
naar agenda

naar agenda
14 juni 2007
|
|
|
|
Voorzitter |
Mevrouw Steffen |
Commissiegriffier: |
Mevrouw Van der Rest |
College |
De wethouders Koning en Merkx en
burgemeester Verkerk |
Aanwezig: |
De dames Dekker, Janse, Norbruis, Loth,Van
der Werf en Van der Poel. De heren
De Prez, Damen, Van Tongeren, Van Leeuw- en, Nijhof, Pagee, Meuleman,
Gorte, Kuijper, De Wit en Van der Pot.
|
|
1. |
Opening
De voorzitter opent om 20.00 uur de vergadering.
Mededelingen: Wethouder Koning
maakt melding van vertraging- en in de oplevering van tramlijn 19 en
de aanleg van de fietstun- nel onder de A13 (planning is nu eind
2009). Oorzaak o.a.: de reconstructie van de Sebastiaansbrug, kabels
en leidingen (inge- wikkelder dan verwacht), waardoor de aanlevering
van het defi- nitief ontwerp en de proceduretijd is vertraagd. De
vertragingen leiden niet tot financiële gevolgen. Het college en het
stadsge- west Haaglanden trachten gezamenlijk verdere vertragingen te
voorkomen.
|
|
|
2. |
Inventarisatie insprekers
1 De heer Schuurman / agendapunt 7 (verkeerssituatie Maria
Duystlaan)
|
|
|
3. |
Vaststellen besluitenlijst d.d. 15
maart 2007
Tekstueel:
pag. 1 – Insprekers:
De naam van de derde inspreek- ster wordt
gewijzigd in: mevrouw Fusco (pag. 1 en 3).
N.a.v.:
Pag. 1 – Mededelingen (busvervoer
Haaglanden).
De heer De Wit merkt op nog geen reactie te hebben ontvangen op zijn
inbreng. Wethouder Koning antwoordt dat in totaal drie fracties (D66,
ChristenUnie/SGP en Leefbaar Delft) hebben gere- ageerd en dat een
reactie m.b.t. de inbreng van haar kant op korte termijn
(schriftelijke en integraal) zal plaatsvinden. Aan-
vullende vragen over het onderwerp worden gesteld door de heer Kuijper
(vervolgprocedure) en mevrouw Dekker (nieuwe politieke realiteit m.b.t.
de Europese aanbesteding). Wethouder Koning antwoordt nu niet
inhoudelijk in te kunnen gaan op de gestelde vragen en stelt voor de
schriftelijke reactie van het college af te wachten. Tevens wordt
voorgesteld (de heer Meuleman) het on- derwerp te betrekken bij de
behandeling van de ‘position paper’ (cie. Bestwe 22/9) en eveneens
wordt voorgesteld (wethouder Koning) de delegatieleider (de heer Kiela)
te benaderen over het onderwerp. Pag.
3 – Binnenstad autoluwplus fase 4 (touringcars – blauwe hart)
De heer Van Leeuwen vraagt of inmiddels is
nage- dacht over zijn vraag. Wethouder Koning antwoordt dat een reac-
tie zeker volgt voordat fase vier a) in werking treedt.
|
|
|
4. |
Vaststellen lijst niet te bespreken
stukken
De lijst met niet te bespreken stukken wordt ongewijzigd vast-
gesteld.
|
|
|
5. |
Vaststellen jaarplanning
De jaarplanning wordt vastgesteld.
|
|
|
6 |
Rondvraag
Schriftelijke rondvragen
Beveiligingsjeeps: De heer De
Wit vraagt de burgemeester, onder verwijzing naar een artikel in de
krant Delft op Zondag, of overleg met het Openbaar Ministerie (OM)
over de inzet van de jeeps van het Bureau Orde en Bewaking heeft
plaatsgevonden en of hij deze beveiligingsmaatregelen wil stoppen.
De burgemees- ter antwoordt dat wel
overleg t.a.v. bepaalde zaken (met name m.b.t. de openbare orde) met
OM en politie plaatsvindt en merkt op dat deze zaken soms raken aan
opsporings- en vervolgings- bevoegdheden van het OM, maar dat hij niet
gaat over de inzet van materieel en mensen. Op de aanvullende vraag
antwoordt de burgemeester dat hij niet voornemens is (voor zover dat
in zijn vermogen ligt) de maatregelen op dit moment te stoppen en dat
over bepaalde zaken op hoger niveau besloten wordt. De
heer Meuleman vraagt n.a.v. de rondvraag naar de effectiviteit van de
maatregel. De burgemeester antwoordt hierop niet in het open- baar te
kunnen reageren. Bierfietsen.
