Inhoud
Samenvatting en conclusie 3
1 Inleiding 5
2 Parkeergedrag bewoners 7
Autobezit 7
Bezoekers met een auto 8
Op welke afstand van de woning
parkeert men meestal 8
Moet er iets worden gedaan aan de
parkeersituatie 9
Samengevat
10
3 Parkeerproblemen bewoners 11
Parkeerplaatsen
in de buurt 11
Tijdstippen
waarop bewoners parkeerproblemen ervaren 12
Samengevat
13
4 Parkeerproblemen bezoekers
15
Moeite
om parkeerplaats te vinden door bezoekers
15
Tijdstippen
waarop bezoekers parkeerproblemen ervaren 15
Samengevat
17
5 Draagvlak voor vergunning parkeren en
bezoekerskaarten 19
Invoeren
van vergunning parkeren
19
Tijdstip
van invoeren
21
Waarom
geen vergunning parkeren
21
Bezoekerskaart 23
Samengevat
23
Bijlagen:
1 Vragenlijst
25
Samenvatting en conclusie
Bezoekers van het Reinier de Graafziekenhuis kunnen hun auto tegen
betaling parkeren op het terrein van het ziekenhuis. Daarnaast kunnen zij
uitwijken naar de Reinier de Graafweg waar de auto vlak bij het ziekenhuis
kosteloos kan worden geparkeerd. Tellingen hebben uitgewezen dat de parkeerdruk
op de Reinier de Graafweg op bepaalde tijden hoog is. De verhoogde parkeerdruk
is een gevolg van bezoekers van het ziekenhuis. Om te achterhalen of bewoners
parkeerproblemen ervaren en of er draagvlak is voor vergunning parkeren is door
de gemeente Delft een schriftelijke enquête uitgezet bij alle 317 huishoudens
van de Reinier de Graafweg 2 tot en met 634. Uiteindelijk zijn 141 bruikbare
enquêtes teruggestuurd, wat neerkomt op een respons van 44,5%.
De respons is voldoende om betrouwbare
resultaten te verkrijgen.
Parkeergedrag bewoners
·
Vrijwel iedereen aan de Reinier de Graafweg heeft te maken met de
parkeersituatie aldaar. Van de respondenten bezit 67% zelf één of meer auto’s.
94% van de respondenten krijgt bezoek dat van de auto gebruik maakt.
·
Een meerderheid (51%) van de bewoners kan over het algemeen de auto
binnen een afstand van 25 meter tot de eigen woning parkeren. Drie kwart van de
bewoners (73%) kan meestal binnen 50 meter van de woning parkeren.
·
Een ruime meerderheid (87%) is van mening dat er iets moet worden gedaan
aan de parkeersituatie aan de Reinier de Graafweg.
Parkeerproblemen bewoners
·
Ruim de helft van de bewoners (58%) vindt dat er te weinig of veel te
weinig parkeerplaatsen zijn als men wil parkeren.
·
Een derde van de bewoners (32%) vindt dat er soms voldoende, soms
onvoldoende parkeerplaatsen zijn als men wil parkeren.
·
De parkeerproblemen voor bewoners doen zich doordeweeks voor in de
ochtend, middag en begin van de avond.
·
De helft van de bewoners, die één of meer auto’s bezitten, ervaart geen
parkeerproblemen in het weekend.
Parkeerproblemen bezoekers
·
Volgens ruim de helft van de bewoners (55%) kost het hun bezoekers veel
moeite een parkeerplaats te vinden.
·
Op doordeweekse dagen komen op vrijwel alle dagdelen parkeerproblemen
voor. De meeste problemen doen zich voor tussen 10:00 uur en 19:00 uur. Alleen
aan het einde van de avond zijn de problemen minder groot.
·
Op zaterdagen concentreren de problemen zich aan het einde van de middag
en het begin van de avond.
·
Op zondagen worden minder problemen ervaren. De problemen die toch
ervaren worden, doen zich voor aan het einde van de middag en het begin van de
avond.
