Begeleidende brief/ notitie bij aanwijzingsbrief Special Coverage Location parkeergarage Zuidpoort

 

Geacht College,

 

Politie, brandweer,ambulancediensten, Koninklijke Marechaussee en gelieerde organisaties gebruiken het nieuwe communicatiesysteem voor hulpdiensten: C2000. Het beheer van C2000 ligt namens het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bij de Directie Mobiele Diensten (DMD), gevestigd te Driebergen.

 

C2000 vormt één landelijk dekkend netwerk met een garantie voor buitenhuisdekking van 95%. Dekking binnenshuis is niet gegarandeerd. Objecten met veel staal en beton belemmeren spraak en datacommunicatie met portofoon of mobilofoon voor de hulpverleningsdiensten. Bepaalde objecten vereisen, vanuit het veiligheidsoogpunt, dat hulpverleners er met elkaar en met de meldkamer kunnen communiceren. Hierbij valt te denken aan winkelcentra, (spoor)tunnels of parkeergarages, gebouwen waar zich veel mensen kunnen bevinden.

 

Een dergelijke locatie kan technisch gezien vrijwel altijd worden voorzien van binnenhuisdekking. Uw college (het bevoegd gezag) beslist dat een locatie over binnenhuisdekking moet beschikken. Aanwijzing vindt alleen plaats in het geval van het ontbreken van binnenhuisdekking én reden van openbare orde en veiligheid, wanneer één van de hulpverleningsdiensten u zodanig adviseert. Op advies van de hulpdiensten wijst uw college deze locatie dan aan als Special Coverage Location (SCL).

 

Definitie SCL

Een Special Coverage Location (SCL) is een object, dat van een elektrotechnische installatie is voorzien om communicatie met C2000 (binnen dat object) mogelijk te maken. Deze voorziening heeft dan plaatsgevonden door middel van een schriftelijke aanwijzing van het bevoegd gezag om reden van openbare orde en veiligheid.

 

Advies van de hulpverleningsdiensten

Voor de gemeente Delft hebben de gezamenlijke hulpverleningsdiensten (de brandweer Delft-Rijswijk, politie en geneeskundige hulpverlening) het advies uitgebracht om de spoortunnel, gelegen in de spoorzone van de gemeente Delft, en de parkeergarage Zuidpoort aan te wijzen als SCL om reden van de openbare orde en veiligheid. Zij vinden het noodzakelijk dat deze objecten over C2000-binnenhuisdekking beschikken, om ook binnen deze objecten onderlinge communicatie mogelijk te maken. Voor wat betreft de spoortunnel is de aanleg van de SCL-voorzieningen reeds meegenomen in het bouwtraject. Voor de parkeergarage Zuidpoort moet nog een schriftelijke aanwijzing plaatsvinden.

 

Overige bijzondere objecten binnen de gemeente Delft, zoals de Ikea, parkeergarage Phoenixstraat en het Reinier de Graafgasthuis, zijn niet voorgedragen als SCL omdat de hulpdiensten voor deze objecten binnenhuisdekking verwachten of er geen reden is van openbare orde en veiligheid. De hulpdiensten zijn terughoudend in het aanmerken van een SCL omdat elke aanwijzing beslag legt op de capaciteit van het C2000-netwerk en het de eigenaar geld kost. De aanwijzing van een SCL heeft alleen plaats als daar een aantoonbaar belang voor is. In Delft hebben alleen de spoortunnel en de parkeergarage Zuidpoort een aantoonbaar belang.

 

Aantoonbaar belang

Art. 2.6.12 van de Bouwverordening van de gemeente Delft bepaalt dat indien het naar het oordeel van uw college voor het goed kunnen functioneren van publieke hulpverleningsdiensten bij een calamiteit in dat bouwwerk noodzakelijk is, een voor het publiek toegankelijk bouwwerk voorzien moet zijn van een installatie die mobiele radiocommunicatie tussen hulpverleners binnen en buiten dat bouwwerk mogelijk maakt.

 

Op grond van dit artikel zijn vereisten voor aanwijzing als SCL:

·         er bestaat een risico voor de openbare orde en veiligheid;

·         de hulpdiensten achten binnenhuisdekking noodzakelijk om ten tijde van een calamiteit met elkaar te kunnen communiceren;

·         het betreft een voor het grote publiek toegankelijk bouwwerk.

 

De Parkeergarage Zuidpoort beschikt over een capaciteit voor 850 auto’s en ligt onder een complex met enkele honderden woningen, een bioscoop, winkels en een plein (Bastiaansplein). Het complex is voor iedereen toegankelijk en daarmee voor het grote publiek. Het belang om ten behoeve van de openbare orde en veiligheid in het complex over binnenhuisdekking te beschikken is daarmee aanzienlijk. Uit een test van de politie met C2000 portofoons bleek dat de Parkeergarage Zuidpoort in de praktijk niet over binnenhuisdekking beschikt.

 

Een alternatief voor de aanwijzing tot SCL bestaat niet. De Brandweer beschikt over materiaal, waarmee zij gesprekken tussen hulpverleners in het complex, via een ‘tussenstation’ op straat met de meldkamer kan doorverbinden. De politie en Ambulancedienst beschikken niet over deze apparatuur. 

