Registratienummer: 20173802

 

 

P L A N   V A N   A A N P A K

 

G E B I E D S P R O G R A M M A   D E L F T S E   H O U T

 

 


Inhoudsopgave

1    Inleiding  3

2    Aanleiding voor gebiedsprogramma Delftse Hout 3

3    Doelstelling  4

3.1    Korte termijn: Gebruiksmogelijkheden versterken en aantrekkelijkheid behouden  4

3.2    Lange termijn: Ontwikkelen van integraal en duurzaam kader 5

4    Organisatie van het programma  6

4.1    Drie groepen van betrokken actoren  6

4.2    Sturing  7

4.3    Participatie en communicatie  7

5    Financiële paragraaf 7

5.1    Nieuw beleid, incidenteel 8

5.2    Nieuw beleid, structureel 8

5.3    Investeringen, bestedingsvoorstel eerste jaarschijf 8

6    Voorstellen  9

 

Bijlage: Kaart van het plangebied De Delftse Hout

 


1                    Inleiding

In deze nota wordt aangegeven hoe de komende jaren gewerkt wordt aan het ge­biedsprogramma Delftse Hout. Het gebiedsprogramma moet een samenhangend kader bieden waarbinnen plaats kan worden geboden aan ruimtelijke en maatschap­pelijke ontwikkelingen, gerelateerd aan het gebruik en beheer van de Delftse Hout. In dit plan van aanpak wordt onderscheid gemaakt tussen de korte en lange termijn.

Onder de korte termijn wordt de realisering verstaan van een aantal projecten dat inmiddels op basis van wensen en behoeften van gebruikers is gestart. Deze pro­jecten passen binnen de huidige ruimtelijke en bestuurlijke kaders. Tegelijkertijd staan ze aanpassing van die kaders niet in de weg, maar bieden daar juist een impuls voor.

Voor de langere termijn is het van belang dat ook in de toekomst blijvend adequaat kan worden ingespeeld op kansen en bedreigingen die het gebied betreffen. Recente ontwikkelingen in en rondom de Delftse Hout hebben de druk opgevoerd om de huidige kaders opnieuw te herijken en waar nodig aan te passen.

Definitie van het gebied

Het recreatie- en natuurgebied de Delftse Hout beslaat ruim 400 hectare en vormt voor een groot deel de noordoostelijke grens van de gemeente Delft. Het gebied wordt intensief gebruikt door bewoners van Delft en de omliggende gemeenten; het heeft een bovenlokale functie. Als bijlage is een plankaart opgenomen van het gebied.

Het gebied wordt aan de noord-west zijde begrensd door de Brasserskade en aan de noord-oost zijde door achtereenvolgens de Middelweg, Noordeindseweg, Graaf Willem II laan en het Wethouder Sonneveldhof. De zuid-oostelijke grens van het gebied wordt gevormd door de Delfgauwseweg en het sportpark Wippolder. Tenslotte vormt rijksweg A13 de zuid-westelijke grens van het gebied.

Van de ruim 400 hectare die het gebied beslaat, is circa 90% in handen van de ge­meente. Over een deel van dit gebied zijn contracten afgesloten met gebruikers ten aanzien van huur, opstal en erfpacht. Het gedeelte dat in particulier eigendom is, is hoofdzakelijk in eigendom van de aanwezige bedrijven en de camping.

Naast de inrichting als natuurgebied, bevinden zich in de Delftse Hout vele maat­schappelijke voorzieningen op het gebied van sport, recreatie en educatie; alsmede enkele horecavoorzieningen, die de recreatieve functie versterken. Het gebied wordt daarnaast door gebruikers en belanghebbenden van grote waarde geacht vanwege de grote variëteit aan flora en fauna. De gemeente hanteert het standpunt dat dit gebied als zodanig behouden moet blijven en dat er maatregelen genomen dienen te worden om de kwaliteit van het gebied te waarborgen en waar mogelijk te versterken.

