Geacht College,
Politie, brandweer,ambulancediensten, Koninklijke
Marechaussee en gelieerde organisaties gebruiken het nieuwe communicatiesysteem
voor hulpdiensten: C2000. Het beheer van C2000 ligt namens het ministerie van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bij de Directie Mobiele Diensten
(DMD), gevestigd te Driebergen.
C2000 vormt één landelijk dekkend netwerk met een
garantie voor buitenhuisdekking van 95%. Dekking binnenshuis is niet
gegarandeerd. Objecten met veel staal en beton belemmeren spraak en
datacommunicatie met portofoon of mobilofoon voor de hulpverleningsdiensten.
Bepaalde objecten vereisen, vanuit het veiligheidsoogpunt, dat hulpverleners er
met elkaar en met de meldkamer kunnen communiceren. Hierbij valt te denken aan
winkelcentra, (spoor)tunnels of parkeergarages, gebouwen waar zich veel mensen
kunnen bevinden.
Een dergelijke locatie kan technisch gezien vrijwel
altijd worden voorzien van binnenhuisdekking. Uw college (het bevoegd gezag)
beslist dat een locatie over binnenhuisdekking moet beschikken. Aanwijzing
vindt alleen plaats in het geval van het ontbreken van binnenhuisdekking én
reden van openbare orde en veiligheid, wanneer één van de
hulpverleningsdiensten u zodanig adviseert. Op advies van de hulpdiensten wijst
uw college deze locatie dan aan als Special Coverage Location (SCL).
Een Special Coverage Location (SCL) is een object,
dat van een elektrotechnische installatie is voorzien om communicatie met C2000
(binnen dat object) mogelijk te maken. Deze voorziening heeft dan
plaatsgevonden door middel van een schriftelijke aanwijzing van het bevoegd
gezag om reden van openbare orde en veiligheid.
Voor de gemeente Delft
hebben de gezamenlijke hulpverleningsdiensten (de brandweer Delft-Rijswijk,
politie en geneeskundige hulpverlening) het advies uitgebracht om de
spoortunnel, gelegen in de spoorzone van de gemeente Delft, en de parkeergarage
Zuidpoort aan te wijzen als SCL om reden van de openbare orde en veiligheid.
Zij vinden het noodzakelijk dat deze objecten over C2000-binnenhuisdekking
beschikken, om ook binnen deze objecten onderlinge communicatie mogelijk te
maken. Voor wat betreft de spoortunnel is de aanleg van de SCL-voorzieningen
reeds meegenomen in het bouwtraject. Voor de parkeergarage Zuidpoort moet nog
een schriftelijke aanwijzing plaatsvinden.
Overige bijzondere objecten binnen de gemeente
Delft, zoals de Ikea, parkeergarage Phoenixstraat en het Reinier de
Graafgasthuis, zijn niet voorgedragen als SCL omdat de hulpdiensten voor deze
objecten binnenhuisdekking verwachten of er geen reden is van openbare orde en
veiligheid. De hulpdiensten zijn terughoudend in het aanmerken van een SCL
omdat elke aanwijzing beslag legt op de capaciteit van het
C2000-netwerk en het de eigenaar geld kost. De aanwijzing van een SCL heeft
alleen plaats als daar een aantoonbaar belang voor is. In Delft hebben alleen
de spoortunnel en de parkeergarage Zuidpoort een aantoonbaar belang.
Art. 2.6.12 van de
Bouwverordening van de gemeente Delft bepaalt dat indien het naar het oordeel van uw college voor het goed kunnen
functioneren van publieke hulpverleningsdiensten bij een calamiteit in dat
bouwwerk noodzakelijk is, een voor het publiek toegankelijk bouwwerk voorzien
moet zijn van een installatie die mobiele radiocommunicatie tussen
hulpverleners binnen en buiten dat bouwwerk mogelijk maakt.
Op grond van dit artikel
zijn vereisten voor aanwijzing als SCL:
·
er bestaat een risico voor de openbare orde en
veiligheid;
·
de hulpdiensten achten binnenhuisdekking
noodzakelijk om ten tijde van een calamiteit met elkaar te kunnen communiceren;
·
het betreft een voor het grote publiek toegankelijk
bouwwerk.
De Parkeergarage
Zuidpoort beschikt over een capaciteit voor 850 auto’s en ligt onder een
complex met enkele honderden woningen, een bioscoop, winkels en een plein
(Bastiaansplein). Het complex is voor iedereen toegankelijk en daarmee voor het
grote publiek. Het belang om ten behoeve van de openbare orde en veiligheid in
het complex over binnenhuisdekking te beschikken is daarmee aanzienlijk. Uit
een test van de politie met C2000 portofoons bleek dat de Parkeergarage
Zuidpoort in de praktijk niet over binnenhuisdekking beschikt.
Een alternatief voor de
aanwijzing tot SCL bestaat niet. De Brandweer beschikt over materiaal, waarmee
zij gesprekken tussen hulpverleners in het complex, via een ‘tussenstation’ op
straat met de meldkamer kan doorverbinden. De politie en Ambulancedienst
beschikken niet over deze apparatuur.
