Inhoud

 

Samenvatting en conclusie                                                                                         3

 

1          Inleiding                                                                                                           5

 

2          Parkeergedrag bewoners                                                                                7

           

            Autobezit                                                                                                           7

            Bezoekers met een auto                                                                                     8

            Op welke afstand van de woning parkeert men meestal                                          8

            Moet er iets worden gedaan aan de parkeersituatie                                                9

            Samengevat                                                                                                    10

           

3          Parkeerproblemen bewoners                                                                         11

 

Parkeerplaatsen in de buurt                                                                               11

Tijdstippen waarop bewoners parkeerproblemen ervaren                                       12

Samengevat                                                                                                    13

 

4          Parkeerproblemen bezoekers                                                                       15

 

Moeite om parkeerplaats te vinden door bezoekers                                             15

Tijdstippen waarop bezoekers parkeerproblemen ervaren                                      15

Samengevat                                                                                                    17

 

5          Draagvlak voor vergunning parkeren en bezoekerskaarten                        19

 

Invoeren van vergunning parkeren                                                                      19

Tijdstip van invoeren                                                                                         21

Waarom geen vergunning parkeren                                                                    21

Bezoekerskaart                                                                                               23

Samengevat                                                                                                    23

 

Bijlagen:                                                                                                                  

 

1          Vragenlijst                                                                                                     25                                                                                         



Samenvatting en conclusie

 

Bezoekers van het Reinier de Graafziekenhuis kunnen hun auto tegen betaling parkeren op het terrein van het ziekenhuis. Daarnaast kunnen zij uitwijken naar de Reinier de Graafweg waar de auto vlak bij het ziekenhuis kosteloos kan worden geparkeerd. Tellingen hebben uitgewezen dat de parkeerdruk op de Reinier de Graafweg op bepaalde tijden hoog is. De verhoogde parkeerdruk is een gevolg van bezoekers van het ziekenhuis. Om te achterhalen of bewoners parkeerproblemen ervaren en of er draagvlak is voor vergunning parkeren is door de gemeente Delft een schriftelijke enquête uitgezet bij alle 317 huishoudens van de Reinier de Graafweg 2 tot en met 634. Uiteindelijk zijn 141 bruikbare enquêtes teruggestuurd, wat neerkomt op een respons van 44,5%.

De respons is voldoende om betrouwbare resultaten te verkrijgen.

 

Parkeergedrag bewoners

·           Vrijwel iedereen aan de Reinier de Graafweg heeft te maken met de parkeersituatie aldaar. Van de respondenten bezit 67% zelf één of meer auto’s. 94% van de respondenten krijgt bezoek dat van de auto gebruik maakt.

·           Een meerderheid (51%) van de bewoners kan over het algemeen de auto binnen een afstand van 25 meter tot de eigen woning parkeren. Drie kwart van de bewoners (73%) kan meestal binnen 50 meter van de woning parkeren.

·           Een ruime meerderheid (87%) is van mening dat er iets moet worden gedaan aan de parkeersituatie aan de Reinier de Graafweg.

 

Parkeerproblemen bewoners

·           Ruim de helft van de bewoners (58%) vindt dat er te weinig of veel te weinig parkeerplaatsen zijn als men wil parkeren.

·           Een derde van de bewoners (32%) vindt dat er soms voldoende, soms onvoldoende parkeerplaatsen zijn als men wil parkeren.

·           De parkeerproblemen voor bewoners doen zich doordeweeks voor in de ochtend, middag en begin van de avond.

·           De helft van de bewoners, die één of meer auto’s bezitten, ervaart geen parkeerproblemen in het weekend.

 

Parkeerproblemen bezoekers

·           Volgens ruim de helft van de bewoners (55%) kost het hun bezoekers veel moeite een parkeerplaats te vinden.

·           Op doordeweekse dagen komen op vrijwel alle dagdelen parkeerproblemen voor. De meeste problemen doen zich voor tussen 10:00 uur en 19:00 uur. Alleen aan het einde van de avond zijn de problemen minder groot.

·           Op zaterdagen concentreren de problemen zich aan het einde van de middag en het begin van de avond.

·           Op zondagen worden minder problemen ervaren. De problemen die toch ervaren worden, doen zich voor aan het einde van de middag en het begin van de avond.

