1.       Inleiding

In de Nota Parkeerdrukmeter (september 2004) is vastgelegd iedere twee jaar de parkeerdruk in de schillen te evalueren. De gebieden C, E en F zijn in 2005 al geëvalueerd en komen dit jaar niet aan bod. Gebied D is in 2004 voor het laatst geëvalueerd en wordt daarom dit jaar geëvalueerd.

 

In Gebied D is sinds 1 maart 2004 definitief gereguleerd parkeren van kracht. Naar aanleiding van een evaluatie in november 2004 is de Donker Curtiusstraat per 1 maart 2005 aan het gebied toegevoegd.

 

In deze nota worden de opzet en de resultaten van de evaluatie vermeld. Vervolgens is bekeken of er aanleiding is om de grenzen of bloktijden van gebied D aan te passen.

 

2.       Opzet evaluatie

De evaluatie van gebied D bestaat uit een meting van de parkeerdruk op verschillende tijdstippen, conform de Nota Parkeerdrukmeter (2004). Omdat er bij ons geen klachten bekend zijn over de bloktijden van het vergunningparkeren is geen brede enquête onder de bewoners gehouden.

 

Gebiedsafbakening

Gebied D bestaat uit twee gescheiden delen D1 en D2. In onderstaande figuur zijn de grenzen van beide delen weergegeven.

 

 

Meetmomenten

In gebied D gelden de volgende bloktijden voor gereguleerd parkeren:

·         Gebied D1: van maandag tot en met zaterdag van 9:00 uur tot 11:00 uur en van 16.00 uur tot 20.00 uur, doch niet op een feestdag;

·         Gebied D2: van maandag tot en met vrijdag van 16:00 uur tot 22:00 uur en op zaterdag van 12:00 tot 22:00 uur, doch niet op een feestdag.

 

Om zowel inzicht te krijgen in de parkeerdruk tijdens de bloktijden als buiten de bloktijden is gekozen te meten op:

·         Dinsdag tussen 17.00 en 18.00 uur;

·         Dinsdag tussen 01.00 en 02.00 uur;

·         Zaterdag tussen 17.00 en 18.00 uur.

 

Tussen 17.00 en 18.00 uur is vaak een hoge parkeerdruk omdat er nog werknemers en bezoekers geparkeerd staan, terwijl ook een deel van de bewoners thuis is. Tussen 1.00 en 2.00 uur zijn er praktisch geen bezoekers en werknemers aanwezig en kan de parkeerdruk van de bewoners gemeten worden.

 

De tellingen zijn uitgevoerd op zaterdag 22 april en dinsdag 25 april. Op beide dagen waren geen vakanties van kracht of bijzondere evenementen gaande in Delft.

 

3.       Resultaten parkeerdrukmeting

Bezettingsgraad per deelgebied

In onderstaande tabel zijn de resultaten van de parkeerdrukmeting te zien.

Omdat gebied D uit twee afzonderlijke delen bestaat, zijn de resultaten uitgesplitst naar deelgebied D1 en D2. In bijlage 1 zijn de resultaten op straatniveau weergegeven.

 

datum en tijdstip

capaci-

bezet-

bezet

waarvan

 

teit

tings-graad

 

verg.

houder

bez.

kaart

betaal

bewijs

geen verg. of bet.bew

geh. kaart

fout gepar-keerd

zaterdag 22 april 2006

17:00-18:00 uur  (binnen bloktijd)

 

 

 

 

D1

76

61%

46

37

3

5

1

0

0

D2

146

55%

80

57

19

0

4

0

0

Totaal gebied D

222

57%

126

94

22

5

5

0

0

dinsdag 25 april 2006

17:00-18:00 uur  (binnen bloktijd)

 

 

 

 

D1

75

67%

50

36

4

6

4

0

0

D2

147

47%

69

64

2

0

3

0

0

Totaal gebied D

222

54%

119

100

6

6

7

0

0

dinsdag 25 april 2006

01:00-02:00 uur  (buiten bloktijd)

