PRODUCTENBOEK 2007
BREED
WELZIJN DELFT
INHOUDSOPGAVE
Wijkopbouwwerk
3
Tiener- en Jongerenwerk
6
Technika 10 en Technigirls
9
Jongerenparticipatie 11
Zomerschool 12
Speelbal Poptahof 13
Sociaal Cultureel Werk 14
SECOSteam / Brede School Sport / Plusaanpak Brede
School 17
RMC/Woonbegeleiding 19
Task Force 20
Oud & Nieuw 21
Beheer 22
Beheer skatebaan 24
Wijkinformatiepunten 25
Bureau Vrijwilligerswerk 26
Verenigingsondersteuning 28
Conversatiegroepen 29
Thuislessen 30
Actief naar mensen toe! 31
Migrantenopbouwwerk/WMC 33
Vrouw Kind Centrum 35
Woonservicezone Buitenhof 36
1.
Wijkopbouwwerk
Wat is het probleem, de
vraag, de aanleiding?
|
In het kader van de wijkaanpak is er behoefte aan
het voorzien in ondersteuning van bewoners in het nemen van initiatieven en
ondernemen van activiteiten gericht op het verbeteren van de leefbaarheid in
de wijken. De werkwijze van de wijkaanpak is gedetailleerd beschreven in de
handleiding voor de Delftse wijkaanpak (november 2003). In april 2004 is
hiervan een publieksversie verschenen.
|
Bepaal de doelgroep zo
exact mogelijk
|
Alle bewoners van Delft die actief zijn en willen
worden in het kader van het verbeteren van en het op orde houden van de
leefbaarheid in hun wijk |
Wat is het beoogde doel
|
Bewoners worden ondersteund in het identificeren
en formuleren van hun vragen, wensen, problemen en prioriteiten met
betrekking tot het verbeteren van en op orde houden van hun woon- en
leefomgeving en in het nemen van initiatieven tot en het leveren van een
eigen bijdrage aan het verbeteren en op orde houden van de leefbaarheid. Vanuit de signalerende
rol en de samenwerking met de overige disciplines van de BWD draagt het
opbouwwerk bij aan het verbeteren en op orde houden van de woon- en
leefomgeving van de bewoners. |
Wat zijn de beoogde
resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)
|
Wijkopbouwwerkers hebben in samenwerking met de
wijkcoördinatoren de volgende taken vervuld richting bewoners: -
bewoners ondersteund tijdens het
wijkanalyseproces en in het bepalen van de wijkagenda voor 2008 -
bewoners ondersteund in het nemen en
uitwerken van initiatieven met betrekking tot de thema’s van de wijkagenda,
het bijdragen aan het opstellen van het wijkprogramma 2008 en een
bestedingsvoorstel voor het wijkbudget -
bewoners ondersteund in het nemen van
initiatieven en oppakken van activiteiten in het kader van de uitvoering van
het wijkprogramma 2007 -
bewoners ondersteund in het opzetten en
functioneren van overlegvormen en samenwerkingsverbanden onder bewoners,
zoals werkgroepen, een bewonersplatform (klankbordgroep), e.d. -
bewoners geďnformeerd en gecommuniceerd
met hen over zaken met betrekking tot hun woon- en leefomgeving. Meer
specifiek: hebben zij zorggedragen voor het opzetten en ondersteunen van een
groep bewoners die de redactie verzorgen voor een wijkkrant en/of wijkwebsite -
initiatieven genomen tot het opbouwen en
onderhouden van contacten met bewoners en van sociale netwerken in de wijk -
initiatieven en activiteiten ondernomen
gericht op het stimuleren en organiseren van sociale zelfredzaamheid van
bewoners in het kader van de leefbaarheid
Als wijkprofessional hebben de wijkopbouwwerkers
de volgende taken vervuld: -
op basis van de signalen van bewoners
wordt bijgedragen aan het wijkanalyseproces en wordt een goed zicht
ontwikkeld op de stand van zaken en ontwikkelingen op het gebied van de
leefbaarheid in de wijken -
een actieve rol gespeeld en bijdrage
geleverd aan het functioneren van het wijkcoördinatieteam en in het netwerk
van organisaties die een rol spelen op het gebied van de leefbaarheid in de
wijk, met als doel dat de organisaties met hun activiteiten beter inspelen op
de behoeften en wensen van bewoners -
in samenwerking met de overige disciplines in de
eigen organisatie een bijdrage geleverd aan het inspelen op behoeften en
wensen. |
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden
activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten,
meetinstrumenten, overige randvoorwaarden) |
De BWD doet op 2 momenten in het jaar verslag van
de activiteiten en de voortgang van het wijkopbouwwerk op wijkniveau. Daarbij
worden ook de ontwikkelingen in de wijken in kaart gebracht en wordt er een
visie gegeven op wat er zich afspeelt in de wijken en wat dit mogelijkerwijs
betekent voor de inzet van het wijkopbouwwerk en andere terreinen waarop de
BWD actief is. De BWD heeft voor het doen van dit verslag in 2005 een format
ontwik-keld. In het coördinatieoverleg van wijkopbouwwerkers,
wijkcoördinatoren, management van BWD en hoofd wijkzaken van de gemeente
Delft vindt gezamenlijke strategieontwikkeling plaats en worden nadere
afspraken gemaakt over de invulling van de taken van de wijkopbouwwer-kers en
wijkcoördinatoren en de afstemming van hun werkzaamheden. Dit overleg wordt
in 2007 gecontinueerd. In de productafspraken van 2004 en 2005 heeft de
BWD een onderscheid gemaakt tussen bewonersondersteuning in het kader van de
wijkaanpak en overige samenlevingsopbouw. Op basis van de rapportages in 2005
is besloten het onderscheid voor 2006 te laten vervallen. Voorgesteld wordt
ook 2007 geen onderscheid te maken. De BWD heeft in 2002/2003 aangegeven dat zij
mogelijk naar een meer gedifferentieerde inzet van opbouwwerk in de wijken
toe zouden willen, d.w.z .dat afhankelijk van het specifieke karakter van de
wijk er in de ene wijk meer en in de andere wijk minder inzet van het
opbouwwerk voorzien zou kunnen worden (zie productafspraken 2003). Tot nu toe
is er onvoldoende inzicht geboden door de BWD op basis waarvan voorstellen
tot een dergelijke meer gedifferentieerde inzet gedaan kunnen worden. Voor
2007 wordt daarom nog steeds vastgehouden aan een gelijke inzet in zes wijken
van Delft (exclusief de Binnenstad). In 2006 zijn vanwege de specifieke
behoeften aan bewonersondersteuning in het kader van het
herstructureringsproces Poptahof wel extra uren bewonersondersteuning
ingezet. Deze worden gefinancierd vanuit het projectbudget. Daarmee is het
totale aantal uren opbouwwerk voor Voorhof hoger dan voor de andere vijf
wijken. Om te bepalen welke mate van gediffe-rentieerde inzet wenselijk zou
zijn, is gestructureerd overleg wenselijk.
Binnen de wijken is er al wel sprake van
gedifferentieerde inzet zonder dat hierover nadrukkelijke afspraken worden
gemaakt. De ene buurt wordt vanwege de specifieke aard van de problematiek
meer aandacht gegeven dan de andere buurt. Vanaf 2004 is er zo
verhoudingsgewijs meer inzet van het opbouwwerk geweest in het kader van
beheer-activiteiten in de herstructureringswijk Poptahof. Een grotere
aandacht van het opbouwwerk in Vrijenban is vanaf 2005/2006 ook aan de orde
in het kader van het op gang komende herstructureringsproces in de Bomenwijk.
