In de Nota Parkeerdrukmeter (september 2004) is
vastgelegd iedere twee jaar de parkeerdruk in de schillen te evalueren. De
gebieden C, E en F zijn in 2005 al geëvalueerd en komen dit jaar niet aan bod.
Gebied D is in 2004 voor het laatst geëvalueerd en wordt daarom dit jaar
geëvalueerd.
In Gebied D is sinds 1 maart 2004 definitief
gereguleerd parkeren van kracht. Naar aanleiding van een evaluatie in november
2004 is de Donker Curtiusstraat per 1 maart 2005 aan het gebied toegevoegd.
In deze nota worden de opzet en de resultaten van
de evaluatie vermeld. Vervolgens is bekeken of er aanleiding is om de grenzen
of bloktijden van gebied D aan te passen.
De evaluatie van gebied D bestaat uit een meting
van de parkeerdruk op verschillende tijdstippen, conform de Nota
Parkeerdrukmeter (2004). Omdat er bij ons geen klachten bekend zijn over de
bloktijden van het vergunningparkeren is geen brede enquête onder de bewoners
gehouden.
Gebied D bestaat uit twee gescheiden delen D1 en
D2. In onderstaande figuur zijn de grenzen van beide delen weergegeven.

In gebied D gelden de volgende bloktijden voor
gereguleerd parkeren:
·
Gebied D1: van maandag tot en met zaterdag van 9:00
uur tot 11:00 uur en van 16.00 uur tot 20.00 uur, doch niet op een feestdag;
·
Gebied D2: van maandag tot en met vrijdag van 16:00
uur tot 22:00 uur en op zaterdag van 12:00 tot 22:00 uur, doch niet op een
feestdag.
Om zowel inzicht te krijgen in de parkeerdruk
tijdens de bloktijden als buiten de bloktijden is gekozen te meten op:
·
Dinsdag tussen 17.00 en 18.00 uur;
·
Dinsdag tussen 01.00 en 02.00 uur;
·
Zaterdag tussen 17.00 en 18.00 uur.
Tussen 17.00 en 18.00 uur is vaak een hoge
parkeerdruk omdat er nog werknemers en bezoekers geparkeerd staan, terwijl ook
een deel van de bewoners thuis is. Tussen 1.00 en 2.00 uur zijn er praktisch
geen bezoekers en werknemers aanwezig en kan de parkeerdruk van de bewoners
gemeten worden.
De tellingen zijn uitgevoerd op zaterdag 22 april
en dinsdag 25 april. Op beide dagen waren geen vakanties van kracht of
bijzondere evenementen gaande in Delft.
In onderstaande tabel zijn de resultaten van de
parkeerdrukmeting te zien.
Omdat gebied D uit twee afzonderlijke delen
bestaat, zijn de resultaten uitgesplitst naar deelgebied D1 en D2. In bijlage 1
zijn de resultaten op straatniveau weergegeven.
|
datum en tijdstip |
capaci- |
bezet- |
bezet |
waarvan |
||||||
|
|
teit |
tings-graad |
|
verg. houder |
bez. kaart |
betaal bewijs |
geen verg. of bet.bew |
geh. kaart |
fout gepar-keerd |
|
|
zaterdag 22 april 2006 |
17:00-18:00 uur (binnen
bloktijd) |
|
|
|
|
|||||
|
D1 |
76 |
61% |
46 |
37 |
3 |
5 |
1 |
0 |
0 |
|
|
D2 |
146 |
55% |
80 |
57 |
19 |
0 |
4 |
0 |
0 |
|
|
Totaal gebied D |
222 |
57% |
126 |
94 |
22 |
5 |
5 |
0 |
0 |
|
|
dinsdag 25 april 2006 |
17:00-18:00 uur (binnen
bloktijd) |
|
|
|
|
|||||
|
D1 |
75 |
67% |
50 |
36 |
4 |
6 |
4 |
0 |
0 |
|
|
D2 |
147 |
47% |
69 |
64 |
2 |
0 |
3 |
0 |
0 |
|
|
Totaal gebied D |
222 |
54% |
119 |
100 |
6 |
6 |
7 |
0 |
0 |
|
|
dinsdag 25 april 2006 |
01:00-02:00 uur (buiten
bloktijd) |
|
|
|
|
|||||
|
D1 |
76 |
88% |
67 |
55 |
3 |
2 |
7 |
0 |
0 |
|
|
D2 |
148 |
62% |
92 |
87 |
0 |
0 |
5 |
0 |
0 |
|
|
Totaal gebied D |
224 |
71% |
159 |
142 |
3 |
2 |
12 |
0 |
0 |
|
(verg. houder = vergunninghouder, bez. kaart =
bezoekerskaart , geh. kaart = gehandicaptenkaart)
Bij een bezettingsgraad van meer dan 80% wordt over
het algemeen gesproken over een hoge parkeerdruk, bij meer dan 90% wordt
gesproken over een parkeerprobleem. Binnen de gebieden D1 en D2 is alleen in
gebied D1 ‘s nachts sprake van een hoge parkeerdruk (88%). Van de nachtelijke
parkeerders in gebied D1 is 82% vergunninghouder.