Leeswijzer

In deze nota wordt in eerste instantie stil gestaan bij de huidige stand van zaken van het gebied, die aanleiding is voor het gebiedsprogramma Delftse Hout. Na het formu­leren van de doelstelling voor het programma, wordt deze uitgewerkt voor de korte en lange termijn, waarna inzicht wordt gegeven in de organisatie van het programma. Tenslotte volgt de financiële verantwoording en worden de voorstellen gepresenteerd.

2                     Aanleiding voor gebiedsprogramma Delftse Hout

Diverse ontwikkelingen in het recente verleden hebben de druk op de Delftse Hout doen toenemen.

Een eerste belangrijke factor is de snelle bevolkingsgroei in de nabije omgeving; met name de bebouwing van de Vinexlocaties in de gemeenten Den Haag en Pijnacker-Nootdorp hebben daarvoor gezorgd. In de jaren 1997 tot en met 2003 is het aantal huishoudens binnen een afstand van ca. 1 kilometer van de Delftse Hout toegeno­men met ruim 7.500, hetgeen een uitbreiding van ca. 21.000 inwoners in deze periode tot gevolg heeft gehad.

Een tweede factor voor de toegenomen druk, heeft te maken met het veranderende recreatiepatroon in de samenleving. Deze maatschappelijke trend komt deels voort uit de toegenomen aandacht voor ‘traditionele’ gezondheids- en bewegingsactiviteiten zoals wandelen, hardlopen en fietsen; maar ook zijn de laatste jaren nieuwe vormen van recreatie ‘ontdekt’ die het totale aantal recreanten heeft doen toenemen: nordic walking, skeeleren, geocaching[1], etc.. Deze ontwikkeling heeft vanaf het midden van de jaren ’90 geleidelijk aan een vlucht genomen.

Deze ontwikkelingen kunnen gezien worden als bedreigingen voor de gebruiks­waarde, de milieu- en ecologische waarden van de Delftse Hout en de hoge biodiversiteit in het gebied.

Maar tegelijkertijd doen zich ook kansen voor, bijvoorbeeld op regionaal niveau. In het vigerende Regionale Structuur Plan van het Stadsgewest Haaglanden (RSP) maakt de Delftse Hout deel uit van de groen-blauwe slinger, die als krachtige kwa­liteitsimpuls voor het woon- en werkklimaat van de regio wordt gezien. Bovendien wordt in het RSP prioriteit gegeven aan het in stand houden en versterken van het bestaande groene netwerk, boven de (verdere) verstedelijking ervan (“Groen heeft voorrang op rood”).

De huidige gebiedsvisie voor de Delftse Hout, die van 1993 dateert, biedt onvoldoen­de kader voor een duurzaam gebruik en beheer van het gebied temidden van de genoemde ontwikkelingen. Het is nodig dat de visie op het gebied wordt geactua­liseerd, waarmee opnieuw richting kan worden gegeven aan afwegingen tussen conflicterende claims op het gebied.

Probleemstelling

Samengevat, bestaat de aanleiding voor het gebiedsprogramma uit de toegenomen urgentie om huidige en toekomstige ontwikkelingen (die leiden tot een toenemende druk op de Delftse Hout) in hun onderlinge samenhang te bezien. Wanneer we de Delftse Hout ook in de toekomst aantrekkelijk willen houden, moet er samenhangen­de regie worden gevoerd over de ontwikkelingen en activiteiten in het gebied. Het ontbreekt op dit moment aan een adequate en integrale visie op het gebruik, beheer en onderhoud van de Delftse Hout; in relatie tot de stad en de regio.

3                    Doelstelling

Vanuit de probleemstelling die in de vorige paragraaf is onderbouwd, is de doel­stelling voor het gebiedsprogramma Delftse Hout is als volgt geformuleerd:

“Binnen het gebiedsprogramma Delftse Hout wordt vormgegeven aan een integraal en duurzaam kader voor toekomstige ontwikkelingen, dat betrekking heeft op het gebruik en het beheer van het gebied.

