Onderwerp: voortgangsrapportage realisatie bouw en
exploitatie aula en crematorium op
begraafplaats Iepenhof door coöperatieve uitvaartverzorging u.a. “de Laatste
Eer”.
Onze
gemeente heeft het voornemen om op begraafplaats Iepenhof een aula en
crematorium te laten bouwen. Hiervoor
zal de gemeente een stuk grond beschikbaar stellen van circa 2500 m2. De (nieuw)bouw en exploitatie van een aula en
crematorium wenst de gemeente hierbij niet zelf ter hand te nemen, maar “onder
strikte voorwaarden” uit te besteden aan een marktpartij te weten de lokaal
opererende uitvaartzorgvereniging De Laatste Eer. De gunningvoorwaarden (lees: het aanbod) van de gemeente zijn bij brief van 23
februari 2006 aan het bestuur van De Laatste Eer medegedeeld. Het bestuur werd
met deze brief uitgenodigd hun plannen en ideeën aan de gemeente kenbaar te
maken.
Voor
een transparante procesgang hebben wij bovengenoemd proces vastgelegd in een
zgn. processchets.
De
procesbeschrijving omvat derhalve de periode dat gemeente en de coöperatieve
uitvaartzorgvereniging de Laatste Eer zijn gestart met de onderhandelingen tot
aan het moment dat beide partijen hun overeenstemming hebben vastgelegd in de
daartoe strekkende documenten/overeenkomsten. Er is in principe sprake van exclusieve onderhandelingen tussen de
gemeente en de Laatste Eer.
Processchets en planning bouw/exploitatie nieuwbouw aula en
crematorium Iepenhof door de coöperatieve uitvaartverzorging u.a. “de Laatste Eer”
Tijd |
Proces |
Acties /
aandachtspunten |
||||||
Medio februari 2006
Begin maart 2006
Medio juli tot en met november 2006 Februari 2007 |
|
-
Uitnodigingsbrief -
Afgifte (rand)voorwrd. -
kennismaking -
uitleg proces -
model intentieovk. -
tekenen intentieovk -
rolverdeling -
planvorming (def. concept plan juni 2006) -
grondprijsbepaling -
hoofdzakelijk acties DLE -
gemeente faciliterend - wel/geen bouw en exploitatie DLE - indien wel: vastleggen afspraken |
||||||
Vanaf maart 2007 |
IV uitwerkingsfase
|
|
||||||
|
|
|
Schetsmatig
wordt de uitwerkingsfase (IV) als volgt vormgegeven:
Intentieovereenkomst:
Aan
de hand van de intentie-overeenkomst is het doel van de onderhandelingen
vastgelegd alsmede de kaders, randvoorwaarden en uitgangspunten waarbinnen het
onderhandelingsproces zich zou moeten voortbewegen. De intentieverklaring is medio 2006 door
partijen ondertekend. De getekende intentieverklaring ligt voor U ter inzage.
Onderdelen van de intentieovereenkomst waren : doelomschrijving, looptijd,
uitgangspunten en randvoorwaarden, overige onderwerpen van overleg,
overlegstructuur, positie van derden, kostenverdeling en besluitvorming. Vanaf
juli 2006 is er in een aantal gesprekken met een bestuursdelegatie van de
Laatste Eer onderhandeld over de inhoudelijke onderwerpen van de
intentieovereenkomst. Thans zijn de onderhandelingen met het bestuur van de
Laatste Eer afgerond. Er is
overeenstemming over de plannen.
Planvorming
De
Laatste Eer heeft haar ambities
verwoord in een bedrijfsplan. Parallel hieraan
heeft DLE een architectenkeuze
gemaakt. De gekozen architect, Hulshoff, heeft inmiddels een eerste ontwerp neergelegd.
Financien
Ten
behoeve van de bouw en exploitatie heeft de Laatste Eer een bedrijfsplan
opgesteld.
Dit
bedrijfsplan is in opdracht van de gemeente Delft door Deloitte Consultancy
in getoetst op de realiteit van
gehanteerde uitgangspunten (uit de intentieovereenkomst), de financiën en de
resultaten. De overall conclusie is dat de investeringsplannen en exploitatie
een reëel beeld geven en dat de financiële onderbouwing van het bedrijfsplan
(ook meerjarig) in orde is.
Samenwerking
Op
hoofdlijnen is er eveneens overeenstemming over de gemeentelijke samenwerking
(met de sector Stadsbeheer) voor wat betreft de uitvaartzorg voor begrafenissen
op zowel Iepenhof als Jaffa. De gemeente continueert haar huidige taken.
