Sinds
mei 2007 zijn de ongevallengegevens van 2006 beschikbaar. Er is door het
vakteam Mobiliteit een aantal analyses uitgevoerd om de recente stand van zaken
met betrekking tot de (objectieve) verkeersveiligheid in Delft weer te geven.
In de analyse zijn de laatste vijf volledige jaren (2002 t/m 2006) beschouwd.
Hoofdstuk
2 gaat in op de ontwikkeling van ongevallen en slachtoffers in Delft,
Haaglanden en Nederland. In hoofdstukken 3 tot en met 5 wordt ingegaan op
diverse ongevalkenmerken zoals de aard van de ongevallen, de leeftijd en de
vervoerwijze van slachtoffers en het type infrastructuur (wegencategorieën,
typen fietsvoorziening). Hoofdstuk 6 behandelt de verkeersveiligheid per wijk
en in hoofdstuk 7 worden de verkeersongevallenconcentraties (wegvakken of
kruispunten) opgesomd. deze memo eindigt met de conclusies in hoofdstuk 8.
Een
opmerking over registratiegraad: niet alle ongevallen worden geregistreerd.
Naarmate de ernst van het ongeval hoger is, neemt ook de registratiegraad toe.
De gemiddelde (landelijke) registratiegraad is als volgt:
·
ongevallen
met verkeersdoden: 92%;
·
ongevallen
met ziekenhuisopname: 60%;
·
ongevallen
met spoedeisende hulp: 15%;
·
ongevallen
met lichtgewonden of uitsluitend materiële schade: 22%.
De
nauwkeurigheid waarmee een ongevallenanalyse kan worden uitgevoerd, is sterk
afhankelijk van de registratiegraad van ongevallen. In het Lokaal Verkeers- en
VervoersPlan (LVVP) is reeds gepleit om de registratiegraad binnen Haaglanden,
met medewerking van de politie, te verhogen.
2. Trends ongevallen en slachtoffers
Tabel
1 geeft een overzicht van de ongevallen en slachtoffers per jaar. In figuur 1
is de ontwikkeling van de slachtoffers in Delft weergegeven. In deze figuur
staat ook de doelstelling volgens de landelijke Nota Mobiliteit: 30% minder
doden en 7,5% minder ziekenhuisgewonden in 2010 ten opzichte van het gemiddelde
over 2001 t/m 2003; er geldt geen doelstelling voor lichtgewonden.
Jaar |
ongevallen |
slachtoffers |
|||||
|
letsel |
UMS* |
Totaal |
dood |
ziekenhuis opname |
licht gewond |
Totaal |
2002 |
185 |
987 |
1172 |
7 |
49 |
173 |
229 |
2003 |
140 |
470 |
610 |
0 |
28 |
137 |
165 |
2004 |
140 |
398 |
538 |
2 |
29 |
130 |
161 |
2005 |
118 |
403 |
521 |
0 |
24 |
106 |
130 |
2006 |
109 |
360 |
469 |
2 |
25 |
92 |
119 |
Tabel 1: Ongevallen en slachtoffers per jaar in Delft
Figuur 1: Ontwikkeling slachtoffers in Delft
In
2006 zijn 469 ongevallen op Delfts grondgebied geregistreerd. Dit zijn
beduidend minder ongevallen dan in de voorgaande jaren. Het niet met zekerheid
te zeggen of het aantal ongevallen daadwerkelijk gedaald is of dat de
registratiegraad in 2006 minder is geweest.
In
2006 gebeurden 109 ongevallen met letsel. Dit is minder dan de voorgaande
jaren. De registratiegraad van letselongevallen is vrij hoog; er mag aangenomen
worden dat het hier ook daadwerkelijk om een daling gaat.
Bij
de letselongevallen vielen helaas twee verkeersdoden te betreuren (één op het
kruispunt Mekelweg / Cornelis Drebbelweg en één op de Aart van der Leeuwlaan
ter hoogte van huize Abtswoude). Er vielen 25 slachtoffers met ziekenhuisopname
(één meer dan in 2005, lager dan de overige jaren) en 92 lichtgewonden (minder
dan de voorgaande jaren). Zowel het aantal doden als het aantal
ziekenhuisgewonden ligt nu al onder de doelstelling volgens de landelijke Nota
Mobiliteit.
Figuur 2 geeft de ontwikkeling van slachtoffers in Delft, Haaglanden en
Nederland weer.
Figuur 2: Ontwikkeling slachtoffers (index) in Delft,
Haaglanden en Nederland
Het
aantal slachtoffers daalt in Delft sterker dan in Haaglanden en in Nederland.
