SAMENWERKINGS-

OVEREENKOMST

 

‘VEILIG UITGAAN DELFT

Dat doen we samen!’

 

 

 

 

 

Deelnemers:

 

Gemeente Delft

 

Koninklijk Horeca Nederland, afdeling Delft

 

Brandweer Delft-Rijswijk

 

Politie Haaglanden

 

Openbaar Ministerie

 

 

 


Voorwoord

 

 

Vanuit het bredere kader Integraal Veiligheidsbeleid met als een van de hoofdthema’s ‘Veiligheid en vrije tijd’ is in Delft in 2004 gestart met de werkgroep ‘Veilig Uitgaan’. De werkgroep kent deelnemers vanuit de Gemeente Delft, Koninklijk Horeca Nederland afdeling Delft, Politie Haaglanden en Brandweer Delft - Rijswijk.

 

Doel van de werkgroep is ervoor te zorgen dat het veilig uitgaan in Delft wordt bevorderd en wordt vastgehouden. Naast het actualiseren van de horecanota, het ontwikkelen en schrijven van de nota ‘Veilig Uitgaan’ willen partijen de inspannings- en resultaatsverplichtingen welke noodzakelijk worden geacht voor het bevorderen en verbeteren van de kwaliteit en de veiligheid in het uitgaansgebied van Delft in deze voorliggende samenwerkingsovereenkomst vastleggen.

 

Voor de totstandkoming van deze samenwerkingsovereenkomst hebben verschillende vergelijkbare samenwerkingsovereenkomsten als basis gediend[1].

 


Inhoudsopgave

 

 

Voorwoord                                                                                                Pagina  1

 

Inhoudsopgave                                                                                          Pagina  2

 

1.       Partijen                                                                                               Pagina  3

 

2.       Uitgangspunten & Overwegingen                                                           Pagina  4

 

3.        

4.       Speerpunten                                                                                       Pagina  5

 

3.1       Gemeente

3.2       Horecaondernemer

3.3       Brandweer

3.4       Politie

3.5       Openbaar Ministerie

3.6               Driehoek

 

5.       Organisatie & Uitvoering                                                                       Pagina  8/9

 

6.       Communicatie & Afstemming                                                               Pagina  9

 

7.       Tijd & Middelen                                                                                   Pagina  9

 

8.       Besluitvorming                                                                                     Pagina  9

 

9.       Onvoorziene omstandigheden                                                               Pagina  9

 

10.   Looptijd, wijziging, voortijdige beëindiging, reikwijdte en

tussentijdse toetreding                                                                         Pagina 10

 

11.       Ondertekening                                                                                     Pagina 11

 

 


1.       Partijen

 

 

a.               Gemeente Delft, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd krachtens artikel 171 lid 1 Gemeentewet door haar burgermeester, de heer mr. drs. G.A.A. Verkerk, hierna te noemen ‘de gemeente’;

 

b.               Koninklijk Horeca Nederland afdeling Delft, vertegenwoordigd door de heer P. Meijkamp, hierna te noemen ‘de horeca’;

 

c.               Brandweer Delft - Rijswijk, vertegenwoordigd door de commandant, de heer ing. J. Bron, hierna te noemen ‘de brandweer’;

 

d.               Politie Haaglanden, vertegenwoordigd door de bureauchef, de heer M. van Tol, hierna te noemen’ de politie’;

 

e.               Openbaar Ministerie, vertegenwoordigd door Officier van Justitie, de heer mr. C.J.L. van Dam MPM, hierna te noemen ‘het OM’.


2.       Uitgangspunten & Overwegingen

 

Uitgangspunt

 

Sinds enkele jaren is er een sterke roep om de veiligheid in de samenleving te vergroten. Ook Delft hecht veel waarde aan een goed veiligheidsbeleid. De veiligheid in het uitgaansgebied in de Gemeente Delft behoeft structurele aandacht van alle betrokken partijen. Een verankering van het samenwerkingsverband en hieraan gekoppeld heldere afspraken over taken en verantwoordelijkheden draagt in belangrijke mate bij aan een verbetering van de veiligheid in uitgaansgebieden. Deze verbetering is in het belang van alle partijen.