Vanaf eind 2005 is de aandacht van het opbouwwerk in Hof van
Delft/Voordijkshoorn wat meer gericht op de Kuiperwijk. Mogelijk is het
wenselijk in 2007 nadrukkelijker keuzen te maken over het richten van de
aandacht van het opbouwwerk op specifieke buurten of aandachtsvelden in de
wijken. |
Beschikbaar budget in
2007
|
€ 208.721
|
Aanbod BWD: conform vraag, maar met de volgende
opmerkingen ten aanzien van specifieke aandachtspunten in 2007:
Wat is het probleem, de
vraag, de aanleiding?
|
Bepaal de doelgroep zo
exact mogelijk
|
Tieners van 12 t/m 15 jaar en jongeren van 16 t/m
23 jaar |
Wat is het beoogde doel
|
Het
bieden van een programma-aanbod, waarin ontspannende, informatieve en
educatieve elementen verwerkt zijn,
en outreachend gewerkt wordt in de richting van de jongeren in de wijk. Outreachend werken vanuit de jongerencentra
wordt mede gezien als een preventief instrument bij het signaleren en
voorkomen van overlastgevende situaties. Er
worden vier doelen bereikt: ·
er
wordt een prettig verblijfsklimaat geschapen in hun “eigen” centra ·
er
treedt een vermindering van overlast op voor de overige wijkbewoners ·
de
eigen verantwoordelijkheid en participatie van jongeren wordt gestimuleerd
middels een bijdrage aan het organiseren van activiteiten en het beheer van
de centra ·
indien de problematiek daartoe aanleiding
geeft, jongeren toeleiden naar instanties in de jeugd- , zorg- en
onderwijsketen |
Wat zijn de beoogde
resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)
|
Zichtbare
uitvoeringsuren
BWD levert 264 uur aan uitvoeringsuren op
weekbasis, zichtbaar in:
Toelichting: de genoemde uren komen overeen
met 50 % van de gesubsidieerde fte’s,
zijnde 14,69 fte. Daarbovenop wordt 1 fte verantwoord binnen het product
jongerenpartici-patie. Bijgaand weekrooster geeft inzicht in de bestede
uren in de verschillende centra, voor zover mogelijk uitgesplitst in de 3
voornoemde categorieën. Wijzigingen
in de openingstijden worden periodiek door de BWD aan de gemeente doorgegeven.
Tevens wordt daarbij inzicht verstrekt in de inzet van jongerenwerkers in het
outreachend werk en de activiteiten. Flexibiliteit in openingstijden/outreachend werk
is gewenst, en afhankelijk van het seizoen en signalen in de wijk. Eén en
ander wordt afgestemd in het voortgangsoverleg. Met het realiseren van het gebouwenbeheer van de
Jongerencentra door Combiwerk zal er voor de jongerenwerkers meer gelegenheid
zijn de jongeren in de wijk op te zoeken. Outreachend werken vanuit de
jongerencentra wordt mede gezien als een preventief instrument in het
signaleren en voorkomen van mogelijk overlastgevende situaties (ook
woongebieden in de binnenstad). In
deze geschiedt afstemming met de
inzet van het SECOSteam. Verbreding
jongerencentra
In 2007 zal door BWD en
gemeente gestreefd worden naar samenwerking met andere organisaties, die
actief zijn op het brede terrein van het jeugdwerk (bv. VAK, De Nieuwe
Amateur, zelforganisaties, sport- en
jeugdwerk) om vorm te geven aan het brede netwerk van jeugdactiviteiten in
Delft. Streven is dat jongeren ‘hun
plek’ vinden in deze organisaties, of dat (risico)jongeren beter worden
bereikt. De gemeente zal deze organisaties ook actief benaderen teneinde de
gewenste samenwerking te bevorderen. Er zullen door de BWD
initiatieven worden ontplooid om samen met deze – en andere – organisaties
vorm te geven aan activiteiten in de wijk, waarbij inbreng van de jongeren
zelf essentieel is. Toeleiding
Tenslotte dient ook werk gemaakt te worden van de
toeleiding van doelgroepjongeren naar de eerstelijnsknooppunten in de zorg-
en onderwijsketen, uiteraard voor zover daar in bepaalde gevallen aanleiding
toe is. BWD laat zien hoe deze vraag
gestalte krijgt. |
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden
activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten,
overige randvoorwaarden) |
Belangrijke
randvoorwaarde is dat het tiener- en jongerenwerk onderdeel is van een
netwerk in de wijk, waarin o.a. de politie, de corporaties, etc.
functioneren. Jongerenwerkers zorgen
ervoor dat ze goed bekend zijn en afstemmen met de andere wijkprofessionals
(opererend in het wijkcoördinatieteam) Schriftelijke rapportage
vindt halfjaarlijks plaats. BWD levert over deze activiteiten de
kwantitatieve gegevens van de jongerencentra en activiteiten conform de
vereisten voor de jeugd- en jongerenmonitor.
Registratie is zodanig ingericht dat deze te alle tijde inzichtelijk
is voor de opdrachtgever (gemeente Delft). Aanvullend levert de BWD
(half)jaarlijks een kwalitatieve evaluatie, in relatie tot het doelen/output
genoemd in deze productafspraken. Naast de halfjaarlijkse
schriftelijke rapportages zal op het reguliere voortgangsoverleg mondeling
over de stand van zaken worden gerapporteerd. |
Beschikbaar budget in
2007
|
€
1.003.991 |
Wat is het probleem, de
vraag, de aanleiding?
|
In het kader van project Techniek Educatie Delft
is in 2005 het project Technigirls van start gegaan als Brede School
equivalent van Technika10. In drie wijken waar nog geen Technika 10 aanbod
is, worden laagdrempelige techniek-activiteiten aangeboden in het kader van
de brede school. In een overgangsperiode (2006-2007) dient het
aanbod Technika 10 en Technigirls verder geďntegreerd te zijn zodat er een
structureel techniekaanbod voor meisjes ontstaat in de gehele stad dat (ook)
toegankelijk is in het kader van Brede School. |
Bepaal de doelgroep zo
exact mogelijk
|
Meisjes in de leeftijd van 10 tot 12/13 jaar in de bovenbouwgroepen van het
basisonderwijs. Het betreft meisjes in de basisschoolleeftijd die hun keuze voor vervolgonderwijs en voor de samenstelling van hun
vakkenpakket nog moeten maken. |
Wat is het beoogde doel
|
Interesse voor techniek stimuleren en
enthousiasmeren door het aanbieden van laagdrempelige techniekactiviteiten
waarbij door middel van gerichte doe-activiteiten meisjes op speelse wijze
kennis kunnen maken met techniek. Hierdoor kan ook de negatieve imago/beeld
rondom techniek weggenomen worden. In een veilige omgeving doen de meisjes technische
vaardigheden op en wordt interesse voor techniek gestimuleerd. Het accent
daarbij ligt op het krijgen van zelfvertrouwen in eigen kunnen. Achterliggende doel: door jongeren meer met
techniek in aanraking te laten komen, jongeren te enthousiasmeren voor
techniek, wordt beoogd een groter instroom in technische opleidingen te
realiseren. |
Wat zijn de beoogde
resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)
|
Het verder integreren/naar elkaar groeien van het
bestaande Technika10 aanbod met Technigirls in alle wijken van de stad
om een breed techniekaanbod aan te kunnen bieden. Hierbij geldt als uitgangspunt dat:
|
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden
activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten,
meetinstrumenten, overige randvoorwaarden) |
-
Kwalitatief: de beleving
en ervaring van deelnemende meiden en begeleiders inventariseren -
Kwantitatief: hoeveel
inschrijvingen, daadwerkelijk deelnemers, absenten, de hele cursus vol maken -
Productgericht: wat
hebben deelnemers geleerd, gemaakt en wat zijn de opbrengsten van bijv.
ouderparticipatie -
Procesgericht: hoe
verloopt de samenwerking met de locaties, -
programmamakelaars en
gemeente In januari 2007 ligt de
nadruk van de evaluatie op de resultaten van het naar elkaar toe groeien van
Technika 10 en Technigirls. De BWD rapporteert aan de gemeente welke
activiteiten hebben plaatsgevonden om afstemming technika 10/technigirls vorm
te geven, activiteiten werving doelgroepen, verschuiving tijdstip technika
10. Op basis van deze
evaluatie vindt beoordeling plaats over voortzetting opzet Technika10/
Technigirls. In juli 2007
eindevaluatie van periode 2005-2007. |
Beschikbaar budget in
2007
|
€ 40.562 waarbij er vanuit wordt gegaan dat de
bijdrage van de TU Delft a € 5.000 het totale budget voor beide producten op
€ 45.562 brengt. |
Aanbod BWD: conform vraag.
