PRODUCTENBOEK 2007

 

 

 

 

 

 

 

BREED WELZIJN DELFT

 

 

 

 

 

INHOUDSOPGAVE

 

 

 

Wijkopbouwwerk                                                                                             3

Tiener- en Jongerenwerk                                                                                   6

Technika 10 en Technigirls                                                                               9

Jongerenparticipatie                                                                                         11

Zomerschool                                                                                                   12

Speelbal Poptahof                                                                                           13

Sociaal Cultureel Werk                                                                         14

SECOSteam / Brede School Sport / Plusaanpak Brede School               17

RMC/Woonbegeleiding                                                                         19                   

Task Force                                                                                                     20

Oud & Nieuw                                                                                                   21

Beheer                                                                                                22

Beheer skatebaan                                                                                           24

Wijkinformatiepunten                                                                                       25

Bureau Vrijwilligerswerk                                                                        26

Verenigingsondersteuning                                                                                28

Conversatiegroepen                                                                                         29

Thuislessen                                                                                                    30

Actief naar mensen toe!                                                                        31

Migrantenopbouwwerk/WMC                                                                            33

Vrouw Kind Centrum                                                                                        35       

Woonservicezone Buitenhof                                                                              36

 

 

 

1. Wijkopbouwwerk

 

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

In het kader van de wijkaanpak is er behoefte aan het voorzien in ondersteuning van bewoners in het nemen van initiatieven en ondernemen van activiteiten gericht op het verbeteren van de leefbaarheid in de wijken. De werkwijze van de wijkaanpak is gedetailleerd beschreven in de handleiding voor de Delftse wijkaanpak (november 2003). In april 2004 is hiervan een publieksversie verschenen.   

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Alle bewoners van Delft die actief zijn en willen worden in het kader van het verbeteren van en het op orde houden van de leefbaarheid in hun wijk

 

Wat is het beoogde doel

Bewoners worden ondersteund in het identificeren en formuleren van hun vragen, wensen, problemen en prioriteiten met betrekking tot het verbeteren van en op orde houden van hun woon- en leefomgeving en in het nemen van initiatieven tot en het leveren van een eigen bijdrage aan het verbeteren en op orde houden van de leefbaarheid.

 

Vanuit de signalerende rol en de samenwerking met de overige disciplines van de BWD draagt het opbouwwerk bij aan het verbeteren en op orde houden van de woon- en leefomgeving van de bewoners.

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

Wijkopbouwwerkers hebben in samenwerking met de wijkcoördinatoren de volgende taken vervuld richting bewoners:

-          bewoners ondersteund tijdens het wijkanalyseproces en in het bepalen van de wijkagenda voor 2008

-          bewoners ondersteund in het nemen en uitwerken van initiatieven met betrekking tot de thema’s van de wijkagenda, het bijdragen aan het opstellen van het wijkprogramma 2008 en een bestedingsvoorstel voor het wijkbudget

-          bewoners ondersteund in het nemen van initiatieven en oppakken van activiteiten in het kader van de uitvoering van het wijkprogramma 2007

-          bewoners ondersteund in het opzetten en functioneren van overlegvormen en samenwerkingsverbanden onder bewoners, zoals werkgroepen, een bewonersplatform (klankbordgroep), e.d.

-          bewoners geďnformeerd en gecommuniceerd met hen over zaken met betrekking tot hun woon- en leefomgeving. Meer specifiek: hebben zij zorggedragen voor het opzetten en ondersteunen van een groep bewoners die de redactie verzorgen voor een wijkkrant en/of wijkwebsite

-          initiatieven genomen tot het opbouwen en onderhouden van contacten met bewoners en van sociale netwerken in de wijk

-          initiatieven en activiteiten ondernomen gericht op het stimuleren en organiseren van sociale zelfredzaamheid van bewoners in het kader van de leefbaarheid   

Als wijkprofessional hebben de wijkopbouwwerkers de volgende taken vervuld:

-          op basis van de signalen van bewoners wordt bijgedragen aan het wijkanalyseproces en wordt een goed zicht ontwikkeld op de stand van zaken en ontwikkelingen op het gebied van de leefbaarheid in de wijken

-          een actieve rol gespeeld en bijdrage geleverd aan het functioneren van het wijkcoördinatieteam en in het netwerk van organisaties die een rol spelen op het gebied van de leefbaarheid in de wijk, met als doel dat de organisaties met hun activiteiten beter inspelen op de behoeften en wensen van bewoners

-          in samenwerking met de overige disciplines in de eigen organisatie een bijdrage geleverd aan het inspelen op behoeften en wensen.

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

De BWD doet op 2 momenten in het jaar verslag van de activiteiten en de voortgang van het wijkopbouwwerk op wijkniveau. Daarbij worden ook de ontwikkelingen in de wijken in kaart gebracht en wordt er een visie gegeven op wat er zich afspeelt in de wijken en wat dit mogelijkerwijs betekent voor de inzet van het wijkopbouwwerk en andere terreinen waarop de BWD actief is. De BWD heeft voor het doen van dit verslag in 2005 een format ontwik-keld.

In het coördinatieoverleg van wijkopbouwwerkers, wijkcoördinatoren, management van BWD en hoofd wijkzaken van de gemeente Delft vindt gezamenlijke strategieontwikkeling plaats en worden nadere afspraken gemaakt over de invulling van de taken van de wijkopbouwwer-kers en wijkcoördinatoren en de afstemming van hun werkzaamheden. Dit overleg wordt in 2007 gecontinueerd.

In de productafspraken van 2004 en 2005 heeft de BWD een onderscheid gemaakt tussen bewonersondersteuning in het kader van de wijkaanpak en overige samenlevingsopbouw. Op basis van de rapportages in 2005 is besloten het onderscheid voor 2006 te laten vervallen. Voorgesteld wordt ook 2007 geen onderscheid te maken.

 

De BWD heeft in 2002/2003 aangegeven dat zij mogelijk naar een meer gedifferentieerde inzet van opbouwwerk in de wijken toe zouden willen, d.w.z .dat afhankelijk van het specifieke karakter van de wijk er in de ene wijk meer en in de andere wijk minder inzet van het opbouwwerk voorzien zou kunnen worden (zie productafspraken 2003). Tot nu toe is er onvoldoende inzicht geboden door de BWD op basis waarvan voorstellen tot een dergelijke meer gedifferentieerde inzet gedaan kunnen worden. Voor 2007 wordt daarom nog steeds vastgehouden aan een gelijke inzet in zes wijken van Delft (exclusief de Binnenstad). In 2006 zijn vanwege de specifieke behoeften aan bewonersondersteuning in het kader van het herstructureringsproces Poptahof wel extra uren bewonersondersteuning ingezet. Deze worden gefinancierd vanuit het projectbudget. Daarmee is het totale aantal uren opbouwwerk voor Voorhof hoger dan voor de andere vijf wijken. Om te bepalen welke mate van gediffe-rentieerde inzet wenselijk zou zijn, is gestructureerd overleg wenselijk. 

 

Binnen de wijken is er al wel sprake van gedifferentieerde inzet zonder dat hierover nadrukkelijke afspraken worden gemaakt. De ene buurt wordt vanwege de specifieke aard van de problematiek meer aandacht gegeven dan de andere buurt. Vanaf 2004 is er zo verhoudingsgewijs meer inzet van het opbouwwerk geweest in het kader van beheer-activiteiten in de herstructureringswijk Poptahof. Een grotere aandacht van het opbouwwerk in Vrijenban is vanaf 2005/2006 ook aan de orde in het kader van het op gang komende herstructureringsproces in de Bomenwijk. Vanaf eind 2005 is de aandacht van het opbouwwerk in Hof van Delft/Voordijkshoorn wat meer gericht op de Kuiperwijk. Mogelijk is het wenselijk in 2007 nadrukkelijker keuzen te maken over het richten van de aandacht van het opbouwwerk op specifieke buurten of aandachtsvelden in de wijken. 

 

 

Beschikbaar budget in 2007

€ 208.721

 

Aanbod BWD: conform vraag, maar met de volgende opmerkingen ten aanzien van specifieke aandachtspunten in 2007:

 

De door de gemeente gefinancierde personele inzet binnen het opbouwwerk is in 2007 ongewijzigd, terwijl de opbouwwerkers meer inzet moeten realiseren binnen netwerken,

samenwerkingsverbanden en voorzieningen. Het opbouwwerk onderzoekt op welke wijze ze in deze situatie haar herkenbaarheid in en bereikbaarheid voor de wijk meer gericht kan invullen en een eigen plaats kan verwerven.

Het opbouwwerk wil zich in 2007 dus verder ontwikkelen en herkenbaar zijn als discipline in het samenwerkingsverband op wijkniveau met de gemeente Delft. Het opbouwwerk stelt zich tot doel een meer planmatige en transparante werkwijze te ontwikkelen.

Intern is het van belang de functie en taak van het wijkopbouwwerk te heroverwegen. Met de gemeente willen we meer specifiek meetbare doelen formuleren met daaraan gekoppelde afspraken over speerpunten. In 2007 wordt een eerste aanzet gegeven.

Het aandachtsveld ‘jongerenopbouwwerk’ wordt in 2007 opgenomen in het reguliere opbouwwerk. De functie ‘migrantenopbouwwerk’, waar ook de ondersteuning van de Werk-groep Migranten Communicatie onder ressorteert, vindt voorlopig het meest aansluiting bij de afdelingen Vluchtelingenwerk, VrouwKindCentrum en Bezoekvrouwen en blijft (in ieder geval in 2007) los van het opbouwwerk haar taak uitvoeren.   

 


2. Tiener- en Jongerenwerk

 

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

Inzet tiener- en jongerenwerk in 2007

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Tieners van 12 t/m 15 jaar en jongeren van 16 t/m 23 jaar

 

Wat is het beoogde doel

Het bieden van een programma-aanbod, waarin ontspannende, informatieve en educatieve elementen verwerkt  zijn, en outreachend gewerkt wordt in de richting van de jongeren in de wijk.  Outreachend werken vanuit de jongerencentra wordt mede gezien als een preventief instrument bij het signaleren en voorkomen van overlastgevende situaties.