Draagvlak vergunning parkeren en bezoekerskaarten
·
Het Reinier de Graaf ziekenhuis heeft aangegeven mee te werken aan een
oplossing van de parkeerproblemen. Het ziekenhuis heeft toegezegd dat als
vergunning parkeren wordt ingevoerd, het ziekenhuis de helft van de prijs van
de eerste bewonersvergunning en de helft van de prijs van de eerste
bezoekerskaart voor u zal betalen. Het ziekenhuis draagt conform bovenstaande
regeling bij aan de bewoners tot het eind van alle bouwwerkzaamheden
(nieuwbouw, sloop en parkeerterreinen), in 2013.
·
Drie kwart van de bewoners (76%) is positief over het invoeren van
vergunning parkeren, in de wetenschap dat het ziekenhuis de helft van de prijs
van de eerste bewonersvergunning betaald. Een op de vijf bewoners (19%) staat
hier negatief tegenover.
·
In alle hofjes van de Reinier de Graafweg is een ruime meerderheid voor
invoering van vergunning parkeren. Bewoners aan de Reinier de Graafweg 430 tot
en met 634 zijn het meest enthousiast over deze maatregel (89%). Onder de
bewoners van de huisnummers 2 tot en met 192 bedraagt het animo 70%, onder de
bewoners van de huisnummers 194 tot en met 428 is dit 65%.
·
De voorstanders willen het vergunning parkeren het liefst direct
invoeren (92%).
·
Tegenstanders vinden het te duur, ervaren geen parkeerproblemen of
vinden dat het ziekenhuis het moet oplossen.
·
Tweederde van de bewoners (66%) zou een bezoekerskaart aanschaffen als
dit voor een bedrag van € 11,75 per jaar (helft van de prijs, door bijdrage van
het ziekenhuis) mogelijk zou zijn.
Conclusie
De bewoners van de Reinier de Graafweg ondervinden voor het overgrote
deel parkeerhinder zowel voor henzelf als voor bezoekers. Zij zijn dan ook van
mening dat er iets moet worden gedaan van de parkeersituatie.
De parkeerhinder wordt in alle hofjes ervaren. De meeste hinder wordt
ervaren door de bewoners van 430 tot en met 634. De problemen doen zich het
sterkst voor op doordeweekse dagen. Het invoeren van vergunning parkeren kent
een draagvlak onder een zeer ruime meerderheid van de bewoners. Het draagvlak
voor bezoekerskaarten is iets kleiner.
Op basis van de enquêteresultaten wordt aanbevolen het vergunning
parkeren te onderzoeken en indien haalbaar zo snel mogelijk over te gaan tot
invoering hiervan.
1 Inleiding
Bezoekers van het Reinier de Graafgasthuis
kunnen hun auto tegen betaling parkeren op de parkeerplaatsen bij het
ziekenhuis. Om kosteloos te kunnen parkeren zetten de bezoekers hun auto op de
parkeerplaatsen aan de Reinier de Graafweg.
De werkgroep parkeren van de
bewonerscommissie Reinier de Graafweg, alsmede afzonderlijke bewoners van de
Reinier de Graafweg hebben de gemeente Delft verzocht onderzoek te doen naar
het parkeren en mogelijke parkeermaatregelen.
De gemeente Delft heeft tellingen uit laten
voeren om een beeld te krijgen van de parkeersituatie. Deze tellingen hebben
uitgewezen dat er op doordeweekse dagen in de ochtend en de middag een hoge
parkeerdruk is op de parkeerplaatsen aan de Reinier de Graafweg. Deze
constatering was reden voor verder onderzoek, met als doel te inventariseren of
er bij de bewoners van dit gebied parkeerproblemen bestaan en indien dit het
geval is of er draagvlak bestaat voor het invoeren van vergunning parkeren.
Voor het onderzoek zijn de volgende onderzoeksvragen geformuleerd:
·
In welke mate ervaren de bewoners een parkeerprobleem?
·
In welke mate ervaren bezoekers van de bewoners problemen met parkeren?
·
Zijn de bewoners voor- of tegenstander van invoering van het vergunning
parkeren?
Om de onderzoeksvragen te beantwoorden is
een schriftelijke enquête uitgezet bij de 317 huishoudens van de Reinier de
Graafweg. Uiteindelijk zijn 141 bruikbare enquêtes teruggestuurd, wat neerkomt
op een respons van 44,5%.