Op straatniveau is te zien (bijlage 1) dat op
zaterdag tussen 17.00 en 18.00 uur in de Heemskerkstraat en de Pieter
Hendrikstraat de grens van 80% wordt bereikt, maar niet overschreden. Op dat
tijdstip zijn op één na alle parkeerders vergunninghouders. In alle overige
straten is de parkeerdruk lager dan 80%. Op dinsdag tussen 17.00 en 18.00 uur
is in geen enkele straat de parkeerdruk hoger dan 80%. Op dinsdagnacht is
uitsluitend in de straten binnen gebied D1 sprake van een parkeerdruk boven de
80%. In het Kalverbos en de Pieter Hendrikstraat heerst een parkeerdruk van
100%, in de Nieuwe Plantage is deze 80%.
In bijlage 2 is de verdeling van het type
parkeerders weergegeven. Het merendeel van de parkeerders bestaat uit
vergunninghouders van gebied D. Op zaterdag tussen 17.00 en 18.00 uur maakt 17%
van de geparkeerde auto’s gebruik van een bezoekerskaart. Tussen 17.00 en 18.00
uur staan op zaterdag en dinsdag respectievelijk 4% en 6% van de auto’s
geparkeerd zonder geldige vergunning of betaalbewijs. Tijdens de tellingen zijn
geen gehandicaptenparkeerders of fout parkeerders geconstateerd.
Uit de Beyerinckstraat en het zuidelijk deel van de
Wallerstraat (nummers 1, 3, 5, en 7) komen signalen van bewoners dat ze in hun
straat ook vergunningparkeren wensen. Gezien de opbouw van het gebied zou dit
een logische uitbreiding zijn.
·
De buffer naar het niet-gereguleerde gebied wordt
groter, waardoor de huidige vergunninghouders van gebied D2 eerder geneigd zijn
binnen de grenzen van het vergunninggebied te parkeren;
·
De Wallerstraat bevat 4 woningen en 6
parkeerplaatsen. Toevoeging levert naar verwachting geen extra parkeerdruk op
binnen het vergunninggebied, noch daarbuiten;
·
Aan de Beyerinckstraat zijn 12 woningen gelegen en
14 parkeerplaatsen. Bij een autobezit van meer dan 1,2 auto per woning zou
toevoeging tot een toename van de parkeerdruk in de Laan van Altena kunnen
leiden. Uit de telcijfers blijkt echter dat hier nog voldoende restcapaciteit
is. Bewoners hoeven niet meer uit te wijken naar Vijver Zuid, of verder;
·
Toevoeging van beide straten levert naar
verwachting een lagere parkeerdruk op voor het niet-gereguleerde gebied.
Door middel van een schriftelijke enquête is begin
oktober 2006 geïnventariseerd of de bewoners van de Beyerinckstraat en het
zuidelijk deel van de Wallerstraat wel of niet bij het gereguleerde gebied
gevoegd willen worden. Uit de enquête is gebleken dat in de Wallerstraat 100%
van de huishoudens vóór toevoeging is (respons 100%) en in de Beyerinckstraat
55% vóór toevoeging is (respons 92%).
Het enquêteformulier en de begeleidende brief zijn als bijlage 3 bijgevoegd.
