
naar agenda

naar agenda
8 februari 2007
|
|
Voorzitter (plv.) |
De heer Damen |
Commissiegriffier: |
Mevrouw Van der Rest |
College |
Wethouder Koning en burgemeester
Verkerk |
Aanwezig: |
De dames Janse, Dekker, Loth, Norbruis,
Van der Werf, Van der Poel en Van Empel
De heren Bot, De Prez, Van Tongeren, Van Leeuwen, Nijhof,
Sipkema, Meuleman, Kuijper, Van der Ende en Van der Pot.
|
|
1. |
Opening en mededelingen
De voorzitter opent om 20.00 uur de vergadering. Er
zijn geen mededelingen.
|
|
|
2. |
Inventarisatie insprekers
Er zijn geen insprekers aangemeld.
|
|
|
3. |
Vaststellen besluitenlijst d.d. 7
december 2006
Tekstueel:
geen opmerkingen. N.a.v.:
Geen opmerkingen.
|
|
|
4. |
Vaststellen lijst niet te bespreken
stukken
De lijst met niet te bespreken stukken wordt ongewijzigd vastge- steld.
|
|
|
5 |
Rondvraag
Schriftelijke rondvragen
Mevrouw Van der Werf vraagt de
portefeuillehouder wat het colle- ge gaat doen aan de ‘Schoolzone
Nassaulaan’ nu er signalen van bewoners zijn gekomen (o.a. de eerder
toegezonden brief van de heer De Jong) over de levensgevaarlijke
situatie aldaar. Tevens vraagt zij de portefeuillehouder of zij
voornemens is om de situatie opnieuw te evalueren en als blijkt dat de
‘schoolzone’ niet het gewenste veilige resultaat oplevert, of zij
dan bereid is de verkeerssituatie zodanig aan te passen dat een
veilige situatie ontstaat. Daarbij wordt door mevrouw Van der Werf
aandacht ge- vraagd voor de geluidsoverlast die is ontstaan door de
aanpas- singen (‘rammelstrook’) van de weg. Wethouder
Koning ant- woordt dat de situatie bij het Nassauplein zodanig is
ingericht dat een pleinsfeer is ontstaan voor de school, waardoor
fietsers en automobilisten zich meer automatisch mengen (geen aparte
rijstroken voor fietsers en auto’s). De automobilist wordt op deze
wijze gedwongen zijn snelheid aan te passen en te matigen. Na de
inrichting zijn de resultaten opnieuw gemeten en is gebleken dat het
aantal klachten rondom de schoolzone is afgenomen (de leiding van de
school heeft zelfs te kennen gegeven zeer positief te zijn over de
nieuwe inrichting). Uiteraard blijven er altijd auto- mobilisten die,
ondanks de fysieke maatregelen, zich niet aan- passen aan het gewenste
gedrag. Het college is mede om die reden voornemens om de komende
periode ‘smileys (snelheids- informatieborden)’ te plaatsen om
automobilisten op deze wijze te attenderen op hun gedrag. Tevens zal
overleg plaatsvinden met de politie m.b.t. de handhaving. Daarbij
merkt de wethouder op dat eveneens is gekeken of het verlengen van de
stippellijn op het plein (onderscheid fietspad/autostrook) de
veiligheid ver- hoogt. Onderzoek wijst echter uit dat dit geen
bijdrage levert en dat dit eerder leidt tot schijnveiligheid. Dit
omdat de ruimte op het plein in principe geen plaats biedt voor
afzonderlijke rijstro- ken voor fietsers en automobilist en de
automobilist dan toch deels op de fietsstrook zal rijden. M.b.t. de
door mevrouw Van der Werf aangehaalde geluidsoverlast antwoordt de
wethouder tot op heden geen klachten te hebben ontvangen. De
heer Bot merkt naar aanleiding van het antwoord van de wethouder op,
dat er zijns inziens sprake is van een onveilige situatie op het
plein, omdat voor de automobilist niet duidelijk is dat de fietsstrook
op- houdt en hoe de fietser daar verder gaat. Hij verzoekt de wethou-
der hier toch nog eens naar te kijken. De wethouder zegt toe:
- alsnog na te zullen denken over het mogelijk verlengen van de
fietsstroken op het plein.
De heer Van Leeuwen vraagt de portefeuillehouder of het experi- ment
met het gratis openbaar vervoer wordt geëvalueerd en of, indien het
experiment succes blijkt te hebben, de actie wordt verlengd in 2008.
