Draaiboek
Oud & Nieuw 2006 – 2007
Datum: 12
december 2006
Nummer: 20193192
De laatste jaren wordt er in Delft veel aandacht besteed aan
Oud en Nieuw. Het is de bedoeling dat de oud en nieuw periode een prettige tijd
is voor de bewoners van de stad, hoe verschillend men deze periode ook wil
beleven. De een zit graag rustig thuis, de ander wil graag meedoen aan
festiviteiten. Dit alles moet in goede banen worden geleid om het zoveel
mogelijk mensen naar de zin te kunnen maken en de overlast te beperken. De
gemeente Delft zorgt er in overleg met de BWD daarom voor dat er rond Oud en
Nieuw bij de jongerencentra allerlei activiteiten plaatsvinden in de
kerstvakantie. Ook in de oudejaarsnacht en nieuwjaarsmorgen zijn de
jongerencentra geopend. Als deze activiteiten plaats vinden gedoogt de gemeente
het dat er vuren in de stad worden ontstoken. Daar zijn vaste plaatsen voor
aangewezen en er wordt streng gecontroleerd op de opbouw van deze vuren.
Verder wordt er in deze periode zoveel mogelijk aan
preventie gedaan zodat oud en nieuw zo rustig mogelijk verloopt. Hierbij kan
bijvoorbeeld gedacht worden aan het verwijderen van autowrakken en willen we ervoor
zorgen dat de huisvuilcontainers extra geleegd worden.
Elk jaar weer zijn er slachtoffers van vuurwerkongelukken.
Deze ontstaan niet alleen voor en tijdens oud en nieuw maar ook er na. Eén op
de vijf vuurwerkongelukken gebeurt op Nieuwjaarsdag; vooral jonge kinderen zijn
dan het slachtoffer. De gemeente wil samen met haar inwoners zoveel mogelijk
ongelukken voorkomen.
Dit draaiboek is bedoeld voor alle mensen die met de
maatregelen rond oud en nieuw te maken hebben. Veel van de afspraken moeten per
vakteam of organisatie in interne draaiboeken verder worden verwerkt.
Hoofdstuk 1 Tijdplanning
Deadline afspraak actie
door:
26 september 1e bijeenkomst Stuurgroep Oud en
Nieuw coördinator
maandag 30 oktober 2e bijeenkomst Stuurgroep Oud en
Nieuw coördinator
agenda:
·
Verkeersmaatregelen Schieweg coördinator
·
Openingstijden containers coördinator
·
Communicatieplan: vuurwerkopruimactie Georgine Mol
·
Kerstbomenversnipperactie coördinator/SB
·
Meetpunten stadsbeheer
coördinator/SB
·
Afsprakenlijstje ter voorbereiding communi-
catie bezoek stuurgroep jongerencentra
Pim van Kan
·
Lijstje genodigden platformbijeenkomst leden Stuurgroep
oktober/begin
november
start
overleg in wijken WCT
verband
wijkcoördinatoren zetten in
okt/begin nov de lijst wijkcoördinator
met technische maatregelen op
agenda WCT
21 november 3e
bijeenkomst Stuurgroep Oud en Nieuw coördinator
eind oktober - Communicatieplan gereed coördinator/voorlichting
eind oktober -
Overzicht activiteiten in de wijken BWD/wijkzaken
- Voorbereiding platform
woensdag 29 november Bijeenkomst
Platform coördinator/ stuurgroep
10.00 uur tot 12.00 uur = briefing op basis van draaiboek met
alle belangrijkste afspraken.
Lokatie: wijkcentrum De
Vleugel
11 december 4e bijeenkomst
Stuurgroep coördinator
agenda:
·
Draaiboek gereed coördinator
·
Overzicht activiteiten gereed
·
Activiteiten in jongerencentra coördinator/BWD
·
Planning Nieuwjaarsborrel coördinator
·
Lijst leegstaande woningen PaulTromer/John
Visser
zaterdag 30 december laatste
bespreking met burgemeester coördinator
politie, brandweer, BWD, Wijkbeheer/Reiniging
op politiebureau (17:00 uur)
15 januari 2007 Nieuwjaarsbijeenkomst 16.00
uur coördinator/Gerthe
Vonk
januari (week4) evaluatieverslagen wijkoverleggen WCT’s
6 februari 5e
bijeenkomst stuurgroep
Evaluatie coördinator
half maart evaluatie naar B&W coördinator
Hoofdstuk 2 Afsprakenlijst
Deze
afsprakenlijst zal deel uitmaken van de interne draaiboeken zoals die door de
verschillende partners worden gemaakt. Ten eerste staan de contactpersonen van
de vakteams beschreven die bij twijfel en/of onverwachte gebeurtenissen
fungeren als eerste aanspreekpunt voor het bestuur. Ten tweede staan per
onderwerp de communicatielijnen voor het reguliere werk vermeld. De onderwerpen
die in het vroegste stadium aangepakt kunnen en moeten worden staan als eerste
vermeld. Het is uitdrukkelijk niet de
bedoeling deze afsprakenlijst in de wijk te bespreken en bekend te maken.