 

De politie Haaglanden, bureau Delft geeft de noodzaak van binnenhuisdekking in het complex aan:

·         de Parkeergarage Zuidpoort is een locatie waar jongeren rondhangen na op het Bastiaansplein te zijn weggestuurd in verband met overlast;

·         de Parkeergarage Zuidpoort is een locatie waar jongeren rondhangen die een directe relatie hebben naar de handel in verdovende middelen (lokale dealers);

·         de Parkeergarage Zuidpoort is een plaats waar regelmatig om hulp of bijstand van de politie wordt verzocht;

·         het ontbreken van een binnenhuisdekking in de Parkeergarage Zuidpoort veroorzaakt een  ongewenst veiligheidsrisico voor de politieambtenaren ter plaatse. In het kader van de afhandeling van (gewelddadig) incident kunnen zij niemand (meer) bereiken, maar kunnen zelf ook niet (meer) bereikt worden;

·         het ontbreken van een binnenhuisdekking in de Parkeergarage Zuidpoort brengt een ongewenst veiligheidsrisico met zich mee voor de politieambtenaren elders in Delft, die bij de afhandeling van een (gewelddadig) incident hun collega’s niet (meer) kunnen bereiken, of geen weet hebben van het verzoek tot assistentie.

 

De brief van de politie treft u als bijlage bij dit advies aan.

 

Betekenis aanwijzing en juridisch kader:

De aanwijzing van een SCL betekent dat uw college bevestigt en vaststelt, dat binnenhuisdekking op een locatie of in een object noodzakelijk is. Deze aanwijzing kan zonder onderliggende wettelijke regeling worden gedaan en vormt uitvoering van beleid. In de beleidsmatige afwegingen en de onderbouwing voor de aanwijzing staat uw college vrij. Het ministerie of de DMD geven geen richtlijnen en stellen geen eisen. 

 

Voor het juridisch afdwingen van de verplichte medewerking van een locatiebeheerder en het door de beheerder dragen van de kosten is echter regelgeving noodzakelijk. Een dergelijke regeling kunt u vergelijken met de verplichting bij beheerders om voorzieningen in het kader van brandveiligheid aan te brengen. De Bouwverordening van de gemeente Delft voorziet hier in, sinds de aanpassing van 26 oktober 2005.

 

Procedure

Wanneer u de parkeergarage Zuidpoort aanwijst als SCL, informeert u de eigenaar van het object over dit voornemen. De eigenaar en/of beheerder van objecten krijgt de verplichting mee te werken aan het realiseren van binnenhuisdekking in hun gebouw. De eigenaar moet in contact treden met Directie Mobiele Diensten (DMD); de feitelijke beheerder van het C2000-netwerk.

 

Nadat de objecteigenaar de eerste brief (zie bijlage) van uw college heeft ontvangen, heeft hij mogelijk geen volledig beeld van wat er van hem wordt verwacht. De objecteigenaar vraagt informatie bij de hulpverleningsdiensten, die uw college van advies hebben voorzien. Ook vraagt hij informatie bij DMD, omdat de installatie moet voldoen aan de door DMD opgestelde technische eisen.

 

U kunt in de brief geen uitgebreide omschrijving van de aan te brengen voorzieningen opnemen omdat wij dit vooraf niet kunnen vaststellen. Ook DMD kan niet op voorhand aangeven welke voorzieningen het object vereist, omdat de noodzakelijke voorzieningen afhangen van de feitelijke omstandigheden. Hierop is  de constructie van het object van invloed maar bijvoorbeeld ook de in de omgeving aanwezige bebouwing.

 

In de regel onderzoekt de DMD ook waar en hoe de installatie op het netwerk kan worden aangesloten. De kosten voor een dergelijk onderzoek worden doorberekend aan de objecteigenaar. De DMD bepaalt aan de hand van de feitelijke situatie de noodzakelijke voorzieningen. De objecteigenaar kan deze vervolgens door een door hem te kiezen marktpartij laten aanbrengen.

 

Wij adviseren de objecteigenaar om in de eerste fase al contact te zoeken met leveranciers van de installatie. Zodoende krijgt hij een beeld van de te verwachten kosten en tijd die de aanleg vergt. Na deze fase is pas goed duidelijk wat de kosten zullen zijn.

 

De bijgevoegde brief die uw college doet uitgaan, betreft slechts een voorgenomen beschikking (voornemen tot aanwijzing van een object als SCL), waarna in een proces van overleg en onderzoek de technische mogelijkheden, kosten en belangen bekend worden.

 

Het doel van het voorgenomen besluit is primair om in contact en overleg te treden met de objecteigenaar. Wij nemen eerst mondeling contact met de beheerder op. Pas wanneer een minnelijke oplossing niet mogelijk blijkt, kunt u overwegen een definitieve verplichting opleggen. Daartegen bestaat de mogelijkheid van bezwaar en beroep. In dit voorstel richten wij het verzoek aan de beheerder van de parkeergarage, Parking Delft B.V. Wij hebben nog geen onderzoek gedaan naar de feitelijke eigendomsverhoudingen met bijvoorbeeld de bovengelegen Vereniging van Eigenaars. Zodra het komt tot feitelijke uitvoering van bestuursdwang komt deze vraag aan de orde.

 

Voorstel:

 

  1. Een voorgenomen besluit te nemen om de parkeergarage Zuidpoort aan te wijzen als Special Coverage Location;
  2. De bijgevoegde brief naar de eigenaar van de Parkeergarage Zuidpoort te sturen.