Politie
Haaglanden
Werkplan 2008
Inhoudsopgave
Het beleid van bureau Delft
voor 2008
Ontwikkelingen en
consequenties
Hoofdstuk 1 Prestaties en resultaten
Criminaliteit en verdachten
OM
Hoofdstuk 2 Integraal veiligheidsbeleid
Huiselijk
en eergerelateerd geweld
Radicalisering,
rekrutering en terrorisme
Hoofdstuk 3 HRM/Bedrijfsvoering
Functionerings-
en beoordelingsgesprekken
Bijlage 1: Overzicht doelstellingen 2007
“Waakzaam en
Dienstbaar werken aan Veiligheid en Vertrouwen in de regio Haaglanden”
Politie Haaglanden
heeft een nieuwe missie met bovenstaande titel, deze missie geldt voor de jaren
2008-2011. De nieuwe korpsvisie is tot stand gekomen op basis van de volgende
vijf argumenten.
1. De huidige
meerjaren visie loopt eind 2007 af en stilstand is achteruitgang
2. In de
samenleving doen zich diverse ontwikkelingen voor die van invloed kunnen zijn
op het
politiewerk en die andere accenten
verwachten in het politiewerk
3. In 2007 is een
nieuw kabinet aangetreden en het nieuwe regeerakkoord levert nieuwe ambities
op
ten aanzien van veiligheid.
4. Politie
Haaglanden onderschrijft het landelijke motto “Waakzaam en Dienstbaar” en wil
deze missie
concretiseren door te werken aan
veiligheid en vertrouwen in de regio Haaglanden
5. In een tijd
waarin krapte op de arbeidsmarkt ontstaat en waarin hoge eisen aan het
personeel
worden gesteld wil het korps duidelijk
maken dat zij voor alle medewerkers een aantrekkelijke
werkgever is.
Het korps wil
tegemoet komen aan de verwachtingen van burgers, het gezag, partners en
medewerkers vanuit het principe van actieve wederkerigheid. Alle partijen in de
veiligheidsketen dienen een concrete bijdrage te leveren aan het geheel
teneinde een reductie van de totale criminaliteit te bewerkstelligen.
Burgeroriëntatie en
vooral burgerparticipatie moeten structureel uitgebouwd worden.
Onze feitelijke
bezetting zal de komende jaren dicht bij een kritische grens liggen en daarom
is het extra van belang te werken aan wederzijds begrip en te investeren in samenwerking
met burgers. Het zijn met name de medewerkers aan de wijkbureaus die met de
burger in contact staan. Door een juiste bejegening en zichtbaar actief te zijn
verbeteren zij de relatie met de burger en verhogen zij het vertrouwen van de
burger in de politie. Veiligheid staat in direct verband met vertrouwen in de
politie.
Naast de
verwachtingen die de burger enerzijds van de politie en de overige spelers op
het veiligheidsterrein mag verwachten, mogen deze spelers anderzijds in
bepaalde gevallen ook zelfredzaamheid van de burger verwachten.
Procesmanagement is een strategie die korpsbreed ontwikkeld
is om door betere sturing op processen in de eerste plaats te komen tot
verbetering van de kwaliteit. Processturing zal in de bureaus doorgevoerd moeten
worden. Het nieuwe inrichtingsplan van bureau Delft voldoet aan deze eis.
Tenslotte wordt
ernaar gestreefd dat iedere medewerker van politie Haaglanden en daarmee ook
van Bureau Delft passie en betrokkenheid voor het werk heeft. Passie is niet af
te dwingen. Een professionele instelling, leiderschap, communicatie,
processturing en dominantie in de lijnsturing zijn ingrediënten om
betrokkenheid en passie te bereiken, deze ingrediënten moeten tot uitdrukking
komen in het dagelijks werk en in thematische bijeenkomsten op ploeg- en
managementniveau.
Als rode draad valt
in alle documenten die recent in het kader van beleid geschreven zijn te lezen
dat we de juiste dingen moeten doen.
In diezelfde rode
draad valt echter ook te lezen dat wat we doen ook goed moeten doen.
Alleen “aandacht besteden aan” is niet voldoende, het leveren van kwaliteit
dient voorrang te krijgen boven het leveren van kwantiteit.
Bureau Delft zal de
in 2007 ingeslagen weg verder bewandelen. De burger blijft een centrale rol
innemen. De door de burger in de Politie Monitor Bevolking 2007 als meest
onveilig, problematisch of hinderlijk aangegeven en ervaren items, waartoe
naast de speerpunten jeugdoverlast en hard rijden onder andere ook graffiti,
vernieling aan/van auto, drugshandel, geweld op straat, door rood licht rijden
en fout parkeren behoren zullen aandacht krijgen.
De aanpak en
reductie van criminaliteit worden conform de korpsvisie verder vormgegeven. De
kwaliteit van de bedrijfsvoering wordt verbeterd. Deze verbetering vindt onder
andere zijn weerslag in het nieuwe inrichtingsplan voor Bureau Delft.
De samenwerking met
de diverse partners zal bestendigd worden. Samen met alle partners zal bureau
Delft verder streven naar een leefbaar en veilig Delft. Cameratoezicht is een
voorbeeld van samenwerking tussen de partners waar reeds successen mee geboekt
zijn in de bestrijding van criminaliteit. Uitbreiding van het cameratoezicht en
het aantal toezichthouders openbare ruimte worden door zowel bureau Delft als
de gemeente Delft als mogelijk en wenselijk benoemd. Actieve wederkerigheid is
ook hier van toepassing.
Normen en waarden
zijn voor alle werknemers van bureau Delft verplichte aandachtsvelden die
middels voortzetting van het bejegeningstraject en door borging van het
bejegeningsplan structureel op de agenda staan.
Binnen de
organisatie vormen medewerkers een groot goed. Dit goed wordt in Bureau Delft
het komende jaar schaarser. De uitstroom en instroom van personeel zijn niet
met elkaar in balans. Het aantal vertrekkende ervaren collega’s is thans groot.
Deze uitstroom wordt niet gecompenseerd door het aantal instromende beginnende
collega’s. Kwaliteit (vaardigheden en competenties) en kwantiteit van het
personeel staan derhalve onder druk. De verwachting is dat dit beeld zich in
2008 zal voortzetten, ondanks diverse centrale wervingscampagnes. Medewerkers
moeten daarom optimaal worden ingezet om het huidige prestatieniveau van het
bureau te handhaven.
Van de
“achterblijvende” ervaren medewerkers, zowel uitvoerenden als leidinggevenden,
worden extra inspanningen verwacht, met name op het gebied van motivering en
begeleiding van de medewerkers die aan het
begin van hun loopbaan staan. Bureau Delft wil niet inleveren op haar ambities,
in sommige gevallen zal echter de tering naar de nering gezet moeten worden en
zullen er keuzes gemaakt moeten worden. Resultaten zijn niet altijd af te lezen
aan cijfers, de cijfers vormen echter wel een belangrijke indicatie voor de
omvang en kwaliteit van het geleverde werk. Cijfers kennen altijd een verhaal.
Hoe bureau Delft haar cijfers uit 2007 minimaal wil evenaren wordt bij de
diverse onderwerpen in dit werkplan nader beschreven.
Burgerparticipatie
en -oriëntatie
Om de burger een
kijkje in de keuken van de politie te laten nemen zal in 2008 het project
“Burgers in Blauw” (BIB), dat eind 2007 tot uitvoering komt, voortzetting
krijgen.