 

Draagvlak vergunning parkeren en bezoekerskaarten

·           Het Reinier de Graaf ziekenhuis heeft aangegeven mee te werken aan een oplossing van de parkeerproblemen. Het ziekenhuis heeft toegezegd dat als vergunning parkeren wordt ingevoerd, het ziekenhuis de helft van de prijs van de eerste bewonersvergunning en de helft van de prijs van de eerste bezoekerskaart voor u zal betalen. Het ziekenhuis draagt conform bovenstaande regeling bij aan de bewoners tot het eind van alle bouwwerkzaamheden (nieuwbouw, sloop en parkeerterreinen), in 2013.

·           Drie kwart van de bewoners (76%) is positief over het invoeren van vergunning parkeren, in de wetenschap dat het ziekenhuis de helft van de prijs van de eerste bewonersvergunning betaald. Een op de vijf bewoners (19%) staat hier negatief tegenover.

·           In alle hofjes van de Reinier de Graafweg is een ruime meerderheid voor invoering van vergunning parkeren. Bewoners aan de Reinier de Graafweg 430 tot en met 634 zijn het meest enthousiast over deze maatregel (89%). Onder de bewoners van de huisnummers 2 tot en met 192 bedraagt het animo 70%, onder de bewoners van de huisnummers 194 tot en met 428 is dit 65%.

·           De voorstanders willen het vergunning parkeren het liefst direct invoeren (92%).

·           Tegenstanders vinden het te duur, ervaren geen parkeerproblemen of vinden dat het ziekenhuis het moet oplossen.

·           Tweederde van de bewoners (66%) zou een bezoekerskaart aanschaffen als dit voor een bedrag van € 11,75 per jaar (helft van de prijs, door bijdrage van het ziekenhuis) mogelijk zou zijn.

 

Conclusie

 

De bewoners van de Reinier de Graafweg ondervinden voor het overgrote deel parkeerhinder zowel voor henzelf als voor bezoekers. Zij zijn dan ook van mening dat er iets moet worden gedaan van de parkeersituatie.

De parkeerhinder wordt in alle hofjes ervaren. De meeste hinder wordt ervaren door de bewoners van 430 tot en met 634. De problemen doen zich het sterkst voor op doordeweekse dagen. Het invoeren van vergunning parkeren kent een draagvlak onder een zeer ruime meerderheid van de bewoners. Het draagvlak voor bezoekerskaarten is iets kleiner.

Op basis van de enquêteresultaten wordt aanbevolen het vergunning parkeren te onderzoeken en indien haalbaar zo snel mogelijk over te gaan tot invoering hiervan.


1          Inleiding

 

 

Bezoekers van het Reinier de Graafgasthuis kunnen hun auto tegen betaling parkeren op de parkeerplaatsen bij het ziekenhuis. Om kosteloos te kunnen parkeren zetten de bezoekers hun auto op de parkeerplaatsen aan de Reinier de Graafweg.

De werkgroep parkeren van de bewonerscommissie Reinier de Graafweg, alsmede afzonderlijke bewoners van de Reinier de Graafweg hebben de gemeente Delft verzocht onderzoek te doen naar het parkeren en mogelijke parkeermaatregelen.

De gemeente Delft heeft tellingen uit laten voeren om een beeld te krijgen van de parkeersituatie. Deze tellingen hebben uitgewezen dat er op doordeweekse dagen in de ochtend en de middag een hoge parkeerdruk is op de parkeerplaatsen aan de Reinier de Graafweg. Deze constatering was reden voor verder onderzoek, met als doel te inventariseren of er bij de bewoners van dit gebied parkeerproblemen bestaan en indien dit het geval is of er draagvlak bestaat voor het invoeren van vergunning parkeren.

 

Voor het onderzoek zijn de volgende onderzoeksvragen geformuleerd:

·          In welke mate ervaren de bewoners een parkeerprobleem?

·          In welke mate ervaren bezoekers van de bewoners problemen met parkeren?

·          Zijn de bewoners voor- of tegenstander van invoering van het vergunning parkeren?

 

Om de onderzoeksvragen te beantwoorden is een schriftelijke enquête uitgezet bij de 317 huishoudens van de Reinier de Graafweg. Uiteindelijk zijn 141 bruikbare enquêtes teruggestuurd, wat neerkomt op een respons van 44,5%.