 

Er worden vier doelen bereikt:

·               er wordt een prettig verblijfsklimaat geschapen in hun “eigen” centra

·               er treedt een vermindering van overlast op voor de overige wijkbewoners

·               de eigen verantwoordelijkheid en participatie van jongeren wordt gestimuleerd middels een bijdrage aan het organiseren van activiteiten en het beheer van de centra

·               indien de problematiek daartoe aanleiding geeft, jongeren toeleiden naar instanties in de jeugd- , zorg- en onderwijsketen

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

Zichtbare uitvoeringsuren

BWD levert 264 uur aan uitvoeringsuren op weekbasis, zichtbaar in:

  • openingstijden
  • outreachend werk (ambulant)
  • activiteiten.

 

Toelichting: de genoemde uren komen overeen met  50 % van de gesubsidieerde fte’s, zijnde 14,69 fte. Daarbovenop wordt 1 fte verantwoord binnen het product jongerenpartici-patie.    

 

Bijgaand weekrooster geeft inzicht in de bestede uren in de verschillende centra, voor zover mogelijk uitgesplitst in de 3 voornoemde categorieën.  Wijzigingen in de openingstijden worden periodiek door de BWD aan de gemeente doorgegeven. Tevens wordt daarbij inzicht verstrekt in de inzet van jongerenwerkers in het outreachend werk en de activiteiten.

Flexibiliteit in openingstijden/outreachend werk is gewenst, en afhankelijk van het seizoen en signalen in de wijk. Eén en ander wordt afgestemd in het voortgangsoverleg.

 

Met het realiseren van het gebouwenbeheer van de Jongerencentra door Combiwerk zal er voor de jongerenwerkers meer gelegenheid zijn de jongeren in de wijk op te zoeken. Outreachend werken vanuit de jongerencentra wordt mede gezien als een preventief instrument in het signaleren en voorkomen van mogelijk overlastgevende situaties (ook woongebieden in de binnenstad).  In deze geschiedt  afstemming met de inzet van het SECOSteam.

 

Verbreding jongerencentra

In 2007 zal door BWD en gemeente gestreefd worden naar samenwerking met andere organisaties, die actief zijn op het brede terrein van het jeugdwerk (bv. VAK, De Nieuwe Amateur, zelforganisaties,  sport- en jeugdwerk) om vorm te geven aan het brede netwerk van jeugdactiviteiten in Delft.  Streven is dat jongeren ‘hun plek’ vinden in deze organisaties, of dat (risico)jongeren beter worden bereikt. De gemeente zal deze organisaties ook actief benaderen teneinde de gewenste samenwerking te bevorderen.

Er zullen door de BWD initiatieven worden ontplooid om samen met deze – en andere – organisaties vorm te geven aan activiteiten in de wijk, waarbij inbreng van de jongeren zelf essentieel is.

 

Toeleiding

Tenslotte dient ook werk gemaakt te worden van de toeleiding van doelgroepjongeren naar de eerstelijnsknooppunten in de zorg- en onderwijsketen, uiteraard voor zover daar in bepaalde gevallen aanleiding toe is.  BWD laat zien hoe deze vraag gestalte krijgt.

 

 

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

Belangrijke randvoorwaarde is dat het tiener- en jongerenwerk onderdeel is van een netwerk in de wijk, waarin o.a. de politie, de corporaties, etc. functioneren.  Jongerenwerkers zorgen ervoor dat ze goed bekend zijn en afstemmen met de andere wijkprofessionals (opererend in het wijkcoördinatieteam)

 

Schriftelijke rapportage vindt halfjaarlijks plaats.  BWD levert over deze activiteiten de kwantitatieve gegevens van de jongerencentra en activiteiten conform de vereisten voor de jeugd- en jongerenmonitor.  Registratie is zodanig ingericht dat deze te alle tijde inzichtelijk is voor de opdrachtgever (gemeente Delft). Aanvullend levert de BWD (half)jaarlijks een kwalitatieve evaluatie, in relatie tot het doelen/output genoemd in deze productafspraken.

Naast de halfjaarlijkse schriftelijke rapportages zal op het reguliere voortgangsoverleg mondeling over de stand van zaken worden gerapporteerd.

 

Beschikbaar budget in 2007

 € 1.003.991

 

Aanbod BWD: conform vraag.

 




 

3. Technika 10 en Technigirls

 

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

In het kader van project Techniek Educatie Delft is in 2005 het project Technigirls van start gegaan als Brede School equivalent van Technika10.

In drie wijken waar nog geen Technika 10 aanbod is, worden laagdrempelige techniek-activiteiten aangeboden in het kader van de brede school.

In een overgangsperiode (2006-2007) dient het aanbod Technika 10 en Technigirls verder geďntegreerd te zijn zodat er een structureel techniekaanbod voor meisjes ontstaat in de gehele stad dat (ook) toegankelijk is in het kader van Brede School. 

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Meisjes in de leeftijd van 10 tot 12/13  jaar in de bovenbouwgroepen van het basisonderwijs. Het betreft meisjes in de basisschoolleeftijd die hun keuze voor vervolgonderwijs en voor de samenstelling van hun vakkenpakket nog moeten maken.

 

Wat is het beoogde doel

Interesse voor techniek stimuleren en enthousiasmeren door het aanbieden van laagdrempelige techniekactiviteiten waarbij door middel van gerichte doe-activiteiten meisjes op speelse wijze kennis kunnen maken met techniek. Hierdoor kan ook de negatieve imago/beeld rondom techniek weggenomen worden. In een veilige omgeving doen de meisjes technische vaardigheden op en wordt interesse voor techniek gestimuleerd. Het accent daarbij ligt op het krijgen van zelfvertrouwen in eigen kunnen.

Achterliggende doel: door jongeren meer met techniek in aanraking te laten komen, jongeren te enthousiasmeren voor techniek, wordt beoogd een groter instroom in technische opleidingen te realiseren.

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

Het verder integreren/naar elkaar groeien van het bestaande Technika10 aanbod met Technigirls in alle wijken van de stad om een breed techniekaanbod aan te kunnen bieden. Hierbij geldt als uitgangspunt dat:

  • De activiteiten in alle wijken dienen toegankelijk te zijn voor alle kinderen uit de wijk binnen het brede school programma. De lopende Technika 10 activiteiten dienen nadrukkelijk(er) toegankelijk gemaakt te worden voor Brede School kinderen voor zover het meisjes betreft: Actieve werving van kinderen voor Technica-10 aanbod die niet (regelmatig) in een buurthuis komen.
  • Verder uitbouwen/opbouwen van Technika10/Technigirls-netwerken in alle wijken op basis van ervaringen Technika 10/Technigirls.
  • Met inzet van de Delftpas deelname aan de Technica10 formule (gratis) toegankelijk te maken voor alle kinderen die deelnemen aan Technica 10/Technigirls.
  • Vaststellen tijdstip waarop de activiteiten plaatsvinden: verschuiving van avond naar naschoolse dagactiviteit.

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

  • Evaluatie: twee momenten januari 2007 en juli 2007 op de volgende punten:

-          Kwalitatief: de beleving en ervaring van deelnemende meiden en begeleiders inventariseren

-          Kwantitatief: hoeveel inschrijvingen, daadwerkelijk deelnemers, absenten, de hele cursus vol maken

-          Productgericht: wat hebben deelnemers geleerd, gemaakt en wat zijn de opbrengsten van bijv. ouderparticipatie

-          Procesgericht: hoe verloopt de samenwerking met de locaties,

-          programmamakelaars en gemeente

In januari 2007 ligt de nadruk van de evaluatie op de resultaten van het naar elkaar toe groeien van Technika 10 en Technigirls. De BWD rapporteert aan de gemeente welke activiteiten hebben plaatsgevonden om afstemming technika 10/technigirls vorm te geven, activiteiten werving doelgroepen, verschuiving tijdstip technika 10.

Op basis van deze evaluatie vindt beoordeling plaats over voortzetting opzet Technika10/ Technigirls.

In juli 2007 eindevaluatie van periode 2005-2007. 

 

Beschikbaar budget in 2007

€ 40.562 waarbij er vanuit wordt gegaan dat de bijdrage van de TU Delft a € 5.000 het totale budget voor beide producten op € 45.562 brengt.

 

Aanbod BWD: conform vraag.

 

 




 

4. Jongerenparticipatie (op stedelijk niveau)

 

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

 Ondersteunen & faciliteren van een stedelijk jongerenplatform, als:

- klankbord voor Delftse jongeren over hun leefwereld en problematiek

- communicatie-kanaal voor Delftse jongeren, naar de politiek en onderling

- initiator voor stedelijke activiteiten  (waarin jongerenparticipatie concreet gestalte krijgt).  

Noot : met dit product duiden we niet op de vormen van participatie die tot uitdrukking komen in de jongerencentra of op wijkniveau.

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Delftse jongeren van 12 tot 23 jaar

 

Wat is het beoogde doel

Participatie en maatschappelijke betrokkenheid van Delftse jongeren vergroten, i.c. stimuleren tot initiatieven op stedelijk niveau (bestaand/nieuw).

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

- ondersteunen (& faciliteren) van de Delftse jongerenraad ;

   - jongeren ondersteunen in de organisatie van minimaal 2 stedelijke activiteiten/evene-

menten ;

   - acties koppelen aan 2 onderwerpen uit het onderzoek “Wat leeft er onder jongeren in Delft”.

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

- BWD levert over deze activiteiten de kwantitatieve gegevens conform de vereisten voor de jeugd- en jongerenmonitor.  Registratie is zodanig ingericht dat deze te alle tijde inzichtelijk is voor de opdrachtgever (gemeente Delft). Aanvullend levert de BWD (half)jaarlijks een kwalitatieve evaluatie.