Ook zal Bureau Delft in 2008 (van mei tot november) als één van de 5
pilotregio’s een pilot gaan uitvoeren met Burgernet. Gedurende deze periode
wordt uitgeprobeerd om samen met burgers, politie Delft en de gemeente Delft
een actieve bijdrage te leveren aan veiligheid in de omgeving. Burgernet beoogt
via opsporen (bijvoorbeeld bij een heterdaad situatie inbraak) en betrekken
(bijvoorbeeld bij de vermissing van een kind) een actieve rol van de burger te
bewerkstelligen. Burgernet bestaat
in de basis uit het massaal telefonisch (vaste telefoon en mobiel) uitbellen
naar de deelnemers binnen een bepaalde cirkel rondom een incident dat voldoet
aan de normen van Burgernet.. Aan de hand van een duidelijk signalement kijken
de deelnemers dan vanuit hun woning of werkplek uit naar een verdacht of
vermist persoon, dan wel voertuig. Middels een speciaal terugbelnummer kunnen
de deelnemers hun eventuele bevindingen gelijk terugkoppelen aan de centralist
van de meldkamer.
Tevens zal in 2008, in het kader van actieve wederkerigheid, het project
“Laat wat van je horen”, worden gecontinueerd. In dit project ligt de nadruk op
het informeren van en terugkoppelen van relevante informatie naar melders en
aangevers..
Bovenstaande
projecten dragen bij aan het verhogen van het vertrouwen in de politie en een
beter contact tussen politie en bevolking. De politie zal ook meer te voet en
per fiets de wijk ingaan om directer contact met de bevolking te maken en de
interactie tussen beide partijen te vergroten.
In 2007 is een
nieuw kabinet aangetreden. De uit het nieuwe regeerakkoord “Samen Werken, Samen
Leven” voortkomende ambities zijn uitgewerkt in gezamenlijke landelijke
prioriteiten, die voor alle politiekorpsen van kracht zijn vanaf het jaar 2008.
Concreet is in het regeerakkoord vastgelegd dat de totale aangiftecriminaliteit
in de jaren 2008 tot en met 2010 met 25% moet dalen ten opzichte van 2002. De
terugdringing van de totale aangiftecriminaliteit is ook waar in de
doelstellingen voor bureau Delft de nadruk op ligt.
Daar waar in dit
werkplan resultaten voor 2007 worden genoemd zijn deze ramingen op basis van de
cijfers over de eerste zes maanden van 2007.
Het werkplan is
gebaseerd op:
De Korpsvisie
Politie Haaglanden 2008-2011
De Kadernota
Haaglanden 2008
De in Delft
behaalde resultaten in 2007
Het concept
Programma Veiligheid van de gemeente Delft
De krapte op de
arbeidsmarkt in combinatie met de reeds genoemde relatief grote uitstroom van
ervaren medewerkers bij Politie Haaglanden vragen van het korps in het algemeen
en van het bureau in het bijzonder een grote mate van creativiteit om de
gewenste resultaten te bereiken. De creativiteit van bureau Delft zal voor een
belangrijk deel moeten blijken uit een intensieve samenwerking met de gemeente
Delft en andere ketenpartners. Voor bureau Delft blijven de kerntaken zoals
omschreven in de Kerntakennota van het ministerie van Binnenlandse Zaken het
uitgangspunt.
Ook de
multidisciplinaire aanpak met de overige ketenpartners zal de komende jaren uit
het oogpunt van efficiency en effectiviteit zeer consciëntieus uitgevoerd
moeten worden.
Positief is dat er
in het kader van het thema veilige wijken landelijk 500 wijkagenten
bijkomen. Of dit ook voor bureau Delft meer wijkagenten betekent wordt pas
duidelijk als het Regionaal College het toegewezen contingent wijkagenten over
de verschillende gemeenten binnen Haaglanden heeft verdeeld. Bureau Delft
streeft naar 1 wijkagent per 5000 ŕ 6000 inwoners, waaruit volgt dat twee extra
wijkagenten aan bureau Delft zouden moeten worden toegewezen.
Landelijke
ontwikkelingen tonen een daling in het budget en de capaciteit van de
Nederlandse politie aan. Het Budget Verdeel Systeem betekent voor de politie
Haaglanden op de langere termijn een achteruitgang in het budget. Het
landelijke ICT-dossier betekent in de komende tijd een aanzienlijke inspanning
op het gebied van mensen en middelen, ook voor de politie Haaglanden. Er zal
worden overgegaan op een nieuw capaciteitsmanagement systeem (CMS)
Bureau Delft krijgt
nog dit jaar een nieuwe inrichting. Het voorstel is goedgekeurd door het
managementteam en door de bureaucommissie. Het inrichtingsplan is een
doorontwikkeling op het huidige bureau-inrichtingsplan ‘Aanspreekbaar op
spraakmakende resultaten’ uit 2002. Het voldoet aan het inrichtingsvoorstel
van het “20e wijkbureau”. Er ontstaat door het aanbrengen van een
scheiding tussen beleid en uitvoering een bureauorganisatie met kortere lijnen
en een verbeterde sturing en communicatie.
Er wordt evenals op
directieniveau overgegaan op een procesgestuurde organisatie met procesverantwoordelijken,
deze procesverantwoordelijken hebben zitting in het “klein MT”
(managementteam).
Daarnaast
verdwijnen de wijkteams in de huidige vorm. Voor het wijkgericht werken en de
aanpak van specifieke wijkproblemen
blijven we gebruik maken van de gemeentelijke verdeling van de stad in 7
wijken. Met de aanstelling van een chef wijkzorg wordt voorkomen dat het
overleg ten aanzien van de integrale veiligheidszorg versnipperd raakt over de
verschillende wijkagenten. Deze aanstelling verhoogt de efficiëntie van de
overlegstructuur.
Onderwerpen die
extra aandacht krijgen zijn sturing en begeleiding op straat, sturing en coördinatie
binnen het bureau en coachen en begeleiding van studenten. Bureau Delft heeft
een groot aantal studenten waar zij (mede) verantwoordelijk voor is.
Bureau Delft mag
met 5 fte uitbreiden, deze uitbreiding is verwerkt in het nieuwe
inrichtingsplan.
Opsporing
De structuur en de
aansturing van de ploeg Opsporing wordt gewijzigd. De richtlijnen opgesteld in
het Referentiekader Werkprocessen Opsporing en Vervolging (R.W.O.V.), het
Programma Versterken Opsporing en Vervolging (PVOV) en het document Team
Grootschalige Opsporing (TGO) worden hierbij gevolgd.
Thans wordt aan het
bureau conform het nieuwe inrichtingsplan een procesbeschrijving Opsporing
opgesteld waarbij onderscheid wordt aangebracht tussen incidentgerichte
criminaliteit, probleemgerichte criminaliteit en lokaal ernstige criminaliteit.
De TGO’s, het PVOV
en de zogenaamde “profchecks” zullen gestalte gegeven worden. Dit vergt echter
van bureau Delft een dermate grote
opleidingsinspanning dat de beschikbare capaciteit en daarmee de
kwantiteit en de kwaliteit van het te leveren werk binnen opsporing onder druk
komen te staan..
De bestrijding van
de zogenaamde middencriminaliteit heeft
binnen het verzorgingsgebied van bureau Delft de laatste jaren minder
aandacht kunnen krijgen dan noodzakelijk is. Daarom zijn nieuwe investeringen
op dit gebied geboden. Enerzijds zal de verplichte invulling van de TGO’s ten
koste gaan van de beschikbare menskracht in bureau Delft en het aantal op te
pakken (middencriminaliteits)zaken, anderzijds kunnen TGO’s die in ons
verzorgingsgebied werkzaam zijn bijdragen aan de bestrijding van de
middencriminaliteit binnen Delft en daarmee onze cijfers gunstig beďnvloeden.
In het kader van het PVOV is het de verwachting dat het wijkbureau
binnen haar verzorgingsgebied verantwoordelijk wordt voor onderzoek naar met
name genoemde TGO- waardige delicten. Dit voorstel ligt momenteel ter
besluitvorming bij de ondernemingsraad. Als een dergelijk delict zich voordoet
kan op voordracht van de betrokken bureauchef en na toetsing besloten worden
tot een daadwerkelijk onderzoek. In het kader van deze nieuwe aanpak zijn ook
aan het wijkbureau Delft een aantal rollen toebedeeld. In totaal zijn er 11
fte’s aangewezen om deel te nemen aan een dergelijk team. Deelname betekent dat
de betrokken medewerkers voor 2010 met succes verplichte PVOV-opleidingen
moeten afronden.