De respons is voldoende om betrouwbare resultaten te verkrijgen.

 

De resultaten van het onderzoek zijn in dit verslag weergegeven. In hoofdstuk twee wordt nader ingegaan op het parkeergedrag van bewoners. Mogelijke parkeerproblemen die men zelf ervaart staan centraal in hoofdstuk drie. Eventuele parkeerproblemen voor bezoekers komen aan de orde in het vierde hoofdstuk. In hoofdstuk vijf komt het draagvlak voor vergunning parkeren en voor een betaalde parkeerkaart voor bezoekers aan de orde.


2        Parkeergedrag bewoners

 

 

In dit hoofdstuk wordt aandacht besteed aan de mate waarin de bewoners beschikken over een auto, de mate waarin men  bezoekers ontvangt met een auto, de afstand tot de woning waar men over het algemeen parkeert, de tijd die men kwijt is aan het zoeken van een parkeerplaats en de mate waarin men vindt dat er iets aan het parkeren moet worden verbeterd.

 

 

          Autobezit

 

Figuur 2.1            Autobezit bewoners Reinier de Graafweg, in procenten (N=141)

 

 

Van de respondenten beschikt 58% over één auto en 9% over twee of meer auto’s. Een op de drie respondenten heeft geen auto tot zijn of haar beschikking. Voor het onderzoek is de Reinier de Graafweg onderverdeeld in 3 delen: de huisnummers 2 tot en met 192, de nummers 194 tot en met 428 en de nummers 430 tot en met 614. Het autobezit verschilt nauwelijks naar het deel van de Reinier de Graafweg waar men woont.

 

 


Bezoekers met een auto

 

Figuur 2.2           Mate waarin men bezoekers krijgt met een auto, in procenten

(N=141)

 

Vrijwel iedereen ontvangt bezoekers die hun auto willen parkeren op de Reinier de Graafweg (94%). Vrijwel iedereen wordt dus geconfronteerd met de parkeersituatie aan de Reinier de Graafweg.

 

 

Op welke afstand van de woning parkeert men meestal

 

Figuur 2.3            Afstand tot de woning waarop bewoners hun auto meestal parkeren (N=96)

 

 

Eén op de vier bewoners (24%) kan over het algemeen zijn of haar auto parkeren binnen een afstand van 10 meter van de eigen woning. Nog eens ruim een kwart parkeert iets verder tot maximaal 25 meter. Iets minder dan een kwart moet tussen de 25 en de 49 meter afleggen van parkeerplaats tot de voordeur. Dit betekent dat driekwart van de bewoners (73%) binnen 50 meter van de eigen woning over het algemeen zijn auto kwijt kan. Een kwart moet een grotere afstand overbruggen. Een afstand van 100 meter of meer komt in 7 procent van de gevallen voor.

 

 

Moet er iets worden gedaan aan de parkeersituatie

 

Figuur 2.4            Mate waarin men van mening is dat er iets moet worden gedaan aan de parkeersituatie in de buurt in procenten (N=141)

 

 

Ondanks het feit dat het merendeel van de bewoners over het algemeen redelijk dicht in de buurt van zijn of haar woning de auto kan parkeren, is een grote meerderheid van de bewoners (87%) van mening dat er iets moet worden gedaan aan de parkeersituatie in de buurt. Slechts zes procent van de bewoners is deze mening niet toegedaan. Nog eens zeven procent van de bewoners weet het niet.

 


Samengevat

·           Vrijwel iedereen aan de Reinier de Graafweg heeft te maken met de parkeersituatie aldaar. Van de respondenten bezit 67% zelf één of meer auto’s. 94% van de respondenten krijgt bezoek dat van de auto gebruik maakt.

·           Een ruime meerderheid (73%) kan over het algemeen de auto binnen een afstand van 50 meter tot de eigen woning parkeren.

·           Een grote meerderheid (87%) is van mening dat er iets moet worden gedaan aan de parkeersituatie aan de Reinier de Graafweg.


3                Parkeerproblemen bewoners

 

         De mate waarin de bewoners parkeerproblemen ervaren en de tijdstippen waarop, vormen het onderwerp van dit hoofdstuk.