- In 2007 brengt de BWD de inzet voor dit product beter in beeld, zodat t.b.v. 2008 de professionele ureninzet  bepaald kan worden.

 

Beschikbaar budget in 2007

€ 5.035  voor het activiteitenbudget van de jongerenraad

 

Aanbod BWD: conform vraag

 

 


 

5. Zomerschool

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

- In de zomervakantie bestaat het gevaar dat de beheersing van de Nederlandse taal achteruit gaat en kinderen na de vakantie een lager niveau hebben dan voor de vakantie.

- Door het ontbreken van basale vaardigheden kunnen de kinderen uit de doelgroep minder goed deelnemen aan de Nederlandse samenleving.

- Veel kinderen uit de doelgroep gaan niet op vakantie.

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

De doelgroep voor het Zomerschool project bestaat uit leerlingen met cognitieve en sociale achterstanden van de zogenoemde van GOA scholen voor po en vo. Concreet zijn dit dan de gewogen (1.25 en 1.90) kinderen uit het basisonderwijs en de kinderen van de zogenaamde K-klassen van het Grotius College. Er is een beperkt aantal plaatsen. Scholen spelen een grote rol bij de plaatsing van de kinderen om er zo voor te zorgen dat kinderen deel kunnen nemen die er het meeste behoefte aan hebben.

 

Wat is het beoogde doel

- Verkleinen van de achterstanden die de kinderen en jongeren hebben op zowel cognitief als sociaal-emotioneel terrein zodat inburgering wordt vergemakkelijkt.

-Kinderen behouden of verhogen na afloop van de Zomerschool het behaalde taalniveau van voor de zomervakantie.

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

1.  Evenals vorig jaar nemen 90 kinderen deel aan de activiteiten van de zomerschool:

            - 26 kinderen van 7 - 10 jaar.

            - 64 kinderen van 11 – 14 jaar.

2.  Het taalniveau van de kinderen die hebben deelgenomen is na de zomervakantie gelijk

     aan het niveau van voor de zomervakantie.   

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

- Vooraf wordt afgestemd met de gemeente waarbij indien wenselijk een plan van aanpak wordt opgesteld.

- Na afloop van de zomerschool wordt een evaluatie uitgevoerd. In de verslaglegging wordt aandacht besteed aan:

  • Resultaten tevredenheidmeting bij de deelnemers en begeleiding.
  • Deelname/inschrijvingsgegevens, oorsprong, nationaliteit, leeftijd.
  • Certificaten en diploma’s (aantallen)
  • Aantal uitvallers

- De activiteiten zijn aantoonbaar gericht op taalverwerving en/of sociaal/emotionele vaardigheden en zwemvaardigheid.

- De BWD werkt mee aan een onderzoek naar de resultaten op het gebied van de beheersing van de Nederlandse taal. (Met behulp van monitor gegevens.)

- Bij de uitvoering van de activiteiten werkt de BWD zoveel mogelijk samen met andere instellingen uit Delft zoals de Delftse Vakantie Activiteiten, de Nieuwe Amateur, Papaver, musea en de VAK. De gemeente neemt het voortouw om waar nodig de samenwerking te entameren.

 

Beschikbaar budget in 2007

€ 27.189

 

Aanbod BWD conform vraag.

 

6. Speelbal Poptahof

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

Uit contacten tussen gemeente, Woonbron Delft en BWD is het idee ontstaan, dat De Speelbal Poptahof zou moeten overgaan van Woonbron Delft naar de BWD.

In een formeel overleg tussen de gemeente, Woonbron Delft en de BWD zijn de vraagpunten rond deze stap op een rij gezet. Dit leidde tot de volgende vragen, welke een antwoord behoefde.

q       De financiering

q       De toekomstige positie van de ID-medewerkers

q       Het eigendom van De Speelbal container

q       De relatie met project herstructurering

 

Vanuit de gemeente is € 202.691 beschikbaar uit de EZH-gelden. Woonbron Delft is bereid een zelfde bedrag beschikbaar te stellen. Dat betekent dat er voor 7 jaren, jaarlijks € 57.911 beschikbaar is. Dat is voldoende voor de loonkosten en het onderhoud.

 

Op dit moment zijn ID-medewerkers zijn door de BWD per 1 januari 2007 in vaste dienst genomen.

 

De Speelbal container blijft eigendom van Woonbron Delft en wordt om niet aan de BWD beschikbaar gesteld.

 

Gekozen is voor de periode 2005 t/m 2013, omdat dat de belangrijkste periode is van herstructurering van het Poptahof.

 

Er is een convenant opgesteld, waarin één en ander is geregeld.

 

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Kinderen in de Poptahof.

 

Wat is het beoogde doel

n.v.t.

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

n.v.t.

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

n.v.t.

 

Beschikbaar budget in 2007

€ 28.956

 

Aanbod BWD conform vraag.

 

 

 

 

 

 

 

7. Sociaal Cultureel Werk

 

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

Er zijn in Delft 14 wijkaccommodaties/buurthuizen in 7 wijken die beschikbaar zijn voor activiteiten van, voor en door buurtbewoners.

  • De activiteiten moeten tegemoet komen aan de behoefte van de (toekomstige) deelnemers.
  • Om al die activiteiten te realiseren is de inzet van vrijwilligers onontbeerlijk.
  • In de accommodaties waar de BWD de verantwoordelijkheid overneemt worden ‘programmaraden’ gevormd.

Het sociaal cultureel werk heeft in bovenstaande zaken een centrale rol.

De inzet van sociaal cultureel werk in de wijken is volgens de volgende afspraak:

Vrijenban 16 uur                                        Wippolder 16 uur

Hof van Delft/Voordijkshoorn 32 uur         Voorhof 32 uur

Buitenhof 16 uur                                        Tanthof 16 uur

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Wijkbewoners

Vrijwilligers

 

Wat is het beoogde doel

Met een specifiek activiteiten aanbod levert het sociaal cultureel werk in samenwerking met de bewoners en de overige disciplines in de wijken een bijdrage in het verbeteren en op orde houden van de leefbaarheid. Dit komt onder meer tot uitdrukking in de volgende zaken:

q       Daar waar de BWD de verantwoordelijkheid voor de accommodatie overneemt worden de programmaraden ondersteund.

q       Het ontwikkelen van activiteiten, zowel binnen als buiten de muren van de accommodaties, welke aansluiten bij de resultaten van de signaal functie van het opbouwwerk.

q       De activiteiten dragen bij aan de ontmoeting van mensen met een verschillende culturele achtergrond en van verschillende leeftijden.

q       Zorg voor voldoende vrijwilligers waardoor de activiteiten gedragen en mede gerealiseerd worden.

q       Het ondersteunen van de vrijwilligers, welke zich bezighouden met kinderactiviteiten in de wijken. Bijvoorbeeld de kinderactieraden.

 

Daarnaast levert het sociaal cultureel werk bijdragen aan:

q       Het opvangen van signalen uit de wijken, het analyseren daarvan en meedenken in de gevolgen daarvan voor de programmering;

q       In de specifieke situaties van overgang naar nieuwe accommodaties, Tanthof en Vermeertoren: opstarten en begeleiden van programmaraden, begeleiden overgang activiteiten uit oude accommodaties naar de nieuwe.;

q       Actief informatie verwerven over de mate van tevredenheid met de programmering, zowel bij accommodatiebezoekers als bij niet-accommodatiebezoekers.

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

Output afspraken, kwalitatief:

Sociaal cultureel werkers hebben:

q       Programmaraden ondersteund;

q       In specifieke gevallen (Tanthof, Kuijperwijk) programmaraden opgestart en ondersteund;

q       In Tanthof en Kuiperwijk een soepele overgang van activiteiten van de oude naar de nieuwe accommodatie bevorderd en ondersteund;

q       Informatie verzameld over de tevredenheid t.a.v. de programmering, zowel bij accommodatiebezoekers als bij niet-acccommodatiebezoekers;

q       Activiteiten ontwikkeld binnen en buiten de wijk/buurtaccommodatie;

q       Mogelijkheden tot deelname aan activiteiten met buurtbewoners gecommuniceerd en gebruik daarvan gestimuleerd;

q       Vrijwilligers geworven en behouden voor begeleiding van activiteiten;

q       Signalen uit de wijk opgevangen, geanalyseerd en waar nodig en mogelijk vertaald in nieuwe of aangepaste programmering van activiteiten.

 

Output afspraken en kengetallen, kwantitatief:

q       Overzicht van het aantal actieve vrijwilligers per accommodatie;

q       Overzicht van het aantal activiteiten tijdens de openstelling, onderverdeeld in cultureel, sportief, creatief, ontspanning;

q       Overzicht van het aantal bezoekers tijdens de verschillende activiteiten, onderverdeeld in cultureel, sportief, creatief, ontspanning;

q       Overzicht van de mate van tevredenheid bij over de programmering, zowel bij accommodatiebezoekers als bij niet-accommodatiebezoekers.

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

Inzet gekwalificeerde krachten, welke samenwerken met andere professionals in de wijk. De looptijd van activiteiten wordt getoetst aan de beoogde doelen en besproken en geëvalueerd binnen de afgesproken overleg structuur BWD – gemeente. Binnen deze afspraken zijn ook de meetmomenten opgenomen.  Als meetinstrument wordt het registratiesysteem van de BWD ingezet.

 

Er is een ontwikkeling waarneembaar in de rol en inhoud van het sociaal cultureel werk. Het gaat niet alleen om activiteiten in de accommodaties, maar ook daar buiten in de wijk. Daarbij worden relaties gelegd met andere wijkgerichte projecten, zoals Brede School en Buurt – Onderwijs – Sport. Belangrijk is ook het inzicht krijgen in de bekendheid van wijk-accommodaties en hun programmering bij niet-bezoekers. Dat kan inzichtelijk maken of de ontplooide activiteiten aansluiten op de behoeftes in de wijk.