1. RISICOVOLLE LEEGSTAANDE PANDEN EN BOUWPLAATSEN
Aan de
bouwvergunningen die voor de kerstperiode verleend zijn wordt de voorwaarde verbonden
dat de containers voor bouwafval vóór de kerstdagen verwijderd zijn. Vakteam
Bouwen en Milieu inventariseren de risicovolle leegstaande panden en
risicovolle bouwplaatsen. De eigenaren en beheerders worden aangesproken op het
treffen van adequate maatregelen. Aan de woningbouwcoöperaties en vakteam
Vastgoed zullen overzichten met leegstaande panden, met de daarbij horende
contactpersonen tijdens deze periode, gevraagd worden. Deze lijst zal aan de
politie worden doorgegeven. De schoolgebouwen worden bewaakt door mobiele
surveillance, dit is geregeld door vakteam onderwijs. Meldingen van risicovolle
plaatsen kunnen doorgegeven worden aan vakteam Bouwen en Milieu:
Marnix Duinkerken telefoon: 219 7996 mobiel: 06-
53986049
Bij
signalering in de Kerstperiode wordt er zo snel mogelijk overleg gevoerd tussen
brandweer, politie, en de betreffende vakteams om maatregelen te (laten)
treffen.
2. AUTO-,
CARAVAN-, EN AANHANGWAGENWRAKKEN.
Eind
november en in december zullen alle partijen (met name wijkagenten en
wijkcoördinatoren) gesignaleerde auto-, caravan-, en aanhangwagenwrakken
direct melden bij het Sector Toezicht Openbare Ruimte (TOR).
Melding aan wrakken aan TOR:
-
Maandag tot en met donderdag van 09.00 tot 22.00 uur
-
Vrijdag en zaterdag van 09.00 tot 22.30 uur
-
Zondag van 09.00 tot 17.30 uur
Ben Scheepens Mobiel 06 – 53 98 61 35
Meldpunt
TOR: 260 26 26
e-mail bscheepens@delft.nl
Bij
melding doorgeven:
·
locatie
·
bij een auto: het merk en de kleur
·
bij een caravan of aanhangwagen: een omschrijving
·
indien aanwezig kentekennummer
Procedure na melding van wrakken
·
Een wrak van een auto, caravan of aanhangwagen krijgt een
sticker met de mededeling dat het wrak weggehaald moet worden.
·
Sector TOR probeert eigenaar te achterhalen
·
Als de eigenaar de auto niet binnen 14 dagen weghaalt dan
geeft TOR aan autodemontagebedrijf "De Binckhorst" de opdracht om het
autowrak te verwijderen.
·
Is het een wrak van een caravan of aanhangwagen dan is de
termijn 3 dagen.
·
Deze voertuigen worden in opdracht van Ben Scheepens
verwijderd door Takelbedrijf Vogelaar.
De 14
dagentermijn voor autowrakken wordt in de loop van december verkort. Hoe
dichter bij Oud & Nieuw, des te korter wordt de wachttermijn.
Aanhangers en recreatievoertuigen
(die geen wrak zijn)
Deze kunnen indien daar aanleiding voor is (op het laatste
moment kan art 5 noodverordening hiervoor gebruikt worden)
verwijderd/verplaatst worden via fa. Vogelaar. Meldingen gelijk aan die bij wrakken
met die restrictie dat de melding dient te geschieden via de officier van
dienst! Tevens dient de melding schriftelijk (mutatie) of per mail bevestigd te
worden. Discussie over wel of niet terecht zijn van het verwijderingverzoek
achteraf!
Ook hier geldt: Oudejaarsdag voor 12.00 uur melden. Na 12.00
uur zijn er geen afvoermogelijkheden. Ook het wagenpark van Wijkbeheer /
Reiniging (piket) is niet ingericht op het verplaatsen van voertuigen anders
dan wrakken.
Spoedeisende wrakken
Autodemontagebedrijf “Binckhorst” rijdt niet op 30
december 2006 na 12.00 uur,
31 december en 01 januari 2007.