4. Jongerenparticipatie (op stedelijk niveau)
Wat is het probleem, de
vraag, de aanleiding?
|
Ondersteunen & faciliteren van een stedelijk
jongerenplatform, als: - klankbord voor Delftse jongeren over hun
leefwereld en problematiek - communicatie-kanaal voor Delftse jongeren, naar
de politiek en onderling - initiator voor stedelijke activiteiten (waarin jongerenparticipatie concreet
gestalte krijgt). Noot : met dit product duiden we niet op de
vormen van participatie die tot uitdrukking komen in de jongerencentra of op
wijkniveau. |
Bepaal de doelgroep zo
exact mogelijk
|
Delftse jongeren van 12 tot 23 jaar |
Wat is het beoogde doel
|
Participatie en maatschappelijke betrokkenheid
van Delftse jongeren vergroten, i.c. stimuleren tot initiatieven op stedelijk
niveau (bestaand/nieuw). |
Wat zijn de beoogde
resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)
|
-
ondersteunen (& faciliteren) van de Delftse jongerenraad ; - jongeren ondersteunen in de organisatie
van minimaal 2 stedelijke activiteiten/evene- menten ; -
acties koppelen aan 2 onderwerpen uit het onderzoek “Wat leeft er onder
jongeren in Delft”. |
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden
activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten,
meetinstrumenten, overige randvoorwaarden) |
- BWD levert over deze activiteiten de
kwantitatieve gegevens conform de vereisten voor de jeugd- en
jongerenmonitor. Registratie is
zodanig ingericht dat deze te alle tijde inzichtelijk is voor de
opdrachtgever (gemeente Delft). Aanvullend levert de BWD (half)jaarlijks een
kwalitatieve evaluatie. |
Beschikbaar budget in
2007
|
€ 5.035 voor het activiteitenbudget van de jongerenraad |
5. Zomerschool
Wat is het probleem, de
vraag, de aanleiding?
|
- In
de zomervakantie bestaat het gevaar dat de beheersing van de Nederlandse taal
achteruit gaat en kinderen na de vakantie een lager niveau hebben dan voor de
vakantie. - Door het ontbreken van basale vaardigheden
kunnen de kinderen uit de doelgroep minder goed deelnemen aan de Nederlandse
samenleving. - Veel kinderen uit de doelgroep gaan niet op
vakantie. |
Bepaal de doelgroep zo
exact mogelijk
|
De doelgroep voor het Zomerschool project bestaat
uit leerlingen met cognitieve en sociale achterstanden van de zogenoemde van
GOA scholen voor po en vo. Concreet zijn dit dan de gewogen (1.25 en 1.90)
kinderen uit het basisonderwijs en de kinderen van de zogenaamde K-klassen
van het Grotius College. Er is een beperkt aantal plaatsen. Scholen spelen
een grote rol bij de plaatsing van de kinderen om er zo voor te zorgen dat
kinderen deel kunnen nemen die er het meeste behoefte aan hebben. |
Wat is het beoogde doel
|
- Verkleinen van de achterstanden die de kinderen
en jongeren hebben op zowel cognitief als sociaal-emotioneel terrein zodat
inburgering wordt vergemakkelijkt. -Kinderen behouden of verhogen na afloop van de
Zomerschool het behaalde taalniveau van voor de zomervakantie. |
Wat zijn de beoogde
resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)
|
1.
Evenals vorig jaar nemen 90 kinderen deel aan de activiteiten van de
zomerschool: -
26 kinderen van 7 - 10 jaar. -
64 kinderen van 11 – 14 jaar. 2. Het
taalniveau van de kinderen die hebben deelgenomen is na de zomervakantie
gelijk aan
het niveau van voor de zomervakantie.
|
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden
activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten,
meetinstrumenten, overige randvoorwaarden) |
- Vooraf wordt afgestemd met de gemeente waarbij
indien wenselijk een plan van aanpak wordt opgesteld. - Na afloop van de zomerschool wordt een
evaluatie uitgevoerd. In de verslaglegging wordt aandacht besteed aan:
- De activiteiten zijn aantoonbaar gericht op
taalverwerving en/of sociaal/emotionele vaardigheden en zwemvaardigheid. - De BWD werkt mee aan een onderzoek naar de resultaten
op het gebied van de beheersing van de Nederlandse taal. (Met behulp van
monitor gegevens.) - Bij de uitvoering van de activiteiten werkt de
BWD zoveel mogelijk samen met andere instellingen uit Delft zoals de Delftse
Vakantie Activiteiten, de Nieuwe Amateur, Papaver, musea en de VAK. De
gemeente neemt het voortouw om waar nodig de samenwerking te entameren. |
Beschikbaar budget in
2007
|
€ 27.189 |
Aanbod BWD conform vraag.
6.
Speelbal Poptahof
Wat is het probleem, de
vraag, de aanleiding?
|
Uit contacten tussen gemeente, Woonbron Delft en
BWD is het idee ontstaan, dat De Speelbal Poptahof zou moeten overgaan van
Woonbron Delft naar de BWD. In een formeel overleg tussen de gemeente,
Woonbron Delft en de BWD zijn de vraagpunten rond deze stap op een rij gezet.
Dit leidde tot de volgende vragen, welke een antwoord behoefde. q
De financiering q
De toekomstige positie van de
ID-medewerkers q
Het eigendom van De Speelbal container q
De relatie met project herstructurering Vanuit de gemeente is € 202.691 beschikbaar uit
de EZH-gelden. Woonbron Delft is bereid een zelfde bedrag beschikbaar te
stellen. Dat betekent dat er voor 7 jaren, jaarlijks € 57.911 beschikbaar is.
Dat is voldoende voor de loonkosten en het onderhoud. Op dit moment zijn ID-medewerkers zijn door de
BWD per 1 januari 2007 in vaste dienst genomen. De Speelbal container blijft eigendom van
Woonbron Delft en wordt om niet aan de BWD beschikbaar gesteld. Gekozen is voor de periode 2005 t/m 2013, omdat
dat de belangrijkste periode is van herstructurering van het Poptahof. Er is een convenant opgesteld, waarin één en
ander is geregeld. |
Bepaal de doelgroep zo
exact mogelijk
|
Kinderen in de Poptahof. |
Wat is het beoogde doel
|
n.v.t. |
Wat zijn de beoogde resultaten
in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)
|
n.v.t. |
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden
activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten,
meetinstrumenten, overige randvoorwaarden) |
n.v.t. |
Beschikbaar budget in 2007
|
€ 28.956 |
Aanbod BWD conform vraag.
Wat is het probleem, de
vraag, de aanleiding?
|
Er zijn in Delft 14 wijkaccommodaties/buurthuizen
in 7 wijken die beschikbaar zijn voor activiteiten van, voor en door
buurtbewoners.