De discussie over de ontwikkeling van het sociaal cultureel werk wordt in 2007 gevoerd.

 

Een tweede discussie die in 2007 gevoerd moet worden gaat over de verdeling van het sociaal cultureel werk over de wijken en de accommodaties. Steeds meer accommodaties komen in beheer bij de BWD, hetgeen tot bijstelling van thans beschikbare capaciteit kan leiden. 

 

Beschikbaar budget in 2007

€ 260.666

 

Aanbod BWD conform vraag, waarbij we ten aanzien van de specifieke aandachtspunten in 2007 nog het volgende opmerken:

  

Er is een ruime vraag naar sociaal culturele activiteiten in de (nieuwe) buurthuizen. Dit

vraagt nadrukkelijk meer uren dan waarin eerder werd voorzien. Daarnaast is sprake van uitbreiding van de venstertafels oftewel wijkinformatiepunten. Voor werving en ondersteuning van vrijwilligers die de activiteiten rondom de venstertafels kunnen ondersteunen, is het budget echter met ingang van 2007 vervallen. Voorts wordt BWD verzocht om binnen hetzelfde aantal uren ondersteuning te bieden aan meer programmaraden; en nieuwe buurthuizen die binnen het beheer van BWD zijn gekomen een goede start te geven.

 

Het sociaal cultureel werk als discipline staat in zijn algemeenheid voor een aantal vragen waarop in 2007 een antwoord geformuleerd zal moeten worden. Deze vraagstukken hebben betrekking op (1) de ontwikkeling van een toekomstgerichte visie; (2) de ontwikkeling van een methodiek voor het werken met kinderen tot 12 jaar en voor mensen met een beperking; (3) het verdiepen van de samenwerking met partners in de wijk; (4) het ontwikkelen van een samenwerkingsrelatie met en de positionering van de programmaraden; (5) en het overwegen van de taak en functie van het sociaal cultureel werk.

 

Om intern deze ontwikkelingen te kunnen bewerkstelligen met de sociaal cultureel mede-werkers, is formatieve ruimte noodzakelijk. Extra financiële ruimte voor sociaal cultureel werk is in de begroting 2007 niet gevonden. De gemeente onderkent dat vernieuwende ontwik-keling met betrekking tot sociaal cultureel werk noodzakelijk is. Afgesproken wordt in het eerste halfjaar van 2007 de taak en functie binnen de wijk te heroverwegen en vast te stellen. De realisatie van taken wordt in deze periode met de accounthouder periodiek geëvalueerd. Tegelijkertijd worden pilot-projecten met betrekking tot bijvoorbeeld de wijkin-formatiepunten voorbereid. Als financiële dekking gevonden is, zal worden gestart met de uitvoering van ontworpen projecten. In het Productboek 2008 wordt de nieuwe werkwijze vastgelegd.

 

 

 

8. SECOSteam (sport en cultuur op straat)

aangevuld met brede school sport en brede school plusaanpak

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

Bij calamiteiten, overlast, bijzondere activiteiten. Snelle Inzet van een flexibel team van sport, spel en cultuurmedewerkers.

Extra sportaanbod voor kinderen binnen het Delftse brede schoolprogramma.

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Tieners en jongeren van 10 tot 21 jaar,  met potentieel hinderlijk en/of overlastgevend gedrag. 

Kinderen van 4-12 jaar +  kinderen uit groep 5 t/m 8 van GOA scholen die extra aandacht voor hun sociale vaardigheden nodig hebben.

 

Wat is het beoogde doel

Door middel van het snel inzetten en organiseren van sport, spel en cultuur activiteiten op locatie, een bijdrage leveren aan het ontspannen van gespannen situaties die omschreven kunnen worden als hinderlijk of overlastgevend. Zodat er een situatie ontstaat waarin een wat meer structurele aanpak ontworpen en uitgevoerd kan worden.

Activiteiten dragen in algemene zin bij aan het vergroten van ontwikkelingskansen bij kinderen. Meer specifiek dragen de sportactiviteiten bij aan het vergroten van sociale vaardigheden van deelnemers en stimuleren de deelname aan reguliere sportactiviteiten.Daarnaast levert het aanbod een bijdrage aan het behalen van de Nederlandse norm van gezond bewegen door de doelgroep.

In een daaropvolgende fase toeleiden van de doelgroep naar de reguliere voorzieningen, al dan niet in georganiseerd verband (sport-, jeugd-, cultuur-, buurverenigingen etc).

 

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

Inzet van twee koppels sport en spel medewerkers en een medewerker die cultuuractiviteiten op locatie organiseren daar waar hinderlijke of overlastgevende groepen jongeren en tieners zich manifesteren.

 

De hoeveelheid groepen waarop ingezet wordt komt overeen met het aantal groepen waarop het interventieteam is ingezet met uitzondering van groepen die vallen onder het criterium crimineel.

In situaties die niet als hinderlijk of overlastgevend kunnen worden bestempeld zet het SECOSteam preventief in (op tijden dat de brede school-plus en sport geen inzet behoeft),  in alle zeven wijken van Delft.  Dit gebeurt o.b.v. roulatie of op aangeven van de signaleerder,  zoals genoemd in de notitie “Van sport en cultuur naar vliegende brigade”

Brede school sport en extra(plus) activiteiten: 84 + 36 =120 uur sportactiviteiten. Verdeeld over gemiddeld 20 cursussen. Aantal deelnemers 175 + 60=235

Daarnaast 40 uur vervolg(plus)activiteiten verdeeld over 4 cursussen. Aantal deelnemers:40

Plus aanbod aanbieden in het voorjaar 2007. Brede school sport aanbod verdeeld over het brede school programmajaar. 

In de daaropvolgende fase streven naar een geleidelijke overgang van de activiteiten op de vindlocatie en begeleid door het SECOS-team naar activiteiten elders in een gebied (trapveld, speelveld, sportcomplex, schoolcomplex, gymzaal, sporthal e.d.) en begeleid door organisaties op het gebied van sport, spel en bewegen (dat kunnen sportverenigingen zijn, maar ook commerciële sportinstellingen, scholen, buurtorganisaties, kinderopvang, opleidingsinstituten etc).

 

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

De activiteiten die uitgevoerd worden zullen een sportief, spel of cultuur karakter hebben.

De eerste inzet zal snel gerealiseerd worden tussen de twee de zes dagen, afhankelijk van de urgentie bepaald in het interventieteamoverleg.

Brede school sport en extra(plus)aanbod wordt in overleg met de brede school/BOS makelaar gepland en geprogrammeerd naar aanleiding van de vraag en behoefte uit de wijk. Dit betreft inhoud, locatie, en specifieke periode en wordt daarna door de BWD aangeleverd op een format. Het plusaanbod vindt plaats in de periodes voorjaar 2007 (februari/juni 2007) en najaar 2007 (oktober/november).

Activiteiten worden uitgevoerd door sport professionals. Er is altijd een vorm van ouderparticipatie verwerkt in de inhoud. Presentie, registratie en vastleggen van  kwantitatieve en kwalitatieve gegevens verloopt conform de reguliere cyclus van het producten boek.

Activiteiten worden samen met brede school(BOS makelaar) afgestemd op de behoefte van de wijk(werkgroep) en op het bestaande reguliere sportaanbod.

Voor het vervolg(plus)aanbod(4 cursussen) verzorgt de BWD de inschrijving, de presentie/opkomst/registratie Delftpas en/of het innen van de eigen bijdrage.

 

BWD levert over deze activiteiten de kwantitatieve gegevens conform de vereisten voor de jeugd- en jongerenmonitor (zie ook 6).  Registratie is zodanig ingericht dat deze te alle tijde inzichtelijk is voor de opdrachtgever (gemeente Delft). Aanvullend levert de BWD (half)jaarlijks een kwalitatieve evaluatie over de bereikte resultaten t.a.v. het voorkomen/tegengaan van jeugdoverlast in de wijken, en het doorgeleiden van de doelgroep naar de reguliere voorzieningen.   Aangeven of,  en wie de groep  “onder haar hoede neemt” wanneer de SECOS-interventie stopt.  

 

Beschikbaar budget in 2007

 € 100.000 + 8.750 + 11.250 (beschikking)

    50.000    (garantie)                                       

 € 170.000    totaal

 

Aanbod BWD: conform vraag.

 

 

 

9. RMC/Woonbegeleiding

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

q       Deelname BWD binnen Jongerenloket RMC, 16-23 jarigen.

q       Uitvoering geven op klantniveau aan het project RMC /Wonen, woonbegeleiding aan jongeren 16-23 jarigen die problemen ondervinden bij het vinden en behouden van een vaste woonplek.

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

q       Voortijdig Schoolverlaters 16-23 jaar.

 

Wat is het beoogde doel

q       Doorgeleiding van doelgroep naar onderwijs, werk, hulpverlening.

q        Woonbegeleiding voor jongeren.

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

n.v.t.

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

Voor 2007 wordt wederom een functie van 32 uur gevraagd door de gemeente Delft.

Afspraken hieromtrent zijn:

q       De overheadkosten worden vanuit algemene welzijnsmiddelen bekostigd,

q       De personeelskosten worden vanuit RMC bekostigd.

De vraag vanuit de gemeente  aan de BWD kan mogelijk medio najaar 2006 aangepast worden. Deze aanpassing zal indien van toepassing z.s.m. met de BWD worden overlegd.

Aanpassing van de vraag komt m.n. als gevolg van de overheveling van het Jongerenloket naar de sector WIZ, en de vorming van een eigen vakteam jongerenloket.

 

Tevens kan onder invloed van toe te kennen gemeentelijke en/of Rijksmiddelen nieuw beleid t.a.v. doelgroepbenadering worden geformuleerd, dat kan leiden tot een aangepaste vraag van de gemeente aan de BWD. 

 

Voor de goede orde de mogelijke aanpassing van de vraag heeft voor 2007 geen gevolgen voor de omvang en aard van de huidige vraag aan de BWD:  casemanagement / individuele trajectbegeleiding voor 32 uur.