TOR zal
zorgdragen dat de weggesleepte wrakken zo snel mogelijk worden verwijderd. Alle
meldingen die voor 12.00 uur op 30 december zijn doorgeven worden nog
verwijderd.
Wrakken en recreatievoertuigen die op 30 december na
12.00 uur worden gemeld kunnen in principe niet meer worden weggehaald. Alleen in dringende en met reden
omklede gevallen kan Ben Scheepens Takelbedrijf Vogelaar inschakelen.
3. OPENBARE VERLICHTING
Bij constatering van defecten:
Direct
melden (ook na kantooruren):
Na constatering van defecten vindt
zo veel mogelijk direct herstel plaats.
Vanaf half december is Citytec
extra alert op meldingen met betrekking tot het niet aangaan, beschadiging of
vernieling van openbare lichtpunten. Herstelwerkzaamheden vinden dezelfde dag
of maximaal een dag na de melding plaats. Er wordt een controleronde uitgevoerd
op 27 december en eventuele reparaties worden 28 en 29 december
uitgevoerd.
Verder is er tijdens de
jaarwisseling 24 uur per dag personeel beschikbaar voor calamiteiten via de
storingsdienst.
Preventief afsluiten van openbare verlichting en verwijdering van
lichtmasten
Vindt plaats op verzoek van de
wijkcoördinatieteams. Wijkzaken levert een zo exact mogelijke aanduiding in bij
Wijkbeheer (Technische Voorbereiding), Paul Kleijn, draagt zorg voor de
preventieve afsluiting op 31 december. Op 1 januari worden alle uitgeschakelde
masten door Citytec weer ingeschakeld. Masten terugzetten en gekleurde kokers
verwijderen gebeurt op dinsdag 2 januari 2007.
Gekleurde feestverlichting
Wijkzaken levert een zo exact
mogelijke aanduiding in bij de Technische Dienst vòòr 1 december (lijst technische
maatregelen). De Technische Dienst draagt, indien technisch mogelijk, zorg voor
vervanging van de gewenste lampenkappen door gekleurde kappen.
4. BRANDBAAR MATERIAAL
NB
De Reiniging
is niet bevoegd om materiaal van particulier terrein of uit gebouwen weg te
halen. Politie en Brandweer kunnen hier opdracht voor geven.
De Politie
zal extra aandacht besteden aan de opsporing van verdachten die bedrijfsafval
illegaal afvoeren of illegaal brandbaar materiaal aanvoeren. Voorkomen moet
worden dat bedrijven op kosten van de gemeenschap materiaal laten weghalen. Aan
bedrijven moet de kans gegeven worden om binnen bepaalde tijd het materiaal te
verwijderen anders zijn de verwijderingkosten voor de eigenaar van het
materiaal.
Overlaadstations
zijn van 08.00 –12.00 en van 12.30 – 16.00 uur geopend, daar kan iedereen
materiaal inleveren.
Illegale
opslag van brandbaar materiaal zal op kosten van de bewoner/eigenaar/beheerder
door de gemeente worden verwijderd.
De
verwijderingkosten komen voor rekening van de eigenaar dan wel de persoon die
feitelijk over het beheer van deze materialen beschikt.
Periode I
: maandag 18 december
16.00 uur tot 31 december 19.00 uur
Periode
III: 01 januari 06.00
uur tot vrijdag 05 januari 16.00 uur
Periode I
en III (voorfase en nafase)
Bij constateren van illegale opslag van brandbaar materiaal
zoals bijvoorbeeld stapels pallets, stapels kerstbomen of stapels autobanden
kan de Chef van Dienst van de politie verzoeken brandbaar materiaal af te
voeren:
·
Ongeacht de plaats waar het materiaal zich bevindt (op de
verharding of in het groen), kan de Reiniging gebeld worden. De Reiniging
draagt indien noodzakelijk zorg voor inzet van medewerkers van Wijkbeheer.
·
Buiten en tijdens kantooruren is de
Reiniging 24 uur te bereiken op onderstaand telefoonnummer:
Reiniging telefoon 06
- 53 98 87 74
·
In dringende omstandigheden (hot spots), ter beoordeling van
Chef van Dienst van de politie, is de Reiniging ook buiten kantooruren
bereikbaar via bovengenoemd nummer.
·
Niet-dringende illegale opslagplaatsen worden verzameld door
de Chef van Dienst. De daarop volgende werkdag wordt om 8.00 uur 's ochtends de
teamleider Reiniging door de Chef van Dienst telefonisch in kennis gesteld van
de plekken waar het materiaal zich
bevindt, waarop het materiaal zal worden verwijderd.
