01 juni 2007

Besluitenlijst commissie Wijk, Verkeer en Beheer 16 mei 2007

 


naar agenda



naar agenda
14 juni 2007


 

Voorzitter

Mevrouw Steffen

Commissiegriffier:

Mevrouw Van der Rest

College

De wethouders Koning en Merkx en burgemeester Verkerk

Aanwezig:

De dames Dekker, Janse, Norbruis, Loth,Van der Werf en Van der Poel. De heren De Prez, Damen, Van Tongeren, Van Leeuw- en, Nijhof, Pagee, Meuleman, Gorte, Kuijper, De Wit en Van der Pot.



1.

Opening
De voorzitter opent om 20.00 uur de vergadering.
Mededelingen
: Wethouder Koning maakt melding van vertraging- en in de oplevering van tramlijn 19 en de aanleg van de fietstun- nel onder de A13 (planning is nu eind 2009). Oorzaak o.a.: de reconstructie van de Sebastiaansbrug, kabels en leidingen (inge- wikkelder dan verwacht), waardoor de aanlevering van het defi- nitief ontwerp en de proceduretijd is vertraagd. De vertragingen leiden niet tot financiële gevolgen. Het college en het stadsge- west Haaglanden trachten gezamenlijk verdere vertragingen te voorkomen.

2.

Inventarisatie insprekers
1 De heer Schuurman / agendapunt 7 (verkeerssituatie Maria
   Duystlaan)

3.

Vaststellen besluitenlijst d.d. 15 maart 2007
Tekstueel: pag. 1 – Insprekers: De naam van de derde inspreek- ster wordt gewijzigd in: mevrouw Fusco (pag. 1 en 3).
N.a.v.: Pag. 1 – Mededelingen (busvervoer Haaglanden).
De heer De Wit merkt op nog geen reactie te hebben ontvangen op zijn inbreng. Wethouder Koning antwoordt dat in totaal drie fracties (D66, ChristenUnie/SGP en Leefbaar Delft) hebben gere- ageerd en dat een reactie m.b.t. de inbreng van haar kant op korte termijn (schriftelijke en integraal) zal plaatsvinden.
Aan- vullende vragen over het onderwerp worden gesteld door de heer Kuijper (vervolgprocedure) en mevrouw Dekker (nieuwe politieke realiteit m.b.t. de Europese aanbesteding). Wethouder Koning antwoordt nu niet inhoudelijk in te kunnen gaan op de gestelde vragen en stelt voor de schriftelijke reactie van het college af te wachten. Tevens wordt voorgesteld (de heer Meuleman) het on- derwerp te betrekken bij de behandeling van de ‘position paper’ (cie. Bestwe 22/9) en eveneens wordt voorgesteld (wethouder Koning) de delegatieleider (de heer Kiela) te benaderen over het onderwerp. Pag. 3 – Binnenstad autoluwplus fase 4 (touringcars – blauwe hart) De heer Van Leeuwen vraagt of inmiddels is nage- dacht over zijn vraag. Wethouder Koning antwoordt dat een reac- tie zeker volgt voordat fase vier a) in werking treedt.

4.

Vaststellen lijst niet te bespreken stukken
De lijst met niet te bespreken stukken wordt ongewijzigd vast- gesteld.

5.

Vaststellen jaarplanning
De jaarplanning wordt vastgesteld.