De respons is voldoende om betrouwbare resultaten te verkrijgen.
De resultaten van het onderzoek zijn in dit
verslag weergegeven. In hoofdstuk twee wordt nader ingegaan op het
parkeergedrag van bewoners. Mogelijke parkeerproblemen die men zelf ervaart
staan centraal in hoofdstuk drie. Eventuele parkeerproblemen voor bezoekers
komen aan de orde in het vierde hoofdstuk. In hoofdstuk vijf komt het draagvlak
voor vergunning parkeren en voor een betaalde parkeerkaart voor bezoekers aan
de orde.
2 Parkeergedrag
bewoners
In dit hoofdstuk wordt aandacht besteed aan de mate waarin de bewoners
beschikken over een auto, de mate waarin men
bezoekers ontvangt met een auto, de afstand tot de woning waar men over
het algemeen parkeert, de tijd die men kwijt is aan het zoeken van een
parkeerplaats en de mate waarin men vindt dat er iets aan het parkeren moet
worden verbeterd.
Autobezit
Figuur 2.1 Autobezit bewoners Reinier de
Graafweg, in procenten (N=141)
Van de respondenten beschikt 58% over één auto en 9% over twee of meer
auto’s. Een op de drie respondenten heeft geen auto tot zijn of haar
beschikking. Voor het onderzoek is de Reinier de Graafweg onderverdeeld in 3
delen: de huisnummers 2 tot en met 192, de nummers 194 tot en met 428 en de
nummers 430 tot en met 614. Het autobezit verschilt nauwelijks naar het deel
van de Reinier de Graafweg waar men woont.
Bezoekers met een auto
Figuur 2.2 Mate waarin men bezoekers krijgt met
een auto, in procenten
(N=141)
Vrijwel iedereen ontvangt bezoekers die hun auto willen parkeren op de
Reinier de Graafweg (94%). Vrijwel iedereen wordt dus geconfronteerd met de
parkeersituatie aan de Reinier de Graafweg.
Op welke afstand van de
woning parkeert men meestal
Figuur 2.3 Afstand tot de woning waarop
bewoners hun auto meestal parkeren (N=96)
Eén op de vier bewoners (24%) kan over het algemeen zijn of haar auto
parkeren binnen een afstand van 10 meter van de eigen woning. Nog eens ruim een
kwart parkeert iets verder tot maximaal 25 meter. Iets minder dan een kwart
moet tussen de 25 en de 49 meter afleggen van parkeerplaats tot de voordeur.
Dit betekent dat driekwart van de bewoners (73%) binnen 50 meter van de eigen
woning over het algemeen zijn auto kwijt kan. Een kwart moet een grotere
afstand overbruggen. Een afstand van 100 meter of meer komt in 7 procent van de
gevallen voor.
Moet er iets worden gedaan
aan de parkeersituatie
Figuur 2.4 Mate waarin men van mening is dat er
iets moet worden gedaan aan de parkeersituatie in de buurt in procenten (N=141)
Ondanks het feit dat het merendeel van de bewoners over het algemeen
redelijk dicht in de buurt van zijn of haar woning de auto kan parkeren, is een
grote meerderheid van de bewoners (87%) van mening dat er iets moet worden
gedaan aan de parkeersituatie in de buurt. Slechts zes procent van de bewoners
is deze mening niet toegedaan. Nog eens zeven procent van de bewoners weet het
niet.
Samengevat
·
Vrijwel iedereen aan de Reinier de Graafweg heeft te maken met de
parkeersituatie aldaar. Van de respondenten bezit 67% zelf één of meer auto’s.
94% van de respondenten krijgt bezoek dat van de auto gebruik maakt.
·
Een ruime meerderheid (73%) kan over het algemeen de auto binnen een
afstand van 50 meter tot de eigen woning parkeren.
·
Een grote meerderheid (87%) is van mening dat er iets moet worden gedaan
aan de parkeersituatie aan de Reinier de Graafweg.
3
Parkeerproblemen bewoners
De mate waarin de
bewoners parkeerproblemen ervaren en de tijdstippen waarop, vormen het
onderwerp van dit hoofdstuk.