·
Om discussies op straat te voorkomen geldt: “de politie
belt, de reiniging komt”
·
De Chef van Dienst heeft dagelijks contact met de teamleider
van de Reiniging om incidenten na te bespreken.
·
Inzet reiniging vindt altijd plaats onder bescherming van de
politie.
·
De reiniging is op afroep beschikbaar. Buiten kantoortijden
geldt er een aanrijdtijd vanwege de piketregeling.
Periode II (nieuwjaarsnacht)
Voor deze periode geldt de regeling zoals is
vastgesteld in de college vergadering van 23 september 2003:
Uitgangspunt voor de regeling is dat alle drie de partijen
gezamenlijk optrekken in ondersteuning aan elkaar en met de gewenste snelheid.
Op oudejaarsdag zal de reiniging zoals elke oudejaarsdag haar reguliere dienst
verrichten en vervolgens een tweede ronde doen langs alle containers in de
wijken. Deze ronde is tegen 20.00 uur ’s avonds afgelopen. Vervolgens treedt er
voor de reiniging een piketdienst in tot 01.00 uur in de ochtend van
nieuwjaarsdag.
Nieuw is dat er vanaf 01.00 uur een groep personen aanwezig
zal zijn op de locatie Staal. Deze groep personen bestaat uit mensen van de
reiniging, de politie en de brandweer met het bijbehorende materieel. De groep
personen bestaat voor de reiniging uit een piket teamleider die het
aanspreekpunt is voor de politie en er zijn twee mensen van de reiniging. Twee
andere mensen van de reiniging zijn achterwacht thuis en kunnen in geval van
een calamiteit binnen een half uur operationeel zijn. Verder is er een wagen
van de politie met een of twee mensen en een brandweerwagen met bemensing. De
kracht van deze groep personen zit erin dat men te allen tijde gezamenlijk naar
een melding gaat als daartoe vanuit de meldkamer van de politie opdracht wordt
gegeven. De politie treedt op, de brandweer blust en vervolgens haalt de
reiniging de vuurrestanten weg. En daarna vertrekt men weer als groep personen.
Deze groep personen heeft dienst tot 06.00 uur in de ochtend.
Voor de locatie Staal als uitvalsbasis is om de volgende
redenen gekozen:
·
de reiniging heeft daar de beschikking over alle
voertuigen en kan op basis van de melding haar keuze voor een bepaald voertuig
bepalen;
·
op de Staal kan ook het materiaal dat is meegenomen
weer gelost worden;
·
de brandweer kan op de Staal water en diesel tanken.
Vervolgens zal zoals elk jaar vanaf 06.00 uur op
nieuwjaarsdag een andere ploeg van de reiniging de doorgaande wegen vrijmaken.
Op 30 december, om 17:00 is er een briefing op het
politiebureau waarbij ook de piket teamleider van de reiniging aanwezig zal
zijn. Mocht uit de dan beschikbare politie informatie blijken dat er duidelijke
aanwijzingen zijn dat er zich grote problemen kunnen gaan voordoen op bepaalde
plekken in de stad in de tijdsperiode tussen 23.00 uur en 01.00 uur dan zal de
operationele commandant van de politie voor de reiniging bepalen in die periode
geen piket te draaien maar vanaf 23.00 uur op de locatie Staal aanwezig te
zijn.
Aanpassingen op deze afspraken naar aanleiding van
gewijzigde organisatie gemeente:
Aanpassingen op deze afspraken gelet op de ervaring van de
afgelopen jaren:
·
Bij signalering van bijzonder
brandbaar materiaal, zoals molotovcocktails, wordt overleg gepleegd met de
Officier van Dienst van de Brandweer. Via de reguliere kanalen van de politie
wordt het materiaal in beslag genomen.
·
Reiniging maakt op zondag 31 december tussen 14.00 – 21.00
uur een extra ronde langs ondergrondse en verzamelcontainers om deze te legen.
Deze ploeg is tevens oproepbaar voor het ruimen van illegale vuurstapels en
brandbaar materiaal.
·
De politie en brandweer hebben een gezamenlijke
verkenningseenheid
·
Personeel van Reiniging en Wijkbeheer (piket teamleider
Reiniging die het aanspreekpunt is voor de politie en 3 uitvoerend medewerkers)
is vanaf 21.00 uur tot 06.00 op de locatie Staalweg aanwezig. Dit team
verwijdert illegale (brandgevaarlijke) materialen, illegale vuurstapels, legale
vuurstapels die na blussen opnieuw worden aangestoken en is inzetbaar bij
calamiteiten. Dit gebeurt op verzoek van de politie. Veiligheid van medewerkers
is leidend.