Informatiehuishouding
De infodesk heeft in
het nieuwe inrichtingsplan een dominantere positie binnen het bureau en zal als
een spin in het web gaan fungeren op het gebied van informatievoorziening,
informatievergaring en informatie uitwisseling. De infodesk zal het
managementteam voeden waardoor de aanpak volgens de Informatie Gestuurde
Politiezorg (IGP) beter haar beslag kan krijgen.
Ondertussen gaat de
ontwikkeling van de Regionale Informatie Organisatie door, bureau Delft levert
hier haar bijdrage aan door participatie in de deelprojectgroep RIO/Sturing en
IGP.
Diverse
informatiebronnen staan ook bureau Delft en indirect haar externe partners ter
beschikking. Informatiebronnen zijn ook aan veranderingen onderhavig. Zo wordt
de Politiemonitor Bevolking (PMB) vervangen door de Veiligheidsmonitor Rijk
(VMR). De VMR kent echter geen uitsplitsing naar de verschillende gemeenten
maar beperkt zich tot regionaal niveau. Dit betekent verlies van informatie op
lokaal niveau. Daarvoor zullen andere informatiebronnen moeten worden gezocht.
Voor 2007 is nog een PMB gemaakt, voor 2008 zal alleen de VMR beschikbaar zijn.
Het algemene
uitgangspunt is het verlagen van de criminaliteit met 25% ten opzichte van
2002. Dit resultaat zou dan eind 2010 behaald moeten zijn. Binnen politie
Haaglanden wordt hierbij de nadruk gelegd op de z.g. brengdelicten. Dit zijn
delicten waarvan de politie middels een melding of aangifte kennis krijgt.
Daarnaast geldt voor de meeste doelstellingen van 2008 voor de afzonderlijke
misdrijven dat deze maximaal gelijk zijn aan het laagste aantal sinds 2002.
Daar waar in dit hoofdstuk
resultaten van 2007 worden genoemd zijn deze extrapolaties van de resultaten
over de eerste zes maanden van 2007.
Aangiftecriminaliteit en verdachten naar OM (totaal) |
doelstelling
2008 |
Verlaging aangiften brengdelicten t.o.v. 2002 met minimaal 25% |
≤6546 |
Aantal verdachten OM inclusief betaalde misdrijven CJIB |
≥1640 |
% verdachten naar OM inzake art.8 WVW'94* |
≤19% |
Ten aanzien van de
verlaging van het aantal brengdelicten nadert bureau Delft nu al de
doelstelling voor 2010. In 2002 bedroeg het aantal brengdelicten 8416. Een
verlaging van 25% betekent dat het aantal in 2010 niet meer dan 6312 delicten
mag bedragen. De doelstelling om in 2008 maximaal 6546 brengdelicten te hebben
ligt in de lijn om de doelstelling in 2010 te halen.
Voor 2008 is de bijdrage van
bureau Delft in het regionaal aan te leveren aantal verdachten bij het Openbaar
Ministerie vastgesteld op 1640, waarvan het aantal verdachten van
alcoholdelicten niet meer dan 19% mag bedragen.
Naast deze algemene
doelstelling voor het aantal verdachten zijn nog nadere normen gesteld ten
aanzien van de verdachten van geweldsmisdrijven.
Geweld |
doelstelling
2008 |
Bedreiging: laagste aantal aangiften '02-'06 |
≤153 |
Bedreiging: oplossings% |
≥70% |
Mishandeling: laagste aantal aangiften '02-'06 |
≤278 |
Mishandeling: oplossings% |
≥70% |
Minimale %meerderjarige verdachten OM inz.geweld tov meerderjarige
verdachten OM* |
31,1% |
Minimale %minderjarige verdachten OM inzake geweld tov minderjarige
verdachten OM* |
37,2% |
% afh. geweld binnenshuis conform methodiek |
≥80% |
Bedreiging en
mishandeling vormen binnen Delft het overgrote deel van de gewelddadige
delicten en laten de laatste jaren een stijging zien. Ten aanzien van het domein waarin deze misdrijven worden
gepleegd, geldt voor 2007 de volgende verdeling:
Domein |
Bedreiging |
Mishandeling |
Privé |
100 |
120 |
Semi-openbaar |
40 |
80 |
Openbaar |
68 |
186 |
De stijging van het
aantal mishandelingen en bedreigingen is de laatste jaren de trend geweest. De
stijgingen ten opzichte van 2002 zijn mede veroorzaakt door de
strafbaarstelling van stalking en de intensivering van de aanpak van geweld
binnenshuis.
De bedreigingen en
mishandelingen die plaats vinden in het privé domein komen voor wat betreft de
behandeling hiervan binnen het protocol ten aanzien van geweld binnenshuis.
Deze aanpak zal in 2008 worden gecontinueerd. Bij de mishandelingen en
bedreigingen in het privé-domein (aanpak geweld binnenshuis) blijkt in
toenemende mate sprake van recidive. Met het Openbaar Ministerie zal overleg
moeten worden gevoerd over een meer stringente aanpak van deze categorie
daders.
Binnen het
semi-openbare domein worden onder andere de horeca, scholen en
portieken/trappenhuizen onderscheiden. Op deze locaties blijkt ongeveer de
helft van de mishandelingen en bedreigingen binnen het semi-openbare domein
plaats te vinden. In de eerste helft van 2007 werden er binnen de horeca 5
mishandelingen en 4 bedreigingen gemeld. Op scholen vonden in die periode 11 mishandelingen
plaats, maar werden geen bedreigingen gemeld.
In portieken
/trappenhuizen vonden 6 mishandelingen en 5 bedreigingen plaats.
Binnen het
semi-openbare domein ziet bureau Delft wel mogelijkheden om deze vormen van
geweld aan te pakken. Hiervoor zal de samenwerking moeten worden gezocht met
o.a. gemeente, horeca, scholen en woningcorporaties.
De analyse van de
bedreigingen en mishandelingen geven voor wat betreft het openbare domein geen
aanknopingspunten voor gerichte aanpak. Zij vinden nagenoeg allen plaats op de
openbare weg, waarvan ongeveer 30% in de binnenstad van Delft, waarvan een
groot deel hiervan vervolgens te linken aan de uitgaansuren. Het
politietoezicht tijdens de uitgaansuren in het kader van het project Veilig
Uitgaan, zal dan ook onverminderd worden voortgezet.
Daarnaast zullen de
ontwikkelingen op het gebied van mishandelingen en bedreigingen nauwgezet
worden gevolgd en daar waar zich mogelijkheden tot gerichte aanpak voor doen
zal dit worden uitgevoerd. Ondanks deze maatregelen is de doelstelling om de
aantallen te verlagen tot het laagste niveau sinds 2002 bijzonder ambitieus.
Jeugd |
doelstelling
2008 |
% minderjarige verdachten naar OM* |
16,0% |
Doorlooptijd jeugdzaken, Kalsbeeknorm* |
≥80% |
Haltverwijzingen <7dgn na 1e verh.ontvangen bij Halt |
≥80% |
Aantal aangehouden ds van toplijst & ds van totaallijst |
>real.2007 |
Aantal doorstromers naar OM |
≥2 |
Het
aantal minderjarige verdachten in de afgelopen jaren is toegenomen. Het is
zorgwekkend, dat met name het aandeel allochtone jeugdige verdachten sterk is
toegenomen. De regiefunctie op dit gebied ligt bij de gemeente.