 

 

Beschikbaar budget in 2006

€ 66.546

 

Aanbod BWD: conform vraag.


 

10. Task Force

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

Eind 2003 is een task force  interventie in groepen in samenwerking met diverse organisaties in Delft ingesteld. Deze task force is halverwege 2004 geëvalueerd en zal verder gaan in 2007. Van de BWD verwachten wij:

q       Participatie in het signaleringsoverleg

q       Deelname aan de aansturing van het interventieteam, deze aansturing vindt plaats o.l.v. de programmamanager veiligheidsbeleid van de gemeente Delft

q       Het beschikbaar stellen van een jongerenwerker voor het interventieteam

Tot de taken van de interventie medewerker behoort ook het plegen van interventies op groepen en het maken van analyses van groepen jongeren, die zich bevinden in de openbare ruimten binnen de gemeente Delft.

Het initiëren van groepsactiviteiten en het toeleiden naar individuele begeleiding zal ook en met name ter hand worden genomen door de BWD-medewerkers op het gebied van jongerenparticipatie en ambulant jongerenwerk  en het SECOS team.

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Wisselende groepen jongeren in de stad.

 

Wat is het beoogde doel

  • Vermindering overlast door groepen jongeren
  • Het toegeleiden naar groepsactiviteiten aan die jongeren
  • Het initiëren van groepsactiviteiten passend bij de vraag van de jongeren
  • Het toegeleiden naar individuele begeleiding

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

  • Minimaal 6 groepen worden geanalyseerd volgens een vaste methodiek
  • Nader vast te stellen daling van de categorie, waarin de groep jongeren valt binnen de politiescan
  • Aantal doorverwijzingen naar individuele hulpverlening
  • Aantal activiteiten aangeboden aan groepen oa ook via SECOS

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

De Interventieteam medewerkers werken met een format dat gebruikt wordt voor de rapportage van de werkzaamheden en de analyse van de groepen. In de vergaderingen van het interventieteam zullen op basis van deze formats de groepen en werkzaamheden be-sproken worden.

 

Beschikbaar budget in 2007

€ 65.250

 

Aanbod BWD: conform vraag

 


 

11. Oud & Nieuw

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

In de kerst en oud & nieuw periode worden activiteiten in buurthuizen en jongerencentra georganiseerd om overlast op straat tegen te gaan. Tevens vinden er oud & nieuw feesten plaats in de jongerencentra, in elk geval daar waar een toegestaan vreugdevuur is.

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Tieners van 12 –15 jaar en jongeren  van 16 – 23 jaar

 

Wat is het beoogde doel

Tijdens deze periode de jongeren zinvol bezig houden met als neveneffect de vermindering van de beleving van overlast.

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

Minimaal 1500 drempeloverschrijdingen worden geteld bij de activiteiten in de kerstperiode. Aan de oud en nieuw viering nemen minimaal 700 jongeren deel.

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

De activiteiten moeten passen bij de doelgroep en ook deels gewoon op locatie plaats-vinden. Voorlichting over vuurwerk en de gevaren ervan dient hierbij ook te gebeuren. Er zal afstemming moeten plaatsvinden met het Secos team en hun aanbod in deze periode om een zo gevarieerd mogelijk aanbod te kunnen doen dat ook binnen de financiële kaders blijft. Als er besloten wordt te schuiven met locaties dan dient dit ingebracht te worden tijdens de overleggen van de stuurgroep Oud & Nieuw.

 

Als er besloten wordt te schuiven met locaties dan dient dat ook in overleg met de sector stadsbeheer te gebeuren, i.v.m. het precaire proces van schoon, heel en veilig houden van de wijken.

 

Voor de oud & nieuw feesten geldt dat er voldoende beveiligingsmaatregelen moeten worden genomen gelet op de grote aantallen jongeren.

 

De BWD neemt tevens deel aan de stuurgroep Oud en Nieuw.

 

Beschikbaar budget in 2006

€ 15.319 voor jongeren en tiener activiteiten budget nog aanpassen aan accres

   5.930 voor beveiliging jongerencentra oudejaarsnacht

   2.000 voor publiciteit

 

Aanbod BWD: conform vraag.

 

 

 

12. Beheer

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

Er zijn/komen in Delft vier jongerenaccommodaties, zeven wijkaccommodaties en zeven buurtgebouwen. Deze accommodaties moeten open en dicht, schoongemaakt, bevoorraad en ‘geroosterd’ worden zodat ze ook gebruikt worden. Kortom beheerd worden. Hiervoor zijn actieve vrijwilligers, facilitaire medewerkers (professionals) en beheerders in een gesub-sidieerde baan onontbeerlijk. In 2007 moeten alle accommodaties beschikken over voldoende beheer.

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Deelnemers aan activiteiten in de accommodaties.

Begeleiders van de activiteiten.

Vrijwilligers actief in de accommodaties.

 

Wat is het beoogde doel

Het overdragen van het beheer van alle accommodaties naar de BWD, zodat optimaal gebruik van de accommodaties mogelijk is. Dit is/zal gebeuren volgens onderstaand schema:

 

Naam

In beheer

Komt in beheer

Opmerkingen

Jongerencentra

 

 

 

The Border

Ja

 

 

Project Mozartlaan

Ja

 

2 accommodaties

The Viking

Ja

 

 

Muyskenlaan

Ja

 

 

Wijkaccommodaties

 

 

 

De Vleugel Poptahof

Ja

 

 

Delft Noord Bras

Ja

 

 

Tanthof

 

2006

 

Vermeertoren

 

2007

Gebouw gereed 2007

Buitenhof (Fledderus)

 

2007

Verbouw start in 2007

Wippolder

Ja

 

 

De Wending

Ja

 

Met jongerencentrum

Buurtaccommodaties

 

 

 

Het Ooievaarsnest (Heilige Land)

Ja

 

 

Olof

Ja

 

 

Bomenwijk

 

2007

Hangt af van nieuwbouwtraject

BOVG (Geerweg)

 

2007

Hangt af van nieuwbouwtraject

Onder de Schie (Rotterdamseweg)

Ja

 

 

Molshoop (Binnenstad)

 

 

 

Voorhof II

Ja

 

 

Bij die uitwerking moet er tevens een verbetering worden gerealiseerd op het gebied van de professionele aanpak en het garanderen van continuďteit. Dat stelt de Brede Welzijnsorga-nisatie Delft (BWD) in staat de verantwoordelijkheid voor beheer en gebruik van de accommodaties over te nemen van de buurthuisbesturen en te zorgen voor een goede programmering. Immers door het beheer goed te regelen, ontstaat bij de inhoudelijke professionals meer ruimte voor activiteiten, zowel in tijd als in aandacht.

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

Openstelling van het gebouw; zorg voor intern onderhoud (schoon en heel).

Nog nader vast te leggen in overleg met gemeente!

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

Stimuleren van vrijwilligers om medeverantwoordelijkheid te dragen voor de openstelling en het gebruik van de accommodatie. Door inzetbaarheid op meerdere plaatsen continuďteit realiseren. Openstelling past binnen wet en regelgeving.

 

Beschikbaar budget in 2007

€ 911.471

 

Aanbod BWD: conform vraag.


 

13. Beheer skatebaan

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

De Gemeente heeft sinds de ingebruikname van de Skatebaan op de kruising Westlandse-weg / Provinciale weg zorg gedragen voor het onderhoud (schoonmaak en kleine reparaties) en de uitvoering van het toezicht op de tijden dat de baan veel gebruikt wordt (van ca. 5 uur ’s middags tot 10 uur ’s avonds, van eind april tot half oktober, als het weer skaten toelaat).

De gemeente is van mening, dat de skatebaan een jongerenvoorziening is, die op gelijke wijze als de overige jongeren- en welzijnsaccommodaties onder het beheer van de BWD past.

Aan de BWD wordt gevraagd om de taak van het regelen van het toezicht op de baan over te nemen van de gemeente.

Ten behoeve van het onderhoud en het uitvoeren van de kleine reparaties zijn structurele afspraken gemaakt met de afdeling “Groen”, de BWD onderhoudt ten aanzien van vragen met betrekking tot reparaties en onderhoud direct  contact met vakteam Groen.

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Alle bezoekers van de skatebaan; in de praktijk kinderen en jongeren tot ongeveer 25 jaar.

 

Wat is het beoogde doel

Het (doen) uitvoeren van toezicht op de baan, waardoor de regels, gericht op veiligheid en juist gebruik gehandhaafd worden en mogelijke overlast voor omwonenden en verkeer tot een minimum worden beperkt (zie taakomschrijving)

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

-          er is toezicht op de skatebaan tussen 17.00 en 22.00 uur

-          dit toezicht beperkt zich tot de maanden (half) april tot en met de herfstvakantie

-          er is geen toezicht bij slecht weer

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

De toezichthouder rapporteert driemaandelijks aan de opdrachtgever.

De toezichthouder is  een daartoe gekwalificeerd persoon, die in staat is om handelend op te treden in voorkomende situaties en beschikt over de bevoegdheid om hulp te bieden bij kleine ongelukken e.d.

 

Beschikbaar budget in 2007

€ 60.000

 

Aanbod BWD: conform vraag.


 

14. Wijkinformatiepunten

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

In elke wijk komt een wijkinformatiepunt, gesitueerd in een wijkcentrum. Met als doel:

Stimuleren van gebruik van internet en PC.

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Mensen met een achterstand op het gebied van Internet en computergebruik. In deze categorie komen in eerste instantie naar voren de doelgroepen: ouderen, jongeren, allochtonen en bijstand- en uitkeringsgerechtigden.

 

Wat is het beoogde doel

Stimuleren van gebruik van Internet en PC

Doelstelling is tweeledig, allereerst is de doelstelling buurt- en wijkbewoners bekend te maken met de nieuwe communicatietechnologie en hen te ondersteunen bij het gebruiken van ICT in het dagelijks bestaan. De doelgroepen die hierbij worden herkend zijn de zogenaamde ‘niet IT-bezitters’: ouderen, jongeren, allochtonen en bijstands- en uitkeringsgerechtigden.