·
Er zijn twee perskraakwagens en een zogenaamde knijper beschikbaar.
Van 21.00- tot 24.00 uur zijn met dit materieel twee ploegen inzetbaar.
·
De 2 perskraakwagens kunnen niet ingezet worden op
brandend/smeulend materiaal. In de nachtelijke uren zal daardoor overwegend één
ploeg met de knijper ingezet worden.
·
Vanaf 01.00 uur is op de Staalweg een brandweerwagen (8000
liter) met 2 medewerkers beschikbaar voor het blussen van legale vuren in
gezamenlijk optreden met politie en reiniging.
·
De ochtendploeg van Wijkbeheer / Reiniging start op 1
januari 06.00 uur met het opruimen van de restanten van legale vuren.
·
08.00 uur op 1 januari gaat de reiniging langs bij het
politiebureau om een lijst op te
halen waar vervolgens de reiniging moet
plaatsvinden, o.a. restanten van illegale vuren.
Bezetting
Oud en Nieuw Stadsbeheer
Piketperioden: 1.
maandag 18-12-06 t/m maandag 25-12-06: -
Arjan Oudijn
2. dinsdag 27-12-06 t/m zondag 02-01-06: - Charlie van Wijck
Oud en Nieuw: zondag
31-12-06 14.00 uur tot 21.00 uur: -
Ron Janssen
zondag
31-12-06 21.00 uur tot 6.00 uur: -
Charlie van Wijck
maandag 01-01-07 06.00 tot ± 13.00 uur: - Arjan Oudijn
5. EXTRA LEGING VUILCONTAINERS
Maandag 18 december t/m vrijdag 22 december
zijn reguliere werkdagen evenals woensdag 27 december t/m vrijdag 29 december. Buiten werktijd geldt in deze periode van 18 dec t/m zondag 31 december,
de piketregeling zoals voor fase 1 beschreven. De gedachte is om
31 december nog een aantal ondergrondse
restcontainers te legen waarvan we kunnen voorzien dat die in dit weekend gaan
overlopen. Ook worden dan de prullenbakken extra geleegd.
6. CONTAINERS OP POLITIEBUREAU
Wanneer er
door surveillanten kleine hoeveelheden glas worden geconstateerd kunnen ze dit
in de dienstauto in een krat verzamelen. De afdeling Reiniging zorgt ervoor dat
er twee gele bakken van 140 liter tbv glas op het politiebureau worden
geplaatst en een rode container ten behoeve van vuurwerkafval.
7. CENTRALE KERSTBOOMOPSLAG
Het
Stadsteam (Sjaak van Houten) plaatst woensdag 20 december 2006 containers voor
centrale kerstboomopslag aan de Schieweg. De containers worden door medewerkers
van het Stadsteam afgesloten, de sleutels worden bij TOR, de chef van dienst
van politie en de coördinator Oud & Nieuw afgegeven. Hierna treedt een
schema in werking met betrekking tot het toezicht op het vullen van de
containers. Alleen kerstbomen gaan in de containers.
Doordat de
containers afgesloten zijn, kunnen ze alleen
door de wijken worden gevuld op de in het schema opgenomen tijden. Door
de coördinator wordt een lijst opgesteld van openingstijden en wie er aanwezig
is. Tijdens de openingstijden houden medewerkers van TOR toezicht op het vullen
van de containers. Om de veiligheid voor de aanwezigen te waarborgen wordt het
verkeer tijdens de openingstijden geregeld met mobiele verkeerslichten
(bediening door medewerkers TOR). De plaats rondom de containers wordt tijdens
de opening gemarkeerd met pylonen. De verkeersregeling is op basis van een
advies van Mobiliteit.
DAG |
DATUM |
TIJD |
TOEZICHT |
Woensdag |
20
december |
Containers
plaatsen |
|
Donderdag |
21
december |
17.00-19.30 |
TOR |
Vrijdag |
22
december |
17.00-19.30 |
TOR |
Zaterdag |
23
december |
17.00-19.30 |
TOR |
Zondag |
24
december |
Zondag |
|
Maandag |
25
december |
Kerstdag |
|
Dinsdag |
26
december |
Kerstdag |
|
Woensdag |
27
december |
17.00-19.30 |
TOR |
Donderdag |
28
december |
17.00-19.30 |
TOR |
Vrijdag |
29
december |
17.00-19.30 |
TOR |
Zaterdag |
30
december |
gesloten |
|
Op zondag
31 december vanaf 09.45 uur, worden de containers naar de aangegeven vuurplekken
in de wijken gebracht, de eerste containers arriveren omstreeks 10.00 uur.