 

Parkeerplaatsen in de buurt

 

Figuur 3.1            Mening van de bewoners over de hoeveelheid parkeerplaatsen in de buurt (N=96)

 

 

Ruim de helft van de bewoners (58%) vindt dat er te weinig of veel te weinig parkeerplaatsen zijn als men wil parkeren. Een derde van de bewoners (32%) vindt dat er soms voldoende, soms onvoldoende parkeerplaatsen zijn als men wil parkeren. Slechts negen procent van de bewoners vind dat er voldoende of ruim voldoende parkeergelegenheid is.

 

 

 

 


Tijdstippen waarop bewoners parkeerproblemen ervaren

 

Figuur 3.2            Tijdstippen waarop bewoners moeite hebben met het vinden van een parkeerplaats op doordeweekse dagen en op zaterdagen en zondagen (N=96)

 

 

Bewoners hebben duidelijk meer moeite met het vinden van een parkeerplaats op doordeweekse dagen. Op zaterdagen en zondagen geeft een groter deel van de bewoners aan geen parkeerproblemen te ervaren. 

 

De bewoners is gevraagd aan te geven op welke tijdstippen men problemen ervaart. Doordeweeks wordt door bewoners een parkeerdruk ervaren in de ochtend, middag en begin van de avond. Op zaterdag en zondag wordt door meer dan de helft van de bewoners geen parkeerdruk ervaren. Op zondag ervaart slechts één op de drie bewoners parkeeroverlast. De mensen die een parkeerdruk ervaren geven aan dat ‘s middags en het begin van de avond parkeerproblemen zijn. Opvallend is dat in het middelste hof in het weekend geen parkeerproblemen ervaren worden. In het hof met de nummers 430 tot en met 634 ervaart de helft van de bewoners (46%) op zaterdag geen parkeerprobleem, hetzelfde percentage heeft hier wel overlast (46%) in de middag. Op zondag is heeft hier iets meer dan de helft (56%) geen probleem, en 41% ervaart dan een probleem op de middag. Vooral het eerste hof met de nummers 2 tot en met 192 ervaart overlast in het weekend, 70% van de bewoners ervaart op zaterdag parkeerproblemen en 59% ervaart parkeerproblemen ook op zondag.

 

 

Samengevat

·           Ruim de helft van de bewoners (58%) vindt dat er te weinig of veel te weinig parkeerplaatsen zijn als men wil parkeren.

·           Een derde van de bewoners vindt dat er soms voldoende, soms onvoldoende parkeerplaatsen zijn als men wil parkeren.

·           Op doordeweekse dagen zijn de parkeerproblemen beduidend groter dan in het weekend.

·           De parkeerproblemen doordeweeks doen zich met name voor in de ochtend, middag en begin van de avond.

·           De helft van de bewoners ervaart geen parkeerproblemen in het weekend.

·           Op zondag ervaart slechts een op de drie bewoners parkeeroverlast.

·           Vooral het eerste hof met de nummers 2 tot en met 192 ervaart overlast in het weekend, 70% van de bewoners ervaart op zaterdag parkeerproblemen en 59% ervaart parkeerproblemen ook op zondag.

 

 

           

4          Parkeerproblemen bezoekers

 

           In dit hoofdstuk wordt aandacht besteed aan de mogelijke parkeerproblemen die bezoekers ervaren volgens de bewoners, alsmede aan de tijdstippen waarop problemen met het parkeren wordt ervaren.

 

 

Moeite om parkeerplaats te vinden door bezoekers

 

Figuur 4.1            Moeite die het bezoekers kost om een parkeerplaats te vinden, in procenten (N=132)

 

 

Volgens iets meer dan de helft van de respondenten kost het hun bezoekers veel moeite om een parkeerplaats te vinden. Een klein kwart is van mening dat dit nauwelijks moeite kost, en een op de tien dat het geen moeite kost. Een deel weet het niet (14%).

 

 

Tijdstippen waarop bezoekers parkeerproblemen ervaren

 

Op doordeweekse dagen hebben vrijwel alle bezoekers problemen met het vinden van een parkeerplaats volgens de bewoners. Op zaterdagen en zondagen is dit probleem iets minder groot. De overlasttijden voor bezoekers vertonen eenzelfde beeld als de overlasttijden voor de bewoners. Wel wordt in het weekend meer problemen ervaren voor bezoekers dan door de bewoners zelf.