 

Partijen hebben besloten de voorliggende samenwerkingsovereenkomst te sluiten. Daarin overwegende dat:

 

-                      De afspraken van de samenwerkingsovereenkomst gelden als aanvullend op bestaande wet- en regelgeving;

-                      Delft zich verder wil blijven ontwikkelen tot een gezellige en veilige uitgaansstad;

-                      De partijen gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het bieden van een kwalitatief goede en veilige uitgaansomgeving voor betrokkenen;

-                      De betrokken partijen zich aan de verantwoordelijkheid verbinden middels deze samenwerkingsovereenkomst;

-                      Het resultaat van de samenwerking zal zijn dat uitgaan in de uitgaansgebieden van Delft kwalitatief beter, veiliger en gezelliger wordt;

-                      Partijen inspanningen willen leveren om een goed evenwicht te creëren tussen wonen, werken en uitgaan in Delft;

-                      De gemeente en haar diensten opereren vanuit hun wettelijke taken op alle veiligheidsaspecten (sociaal en fysiek). De inzet is gericht op het bevorderen en waarborgen van de veiligheid voor alle partijen;

-                      Het Openbaar Ministerie zich inzet om tot een adequate en spoedige afhandeling te komen van strafbare feiten die in verband staan met de kwaliteit van het uitgaansleven. Het Openbaar Ministerie een vervolgingsbeleid voert dat de in (het kader van) de samenwerkingsovereenkomst neergelegde afspraken steunt;

-                      De politie vanuit haar wettelijke taakopdracht in de handhaving van de openbare orde, opsporing en hulpverlening opereert. Zij waar mogelijk in het kader van de privacywetgeving in een gezamenlijke aanpak van problemen met partners informatie zal delen. De inzet gericht is op vergroting van de veiligheid van de gebruikers van het uitgaansgebied;

-                      De horeca opereert vanuit zowel een economisch belang als vanuit een maatschappelijke verantwoording en draagt van daaruit zorg voor een prettig en veilig uitgaansklimaat voor zowel uitgaanspubliek als medewerkers, zonder verstoring van het woonklimaat;

-                      De voorliggende overeenkomst op het voornemen zoveel mogelijk concrete afspraken te maken om invulling te geven aan de publiek-private samenwerking stoelt;

-                      Actieve communicatie over de gezamenlijke afspraken en ook over de resultaten naar verwachting een positieve bijdrage zal leveren aan de veiligheidsbeleving;

-                      De Gemeente Delft alcoholmatiging hoog op de agenda heeft staan.

 


3.       Speerpunten

 

Partijen komen op voorhand overeen inspanningen te verrichten met betrekking tot een aantal speerpunten:

 

3.1 Gemeente Delft

 

a.   Regiefunctie

-          De gemeente is verantwoordelijk voor het uitvoeren en de handhaving van wet- en regelgeving. Hierdoor is de gemeente opsteller van het veiligheidsbeleid;

-          De gemeente is verantwoordelijk voor de coördinatie van het geldende veiligheidsbeleid;

-          De gemeente treft maatregelen met betrekking tot het toezicht;

-          De gemeente draagt zorg voor de kwaliteit en de aantrekkelijkheid van de openbare ruimte. Zaken als goede verlichting van de openbare ruimte, straatmeubilair, parkeerfaciliteiten voor auto’s en fietsen dragen bij aan het vergroten van gevoelens van veiligheid;

-          De gemeente heeft de initiatiefrol in het komen tot een geïntegreerd horecabeleid;

-          De gemeente draagt zorg voor een 2 of 3-wekelijks horecaoverleg tussen gemeente, horecaondernemers, politie en eventuele externe partners;

-          De gemeente draagt zorg voor een 3 maandelijks bestuurlijk overleg tussen de burgemeester en de lokale voorzitter van Koninklijk Horeca Nederland;

b. Evenementenbeleid

-          De gemeente zorgt voor een eenduidig evenementenbeleid;