Het sociaal cultureel werk heeft in bovenstaande
zaken een centrale rol. De inzet van sociaal cultureel werk in de wijken
is volgens de volgende afspraak: Vrijenban 16 uur Wippolder 16 uur Hof van Delft/Voordijkshoorn 32 uur Voorhof 32 uur Buitenhof 16 uur Tanthof 16 uur |
Bepaal de doelgroep zo
exact mogelijk
|
Wijkbewoners Vrijwilligers |
Wat is het beoogde doel
|
Met een specifiek activiteiten aanbod levert het
sociaal cultureel werk in samenwerking met de bewoners en de overige
disciplines in de wijken een bijdrage in het verbeteren en op orde houden van
de leefbaarheid. Dit komt onder meer tot uitdrukking in de volgende zaken: q
Daar waar de BWD de verantwoordelijkheid
voor de accommodatie overneemt worden de programmaraden ondersteund. q
Het ontwikkelen van activiteiten, zowel
binnen als buiten de muren van de accommodaties, welke aansluiten bij de
resultaten van de signaal functie van het opbouwwerk. q
De activiteiten dragen bij aan de
ontmoeting van mensen met een verschillende culturele achtergrond en van
verschillende leeftijden. q
Zorg voor voldoende vrijwilligers waardoor
de activiteiten gedragen en mede gerealiseerd worden. q
Het ondersteunen van de vrijwilligers, welke
zich bezighouden met kinderactiviteiten in de wijken. Bijvoorbeeld de
kinderactieraden. Daarnaast levert het sociaal cultureel werk
bijdragen aan: q
Het opvangen van signalen uit de wijken,
het analyseren daarvan en meedenken in de gevolgen daarvan voor de
programmering; q
In de specifieke situaties van overgang
naar nieuwe accommodaties, Tanthof en Vermeertoren: opstarten en begeleiden
van programmaraden, begeleiden overgang activiteiten uit oude accommodaties
naar de nieuwe.; q
Actief informatie verwerven over de mate
van tevredenheid met de programmering, zowel bij accommodatiebezoekers als
bij niet-accommodatiebezoekers. |
Wat zijn de beoogde
resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)
|
Output afspraken, kwalitatief: Sociaal cultureel werkers hebben: q
Programmaraden ondersteund; q
In specifieke gevallen (Tanthof,
Kuijperwijk) programmaraden opgestart en ondersteund; q
In Tanthof en Kuiperwijk een soepele
overgang van activiteiten van de oude naar de nieuwe accommodatie bevorderd
en ondersteund; q
Informatie verzameld over de tevredenheid
t.a.v. de programmering, zowel bij accommodatiebezoekers als bij
niet-acccommodatiebezoekers; q
Activiteiten ontwikkeld binnen en buiten
de wijk/buurtaccommodatie; q
Mogelijkheden tot deelname aan
activiteiten met buurtbewoners gecommuniceerd en gebruik daarvan
gestimuleerd; q
Vrijwilligers geworven en behouden voor
begeleiding van activiteiten; q
Signalen uit de wijk opgevangen,
geanalyseerd en waar nodig en mogelijk vertaald in nieuwe of aangepaste
programmering van activiteiten. Output afspraken en kengetallen, kwantitatief: q
Overzicht van het aantal actieve
vrijwilligers per accommodatie; q
Overzicht van het aantal activiteiten
tijdens de openstelling, onderverdeeld in cultureel, sportief, creatief,
ontspanning; q
Overzicht van het aantal bezoekers tijdens
de verschillende activiteiten, onderverdeeld in cultureel, sportief,
creatief, ontspanning; q
Overzicht van de mate van tevredenheid bij
over de programmering, zowel bij accommodatiebezoekers als bij
niet-accommodatiebezoekers. |
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden
activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten,
meetinstrumenten, overige randvoorwaarden) |
Inzet gekwalificeerde krachten, welke samenwerken
met andere professionals in de wijk. De looptijd van activiteiten wordt
getoetst aan de beoogde doelen en besproken en geëvalueerd binnen de
afgesproken overleg structuur BWD – gemeente. Binnen deze afspraken zijn ook
de meetmomenten opgenomen. Als
meetinstrument wordt het registratiesysteem van de BWD ingezet. Er is een ontwikkeling waarneembaar in de rol en
inhoud van het sociaal cultureel werk. Het gaat niet alleen om activiteiten
in de accommodaties, maar ook daar buiten in de wijk. Daarbij worden relaties
gelegd met andere wijkgerichte projecten, zoals Brede School en Buurt –
Onderwijs – Sport. Belangrijk is ook het inzicht krijgen in de bekendheid van
wijk-accommodaties en hun programmering bij niet-bezoekers. Dat kan
inzichtelijk maken of de ontplooide activiteiten aansluiten op de behoeftes
in de wijk. De discussie over de ontwikkeling van het sociaal
cultureel werk wordt in 2007 gevoerd. Een tweede discussie die in 2007 gevoerd moet
worden gaat over de verdeling van het sociaal cultureel werk over de wijken
en de accommodaties. Steeds meer accommodaties komen in beheer bij de BWD,
hetgeen tot bijstelling van thans beschikbare capaciteit kan leiden. |
Beschikbaar budget in
2007
|
€ 260.666 |
Aanbod BWD conform vraag, waarbij we ten aanzien
van de specifieke aandachtspunten in 2007 nog het volgende opmerken:
Er is een ruime vraag naar sociaal culturele
activiteiten in de (nieuwe) buurthuizen. Dit
vraagt nadrukkelijk meer uren dan waarin eerder
werd voorzien. Daarnaast is sprake van uitbreiding van de venstertafels oftewel
wijkinformatiepunten. Voor werving en ondersteuning van vrijwilligers die de
activiteiten rondom de venstertafels kunnen ondersteunen, is het budget echter
met ingang van 2007 vervallen. Voorts wordt BWD verzocht om binnen hetzelfde
aantal uren ondersteuning te bieden aan meer programmaraden; en nieuwe
buurthuizen die binnen het beheer van BWD zijn gekomen een goede start te
geven.
Het sociaal cultureel werk als discipline staat in
zijn algemeenheid voor een aantal vragen waarop in 2007 een antwoord
geformuleerd zal moeten worden. Deze vraagstukken hebben betrekking op (1) de
ontwikkeling van een toekomstgerichte visie; (2) de ontwikkeling van een
methodiek voor het werken met kinderen tot 12 jaar en voor mensen met een
beperking; (3) het verdiepen van de samenwerking met partners in de wijk; (4)
het ontwikkelen van een samenwerkingsrelatie met en de positionering van de
programmaraden; (5) en het overwegen van de taak en functie van het sociaal
cultureel werk.
Om intern deze ontwikkelingen te kunnen
bewerkstelligen met de sociaal cultureel mede-werkers, is formatieve ruimte
noodzakelijk. Extra financiële ruimte voor sociaal cultureel werk is in de
begroting 2007 niet gevonden. De gemeente onderkent dat vernieuwende
ontwik-keling met betrekking tot sociaal cultureel werk noodzakelijk is.
Afgesproken wordt in het eerste halfjaar van 2007 de taak en functie binnen de
wijk te heroverwegen en vast te stellen. De realisatie van taken wordt in deze
periode met de accounthouder periodiek geëvalueerd. Tegelijkertijd worden
pilot-projecten met betrekking tot bijvoorbeeld de wijkin-formatiepunten
voorbereid. Als financiële dekking gevonden is, zal worden gestart met de uitvoering
van ontworpen projecten. In het Productboek 2008 wordt de nieuwe werkwijze
vastgelegd.
8. SECOSteam (sport en cultuur op straat)
aangevuld met brede school sport en brede school
plusaanpak
Wat is het probleem, de
vraag, de aanleiding?
|
Bij calamiteiten, overlast, bijzondere
activiteiten. Snelle Inzet van een flexibel team van sport, spel en
cultuurmedewerkers. Extra sportaanbod voor kinderen binnen het
Delftse brede schoolprogramma. |
Bepaal de doelgroep zo
exact mogelijk
|
Tieners en jongeren van 10 tot 21 jaar, met potentieel hinderlijk en/of
overlastgevend gedrag. Kinderen van 4-12 jaar + kinderen uit groep 5 t/m 8 van GOA scholen
die extra aandacht voor hun sociale vaardigheden nodig hebben. |
Wat is het beoogde doel
|
Door middel van het snel inzetten en organiseren
van sport, spel en cultuur activiteiten op locatie, een bijdrage leveren aan
het ontspannen van gespannen situaties die omschreven kunnen worden als
hinderlijk of overlastgevend. Zodat er een situatie ontstaat waarin een wat
meer structurele aanpak ontworpen en uitgevoerd kan worden. Activiteiten dragen in
algemene zin bij aan het vergroten van ontwikkelingskansen bij kinderen. Meer
specifiek dragen de sportactiviteiten bij aan het vergroten van sociale
vaardigheden van deelnemers en stimuleren de deelname aan reguliere
sportactiviteiten.Daarnaast levert het aanbod een bijdrage aan het behalen
van de Nederlandse norm van gezond bewegen door de doelgroep. In een daaropvolgende fase toeleiden van de doelgroep
naar de reguliere voorzieningen, al dan niet in georganiseerd verband
(sport-, jeugd-, cultuur-, buurverenigingen etc). |
Wat zijn de beoogde
resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)
|
Inzet van twee koppels sport en spel medewerkers
en een medewerker die cultuuractiviteiten op locatie organiseren daar waar
hinderlijke of overlastgevende groepen jongeren en tieners zich manifesteren.