Hiervoor is een schema opgesteld in overleg met de politie, de WCT’s en de
programmamanager veiligheid / coördinator oud & nieuw. De kerstbomen zullen
worden gestort met behulp van een "keepwagen", zodat er geen
containers in de wijk hoeven achter te blijven. Na leging wordt de lege
container teruggebracht naar de leverancier. De precieze plaats van de
vuurlocatie is in overleg met brandweer en politie vastgesteld. De plekken zijn
in juni gepubliceerd in de Stadskrant. Brandweer en Politie (wijkagent) zien
toe op de opbouw.
De wijkagent is aanwezig bij de opbouw van de brandstapel.
Binnen de lokale driehoeken en in de driehoek van de politieregio Haaglanden
zijn afspraken gemaakt over de grootte van de vuren. De grootte van de vuren is
bepaald op maximaal 5x5x3 (lxbxh) meter, maximaal
75 m3. De brandweer ziet erop toe dat de
plekken die worden aangewezen voor vreugdevuren geschikt zijn om een vuur van
5x5x3 veilig te laten branden. Als er gevaar is voor de veiligheid van de
omgeving, zal de brandweer adviseren tot ingrijpen. De brandweer is echter niet
de partij die (bij of na de opbouw) de grootte van 5x5x3 handhaaft, dat is de
politie.
Hoe ziet een veilig vuur eruit?
Op oudejaarsavond tussen 21.00 – 22.00 uur zorgt de BWD
ervoor dat er even contact wordt gelegd tussen de jongerenwerkers die die avond
dienst hebben, de eventuele beveiligers en de politie zodat men elkaar de rest
van avond goed weet te vinden.
1.
Elke vuurplek krijgt twee containers die door de wijk gevuld
zijn met kerstbomen.
2.
Ter plekke mag 5 x 5 meter bedekt worden met één laag
pallets = 20 pallets
3.a De containers worden volgens vaststaand schema op oudejaarsdag
uitgereden.
3.b De containerrijder neemt, voor hij vertrekt van
de Schieweg, contact op met de chef maatregelen politie om te horen of hij de
containers kan uitrijden.
4.
De bij de opbouw van het vuur aanwezige
politiefunctionarissen dragen zorg voor
juiste opbouw van het vuur binnen
afgesproken afmetingen en met de 75 kubieke meter bomen uit de containers.
5.
Als ter plekke, door politiefunctionarissen geconstateerd
wordt dat er brandbaar
materiaal wordt of is aangeleverd,
anders dan uit de containers, dient onverwijld de chef van de maatregelen Oud
en Nieuw daarvan in kennis te stellen.
6a. De chef maatregel O+N, beslist dan over het
uitrijden van de container naar
de
betrokken vuurplek of naar het overlaadstation.
6b. De operationeel leidinggevende, maatregel
O+N, meldt dit dan direct aan de
chauffeur die de containers vervoert.
9. INFORMATIEPUNT BIJ GEMEENTE
Dit jaar is er geen informatiepunt bij de gemeente. Wel zal
het draaiboek bij de publieksbalie, (contactpersoon vakteamhoofd Edwin
Bergenhuizen), en het informatiepunt van Stadsbeheer worden neergelegd. Evenals
het A4-tje dat op de platformbijeenkomst is uitgereikt.
De informatie op het A4-tje wordt ook op de website van de
gemeente gepubliceerd.
10.
VUURWERK OPRUIMCAMPAGNE
Het principe van de actie vuurwerkopruimcampagne
van vorig jaar wordt voortgezet.
Met het opnieuw gebruiken van de slogan (‘vuurwerktroep van straat en stoep’)
en het gebruik van hetzelfde logo (de vuilniszak die vuurwerk opeet) wordt deze
herkenbaarheid verder vergroot. Een andere boodschap zou tot een andere slogan
leiden en wellicht ook een ander logo, en dat is op dit moment niet wenselijk.
De campagne richt zich nu op het
opruimen van vuurwerktroep ter vergroting van de veiligheid. Daarnaast blijft
het wel van belang om de stad snel schoon te krijgen met elkaar. Hier staat
verder geen beloning tegenover. Wel zullen bij de vuurwerkverkopers
vuilniszakken liggen die zij kunnen meegeven bij de verkoop zodat iedereen zijn
eigen troep kan opruimen. Tevens delen zij plastic wegwerp handschoenen uit.
Er zijn posters en foldermateriaal naar alle scholen verstuurd.
Er wordt vanuit Bureau Halt en de politie een voorlichtingsronde richting
scholen georganiseerd. Halt en de politie zullen dan de folder die gericht is
op jongeren ook uitdelen in die klassen (groep 7 en 8 basisschool, brugklassers
VMBO).