6

Rondvraag
Schriftelijke rondvragen
Beveiligingsjeeps
: De heer De Wit vraagt de burgemeester, onder verwijzing naar een artikel in de krant Delft op Zondag, of overleg met het Openbaar Ministerie (OM) over de inzet van de jeeps van het Bureau Orde en Bewaking heeft plaatsgevonden en of hij deze beveiligingsmaatregelen wil stoppen. De burgemees- ter antwoordt dat wel overleg t.a.v. bepaalde zaken (met name m.b.t. de openbare orde) met OM en politie plaatsvindt en merkt op dat deze zaken soms raken aan opsporings- en vervolgings- bevoegdheden van het OM, maar dat hij niet gaat over de inzet van materieel en mensen. Op de aanvullende vraag antwoordt de burgemeester dat hij niet voornemens is (voor zover dat in zijn vermogen ligt) de maatregelen op dit moment te stoppen en dat over bepaalde zaken op hoger niveau besloten wordt. De heer Meuleman vraagt n.a.v. de rondvraag naar de effectiviteit van de maatregel. De burgemeester antwoordt hierop niet in het open- baar te kunnen reageren. Bierfietsen. De heer Van Leeuwen vraagt de burgemeester naar de regelmatig door hem gesigna- leerde bierfietsen (m.n. het schenken/drinken van bier op deze rijdende bars / het nuttigen van alcohol op de openbare weg). De burgemeester antwoordt dat de gemeente al enige tijd bezig is het alcoholmisbruik in de stad tegen te gaan en zegt daarbij eveneens het gebruik van de bierfiets en de daarmee gepaard gaande acties (dronkenschap, overlast, intimidatie richting omstanders, schelden e.d.) te zullen betrekken. De mogelijkhe- den om m.n. het ge-/misbruik van deze bierfiets aan te pakken worden onderzocht. De Drank- en Horecawet en de APV bieden wellicht een handgreep om hier iets tegen te doen. De heer Gorte verzoekt ook de betrokken ondernemer(s) hier over aan te spreken. De burgemeester zegt toe dit te zullen doen.
Parkeervergunningen De heer Van Leeuwen vraagt of het moge- lijk is om parkeervergunningen in de binnenstad en schil uit te geven voor huisartsen, verloskundigen en thuiszorg (t.b.v. het bezoek aan hun patiënten). Wethouder Koning antwoordt dat op dit moment reeds een zg. Hulpverleningsvergunning bestaat. Voorwaarden voor het gebruik zijn:
1. de vergunning moet worden gebruikt naast het esculaapteken;
2. het moet gaan om spoedeisende hulp.
De wethouder benadrukt verder dat, tot op heden, door andere hulpvertrekkende organisaties/ instellingen nooit is verzocht om extra voorzieningen op dit gebied.
Bordjes ´parkeren voor vergunninghouders´ De heer Van Leeuw- en vraagt of het mogelijk is om genoemde bordjes eveneens, als extra service naar de toeristen, te voorzien van een tekst in de Engelse en/of Franse of Duitse taal. De heer Van der Pot sluit zich hierbij aan en wijst op het feit dat hij reeds eerder vragen heeft gesteld over dit onderwerp. Wethouder Koning merkt op dat het altijd arbitrair blijft welke taal dan wel en welke niet wordt opgenomen. Daarbij wijst zij op eerdere verzoeken om het aantal borden in de binnenstad terug te brengen. Tevens wordt afge- vraagd hoe groot het probleem daadwerkelijk is.
Parkeertarieven bezoekers Reinier de Graaf ziekenhuis
(Beantwoording rondvraag van de fractie Stadsbelangen/ dhr.Meuleman cie Bestwe.)
Wethouder Koning antwoordt dat het probleem (hoogte parkeertarief bezoekers ziekenhuis) bekend is en dat een gesprek met het Reinier de Graaf reeds heeft plaats- gevonden. Echter het Reinier de Graaf onderzoekt op dit moment nog of zij het tarief (€2,50 voor een bezoek) op een andere ma- nier kan indelen (kortere bezoekers, minder betalen). Genoemd onderzoek is nog niet afgerond. Verder merkt de wethouder op dat de gemeente voornemens is om parkeertellingen in het ge- bied uit te voeren. Mocht uit de tellingen blijken dat parkeerre- gulerende maatregelen nodig zijn, dan zal hierover met de be- woners uit het gebied gesproken worden. De heer Meuleman vraagt de wethouder, zodra hier meer duidelijkheid over is, dit terug te koppelen richting commissie. Wethouder Koning zegt toe dit te zullen doen.

7.

Verkeerssituatie Maria Duystlaan
Het onderwerp is op verzoek van de SP-fractie op de agenda geplaatst. Tevens bestaat de mogelijkheid om de ingekomen brief van de heer Schuurman (lijst niet te bespreken stukken – ingekomen stukken van overigen – punt 1) te betrekken bij het onderwerp.
Inspreker De heer Schuurman vraagt, mede n.a.v. het ongeval van zijn vrouw en dochter op de Maria Duystlaan, om aandacht voor de zijn inziens onoverzichtelijke verkeerssituatie die ter plaatse is ontstaan door alle bouwactiviteiten t.b.v. de parkeer- garage Koepoort, daarbij wijst hij op het feit dat het verkeer niet echt gereguleerd wordt (door stoplichten) en de verkeersstromen niet gescheiden zijn. Hij verzoekt de wethouder dringend de si- tuatie aldaar nogmaals onder de loep te nemen en pleit de heer Schuurman voor extra maatregelen om de veiligheid ter plaatse te verbeteren. De heer Schuurman meldt verder dat zijn inbreng is afgestemd met de Jan Vermeerschool. Wethouder Koning antwoordt dat het college zich bewust is van de situatie en van het feit dat hier recent ongevallen hebben plaatsgevonden. Er is contact met (o.a. de verkeerscommissie van) de Jan Vermeer- school en de beheercommissie Koepoort. Zij geeft een korte toelichting op de maatregelen die nu worden voorgesteld. De wethouder benadrukt echter dat de implementatie van de maat- regelen nog enige weken in beslag zal nemen (uitvoering maat- regelen medio juni 2007). De leden van de commissie stellen de portefeuillehouder vragen over en vragen aandacht voor o.a. de volgende punten:
- de voorgestelde maatregelen (niet voldoende, alleen toegespitst
  op snelheid)
- het moment om aanvullende maatregelen te nemen (i.v.m.
  eerdere aanmeldingen)
- de motie inzake veilige routes bij bouwprojecten (aangenomen
  bij de Algemene Beschouwingen 2006)
- klaar-overs (inzet langdurig werklozen)
gevraagd wordt om:
- onderzoek te doen naar de mogelijkheid om verkeerslichten te
  plaatsen en een voorstel hieromtrent voor te leggen aan de
  commissie
- de hele verkeerssituatie rond het Koepoortgebied onder de loep
  te nemen en het niet te beperken tot de Maria Duystlaan
- een inventarisatie van alle gevaarlijke kruispunten
- bij grote bouwprojecten vooraf de verkeersveiligheid te bekijken
  en maatregelen te treffen
Wethouder Koning beantwoordt de gestelde vragen.
Toegezegd wordt dat:
1 onderzoek wordt gedaan naar de mogelijkheid om verkeers-
   lichten (terug) te plaatsen op de Maria Duystlaan
2 de verkeersveiligheidscijfers (voor heel Delft) worden geanaly-
   seerd en de analyse van gevaarlijke kruispunten in september
   ter kennisname wordt toegezonden aan de commissie
3 gekeken wordt naar de mogelijkheid om langdurig werklozen in
   te zetten als klaar-overs (desintegratietraject)
Conclusie: De toezeggingen worden afgewacht.