Het aantal slachtoffers is in Delft bijna gehalveerd ten opzichte van 2002.
3. Aard ongevallen
Tabel
2 geeft een overzicht van het aantal letselongevallen, onderverdeeld naar
ongevalaard, per jaar. In figuur 3 staat een cirkeldiagram met de gemiddelde
procentuele verdeling van de slachtoffers naar aard.
jaar |
Eenzijdig |
Kop-staart |
Flank |
Frontaal |
Los voorwerp |
Vast voorwerp |
Dier |
Geparkeerd voertuig |
Voetganger |
Onbekend |
2002 |
9 |
36 |
55 |
28 |
0 |
15 |
0 |
16 |
20 |
6 |
2003 |
8 |
23 |
56 |
18 |
1 |
12 |
0 |
9 |
12 |
1 |
2004 |
7 |
23 |
59 |
26 |
0 |
10 |
0 |
4 |
11 |
0 |
2005 |
5 |
22 |
50 |
15 |
1 |
10 |
0 |
4 |
9 |
2 |
2006 |
4 |
18 |
44 |
18 |
0 |
6 |
0 |
7 |
11 |
1 |
Tabel 2: Letselongevallen naar aard per jaar
De
meeste ongevallen in Delft zijn flankongevallen (gemiddeld 38%), gevolgd door
kop-staart botsingen (18%) en frontale botsingen (15%). Dit beeld is per jaar
nagenoeg gelijk.
Figuur 3: Procentuele verdeling letselongevallen naar
aard (gemiddelde 2002 t/m 2006)
4. Slachtoffers naar leeftijd en vervoerwijze
Tabel
3 geeft het aantal slachtoffers per duizend inwoners per leeftijdsklasse weer.
Door de slachtoffers te relateren aan inwoneraantallen, kan de
verkeersveiligheid in de verschillende leeftijdsklassen onderling worden
vergeleken.
jaar |
0-4 jaar |
4-12 jaar |
12-16 jaar |
16-18 jaar |
18-25 jaar |
25-60 jaar |
>= 60 jaar |
2002 |
0,286 |
0,696 |
2,615 |
7,065 |
2,816 |
2,753 |
1,699 |
2003 |
0,000 |
0,464 |
2,288 |
4,857 |
2,568 |
1,734 |
1,577 |
2004 |
0,000 |
0,232 |
3,595 |
6,182 |
1,574 |
1,774 |
1,517 |
2005 |
0,286 |
0,580 |
1,307 |
3,974 |
1,739 |
1,530 |
0,789 |
2006 |
0,000 |
0,696 |
1,307 |
5,740 |
1,574 |
1,244 |
0,910 |
Tabel 3: Slachtoffers per 1000 inwoners naar leeftijd
per jaar
Weggebruikers
van 16 tot 18 jaar zijn aanzienlijk vaker slachtoffer bij ongevallen dan
overige weggebruikers (gebaseerd op het aantal slachtoffers per 1000 inwoners).
Bijna zes op de duizend 16 tot 18 jarigen raakte in 2006 als gewond bij een
verkeersongeval. In 2005 was dit beduidend minder; helaas zette de dalende
trend van betrokkenheid van 16 tot 18 jarigen in 2006 niet door.
In
tabel 4 zijn de slachtoffers per jaar, uitgesplitst naar vervoerwijze,
weergegeven.
jaar |
Personenauto |
Bestelauto |
Vrachtauto |
Motor |
Fiets |
Bromfiets |
Voetganger |
Railvoertuig |
Overige voertuigen |
Dier |
2002 |
99 |
2 |
1 |
12 |
54 |
40 |
21 |
0 |
0 |
0 |
2003 |
58 |
7 |
1 |
4 |
45 |
39 |
11 |
0 |
0 |
0 |
2004 |
55 |
1 |
4 |
5 |
52 |
32 |
10 |
0 |
1 |
0 |
2005 |
30 |
1 |
1 |
7 |
52 |
28 |
10 |
0 |
0 |
0 |
2006 |
31 |
1 |
0 |
6 |
46 |
22 |
12 |
0 |
0 |
0 |
Tabel 4: Slachtoffers naar vervoerwijze per jaar
Binnen
alle vervoerwijzen is een dalende trend van het aantal slachtoffers te zien. In
2006 vielen 46 fietsslachtoffers en 22 bromfietsslachtoffers. Dit is lager dan
de voorgaande jaren (met uitzondering van 45 fietsslachtoffers in 2003).
Landelijk is er sprake van een stijging van fietsongevallen.