-          De gemeente zorgt voor toezicht op de te houden evenementen aan de hand van de Algemene Plaatselijke Verordening;

-          De gemeente draagt zorg voor een duidelijk aanspreekpunt en een afdoende afstemming van evenementen;

c. Openingstijden

-          De gemeente draagt zorg voor het openingstijdenbeleid;

-          De gemeente zorgt voor de evaluatie van het beleid met de ondernemers en de omwonenden;

d. Parkeren en routing

-          De gemeente draagt zorg voor voldoende parkeermogelijkheden voor bezoekers in het uitgaansgebied door realisatie van verschillende parkeergarages;

-          De gemeente zorgt voor een duidelijke verwijzingen vanaf de parkeergarages naar het uitgaansgebied en kan zo de bewegingen van het uitgaanspubliek positief beïnvloeden;

-          De gemeente draagt zorg voor de kwaliteit van de bereikbaarheid van het uitgaansgebeid door verlichte routes, openingstijden van de parkeergarages en voldoende bewaakte en onbewaakte fietsparkeerplekken, e.d.;

e. Toezicht en handhaving

-          De gemeente zorgt voor toezicht en handhaving van de aspecten waarvoor in de wet- en regelgeving geen specifieke controleurs zijn aangewezen. De medewerkers van milieutoezicht en TOR vervullen hierbij een belangrijke taak. Het gaat hier voornamelijk om het tegengaan van overlast en ergernissen van allerlei aard zoals terrassen, vuil, geluid, etc;

f.  Meetbaar maken effecten

-          De gemeente voert regelmatig in samenwerking met andere betrokken partijen onderzoeken uit om te toetsen, zomogelijk, of de maatregelen effect hebben op de veiligheid en een toename veroorzaken op de veiligheidsbeleving;


g. Preventie

-          De gemeente draagt zorg voor een voorlichtingsaanbod ter voorkoming van drank- en drugsgebruik. Het aanbod is met name gericht op jongeren, ouders en intermediairen en bestaat onder meer uit activiteiten binnen basisscholen, scholen voor voortgezet onderwijs, studentenverenigingen, sociaal cultureel werk;

h. Verslavingsproblematiek

-          De gemeente heeft in de Algemene Plaatselijke Verordening een aantal gebieden aangewezen waar alcohol op de openbare weg verboden is. Toezicht Openbare Ruimte heeft hier een belangrijke controlerende functie;

-          De gemeente komt met een nota ten aanzien van alcoholmatiging in commerciële en de non-commerciële horeca (sportverenigingen, sociaal cultureel werk, studentenverenigingen). Hierbij zal actief gebruik gemaakt worden van de wettelijke mogelijkheden (o.a. Drank- en horecawet) en gaat speciale aandacht uit naar het handhaven van leeftijdsgrenzen t.a.v. de verkoop van alcohol;

-          De gemeente heeft een coffeeshopnota vastgesteld;

-          De gemeente pakt de drugsoverlast aan door hotspots aan te wijzen en te zorgen voor toezicht en handhaving;

-          De gemeente draagt zorg voor voldoende laagdrempelige voorzieningen waar men terecht kan voor consultatie- en behandeling m.b.t. verslavingsproblematiek.

 

3.2 Horecaondernemers

 

a. Huisregels/deurbeleid

-          De horecaondernemer verplicht zich om gedrag- en huisregels op te stellen en bekend te maken door deze op een zichtbare plek te hangen in de onderneming;

-          De horecaondernemers hanteren een duidelijk toelatings- en deurbeleid;

-          Het deurbeleid heeft het uitgangspunt dat bezoekers niet worden gediscrimineerd. Er worden alleen functionele eisen gesteld. De horecaondernemers zorgen voor goede opleiding en instructie van het eigen personeel;