11. KERSTBOMEN
VERSNIPPERACTIE
Na kerst en oud & nieuw
in 2005 en 2006 is in het Westerkwartier op initiatief van bewoners op kleine
schaal een eerste kerstbomen versnipperactie uitgevoerd met positief resultaat.
Dit jaar wordt een kerstbomen versnipperactie stadsbreed georganiseerd. Op
woensdag 5 januari en donderdag 6 januari wordt door Stadsbeheer in iedere wijk
een dagdeel bomen versnippermachines geplaatst. Stadsbeheer stelt hiervoor een
schema op. Kinderen van 6 t/m 15 jaar (doelgroep) kunnen een kerstboom
aanbieden bij een medewerker van Stadsbeheer/Reiniging. Voor iedere boom
ontvangt de jongere € 0,20 en een lootje. Doelstelling is op deze wijze 2000
kerstbomen te vernietigen.
De locaties in de wijken
waar de bomen versnippermachines worden geplaatst worden gepubliceerd in de
Stadskrant van 17 december en op de gemeentelijke website. In de folder (zie
onder paragraaf 10) en op de wijkwebs wordt men voor informatie over de
plaatsen, tijdstippen, prijzen, en prijsuitreiking verwezen naar de website en
de stadskrant van 17 december. Na afloop van iedere actie wordt op locatie uit
de lootjes een trekking verricht voor een aantal prijzen die vervolgens worden
uitgereikt. Coördinatie door de wijkcoördinatoren in samenwerking met
wijkbeheer
12.
CONTACTPERSONEN
Dit is een algemene contactpersonenlijst voor het bestuur en bij onverwachte
gebeurtenissen.
Bij de verschillende
deelonderwerpen staan specifieke communicatielijnen voor het reguliere
werk.
·
Het vuur gaat dit jaar niet door
·
prullenbakken en containers moeten extra geleegd worden Wijkbeheer
·
gekleurde lampen bij Lodewijk van Deijsselhof SB/VB
·
gedoogd vuur Sandinoweg parkeerterrein voor de Border
·
extra
leging ondergrondse containers in de wijk 31 december Reiniging
·
vooraf
straatwerk vuurplek fotograferen en waar nodig straatwerk repareren
op
vuurplek SB
·
kappen
voor lichtmasten (plekken bekend bij Paul Kokx) Mobiliteit
·
reiniging
1 januari van vuurplek Reiniging
·
plaatsen
bord Pas op hoogspanning bij kabelhuis op bouwlocatie Sandinoweg Aannemer
·
kerstboom
Bikoplein op 31 december naar vuurplaats Sandinoweg Jongeren
·
begeleidend
schrijven voor jongeren m.b.t. vervoer kerstboom coördinator
·
containers
om 10.00 uur en 12.15 uur afleveren SB/ST
Hof van Delft / Voordijkshoorn 2006 - 2007
Westerkwartier
·
Gedoogd vuur, Parkeerterrein Laan van Vollering, precieze
locatie is
bepaald op
grote parkeerterrein tussen de beide lantarenpalen
·
Betaalautomaat verwijderen op 29 december en terugplaatsen op
3 januari TOR
·
In de periode tussen kerst en oud & nieuw: Bij de entree
parkeerplaats en
betaalautomaat met borden aangeven dat er
31 december –1 januari een
vreugdevuur is. Gedurende die tijd mogen
er geen auto’s mogen staan TOR/ST
·
Ondergrondse
containers extra legen op de 31e Reiniging
·
Reiniging
vuurplek op 1 januari Reiniging
·
Containers om 10.45
uur en 12.15 uur afleveren ST
·
Contactpersoon voor de vrijwilligers die de organisatie van
het vuur in
het Westerkwartier regelen is Koen Halbe te bereiken
via mic01@wannado.nl
<mailto:mic01@wannado.nl
of op 06-53634053.
Olofsbuurt
·
Sleutel verzamel groencontainer naar wijkagent zodat deze
met vrijwilligers
in buurthuis Olof kunnen worden veilig
gesteld. Reiniging
·
Ondergrondse
containers extra legen op de 31e Reiniging
Vrijenban 2006 - 2007
Bomenwijk
·
het vuur gaat dit jaar niet door
·
de afvalcontainers aan de Tweemolentjeskade en Wilgenlaan op
31
december extra legen Reiniging
·
de afvalcontainers rondom het plein op 31 december extra
legen Reiniging
·
zorgdragen voor het binnenhalen van de afvalcontainer bij
het buurthuis op
31 december wijkcoördinator
·
communicatie over het vuur (weghalen auto’s van
parkeerterrein etc.?)