De heer Van Leeuwen vraagt de burgemeester
naar de regelmatig door hem gesigna- leerde bierfietsen (m.n. het
schenken/drinken van bier op deze rijdende bars / het nuttigen van
alcohol op de openbare weg). De
burgemeester antwoordt dat de gemeente al enige tijd bezig is het
alcoholmisbruik in de stad tegen te gaan en zegt daarbij eveneens het
gebruik van de bierfiets en de daarmee gepaard gaande acties
(dronkenschap, overlast, intimidatie richting omstanders, schelden e.d.)
te zullen betrekken. De mogelijkhe- den om m.n. het ge-/misbruik van
deze bierfiets aan te pakken worden onderzocht. De Drank- en Horecawet
en de APV bieden wellicht een handgreep om hier iets tegen te doen.
De heer Gorte verzoekt ook de betrokken
ondernemer(s) hier over aan te spreken. De burgemeester zegt toe dit
te zullen doen.
Parkeervergunningen De
heer Van Leeuwen vraagt of het moge- lijk is om parkeervergunningen in
de binnenstad en schil uit te geven voor huisartsen, verloskundigen en
thuiszorg (t.b.v. het bezoek aan hun patiënten). Wethouder Koning
antwoordt dat op dit moment reeds een zg. Hulpverleningsvergunning
bestaat. Voorwaarden voor het gebruik zijn:
1. de vergunning moet worden gebruikt naast het esculaapteken;
2. het moet gaan om spoedeisende hulp.
De wethouder benadrukt verder dat, tot op heden, door andere
hulpvertrekkende organisaties/ instellingen nooit is verzocht om extra
voorzieningen op dit gebied.
Bordjes ´parkeren voor
vergunninghouders´ De heer Van
Leeuw- en vraagt of het mogelijk is om genoemde bordjes eveneens, als
extra service naar de toeristen, te voorzien van een tekst in de
Engelse en/of Franse of Duitse taal. De heer Van der Pot sluit zich
hierbij aan en wijst op het feit dat hij reeds eerder vragen heeft
gesteld over dit onderwerp. Wethouder Koning merkt op dat het altijd
arbitrair blijft welke taal dan wel en welke niet wordt opgenomen.
Daarbij wijst zij op eerdere verzoeken om het aantal borden in de
binnenstad terug te brengen. Tevens wordt afge- vraagd hoe groot het
probleem daadwerkelijk is.
Parkeertarieven bezoekers
Reinier de Graaf ziekenhuis
(Beantwoording rondvraag van de fractie Stadsbelangen/ dhr.Meuleman
cie Bestwe.) Wethouder Koning
antwoordt dat het probleem (hoogte parkeertarief bezoekers ziekenhuis)
bekend is en dat een gesprek met het Reinier de Graaf reeds heeft
plaats- gevonden. Echter het Reinier de Graaf onderzoekt op dit moment
nog of zij het tarief (€2,50 voor een bezoek) op een andere ma- nier
kan indelen (kortere bezoekers, minder betalen). Genoemd onderzoek is
nog niet afgerond. Verder merkt de wethouder op dat de gemeente
voornemens is om parkeertellingen in het ge- bied uit te voeren. Mocht
uit de tellingen blijken dat parkeerre- gulerende maatregelen nodig
zijn, dan zal hierover met de be- woners uit het gebied gesproken
worden. De heer Meuleman vraagt de wethouder, zodra hier meer
duidelijkheid over is, dit terug te koppelen richting commissie.
Wethouder Koning zegt toe dit te zullen doen.
|
|
|
7. |
Verkeerssituatie Maria Duystlaan
Het onderwerp is op verzoek van de SP-fractie op de agenda geplaatst.
Tevens bestaat de mogelijkheid om de ingekomen brief van de heer
Schuurman (lijst niet te bespreken stukken – ingekomen stukken van
overigen – punt 1) te betrekken bij het onderwerp.
Inspreker De
heer Schuurman vraagt, mede n.a.v. het ongeval van zijn vrouw en
dochter op de Maria Duystlaan, om aandacht voor de zijn inziens
onoverzichtelijke verkeerssituatie die ter plaatse is ontstaan door
alle bouwactiviteiten t.b.v. de parkeer- garage Koepoort, daarbij
wijst hij op het feit dat het verkeer niet echt gereguleerd wordt
(door stoplichten) en de verkeersstromen niet gescheiden zijn. Hij
verzoekt de wethouder dringend de si- tuatie aldaar nogmaals onder de
loep te nemen en pleit de heer Schuurman voor extra maatregelen om de
veiligheid ter plaatse te verbeteren. De heer Schuurman meldt verder
dat zijn inbreng is afgestemd met de Jan Vermeerschool. Wethouder
Koning antwoordt dat het college zich bewust is van de situatie en van
het feit dat hier recent ongevallen hebben plaatsgevonden. Er is
contact met (o.a. de verkeerscommissie van) de Jan Vermeer- school en
de beheercommissie Koepoort. Zij geeft een korte toelichting op de
maatregelen die nu worden voorgesteld. De wethouder benadrukt echter
dat de implementatie van de maat- regelen nog enige weken in beslag
zal nemen (uitvoering maat- regelen medio juni 2007). De
leden van de commissie stellen de portefeuillehouder vragen over en
vragen aandacht voor o.a. de volgende punten:
- de voorgestelde maatregelen (niet voldoende, alleen toegespitst
op snelheid)
- het moment om aanvullende
maatregelen te nemen (i.v.m.