De maatregelen die daartoe worden getroffen, hebben tot doel om de huidige aantrekkelijkheid van het natuur- en recreatiegebied voor de toekomst te behouden en tegelijkertijd vorm te geven aan de wensen en behoeften van gebruikers en belanghebbenden.”

 

Hiermee wordt beoogd samenhang aan te brengen tussen de sociale en ruimtelijke context van het natuur- en recreatiegebied. Opgaven zoals het toegenomen gebruik vanuit Delft en haar buurgemeenten, maar ook de waarde die het gebied in de toe­komst kan hebben voor de stad en de regio, worden daarom binnen het pro­gramma op gebruiks-, beheers- en onderhoudsaspecten bezien.

De doelstelling wordt hieronder verder geoperationaliseerd in een korte termijn en een lange termijn.

3.1               Korte termijn: Gebruiksmogelijkheden versterken en aantrekkelijkheid behouden

Uit tal van signalen blijkt, dat de huidige inrichting van het gebied onvoldoende aan­sluit bij de huidige maatschappelijke behoefte[2]. Voor een groot deel kan dit worden opgelost met maatregelen die regulier in de gemeentelijke organisatie kunnen opge­pakt, voor een aantal andere zaken is een projectmatige aanpak noodzakelijk. Beide vormen van inspanningen worden gecoördineerd binnen het gebiedsprogramma Delftse Hout.

De zaken die op korte termijn worden opgepakt, zijn wensen en behoeften van ge­bruikers die de aantrekkelijkheid en gebruiksmogelijkheden van het gebied snel kunnen versterken. Belangrijke randvoorwaarde is daarbij, dat realisatie daarvan ontwikkelingen op de langere termijn niet belemmert.

Voorlopig zijn vier projecten benoemd die op korte termijn zullen worden uitgevoerd:

1.       Realiseren sanitaire voorzieningen

De kwaliteit van de sanitaire voorzieningen in het gebied rondom de grote plas is on­voldoende. In juli 2006 zijn daar vragen over gesteld vanuit de gemeenteraad. In de beantwoording is toegezegd een plan te ontwikkelen voor realisatie van adequate, sanitaire voorzieningen.

2. Toegangsborden Delftse Hout (Zone-aanduiding + informatie)

In 2006 is een begin gemaakt met de integrale aanpak van toezicht en handhaving. Daarbij is gebleken, dat onduidelijk wordt gecommuniceerd over de geldende regelgeving in het gebied. Hierdoor is het voor gebruikers onduidelijk wat wel en niet mag, maar ook het handhaven wordt hierdoor bemoeilijkt. In het platform Delftse Hout is voorgesteld te werken met ‘zone-borden’ waarop tegelijk zowel de geldende regelgeving kan worden gecommuniceerd, als de grens van het natuur- en recreatiegebied kan worden aangegeven.

3. Overlastbeperkende maatregelen aan de brug over de Botenvaart

Op basis van klachten over overlast bij de brug over de Botenvaart, zijn in 2006 reeds enkele maatregelen getroffen om de overlast te beperken. Bij evaluatie is gebleken, dat fysieke maatregelen getroffen moeten worden om de overlast nog verder terug te dringen. Op deze manier wordt via een preventieve weg geprobeerd naleefgedrag te bevorderen.

4. Verruimen parkeervoorzieningen voor (brom)fietsen en scooters

Eveneens is uit de evaluatie van het Toezicht- en Handhavingsoverleg Delftse Hout 2006 gebleken, dat de huidige voorzieningen voor het parkeren van fietsen en scooters onvoldoende zijn. In 2006 is dit probleem met tijdelijke maatregelen onder­vangen, binnen dit project wordt de stallingscapaciteit structureel uitgebreid. Hiervoor is het echter eerst nodig om goed zicht te krijgen op de werkelijke bezoekersaantallen en de stallingsbehoefte, daarom wordt dit project na het gebruikersonderzoek in gang gezet.[3]

 

Ook buiten deze projecten wordt in de gemeentelijke organisatie gewerkt aan verster­king van de aantrekkelijkheid en de gebruiksmogelijkheden van het gebied. Voorbeel­den daarvan zijn het verscherpen van toezicht en handhaving en het vervangen van meubilair. Dergelijke werkzaamheden kennen een eigen dynamiek, maar vinden afstemming binnen het gebiedsprogramma Delftse Hout.