In 80%
van de gevallen moet een proces-verbaal tegen een minderjarige binnen 30 dagen
na het 1e verhoor van de verdachte bij het OM te zijn aangeleverd.
(Kalsbeeknorm) De huidige werkwijze geeft teveel fluctuatie in de resultaten op
dit punt en zal nader moeten worden bezien en aangepast.
Daarnaast
moeten haltwaardige zaken binnen 7 dagen na het 1e verhoor van de
verdachte bij bureau Halt zijn aangeleverd. Door de invoering van het AWACS
systeem en de verbetering van de interne aansturing zijn de mogelijkheden tot
voortgangscontrole op deze zaken sterk verbeterd, zodat bureau Delft voor 2008
aan de norm zal voldoen.
De
aanpak van de doorstromers van de Delftse top-10 zal in 2008 onveranderd worden
voortgezet. De aanpak van doorstromers is de afgelopen jaren succesvol geweest,
waardoor steeds minder doorstromers opnieuw met de politie in aanraking komen.
De samenwerking op dit gebied met de ketenpartners als het casusoverleg -dat
wordt gevormd door de Raad voor de Kinderbescherming, het OM en de
politie, de jeugdzorg en de
jeugdreclassering- loopt goed. Het
streven is minimaal 2 doorstromers uit de
Delftse Top-10 bij het OM aan te leveren.
Ook
in 2008 wordt het “De Veilige School”, voortgezet. Het doel is het verbeteren
van de (sociale) veiligheid op en rond scholen in het voortgezet onderwijs. Een
schoolagent en een zorgteam onderhouden de contacten met leerlingen en
schoolleiding. Het zorgteam bestaat uit een jeugdrechercheur, bureau Jeugdzorg, Breed
Welzijn Delft (BWD), de leerplichtambtenaar en de schoolleiding. Door het zorgteam worden de
individuele probleemleerlingen op elke school gevolgd en wordt actie ondernomen
indien daar aanleiding toe is.
Het
Preventieplatform verslavingszorg is actief binnen het project met voorlichting
op de scholen en het ondersteunen van de schoolleiding bij ontwikkelen van
schoolbeleid op dit gebied.
In 2008 blijft het
signaleringsoverleg het sturend orgaan ten aanzien van de integrale aanpak van
hinderlijke, overlastgevende of criminele groepen jeugd en overlastlocaties in
de wijken. H zijn de belangrijkste partners op het gebied van jeugd
vertegenwoordigd, zoals politie, gemeente, scholen, BWD en Jeugdzorg. Het
interventieteam is het uitvoerend orgaan, bestaande uit een ambulant
jongerenwerker, een jeugdrechercheur en een medewerker verslavingszorg. Zij
ondernemen actie acute problematiek rond jeugd(groepen). Jeugdoverlast komt in
alle wijken voor en de aanpak hiervan wordt nader omschreven in hoofdstuk 2.
Overige volumecriminaliteit |
doelstelling
2008 |
Straatroven laagste aantal aangiften '02-'07 |
≤78 |
Oplossingspercentage: straatroof |
≥15% |
Diefstal woning laagste aantal aangiften '02-'07 |
≤408 |
Oplossingspercentage: diefstal uit woning |
≥15% |
Vernieling laagste aantal aangiften '02-'07 |
≤924 |
Oplossingspercentage: vernieling |
≥15% |
Diefstal fiets |
<1025 |
Het aantal
straatroven varieert de afgelopen jaren nog al. De verbetering van de
informatiepositie van de politie op dit delict heeft echter de afgelopen jaren
tot een toename van het aantal aanhoudingen en een sterke verhoging van het
oplossingspercentage geleid. Daar waar mogelijk vindt op dit delict
projectmatige aanpak plaats. De resultaten van 2007 geven geen aanleiding om
van de huidige werkwijze af te wijken.
Diefstallen uit
woningen zijn de afgelopen jaren redelijk stabiel en kent de afgelopen jaren
een inbraakrisococijfer van minder dan 1. Diefstallen uit woningen worden
continue gemonitord en zodra zich de mogelijkheid voor doet, wordt gerichte
inzet gepleegd.
Voor het behalen
van de doelstelling voor wat betreft het oplossingspercentage zal hierop binnen
de opsporing moeten worden geďnvesteerd.
Vernieling vormt
een relatief groot deel van de criminaliteit binnen Delft, namelijk 17% van de
brengdelicten en 15,6% van de totale criminaliteit. In tegenstelling tot voorgaande
jaren wordt voor 2008 een norm gesteld ten aanzien van vernielingen. Een
grondige analyse door de infodeks van bureau Delft zal voor 2008 moeten leiden
tot een plan van aanpak dat voorziet in een afname van het aantal vernielingen
en het aanhouden van meer daders.
Diefstallen van
fietsen vormt een speerpunt binnen het gemeentelijk beleid. De politie zal dit
gemeentelijk beleid waar mogelijk ondersteunen. Het doel daarbij is in 2008
minder dan 1025 fietsendiefstallen.
Veelplegers |
doelstelling
2008 |
Aantal aangehouden top-500 veelplegers |
- |
Aantal aangehouden top-500 veelplegers naar OM |
≥34 |
Aantal uniek aangeh. top-500 veelplegers naar OM |
≥13 |
Aantal actieve veelplegers (>20 antec.) naar OM |
≥16 |
Aantal unieke actieve vp (>20 antec.) naar OM |
≥16 |
De veelplegeraanpak
is de afgelopen jaren zeer effectief gebleken. Met name de grote afname van de
veel voorkomende vermogenscriminaliteit is hieraan toe te schrijven. Een aantal
Delftse veelplegers is momenteel gedetineerd in het ISD traject. De aanpak van
veelplegers wordt in 2008 onveranderd voortgezet.
Staandehoudingen |
doelstelling
2008 |
Aantal staandehoudingen |
≥10481 |
Minimaal aantal staandehoudingen overig |
≥964 |
Toezicht en
handhaving vormen een kerntaak van de politie ter bevordering van de
verkeersveiligheid. Ook de gemeente draagt hieraan bij door maatregelen op
infrastructureel vlak.
De landelijke
verkeerskalender zal ook in 2008 weer leidraad zijn voor de te plannen
controles. Daarnaast zullen controles worden uitgevoerd op die locaties waar
verkeersgedrag mogelijk onveilige situaties oplevert. Hierbij is te denken aan
controles in de 30 kilometerzones. Het aantal bekeuringen op basis van
staandehouding voor 2008 is vastgesteld op minimaal 10481. Daarvan dienen
minimaal 964 bekeuringen voor andere overtredingen dan verkeersovertredingen te
zijn.
Ook in 2008 zullen
regelmatig alcoholcontroles worden gepland, waarbij naast de landelijke
controles nog minimaal 4 controles zullen worden gepland. Denk hierbij aan
controles nabij sportaccomodaties, buurthuizen, e.d.
Kwaliteit & doorlooptijd |
doelstelling
2008 |
Aantal te controleren registraties Genesys |
NormKBG |
% juiste registraties in Genesys |
≥80% |
HKS : aantal BD verbalen ≥ 3 weken ingevoerd |
0 |
Gemiddelde doorlooptijd pv’s (1e verhoor-sluiten pv’s) |
≤25 dgn |
%verdachten exclusief verkeer binnen 30 dagen na 1e verhoor binnen bij
OM |
≥75% |
% binnen de termijn afgehandelde RHV (zonder dwangmiddelen) |
90%<30 dgn |
% incidenten noodhulp binnen 10 minuten ter plaatse (monodisciplinair) |
80%<10 min |
% klachten binnen 10 weken afgedaan |
≥90% |
Juistheid van
brongegevens is essentieel voor een goede informatiepositie en accurate
analyses.