8.

Overdracht van reinigingstaken gemeente Delft (20268025)
Het voorstel wordt voor advies voorgelegd aan de commissie. De commissie adviseert de raad.
Op verzoek van wethouder Koning wordt ter plekke aanvullende informatie over Avalex verspreid (brief gemeente Zoetermeer d.d. 16 mei 2007 – onderwerp Avalex Nieuwe Stijl). De leden van de commissie stellen de portefeuillehouder vragen over en vragen aandacht voor o.a. de volgende punten:
- stuurkracht gemeenteraad (beperkt door gemeenschappelijke
  regeling (GR), democratische nadelen)
- toetreden (maximum aantal deelnemers, toetreding nieuwe
  leden pas op het moment dat dat betere tarieven oplevert)
- uittreden (opstellen formule t.b.v. uittreding, methodiek/hoe
  worden de uittreedkosten opgebouwd, bekendmaken formule,
  arbitrage)
- Zoetermeer (1% reductie, effecten van vertraagde toetreding,
  (financiële)gevolgen als Zoetermeer besluit niet toe te treden)
- informatievoorziening / informatieplicht / toegankelijkheid web-
  site voor de raad
- sociaal plan (behoud functies, efficiency)
- begroting van Avalex (voorleggen aan commissie)
- bevoegdheden Algemeen Bestuur /Dagelijks Bestuur (strate-
  gische beleidsplan, blanco cheque DB, met of zonder toestem-
  ming van de raden)
- kostenreductie op termijn (overdracht overslagstation)
- kwijtscheldingsbeleid (percentage van de kwijtscheldingsnorm)
- realisatie kostenbesparing
- geheimhouding ‘due diligence’
gevraagd wordt om
- toezending van het akkoord van OR/vakorganisaties betreffende
  het sociaal plan
- nadere toelichting op de cijfers/het financieel overzicht (p. 13
  en 17)
- regelmatige terugkoppeling over de beleidskant in de commis-
  sie (vaststelling begroting e.d.)
- terugkoppeling over de toegankelijkheid van de website van
  Avalex (bestuurlijke informatie t.b.v. de raad)
Wethouder Koning beantwoordt de gestelde vragen en zegt toe dat:
- het OR advies voor de raadsvergadering van 31 mei wordt toe-
  gezonden aan de raad
- z.s.m. een erratum op de GR tekst i.v.m. de vertraagde toe-
  treding van gemeente Zoetermeer zal worden toegezonden aan
  de raad
- zij het verzoek tot het opstellen van een formule voor de kosten
  van uittreding zal inbrengen bij het Algemeen Bestuur
- regelmatig terugkoppeling zal plaatsvinden (o.a. vaststelling van
  de begroting)
- aandacht zal worden gegeven aan de informatievoorziening via
  de website van Avalex.
Advies
Positief advies: de fracties VVD, D66, GroenLinks, CDA, Stadsbelangen.
Negatief advies: de fractie Leefbaar Delft.
De fracties SP, ChristenUnie/SGP, STIP, PvdA (met positieve grondhouding) nemen het voorstel mee terug naar de fractie.

9.

Sluiting
De vergadering wordt om 22.40 uur gesloten.

terug naar boven