3.2               Lange termijn: Ontwikkelen van integraal en duurzaam kader

In paragraaf 2 werd reeds geconstateerd, dat de huidige gebiedsvisie als kader niet meer passend is voor afwegingen met betrekking tot het gebruik en beheer van de Delftse Hout.

Ontwikkelen gebiedsvisie

Om over een actueel en passend kader te beschikken voor de toekomstige ontwik­kelingen, moet daarom een nieuwe gebiedsvisie worden opgesteld, hetgeen in 2007 zal worden uitgevoerd. Het in de gebiedsvisie voorgestelde ontwikkelingsperspectief heeft een doorkijk tot 2020, tevens vormt het de ruimtelijke onderlegger voor de in 2007 op te starten bestemmingsherziening. De gebiedsvisie biedt daarnaast ook een kader voor afwegingen die te maken hebben met conflicterend ruimtegebruik.

Aan de totstandkoming van de gebiedsvisie gaat een participatief traject vooraf, waar burgers, ondernemers en diverse maatschappelijke organisaties aan zullen deel­ne­men. Een dergelijk kader kan echter niet ontstaan zonder afstemming met andere betrokken overheden. Daarom zullen ook in de richting van de buurgemeenten en andere belanghebbende overheden bestuurlijke gesprekken moeten worden gevoerd over het gebruik en beheer van de Delftse Hout en de vorm van samenwerking ten aanzien van dit gebied.

Gebruikersonderzoek

Het laatst gehouden gebruikersonderzoek stamt uit 2001. Voor de totstandkoming van de gebiedsvisie zijn echter recente gegevens over het huidige gebruik van de Delftse Hout onontbeerlijk; bovendien moet een actueel overzicht beschikbaar zijn van de wensen, behoeften en eisen die aan het gebied gesteld worden. Daartoe wordt in de eerste helft van 2007 een gebruikersonderzoek uitgevoerd, waarvan de resultaten - samen met het participatieve traject - input leveren aan de gebiedsvisie.

4                    Organisatie van het programma

4.1               Drie groepen van betrokken actoren

Diverse categorieën van belanghebbenden zijn met betrekking tot de Delftse Hout te onderscheiden, welke allen op (verschillende wijze) betrokken zijn bij het gebieds­programma. Als categorieën zijn benoemd: gebruikers van de Delftse Hout; overige overheden, en tenslotte de gemeente Delft. Deze categorieën worden hieronder toegelicht.

 

Gebruikers en belanghebbenden

Onder de gebruikers van het gebied worden de mensen verstaan die in de Delftse Hout komen: Bewoners; Recreanten; Verenigingen; en Ondernemers.

Een belangrijke groep ‘gebruikers’ zijn de circa tachtig mensen die in het gebied wonen. De recreanten, die over het algemeen niet of nauwelijks georganiseerd zijn, vormen ook een belangrijke categorie gebruikers. Zij maken met name in de zomer­maanden gebruik van het gebied, maar het gebruik neemt de laatste jaren ook toe gedurende de overige maanden van het jaar. Ook worden onder de ‘recreanten’ de mensen verstaan die de Delftse Hout gebruiken als fietsroute voor bijvoorbeeld woon-werk verkeer.

De derde groep gebruikers wordt gevormd door de leden van de verschillende verenigingen die gebruik maken van het gebied. Grofweg wordt er onderscheid gemaakt tussen de natuur- en milieuverenigingen en de sportverenigingen. In de Delftse Hout bevinden zich drie sportparken: Brasserskade, Biesland en Wippolder.