De afgelopen jaren
is veel energie gestoken in de controle op juistheid en correctie van de
brongegevens, waarbij bureau Delft inmiddels de doelstelling voor 2007,
namelijk 80% juistheid, heeft bereikt. In 2008 zal de controle op brongegevens
nog worden geintensiveerd om het aantal registraties waarin nog fouten
voorkomen verder te verminderen. In 2008 zullen de controles worden uitgevoerd
door de infodesk en zullen er workshops en instructies voor het personeel
worden georganiseerd om aan de voorkant van het probleem te komen.
Een snelle invoer
van informatie in de systemen van de herkenningsdienst is noodzakelijk om snel
op actuele zaken te kunnen inspelen. De doelstelling is in 2008 om
processen-verbaal met bekende daders binnen 3 weken in de systemen ingevoerd te
hebben.
In 2008 moet een
proces-verbaal binnen 25 dagen na het 1e verhoor van de verdachte
zijn gesloten en binnen 30 dagen bij het OM zijn aangeleverd. Bij de
voortgangscontrole op dit gebied zal ook het eerder genoemde AWACS systeem een
goed hulpmiddel zijn.
De
rechtshulpverzoeken zonder dwangmiddelen moeten door bureau Delft binnen 30
dagen worden afgehandeld. De doelstelling is, om dit in minimaal 90% van de
gevallen te realiseren.
Het uitgangspunt
is, dat de politie bij noodhulpoproepen binnen 10 minuten ter plaatse is. De
doelstelling om dit in minimaal 80% van de gevallen te realiseren blijft
evenals andere jaren ook voor 2008 van kracht.
Klachten over
politieoptreden dienen binnen 10 weken te worden afgehandeld. De doelstelling
voor 2008 is, om dit bij minimaal 90% van de klachten te realiseren. De
klachtenafhandeling is momenteel ondergebracht bij de chef handhaving. In het
nieuwe inrichtingsplan van bureau Delft is voorzien in een formatieplaats voor
een klachteninspecteur.
“Samen aan de Slag” is de titel van het
bestuursakkoord van het Rijk met de gemeenten. Hierin staat een breed programma
over de verbeteringen die in Nederland en dus ook in Delft invulling moeten krijgen.
Bij een onderwerp als veiligheid, kan dat ook niet anders. Veel verschillende mensen,
instellingen, bedrijven en overheden zijn nodig om veiligheid te realiseren. De regierol van de
gemeente op het gebied van veiligheid zal in 2007 nog wettelijk worden
verankerd, waardoor de gemeente ook meer bevoegdheden krijgt, bijvoorbeeld op het gebied van
bestuurlijke boetes.
In het coalitieakkoord “Ruimte zien, ruimte
maken’ gaf het college van B&W van gemeente Delft aan om een integraal
veiligheidsplan op te stellen. Om de samenhang en de breedte bij het onderwerp
veiligheid recht te
doen, kiest het college van B&W voor een meerjaren programma Veiligheid.
Het programma veiligheid geeft aandacht aan een veelheid van onderwerpen, als
jeugd en veiligheid, veilig uitgaan, veiligheid in de openbare ruimte.
De gemeente Delft wil haar regierol waarmaken.
Dat betekent samenwerken met veel verschillende actoren, waaronder de
politie, maar ook door burgers betrekken bij de veiligheid in hun eigen wijk.
Het doel van het programma Veiligheid van de gemeente Delft is dan ook om die
samenwerking vorm te geven waar hij ontbreekt en te verbeteren waar hij nog
onvoldoende werkt. Bewoners kunnen meedenken en mee praten, zoals ze al doen in
de wijkaanpak van de gemeente Delft.
Thema’s
De
informatiepositie van de politie ten aanzien van de veiligheid en leefbaarheid
vormt de basis in de analyses met betrekking tot de samenhang tussen
criminaliteit en de externe omgeving.
Het programma
veiligheid van de gemeente richt zich op een veiliger Delft. De aansturing
gebeurt door de “Stuurgroep Programma Veiligheid”. Het programma veiligheid van
de gemeente Delft gaat uit van 8 thema’s:
Deze thema’s
sluiten aan op de onderwerpen zoals die zijn genoemd in de kadernota 2008 van
de Politie Haaglanden binnen de integrale veiligheidszorg, t.w.:
|
|
|
De gezamenlijke
wijkaanpak komt voorts tot uitdrukking in de samenwerking tussen de politie en
het vakteam Wijkzaken van de gemeente Delft, welk tot doel heeft een
verbetering van de leef- en woonomgeving te realiseren. Deze samenwerking
krijgt daadwerkelijk gestalte in de gemeentelijke
wijkcoördinatieteams (WCT’s). In dit wijkcoördinatieteam wordt, onder leiding
van de wijkcoördinator van de gemeente Delft, deelgenomen door professionals,
waaronder leden van het team wijkzorg (wijkagenten) van bureau Delft.
Op
gemeentelijk niveau verzorgt de programmamanager veiligheid de feitelijke
coördinatie van de integrale veiligheidszorg en is daarmee het belangrijkste
aanspreekpunt voor de chef Handhaving en de chef Wijkzorg. De politie zal aan
maatregelen binnen deze onderwerpen haar bijdrage leveren, voor zover deze
bijdrage binnen haar kerntaken valt, inclusief haar signalerende en adviserende
rol binnen de integrale veiligheidszorg.
Gezien de
ontwikkelingen in en rond Delft kiest het college van B&W van Delft voor de
volgende doelen voor het programma Veiligheid:
·
80% bewoners
voelt zich veilig in eigen buurt ·
Daling
criminaliteit met 25% t.o.v. 2002 ·
Versterken
van de regierol en het verbeteren van de kwaliteit van de samenwerking
waarbinnen ook meer aandacht komt voor de relatie met de wijkaanpak en de
bewonersparticipatie. |
Op basis van de
zeven gemeentelijk veiligheids thema’s zal hieronder de problematiek en aanpak
worden beschreven.
Jeugdoverlast komt in alle wijken in meer of mindere
mate voor. Na inventarisatie door bureau DOEN en de wijkagenten van bureau
Delft blijkt dat er 20 problematische jeugdgroepen zijn in Delft. Dit varieert
van hinderlijk, overlastgevend tot crimineel. Naast de aanpak van
overlastgevende jeugdgroepen door het signaleringsoverleg, is in de wijken
Tanthof en Vrijenban specifieke aanpak vormgegeven door zogenaamde
regiegroepen.
In meerdere wijken gaat het met name om overlast
door alcoholgebruik door de jeugd. Jongeren kopen relatief goedkope alcoholhoudende drank bij de
‘buurtsuper’ en de avondwinkels en drinken dit vervolgens op straat. Dit
zogenaamde “indrinken” vormt een landelijk probleem. Het verstrekken van
alcoholhoudende drank aan personen beneden de 16 jaar, door supermarkten en
avondwinkels, zal hier projectmatig worden aangepakt. De samenwerking met de
gemeente, ouders, scholen en ondernemers is hierbij cruciaal. Naast controles
op het verstrekken van alcoholhoudende drank aan jongeren onder de 16 jaar en
repressief optreden tegen alcoholgebruik op straat in de Binnenstad, zal in het
project ook aandacht worden geschonken aan preventie en voorlichting. Het
project sluit aan bij het alcoholmatigingsbeleid van de gemeente en er zijn
partners bij betrokken, zoals gemeente, scholen, detailhandel, Parnassia, GGZ,
BWD, en de horeca. Het alcoholmatigingsbeleid van de gemeente zal naar
verwachting in 2008 in alle wijken van invloed zijn op de alcoholverstrekking
en het alcoholgebruik in en rond de buurthuizen.
Meer wijkspecifiek
kan nog het volgende worden opgemerkt.
Binnen de wijken
Hof van Delft en Voordijkshoorn bestaat de jeugdoverlast overwegend uit
hangjongeren in gemeenschappelijke ruimten van flats, portieken en
binnenterreinen. De overlast wordt repressief aangepakt, waarbij ook de
partners hun verantwoordelijkheid opnemen. Mogelijk dat de aanwezigheid van het
jongerencentrum en een goede programmering van activiteiten in het buurthuis
aan de Van Foreestweg zal leiden tot een vermindering van de jeugdoverlast op
straat.