5. Overige kenmerken
In
tabel 4 staan de letselongevallen per wegbeheerder per jaar.
jaar |
Rijk |
Provincie |
Gemeente |
2002 |
34 |
7 |
144 |
2003 |
14 |
4 |
122 |
2004 |
14 |
5 |
121 |
2005 |
14 |
5 |
99 |
2006 |
11 |
5 |
93 |
Tabel 4: Letselongevallen naar wegbeheerder per jaar
Bij
alle wegbeheerders op Delfts grondgebied is een dalende trend waarneembaar. In
2006 gebeurden er 11 letselongevallen op Rijkswegen, 5 letselongevallen op
Provinciale wegen en 93 letselongevallen op gemeentelijke wegen.
Tabel
5 toont de letselongevallen per kilometer weglengte per wegencategorie. Door
de letselongevallen te relateren aan weglengte, kan de verkeersveiligheid op de
diverse wegencategorieën worden vergeleken.
jaar |
stroomweg |
ontsluitingsweg* |
erftoegangsweg |
2002 |
1,145 |
0,581 |
0,152 |
2003 |
0,465 |
0,461 |
0,109 |
2004 |
0,537 |
0,521 |
0,081 |
2005 |
0,537 |
0,421 |
0,067 |
2006 |
0,394 |
0,260 |
0,105 |
*
Wijkontsluitingswegen en gebiedsontsluitingswegen zijn in dit overzicht
samengevoegd
Tabel 5: Letselongevallen per kilometer weglengte naar
wegcategorie per jaar
Op
Erftoegangswegen (30 km/u) gebeurden de minste op letselongevallen per
kilometer weglengte. Wel valt op dat het aantal letselongevallen per kilometer
weglengte op erftoegangswegen in 2006 hoger is dan in 2004 en 2005. Op gebieds-
en wijkontsluitingswegen (50 km/u) is het aantal letselongevallen per kilometer
weglengte in 2006 fors gedaald ten opzichte van voorgaande jaren. Ook op
stroomwegen is in 2006 een daling waarneembaar.
In
tabel 6 zijn de letselongevallen per kilometer weglengte voor de diverse typen
fietsvoorzieningen weergegeven. Door de letselongevallen te relateren aan
weglengte, kan de verkeersveiligheid van de verschillende fietsvoorzieningen
onderling worden vergeleken.
jaar |
gemengd |
fietsstrook |
suggestie |
fietspad |
bromfietspad |
2002 |
0,023 |
0,284 |
0,225 |
0,152 |
0,278 |
2003 |
0,032 |
0,142 |
0,225 |
0,152 |
0,186 |
2004 |
0,018 |
0,331 |
0,000 |
0,095 |
0,093 |
2005 |
0,037 |
0,095 |
0,000 |
0,076 |
0,155 |
2006 |
0,041 |
0,047 |
0,225 |
0,071 |
0,124 |
Tabel 6: Letselongevallen per kilometer weglengte naar
type fietsvoorziening per jaar
Op
wegen zonder fietsvoorzieningen (veelal erftoegangswegen) en op wegen met
fietsstroken gebeurden in 2006 relatief de minste letselongevallen met fietsers
(gebaseerd op letselongevallen per kilometer weglengte).
6. Verkeersveiligheid per wijk
In
tabel 7 staat een overzicht van het gemiddeld aantal slachtoffers per duizend
inwoners/arbeidsplaatsen per wijk in Delft. Door de slachtoffers te relateren
aan inwoners en arbeidsplaatsen, kan de verkeersveiligheid in de wijken onderling
worden vergeleken.
wijknaam |
letselongevallen
(gemiddeld 2002-2006) |
inwoners |
arbeidsplaatsen |
letselongevallen
per duizend inwoners/ arbeidsplaatsen |
Hof
van Delft/Voordijkshoorn |
46,8 |
20.947 |
3.995 |
1,88 |
Wippolder |
33,0 |
10.882 |
15.868 |
1,23 |
Binnenstad |
24,0 |
11.627 |
8.256 |
1,21 |
Voorhof |
18,2 |
12.483 |
4.172 |
1,09 |
Vrijenban |
14,4 |
9.370 |
4.913 |
1,01 |
Buitenhof |
10,6 |
14.576 |
4.484 |
0,56 |
Tanthof |
10,2 |
15.906 |
2.654 |
0,55 |
Tabel 7: Letselongevallen naar inwoners en
arbeidsplaatsen per wijk
In
de wijk Hof van Delft / Voordijkshoorn gebeuren de meeste letselongevallen
(1,88) per duizend inwoners / arbeidsplaatsen. In Tanthof gebeuren de minste
letselongevallen (0,55) per duizend inwoners / arbeidsplaatsen.