Tevens vraagt de heer Van Leeuwen waar men- sen, die nog extra
kaartjes willen hebben deze kunnen verkrijgen en verzoekt hij de
kaartjes die te downloaden zijn via Internet, qua formaat aan te
passen (is nu A4 formaat). Wethouder
Ko- ning antwoordt dat er op dit moment voor 2008 geen budget be-
schikbaar is om het experiment voort te zetten, maar dat de raad zelf
over het geld gaat en derhalve het initiatief kan nemen om (indien
gewenst) budget beschikbaar te stellen. Daarbij merkt de wethouder op
dat gepolst kan worden of de ondernemers in de binnenstad bereid zijn
om (bij succes) bij te dragen in de kosten bij een eventuele
voortzetting van de actie. De wethouder zegt toe dat:
- op termijn het aantal reizigers gemeten en de mening over de
actie gepeild zal worden (via enquête of internetpanel);
- na zal worden gegaan of het
formaat op internet aangepast kan
worden.
De heer Meuleman verzoekt bij de evaluatie tevens te kijken of door
deze maatregel ook het autoverkeer in de binnenstad wordt
teruggedrongen. Mondelinge
rondvragen: Mevrouw Dekker
vraagt de portefeuillehouder n.a.v. het vrijwel direct na de laatste
in- spectie afbreken van de voetgangersbrug over de Provinciale weg,
of bij voorliggende inspecties niet voldoende was onderkend dat de
brug niet veilig was. Tevens vraagt zij de wethouder of er overleg is
geweest met hulpdiensten. Dit m.n. omdat de woon- wijk bij het
Agnetapark enige tijd volledig afgesloten is geweest tijdens de
werkzaamheden. Zij vraagt de wethouder of hier een plan voor is
vastgelegd. Wethouder Koning
antwoordt dat geko- zen is voor het direct afbreken van de brug i.v.m.
de kerstvakan- tie. Zij benadrukt daarbij dat er geen sprake was van
direct ge- vaar, maar dat het tijdstip de doorslag gaf (overlast het
minst).
M.b.t. de vraag over de hulpdiensten antwoordt de wethouder dat er
contact is geweest en dat een plan beschikbaar was. Naar
aanleiding van het antwoord vraagt mevrouw Dekker de wethou- der naar
de inhoud van het plan en het tijdstip van de vorige in- spectie.
De wethouder antwoordt dat, daar de brug
reeds ge- pland stond voor vervanging (zomer 2008), inspecties maande-
lijks plaatsvonden. De laatste inspectie was derhalve begin de- cember.
N.a.v. de vraagt m.b.t. de inhoud van het
plan van de hulpdiensten antwoordt de wethouder dat:
- een reactie richting mevrouw
Dekker volgt.
De heer Van Tongeren vraagt naar aanleiding van de nieuwe
dienstregeling van Connexxion en de klachten die hij hier inmid- dels
over heeft gehoord, of het college de tevredenheid van de gebruiker
over de dienstregeling volgt en of de commissie hier ook iets over te
horen krijgt. Wethouder Koning
antwoordt dat er een aantal redenen waren die wijziging van de
dienstregeling/ service in Delft noodzakelijk maakten:
a) onvoldoende exploitatie;
b) de tramlijn.
Bij de wijziging van de dienstregeling is er naar gestreefd om de
lijnen zo te veranderen dat ondanks de noodzakelijke verminde- ring
toch nog zoveel mogelijk plekken in Delft bediend zouden worden. Dit
heeft soms geleid tot langere ritten om een bestem- ming te bereiken.
De wethouder bevestigt dat er ook klachten
bij de gemeente binnen komen en dat hier contact over is met de
vervoerders en de concessieverlener (Haaglanden). Zij benadrukt
daarbij echter wel dat door Haaglanden concessies moeten wor- den
gedaan, omdat anders een hele buslijn opgeheven moet wor- den. Verder
meldt de wethouder dat ook Connexxion op dit mo- ment de zaak bekijkt
en probeert om nog tot enige aanpassing- en te komen.
Openstaande rondvragen uit
eerder vergaderingen: Rondvraag
commissie RO 14/12 (Stadsbelangen) inzake verlichting parkeer-
automaten. Wethouder Koning meldt
dat er inderdaad een aantal lantaarns bij de parkeerautomaten stuk
waren en dat deze inmid- dels grotendeels zijn hersteld (werken alleen
tijdens de bloktij- den). Rondvraag
7/12 (Leefbaar Delft) inzake veiligheid stroom- voorziening
Bastiaansplein. Wethouder Koning
meldt dat het per- manent aanbrengen van voorzieningen een behoorlijk
kostbare aangelegenheid is. Op dit moment zijn ‘slechts’ zes
braderieën voor 2007 aangemeld en wordt nagedacht over de vraag of
het überhaupt wenselijkheid is om in de toekomst nog braderieën te
houden op het plein. Om toch aan de veiligheidsvereisten te vol- doen
zullen de voorwaarden m.b.t. de veiligheid die zijn opgeno- men in de
te verstrekken vergunningen worden gecontroleerd.