-          De horecaondernemer spreekt klanten aan die zich niet aan de huisregels houden;

b. Evenementenbeleid

-          De horecaondernemer draagt er zorg voor dat bij een aantal evenementen in de openbare ruimte gebruik gemaakt wordt van kunststof glazen en/of papieren bekers;

c. Omgeving

-          De horecaondernemer draagt zorg voor een opgeruimde omgeving in de directe nabijheid van het horecabedrijf;

-          De horecaondernemer zorgt dat de overlast van geluidsinstallaties of levende muziek wordt beperkt door zich te houden aan de geldende normen van de gemeente Delft;

d. Toezicht

-          De horecagelegenheden houden zich bij het gebruik maken van portiers aan de geldende eisen die gesteld worden op basis van de Wet op de Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus;

e. Aangifte/melding

-          De horecaondernemer dient aangifte te doen van overtredingen en delicten.

-          Indien de horecaondernemer afziet van aangifte, dient er melding van het voorval te worden gemaakt bij de politie;

f.  Techniek

-          De horecaondernemer gaat in overleg met de politie indien er suggesties leven tot het aanbrengen van alarmknoppen, het installeren van camera’s, etc;


g. Alcoholmatiging

-          De horecaondernemers en de aanwezige leidinggevenden zijn in het bezit van het diploma ‘sociale hygiëne’ en van de ondernemer wordt verwacht dat hiernaar wordt gehandeld;

-          De horeca dient verantwoordelijk om te gaan met het schenken van alcohol;

h. Brandveiligheid

-          De ondernemer van een horecabedrijf draagt primair de verantwoordelijkheid voor de brandveiligheid van de onderneming;

-          Om een brandveilig gebruik van panden te bevorderen is in 1992 de gebruikersvergunning geïntroduceerd. De horecaondernemer is aanspreekbaar voor een brandveilige exploitatie van de horeca-inrichting conform de afgegeven vergunning en/of de betreffende horeca-inrichting algemeen geldende regels betreffende brandveiligheid;

-          De horecaondernemer treft direct alle daartoe door de brandweer of van gemeentewege voorgeschreven brandwerende voorzieningen dan wel bouwkundige maatregelen om een zo brandveilig mogelijk gebruik van de inrichting te waarborgen;

-          De horecaondernemer is verantwoordelijk voor geschikte brandblussers die direct gebruikt kunnen worden. Deze brandblussers zijn opgehangen op zichtbare en bereikbare plaatsen en zijn bovendien jaarlijks gecontroleerd;

-          De horecaonderneming ziet erop toe dat er ter voorkoming van brandgevaar, geen brandgevaarlijke materialen of versieringen zijn aangebracht.

 

3.3  Brandweer Delft - Rijswijk

 

a. + b.  Voorkomen van brandgevaar en ongevallen

-          Het door de brandweer op grond van artikel 1 lid 4 sub a van de Brandweerwet 1985 feitelijk uitvoeren van de zorg voor het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van de ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt;

c. Verlening/controle/handhaving vergunningen

-          Het door de brandweer verlenen en controleren van gebruiksvergunningen van horecaondernemingen;

d. Advisering brandveiligheid

-          De brandweer is aanspreekpunt voor advies en voor vragen vanuit de horecaondernemers met betrekking tot brandveiligheid.

 

3.4 Politie Haaglanden

 

a. Handhaving

-          De politie draagt zorg voor eenduidige aanpak van overtredingen en misdrijven. De politie heeft vanuit de Politiewet een duidelijke taak ten aanzien van handhaving van de openbare orde en hulpverlening;

-          De politie treedt consequent op tegen ondernemers die zich niet houden aan de geldende regels en verplichtingen;

-          De politie treedt op tegen bezoekers van het uitgaansgebied welke zich op de openbare weg begeven met alcoholische dranken;

b. Zichtbaar aanwezig

-          De politie draagt zorg voor het zichtbaar en opvallend aanwezig zijn in het uitgaansgebied op momenten dat dat is vereist. Optreden gebeurt bij voorkeur in een uniform;

c. Ondersteuning

-          De politie wordt geacht zo spoedig mogelijk te handelen naar aanleiding van meldingen;

-          De politie wordt geacht op plaatsen waar nodig ondersteuning te bieden;

-          De politie treedt op tegen personen aan wie door de ondernemer de toegang tot het horecabedrijf is ontzegd en welke hieraan geen gevolg willen geven;

d. Collectieve informatie/voorlichting

-          Ten behoeve van de horecaondernemers zijn bij de politie vaste aanspreekpunten/contactfunctionarissen voor informatie en voorlichting.