Daarnaast is de doelstelling om het wijkgerichte werken optimaal te ondersteunen met behulp van nieuwe middelen zoals de PC en Internet.

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

Stimuleren van gebruik van Internet en PC

  1. De gemeente vraagt aan de BWD om computercursussen te organiseren met gebruikmaking van de venstertafels in de inmiddels gerealiseerde wijkinformatiepunten.

Het streven is om voor 2007 de volgende aantallen deelnemers op te leiden:

            Vleugel 96 deelnemers

            Delft Noord        72 deelnemers

            Wippolder         72 deelnemers

            Deze cursussen worden kostendekkend aangeboden.

 

  1. De BWD verzorgt de vrije inloop van 20 uur per week door de inzet van vrijwilligers per wijkinformatiepunt. De begeleiding van de vrijwilligers wordt gedaan door de sociaal cultureel werkers. Daarbij wordt gevraagd de openstelling te richten op groepen van, zo mogelijk, alle leeftijdscategorieën en begeleiding door vrijwilligers.

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

De looptijd van de wijkinformatiepunten is acht jaar van 2003 tot 2011. Daarna zal besloten moeten worden of verder moet worden gegaan met de wijkinformatiepunten.

Er is subsidie verleend voor het jaar 2006. In de daarop volgende jaren zullen de activiteiten worden meegenomen in het reguliere werk van de BWD. In eerste instantie voor drie wijken: Wippolder, Vrijenban en de Voorhof. In de toekomst Tanthof, Buitenhof en Hof van Delft/Voordijkshoorn.

Het technische beheer van de wijkinformatiepunten ligt bij de gemeente Delft.

 

Beschikbaar budget in 2007

Voorlopig n.v.t.

 

Aanbod BWD: de gewenste ontwikkelingen rondom de wijkinformatiepunten worden zo veel als mogelijk is ingepast in nieuwe projecten en fondsaanvragen. Een en ander wordt ondergebracht bij het sociaal cultureel werk.

15. Bureau Vrijwilligerswerk

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

Het afgelopen jaren heeft het vrijwilligerswerk in Delft een belangrijke impuls gekregen in de vorm van een goed gefaciliteerd Bureau Vrijwilligerswerk. Kern van de functie blijft het ondersteunen van vrijwilligersorganisaties, de bemiddeling van vraag en aanbod in het vrijwilligerswerk,  en het bevorderen van het “vrijwilligersimago”.  

 

Sportloket

In 2004 is het Sportloket toegevoegd aan het Bureau Vrijwilligerswerk. Het Sportloket richt zich op sportorganisaties en potentiële sporters. Doelstelling is het beantwoorden van vragen over sportaangelegenheden. Voor het Sportloket is een afzonderlijk budget van € 15.000 beschikbaar.

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

De doelgroepen zijn:

  • Potentiële vrijwilligers
  •  De ca. 450 organisaties in Delft die of volledig uit vrijwilligers bestaan of  professionele organisaties die met vrijwilligers werken (primair)
  • Scholen (v.o.) en bedrijven (secundair)
  • Sportorganisaties en potentiële sporters voor wat betreft sportspecifieke vragen (onderdeel sportloket)

 

Wat is het beoogde doel

De doelstelling van ondersteuning  vrijwilligerswerk is:

Het behouden en versterken van de vrijwillige inzet in de Delftse samenleving in de breedst mogelijk betekenis. Initiëren van spraakmakende projecten (algemeen en voor specifieke doelgroepen)  ter bevordering van het imago van het vrijwilligerswerk.    

 

Subdoelen:

·         Het aantal vrijwilligers op peil houden

·         De diversiteit van het vrijwilligersbestand vergroten

·         Het vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken

·         Bevorderen van een professionele aanpak

·         Het toerusten van vrijwilligers en hun organisaties voor hun inzet in het snel veranderende vrijwilligerswerk

·         Mensen door middel van het verrichten van vrijwilligerswerk uit hun sociale isolement halen en gelegenheid geven tot zelfontplooiing en ontwikkeling

·         Fungeren als frontoffice voor informatieve vragen van sportorganisaties en potentiële sporters

 

De Marktplaats blijft de kerntaak van Bureau Vrijwilligerswerk. Binnen de Marktplaats wordt het bemiddelingsbestand van vraag en aanbod onderhouden.  

 

Concrete producten voor 2007

 

  1. Werving en bemiddeling

·         De vacaturebank/Marktplaats  (matchen van vraag en aanbod),

-          zowel fysiek, middels een loket/ hangmappen etc 

-          als digitaal, middels een eigentijds vormgegeven website.

-          In het bijzonder wordt er gekeken naar “vacatures” voor moeilijk plaatsbare cliënten (het gaat in deze niet om de begeleiding, maar om de werkplekken).

  1. Informatie en advies

Informatie verstrekken en vragen beantwoorden rondom vrijwilligerswerk.

·         Actief benaderen van tenminste 30 vrijwilligersorganisaties en profitorganisaties voor het houden van een accountgesprek. De gesprekken met de vrijwilligersorganisaties worden zoveel mogelijk verdeeld naar omvang van de sectoren. Bij de profitorganisaties als ook bij de vrijwilligersorganisaties wordt het Maatschappelijk Betrokken Ondernemen als aandachtspunt meegenomen.

·         Inzicht verschaffen in het trainings- en opleidingsaanbod van derden

 

3.   Sportloket

Het Sportloket bestaat uit een fysiek en digitaal punt dat als frontoffice functioneert voor vragen op het gebied van sport, spel en bewegen.

 

4.   Pluim en Veer

Begin 2007 organiseert  Bureau Vrijwilligerswerk opnieuw de uitreiking van de Delftse Pluim en Veer 2006. Hiervoor is geen structureel budget beschikbaar.  Deze activiteit wordt eenmalig gedekt uit het budget Onvoorziene uitgaven van het project Tegengaan sociaal isolement en ondersteuning vrijwilligerswerk (D’ruit)

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

Meetbare resultaten.

·         De vacaturebank brengt vraag naar en aanbod van vrijwilligers bij elkaar. Voor 2006 tenminste 150 matches tot stand brengen.

·         Aantal vacatures : 300 ŕ 400 constant

·         Tenminste 30 accountgesprekken voeren met vrijwilligersorganisaties en/of profitorganisaties.  Bureau Vrijwilligerswerk maakt  de resultaten hiervan inzichtelijk.

·         Organisatie “Pluim & Veer”

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

Bureau Vrijwilligerswerk laat in haar (half)jaarrapportage kwantitatief en kwalitatief de resultaten van haar  inzet zien.  De hiervoor genoemde meetbare resultaten maken deel uit van deze verslaglegging.

 

Bureau Vrijwilligerswerk heroriënteert zich op haar taken, om zodoende het aanbod te verdiepen en/of te verbreden. Met name het ontwikkelen van producten die een meer nadrukkelijke begeleiding van specifieke doelgroepen of een specifieke expertise vragen, biedt naar verwachting mogelijkheden. In- en extern vinden gesprekken plaats om met opdrachtgevers nieuwe wegen te onderzoeken; gezocht wordt naar derde geldstromen.

 

Bureau Vrijwilligerswerk is in gesprek over haar taken en functie in de keten van de afdelingen Vluchtelingenwerk, Vrouw Kind Centrum, Migrantenopbouwwerk/VMC en het op te zetten outreachende team “Actief naar mensen toe”. Met name op het gebied van de Sociale Activering en de toestroom van allochtonen binnen het Bureau Vrijwilligerswerk bestaat de verwachting dat ontwikkelingen gaan plaatsvinden.

 

Een overweging voor andere huisvesting vindt plaats. Een programma van eisen wordt op korte termijn opgesteld. Gezamenlijke huisvesting met bovengenoemde  onderdelen van BWD wordt overwogen. De herhuisvesting van onderdelen brengt uiteraard frictiekosten met zich mee.

 

Beschikbaar budget in 2007

  143.685

 

Aanbod BWD conform vraag.

 

16. Verenigingsondersteuning

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

De vraag aan BWD is om in 2007 verenigingsondersteuning aan te bieden conform de werkzaamheden zoals beschreven in de door beide partijen ondertekende offerte voor het jaar 2004 en de afspraken die zijn gemaakt in 2005 en 2006. Hierbij wordt net als in 2005 en 2006 het onderdeel sportloket opgenomen in de vraag aan de BWD middels de format voor het Bureau Vrijwilligerswerk. De vraag beperkt zich dus tot het gedeelte van de inzet van een verenigingsondersteuner voor (bruto) 18 uur (A) per week (=netto 12 uur) + extra ondersteunende (B) uren zoals beschreven in de afspraken voor 2006.

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

De doelgroep van de verenigingsondersteuner zijn de Delftse sportverenigingen.

 

Wat is het beoogde doel

Het doel van de verenigingsondersteuner is om de Delftse sportverenigingen te onder-steunen. Vooralsnog gaat de hoogste prioriteit uit naar het stimuleren en ondersteunen van een actief jeugd- en jongerenbeleid binnen de Delftse sportverenigingen, waarbij extra aandacht uitgaat naar het werven en behouden van tieners.

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

De werkzaamheden en resultaten van 2006 gelden als richtlijn voor de afspraken voor 2007. Op basis van de evaluatie en de signalen vanuit de Delftse sportraad kunnen de werkzaam-heden, resultaten en de prioriteitenlijst voor het einde van 2006 en na overleg met de BWD worden aangepast voor het jaar 2007.

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

-          In de halfjaarrapportage van BWD vindt een tussenevaluatie plaats in de vorm van een overleg waarvan door BWD verslag wordt opgemaakt.