 

 

 

 

D1

76

88%

67

55

3

2

7

0

0

D2

148

62%

92

87

0

0

5

0

0

Totaal gebied D

224

71%

159

142

3

2

12

0

0

 

(verg. houder = vergunninghouder, bez. kaart = bezoekerskaart , geh. kaart = gehandicaptenkaart)

 

 

Bij een bezettingsgraad van meer dan 80% wordt over het algemeen gesproken over een hoge parkeerdruk, bij meer dan 90% wordt gesproken over een parkeerprobleem. Binnen de gebieden D1 en D2 is alleen in gebied D1 ‘s nachts sprake van een hoge parkeerdruk (88%). Van de nachtelijke parkeerders in gebied D1 is 82% vergunninghouder.

 

Bezettingsgraad op straatniveau

Op straatniveau is te zien (bijlage 1) dat op zaterdag tussen 17.00 en 18.00 uur in de Heemskerkstraat en de Pieter Hendrikstraat de grens van 80% wordt bereikt, maar niet overschreden. Op dat tijdstip zijn op één na alle parkeerders vergunninghouders. In alle overige straten is de parkeerdruk lager dan 80%. Op dinsdag tussen 17.00 en 18.00 uur is in geen enkele straat de parkeerdruk hoger dan 80%. Op dinsdagnacht is uitsluitend in de straten binnen gebied D1 sprake van een parkeerdruk boven de 80%. In het Kalverbos en de Pieter Hendrikstraat heerst een parkeerdruk van 100%, in de Nieuwe Plantage is deze 80%.

 

Profiel parkeerders

In bijlage 2 is de verdeling van het type parkeerders weergegeven. Het merendeel van de parkeerders bestaat uit vergunninghouders van gebied D. Op zaterdag tussen 17.00 en 18.00 uur maakt 17% van de geparkeerde auto’s gebruik van een bezoekerskaart. Tussen 17.00 en 18.00 uur staan op zaterdag en dinsdag respectievelijk 4% en 6% van de auto’s geparkeerd zonder geldige vergunning of betaalbewijs. Tijdens de tellingen zijn geen gehandicaptenparkeerders of fout parkeerders geconstateerd.

 

4.       Uitbreiding gereguleerd gebied

Toevoegen Beyerinckstraat en Wallerstraat

Uit de Beyerinckstraat en het zuidelijk deel van de Wallerstraat (nummers 1, 3, 5, en 7) komen signalen van bewoners dat ze in hun straat ook vergunningparkeren wensen. Gezien de opbouw van het gebied zou dit een logische uitbreiding zijn.

·         De buffer naar het niet-gereguleerde gebied wordt groter, waardoor de huidige vergunninghouders van gebied D2 eerder geneigd zijn binnen de grenzen van het vergunninggebied te parkeren;

·         De Wallerstraat bevat 4 woningen en 6 parkeerplaatsen. Toevoeging levert naar verwachting geen extra parkeerdruk op binnen het vergunninggebied, noch daarbuiten;

·         Aan de Beyerinckstraat zijn 12 woningen gelegen en 14 parkeerplaatsen. Bij een autobezit van meer dan 1,2 auto per woning zou toevoeging tot een toename van de parkeerdruk in de Laan van Altena kunnen leiden. Uit de telcijfers blijkt echter dat hier nog voldoende restcapaciteit is. Bewoners hoeven niet meer uit te wijken naar Vijver Zuid, of verder;

·         Toevoeging van beide straten levert naar verwachting een lagere parkeerdruk op voor het niet-gereguleerde gebied.

 

Door middel van een schriftelijke enquête is begin oktober 2006 geïnventariseerd of de bewoners van de Beyerinckstraat en het zuidelijk deel van de Wallerstraat wel of niet bij het gereguleerde gebied gevoegd willen worden. Uit de enquête is gebleken dat in de Wallerstraat 100% van de huishoudens vóór toevoeging is (respons 100%) en in de Beyerinckstraat 55% vóór toevoeging  is (respons 92%). Het enquêteformulier en de begeleidende brief zijn als bijlage 3 bijgevoegd.