Parkeerplaatsen in de buurt
Figuur 3.1 Mening van de bewoners over de
hoeveelheid parkeerplaatsen in de buurt (N=96)
Ruim de helft van de bewoners (58%) vindt dat er te weinig of veel te
weinig parkeerplaatsen zijn als men wil parkeren. Een derde van de bewoners
(32%) vindt dat er soms voldoende, soms onvoldoende parkeerplaatsen zijn als
men wil parkeren. Slechts negen procent van de bewoners vind dat er voldoende
of ruim voldoende parkeergelegenheid is.
Tijdstippen waarop bewoners parkeerproblemen ervaren
Figuur 3.2 Tijdstippen waarop bewoners moeite
hebben met het vinden van een parkeerplaats op doordeweekse dagen en op
zaterdagen en zondagen (N=96)
Bewoners hebben duidelijk meer moeite met het vinden van een
parkeerplaats op doordeweekse dagen. Op zaterdagen en zondagen geeft een groter
deel van de bewoners aan geen parkeerproblemen te ervaren.
De bewoners is gevraagd aan te geven op welke tijdstippen men problemen
ervaart. Doordeweeks wordt door bewoners een parkeerdruk ervaren in de ochtend,
middag en begin van de avond. Op zaterdag en zondag wordt door meer dan de helft
van de bewoners geen parkeerdruk ervaren. Op zondag ervaart slechts één op de
drie bewoners parkeeroverlast. De mensen die een parkeerdruk ervaren geven aan
dat ‘s middags en het begin van de avond parkeerproblemen zijn. Opvallend is
dat in het middelste hof in het weekend geen parkeerproblemen ervaren worden.
In het hof met de nummers 430 tot en met 634 ervaart de helft van de bewoners
(46%) op zaterdag geen parkeerprobleem, hetzelfde percentage heeft hier wel
overlast (46%) in de middag. Op zondag is heeft hier iets meer dan de helft
(56%) geen probleem, en 41% ervaart dan een probleem op de middag. Vooral het
eerste hof met de nummers 2 tot en met 192 ervaart overlast in het weekend, 70%
van de bewoners ervaart op zaterdag parkeerproblemen en 59% ervaart
parkeerproblemen ook op zondag.
Samengevat
·
Ruim de helft van de bewoners (58%) vindt dat er te weinig of veel te
weinig parkeerplaatsen zijn als men wil parkeren.
·
Een derde van de bewoners vindt dat er soms voldoende, soms onvoldoende
parkeerplaatsen zijn als men wil parkeren.
·
Op doordeweekse dagen zijn de parkeerproblemen beduidend groter dan in
het weekend.
·
De parkeerproblemen doordeweeks doen zich met name voor in de ochtend,
middag en begin van de avond.
·
De helft van de bewoners ervaart geen parkeerproblemen in het weekend.
·
Op zondag ervaart slechts een op de drie bewoners parkeeroverlast.
·
Vooral het eerste hof met de nummers 2 tot en met 192 ervaart overlast
in het weekend, 70% van de bewoners ervaart op zaterdag parkeerproblemen en 59%
ervaart parkeerproblemen ook op zondag.
4 Parkeerproblemen bezoekers
In dit hoofdstuk wordt
aandacht besteed aan de mogelijke parkeerproblemen die bezoekers ervaren
volgens de bewoners, alsmede aan de tijdstippen waarop problemen met het
parkeren wordt ervaren.
Moeite om parkeerplaats te vinden door bezoekers
Figuur 4.1 Moeite die het bezoekers kost om een
parkeerplaats te vinden, in procenten (N=132)
Volgens iets meer dan de helft van de respondenten kost het hun bezoekers
veel moeite om een parkeerplaats te vinden. Een klein kwart is van mening dat
dit nauwelijks moeite kost, en een op de tien dat het geen moeite kost. Een
deel weet het niet (14%).
Tijdstippen waarop bezoekers parkeerproblemen ervaren
Op doordeweekse dagen hebben vrijwel alle bezoekers problemen met het
vinden van een parkeerplaats volgens de bewoners. Op zaterdagen en zondagen is
dit probleem iets minder groot. De overlasttijden voor bezoekers vertonen
eenzelfde beeld als de overlasttijden voor de bewoners. Wel wordt in het
weekend meer problemen ervaren voor bezoekers dan door de bewoners zelf.