 

3.5 Openbaar Ministerie

 

a. Informatie

-          Het OM is verantwoordelijk voor de opsporing van strafbare feiten, de vervolging van strafbare feiten en toezicht op de uitvoering van de strafvonnissen;

b. Lik op stuk beleid

-          Het OM is verantwoordelijk voor de het lik-op-stuk beleid;

 

3.6 Driehoek

 

a. Prioriteren

-          Het OM, de politie en de burgemeester kunnen bepalen aan welke zaken prioriteit wordt gegeven.

 

4.       Organisatie & Uitvoering

 

4.1    Overlegstructuur

 

In het kader van deze overeenkomst vindt één keer per jaar een overleg plaats tussen de ondertekenaars omtrent de voortgang, resultaten en stand van zaken van de samenwerkingsovereenkomst. De gemeente is de procesbewaker van de overeenkomst en verzorgt de vergaderruimte, de agenda en het verslag. Indien één van de ondertekende partijen noodzaak ziet een extra overleg in te lassen zal er vanuit de gemeente een verzoek aan de overige partijen worden gericht.

 

Naast het bestuurlijke overleg is er een werkgroep commerciële horeca bestaande uit vertegenwoordigers van de gemeente Delft, Koninklijk Horeca Nederland, de brandweer en de politie. De gemeente faciliteert dit overleg en vervult in deze werkgroep de regiefunctie. De verdere rolverdeling en taakverdeling worden onderling vastgesteld.

 

 

4.2    Uitvoering & Evaluatie

 

De samenwerkingsovereenkomst met de gemaakte afspraken zal onder regie van de gemeente Delft halfjaarlijks worden geëvalueerd. Op basis van de door partijen opgedane ervaringen kan in een gezamenlijk overleg besloten worden om de thans gemaakte afspraken bij te stellen, aan te vullen of te verwijderen.

 

 

5.       Communicatie & Afstemming

 

De partijen dragen zorg voor een zorgvuldige communicatie naar en afstemming met de eigen achterban. De gemeente Delft draagt zorg voor de publiciteit en voorlichting met als doel een veilig uitgaan in Delft te bevorderen. Hierbij zullen de gemaakte afspraken op de daarvoor gebruikelijke manieren aan een breed publiek bekend worden gemaakt, waarbij speciaal aandacht wordt geschonken aan jeugdigen en het uitgaanspubliek. Koninklijk Horeca Nederland zorgt voor de berichtgeving naar de leden in Delft.

De vertegenwoordigers van de samenwerkingspartijen spannen zich in om het beleid van de eigen organisatie en het beleid van het samenwerkingsverband op elkaar af te stemmen.

 

 

6.       Tijd & Middelen

 

Voor het in stand houden van de samenwerking zullen de samenwerkende partijen uren en/of middelen ter beschikking stellen.

Bij de uitvoering van de geselecteerde maatregelen in de samenwerkingsovereenkomst worden per maatregel financiële afspraken gemaakt, waarbij in principe iedere partij zorg draagt voor de hem geëigende kosten.

 

 

7.       Besluitvorming

 

Partijen komen in gezamenlijk overleg tot besluitvorming. Indien in dit verband met de uitvoering van deze overeenkomst tussen partijen een verschil van mening ontstaat, zal dit in onderling overleg en redelijkheid worden opgelost, al dan niet ondersteund door inschakeling van een onafhankelijke derde persoon of instantie. De uitvoering van wettelijke taken en het nakomen van wettelijke verantwoordelijkheden dient hierbij als uitgangspunt.

