Op 21 december 2006 is in de gemeenteraad een motie van de SP ingediend waarin men op basis van tellingen constateert dat er onvoldoende fietsenrekken zijn rond de Markt, het Bastiaansplein en het station. Toen is besloten het onderwerp te bespreken in de commissie Wijk, Verkeer en Beheer van donderdag 8 februari, gelijktijdig met de evaluatie handhaving fietsparkeren.

Het onderzoek van de SP onderschrijft de analyse van de gemeente dat het aantal fietsparkeerplekken moet worden uitgebreid. Hieronder wordt per plek de gesuggereerde opties besproken.

 

 

Markt

Op de Markt is rond het stadhuis een tekort geconstateerd. Ruimtelijk gezien is de enige mogelijkheid om in dit tekort te voorzien het treffen van een extra rij fietsenrekken op de plint aan de linkerzijde van het stadhuis. Hier is ruimte en daarbij vormt het geen belemmering voor de marktkramen.

Er kunnen hier circa 25 extra fietsparkeerplaatsen worden gerealiseerd.

Naar deze mogelijkheid is eerder al gekeken bij de herinrichting van de Markt. Deze mogelijkheid is tijdens de inspraak door een meerderheid afgewezen. Men vond een dergelijk grote fietsenstalling ontsierend voor het monumentale stadhuis.

 

In het onderzoek van de SP wordt voorgesteld rekken van de Kerk te verplaatsen naar deze plek, omdat daar ongebruikte rekken staan. Wij stellen voor hier nieuwe rekken te plaatsen en die bij de kerk te laten staan. Naar de toekomst toe zijn deze rekken wellicht wel nodig.    

 

 

 

Bastiaansplein

Op het Bastiaansplein zal bij de aanpassing van de inrichting extra fietsparkeergelegenheid worden gemaakt. Het ontwerp hiervoor is nog in bespreking. Het streven is om 60 à 70 fietsparkeerplaatsen toe te voegen. Hiervoor is budget gevraagd in de nota evaluatie handhaving fietsparkeren.

 

In het onderzoek van de SP werd voorgesteld rekken van de ingang bij de Bastiaansbrug te verplaatsen naar deze plek, omdat daar ongebruikte rekken staan. Het bijplaatsen van fietsparkeerplekken heeft onze voorkeur.     

 

Verder wordt geconstateerd dat rond het nog op te leveren Cultuurplein (bij het theater, bioscoop Mustsee en het nog op te leveren DOK) er nagenoeg geen rekken zijn. Dat klopt, de openbare ruimte rondom dit bouwplan is dan ook nog niet opgeleverd. In de uiteindelijke situatie worden op het cultuurplein wel fietsparkeervoorzieningen geplaatst. Daarnaast wordt daar eind februari de overdekte bewaakte fietsenstalling van Biesieklette geopend met plaats voor 200 fietsen. 

 

Station

Rond het station wordt het grootste tekort aan plekken geconstateerd, namelijk tussen de 600 en 1300 plekken. Er hebben in de stationsomgeving aan zowel voor- als achterzijde in de afgelopen jaren regelmatig uitbreidingen plaatsgevonden. De fysieke mogelijkheden om uit te breiden raken langzamerhand uitgeput.

 

Er wordt door herinrichting van een parkeerterrein aan de achterzijde 180 extra fietsparkeerplaatsen gewonnen. Aan de voorzijde is nog ruimte gevonden voor het realiseren van 114 extra fietsparkeerplaatsen. (zie bijlagen).

 

Een andere onderzochte optie, van dubbellaags parkeren, is niet geschikt.  Om een dergelijke manier van parkeren gebruiksvriendelijk te laten zijn, zijn er systemen op de markt. Afgezien van de kosten van een dergelijk systeem kan zo’n fietsenstalling niet zonder overkapping in de openbare ruimte worden geplaatst (bescherming mechanische delen). Hierdoor wordt het een zeer ingrijpende oplossing voor een tijdelijke situatie.

 

Conclusie

In het raadsvoorstel die hoort bij de evaluatie handhaving fietsparkeren wordt u gevraagd om voor 400 extra fietsparkeerplekken in de Binnenstad geld uit de Reserve Parkeren ter beschikking te stellen.

Om zo snel mogelijk ook nog de in deze memo genoemde extra plekken op de Markt en het station gerealiseerd te krijgen, zou er meer geld beschikbaar moeten worden gesteld voor fietsparkeren. Er zal dan op korte termijn een voorstel volgen om hier nog € 79.750,00 voor te begroten, te dekken uit de voorziening Openbaar Vervoer. Dit is overigens een hoger bedrag per fietsparkeerplek dan in de nota evaluatie handhaving fietsparkeren, omdat de plaatsingskosten in het stationsgebied hoger liggen dan in de rest van de stad.