eerdere aanmeldingen)
- de motie inzake veilige routes
bij bouwprojecten (aangenomen
bij de Algemene Beschouwingen 2006)
- klaar-overs (inzet langdurig
werklozen)
gevraagd wordt om:
- onderzoek te doen naar de
mogelijkheid om verkeerslichten te
plaatsen en een voorstel hieromtrent voor te leggen aan de
commissie
- de hele verkeerssituatie rond het
Koepoortgebied onder de loep
te nemen en het niet te beperken tot de Maria Duystlaan
- een inventarisatie van alle
gevaarlijke kruispunten
- bij grote bouwprojecten vooraf de
verkeersveiligheid te bekijken
en maatregelen te treffen
Wethouder Koning beantwoordt de gestelde vragen.
Toegezegd wordt dat:
1 onderzoek wordt gedaan naar de mogelijkheid om verkeers-
lichten (terug) te plaatsen op de Maria Duystlaan
2 de verkeersveiligheidscijfers (voor heel Delft) worden geanaly-
seerd en de analyse van gevaarlijke kruispunten in
september
ter kennisname wordt toegezonden aan de commissie
3 gekeken wordt naar de mogelijkheid om langdurig werklozen in
te zetten als klaar-overs (desintegratietraject)
Conclusie: De
toezeggingen worden afgewacht.
|
|
|
8. |
Overdracht van reinigingstaken gemeente
Delft (20268025)
Het voorstel wordt voor advies voorgelegd aan de commissie. De
commissie adviseert de raad. Op
verzoek van wethouder Koning wordt ter plekke aanvullende informatie
over Avalex verspreid (brief gemeente Zoetermeer d.d. 16 mei 2007 –
onderwerp Avalex Nieuwe Stijl). De
leden van de commissie stellen de portefeuillehouder vragen over en
vragen aandacht voor o.a. de volgende punten:
- stuurkracht gemeenteraad (beperkt door gemeenschappelijke
regeling (GR), democratische nadelen)
- toetreden (maximum aantal
deelnemers, toetreding nieuwe
leden pas op het moment dat dat betere tarieven oplevert)
- uittreden (opstellen formule t.b.v.
uittreding, methodiek/hoe
worden de uittreedkosten opgebouwd, bekendmaken formule,
arbitrage)
- Zoetermeer (1% reductie, effecten
van vertraagde toetreding,
(financiële)gevolgen als Zoetermeer besluit niet toe te
treden)
- informatievoorziening /
informatieplicht / toegankelijkheid web-
site voor de raad
- sociaal plan (behoud functies,
efficiency)
- begroting van Avalex (voorleggen
aan commissie)
- bevoegdheden Algemeen Bestuur
/Dagelijks Bestuur (strate-
gische beleidsplan, blanco cheque DB, met of zonder toestem-
ming van de raden)
- kostenreductie op termijn
(overdracht overslagstation)
- kwijtscheldingsbeleid (percentage
van de kwijtscheldingsnorm)
- realisatie kostenbesparing
- geheimhouding ‘due diligence’
gevraagd wordt om
- toezending van het akkoord van OR/vakorganisaties
betreffende
het sociaal plan
- nadere toelichting op de
cijfers/het financieel overzicht (p. 13
en 17)
- regelmatige terugkoppeling over
de beleidskant in de commis-
sie (vaststelling begroting e.d.)
- terugkoppeling over de
toegankelijkheid van de website van
Avalex (bestuurlijke informatie t.b.v. de raad)
Wethouder Koning beantwoordt de gestelde vragen en zegt toe dat:
- het OR advies voor de raadsvergadering van 31 mei wordt toe-
gezonden aan de raad
- z.s.m. een erratum op de GR tekst
i.v.m. de vertraagde toe-
treding van gemeente Zoetermeer zal worden toegezonden aan
de raad
- zij het verzoek tot het opstellen
van een formule voor de kosten
van uittreding zal inbrengen bij het Algemeen Bestuur
- regelmatig terugkoppeling zal
plaatsvinden (o.a. vaststelling van
de begroting)
- aandacht zal worden gegeven aan
de informatievoorziening via
de website van Avalex.
Advies
Positief advies: de fracties VVD, D66,
GroenLinks, CDA, Stadsbelangen.
Negatief advies: de fractie Leefbaar Delft.
De fracties SP, ChristenUnie/SGP, STIP, PvdA (met positieve
grondhouding) nemen het voorstel mee terug naar de fractie.
|
|
|
9. |
Sluiting
De vergadering wordt om 22.40 uur gesloten.
|
|
|
|