 

 

8.       Onvoorziene omstandigheden

 

Gedurende de looptijd van de samenwerkingsovereenkomst kunnen zich onvoorziene omstandigheden voordoen, waarbij telkens rekening dient te worden gehouden met de feiten en omstandigheden van dat moment, zoals:

-          Escalatie op het gebied van criminaliteit en brandveiligheid en andere calamiteiten;

-          Bouw- en herinrichtingswerkzaamheden in het uitgaansgebied;

-          Verandering van wet- en regelgeving, richtlijnen en inzichten;

-          Verandering van samenstelling en omvang van het uitgaanspubliek.

In dergelijke gevallen zullen de betrokken partijen van de samenwerkingsovereenkomst samen tot een besluit komen hoe met de gewijzigde omstandigheden zal worden omgegaan.

 

 

9.       Looptijd, wijziging, voortijdige beëindiging, reikwijdte en tussentijdse toetreding

 

De samenwerkingsovereenkomst geldt voor de duur van twee jaar na ondertekening. In onderling overleg met inachtneming van de evaluatieresultaten wordt de samenwerkings-overeenkomst met twee jaar verlengd.

De sector Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente Delft fungeert als aanspreekpunt voor vragen en opmerkingen over de inhoud van de samenwerkingsovereenkomst.

Partijen treden in overleg over de noodzaak van wijziging of beëindiging van deze samenwerking indien:

-          De verplichtingen uit deze samenwerkingsovereenkomst niet worden nagekomen;

-          Door anderen dan bij de samenwerkingsovereenkomst betrokken partijen te kennen geven tot deze overeenkomst te willen toetreden;

-          Door één van de betrokken partijen een aanvullend onderwerp wordt voorgedragen voor opname in de samenwerkingsovereenkomst of een onderwerp wordt voorgedragen ter verwijdering uit de samenwerkingsovereenkomst;

-          Periodieke evaluatie aanleiding geeft tot een besluit tot wijziging/ beëindiging van deze samenwerkingsovereenkomst;

-          Wijzigingen in de wet- en regelgeving, die van dien aard zijn dat de samenwerking redelijkerwijs niet kan worden voortgezet, of bepaalde delen daarvan niet kunnen worden voortgezet.

 

De gemeente Delft draagt zorg voor de aanpassingen in de samenwerkingsovereenkomst en het ter kennisname verzenden van de aangepaste samenwerkingsovereenkomst naar alle betrokken partijen.

De partijen komen in vergadering bijeen voor overleg als bedoeld hierboven binnen één maand nadat een partij de wens daartoe schriftelijk kenbaar heeft gemaakt. Indien het overleg niet binnen een termijn van één maand na de eerste vergadering ter zake tot overeenstemming heeft geleid, is elke partij gerechtigd deze overeenkomst schriftelijk op te zeggen. Opzegging door een partij verplicht de overige partijen met elkaar te overleggen over de continuering dan wel beëindiging van deze samenwerkingsovereenkomst.


10.   Ondertekening

 

Deze samenwerkingsovereenkomst is tot stand gekomen in gezamenlijk overleg tussen de gemeente Delft, Koninklijke Horeca Nederland afdeling Delft, Brandweer Delft-Rijswijk, Politie Haaglanden en het Openbaar Ministerie.

 

De samenwerkingsovereenkomst is ondertekend, te Delft, op xx xx 2007 door:

 

 

 

Gemeente Delft, vertegenwoordigd door de burgermeester, de heer mr. drs. G.A.A. Verkerk.

 

 

 

 

Koninklijk Horeca Nederland afdeling Delft, vertegenwoordigd door de heer P. Meijkamp.

 

 

 

 

Brandweer Delft - Rijswijk, vertegenwoordigd door de commandant, de heer ing. J. Bron.

 

 

 

 

Politie Haaglanden, vertegenwoordigd door de bureauchef, de heer M. van Tol.

 

 

 

 

Openbaar Ministerie, vertegenwoordigd door de Officier van Justitie, de heer mr. C.J.L. van Dam MPM.

 

 

 

 

 



-          [1]          www.projectveiligegemeenten.nl

www.hetccv.nl

www.vng.nl