Overzicht: samenwerkingsrelatie gemeente/DLE
Iepenhof
/begrafenisuitvaarten |
Iepenhof/crematies |
Jaffa/begrafenisuitvaarten |
DLE
eigenaar en exploitant aula |
DLE
eigenaar en exploitant aula |
Gemeente
eigenaar en exploitant aula |
Gemeente
voert regie over begrafenissen -aanmelding/aanvragen komen binnen bij gemeente -
DLE beheert agenda -gemeente
boekt in agenda DLE |
DLE
voert regie over crematies -aanmelding/aanvragen
komen binnen bij DLE -DLE
beheert agenda -DLE
boekt in eigen agenda |
Gemeente
voert regie over begrafenissen -aanmelding/aanvragen
komen binnen bij gemeente -
gemeente beheert agenda -gemeente
boekt in eigen agenda |
Uitvaart zonder aulagebruik Gemeente
is gastheer voor begrafenisuitvaarten, -gemeente
ontvangt bij ingang -gemeente
“loopt voor” naar graf -gemeente
doet ter aarde bestelling -gemeente
begeleidt stoet naar uitgang |
DLE
is gastheer voor crematieplechtigheden |
Uitvaart zonder aulagebruik Gemeente
is gastheer voor begrafenisuitvaarten, -gemeente
ontvangt bij ingang -gemeente
“loopt voor” naar graf -gemeente
doet ter aarde bestelling -gemeente
begeleidt stoet naar uitgang |
Uitvaart met aulagebruik Gemeente
is gastheer voor begrafenisuitvaarten, -gemeente
ontvangt bij ingang -gemeente
“loopt voor” naar aula -gemeente
draagt over aan DLE -DLE
verzorgt auladienst -DLE
draagt over aan gemeente -gemeente
“loopt voor” naar graf -gemeente
doet ter aarde bestelling -gemeente
begeleidt stoet naar koffieruimte dan wel uitgang |
|
Uitvaart met aulagebruik Gemeente
is gastheer voor begrafenisuitvaarten, -gemeente
ontvangt bij ingang -gemeente
“loopt voor” naar aula -gemeente
verzorgt auladienst -gemeente
“loopt voor” naar graf -gemeente
doet ter aarde bestelling -gemeente
begeleidt stoet naar koffieruimte dan wel uitgang |
Opmerkingen bij overzicht
Op zich verandert er niet veel in vergelijking met
de huidige situatie. De gemeente blijft de baas. De enige verandering is dat de gemeente de aula van DLE huurt in
plaats van gebruik van een eigen aula en dat DLE de “planningsagenda” van de
begrafenissen op Iepenhof gaat beheren. Daarnaast zit er in het
“voorloopproces” voor de gemeente een wachtelement. (voor de duur van de
auladienst.)
De bedoeling is nu de intenties over en weer voldoende helder zijn, en er overeenstemming is over de voorwaarden van de gemeente, de uitwerkingsfase kan gaan starten.
Uiteraard
worden in deze uitwerkingsfase de eerder overeengekomen intenties omgezet in harde contractuele afspraken. Hiertoe
zullen een drietal (vervolg) overeenkomsten met de Laatste Eer worden
afgesloten.
1.Erfpachtovereenkomst:
Aangezien
de gronden waarop de aula en crematorium worden gerealiseerd niet in eigendom
worden overgedragen, maar in erfpacht worden uitgegeven, zal hiertoe een
erfpacht- overeenkomst moeten worden opgesteld. In deze overeenkomst worden ook
de belangen van de gemeente veilig gesteld (ondermeer bij vervreemding/fusie
door De Laatste Eer). De hoogte van de grondwaarde bedraagt 256,- per m2 BVO
(exclusief bouwrijp maken).
2.Realisatieovereenkomst:
Door
de Laatste Eer zal voor eigen rekening en risico de aula en crematorium moeten
worden gerealiseerd. Het doel van de realisatie van het crematorium (private exploitatie),
de voorwaarden die hieraan worden gesteld alsmede de rol van zowel gemeente als
de Laatste Eer zullen in een realisatieovereenkomst moeten worden vastgelegd.
3.Samenwerkingsovereenkomst:
Omdat
het crematorium op het terrein van de gemeentelijke begraafplaats Iepenhof
wordt gebouwd, vereist dit nadere afspraken over de wijze waarop gemeente en de
Laatste Eer onderling met elkaar omgaan. Deze gezamenlijke belangen zijn
inmiddels op hoofdlijnen benoemd maar moeten worden geformaliseerd vastgelegd
in een ‘samenwerkingsovereenkomst”.
verder
Tijdpad
Bovengenoemde (vervolg) overeenkomsten zullen de komende maanden worden opgesteld. Na vaststelling daarvan zal De Laatste Eer met het voorbereidingsproces van de bouw kunnen gaan starten. Daarna begint het bouwrijp maken en de bouw zelf.