De hoeveelheid groepen waarop ingezet wordt komt
overeen met het aantal groepen waarop het interventieteam is ingezet met
uitzondering van groepen die vallen onder het criterium crimineel. In situaties die niet als hinderlijk of
overlastgevend kunnen worden bestempeld zet het SECOSteam preventief in (op
tijden dat de brede school-plus en sport geen inzet behoeft), in alle zeven wijken van Delft. Dit gebeurt o.b.v. roulatie of op aangeven
van de signaleerder, zoals genoemd in
de notitie “Van sport en cultuur naar vliegende brigade” Brede school sport en extra(plus) activiteiten: 84
+ 36 =120 uur sportactiviteiten. Verdeeld over gemiddeld 20 cursussen. Aantal
deelnemers 175 + 60=235 Daarnaast 40 uur vervolg(plus)activiteiten
verdeeld over 4 cursussen. Aantal deelnemers:40 Plus aanbod aanbieden in het voorjaar 2007. Brede
school sport aanbod verdeeld over het brede school programmajaar. In de daaropvolgende fase streven naar een
geleidelijke overgang van de activiteiten op de vindlocatie en begeleid door
het SECOS-team naar activiteiten elders in een gebied (trapveld, speelveld,
sportcomplex, schoolcomplex, gymzaal, sporthal e.d.) en begeleid door
organisaties op het gebied van sport, spel en bewegen (dat kunnen
sportverenigingen zijn, maar ook commerciële sportinstellingen, scholen,
buurtorganisaties, kinderopvang, opleidingsinstituten etc). |
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden
activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten,
meetinstrumenten, overige randvoorwaarden) |
De activiteiten die uitgevoerd worden zullen een
sportief, spel of cultuur karakter hebben. De eerste inzet zal snel gerealiseerd worden
tussen de twee de zes dagen, afhankelijk van de urgentie bepaald in het
interventieteamoverleg. Brede school sport en
extra(plus)aanbod wordt in overleg met de brede school/BOS makelaar gepland
en geprogrammeerd naar aanleiding van de vraag en behoefte uit de wijk. Dit
betreft inhoud, locatie, en specifieke periode en wordt daarna door de BWD
aangeleverd op een format. Het plusaanbod vindt plaats in de periodes
voorjaar 2007 (februari/juni 2007) en najaar 2007 (oktober/november). Activiteiten worden
uitgevoerd door sport professionals. Er is altijd een vorm van
ouderparticipatie verwerkt in de inhoud. Presentie, registratie en vastleggen
van kwantitatieve en kwalitatieve
gegevens verloopt conform de reguliere cyclus van het producten boek. Activiteiten worden
samen met brede school(BOS makelaar) afgestemd op de behoefte van de
wijk(werkgroep) en op het bestaande reguliere sportaanbod. Voor het
vervolg(plus)aanbod(4 cursussen) verzorgt de BWD de inschrijving, de
presentie/opkomst/registratie Delftpas en/of het innen van de eigen bijdrage.
BWD levert over deze activiteiten de
kwantitatieve gegevens conform de vereisten voor de jeugd- en jongerenmonitor
(zie ook 6). Registratie is zodanig
ingericht dat deze te alle tijde inzichtelijk is voor de opdrachtgever
(gemeente Delft). Aanvullend levert de BWD (half)jaarlijks een kwalitatieve
evaluatie over de bereikte resultaten t.a.v. het voorkomen/tegengaan van
jeugdoverlast in de wijken, en het doorgeleiden van de doelgroep naar de reguliere
voorzieningen. Aangeven
of, en wie de groep “onder haar hoede neemt” wanneer de
SECOS-interventie stopt. |
Beschikbaar budget in
2007
|
€ 100.000
+ 8.750 + 11.250 (beschikking) € 50.000
(garantie) €
170.000 totaal |
9.
RMC/Woonbegeleiding
Wat is het probleem, de
vraag, de aanleiding?
|
q
Deelname BWD binnen Jongerenloket RMC,
16-23 jarigen. q
Uitvoering geven op klantniveau aan het
project RMC /Wonen, woonbegeleiding aan jongeren 16-23 jarigen die problemen
ondervinden bij het vinden en behouden van een vaste woonplek. |
Bepaal de doelgroep zo
exact mogelijk
|
q
Voortijdig Schoolverlaters 16-23 jaar. |
Wat is het beoogde doel
|
q
Doorgeleiding van doelgroep naar
onderwijs, werk, hulpverlening. q
Woonbegeleiding voor jongeren. |
Wat zijn de beoogde
resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)
|
n.v.t. |
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden
activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten,
meetinstrumenten, overige randvoorwaarden) |
Voor 2007 wordt wederom een functie van 32 uur
gevraagd door de gemeente Delft. Afspraken hieromtrent zijn: q
De overheadkosten worden vanuit algemene
welzijnsmiddelen bekostigd, q
De personeelskosten worden vanuit RMC
bekostigd. De vraag vanuit de gemeente aan de BWD kan mogelijk medio najaar 2006
aangepast worden. Deze aanpassing zal indien van toepassing z.s.m. met de BWD
worden overlegd. Aanpassing van de vraag komt m.n. als gevolg van
de overheveling van het Jongerenloket naar de sector WIZ, en de vorming van
een eigen vakteam jongerenloket. Tevens kan onder invloed van toe te kennen gemeentelijke
en/of Rijksmiddelen nieuw beleid t.a.v. doelgroepbenadering worden
geformuleerd, dat kan leiden tot een aangepaste vraag van de gemeente aan de
BWD. Voor de goede orde de mogelijke aanpassing van de
vraag heeft voor 2007 geen gevolgen voor de omvang en aard van de huidige
vraag aan de BWD: casemanagement /
individuele trajectbegeleiding voor 32 uur. |
Beschikbaar budget in
2006
|
€ 66.546 |
Wat is het probleem, de
vraag, de aanleiding?
|
Eind 2003 is een task force interventie in groepen in samenwerking met
diverse organisaties in Delft ingesteld. Deze task force is halverwege 2004
geëvalueerd en zal verder gaan in 2007. Van de BWD verwachten wij: q
Participatie in het signaleringsoverleg q
Deelname aan de aansturing van het
interventieteam, deze aansturing vindt plaats o.l.v. de programmamanager
veiligheidsbeleid van de gemeente Delft q
Het beschikbaar stellen van een
jongerenwerker voor het interventieteam Tot de taken van de interventie medewerker behoort
ook het plegen van interventies op groepen en het maken van analyses van
groepen jongeren, die zich bevinden in de openbare ruimten binnen de gemeente
Delft. Het initiëren van groepsactiviteiten en het
toeleiden naar individuele begeleiding zal ook en met name ter hand worden
genomen door de BWD-medewerkers op het gebied van jongerenparticipatie en
ambulant jongerenwerk en het SECOS
team. |
Bepaal de doelgroep zo
exact mogelijk
|
Wisselende groepen jongeren in de stad. |
Wat is het beoogde doel
|
|
Wat zijn de beoogde
resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)
|
|
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden
activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten,
meetinstrumenten, overige randvoorwaarden) |
De Interventieteam medewerkers werken met een
format dat gebruikt wordt voor de rapportage van de werkzaamheden en de
analyse van de groepen. In de vergaderingen van het interventieteam zullen op
basis van deze formats de groepen en werkzaamheden be-sproken worden. |
Beschikbaar budget in
2007
|
€ 65.250 |
11. Oud & Nieuw
Wat is het probleem, de
vraag, de aanleiding?
|
In de kerst en oud & nieuw periode worden
activiteiten in buurthuizen en jongerencentra georganiseerd om overlast op
straat tegen te gaan. Tevens vinden er oud & nieuw feesten plaats in de
jongerencentra, in elk geval daar waar een toegestaan vreugdevuur is. |
Bepaal de doelgroep zo
exact mogelijk
|
Tieners van 12 –15 jaar en jongeren van 16 – 23 jaar |
Wat is het beoogde doel
|
Tijdens deze periode de jongeren zinvol bezig
houden met als neveneffect de vermindering van de beleving van overlast. |
Wat zijn de beoogde
resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)
|
Minimaal 1500 drempeloverschrijdingen worden
geteld bij de activiteiten in de kerstperiode. Aan de oud en nieuw viering
nemen minimaal 700 jongeren deel. |
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden
activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten,
meetinstrumenten, overige randvoorwaarden) |
De activiteiten moeten passen bij de doelgroep en
ook deels gewoon op locatie plaats-vinden. Voorlichting over vuurwerk en de
gevaren ervan dient hierbij ook te gebeuren. Er zal afstemming moeten
plaatsvinden met het Secos team en hun aanbod in deze periode om een zo gevarieerd
mogelijk aanbod te kunnen doen dat ook binnen de financiële kaders blijft.
Als er besloten wordt te schuiven met locaties dan dient dit ingebracht te
worden tijdens de overleggen van de stuurgroep Oud & Nieuw. Als er besloten wordt te schuiven met locaties
dan dient dat ook in overleg met de sector stadsbeheer te gebeuren, i.v.m.
het precaire proces van schoon, heel en veilig houden van de wijken. Voor de oud & nieuw feesten geldt dat er
voldoende beveiligingsmaatregelen moeten worden genomen gelet op de grote
aantallen jongeren. De BWD neemt tevens deel aan de stuurgroep Oud en
Nieuw. |
Beschikbaar budget in
2006
|
€ 15.319 voor jongeren en tiener activiteiten
budget nog aanpassen aan accres € 5.930
voor beveiliging jongerencentra oudejaarsnacht € 2.000 voor
publiciteit |
Aanbod BWD: conform vraag.
12.