Zowel vanuit het vakteam Mobiliteit als vanuit de
bewoners bestaat er derhalve de wens de twee genoemde straten toe te voegen aan
vergunninggebied D2. In bijlage 4 is te zien hoe gebied D2 er uit ziet met deze
toevoeging.
·
Uit de parkeerdrukmeting blijkt dat gedurende de
bloktijden van het vergunningparkeren (overdag) geen hoge parkeerdruk heerst in
gebied D.
·
De hoogste parkeerdruk (88%) komt ’s nachts (buiten
de bloktijden) voor in gebied D1. Dit is hoog maar niet problematisch. ’s
Nachts is 82% van de parkeerders vergunninghouder.
·
Uit de parkeerdrukmeting blijkt niet dat het vergunningparkeren
slecht functioneert of dat de bloktijden aanpassing behoeven.
·
Bewoners van de Beyerinckstraat en het zuidelijk
deel van de Wallerstraat hebben aangegeven toegevoegd te willen worden aan
gebied D2.
·
Uit een enquête is gebleken dat in beide straten
méér dan de helft van de huishoudens voor toevoeging is.
·
Vakteam Mobiliteit staat achter toevoeging van
beide straten omdat het een logisch gebied tot gevolg heeft en naar verwachting
de parkeerdruk beter over de wijk wordt verdeeld.
Voorgesteld wordt om:
·
kennis te nemen van de parkeerdrukmeting van gebied
D en naar aanleiding hiervan geen veranderingen door te voeren in de vigerende
bloktijden van gebied D1 en D2;
·
de Beyerinckstraat en de Wallerstraat (nummer 1, 3,
5, en 7) per 1 maart 2007 toe te voegen aan het gereguleerde gebied D2 (nieuwe
grens van gebied D2 is te zien in bijlage 4).
·
te besluiten de volgende parkeerdrukmeting in
gebied D in het voorjaar 2009 uit te voeren.
Bas
Ligthart
Vakteam Mobiliteit
Resultaten parkeerdrukmeting op straatniveau.
|
teldatum en tijdstip |
capaciteit |
bez.% |
bezet |
waarvan |
|
|
||
|
|
|
|
|
|
verg.houder |
bezoekerskaart |
betaalbewijs |
geen verg. of bet.bew. |
|
zaterdag 22 april 2006 |
17:00-18:00 uur |
|
|
|
|
|||
|
D2 |
Donker
Curtiusstraat |
5 |
60% |
3 |
2 |
0 |
0 |
1 |
|
D2 |
van
Houtenstraat |
16 |
38% |
6 |
4 |
1 |
0 |
1 |
|
D2 |
Laan
van Altena |
61 |
38% |
23 |
7 |
15 |
0 |
1 |
|
D2 |
Heemskerkstraat |
41 |
80% |
33 |
32 |
1 |
0 |
0 |
|
D2 |
Markenplein |
23 |
65% |
15 |
12 |
2 |
0 |
1 |
|
D1 |
Kalverbos |
22 |
59% |
13 |
7 |
1 |
5 |
0 |
|
D1 |
Nieuwe
Plantage |
44 |
57% |
25 |
22 |
2 |
0 |
1 |
|
D1 |
Pieter
Hendrikstraat |
10 |
80% |
8 |
8 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal
gebied D |
222 |
57% |
126 |
94 |
22 |
5 |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dinsdag 25 april 2006 |
17:00-18:00 uur |
|
|
|
|
|||
|
D2 |
Donker Curtiusstraat |
5 |
40% |
2 |
2 |
0 |
0 |
0 |
|
D2 |
van Houtenstraat |
15 |
20% |
3 |
3 |
0 |
0 |
0 |
|
D2 |
Laan van Altena |
61 |
46% |
28 |
26 |
1 |
0 |
1 |
|
D2 |
Heemskerkstraat |
43 |
58% |
25 |
24 |
1 |
0 |
0 |
|
D2 |
Markenplein |
23 |
48% |
11 |
9 |
0 |
0 |
2 |
|
D1 |
Kalverbos |
22 |
68% |
15 |
6 |
2 |
6 |
1 |
|
D1 |
Nieuwe Plantage |
44 |
66% |
29 |
24 |
2 |
0 |
3 |
|
D1 |
Pieter Hendrikstraat |
9 |
67% |
6 |
6 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal gebied D |
222 |
54% |
119 |
100 |
6 |
6 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dinsdag 25 april 2006 |
01:00-02:00 uur |
|
|
|
|
|||
|
D2 |
Donker Curtiusstraat |
5 |
0% |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
D2 |
van Houtenstraat |
16 |
50% |
8 |
8 |
0 |
0 |
0 |
|
D2 |
Laan van Altena |
61 |
59% |
36 |
34 |
0 |
0 |
2 |
|
D2 |
Heemskerkstraat |
43 |
74% |
32 |
32 |
0 |
0 |
0 |
|
D2 |
Markenplein |
23 |
70% |
16 |
13 |
0 |
0 |
3 |
|
D1 |
Kalverbos |
22 |
100% |
22 |
13 |
2 |
2 |
5 |
|
D1 |
Nieuwe Plantage |
44 |
80% |
35 |
34 |
0 |
0 |
1 |
|
D1 |
Pieter Hendrikstraat |
10 |
100% |
10 |
8 |
1 |
0 |
1 |
|
Totaal gebied D |
224 |
71% |
159 |
142 |
3 |
2 |
12 |
|
Opmerking: De
capaciteit op de drie telmomenten verschilt iets in verband met
wegwerkzaamheden en geplaatste containers.
