Het
vorige en het huidige kabinet zetten in op de vorming van de
Veiligheidsregio’s. De veiligheidsregio heeft tot doel, door schaalvergroting,
de gecoördineerde multidisciplinaire voorbereiding op en bestrijding van crisis
en rampen te verbeteren.
De
vorming van Veiligheidsregio’s is neergelegd in een wetsvoorstel wat eind vorig
jaar voor advies naar de Raad van State is gezonden. De Wet op
Veiligheidsregio’s integreert de Brandweerwet 1985, de Wet rampen en zware
ongevallen (WRZO) en de Wet
geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen.
Het
Algemeen Bestuur (AB) in de Hulpverleningsregio Haaglanden (HRH) heeft in zijn
vergadering van 25 oktober jl. besloten een start te maken met de ontwikkeling
van de Veiligheidsregio Haaglanden.
De
HRH ziet de regionalisering (fusie) van de brandweer als eerste stap op weg
naar de Veiligheidsregio's, deze regionalisering van de brandweerzorg is
eveneens een voorwaarde voor de vorming van een volwaardige Veiligheidsregio.
De
regionaal brandweercommandant heeft van de HRH de opdracht gekregen om een
projectorganisatie te organiseren om te komen tot één regionaal brandweerkorps
op 1 januari 2008. Bijgevoegd projectplan, behandeld in de vergadering van het
ABHRH van 5 januari jl. geeft het traject aan. De voorbereidingen voor deze
regionalisering zijn nu in volle gang.
De
HRH neemt hierbij als uitgangspunt regionalisering op basis van verlengd lokaal
bestuur (zie rapport van de VNG-commissie Brouwer “Krachten bundelen voor
veiligheid- Regionaal denken, lokaal doen”
uit 2002).
De
bestaande gemeentelijke politiek-bestuurlijke inbedding en daarna ook het gezag
over brandweer, geneeskundige hulpverlening en rampenbestrijding vormen daarbij
het uitgangspunt.
Dit
betekent een eenduidige samenwerking van gemeenten op het basisniveau, maar ook
dat gemeenten daarnaast de mogelijkheid hebben om zo nodig boven het
basisniveau afspraken te maken.
Voor
het project regionalisering is een bestuurlijke stuurgroep ingesteld waarin de burgemeesters
van de 9 gemeenten in de regio Haaglanden zitting hebben. De bestuurlijke
stuurgroep geeft richting aan de voorgenomen regionalisering en de voortgang
wordt bewaakt.
De
ambtelijke stuurgroep wordt gevormd door commandanten van de brandweer. De
ambtelijke stuurgroep wordt voorgezeten door de regionaal commandant
(opdrachtnemer)
Voorts
is een overleg opgestart met gemeentesecretarissen en commandanten. Dit ter
voorbereiding op de regionalisering om invulling te geven aan de taken op het
gebied van vergunningverlening en crisisbeheersing. Gewaarborgd moet worden dat
de verbinding met de gemeentelijke organisatie blijft bestaan. Zo zal er een
duidelijke organisatie-structuur worden gemaakt waarin de verhouding tussen
regionale organisatie en de gemeente is vastgelegd en de noodzakelijke
afstemming is gewaarborgd.
Het samenvoegen (fuseren) van de lokale
brandweerkorpsen heeft binnen de gemeenten geen grote gevolgen.
Bij de fusie van de brandweerkorpsen Delft en
Rijswijk tot Brandweer Delft-Rijswijk is al aangegeven dat er sprake was van
een landelijke ontwikkeling op het gebied van veiligheidsbeleid die zich
richten op de vorming van Veiligheidsregio’s. Ook toen was de tendens binnen de
Hulpverleningsregio Haaglanden de Veiligheidsregio van onderaf aan te bouwen.
De vorming van brandweer Delft-Rijswijk paste binnen
deze tendens en de opgedane expertise binnen de gemeenten en de brandweer is
van betekenis bij de opbouw en inrichting van de Veiligheidsregio.
Overigens participeren de gemeenten Delft en
Rijswijk reeds in de Hulpverleningsregio Haaglanden. De gemeenten zijn
deelnemer en de brandweer verricht de hieruit voortvloeiende taken uit.
De nieuw te vormen regionale brandweer zal ten
opzichte van de gemeente net als nu functionaliseren. Onderwerpen die in het
overleg met de gemeentesecretarissen aan de orde kunnen komen zijn o.a.
vergunningverlening en rampenbestrijding en de aansluiting van de lokale
brandweer manager met het gemeentelijke managementteam.
De nieuw te vormen regionale brandweer zal gebaseerd
zijn op de Wet gemeenschappelijke regelingen en is daarmee een vorm van
verlengd lokaal bestuur. Vooralsnog blijft de huidige financieringssystematiek
gehandhaafd.
Brandweer Delft-Rijswijk is bij de fusie reeds
financieel ontvlochten uit de begroting van de gemeente. De huidige bijdrage
aan de Hulpverleningsregio is apart opgenomen in de gemeentelijke begroting.
Met de gemeente Delft heeft brandweer Delft-Rijswijk
een dienstverlenings-overeenkomst afgesloten over ondersteuning voor de
middelenfuncties. Deze overeenkomst eindigt bij de vorming van de regionale
brandweer.
De daadwerkelijke financiële gevolgen zijn op dit moment
nog niet inzichtelijk. Inzet is dat de vorming van de regionale brandweer
budgettair neutraal geschiedt. Op termijn kunnen efficiency voordelen worden
bereikt. Vooralsnog vormen de huidige brandweerbegroting en de regionale
begroting het financiële kader. Hierbij is uiteraard geen rekening gehouden met
ontwikkelingen die los staan van de regionalisering.
De nieuw te vormen regionale brandweer zal conform
de Wet op de Ondernemingsraden (WOR) gaan werken.
Voor
het fusie traject wordt gewerkt aan een overgangs ondernemingsraad.
De
communicatie en informatieoverdracht naar colleges en gemeente raden gaan via
de gebruikelijke besluitvormingstrajecten in de gemeenten. Om uniformiteit van
informatie aanlevering te bevorderen zal er met regelmaat regionaal een bestuurlijk informatiebulletin
worden geleverd, zodat colleges en raden geďnformeerd blijven over de voortgang
van het proces.
Burgemeester en wethouders
van Delft
Burgemeester en wethouders
van Rijswijk