Beheer
Wat is het probleem, de
vraag, de aanleiding?
|
Er zijn/komen in Delft vier
jongerenaccommodaties, zeven wijkaccommodaties en zeven buurtgebouwen. Deze
accommodaties moeten open en dicht, schoongemaakt, bevoorraad en ‘geroosterd’
worden zodat ze ook gebruikt worden. Kortom beheerd worden. Hiervoor zijn
actieve vrijwilligers, facilitaire medewerkers (professionals) en beheerders
in een gesub-sidieerde baan onontbeerlijk. In 2007 moeten alle accommodaties
beschikken over voldoende beheer. |
Bepaal de doelgroep zo
exact mogelijk
|
Deelnemers aan activiteiten in de accommodaties. Begeleiders van de activiteiten. Vrijwilligers actief in de accommodaties. |
Wat is het beoogde doel
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het overdragen van het beheer van alle
accommodaties naar de BWD, zodat optimaal gebruik van de accommodaties
mogelijk is. Dit is/zal gebeuren volgens onderstaand schema:
Bij die uitwerking moet er tevens een verbetering
worden gerealiseerd op het gebied van de professionele aanpak en het
garanderen van continuďteit. Dat stelt de Brede Welzijnsorga-nisatie Delft
(BWD) in staat de verantwoordelijkheid voor beheer en gebruik van de
accommodaties over te nemen van de buurthuisbesturen en te zorgen voor een
goede programmering. Immers door het beheer goed te regelen, ontstaat bij de
inhoudelijke professionals meer ruimte voor activiteiten, zowel in tijd als
in aandacht. |
Wat zijn de beoogde
resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)
|
Openstelling van het gebouw; zorg voor intern
onderhoud (schoon en heel). Nog nader vast te leggen in overleg met gemeente! |
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden
activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten,
meetinstrumenten, overige randvoorwaarden) |
Stimuleren van vrijwilligers om
medeverantwoordelijkheid te dragen voor de openstelling en het gebruik van de
accommodatie. Door inzetbaarheid op meerdere plaatsen continuďteit
realiseren. Openstelling past binnen wet en regelgeving. |
Beschikbaar budget in
2007
|
€ 911.471 |
Aanbod BWD: conform vraag.
13.
Beheer skatebaan
Wat is het probleem, de
vraag, de aanleiding?
|
De Gemeente heeft sinds de ingebruikname van de
Skatebaan op de kruising Westlandse-weg / Provinciale weg zorg gedragen voor
het onderhoud (schoonmaak en kleine reparaties) en de uitvoering van het
toezicht op de tijden dat de baan veel gebruikt wordt (van ca. 5 uur ’s
middags tot 10 uur ’s avonds, van eind april tot half oktober, als het weer
skaten toelaat). De gemeente is van mening, dat de skatebaan een
jongerenvoorziening is, die op gelijke wijze als de overige jongeren- en
welzijnsaccommodaties onder het beheer van de BWD past. Aan de BWD wordt gevraagd om de taak van het
regelen van het toezicht op de baan over te nemen van de gemeente. Ten behoeve van het onderhoud en het uitvoeren
van de kleine reparaties zijn structurele afspraken gemaakt met de afdeling
“Groen”, de BWD onderhoudt ten aanzien van vragen met betrekking tot
reparaties en onderhoud direct
contact met vakteam Groen. |
Bepaal de doelgroep zo
exact mogelijk
|
Alle bezoekers van de skatebaan; in de praktijk
kinderen en jongeren tot ongeveer 25 jaar. |
Wat is het beoogde doel
|
Het (doen) uitvoeren van toezicht op de baan,
waardoor de regels, gericht op veiligheid en juist gebruik gehandhaafd worden
en mogelijke overlast voor omwonenden en verkeer tot een minimum worden
beperkt (zie taakomschrijving) |
Wat zijn de beoogde
resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)
|
-
er is toezicht op de skatebaan tussen
17.00 en 22.00 uur -
dit toezicht beperkt zich tot de maanden
(half) april tot en met de herfstvakantie -
er is geen toezicht bij slecht weer |
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden
activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten,
meetinstrumenten, overige randvoorwaarden) |
De toezichthouder rapporteert driemaandelijks aan
de opdrachtgever. De toezichthouder is een daartoe gekwalificeerd persoon, die in staat is om
handelend op te treden in voorkomende situaties en beschikt over de
bevoegdheid om hulp te bieden bij kleine ongelukken e.d. |
Beschikbaar budget in
2007
|
€ 60.000 |
Aanbod BWD: conform vraag.
14.
Wijkinformatiepunten
Wat is het probleem, de
vraag, de aanleiding?
|
In elke wijk komt een wijkinformatiepunt,
gesitueerd in een wijkcentrum. Met als doel: Stimuleren van gebruik van internet en PC. |
Bepaal de doelgroep zo
exact mogelijk
|
Mensen met een achterstand op het gebied van
Internet en computergebruik. In deze categorie komen in eerste instantie naar
voren de doelgroepen: ouderen, jongeren, allochtonen en bijstand- en
uitkeringsgerechtigden. |
Wat is het beoogde doel
|
Stimuleren van gebruik van
Internet en PC
Doelstelling
is tweeledig, allereerst is de doelstelling buurt- en wijkbewoners bekend te
maken met de nieuwe communicatietechnologie en hen te ondersteunen bij het
gebruiken van ICT in het dagelijks bestaan. De doelgroepen die hierbij worden
herkend zijn de zogenaamde ‘niet IT-bezitters’: ouderen, jongeren,
allochtonen en bijstands- en uitkeringsgerechtigden. Daarnaast is de doelstelling om het wijkgerichte
werken optimaal te ondersteunen met behulp van nieuwe middelen zoals de PC en
Internet. |
Wat zijn de beoogde
resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)
|
Stimuleren van gebruik
van Internet en PC
Het streven is om voor
2007 de volgende aantallen deelnemers op te leiden: Vleugel 96 deelnemers Delft
Noord 72 deelnemers Wippolder
72 deelnemers Deze
cursussen worden kostendekkend aangeboden.
|
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden
activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten,
meetinstrumenten, overige randvoorwaarden) |
De looptijd van de wijkinformatiepunten is acht
jaar van 2003 tot 2011. Daarna zal besloten moeten worden of verder moet
worden gegaan met de wijkinformatiepunten. Er is subsidie verleend voor het jaar 2006. In de
daarop volgende jaren zullen de activiteiten worden meegenomen in het
reguliere werk van de BWD. In eerste instantie voor drie wijken: Wippolder,
Vrijenban en de Voorhof. In de toekomst Tanthof, Buitenhof en Hof van
Delft/Voordijkshoorn. Het technische beheer van de wijkinformatiepunten
ligt bij de gemeente Delft. |
Beschikbaar budget in
2007
|
Voorlopig n.v.t. |
Aanbod BWD: de gewenste ontwikkelingen rondom de
wijkinformatiepunten worden zo veel als mogelijk is ingepast in nieuwe
projecten en fondsaanvragen. Een en ander wordt ondergebracht bij het sociaal
cultureel werk.
15. Bureau Vrijwilligerswerk
Wat is het probleem, de
vraag, de aanleiding?
|
Het afgelopen jaren heeft het vrijwilligerswerk
in Delft een belangrijke impuls gekregen in de vorm van een goed
gefaciliteerd Bureau Vrijwilligerswerk. Kern van de functie blijft het
ondersteunen van vrijwilligersorganisaties, de bemiddeling van vraag en
aanbod in het vrijwilligerswerk, en
het bevorderen van het “vrijwilligersimago”.
Sportloket
|
Bepaal de doelgroep zo
exact mogelijk
|
De doelgroepen zijn:
|
Wat is het beoogde doel
|
De doelstelling van ondersteuning vrijwilligerswerk is: Het behouden en versterken van de vrijwillige
inzet in de Delftse samenleving in de breedst mogelijk betekenis. Initiëren
van spraakmakende projecten (algemeen en voor specifieke doelgroepen) ter bevordering van het imago van het
vrijwilligerswerk. Subdoelen: ·
Het aantal vrijwilligers op peil houden ·
De diversiteit van het vrijwilligersbestand
vergroten ·
Het vrijwilligerswerk aantrekkelijker
maken ·
Bevorderen van een professionele aanpak ·
Het toerusten van vrijwilligers en hun
organisaties voor hun inzet in het snel veranderende vrijwilligerswerk ·
Mensen door middel van het verrichten van
vrijwilligerswerk uit hun sociale isolement halen en gelegenheid geven tot
zelfontplooiing en ontwikkeling ·
Fungeren als frontoffice voor informatieve
vragen van sportorganisaties en potentiële sporters De Marktplaats blijft de
kerntaak van Bureau Vrijwilligerswerk. Binnen de Marktplaats wordt het
bemiddelingsbestand van vraag en aanbod onderhouden. Concrete producten voor 2007
·
De vacaturebank/Marktplaats (matchen van vraag en aanbod), -
zowel fysiek, middels een loket/ hangmappen
etc -
als digitaal, middels een eigentijds
vormgegeven website. -
In het bijzonder wordt er gekeken naar
“vacatures” voor moeilijk plaatsbare cliënten (het gaat in deze niet om de
begeleiding, maar om de werkplekken).