Verdeling van het type parkeerder in gebied D, op
de drie telmomenten.
|
type parkeerders |
|
verg. hou-der |
be-zoe-kers-kaart |
be-taal-bewijs |
geen verg. of bet. bew. |
geh. kaart |
fout gepar-keerd |
|
zaterdag 22 april 2006 |
17:00-18:00 uur |
75% |
17% |
4% |
4% |
0% |
0% |
|
dinsdag 25 april 2006 |
17:00-18:00 uur |
84% |
5% |
5% |
6% |
0% |
0% |
|
dinsdag 25 april 2006 |
01:00-02:00 uur |
89% |
2% |
1% |
8% |
0% |
0% |
Aan: Bewoners Wallerstraat 1 t/m 7 (oneven) en
Beyerinckstraat 1 t/m 12
Onderwerp: Enquête
uitbreiding vergunningparkeren
Datum: 2-10-2006
Geachte heer/mevrouw,
Sinds enige tijd is er in
een aantal straten bij u in de buurt gereguleerd parkeren ingevoerd (gebied D,
zie bijgaande folder). De straat waarin u woont ligt net buiten dit
parkeervergunninggebied, wat betekent dat u nu niet gedurende de bloktijden in
het vergunninggebied mag parkeren. Dit neemt niet weg dat bewoners en bezoekers
van vergunninghouders wel in uw straat mogen parkeren.
Inmiddels hebben enkele
bewoners uit uw straat aangegeven aan het gereguleerde gebied toegevoegd te
willen worden. Om te peilen of deze
signalen ook door de rest van de straat gesteund worden, inventariseert
de gemeente via deze enquête of er draagvlak is om uw straat bij het
gereguleerde gebied te betrekken. We willen u dan ook vriendelijk verzoeken uw
mening aan te kruisen op het bijgevoegde formulier en dit in de bijgevoegde
antwoordenveloppe vóór 16 oktober terug te sturen aan de gemeente.
Indien u geen reactie geeft, wordt uw stem niet
meegenomen in de beslissing!
Indien méér dan de helft
van de huishoudens in uw straat vóór stemt, komt uw straat in aanmerking om per
1 maart 2007 bij het vergunninggebied gevoegd te worden. De uitkomst van de enquête
wordt als onderdeel van de evaluatie van gebied D voorgelegd aan het college
van Burgemeester en Wethouders en vervolgens aan de gemeenteraad.
In plaats van het opsturen van het formulier kunt u
ook een e-mail sturen naar bligthart@delft.nl,
onder vermelding uw naam, adres, het enquêtenummer en uiteraard uw mening.
namens
het college van burgemeester en wethouders van Delft,
E.L.P.G. Bavelaar
Vakteamhoofd Mobiliteit

□ Ja, ik wil graag dat mijn straat wordt
toegevoegd aan het vergunninggebied
□ Nee, ik wil niet dat mijn straat wordt
toegevoegd aan het vergunninggebied
Grens van vergunninggebied D2, met toevoeging van
de Beyerinckstraat en Wallerstraat.