-          Conform de procedure voor de productafspraken wordt een evaluatieverslag aangeleverd, met daarin een inhoudelijk verslag en een beschrijving van de mate waarin de beoogde resultaten en doelstellingen voor het jaar 2006 zijn behaald.

 

Beschikbaar budget in 2007

€ 51.127

 

 

Aanbod BWD conform vraag.

 

 

 

17. Conversatiegroepen

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

Er is een aantal allochtonen in Delft (m.n. ouderen) die nog wel de Nederlandse taal willen leren, maar die niet kunnen voldoen aan de eisen zoals gesteld in de oudkomersregeling (minimaal 3 dagdelen per week en binnen max. anderhalf jaar het taalbeheersingsniveau met 1 niveau omhoog).

Ook is er een groep “plafondleerders” die via regulier aanbod niet verder meer komt, maar toch nog conversatielessen Nederlands wil volgen.

Het gaat om aanvullend taalonderwijs ten opzichte van het reguliere aanbod.

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

- Oudere allochtonen (vanaf 65 jaar) die vrijgesteld zijn van het Inburgeringexamen.

- Allochtonen die bij andere instituten (zoals Mondriaan) al taalcursussen gevolgd hebben, maar daar niet meer verder kunnen (plafondleerders).

- Deelnemers die vanuit de thuislessen zijn doorgestroomd.

 

Wat is het beoogde doel

De conversatielessen hebben als doel het bevorderen van de taalvaardigheid van de deelnemers, zodat de integratie in en de kennis van de Nederlandse samenleving wordt verbeterd.

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

10 groepen van ca. 10 deelnemers (eenmaal per week 2 uur)

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

  • Het onderscheid tussen conversatielessen en het reguliere aanbod aan taalcursussen in het kader van de uitvoering van de nieuwe WI moet duidelijk zijn.
  • De vrijwilliger die taallessen geeft gebruikt een lesmethode die is afgestemd op de groep.
  • Er moet continuďteit in de lessen zitten.
  • De lessen vinden plaats in verschillende buurthuizen.

 

Meetmomenten 1x per kwartaal:

  • Overzicht per groep van het aantal deelnemers, land van herkomst van de deelnemers en lesuitval van de deelnemers;
  • aantal deelnemers dat vanuit regulier onderwijs of thuislessen komt;
  • aantal mensen dat wordt doorverwezen naar reguliere taalcursussen;
  • aantal mensen dat meer is gaan participeren in de Delftse samenleving (bijvoorbeeld meedoet aan andere activiteiten, zelf instanties bezoekt e.d.).

 

Beschikbare budget 2007

€ 48.306

 

 

Aanbod BWD conform vraag.

 

 

18. Thuislessen

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

Er is een groep, met name allochtone vrouwen, die om verschillende redenen het huis niet uit kan komen. Om een sociaal isolement van deze groep te voorkomen en/of om een eerste stap in de richting van maatschappelijke participatie in de samenleving te kunnen zetten zullen conversatielessen thuis aangeboden worden.

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Allochtonen die om verschillende redenen (nog) geen taallessen buitenshuis kunnen volgen (lichamelijke en/of psychische problematiek).

 

Wat is het beoogde doel

Mensen uit een sociaal isolement halen of een sociaal isolement voorkomen.

Doorstromen naar conversatiegroepen of regulier taalonderwijs.

Maatschappelijke participatie bevorderen.

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

20 deelnemers die thuislessen ontvangen

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

N.v.t.

 

Beschikbaar budget in 2007

Het budget voor de thuislessen is onderdeel van het budget voor de conversatiegroepen.

 

 

Aanbod BWD conform vraag.

 

 

 

19. “Actief naar mensen toe!”

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

In Delft zijn een aantal partijen bezig met het benaderen, werven en doorverwijzen van allochtone inwoners met een achterstand. Bestuurlijk is de wens uitgesproken om te komen tot één wervingskanaal. In 1ste instantie wordt – gelet op de werkinhoudelijke overeenkom-sten – gedacht aan het samengaan van het Centraal Punt Oudkomers (CPO) van de gemeente en de Bezoekvrouwen van Breed Welzijn Delft (BWD)

 

In 2de instantie wordt de mogelijkheid onderzocht om andere wervingskanalen intensiever te laten samenwerken met “Actief naar mensen toe!” Waarbij de mogelijkheid niet wordt uitgesloten dat één of meerdere wervingskanalen zich aansluiten. In november 2006 wordt een eerste overleg georganiseerd, om deze mogelijke samenwerking te bespreken.    

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Het betreft hier allochtone burgers van Delft in een achterstandssituatie.

 

Wat is het beoogde doel

Het doel is om allochtone burgers in een achterstandssituatie te activeren om stappen te zetten om achterstanden weg te werken.

Instrumenten die daarbij worden ingezet:

  1. Huisbezoek, tolken, een lichte vorm van maatschappelijke begeleiding (helpen bij het invullen van formulieren), (indien nodig!) actief meegaan met klanten in de 1ste fase richting het gekozen aanbod in de stad en het laagdrempelig werven via bijvoorbeeld de moskee en de zelforganisaties. Met als doel mensen te werven voor aanbod van organisaties (zie hieronder) of mensen te kunnen verwijzen naar organisaties naar aanleiding van de gesprekken die met betrokken klanten hebben plaatsgevonden.
  2. Verzoeken van organisaties om allochtone klanten voor hen te werven, bijvoorbeeld  voor het bijwonen van een voorlichting aan zwangere vrouwen, het participeren in een woonwensenonderzoek, het gebruik maken van het cursusaanbod van de GGZ, etc.  

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

Er wordt een eerste prognose gemaakt welke in het 1ste kwartaal 2007 getoetst wordt op haalbaarheid: een mogelijke bijstelling kan daarom plaatsvinden.

Prognose

o        Ad 1: Handhaven huidige aantal huisbezoeken (230) verricht door de Bezoekvrouwen. Is alleen te handhaven als er naast de nog overblijvende Bezoekvrouwen via de “I/D-constructie” ook vrijwilligers bij komen. Daarnaast meetellen contacten via zelforganisaties en moskee.

o        Ad 1. De keuze maken dat in een aantal gevallen de klanten persoonlijk worden begeleid naar de plek of organisatie waar (vervolg -) afspraken mee worden gemaakt

o        Ad 1. Monitoren resultaten en periodiek (per kwartaal) voorleggen aan de gemeente

o        Ad 1. De inzet als tolk handhaven gekoppeld aan de doelstelling. De doelstelling handhaven op 240 keer per jaar.

o        Ad 1. Knelpunten bespreken en oplossen. Bij “BWD – overstijgende problemen” samen met de gemeente knelpunten bespreken.

o        Ad 1. Budget reserveren (25.000 euro) om concrete knelpunten op te lossen, zover ze al niet door bestaande initiatieven en organisaties kunnen worden opgelost (aan te vragen bij de gemeente)

o        Ad 2. Realiseren van 200 geworven migranten per jaar voor organisaties met wervingsvragen.

o        Ad 2. Vastleggen in genoemde monitoring (zie: 1)

o        Ad 2. Een deel van deze werving is in 2006 opgepakt door Bureau Interculturele Communicatie in samenwerking met de Bezoekvrouwen en het Centraal Punt Oudkomers. Concrete werkproces afspraken maken om deze samenwerking te formaliseren.

o        Ad 2. Doordat de werving voor de oudkomersregeling (werven van 144 deelnemers) komt te vervallen, lijkt de taakstelling 1 + 2 haalbaar, mits aan een aantal randvoorwaarden (zie hieronder) wordt voldaan.

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

Het idee achter de samenvoeging van CPO + Bezoekvrouwen is het komen tot één wervingskanaal. Daarnaast ontstaat al snel een beeld dat twee teams samen sterker staan. De werkelijkheid is gecompliceerder. Door de uitstroomregeling I/D banen zien we dat het aantal medewerkers dat daadwerkelijk aan de slag gaat in het 1ste kwartaal 2007 klein is. Dit moet worden opgevangen door het werven van vrijwilligers. Dit betekent het volgende:

  • De geformuleerde taakstelling 2007 moet periodiek getoetst worden aan de werkelijkheid
  • Er komt een aparte, actieve werving voor de inzet van vrijwilligers (budget training vrijwilligers: 25.000 euro)
  • Dit betekent extra begeleiding
  • Mede daarom zullen de coördinatie – uren worden uitgebreid van 24 uur naar 36 uur
  • Er komen twee profielen: voor I/D medewerkers + voor vrijwilligers

De randvoorwaarden zullen we in het laatste kwartaal 2006 ook moeten toetsen aan de mogelijk vergaande samenwerking met andere partners.

 

Beschikbaar budget in 2007

€ 72.959 plus PM posten

 

Aanbod BWD: op inhoud akkoord.

 


 

20. Migrantenopbouwwerk /

      Ondersteuning Werkgroep Migranten Communicatie

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

De migrantenopbouwwerker biedt inhoudelijke en organisatorische ondersteuning aan Delftse zelforganisaties die een rol spelen op het gebied van integratie (zoals beschreven in de nota zelforganisaties).  

Ondersteuning Werkgroep Migranten Communicatie als communicatieplatform voor lokale integratievraagstukken.

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Migranten in het algemeen  ; zelforganisaties en hun achterban in het bijzonder.

 

Wat is het beoogde doel

Zelforganisaties

  • hebben een rol t.a.v. de integratie van hun achterban
  • zijn in staat om bestuurlijk te functioneren
  • organiseren activiteiten die aansluiten bij de behoefte van de achterban.
  • organiseren activiteiten die een bijdrage leveren aan kennismaking van mensen uit verschillende culturen.
  • vergroten democratische verhoudingen  (o.a. meer vrouwen, jongeren, jongvolwassenen in bestuursposities).