·
reiniging vuurplek op 1 januari SB/Reiniging
·
reiniging plein tussen school en buurthuis z.s.m. na 1
januari SB
·
containers om 10.00 uur en 11.30 uur afleveren ST
Geerweg
·
gedoogd vuur, locatie grasveld Koningsplein
·
verlichting: de lantaarnpalen aan de Anna
Boogerd /Koningsplein gekleurde kappen
en op oudejaarsavond
uitschakelen TD
·
glascontainer hoek Koningsplein/Annastraat verwijderen of
legen Reiniging
·
de afvalcontainers Geerweg/Geerboogerd, Annastraat en Nieuwe
Plantage
ter hoogte van Plantagegeer extra
legen op 31 december Reiniging
·
zandlaag onder de vuurstapel ST
·
Reiniging vuurplek op 1 januari Reiniging
·
Zandlaag verwijderen op 2 januari ST
·
Containers om 11.30
uur en 13.00 uur afleveren ST
Wippolder 2006 – 2007
·
Verkeersmaatregelen Schieweg ST/TOR
·
Gedoogd vuur op kruising Schoemakerstraat/Kloosterkade;
·
Schoemakerstraat afsluiten en omleiding via Mekelweg of andere
route
via TU-terrein en contact met
Connexxion ST
·
Laag zand en platen ter bescherming van asfalt ST
·
prullenbakken legen in directe omgeving Reiniging
·
Lantarens uit rond de vuurplaats, liefst zo vroeg mogelijk
op de avond (18.00 uur) VB
·
Legen (ondergrondse) afvalcontainers in de buurt Reiniging
·
afsluiten glasbakken in directe omgeving ST/Reiniging
·
De afvalbakken worden van vrijdag 22 december tot 8 januari
van de
straat gehaald. Vanaf 2 januari
wordt straat voor straat alles opgeruimd.
(Duurt ca 2 weken). ST/Reiniging
·
verwijderen groene bakken, ook door bewoners zelf;
Hoofdstuk 4 Afleverschema containers vuurlocaties
Volgorde en tijd van aankomst:
(NB: dit zijn richttijden, het kan 15-30 minuten schelen, afhankelijk
van oponthoud zoals verkeersdrukte. De eerste vrachtwagens vertrekken omstreeks
09.45 uur vanaf de Schieweg.)
Vrachtwagen 1 |
Vrachtwagen 2 |
||
10.00 |
Tanthof
(container nr. 1)
Locatie: Sandinoweg, parkeerplaats voor De Border Wijkagenten: M. Kroone /A. v. Heesewijk |
10.00 |
Brasserskade (container nr. 3)
Locatie parkeerterrein Brasserskade/Castrop Rauxellaan Wijkagenten: I. Beekhuizen / J. Oostendorp |
10.45 |
Wippolder (container
nr. 5)
Locatie: Schoenmakerstraat, hoek Kloosterkade Wijkagenten: K. Duivenvoorden / H. v.d. Knaap |
10.45 |
Westerkwartier (container
nr. 7)
Locatie: grote parkeerplaats achter NS tussen de 2 grote
lichtmasten Wijkagenten: H. Oorlog / T. vd. Sman |
11.30 |
Brasserskade (container
nr. 4)
Locatie parkeerterrein Brasserskade/Castrop Rauxellaan Wijkagenten: I. Beekhuizen / J. Oostendorp |
11.30 |
Geerweg (container
nr. 9)
Locatie grasveld Koningsplein Wijkagenten: K. van Balen |
12.15 |
Westerkwartier
(container nr. 8)
Locatie: grote parkeerplaats achter NS tussen de 2 grote
lichtmasten Wijkagenten: H. Oorlog / T. vd. Sman |
12.15 |
Tanthof (container
nr. 2)
Locatie: Sandinoweg, parkeerplaats voor De Border Wijkagenten: M. Kroone /A. v. Heesewijk |
13.00 |
Geerweg (container
nr. 10)
Locatie grasveld Koningsplein Wijkagenten: K. van Balen |
13.00 |
Wippolder (container
nr. 6)
Locatie: Schoenmakerstraat, hoek Kloosterkade Wijkagenten: K. Duivenvoorden / H. v.d. Knaap |
Opstelling containers
Schieweg:
Containers 1 en 2: Tanthof
Containers 3 en 4: Brasserskade
Containers 5 en 6 : Wippolder
Containers 7 en 8 : Westerkwartier
Containers 9 en 10 : Geerweg