7. Verkeersongevallenconcentraties (wegvakken of kruispunten)
Tabel
8 en figuur 4 geven de verkeersongevallenconcentraties in Delft weer. De
nummering op de kaart correspondeert met de nummering in de tabel.
locatie |
letsel ong. |
slachtoffers |
|||
dood |
zieken huis |
licht gewond |
Totaal |
||
1.
kruispunt Brasserskade / Kleveringweg |
5 |
0 |
2 |
4 |
6 |
2.
kruispunt Krakeelpolderweg / Jac. van Beierenlaan |
4 |
0 |
0 |
6 |
6 |
3.
kruispunt Buitenhofdreef / Westlandseweg |
4 |
0 |
0 |
5 |
5 |
4.
kruispunt Provincialeweg / Westlandseweg |
4 |
0 |
0 |
4 |
4 |
5.
kruispunt Krakeelpolderweg / Westlandseweg |
4 |
0 |
0 |
4 |
4 |
6.
wegvak Schieweg tussen Engelsestr. en Rijnweg |
4 |
0 |
0 |
4 |
4 |
7.
kruispunt Buitenhofdreef / Diepenbrockstraat |
4 |
0 |
0 |
4 |
4 |
8.
kruispunt Voorhofdreef / Menno ter Braaklaan |
4 |
0 |
0 |
4 |
4 |
Tabel 8: Verkeersongevallenconcentraties Delft
1
Volgens de landelijke definitie (zes of meer
letselongevallen in drie jaar tijd) komen er geen black-spots voor in Delft. Er
is één locatie waar in de periode 2004 t/m 2006 vijf letselongevallen
gebeurden. Dit is het kruispunt Kleveringweg / Brasserskade. Dit kruispunt is
het eerste kwartaal van 2007 heringericht om de verkeersveiligheid te
verbeteren.
6 7 8
Figuur 4: Verkeersongevallenconcentraties Delft
De gemeente Delft werkt ook aan de verkeerveilige
herinrichting van wegvakken en kruispunten die niet in deze memo zijn
opgenomen. Veelal betreft het hier herinrichtingprojecten waarin preventieve
verbeteringen voor de verkeersveiligheid worden doorgevoerd. Een voorbeeld
hiervan is het kruispunt Vrijenbanselaan / Insulindeweg / Surinamestraat, waar
maatregelen voor een veiliger afwikkeling van fietsverkeer worden genomen.
8. Conclusies
Het
lijkt goed te gaan met de verkeersveiligheid in Delft. Dit blijkt onder meer
uit de vergelijking van de cijfers in Haaglanden en Nederland. Qua de
doelstelling in de nationale Nota Mobiliteit voldoet Delft nu al aan de
doelstelling voor het aantal verkeersdoden en ziekenhuisgewonden. Het is de
komende jaren een uitdaging om de dalende trend vast te houden. Elke besparing
van een verkeersslachtoffer is immers winst.
Het
aantal letselongevallen en slachtoffers is in 2006 gedaald ten opzichte van de
voorgaande jaren. Het aantal slachtoffers is van 2002 tot 2006 zelfs bijna
gehalveerd. Helaas vielen er in 2006 wel twee verkeersdoden te betreuren. In
tegenstelling tot de landelijke trend (een stijging van het aantal fietsongevallen)
is het aantal letselongevallen met fietsers in Delft gedaald.
In
de wijk Hof van Delft / Voordijkshoorn gebeuren de meeste letselongevallen
(1,88) per duizend inwoners / arbeidsplaatsen. In Tanthof gebeuren de minste
letselongevallen (0,55) per duizend inwoners / arbeidsplaatsen.
Volgens
de landelijke definitie komen er geen black-spots (zes of meer letselongevallen
in drie aansluitende jaren) voor in Delft. Op het kruispunt Kleveringweg /
Brasserskade gebeurden in de periode 2004 t/m 2006 vijf letselongevallen. Dit
kruispunt is echter onlangs heringericht ter verbetering van de
verkeersveiligheid.
Het
verdient aanbeveling om het komende jaar op de volgende thema’s een nadere
ongevallenanalyse uit te voeren:
·
Nadere ongevallenanalyse per leeftijdscategorie /
vervoerwijze;
·
Nadere ongevallenanalyse per type infrastructuur
(wegencategorieën, fietsvoorzieningen);
·
Nadere ongevallenanalyse per wijk (ongevalkenmerken
en locaties).
BESLUIT:
·
Kennis nemen van de inhoud van deze memo.
·
De ongevallenanalyse Delft 2007 ter kennisname aan
de raad zenden.