Figuur 4.2 Tijdstippen waarop bezoekers
problemen hebben met het vinden van een parkeerplaats op doordeweekse dagen en
op zaterdagen en zondagen (N=69)
Op doordeweekse dagen ervaren bezoekers de
meeste moeite met parkeren van het einde van de ochtend tot en met het begin
van de avond. In het weekend zijn deze problemen beduidend kleiner. Op zaterdag
ervaart een kwart (26%) van de bewoners geen parkeerproblemen voor hun
bezoekers. Op zondag ervaart 38% geen parkeerproblemen voor hun bezoek. Degene
die overlast voor hun bezoek ervaren in het weekend, ervaren dit aan het eind
van de middag en het begin van de avond.
Voor bezoekers wordt er door de bewoners
meer overlast ervaren in het weekend dan de overlast die bewoners zelf ervaren
in het weekend. Dit komt ten dele doordat de bewoners zonder auto iets meer
parkeerproblemen voor hun bezoek ervaren in het weekend, dan autobezitters. Een
andere reden hiervoor kan zijn dat de overlasttijden alleen ingevuld moesten
worden door bewoners die hebben ingevuld dat hun bezoek veel moeite heeft om
een parkeerplaats te vinden. Aan de Reinier de Graafweg 194 tot en met 428
wordt in het weekend haast geen parkeeroverlast ervaren voor hun bezoekers. De
overlast komt met name voor in het eerste en laatste hofje van de Reinier de
Graafweg.
Samengevat
·
Volgens de bewoners kost het meer dan de helft van de bezoekers veel
moeite een parkeerplaats te vinden.
·
Op doordeweekse dagen hebben vrijwel alle bezoekers volgens de bewoners
parkeerproblemen, op zaterdagen en zondagen meer dan de helft (71% op zaterdag
en 61% op zondag).
·
Op doordeweekse dagen ervaren bezoekers de meeste moeite met parkeren van
het einde van de ochtend tot en met het begin van de avond.
·
In het weekend wordt met name overlast ervaren voor bezoekers aan het
eind van de middag en het begin van de avond.
5 Draagvlak voor vergunning parkeren en bezoekerskaarten
Om de parkeerproblemen het hoofd te bieden gaan de gedachten van de
gemeente uit naar het invoeren van vergunning parkeren. Als vergunning parkeren
wordt ingevoerd kan gedurende een aantal uren op een dag in de straat alleen
worden geparkeerd met een vergunning óf met een bezoekerskaart. Daarnaast kan
het vergunning parkeren op verschillende momenten worden ingevoerd: zo snel
mogelijk of pas na de bouw van het ziekenhuis afhankelijk van de dan geldende
parkeerdruk.
Het draagvlak voor vergunning parkeren en
voor bezoekerskaarten en het tijdstip van invoeren vormen het onderwerp van dit
hoofdstuk.
Het Reinier de Graaf ziekenhuis heeft
aangegeven mee te willen werken aan een oplossing van de parkeerproblemen. Het
ziekenhuis heeft toegezegd dat als vergunning parkeren wordt ingevoerd, het
ziekenhuis de helft van de prijs van de eerste bewonersvergunning en de helft
van de prijs van de eerste bezoekerskaart zal betalen. Het ziekenhuis draagt
conform bovenstaande regeling bij aan de bewoners tot het eind van alle
bouwwerkzaamheden (nieuwbouw, sloop en parkeerterreinen), in 2013.
Invoeren van vergunning parkeren
Aangegeven is dat de mogelijkheid voor het invoeren van vergunning
parkeren alleen wordt onderzocht wanneer de meerderheid van de bewoners die de
enquête terugstuurt, aangeeft voorstander hiervan te zijn. Als indicatie voor
vergunning parkeren is een bedrag van € 55,- genoemd voor de eerste
bewonersvergunning (het bedrag dat in 2007 geldt voor de schil rondom de
binnenstad), en een bedrag van € 23,50 voor de eerste bezoekerskaart (het
bedrag dat in 2007 geldt voor de schil rondom de binnenstad). Het ziekenhuis
zal van beide de helft van het bedrag betalen.