 

Zowel vanuit het vakteam Mobiliteit als vanuit de bewoners bestaat er derhalve de wens de twee genoemde straten toe te voegen aan vergunninggebied D2. In bijlage 4 is te zien hoe gebied D2 er uit ziet met deze toevoeging.

 

5.       Conclusie

Conclusie parkeerdrukmeting

·         Uit de parkeerdrukmeting blijkt dat gedurende de bloktijden van het vergunningparkeren (overdag) geen hoge parkeerdruk heerst in gebied D.

·         De hoogste parkeerdruk (88%) komt ’s nachts (buiten de bloktijden) voor in gebied D1. Dit is hoog maar niet problematisch. ’s Nachts is 82% van de parkeerders vergunninghouder.

·         Uit de parkeerdrukmeting blijkt niet dat het vergunningparkeren slecht functioneert of dat de bloktijden aanpassing behoeven.

 

 

 

Conclusie gebiedsgrenzen

·         Bewoners van de Beyerinckstraat en het zuidelijk deel van de Wallerstraat hebben aangegeven toegevoegd te willen worden aan gebied D2.

·         Uit een enquête is gebleken dat in beide straten méér dan de helft van de huishoudens voor toevoeging is.

·         Vakteam Mobiliteit staat achter toevoeging van beide straten omdat het een logisch gebied tot gevolg heeft en naar verwachting de parkeerdruk beter over de wijk wordt verdeeld.

6.       Voorstel

Voorgesteld wordt om:

·         kennis te nemen van de parkeerdrukmeting van gebied D en naar aanleiding hiervan geen veranderingen door te voeren in de vigerende bloktijden van gebied D1 en D2;

·         de Beyerinckstraat en de Wallerstraat (nummer 1, 3, 5, en 7) per 1 maart 2007 toe te voegen aan het gereguleerde gebied D2 (nieuwe grens van gebied D2 is te zien in bijlage 4).

·         te besluiten de volgende parkeerdrukmeting in gebied D in het voorjaar 2009 uit te voeren.

 

 

 

Bas Ligthart

Vakteam Mobiliteit


Bijlage 1

 

Resultaten parkeerdrukmeting op straatniveau.

 

teldatum en tijdstip

capaciteit

bez.%

bezet

waarvan

 

 

 

 

 

 

 

verg.houder

bezoekerskaart

betaalbewijs

geen verg. of bet.bew.

zaterdag 22 april 2006

17:00-18:00 uur

 

 

 

 

D2

Donker Curtiusstraat

5

60%

3

2

0

0

1

D2

van Houtenstraat

16

38%

6

4

1

0

1

D2

Laan van Altena

61

38%

23

7

15

0

1

D2

Heemskerkstraat

41

80%

33

32

1

0

0

D2

Markenplein

23

65%

15

12

2

0

1

D1

Kalverbos

22

59%

13

7

1

5

0

D1

Nieuwe Plantage

44

57%

25

22

2

0

1

D1

Pieter Hendrikstraat

10

80%

8

8

0

0

0

Totaal gebied D

222

57%

126

94

22

5

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dinsdag 25 april 2006

17:00-18:00 uur

 

 

 

 

D2

Donker Curtiusstraat

5

40%

2

2

0

0

0

D2

van Houtenstraat

15

20%

3

3

0

0

0

D2

Laan van Altena

61

46%

28

26

1

0

1

D2

Heemskerkstraat

43

58%

25

24

1

0

0

D2

Markenplein

23

48%

11

9

0

0

2

D1

Kalverbos

22

68%

15

6

2

6

1

D1

Nieuwe Plantage

44

66%

29

24

2

0

3

D1

Pieter Hendrikstraat

9

67%

6

6

0

0

0

Totaal gebied D

222

54%

119

100

6

6

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dinsdag 25 april 2006

01:00-02:00 uur

 

 

 

 