Informatie
verstrekken en vragen beantwoorden rondom vrijwilligerswerk. ·
Actief benaderen van tenminste 30
vrijwilligersorganisaties en profitorganisaties voor het houden van een
accountgesprek. De gesprekken met de vrijwilligersorganisaties worden zoveel
mogelijk verdeeld naar omvang van de sectoren. Bij de profitorganisaties als
ook bij de vrijwilligersorganisaties wordt het Maatschappelijk Betrokken
Ondernemen als aandachtspunt meegenomen. ·
Inzicht verschaffen in het trainings- en
opleidingsaanbod van derden 3. Sportloket Het
Sportloket bestaat uit een fysiek en digitaal punt dat als frontoffice
functioneert voor vragen op het gebied van sport, spel en bewegen. 4. Pluim en Veer Begin 2007
organiseert Bureau Vrijwilligerswerk
opnieuw de uitreiking van de Delftse Pluim en Veer 2006. Hiervoor is geen
structureel budget beschikbaar. Deze
activiteit wordt eenmalig gedekt uit het budget Onvoorziene uitgaven van het
project Tegengaan sociaal isolement en ondersteuning vrijwilligerswerk
(D’ruit) |
Wat zijn de beoogde resultaten
in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)
|
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden
activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten,
meetinstrumenten, overige randvoorwaarden) |
Beschikbaar budget in
2007
|
€ 143.685 |
Wat is het probleem, de
vraag, de aanleiding?
|
De vraag aan BWD is om in 2007
verenigingsondersteuning aan te bieden conform de werkzaamheden zoals
beschreven in de door beide partijen ondertekende offerte voor het jaar 2004
en de afspraken die zijn gemaakt in 2005 en 2006. Hierbij wordt net als in
2005 en 2006 het onderdeel sportloket opgenomen in de vraag aan de BWD
middels de format voor het Bureau Vrijwilligerswerk. De vraag beperkt zich
dus tot het gedeelte van de inzet van een verenigingsondersteuner voor
(bruto) 18 uur (A) per week (=netto 12 uur) + extra ondersteunende (B) uren
zoals beschreven in de afspraken voor 2006. |
Bepaal de doelgroep zo
exact mogelijk
|
De doelgroep van de verenigingsondersteuner zijn
de Delftse sportverenigingen. |
Wat is het beoogde doel
|
Het doel van de verenigingsondersteuner is om de
Delftse sportverenigingen te onder-steunen. Vooralsnog gaat de hoogste
prioriteit uit naar het stimuleren en ondersteunen van een actief jeugd- en
jongerenbeleid binnen de Delftse sportverenigingen, waarbij extra aandacht
uitgaat naar het werven en behouden van tieners. |
Wat zijn de beoogde
resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)
|
De werkzaamheden en resultaten van 2006 gelden
als richtlijn voor de afspraken voor 2007. Op basis van de evaluatie en de
signalen vanuit de Delftse sportraad kunnen de werkzaam-heden, resultaten en
de prioriteitenlijst voor het einde van 2006 en na overleg met de BWD worden
aangepast voor het jaar 2007. |
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden
activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten,
meetinstrumenten, overige randvoorwaarden) |
-
In de halfjaarrapportage van BWD vindt een
tussenevaluatie plaats in de vorm van een overleg waarvan door BWD verslag
wordt opgemaakt. -
Conform de procedure voor de
productafspraken wordt een evaluatieverslag aangeleverd, met daarin een
inhoudelijk verslag en een beschrijving van de mate waarin de beoogde
resultaten en doelstellingen voor het jaar 2006 zijn behaald. |
Beschikbaar budget in
2007
|
€ 51.127 |
Aanbod BWD conform vraag.
Wat is het probleem, de
vraag, de aanleiding?
|
Er is een aantal allochtonen in Delft (m.n.
ouderen) die nog wel de Nederlandse taal willen leren, maar die niet kunnen
voldoen aan de eisen zoals gesteld in de oudkomersregeling (minimaal 3
dagdelen per week en binnen max. anderhalf jaar het taalbeheersingsniveau met
1 niveau omhoog). Ook is er een groep “plafondleerders” die via
regulier aanbod niet verder meer komt, maar toch nog conversatielessen
Nederlands wil volgen. Het gaat om aanvullend taalonderwijs ten opzichte
van het reguliere aanbod. |
Bepaal de doelgroep zo
exact mogelijk
|
- Oudere allochtonen (vanaf 65 jaar) die
vrijgesteld zijn van het Inburgeringexamen. - Allochtonen die bij andere instituten (zoals
Mondriaan) al taalcursussen gevolgd hebben, maar daar niet meer verder kunnen
(plafondleerders). - Deelnemers die vanuit de thuislessen zijn
doorgestroomd. |
Wat is het beoogde doel
|
De conversatielessen hebben als doel het
bevorderen van de taalvaardigheid van de deelnemers, zodat de integratie in
en de kennis van de Nederlandse samenleving wordt verbeterd. |
Wat zijn de beoogde
resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)
|
10 groepen van ca. 10 deelnemers (eenmaal per
week 2 uur) |
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden
activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten,
meetinstrumenten, overige randvoorwaarden) |
Meetmomenten 1x per
kwartaal:
|
Beschikbare budget 2007 |
€ 48.306 |
Aanbod BWD conform vraag.
Wat is het probleem, de
vraag, de aanleiding?
|
Er is een groep, met name allochtone vrouwen, die
om verschillende redenen het huis niet uit kan komen. Om een sociaal
isolement van deze groep te voorkomen en/of om een eerste stap in de richting
van maatschappelijke participatie in de samenleving te kunnen zetten zullen
conversatielessen thuis aangeboden worden. |
Bepaal de doelgroep zo
exact mogelijk
|
Allochtonen die om verschillende redenen (nog) geen
taallessen buitenshuis kunnen volgen (lichamelijke en/of psychische
problematiek). |
Wat is het beoogde doel
|
Mensen uit een sociaal isolement halen of een
sociaal isolement voorkomen. Doorstromen naar conversatiegroepen of regulier
taalonderwijs. Maatschappelijke participatie bevorderen. |
Wat zijn de beoogde
resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)
|
20 deelnemers die thuislessen ontvangen |
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden
activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten,
meetinstrumenten, overige randvoorwaarden) |
Beschikbaar budget in
2007
|
Aanbod BWD conform vraag.
Wat is het probleem, de
vraag, de aanleiding?
|
In Delft zijn een aantal partijen bezig met het
benaderen, werven en doorverwijzen van allochtone inwoners met een
achterstand. Bestuurlijk is de wens uitgesproken om te komen tot één wervingskanaal.
In 1ste instantie wordt – gelet op de werkinhoudelijke
overeenkom-sten – gedacht aan het samengaan van het Centraal Punt Oudkomers
(CPO) van de gemeente en de Bezoekvrouwen van Breed Welzijn Delft (BWD) In 2de instantie wordt de mogelijkheid
onderzocht om andere wervingskanalen intensiever te laten samenwerken met
“Actief naar mensen toe!” Waarbij de mogelijkheid niet wordt uitgesloten dat één
of meerdere wervingskanalen zich aansluiten. In november 2006 wordt een
eerste overleg georganiseerd, om deze mogelijke samenwerking te
bespreken. |
Bepaal de doelgroep zo
exact mogelijk
|
Het betreft hier allochtone burgers van Delft in
een achterstandssituatie. |
Wat is het beoogde doel
|
Het doel is om allochtone
burgers in een achterstandssituatie te activeren om stappen te zetten om
achterstanden weg te werken. Instrumenten die daarbij
worden ingezet:
|
Wat zijn de beoogde
resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)
|
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden
activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten,
meetinstrumenten, overige randvoorwaarden) |
Het idee achter de samenvoeging van CPO +
Bezoekvrouwen is het komen tot één wervingskanaal. Daarnaast ontstaat al snel
een beeld dat twee teams samen sterker staan. De werkelijkheid is
gecompliceerder. Door de uitstroomregeling I/D banen zien we dat het aantal
medewerkers dat daadwerkelijk aan de slag gaat in het 1ste
kwartaal 2007 klein is. Dit moet worden opgevangen door het werven van
vrijwilligers. Dit betekent het volgende:
De randvoorwaarden zullen we in het laatste
kwartaal 2006 ook moeten toetsen aan de mogelijk vergaande samenwerking met
andere partners. |
Beschikbaar budget in
2007
|
€ 72.959 plus PM posten
|
Wat is het probleem, de
vraag, de aanleiding?