In de wijk Buitenhof is sprake van jeugdoverlast bij
de ERA flats, de Gilliswijk en het Rode Dorp.
De overlast hier wordt hier zowel repressief en
preventief aangepakt. Hierbij wordt samengewerkt met partners als gemeente, BWD
en de woningcorporaties. Het voorkomen, dat de jeugd van overlastgevend
afglijdt naar crimineel vormt de kern van de aanpak.
In de wijk Tanthof en dan vooral Tanthof-west geven
de vele meldingen van jeugdoverlast aanleiding tot een structurele en integrale
aanpak. In gezamenlijkheid met
partners als gemeente, BWD en woningbouwcoöperaties, zijn er met bewoners
bijeenkomsten belegd. Na inventarisatie zal moeten worden gekomen tot een
aanpak waar alle partijen (ook de jeugd zelf) bij betrokken zijn. Deze integrale
aanpak heeft inmiddels wel geleid tot het opzetten van een Regiegroep Tanthof
waarin alle professionals met betrekking tot dit onderwerp vertegenwoordigd
zijn. Doelstelling is de waarborg van de leefbaarheid en veiligheid in
Tanthof-West. Deze aanpak valt tevens onder het experiment “Betrokkenheid wijk
bij jeugdoverlast” van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Daarnaast zal
gekeken worden naar participatie van de scholen basisonderwijs. In een eerder
stadium is toegezegd dat het schooladopt op een projectmatige basis zal worden
ingevoerd.
Binnen de wijk Vrijenban speelt het probleem van
jeugdoverlast in de buurten Heilige Land en Brasserskade. In het Heilige Land is inmiddels is het
project “Jong en Oud” van start gegaan, waaraan behalve door de politie wordt
deelgenomen door Breed Welzijn Delft, de wijkcoördinator van de gemeente
evenals woningbouwcoöperaties. Bij deze aanpak is het de bedoeling jongeren en
ouderen nader tot elkaar te brengen om zodoende begrip te kweken voor elkaar.
De regelmatig
terugkerende jeugdoverlast in de omgeving van de Brasserskade heeft ertoe
geleid dat er thans een regiegroep is opgericht onder voorzitterschap van de
afdeling Veiligheid van de gemeente Delft. Partners zijn voorts de
wijkcoördinator, wijkbeheer, Breed Welzijn Delft en makelaar Brede school. Doel
is een gezamenlijke aanpak te ontwikkelen voor deze overlast.
In 2008 zal de aandacht vooral gericht zijn op het bestrijden van
geweld, waarbij de samenwerking een belangrijk middel is.
Drugsoverlast
Met enige regelmaat worden we geconfronteerd met
allerlei vormen van drugsoverlast. Het dealen en het gebruik van verdovende
middelen, maar met name ook de illegale teelt van hennep zorgen voor overlast.
Ook in 2008 wordt er capaciteit vrijgemaakt voor de aanpak van verdovende
middelen. De inzet zal bestaan uit het actief opsporen van dealers ( harddrugs
) De aandacht zal daarbij uitgaan naar zowel de straathandel als de verkoop
vanuit zgn. dealpanden.
T.a.v. de hennepteelt vindt er voortdurende monitoring
plaats naar de mogelijke aanwezigheid van kwekerijen. Met de tot standkoming in
2007 van het zgn. hennepconvenant is er sprake van onderlinge samenwerking en integrale aanpak
van hennepkwekerijen. Er vindt tussen de betrokken partners informatie
uitwisseling plaats om uiteindelijk de integrale aanpak zo effectief en
efficiënt mogelijk te laten verlopen.
In
nauwe samenwerking met de partners, zal er van politiezijde 4 maal per jaar een
gecoördineerde aanpak plaats vinden van de hennepkwekerijen. De medewerkers
werkzaam binnen het zgn. Flex-team wordt hiermee belast. Als er sprake is van
ernstige overlast, waarbij uitstel van optreden niet verantwoord is zal direct
worden opgetreden. Ook bij deze aanpak zullen de afspraken zoals die zijn
vastgelegd in het convenant, worden nagekomen.
Er bevinden zich 5
coffeeshops in Delft die allen gelegen zijn in de binnenstad. In de ”Delftse
coffeeshopnota” is het gedoogbeleid t.a.v. softdrugverstrekkende ondernemingen
geregeld. Men gaat daarbij uit van de zogenoemde AHOJG-criteria. In deze nota
is o.a. een “Handhavingmatrix” opgenomen. Overtredingen van de criteria kunnen
bestuursrechterlijk worden aangepakt aan de hand van deze matrix. In
overeenstemming met de regionale afspraken ten aanzien van coffeeshops, zullen
deze ook in 2008 regelmatig door de politie worden gecontroleerd.
Gerelateerd aan de hennepproblematiek zijn ook de growshops. In Delft
zijn er momenteel een drietal van dergelijke ondernemingen en er zijn
aanwijzingen dat zij zich niet houden aan de bepalingen gesteld in de Opiumwet.
Als blijkt dat hier daadwerkelijk sprake van is, zal er strafrechtelijk worden
opgetreden. Daarnaast is er dan aan de hand van de coffeeshopnota bestuurlijk
optreden mogelijk.
Een lid van het team wijkzorg
heeft zitting in de lokale werkgroep Fietsendiefstal. Deze werkgroep heeft tot
doel om maatregelen te nemen om fietsendiefstal tegen te gaan. De doelstelling
is om in 2010 een reductie van het aantal
fietsendiefstallen te realiseren van 15% ten opzichte van 2006. Het probleem van fietsendiefstal kan alleen
aangepakt worden door integrale aanpak en tevens gericht op alle onderdelen van
de keten (pro-actie, preventie, preparatie, repressie en nazorg).
Binnen de TU-wijk is diefstal uit bedrijven een punt van
aandacht. Er is een samenwerkingsverband tussen de politie, de Technische
Universiteit Delft, de gemeente en de particuliere beveiligingsdienst Trichion,
om deze criminaliteit tegen te gaan. Op operationeel niveau bestaat er een
samenwerking teneinde elkaar deelgenoot kunnen maken van hetgeen zich in de
TU-wijk afspeelt. Deze uitwissing van gegevens tussen de partners zal zijn
basis vinden in een op te stellen samenwerkingsovereenkomst tussen deze
partijen zodat dit geschied binnen de grenzen van de Wet op de politieregisters
en de Wet op de Privacy.
Delftenaren ervaren
relatief veel last van het verkeer. In 2008 zal de nadruk dan ook komen te
liggen op het bestrijden van te hard rijden in de wijken.
Aanpak snelheid
In het kader van veiligheid hebben de burgemeester van Delft
de bureauchef een rondgang door de verschillende wijken van Delft gemaakt. Elke
rondgang werd afgesloten met een overleg met bewoners uit de betreffende wijk.
In nagenoeg alle wijken kwam het overschrijden van de maximum snelheid als
structureel probleem naar voren. Meer specifiek werden de 30 km zones genoemd.
In het kader van pro-actie zal in overleg met het vakteam mobiliteit van de
gemeente nadrukkelijk worden gekeken naar de inrichting van de 30 km-zones.
Enerzijds om daar waar mogelijk verbetering aan te brengen, anderzijds om een
wettelijke basis te creëren waarop de politie daadwerkelijk kan handhaven.
Voorts zal het
samenwerkingsverband tussen het vakteam mobiliteit en bureau Delft, met
betrekking tot het inzetten van matrixborden (smiley’s) op advies van de
wijkagent ook in 2008 worden voortgezet.