M.b.t. de stankoverlast merkt de wethouder op dat, daar het niet in de
vergunning is opgenomen, niet gehandhaafd kan worden op dit onderdeel.
|
|
|
6a.
6b.
|
Werkprogramma Integraal
Veiligheidsbeleid 2007 (20183893)
Werkplan Politie Haaglanden, bureau Delft (20191131)
Het programma en het plan worden voor nader overleg voorgelegd aan de
commissie. De commissie adviseert het college. De commissie stemt in
met een gezamenlijke behandeling van bei- de stukken. De leden van de
commissie stellen de portefeuille- houders vragen over en vragen
aandacht voor o.a. de volgende punten:
1 het taalgebruik in het werkprogramma;
2 de capaciteit van bureau slachtofferhulp;
3 (de spreiding van) legale aanplakplaatsen;
4 het gebruik van de justitiële aantekening bij spijbelaars;
5 de illegale hennepteelt / mogelijkheden van legale teelt /
veilig-
heidsrisico’s;
6 diefstal op bouwplaatsen;
7 radicalisering (o.a. informatieschakelpunt – model
Rotterdam);
8 digitale aangiftes/verwijzing op gemeentelijke website;
9 interne veiligheid (controles op installaties);
10 handhaving (o.a. geluidsoverlast, graffiti, overlastjongeren /
handhavingscapaciteit);
11 (hotspots) cameratoezicht;
12 illegale bewoning/overbewoning (controle op gebruiksvergun-
ningen)
13 vandalismethermometer;
14 prestatieafspraken /-cijfers;
15 locatie crisisopvang;
16 fietsdiefstallen (o.a. oplossingspercentage / Hardewijks model)
17 fietslampjesplan Utrecht;
18 het handhavingprogramma;
19 bereikbaarheid wijkagent;
20 project thuisbrengen minderjarige alcoholisten (Deventer
model); gevraagd wordt om:
1 nadere concretisering van de doelstellingen
(SMART)/
hoger ambitieniveau;
2 meer informatie over het alcoholmisbruik
bij jonge jongeren
(m.n. gezondheidspositie);
3 een aanpak voor de beveiliging van het
stadhuis;
4 aan het IVB het onderwerp samenwerking
tussen psychia-
trie/politie/andere
instanties toe te voegen;
5 overleg met graffitiartiesten;
6 stand van zaken van de ‘illegalen’
motie;
7 een onderzoek naar het gebruik van een
nachtbus;
8 de verkeersveiligheid op te nemen in het
meerjarenbeleid-
plan;
9 een termijn waarop het plan radicalisering,
rekrutering en
terrorisme besproken
kan/zal worden;
10 zich (als college) te mengen in het publieke debat
over
legale hennepteelt;
11 een stand van zaken m.b.t. het plan terugkeer
gedetineer-
den.
zorg wordt uitgesproken over:
- het verbaal en fysiek geweld t.o.v. hulpverleners.
|
|
|
|
Burgemeester Verkerk en wethouder
Koning beantwoorden de gestelde vragen. Toegezegd wordt dat:
- het Deventermodel zal worden betrokken bij het komend Vei-
ligheidsplan;
- het alcohol- en drugsgebruik nogmaals onder de aandacht zal
worden gebracht van scholen en ouders;
- het onderwerp veiligheid stadhuis zal worden besproken in het
eerstvolgend fractievoorzitteroverleg;
- het project terugkeer gedetineerden dit jaar wordt geïmplemen-
teerd in het bedrijfsproces, terugkoppeling hierover volgt;
- de mate van overlast bij de Bras zal worden nagezocht (e-mail-
correspondentie inzake overlast wordt aangeleverd door de
heer Meuleman);
- ook de gemeente vanuit de
gemeentesite aandacht zal beste-
den aan de digitale aangifte;
- het onderwerp verkeersveiligheid prioriteit heeft;
- overleg met graffitiartiesten zal plaatsvinden;
- in het najaar het Veiligheidsplan (incl. het onderwerp camera-
toezicht) voor advies zal worden voorgelegd aan de commissie;
- vóór de zomer het onderzoek/plan van aanpak fietsendiefstal
zal worden voorgelegd aan de commissie;
- er dit jaar een rapportage komt over radicalisering;
- nogmaals gekeken wordt naar de gecoördineerde aanpak
psychiatrische patiënten/locatie crisiscentrum en de bevinding-
en hierover zullen worden gekoppeld richting commissie.
Conclusie: De portefeuillehouders nemen kennis van de opmer- kingen/verzoeken/aandachtpunten
ingebracht door de leden van de commissie, waarbij een elftal
toezeggingen worden gedaan (zie overzicht). De leden van de commissie
nemen kennis van beide voorstellen en stemmen in met de gedane
toezeggingen.
|
|
|
7. |
Sluiting
De vergadering wordt om 23.15 uur gesloten.
|
|
|
|