 

 


Figuur 4.2            Tijdstippen waarop bezoekers problemen hebben met het vinden van een parkeerplaats op doordeweekse dagen en op zaterdagen en zondagen (N=69)

 

 

Op doordeweekse dagen ervaren bezoekers de meeste moeite met parkeren van het einde van de ochtend tot en met het begin van de avond. In het weekend zijn deze problemen beduidend kleiner. Op zaterdag ervaart een kwart (26%) van de bewoners geen parkeerproblemen voor hun bezoekers. Op zondag ervaart 38% geen parkeerproblemen voor hun bezoek. Degene die overlast voor hun bezoek ervaren in het weekend, ervaren dit aan het eind van de middag en het begin van de avond.

 

Voor bezoekers wordt er door de bewoners meer overlast ervaren in het weekend dan de overlast die bewoners zelf ervaren in het weekend. Dit komt ten dele doordat de bewoners zonder auto iets meer parkeerproblemen voor hun bezoek ervaren in het weekend, dan autobezitters. Een andere reden hiervoor kan zijn dat de overlasttijden alleen ingevuld moesten worden door bewoners die hebben ingevuld dat hun bezoek veel moeite heeft om een parkeerplaats te vinden. Aan de Reinier de Graafweg 194 tot en met 428 wordt in het weekend haast geen parkeeroverlast ervaren voor hun bezoekers. De overlast komt met name voor in het eerste en laatste hofje van de Reinier de Graafweg.

 

 


Samengevat

·           Volgens de bewoners kost het meer dan de helft van de bezoekers veel moeite een parkeerplaats te vinden.

·           Op doordeweekse dagen hebben vrijwel alle bezoekers volgens de bewoners parkeerproblemen, op zaterdagen en zondagen meer dan de helft (71% op zaterdag en 61% op zondag).

·           Op doordeweekse dagen ervaren bezoekers de meeste moeite met parkeren van het einde van de ochtend tot en met het begin van de avond.

·           In het weekend wordt met name overlast ervaren voor bezoekers aan het eind van de middag en het begin van de avond.

 



5        Draagvlak voor vergunning parkeren en bezoekerskaarten

 

 

Om de parkeerproblemen het hoofd te bieden gaan de gedachten van de gemeente uit naar het invoeren van vergunning parkeren. Als vergunning parkeren wordt ingevoerd kan gedurende een aantal uren op een dag in de straat alleen worden geparkeerd met een vergunning óf met een bezoekerskaart. Daarnaast kan het vergunning parkeren op verschillende momenten worden ingevoerd: zo snel mogelijk of pas na de bouw van het ziekenhuis afhankelijk van de dan geldende parkeerdruk.

Het draagvlak voor vergunning parkeren en voor bezoekerskaarten en het tijdstip van invoeren vormen het onderwerp van dit hoofdstuk.

 

Het Reinier de Graaf ziekenhuis heeft aangegeven mee te willen werken aan een oplossing van de parkeerproblemen. Het ziekenhuis heeft toegezegd dat als vergunning parkeren wordt ingevoerd, het ziekenhuis de helft van de prijs van de eerste bewonersvergunning en de helft van de prijs van de eerste bezoekerskaart zal betalen. Het ziekenhuis draagt conform bovenstaande regeling bij aan de bewoners tot het eind van alle bouwwerkzaamheden (nieuwbouw, sloop en parkeerterreinen), in 2013.

 

Invoeren van vergunning parkeren

 

Aangegeven is dat de mogelijkheid voor het invoeren van vergunning parkeren alleen wordt onderzocht wanneer de meerderheid van de bewoners die de enquête terugstuurt, aangeeft voorstander hiervan te zijn. Als indicatie voor vergunning parkeren is een bedrag van € 55,- genoemd voor de eerste bewonersvergunning (het bedrag dat in 2007 geldt voor de schil rondom de binnenstad), en een bedrag van € 23,50 voor de eerste bezoekerskaart (het bedrag dat in 2007 geldt voor de schil rondom de binnenstad). Het ziekenhuis zal van beide de helft van het bedrag betalen.