Ten oosten van de A 13 is het
meubelwarenhuis IKEA gevestigd. In het kader van de uitbreiding van IKEA bestaat
de Werkgroep Integrale Veiligheid.
De opening van de nieuwbouw in combinatie
met de veranderende (tijdelijke) infrastructuur heeft vooral op koopzondagen,
geleid tot een toename van het verkeersaanbod. Hierdoor stagneert het verkeer
op rijksweg A-13, wat tot gevaarlijke verkeerssituaties leidde. Om die reden is
op initiatief van Politie Delft een tijdelijk verkeersoverleg opgestart met
betrokken partners zoals Rijkswaterstaat, KLPD, mobiliteit van de gemeente
evenals IKEA. Dit overleg heeft een draaiboek ontwikkeld dat heeft geleid tot
een meer beheersbare verkeerssitutatie. Dit draaiboek zal ook in 2008
doorlopen.
Door meer aandacht
te besteden aan huiselijk en eergerelateerd geweld zal in eerste instantie het
aantal aangiften moeten stijgen. Dat is een positieve ontwikkeling omdat we
daarmee beter zicht krijgen op de ware toedracht. Daarom investeren we in 2008
om onze informatiepositie op dit veiligheidsthema te versterken, om zo onze
aanpak beter te kunnen richten.
Huiselijk geweld
De
aanpak van geweld binnenshuis is voor de regio Haaglanden vastgelegd in het
`Protocol geweld binnenshuis` en zal ook in 2008 volgens dit protocol worden
uitgevoerd. De aanpak is dadergericht en het doel is voorkomen van herhaling door
daderhulpverlening. De daderhulpverlening wordt uitgevoerd door stichting “De
Waag”. Geweld binnenshuis is ook een onderwerp binnen het integraal
veiligheidsbeleid van de gemeente en een convenant regelt de samenwerking tussen de Gemeente Delft als
regisseur, de politie en de hulpverlenende instanties. De regionale
doelstelling om 80% van de zaken volgens de methodiek af te handelen wordt voor
2008 overgenomen.
Eergerelateerd geweld
In 2006 is het
landelijk programma eergerelateerd geweld gestart. Met het programma wordt
beoogd de problematiek van eergerelateerd geweld verder zichtbaar te maken en
intensivering in de aanpak tot stand te brengen. De aanpak is gebaseerd op 3
thema’s:
maatschappelijk
preventie, bescherming en strafrechtelijk aanpak.
Dit heeft geleid
tot het instellen van een lokale werkgroep eergerelateerde geweld, waarin naast
gemeente en politie andere relevante maatschappelijk organisaties deel van
uitmaken. Deze hebben inmiddels een startnotitie opgesteld. De uitvoering hiervan zal in 2008 gestalte
krijgen.
De actualiteit van
alle dag geeft eens te meer de noodzaak aan van een actieve opstelling ten
aanzien van radicalisering en rekrutering. Hiermee wordt de noodzaak van goede
informatiepositie van de politie met betrekking tot RRT onderstreept.
Ervaringen uit het buitenland leren ons, dat een goede informatiepositie
essentieel is, maar dat de basis van deze informatiepositie in de wijk ligt.
Binnen het team wijkzorg functioneert de wijkagenten als oog en oorfunctie
binnen de wijken, waardoor vooral de eerste tekenen die wijzen op
radicalisering, vroegtijdig worden onderkend en daarop actie kan worden
ondernomen. In het voorkomen van radicaliseringprocessen heeft de gemeente
Delft een rol, b.v. op het gebied van integratie, het tegengaan van
marginaliseren van de allochtone gemeenschap en het stimuleren van de zogeheten
“boegbeelden” uit die gemeenschap.
In
ploegbijeenkomsten zal het politiepersoneel worden geďnformeerd over de
ontwikkelingen en het voortschrijdende inzicht in de signalen die kunnen wijzen
op radicalisering, rekrutering en terrorisme.
In 2008 zal de
aandacht vooral gericht zijn op het bestrijden van geweld en geweld waarbij
jongeren betrokken zijn
Horecaoverlast
manifesteert zich vooral in de Binnenstad. De overlast bestaat uit
geluidsoverlast van horecagelegenheden en/of overlast door beschonken bezoekers
van horecagelegenheden. De overlast van geluid uit horecagelegenheden is de
afgelopen jaren afgenomen door de introductie van de mogelijkheid om altijd het
geluidsniveau, o.a. door de invoering van een piketregeling te kunnen meten.
Dit leidt regelmatig tot het opmaken van processen-verbaal en het opleggen van
dwangsommen binnen de horeca. De aanpak van de horecaoverlast vindt zowel
strafrechtelijk als bestuursrechtelijk plaats. De bestuursrechtelijke aanpak
vindt plaats volgens een handhavingmatrix en kan bestaan uit het opleggen van
een dwangsom dan wel (tijdelijke) sluiting van een gelegenheid. Evenals bij de
geweldsdelicten is er in het weekeinde tijdens de uitgaansuren in de Binnenstad
een verhoogd aantal meldingen van horecaoverlast waar te nemen.
De extra inzet van
politiepersoneel (Veilig Stappen) zoals benoemd bij de aanpak van de hotspot
Binnenstad richt zich ook op de aanpak van horecaoverlast inclusief het gedrag
van bezoekers op straat richten.
In 2008 komt de nadruk te liggen het investeren in samenwerkingsvormen
waarbij de kennis van verschillende organisatieonderdelen beter wordt benut,
zodat mogelijke knelpunten vroegtijdig worden geconstateerd. Daarnaast zal
worden gewerkt aan de verankering van het begrip veiligheid in verschillende
ontwikkelings- en bouwplannen.
Herstructurering Poptahof
In 2007 is begonnen
met de herstructurering van het Poptahof. Dit zal zich uitspreiden over een
periode van 10 jaar. Om in gedurende die tijd een leefbare en veilige
woonomgeving te behouden zal intensief worden samen gewerkt met alle partijen
(bewoners, gemeente, woningcorporatie Delftwonen, BWD en andere
maatschappelijke organisaties). Er wordt een organisatiestructuur opgezet
waarin duidelijk wat een ieders rol en taak is. Daarnaast zal de politie bij de
herinrichting van het gebied een adviesfunctie hebben op het gebied van sociale
veiligheid en criminaliteitspreventie.
Het dienstencentrum
van de Stichting Perspectief is gevestigd aan de Oostsingel 76 te Delft. Het
centrum vervult een huiskamerfunctie voor dak-, thuislozen en verslaafden. Dit
centrum wordt eind 2007 verplaatst naar de Surinamestraat 1 te Delft
In het kader van
het opstellen van een beheerplan is een beheerplatform opgericht, waarin onder
meer bewoners, vertegenwoordigers gemeente (integrale veiligheid en
wijkcoördinator) en politie zitting hebben. Gezamenlijk is een beheerplan
opgesteld. Het beheerplan regelt de omgevingsgerichte zaken die bijdragen aan
een goede en veilige inpassing van het Dienstencentrum in de Surinamestraat en
de omgeving. Als afgeleide van het beheerplan is een handhavingoverleg
opgestart, waarin de toezichthoudende en handhavende partijen zijn
vertegenwoordigd om uitvoering te geven aan wat in het beheerplan is opgesteld.
Eind 2007 en begin 2008 zullen verschillende partijen toezicht gaan houden rond
het dienstencentrum om op deze manier uitvoering te geven aan het beheerplan.
Delftse
Hout
Voor
het recreatiegebied Delftse Hout is op gemeentelijk niveau een projectgroep
gestart. Aan deze groep wordt door de politie deelgenomen. Doel is te komen tot
een duurzame en veilige inrichting van het recreatiegebied.