Tenslotte zijn er ook ondernemers en bedrijven actief in de Delftse Hout. Daarbij kan worden gedacht aan de horecavoorzieningen (hotels, campings, restaurants en cafe’s), maar ook zijn er meer bedrijfsmatige activiteiten, zoals het agrarisch bedrijf van dhr. Duyndam, en activiteiten die op de bedrijfsterreinen aan de Olof Palmestraat en de Kleveringweg plaatsvinden.

Andere overheden

De groep ‘overige overheden’ valt uiteen in (buur)gemeenten die om meerdere redenen een belang hebben bij de Delftse Hout. Het gebruik en de wijze van het beheer zijn aanleiding om met elkaar in overleg te treden, meer specifiek vormen de toegenomen aantallen inwoners in de buurt van de Delftse Hout (met name de gemeenten Den Haag en Pijnacker-Nootdorp) een belangrijke reden om het contact te zoeken.

Op andere niveaus heeft de gemeente met betrekking tot de Delftse Hout te maken met het stadsgewest Haaglanden, de Provincie en het Hoogheemraadschap Delf­land, als beheerder van het grootste gedeelte van het (oppervlakte)water in de Delftse Hout.

Interne gemeentelijke organisatie

Binnen de gemeentelijke organisatie zijn uiteenlopende organisatieonderdelen be­trokken bij alles wat er in de Delftse Hout speelt. Het gebiedsprogramma zelf is ondergebracht bij de sector Maatschappelijke Ontwikkeling (voorheen Leefbaarheid), waar onder meer het recreatie- en het sportbeleid worden ontwikkeld. Het programma heeft echter sterke verbindingen met de vakteams Ruimtelijke Ordening en Milieu. Voor de uitvoering van het onderhoud en beheer in de Delftse Hout is de sector Stadsbeheer verantwoordelijk, met daarbinnen het team Delftse Hout voor het dage­lijks onderhoud en beheer. Vanuit het oogpunt van veiligheid, toezicht en hand­having is de handhavingsregisseur vanuit programma Veiligheid betrokken en het vakteam Handhaving en Toezicht. En tenslotte worden er uiteraard regelmatig diverse werk­zaamheden uitgevoerd die vanuit de sector stedelijke ontwikkeling of wijkzaken en projecten worden opgepakt.

Hiermee is niet getracht een volledige opsomming te geven van alle interne, gemeen­telijke organisatieonderdelen die betrokken zijn bij het gebiedsprogramma Delftse Hout. Het is meer om aan te geven dat ontwikkelingen met betrekking tot de Delftse Hout een groot aantal betrokkenen kent.

4.2               Sturing

Door het college wordt vanuit diverse portefeuilles sturing gegeven aan dit gebieds­programma. De meest relevante van die portefeuilles zijn Ruimtelijke Ordening, Stadsbeheer, Milieu & duurzaamheid en Toerisme, stadsmarketing en recreatie. Een stuurgroep Delftse Hout is ingesteld, bestaande uit de wethouders Koning en Merkx.

 

Ambtelijk vindt afstemming plaats door middel van een kernteam, waarin de betrok­ken vakteams vertegenwoordigd zijn, onder leiding van de manager van het gebieds­programma. Binnen dit team is de huidige opzet en werkwijze van het gebiedspro­gramma ontworpen, waarbij de bestaande overlegstructuren het uitgangspunt zijn geweest. Dit kernteam zal zich in de toekomst uitbreiden en verder ontwikkelen tot programmateam.

Vanuit het kernteam lopen overleglijnen naar de (deel)projectleiders, die met elkaar een ambtelijke werkgroep vormen.