 

Werkgroep Migranten Communicatie

  • Informatieverstrekker & signaleringsfunctie van, naar en tussen zelforganisaties
  • adviesfunctie ten aanzien van gemeentelijk integratiebeleid

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

Door ondersteuning, begeleiding en facilitering: 

  • hebben zelforganisaties gemengde besturen
  • kunnen zelforganisaties zelfstandig functioneren
  • organiseren zelforganisaties minimaal 1 keer per maand integratiegerichte activiteiten
  • zullen vier WMC bijeenkomsten plaatsvinden waarin thema’s besproken worden en ruimte moet zijn om te praten over het “sociale klimaat” in de stad
  • WMC maakt een planning van agendapunten voor 2007 en voert deze uit.
  • Alle erkende zelforganisaties nemen deel aan het WMC

BWD laat middels een kwantitatief en kwalitatief verslag  welke resultaten in deze behaald zijn ingevolge haar inzet.

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

-          Invalshoek is in hoofdzaak het gemeentelijk integratiebeleid (in het bijzonder de Wet Inburgering + nota Integratiebeleid).

-          De gemeente zal zorgen voor verslaglegging van de vier WMC-bijeenkomsten.

-          Samenwerking en regelmatige interne en externe inhoudelijke afstemming met andere doelgroepen / deskundigen, (evt. instanties, beleidsvelden, programma’s, projecten, initiatieven en/of activiteiten).

-          (Regelmatig) informatie-uitwisseling tussen beleidsmedewerker gemeente en migrantenopbouwwerker.

 

Het migrantenopbouwwerk verricht de werkzaamheden in samenhang met de afdelingen Vluchtelingenwerk, Vrouw Kind Centrum, “Actief naar mensen toe!” en het Bureau Vrijwilligerswerk.

Heroverweging van de huisvesting is gaande. Hierbij wordt gedacht aan een multifunctionele ruimte voor enkele onderdelen van BWD met doelgroepen die dezelfde behoeften delen, zoals hierboven genoemd.

 

De ondersteuning van de WMC wordt in de loop van 2007 nog nader vormgegeven.

 

Beschikbaar budget in 2007

€ 79.243

 

Aanbod BWD conform vraag.

 

 

21. Vrouw Kind Centrum

 

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

De groep van vrouwen die niet zelfstandig haar weg vindt binnen de Delftse samenleving wordt kleiner, maar heeft meer mogelijkheden en steun nodig om op weg te gaan.

Het betreft in hoofdzaak vrouwen met weinig opleiding en een laag inkomen, maar ook vrouwen met een (hoge) opleiding die door omstandigheden beperkt zijn in hun mogelijkheden (één-ouder-gezin / vrouwen met jonge kinderen / WAO / gebrekkige taalkennis)

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

In het Vrouw Kind Centrum zijn alle vrouwen van Delft welkom.

De activiteiten van het Vrouw Kind Centrum richten zich in het bijzonder op het bereiken van vrouwen die weinig contacten hebben buiten de directe huiselijke kring en niet of nauwelijks deelnemen aan de samenleving. Het is de bedoeling om deze vrouwen in contact te brengen met vrouwen die wél contacten hebben. Daarvoor zijn vrouwen uit alle geledingen van de Delftse samenleving nodig.

 

Wat is het beoogde doel

De hoofddoelstelling van het Vrouw Kind Centrum luidt:

·         Vrouwen ontdekken hun eigen potentie, kunnen die verder ontwikkelen en vervolgens inzetten (empowerment).

 

Subdoelstellingen om dit te bereiken  zijn:

·         Het doorbreken van sociaal isolement en het faciliteren van contacten tussen vrouwen met een verschillende culturele achtergrond en ervaring.

·         Allochtone vrouwen die weinig contacten hebben buiten de directe huiselijke kring krijgen een grotere taalvaardigheid en durven zich meer te uiten.

·         Vrouwen doen kennis op over de Delftse samenleving en over hun mogelijkheden in de samenleving (zoals opleidingen, werk en arbeidsmarkt).

·         Er zijn netwerken ontstaan, zodat vrouwen elkaar onderling kunnen steunen.

·         Integratie van verschillende bestaande vrouwengroepen in het Vrouw Kind Centrum.

 

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

Meetmomenten 1 keer per half jaar:

  • Overzicht van de activiteiten/voorlichtingen/bijeenkomsten en het gebruik van de cursusruimten.
  • Overzicht van het aantal vrouwen en land van herkomst van de vrouwen dat deelneemt aan activiteiten/voorlichtingen/bijeenkomsten binnen het Vrouw Kind Centrum (per activiteit).
  • Financiële verantwoording van het activiteitenbudget (per activiteit/voorlichting/-bijeenkomst een kostenplaatje).
  • Periodiek tevredenheidsonderzoek onder deelneemsters aan activiteiten.
  • Kwalitatief onderzoek naar het behalen van de gewenste resultaten door middel van evaluaties en/of groepsgesprekken.
  • Zorgen dat het geoormerkte budget besteed wordt aan activiteiten waarvoor het geoormerkt is.
  • Naast de halfjaarlijkse meetmomenten is er regelmatig overleg met de Gemeente zodat vraag en aanbod goed op elkaar kan worden afgestemd.
  • Plan van aanpak om de hoofddoelstelling, empowerment, te bereiken.

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

  • Er is een goed functionerende Programmaraad voor het Vrouw Kind Centrum
  • De BWD is verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van het Vrouw Kind Centrum en de coördinatie en afstemming van de activiteiten. Daartoe wordt 18 uur vrouwenopbouwwerk ingezet.
  • De Programmaraad draagt zorg voor een gedifferentieerd aanbod van activiteiten op het gebied van ontmoeting, vorming, voorlichting, gezondheid en activering. Daarbij is specifieke aandacht voor kennismaking tussen vrouwen met een verschillende culturele achtergrond.
  • Er wordt een actief wervingsbeleid gevoerd ten aanzien van de inzet van vrijwilligsters voor het uitvoeren van de activiteiten.
  • Er wordt een actief PR beleid gevoerd voor de activiteiten in het Vrouw Kind Centrum.
  • Er ontstaat een netwerk van professionals die een bijdrage kunnen leveren aan het verder ontwikkelen van de activiteiten.
  • Er vindt een goede afstemming plaats tussen het Vrouw Kind Centrum en de activiteiten in De Vleugel.
  • Er vindt een goede afstemming plaats tussen de activiteiten in het Vrouw Kind Centrum en de werkzaamheden van de Bezoekvrouwen.

 

 

Beschikbaar budget in 2007

€ 93.344

 

Aanbod BWD conform vraag, met als specifieke aandachtspunten in 2007:

De behoefte aan scholing is groot bij de vrouwen die het VKC bezoeken; in 2007 moet hierop een antwoord geboden kunnen worden.

Daarnaast staan voor 2007 de samenwerkingsverbanden centraal. Hierbij zal ook met name aandacht zijn voor de samenwerking met de vrouwenorganisaties die nauw betrokken zijn geweest bij de oprichting van het VKC. Aan de hand van een evaluatie worden visie, doelen en taken heroverwogen opdat de kansen voor vrouwen binnen het VKC worden vergroot. 

 

 

 

22. Woonservicezone Buitenhof

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

In Buitenhof wordt een woonservicezone gerealiseerd. De woonservicezone beslaat de buurten: Buitenhof-Noord, Gillis, Fledderus, Reinier de Graaf, Junius, Het Rode Dorp en de Pijperring. Eén van de kenmerken van de buurt is dat er zowel veel jongeren als ouderen wonen. Uit het veiligheidsbelevingsonderzoek van de SOD blijkt onder andere dat de jongeren een onveilig gevoel bij ouderen oproepen.

Vraag is om in Buitenhof een project te starten om meer synergie te creëren tussen de jonge en oudere bewoners. Dus waarin ontmoeting, uitwisseling en begrip voor elkaars leefwijzen een plaats krijgen. Uiteindelijke doel is dat ouderen zich veilig/goed voelen in de wijk en dat jongeren hier een bijdrage aan kunnen leveren en vice versa.

Verwacht wordt dat de BWD aan de hand van de uitkomsten van Ouderenproof, het programma van eisen van de woonservicezone, beproefde projecten in het land en de reeds opgedane ervaringen in Delft (ism SOD), hiervoor een projectvoorstel formuleert. Na akkoord van het projectteam Woonservicezone Buitenhof wordt het project onder leiding van de BWD uitgevoerd. Bij de formulering van het projectvoorstel wordt rekening gehouden met de koppeling en samenhang van andere projecten in de wijk (bijvoorbeeld interventieteam, jongerenwerk en vliegende brigade).

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Ouderen (55/75+) en jongeren (18-) in het woonservicezone gebied.

Verder nader te bepalen.

 

Wat is het beoogde doel

Een impuls geven aan samenleven in de woonservicezone Buitenhof en een positief effect op de veiligheidsbeleving van ouderen.

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

Van de BWD wordt uiterlijk 31 mei 2007 een projectvoorstel verwacht om oud en jong in de woonservicezone aan elkaar te binden. Bij dit projectvoorstel zijn relevante lokale partijen betrokken en (de uitkomsten van) de werkgroep van Ouderenproof. Gebruik wordt gemaakt van succes en faalfactoren van voorbeeldprojecten elders in het land en in Delft.

Het projectvoorstel bevat:

-          Doel project en beoogd resultaat

-          Aanpak (incl evaluatiemomenten) en fasering

-          Projectorganisatie (wie betrokken, projectleiding en urenraming)

-          Financiën/kosten uitvoering, hierbij is ook onderzocht of een deel van de financiering uit fondsen kan worden gedekt.

Het projectplan wordt in juni 2007 aan het projectteam Woonservicezone Buitenhof voorgelegd. Na vaststelling wordt het project in 2007 en 2008 in uitvoering gebracht.

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

Uiterlijk 31 mei 2007 wordt het projectplan verwacht. Medio februari en april 2007 worden overleggen gepland met de gemeentelijk projectleider Woonservicezones over de voortgang en ideeën.

 

Beschikbaar budget in 2007

€ 30.000 totaal (ontwikkeling en uitvoering)

 

Aanbod BWD conform vraag.