Figuur 5.1 Mate waarin men de bewoners
voorstander zijn van het invoeren van vergunning parkeren aan de Reinier de
Graafweg, in procenten (N=141)
Over het invoeren van vergunning parkeren is men duidelijk. Drie kwart
van de bewoners is voorstander van invoering (76%). Een op de vijf bewoners
ziet invoering niet zitten (19%). Een klein deel heeft aangegeven het niet te
weten (5%). Wanneer deze laatste groep buiten beschouwing wordt gelaten is
zelfs 80% voorstander.
Het enthousiasme voor vergunning parkeren is het grootst onder bewoners
die wonen op de huisnummers 430 tot en met 614 (89%). Van de bewoners aan de
Reinier de Graafweg 2 tot en met 192 is 70% voor invoering en van de bewoners
aan de Reinier de Graafweg 194 tot en met 428 is 65% voor invoering. Kortom in
ieder hof is een ruime meerderheid voor invoering van vergunning parkeren.
Bewoners die over één auto beschikken en bewoners die geen auto bezitten
geven vaker aan vergunning parkeren te willen invoeren (beiden 77%). Bewoners
met meer dan één auto willen dit minder vaak (69%). Onder al deze groepen is
een ruime meerderheid voor invoering van vergunning parkeren.
Tijdstip van invoeren
Figuur 5.2 Tijdstip van invoeren van vergunning
parkeren, in procenten (N=107)
De voorstanders van het invoeren van vergunning parkeren zien het liefst
dat dit zo snel mogelijk wordt ingevoerd (92%). Slechts 6% geeft aan te willen
wachten met invoering tot na de bouw van het ziekenhuis, mede afhankelijk van
de parkeeroverlast.
Waarom geen vergunning parkeren
Aan diegenen die hebben aangegeven dat men tegenstander is van het
invoeren van vergunning parkeren is gevraagd naar de achterliggende redenen. De
helft van deze bewoners geeft aan dat de parkeervergunning te duur is.
Daarnaast geeft een kwart aan geen parkeerproblemen te ervaren in de huidige
situatie. Andere redenen die door meerdere respondenten naar voren worden
gebracht zijn:
·
het ziekenhuis moet zelf de problemen oplossen
·
het ziekenhuis veroorzaakt de problemen en moet ook opdraaien voor de
kosten
·
het ziekenhuis moet het parkeertarief voor bezoek aanpassen of
afschaffen
·
het is niet handig voor bezoek
·
het ziekenhuis moet alles betalen.
Bezoekerskaart
Wanneer bezoekerskaarten worden ingevoerd en mensen een dergelijke kaart
aanvragen kunnen bezoekers parkeren op vergunningplaatsen. De bezoekers is
gevraagd of zij een dergelijk kaart zouden aanschaffen als deze € 11,75 per
jaar zou kosten (het bedrag dat in 2007 geldt voor de schil rondom de
binnenstad, minus de bijdrage van het ziekenhuis).
Figuur 5.3 Mate waarin de bewoners een
bezoekerskaart zouden aanschaffen, in procenten (N=141)
Twee derde van de respondenten heeft
aangegeven een bezoekerskaart aan te schaffen als deze circa € 11,75 kost. Het
overige derde deel is bijna gelijk verdeeld tussen nee en weet niet.
Samengevat
·
Drie kwart van de bewoners is voorstander van invoering van vergunning
parkeren (76%).
·
Bewoners aan de Reinier de Graafweg 430 tot en met 614 zijn het meest
enthousiast over deze maatregel (89%). Van de bewoners aan de Reinier de
Graafweg 2 tot en met 192 is 70% voor invoering en van de bewoners aan de
Reinier de Graafweg 194 tot en met 428 is 65% voor invoering.
·
In alle hofjes is een ruime meerderheid voor invoering van vergunning
parkeren.
·
De voorstanders willen het vergunning parkeren het zo snel mogelijk
invoeren (92%).
·
Tegenstanders vinden het te duur, ervaren geen parkeerproblemen of
vinden dat het ziekenhuis het moet oplossen.
·
Twee derde van de respondenten heeft aangegeven een bezoekerskaart aan
te schaffen als deze circa € 11,75 kost.
Bijlage 1 Vragenlijst