De politie Haaglanden,
bureau Delft geeft de noodzaak van binnenhuisdekking in het complex aan:
·
de Parkeergarage Zuidpoort is een locatie waar
jongeren rondhangen na op het Bastiaansplein te zijn weggestuurd in verband met
overlast;
·
de Parkeergarage Zuidpoort is een locatie waar
jongeren rondhangen die een directe relatie hebben naar de handel in verdovende
middelen (lokale dealers);
·
de Parkeergarage Zuidpoort is een plaats waar
regelmatig om hulp of bijstand van de politie wordt verzocht;
·
het ontbreken van een binnenhuisdekking in de
Parkeergarage Zuidpoort veroorzaakt een
ongewenst veiligheidsrisico voor de politieambtenaren ter plaatse. In
het kader van de afhandeling van (gewelddadig) incident kunnen zij niemand
(meer) bereiken, maar kunnen zelf ook niet (meer) bereikt worden;
·
het ontbreken van een binnenhuisdekking in de
Parkeergarage Zuidpoort brengt een ongewenst veiligheidsrisico met zich mee
voor de politieambtenaren elders in Delft, die bij de afhandeling van een
(gewelddadig) incident hun collega’s niet (meer) kunnen bereiken, of geen weet
hebben van het verzoek tot assistentie.
De brief van de politie treft u als bijlage bij dit
advies aan.
Betekenis aanwijzing en
juridisch kader:
De aanwijzing van een SCL
betekent dat uw college bevestigt en vaststelt, dat binnenhuisdekking op een
locatie of in een object noodzakelijk is. Deze aanwijzing kan zonder
onderliggende wettelijke regeling worden gedaan en vormt uitvoering van beleid.
In de beleidsmatige afwegingen en de onderbouwing voor de aanwijzing staat uw
college vrij. Het ministerie of de DMD geven geen richtlijnen en stellen geen
eisen.
Voor het juridisch
afdwingen van de verplichte medewerking van een locatiebeheerder en het door de
beheerder dragen van de kosten is echter regelgeving noodzakelijk. Een
dergelijke regeling kunt u vergelijken met de verplichting bij beheerders om
voorzieningen in het kader van brandveiligheid aan te brengen. De Bouwverordening
van de gemeente Delft voorziet hier in, sinds de aanpassing van 26 oktober
2005.
Wanneer u de
parkeergarage Zuidpoort aanwijst als SCL, informeert u de eigenaar van het
object over dit voornemen. De eigenaar en/of beheerder van
objecten krijgt de verplichting mee te werken aan het realiseren van
binnenhuisdekking in hun gebouw. De eigenaar moet in contact treden met
Directie Mobiele Diensten (DMD); de feitelijke beheerder van het C2000-netwerk.
Nadat de objecteigenaar de
eerste brief (zie bijlage) van uw college heeft ontvangen, heeft hij mogelijk
geen volledig beeld van wat er van hem wordt verwacht. De objecteigenaar vraagt
informatie bij de hulpverleningsdiensten, die uw college van advies hebben
voorzien. Ook vraagt hij informatie bij DMD, omdat de installatie moet voldoen
aan de door DMD opgestelde technische eisen.
U kunt in de brief geen uitgebreide omschrijving
van de aan te brengen voorzieningen opnemen omdat wij dit vooraf niet kunnen
vaststellen. Ook DMD kan niet op voorhand aangeven welke voorzieningen het
object vereist, omdat de noodzakelijke voorzieningen afhangen van de feitelijke
omstandigheden. Hierop is de
constructie van het object van invloed maar bijvoorbeeld ook de in de omgeving
aanwezige bebouwing.
In de regel onderzoekt de DMD ook waar en hoe de
installatie op het netwerk kan worden aangesloten. De kosten voor een dergelijk
onderzoek worden doorberekend aan de objecteigenaar. De DMD bepaalt aan de hand
van de feitelijke situatie de noodzakelijke voorzieningen. De objecteigenaar
kan deze vervolgens door een door hem te kiezen marktpartij laten aanbrengen.
Wij adviseren de objecteigenaar om in de eerste fase
al contact te zoeken met leveranciers van de installatie. Zodoende krijgt hij
een beeld van de te verwachten kosten en tijd die de aanleg vergt. Na deze fase
is pas goed duidelijk wat de kosten zullen zijn.
De bijgevoegde brief die uw college doet uitgaan,
betreft slechts een voorgenomen beschikking (voornemen tot aanwijzing van een
object als SCL), waarna in een proces van overleg en onderzoek de technische
mogelijkheden, kosten en belangen bekend worden.
Het doel van het voorgenomen besluit is primair om in
contact en overleg te treden met de objecteigenaar. Wij nemen eerst mondeling
contact met de beheerder op. Pas wanneer een minnelijke oplossing niet mogelijk
blijkt, kunt u overwegen een definitieve verplichting opleggen. Daartegen
bestaat de mogelijkheid van bezwaar en beroep. In dit voorstel richten wij het
verzoek aan de beheerder van de parkeergarage, Parking Delft B.V. Wij hebben
nog geen onderzoek gedaan naar de feitelijke eigendomsverhoudingen met
bijvoorbeeld de bovengelegen Vereniging van Eigenaars. Zodra het komt tot
feitelijke uitvoering van bestuursdwang komt deze vraag aan de orde.
Voorstel: