en de gemeentelijke belastingtarieven te laten verlopen,
zoals gebruikelijk voor alle gemeentelijke tarieven.
Ook de tarieven van betaald straatparkeren in 2007 stijgen volgens het voorstel
niet, zie daarvoor hoofdstuk 6. Wanneer wordt ingestemd met tariefsvaststelling
via de gemeentelijke belastingverordeningen en de gemeentelijke belastingtarieven,
is volgend jaar geen aparte tarievennota noodzakelijk. De prijzen die jaarlijks
opgenomen worden in de gemeentelijke belastingverordeningen en de gemeentelijke
belastingtarieven zijn gebaseerd op de inflatie, trends in het aantal verkochte
producten, en trends in opbrengsten uit fiscalisering. Indien er geen
trendbreuken optreden, zal de wijziging slechts uit aanpassing wegens inflatie
bestaan. Omdat vergunningen ook per maand kunnen worden betaald, wordt
voorgesteld daarbij een jaarprijs te hanteren die deelbaar is door twaalf.
Daarom zullen tarieven worden voorgesteld die zijn afgerond
op veelvouden van 60 Eurocent. Daarbij vindt – met het oog op kostendekkendheid
– afronding naar boven plaats.
De tarieven voor het straat- en garage parkeren
zijn per 1 januari 2005 (vlak na opening van de Zuidpoortgarage) voor het
laatst veranderd. In de nota van 2004 is aangegeven dat we de tarieven voor het
bezoekersparkeren niet jaarlijks aanpassen, maar tweejaarlijks. Dit in verband
met de kosten die gepaard gaan met aanpassing van de tarieven. Per 1 januari
2007 kunnen de tarieven van het straatparkeren vanuit dat uitgangspunt weer
aangepast worden.
De tarieven voor betaald straatparkeren hebben
samenhang met de tarieven van de garages om de parkeerdruk buiten garages en
parkeerterreinen beperkt te houden.
Parking Delft
heeft aangegeven er de voorkeur aan te geven de tarieven voor de garages niet
per 1 januari 2007 aan te passen, maar per 1 januari 2008. Argument hiervoor is
de opening van de Koepoortgarage in 2008 en de praktische reden dat alleen
verhoging van het tarief met € 0,20 (of een veelvoud daarvan) mogelijk is. Een
verhoging van 0,20 per 1 januari 2007 is gezien de inflatiepercentages van de
afgelopen twee jaar wat aan de hoge kant. Per 1 januari 2008 zou dat wel reëel
zijn. Formeel worden de tarieven voor de garages vastgesteld in het reglement
parkeergarages Delft. Dit reglement wordt vastgesteld door de Raad, rekening
houdend met het advies van Parking Delft BV. Aanpassing van het reglement
parkeergarages Delft is nu niet aan de orde wat impliciet betekent dat het
tarief van de garage voor 2007 niet verandert. Parking Delft BV heeft inmiddels
het formele advies met betrekking tot de tarieven aan de gemeente voorgelegd in
de aandeelhoudersvergadering van 28 september 2006.
Tabel 2 Tarieven parkeergarage nu en per 1 januari 2008
|
Nu |
Voorstel
per 1-1-08 |
Tarief parkeergarage |
€ 1,60 |
€ 1,80 |
Omdat het beleid is dat het tarief voor
parkeerterreinen gelijk is aan het tarief van de garage en dat de andere
tarieven volgend zijn, is het voorstel om de tarieven voor het straatparkeren
ook pas per 1 januari 2008 te verhogen en dan volgens tabel 2. Voor
abonnementen, dagkaarten etc. worden de tariefsverhogingen doorgerekend, zie
daarvoor bijlage 4.
Tabel 2 Tarieven betaald straatparkeren nu en tarieven
per 1 januari 2008
|
Nu |
Voorstel per 1-1-08 |
Tarief parkeerterrein |
€ 1,60 |
€ 1,80 |
Tarief straat in schil
(incl. randparkeren binnenstad) |
€ 1,70 |
€ 1,80 |
Tarief straat
binnenstad (langs de grachten en runshopplaatsen) |
€ 2,20 |
€ 2,40 |
Tarief randparkeren
binnenstad |
€ 1,70 |
€ 1,90 |
Tarief buitengebied |
€ 1,10 |
€ 1,20 |
Aan de Raad wordt voorgesteld:
1.
Kennis te nemen van de nota tarieven straatparkeren
2007 en 2008.
2.
Akkoord te gaan met handhaving van de huidige
vergunningtarieven voor 2007.
3.
In verband met de voorgenomen tariefsverhoging voor
de parkeergarages naar € 1,80 per uur akkoord te gaan met een verhoging
van de tarieven van het betaald straatparkeren per 1 januari 2008 volgens
onderstaande tabel. Voor abonnementen, dagkaarten etc. worden de
tariefsverhogingen doorgerekend, zie daarvoor bijlage 4 van het voorstel.
Tabel Tarieven betaald straatparkeren nu en
tarieven per 1 januari 2008
|
Nu |
Voorstel per 1-1-08 |
Tarief parkeerterrein |
€ 1,60 |
€ 1,80 |
Tarief straat in schil |
€ 1,70 |
€ 1,80 |
Tarief straat
binnenstad (langs de grachten en runshopplaatsen) |
€ 2,20 |
€ 2,40 |
Tarief buitengebied |
€ 1,10 |
€ 1,20 |
4.
Akkoord te gaan met een jaarlijkse verhoging van de
tarieven voor het vergunning parkeren via de gemeentelijke
belastingverordeningen en de gemeentelijke belastingtarieven zoals
gebruikelijk voor alle gemeentelijke tarieven. Hierbij wordt rekening gehouden
met een afronding op veelvouden van 60 Eurocent.
5.
Het overleg met belangengroepen over het doorvoeren
van verdere digitalisering en automatisering continueren
BIJLAGE 1 Toelichting
kostprijscalculatiemodel, (prijsniveau 2007)
Dit
kostprijscalculatiemodel laat vier niveaus van toerekening zien. Elk niveau
kent zowel directe als indirecte kosten. Voor de indirecte kosten wordt een
verdeelsleutel gehanteerd.
Voor
een voorbeeld: z.o.z.
Voorbeeld:
kosten handhaving en toezicht zijn direct toe te rekenen aan niveau 1. Onder
aftrek van een aantal uren brede handhaving wordt het restant van deze kosten
toegerekend aan straatparkeren. Vervolgens vindt toerekening plaats aan niveau
3, als eerste per gebied op basis van het aantal controle-uren per gebied (die
veroorzaken de kosten), en vervolgens op basis van het aantal en soort
parkeerplaatsen per gebied. De kosten van de het verstrekken van de
parkeerproducten worden overigens aan niveau 3 toegerekend op basis van de
aantallen verstrekte producten.
De
directe kosten per niveau worden uiteraard direct toegerekend, zoals
bijvoorbeeld de onderhoudskosten van de pollers of het printen/drukken van
vergunningen.
BIJLAGE
2 Actualisatie kostprijsmodel
Het aantal fte’s van
H&T is toegenomen met 7. De kosten hiervan komen niet ten laste van
parkeren omdat deze handhavers zijn aangesteld om handhaving op een bredere
vlak mogelijk te maken.
De schaalverhoging van 6 naar 7 van de controleurs
buitendienst komt, net als de uitbreiding van het aantal fte’s niet ten laste
van het parkeren. Om dezelfde reden dat
deze schaalverhoging te maken heeft met het feit dat de handhavers meerdere
handhavingstaken krijgen.
.
De opbrengst uit naheffingen is als volgt berekend:
21 controleurs * 166
dagen * 8 uur p/dag * 1 naheffing * € 58,25 per naheffing.
Ingehuurd personeel door het vakteam mobiliteit is
verlaagd van € 50.000,-- naar € 35.000,-. Dit
omdat de intensiteit van de enquêtes verlaagd is. Evaluaties worden nog
maar eens in de drie jaar gedaan.
Er is een post inhuur derden van TOR toegevoegd
voor € 60.000,- om incidentele werkzaamheden op te vangen. Dit was een post die
al op de begroting van TOR stond maar ten onrechte niet in het model meegenomen
was
De formatie van V&O m.b.t. werkzaamheden voor
het parkeren is aangepast naar het benodigde aantal fte’s. Dit betekent dat het
aantal fte is teruggebracht van 7,5 naar 3,88.
Ten aanzien van de gehandicaptenparkeerkaarten
hebben de volgende verschuivingen van toerekening van kosten en opbrengsten
plaatsgevonden:
1.
De opbrengsten van ca. € 20.000,-- zijn
overgeboekt van vergunningparkeren naar betaald straatparkeren.
2.
De kosten van medische keuring € 60.000,--.
zijn overgeboekt van vergunningparkeren naar betaald straatparkeren.
3.
De kosten van 0,89 fte belast met het
verstrekken van de gehandicapten parkeerkaarten ad € 54.300,--. zijn
overgeboekt van vergunningparkeren naar betaald straatparkeren.