4.3               Participatie en communicatie

Binnen de organisatie van het gebiedsprogramma is een belangrijke rol weggelegd voor het platform Delftse Hout. Dit platform komt ongeveer vier keer per jaar bijeen en is ontstaan om het overleg tussen gemeente en de betrokkenen bij de Delftse Hout te faciliteren. Hoewel een vaste kern betrokkenen voor de bijeenkomsten wordt uitgeno­digd, staat deelname aan dit overleg open voor iedereen met interesse in, of betrok­kenheid bij de Delftse Hout.

5                    Financiële paragraaf

In de programmabegroting zijn vanuit het programma Beheer van de Stad verschil­lende budgetten beschikbaar gesteld voor de Delftse Hout. Deze budgetten zijn primair bedoeld om een kwalitatieve verbeterslag mogelijk te maken voor het gebied.

Hier wordt de voorgenomen besteding toegelicht van de incidentele budgetten en de investeringsmiddelen voor de jaarschijf 2007.

In het najaar van 2007 wordt een uitgebreider financieel overzicht gepresenteerd, waarin onder andere de financiële consequenties van de beheerplannen verwerkt zijn, alsmede de afspraken over bijdragen van buurgemeenten en andere overheden.

5.1               Nieuw beleid, incidenteel

Gebruikersonderzoek

Ten behoeve van de ontwikkeling van het gebiedsprogramma vormen de wensen en behoeften van de bezoekers van de Delftse Hout een belangrijk uitgangspunt. Er zijn sterke aanwijzingen dat de samenstelling van de bezoekers van de Delftse Hout, mede naar aanleiding van de ontwikkeling van de Vinex locaties, sterk gewijzigd is ten opzicht van het laatst gehouden gebruikersonderzoek in 2002.

Er dient onderzoek gedaan te worden naar o.a. de herkomst, aantallen en (recre­atie)wensen van de bezoekers van de Delftse Hout. Deze gegevens leveren input voor het gebiedsprogramma.

Hiervoor is in de programmabegroting € 25.000,- gereserveerd.

 

 

Begroting van baten en lasten

 

 

 

 

 

 

 

[Nieuw beleid]

 

2006

2007

2008

2009

2010

 

Gebruikersonderzoek Delftse Hout

 

 

25

 

 

 

Bedragen X € 1.000,-

 

Toezicht strandstrook en zwemwater Delftse Hout

Voor toezicht op de strandstrook en het zwemwater bij de grote plas is een structu­reel budget van € 10.000 nodig. Tot 2005 werd dit als subsidie verstrekt uit de EZH-middelen. Deze middelen zijn inmiddels niet meer beschikbaar.

Voor 2007 is hier inmiddels een incidentele oplossing voor gevonden. Het komende jaar zal worden benut om binnen het kader van het gebiedsprogramma het gesprek aan te gaan met andere overheden (buurgemeenten, provincie) over hun bijdrage aan het toezicht.

Begroting van baten en lasten

 

 

 

 

 

 

 

[Nieuw beleid]

 

2006

2007

2008

2009

2010

 

Toezicht strandstrook en zwemwater Delftse Hout

 

 

10

 

 

 

Bedragen X € 1.000,-

5.2               Nieuw beleid, structureel

Gebiedsprogramma Delftse Hout

Dit budget wordt ingezet voor zaken die voortvloeien uit het gebiedsprogramma Delftse Hout. Daarbij staat voorop, dat dit budget primair bedoeld is om te kunnen bijdragen aan verbetering van de kwaliteit van de Delftse Hout, ten opzichte van de reguliere middelen.

Begroting van baten en lasten

 

 

 

 

 

 

 

[Nieuw beleid]

 

2006

2007

2008

2009

2010

 

Gebiedsprogramma Delftse Hout

 

 

20

20

20

20

Bedragen X € 1.000,-

5.3               Investeringen, bestedingsvoorstel eerste jaarschijf

Voortvloeiend uit het toegenomen gebruik en de verwachting dat deze trend zich zal doorzetten, is voor de jaren 2007 tot en met 2009 in totaal een bedrag van € 500.000,- beschikbaar, voor investeringen in nieuwe voorzieningen, of voorzie­ningen die een belangrijke kwalitatieve impuls leveren aan de Delftse Hout.