D2

Donker Curtiusstraat

5

0%

0

0

0

0

0

D2

van Houtenstraat

16

50%

8

8

0

0

0

D2

Laan van Altena

61

59%

36

34

0

0

2

D2

Heemskerkstraat

43

74%

32

32

0

0

0

D2

Markenplein

23

70%

16

13

0

0

3

D1

Kalverbos

22

100%

22

13

2

2

5

D1

Nieuwe Plantage

44

80%

35

34

0

0

1

D1

Pieter Hendrikstraat

10

100%

10

8

1

0

1

Totaal gebied D

224

71%

159

142

3

2

12

 

Opmerking: De capaciteit op de drie telmomenten verschilt iets in verband met wegwerkzaamheden en geplaatste containers.


Bijlage 2

 

Verdeling van het type parkeerder in gebied D, op de drie telmomenten.

 

type parkeerders

 

verg.

hou-der

be-zoe-kers-kaart

be-taal-bewijs

geen verg. of bet. bew.

geh. kaart

fout gepar-keerd

zaterdag 22 april 2006

17:00-18:00 uur

75%

17%

4%

4%

0%

0%

dinsdag 25 april 2006

17:00-18:00 uur

84%

5%

5%

6%

0%

0%

dinsdag 25 april 2006

01:00-02:00 uur

89%

2%

1%

8%

0%

0%

 


Bijlage 3

Begeleidende brief bij de enquête Beyerinckstraat en Wallerstraat

 

Aan: Bewoners Wallerstraat 1 t/m 7 (oneven) en Beyerinckstraat 1 t/m 12

Onderwerp: Enquête uitbreiding vergunningparkeren

Datum: 2-10-2006

 

 

Geachte heer/mevrouw,

 

Sinds enige tijd is er in een aantal straten bij u in de buurt gereguleerd parkeren ingevoerd (gebied D, zie bijgaande folder). De straat waarin u woont ligt net buiten dit parkeervergunninggebied, wat betekent dat u nu niet gedurende de bloktijden in het vergunninggebied mag parkeren. Dit neemt niet weg dat bewoners en bezoekers van vergunninghouders wel in uw straat mogen parkeren.

 

Inmiddels hebben enkele bewoners uit uw straat aangegeven aan het gereguleerde gebied toegevoegd te willen worden. Om te peilen of deze  signalen ook door de rest van de straat gesteund worden, inventariseert de gemeente via deze enquête of er draagvlak is om uw straat bij het gereguleerde gebied te betrekken. We willen u dan ook vriendelijk verzoeken uw mening aan te kruisen op het bijgevoegde formulier en dit in de bijgevoegde antwoordenveloppe vóór 16 oktober terug te sturen aan de gemeente.

 

Indien u geen reactie geeft, wordt uw stem niet meegenomen in de beslissing!

 

Indien méér dan de helft van de huishoudens in uw straat vóór stemt, komt uw straat in aanmerking om per 1 maart 2007 bij het vergunninggebied gevoegd te worden. De uitkomst van de enquête wordt als onderdeel van de evaluatie van gebied D voorgelegd aan het college van Burgemeester en Wethouders en vervolgens aan de gemeenteraad.

 

In plaats van het opsturen van het formulier kunt u ook een e-mail sturen naar bligthart@delft.nl, onder vermelding uw naam, adres, het enquêtenummer en uiteraard uw mening.

 

Hoogachtend,

namens het college van burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

E.L.P.G. Bavelaar

Vakteamhoofd Mobiliteit

 


Enquêtestrook Beyerinckstraat en Wallerstraat

 

 

 

 

Enquêtenummer 20060xxx

 

Enquête uitbreiding vergunningparkeren gebied D

 

 

□ Ja, ik wil graag dat mijn straat wordt toegevoegd aan het vergunninggebied

□ Nee, ik wil niet dat mijn straat wordt toegevoegd aan het vergunninggebied

 

 

 

 

 


Bijlage 4

 

Grens van vergunninggebied D2, met toevoeging van de Beyerinckstraat en Wallerstraat.