|
De migrantenopbouwwerker biedt inhoudelijke en
organisatorische ondersteuning aan Delftse zelforganisaties die een rol
spelen op het gebied van integratie (zoals beschreven in de nota
zelforganisaties). Ondersteuning Werkgroep Migranten Communicatie
als communicatieplatform voor lokale integratievraagstukken. |
Bepaal de doelgroep zo
exact mogelijk
|
Migranten in het algemeen ; zelforganisaties en hun achterban in het
bijzonder. |
Wat is het beoogde doel
|
Zelforganisaties
Werkgroep Migranten
Communicatie
|
Wat zijn de beoogde
resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)
|
Door ondersteuning, begeleiding en
facilitering:
BWD laat middels een
kwantitatief en kwalitatief verslag
welke resultaten in deze behaald zijn ingevolge haar inzet. |
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden
activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten,
meetinstrumenten, overige randvoorwaarden) |
-
Invalshoek is in hoofdzaak het
gemeentelijk integratiebeleid (in het bijzonder de Wet Inburgering + nota
Integratiebeleid). -
De gemeente zal zorgen voor verslaglegging
van de vier WMC-bijeenkomsten. -
Samenwerking en regelmatige interne en
externe inhoudelijke afstemming met andere doelgroepen / deskundigen, (evt.
instanties, beleidsvelden, programma’s, projecten, initiatieven en/of
activiteiten). -
(Regelmatig) informatie-uitwisseling
tussen beleidsmedewerker gemeente en migrantenopbouwwerker. |
Beschikbaar budget in
2007
|
€ 79.243 |
21. Vrouw Kind Centrum
Wat is het probleem, de
vraag, de aanleiding?
|
De groep van vrouwen die niet zelfstandig haar
weg vindt binnen de Delftse samenleving wordt kleiner, maar heeft meer
mogelijkheden en steun nodig om op weg te gaan. Het betreft in hoofdzaak vrouwen met weinig
opleiding en een laag inkomen, maar ook vrouwen met een (hoge) opleiding die
door omstandigheden beperkt zijn in hun mogelijkheden (één-ouder-gezin /
vrouwen met jonge kinderen / WAO / gebrekkige taalkennis) |
Bepaal de doelgroep zo
exact mogelijk
|
In het Vrouw Kind Centrum zijn alle vrouwen
van Delft welkom. De activiteiten van het Vrouw Kind Centrum
richten zich in het bijzonder op het bereiken van vrouwen die weinig
contacten hebben buiten de directe huiselijke kring en niet of nauwelijks
deelnemen aan de samenleving. Het is de bedoeling om deze vrouwen in contact
te brengen met vrouwen die wél contacten hebben. Daarvoor zijn vrouwen uit
alle geledingen van de Delftse samenleving nodig. |
Wat is het beoogde doel
|
De hoofddoelstelling van het Vrouw Kind Centrum
luidt: ·
Vrouwen ontdekken hun eigen potentie,
kunnen die verder ontwikkelen en vervolgens inzetten (empowerment). Subdoelstellingen om dit te bereiken zijn: ·
Het doorbreken van sociaal isolement en
het faciliteren van contacten tussen vrouwen met een verschillende culturele
achtergrond en ervaring. ·
Allochtone vrouwen die weinig contacten
hebben buiten de directe huiselijke kring krijgen een grotere taalvaardigheid
en durven zich meer te uiten. ·
Vrouwen doen kennis op over de Delftse
samenleving en over hun mogelijkheden in de samenleving (zoals opleidingen,
werk en arbeidsmarkt). ·
Er zijn netwerken ontstaan, zodat vrouwen
elkaar onderling kunnen steunen. ·
Integratie van verschillende bestaande
vrouwengroepen in het Vrouw Kind Centrum. |
|
Wat zijn de beoogde
resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)
|
Meetmomenten 1 keer per
half jaar:
|
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden
activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten,
meetinstrumenten, overige randvoorwaarden) |
|
Beschikbaar budget in
2007
|
€ 93.344 |
Aanbod BWD conform vraag,
met als specifieke aandachtspunten in 2007:
De behoefte aan scholing is groot bij de vrouwen
die het VKC bezoeken; in 2007 moet hierop een antwoord geboden kunnen worden.
Daarnaast staan voor 2007 de samenwerkingsverbanden
centraal. Hierbij zal ook met name aandacht zijn voor de samenwerking met de
vrouwenorganisaties die nauw betrokken zijn geweest bij de oprichting van het
VKC. Aan de hand van een evaluatie worden visie, doelen en taken heroverwogen
opdat de kansen voor vrouwen binnen het VKC worden vergroot.
22.
Woonservicezone Buitenhof
Wat is het probleem, de
vraag, de aanleiding?
|
In Buitenhof wordt een woonservicezone
gerealiseerd. De woonservicezone beslaat de buurten: Buitenhof-Noord, Gillis,
Fledderus, Reinier de Graaf, Junius, Het Rode Dorp en de Pijperring. Eén van
de kenmerken van de buurt is dat er zowel veel jongeren als ouderen wonen.
Uit het veiligheidsbelevingsonderzoek van de SOD blijkt onder andere dat de
jongeren een onveilig gevoel bij ouderen oproepen. Vraag is om in Buitenhof een project te starten
om meer synergie te creëren tussen de jonge en oudere bewoners. Dus waarin
ontmoeting, uitwisseling en begrip voor elkaars leefwijzen een plaats
krijgen. Uiteindelijke doel is dat ouderen zich veilig/goed voelen in de wijk
en dat jongeren hier een bijdrage aan kunnen leveren en vice versa. Verwacht wordt dat de BWD aan de hand van de
uitkomsten van Ouderenproof, het programma van eisen van de woonservicezone,
beproefde projecten in het land en de reeds opgedane ervaringen in Delft (ism
SOD), hiervoor een projectvoorstel formuleert. Na akkoord van het projectteam
Woonservicezone Buitenhof wordt het project onder leiding van de BWD
uitgevoerd. Bij de formulering van het projectvoorstel wordt rekening
gehouden met de koppeling en samenhang van andere projecten in de wijk
(bijvoorbeeld interventieteam, jongerenwerk en vliegende brigade). |
Bepaal de doelgroep zo
exact mogelijk
|
Ouderen (55/75+) en jongeren (18-) in het
woonservicezone gebied. Verder nader te bepalen. |
Wat is het beoogde doel
|
Een impuls geven aan samenleven in de
woonservicezone Buitenhof en een positief effect op de veiligheidsbeleving
van ouderen. |
Wat zijn de beoogde
resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)
|
Van de BWD wordt uiterlijk 31 mei 2007 een
projectvoorstel verwacht om oud en jong in de woonservicezone aan elkaar te
binden. Bij dit projectvoorstel zijn relevante lokale partijen betrokken en
(de uitkomsten van) de werkgroep van Ouderenproof. Gebruik wordt gemaakt van
succes en faalfactoren van voorbeeldprojecten elders in het land en in Delft.
Het projectvoorstel bevat: -
Doel project en beoogd resultaat -
Aanpak (incl evaluatiemomenten) en
fasering -
Projectorganisatie (wie betrokken, projectleiding
en urenraming) -
Financiën/kosten uitvoering, hierbij is
ook onderzocht of een deel van de financiering uit fondsen kan worden gedekt. Het projectplan wordt in juni 2007 aan het
projectteam Woonservicezone Buitenhof voorgelegd. Na vaststelling wordt het
project in 2007 en 2008 in uitvoering gebracht. |
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden
activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten,
meetinstrumenten, overige randvoorwaarden) |
Uiterlijk 31 mei 2007 wordt het projectplan verwacht.
Medio februari en april 2007 worden overleggen gepland met de gemeentelijk
projectleider Woonservicezones over de voortgang en ideeën. |
Beschikbaar budget in
2007
|
€ 30.000 totaal (ontwikkeling en uitvoering) |
Aanbod BWD conform vraag.