Investeringen in het programma

 

 

 

 

 

 

 

[Grote projecten]

 

2006

2007

2008

2009

2010

 

Gebiedsprogramma Delftse Hout

 

 

100

200

200

 

Bedragen X € 1.000,-

Jaarschijf 2007

Voorgesteld wordt de jaarschijf 2007 te benutten om de projecten te starten die in paragraaf 3.1 zijn benoemd. Prioriteit wordt daarbij gegeven aan de sanitaire voorzieningen, waarvoor de kosten voor voorbereiding en de eerste fase van realisatie zijn geraamd op € 75.000,-. Voor de toegangsborden worden de kosten voorlopig op € 5.000,- geraamd, en met € 20.000,- aan ramingskosten voor aanpassingen aan de brug is de eerste jaarschijf reeds volledig benut. Ten aanzien van het vierde project (extra parkeercapaciteit voor fietsen) zullen nog enkele aan­vullende vragen worden opgenomen in het gebruikersonderzoek. Voorbereiding kan dan wel plaatsvinden zodra het gebruikersonderzoek is afgerond, maar het voorstel voor de realisatie ervan zal worden meegenomen in het bestedingsvoorstel voor de jaarschijven 2008 en 2009.

 

Voor de jaarschijf 2007 wordt de raad gevraagd akkoord te gaan met de volgende besteding verdeling van de beschikbare middelen:

 

 

Investeringen Gebiedsprogramma Delftse Hout

 

2007

 

Sanitaire voorzieningen

 

75

 

Informatiepanelen / Zoneborden

 

5

 

Aanpassingen aan de brug

 

20

 

Totaal

 

100

Bedragen X € 1.000,-

Jaarschijven 2008 en 2009

Voorstellen voor projecten die wegens gebrek aan middelen of urgentie in het verle­den nooit zijn gerealiseerd, zijn inmiddels geïnventariseerd en zullen gedurende 2007 onder andere middels het gebruikersonderzoek op actualiteit en haalbaarheid worden getoetst. De ontwikkeling van de gebiedsvisie zal echter ook een bepaalde priorite­ring tot gevolg hebben.

In navolging van de doelstelling van het gebiedsprogramma (wensen en behoeften van de gebruikers en belanghebbenden staan daarin centraal), zal het bestedings­voorstel voor de tweede en derde jaarschijf aan het eind van 2007 worden voorge­legd aan de gemeenteraad. Daarmee kan het voorstel voor de besteding van de investeringsmiddelen worden gebaseerd op de uitkomsten van het gebruikers­onder­zoek.

6                    Voorstellen

Het college van burgemeester en wethouders wordt voorgesteld:

-          Dit plan van aanpak, inclusief de uitgangspunten en doelstelling van het gebiedsprogramma Delftse Hout, vast te stellen;

-          De raad voor te stellen om de voorgenomen investeringen voor het jaar 2007, zoals weergegeven in paragraaf 5.3, te dekken uit de reserve grote projecten;

-          De financiële consequenties te verwerken in de 103e begrotingswijziging.

 



[1] Geocaching is een moderne vorm van schatzoeken, waarbij GPS-apparatuur gebruikt moet worden. Personen en/of organisaties/verenigingen verstoppen zgn. ‘caches’ (“schatten”) en publiceren de locatie of route op internet.

[2] Signalen bestaan uit verschillende onderzoeken die in het verleden hebben plaatsgevonden, maar ook uit discussies binnen het platform Delftse Hout, waarin ervaringen met betrekking tot het gebruik van de Delftse Hout centraal staan.

[3] Dit onderzoek vindt in de eerste helft van 2007 plaats, daarom wordt in de zomer van dat jaar nog met tijdelijke voorzieningen gewerkt.