 

 

Figuur 5.1            Mate waarin men de bewoners voorstander zijn van het invoeren van vergunning parkeren aan de Reinier de Graafweg, in procenten (N=141)

 

 

Over het invoeren van vergunning parkeren is men duidelijk. Drie kwart van de bewoners is voorstander van invoering (76%). Een op de vijf bewoners ziet invoering niet zitten (19%). Een klein deel heeft aangegeven het niet te weten (5%). Wanneer deze laatste groep buiten beschouwing wordt gelaten is zelfs 80% voorstander.

 

Het enthousiasme voor vergunning parkeren is het grootst onder bewoners die wonen op de huisnummers 430 tot en met 614 (89%). Van de bewoners aan de Reinier de Graafweg 2 tot en met 192 is 70% voor invoering en van de bewoners aan de Reinier de Graafweg 194 tot en met 428 is 65% voor invoering. Kortom in ieder hof is een ruime meerderheid voor invoering van vergunning parkeren.

 

Bewoners die over één auto beschikken en bewoners die geen auto bezitten geven vaker aan vergunning parkeren te willen invoeren (beiden 77%). Bewoners met meer dan één auto willen dit minder vaak (69%). Onder al deze groepen is een ruime meerderheid voor invoering van vergunning parkeren.

 


Tijdstip van invoeren

 

Figuur 5.2            Tijdstip van invoeren van vergunning parkeren, in procenten (N=107)

 

 

De voorstanders van het invoeren van vergunning parkeren zien het liefst dat dit zo snel mogelijk wordt ingevoerd (92%). Slechts 6% geeft aan te willen wachten met invoering tot na de bouw van het ziekenhuis, mede afhankelijk van de parkeeroverlast.

 

 

Waarom geen vergunning parkeren

 

Aan diegenen die hebben aangegeven dat men tegenstander is van het invoeren van vergunning parkeren is gevraagd naar de achterliggende redenen. De helft van deze bewoners geeft aan dat de parkeervergunning te duur is. Daarnaast geeft een kwart aan geen parkeerproblemen te ervaren in de huidige situatie. Andere redenen die door meerdere respondenten naar voren worden gebracht zijn:

·         het ziekenhuis moet zelf de problemen oplossen

·         het ziekenhuis veroorzaakt de problemen en moet ook opdraaien voor de kosten

·         het ziekenhuis moet het parkeertarief voor bezoek aanpassen of afschaffen

·         het is niet handig voor bezoek

·         het ziekenhuis moet alles betalen.

 

 


Bezoekerskaart

 

Wanneer bezoekerskaarten worden ingevoerd en mensen een dergelijke kaart aanvragen kunnen bezoekers parkeren op vergunningplaatsen. De bezoekers is gevraagd of zij een dergelijk kaart zouden aanschaffen als deze € 11,75 per jaar zou kosten (het bedrag dat in 2007 geldt voor de schil rondom de binnenstad, minus de bijdrage van het ziekenhuis).

 

Figuur 5.3            Mate waarin de bewoners een bezoekerskaart zouden aanschaffen, in procenten (N=141)

 

 

Twee derde van de respondenten heeft aangegeven een bezoekerskaart aan te schaffen als deze circa € 11,75 kost. Het overige derde deel is bijna gelijk verdeeld tussen nee en weet niet.

 


Samengevat

·           Drie kwart van de bewoners is voorstander van invoering van vergunning parkeren (76%).

·           Bewoners aan de Reinier de Graafweg 430 tot en met 614 zijn het meest enthousiast over deze maatregel (89%). Van de bewoners aan de Reinier de Graafweg 2 tot en met 192 is 70% voor invoering en van de bewoners aan de Reinier de Graafweg 194 tot en met 428 is 65% voor invoering.

·           In alle hofjes is een ruime meerderheid voor invoering van vergunning parkeren.

·           De voorstanders willen het vergunning parkeren het zo snel mogelijk invoeren (92%).

·           Tegenstanders vinden het te duur, ervaren geen parkeerproblemen of vinden dat het ziekenhuis het moet oplossen.

·           Twee derde van de respondenten heeft aangegeven een bezoekerskaart aan te schaffen als deze circa € 11,75 kost.

 



Bijlage 1          Vragenlijst