Op 21 december 2006 is in de
gemeenteraad een motie van de SP ingediend waarin men op basis van tellingen
constateert dat er onvoldoende fietsenrekken zijn rond de Markt, het
Bastiaansplein en het station. Toen is besloten het onderwerp te bespreken in
de commissie Wijk, Verkeer en Beheer van donderdag 8 februari, gelijktijdig met
de evaluatie handhaving fietsparkeren.
Het
onderzoek van de SP onderschrijft de analyse van de gemeente dat het aantal
fietsparkeerplekken moet worden uitgebreid. Hieronder wordt per plek de
gesuggereerde opties besproken.
Op
de Markt is rond het stadhuis een tekort geconstateerd. Ruimtelijk gezien is de
enige mogelijkheid om in dit tekort te voorzien het treffen van een extra rij
fietsenrekken op de plint aan de linkerzijde van het stadhuis. Hier is ruimte
en daarbij vormt het geen belemmering voor de marktkramen.
Er
kunnen hier circa 25 extra fietsparkeerplaatsen worden gerealiseerd.
Naar
deze mogelijkheid is eerder al gekeken bij de herinrichting van de Markt. Deze
mogelijkheid is tijdens de inspraak door een meerderheid afgewezen. Men vond
een dergelijk grote fietsenstalling ontsierend voor het monumentale stadhuis.
In
het onderzoek van de SP wordt voorgesteld rekken van de Kerk te verplaatsen
naar deze plek, omdat daar ongebruikte rekken staan. Wij stellen voor hier
nieuwe rekken te plaatsen en die bij de kerk te laten staan. Naar de toekomst
toe zijn deze rekken wellicht wel nodig.
Op
het Bastiaansplein zal bij de aanpassing van de inrichting extra
fietsparkeergelegenheid worden gemaakt. Het ontwerp hiervoor is nog in
bespreking. Het streven is om 60 à 70 fietsparkeerplaatsen toe
te voegen. Hiervoor is budget gevraagd in de nota evaluatie handhaving
fietsparkeren.
In
het onderzoek van de SP werd voorgesteld rekken van de ingang bij de
Bastiaansbrug te verplaatsen naar deze plek, omdat daar ongebruikte rekken
staan. Het bijplaatsen van fietsparkeerplekken heeft onze voorkeur.
Verder
wordt geconstateerd dat rond het nog op te leveren Cultuurplein (bij het
theater, bioscoop Mustsee en het nog op te leveren DOK) er nagenoeg geen rekken
zijn. Dat klopt, de openbare ruimte rondom dit bouwplan is dan ook nog niet
opgeleverd. In de uiteindelijke situatie worden op het cultuurplein wel
fietsparkeervoorzieningen geplaatst. Daarnaast wordt daar eind februari de
overdekte bewaakte fietsenstalling van Biesieklette geopend met plaats voor 200
fietsen.
Rond
het station wordt het grootste tekort aan plekken geconstateerd, namelijk
tussen de 600 en 1300 plekken. Er hebben in de stationsomgeving aan zowel voor-
als achterzijde in de afgelopen jaren regelmatig uitbreidingen plaatsgevonden.
De fysieke mogelijkheden om uit te breiden raken langzamerhand uitgeput.
Er
wordt door herinrichting van een parkeerterrein aan de achterzijde 180 extra
fietsparkeerplaatsen gewonnen. Aan de voorzijde is nog ruimte gevonden voor het
realiseren van 114 extra fietsparkeerplaatsen. (zie bijlagen).
Een
andere onderzochte optie, van dubbellaags parkeren, is niet geschikt. Om een dergelijke manier van parkeren
gebruiksvriendelijk te laten zijn, zijn er systemen op de markt. Afgezien van
de kosten van een dergelijk systeem kan zo’n fietsenstalling niet zonder
overkapping in de openbare ruimte worden geplaatst (bescherming mechanische
delen). Hierdoor wordt het een zeer ingrijpende oplossing voor een tijdelijke
situatie.
In
het raadsvoorstel die hoort bij de evaluatie handhaving fietsparkeren wordt u
gevraagd om voor 400 extra fietsparkeerplekken in de Binnenstad geld uit de
Reserve Parkeren ter beschikking te stellen.
Om
zo snel mogelijk ook nog de in deze memo genoemde extra plekken op de Markt en
het station gerealiseerd te krijgen, zou er meer geld beschikbaar moeten worden
gesteld voor fietsparkeren. Er zal dan op korte termijn een voorstel volgen om
hier nog € 79.750,00 voor te begroten, te dekken uit de voorziening Openbaar
Vervoer. Dit is overigens een hoger bedrag per fietsparkeerplek dan in de nota
evaluatie handhaving fietsparkeren, omdat de plaatsingskosten in het
stationsgebied hoger liggen dan in de rest van de stad.