De kosten voor betalingsverkeer en
aannemersdagkaart via internet worden nu doorberekend via de werknemersgebonden
kosten van financiën. Het in het model oorspronkelijk opgenomen bedrag ad €
30.000,-- kan daardoor vervallen.
Toegevoegd zijn kosten voor de
telecommunicatiekosten voor het overseinen van de gegevens vanaf de handhelds
(PDA) en parkeerautomaten. Het bedrag is € 45.000,--.
Aan de opbrengsten zijn de volgende posten
toegevoegd:
Aannemersdagkaarten € 100.000,--.
Overige opbrengsten overallkaarten, dagvergunningen
en
ontheffingen RVV € 80.000,--.
BIJLAGE 3 Tarieven belanghebbende parkeren
|
Tarief per 1-1-06. Blijven ongewijzigd per 1-1-07. |
Bezoekerskaart voor bewoners gebied B |
€ 47,00 per jaar |
Bezoekerskaart voor bewoners gebied C, D, E en F |
€ 23,50 per jaar |
Kraskaart voor bedrijven gebied B |
€ 5,00 per kaart |
Bezoekerskaart bedrijven gebied C, D, E en F |
€ 44,00 per jaar |
Eerste bewonersvergunning gebied B |
€ 120,00 per jaar |
Tweede en meerdere bewonersvergunning gebied B |
€ 240,00 per jaar |
Eerste bewonersvergunning gebied C , D, E en F |
€ 55,00 per jaar |
Tweede en meerdere bewonersvergunning gebied C, D, E
en F |
€ 110,00 per jaar |
Eerste bedrijfsvergunning gebied B |
€ 192,00 per jaar |
Eerste bedrijfsvergunning gebied B maandag tot vrijdag |
€ 160,00 per jaar |
Eerste bedrijfsvergunning gebied C tot en met F |
€ 88,00 per jaar |
Tweede bedrijfsvergunning gebied B |
€ 384,00 per jaar |
Tweede bedrijfsvergunning gebied B maandag tot vrijdag |
€ 320,00 per jaar |
Tweede bedrijfsvergunning gebied C tot en met F |
€176,00 per jaar |
Aanvullende garagevergunning gebied B[2] |
€ 40,00 per jaar |
Overall
parkeerkaart |
€ 110,00 per maand |
Parkeerbelasting
dagvergunning |
€ 17,00 per dag |
BIJLAGE 4 Tarieven parkeerterreinen, abonnementen
en dagkaarten 2008
Tabel Tarieven abonnementen en dagkaarten nu en tarieven
per 1 januari 2008
|
Nu |
Voorstel
per 1-1-08 |
Dagkaart (24
uur) parkeerterrein
binnenstad en schil |
€ 9 |
€ 10 |
Weekkaart parkeerterrein binnenstad en schil |
€ 40 |
€ 45 |
Maandkaart parkeerterrein binnenstad en schil |
€ 107 |
€ 120 |
Jaarkaart parkeerterrein binnenstad en schil |
€ 1070 |
€ 1200 |
Jaarkaart woon-werk parkeerterrein binnenstad en
schil |
€ 560 |
€ 630 |
Dagkaart
parkeerterrein buitengebied |
€ 5,50 |
€ 6 |
Dagkaart
parkeerterrein buitengebied |
€ 22 |
€ 24 |
Dagkaart
parkeerterrein buitengebied |
€ 55 |
€ 60 |
Dagkaart
parkeerterrein buitengebied |
€ 550 |
€ 600 |
GGD-abonnement Laan van Vollering |
€ 48 |
€ 51 |
Schoolabonnement binnenstad |
€ 504 |
€ 550 |
Schoolabonnement schil |
€ 305 |
€ 323 |
Bedrijfsabonnement schil |
€ 305 |
€ 323 |
Aannemersdagkaart |
€ 9 |
€ 10 |
Dagkaart vergunninghoudersplaatsen |
€ 17 |
€ 18,50 |
Overall-parkeerkaart |
€ 109 |
€ 117 |
Parkeerabonnement ambulante
handelaren |
€ 18 |
€ 19,50 |
[1] Tijdelijke vergunningen zijn vergunningen die nodig zijn als iemand gebruik maakt van een tijdelijk voertuig bijvoorbeeld omdat zijn of haar auto in de garage staat.
[2] Deze vergunning kan alleen
aangeschaft worden in combinatie met een straatvergunning en geldt gedurende
vastgestelde tijden opgenomen in de regeling parkeren in garages Delft.