De politie zal bij de herinrichting van het TU gebied
evenals bij de ontwikkeling van het nieuwe campusterrein in het TU-gebied haar
adviserende rol oppakken. Op strategisch niveau wordt ingezet op het opstellen
van een Veiligheids Effectrapportage (VER) voor het TU gebied. Alleen op deze
wijze kan tot een integrale samenwerking gekomen worden die effect sorteert op
langere termijn. Tegelijkertijd zal de politie haar adviserende rol oppakken
bij de herinrichting van het nieuwe campusterrein in het TU-gebied.
Spoorzone
De
politie maakt deel uit van de expertgroep Integrale Veiligheid Spoorzone. Naast
aandacht voor de uiteindelijk te realiseren infrastructuur en
verkeerssituaties, is er ten tijde van de bouwperiode vooral aandacht voor de
fysieke en sociale veiligheid van de reiziger in dit gebied. De politie heeft
nadrukkelijk een adviserende rol ten aanzien van criminaliteitspreventie en
sociale veiligheid.
Wijkgerichtheid,
informatiegestuurd werken en samenwerking met partners vormen de drie pijlers
van het wijkgericht werken in Delft. De wijkaanpak vindt Delft breed plaats.
Daar waar mogelijk wordt de problematiek in de wijken aangepakt door het team
wijkzorg in samenwerking met de verschillende operationele ploegen en de ploeg
opsporing, waarbij zoveel mogelijk de partners worden betrokken.
Wekelijks worden de
chefs Handhaving en Wijkzorg op basis van HKS gegevens geďnformeerd over het
verloop van de geprioriteerde criminaliteit op wijkniveau en maandelijks over
de totale criminaliteit op buurtniveau. Samen met een doorlopend wijkjournaal
ontstaat hiermee een doorlopende wijkveiligheidsscan. Door deze werkwijze
kunnen afwijkingen van het normale patroon in de wijken snel worden
gesignaleerd en hierop actie worden ondernomen. Deze actie kan bestaan uit het
bureaubreed communiceren van wijkaandachtspunten (WAP’s), sturing en aandacht
hotspots.
Problematiek/hotspots
die de capaciteit van team wijkzorg te boven gaan wordt bureaubreed door de
operationele ploegen aangepakt. Momenteel zijn er op deze basis 3 structurele
hotspots in Delft.
Structurele hotspots in Delft
Stationsgebied
Het stationsgebied
vormt een thema in het integrale veiligheidsbeleid van de gemeente.
Vanaf 2003 is de problematiek op en rond het station
projectmatig aangepakt, waardoor de
criminaliteit en de drugsgerelateerde- en andere overlast
sterk is afgenomen.
Inmiddels is een handhavingarrangement en
beheersconvenant voor het stationsgebied vastgesteld, waarmee het toezicht en
beheer binnen dit gebied in de reguliere werkzaamheden van de partners wordt
opgenomen. Jaarlijks wordt hiervoor een inzetplan gemaakt, waarin de feitelijke
taken van de partners zijn vastgelegd. Daarnaast is rond het station
cameratoezicht gerealiseerd.
Binnenstad
De binnenstad van
Delft vormt een gebied waar regelmatig inzet van de politie noodzakelijk is.
Het grootste deel van de horeca binnen Delft er geconcentreerd, wat vooral
tijdens de uitgaansuren in het weekend invloed heeft op het criminaliteit- en
overlastbeeld. De uitgaansavonden zijn vooral de donderdag, vrijdag en
zaterdag. Een verhoging van met name geweldsdelicten kan dan worden
geconstateerd, terwijl dan ook de overlast door alcoholgebruik, geluidsoverlast
door de horeca en de overlast door drugsgebruik en de handel hierin,
aandachtspunten vormen. In het kader van het project “Veilig uit en
thuis”, wordt tijdens de uitgaansuren
personeel ingezet waaronder wijkagenten en bikers, om extra toezicht te houden.
Deze inzet zal ook in 2008 worden gecontinueerd.
Delftse
Hout
Het
recreatiegebied Delftse Hout vormt in de zomermaanden een gebied waar extra
inzet van onder meer de politie vereist is. 10.000 bezoekers in het gebied is
op warme dagen geen uitzondering. Dit vergt inspanning van de verschillende
partners, zoals Toezicht Openbare Ruimte, de afdeling groen en de politie. Deze
partners zijn verenigd in een Handhavingoverleg Delftse Hout. Als de
temperatuur boven de 22 graden komt wordt in dit gebied extra politietoezicht
gehouden, zowel overdag als in de avonduren. Daarnaast zet dan ook de afdeling
Toezicht Openbare Ruimten van de gemeente daar extra personeel in. Naast
algemeen toezicht wordt dan o.a. gericht toezicht gehouden op ongeoorloofd
gebruik van de fietspaden en de strandstrook door bromfietsen, honden op de
strandstrook en de overlast van de jeugd op de bruggetjes.
Overlegvormen
Naast Delftbrede
problematiek kent elke wijk zijn eigen specifieke problemen en aandachtspunten.
Hieronder wordt de problematiek en de aanpak globaal beschreven. In dit
werkplan worden deze onderwerpen nader beschreven evenals de aanpak en de
daaruit voortvloeiende activiteiten
Op wijkniveau
bestaan meerdere overlegvormen, waarvan de belangrijkste zijn:
Het
team wijkzorg van de politie vormt een wezenlijk onderdeel in het netwerk voor
de integrale aanpak.
Dit werkplan is
opgesteld, waarin op basis van een wijkveiligheidsscan en de gemeentelijke
wijkprogramma’s, een aantal specifieke wijkproblemen wordt benoemd waarbij
tevens de aanpak van die problemen en de rol van partners hierin, wordt
beschreven. De uitkomst hiervan vormt de input voor het benoemen van de
bureauprioriteiten.
Bereikbaarheid wijkagenten
Om
de bereikbaarheid van de wijkagenten in Tanthof te verbeteren is, mede op
verzoek van bewoners, een spreekuur ingesteld. Dit tweewekelijkse spreekuur
vindt plaats in het wijkcentrum De Hofstee. Eind 2007 zal dit spreekuur worden
geëvalueerd. Vanuit de wijk Buitenhof is inmiddels de wens bij de politie
neergelegd om een soortgelijk spreekuur in te stellen.
Aangiftecriminaliteit en verdachten naar OM (totaal) |
doelstelling
2008 |
Verlaging aangiften brengdelicten t.o.v. 2002 met minimaal 25% |
≤6400 |
Aantal verdachten OM inclusief betaalde misdrijven CJIB |
≥1640 |
% verdachten naar OM inzake art.8 WVW'94* |
≤19% |
Geweld |
doelstelling
2008 |
Bedreiging: laagste aantal aangiften '02-'06 |
≤153 |
Bedreiging: oplossings% |
≥70% |
Mishandeling: laagste aantal aangiften '02-'06 |
≤278 |
Mishandeling: aantal aangiften |
≥70% |
Minimale %meerderjarige verdachten OM inz.geweld tov meerderjarige
verdachten OM* |
31,1% |
Minimale %minderjarige verdachten OM inzake geweld tov minderjarige
verdachten OM* |
37,2% |
% afh. geweld binnenshuis conform methodiek |
≥80% |
Jeugd |
doelstelling
2008 |
% minderjarige verdachten naar OM* |
16,0% |
Doorlooptijd jeugdzaken, Kalsbeeknorm* |
≥80% |
Haltverwijzingen <7dgn na 1e verh.ontvangen bij Halt |
≥80% |
Aantal aangehouden ds van toplijst & ds van totaallijst |
>real.2007 |
Aantal doorstromers naar OM |
≥2 |
Overige volumecriminaliteit |
doelstelling
2008 |
Straatroven laagste aantal aangiften '02-'07 |
≤78 |
Oplossingspercentage: straatroof |
≥15% |
Diefstal woning laagste aantal aangiften '02-'07 |
≤408 |
Oplossingspercentage: diefstal uit woning |
≥15% |
Vernieling laagste aantal aangiften '02-'07 |
≤924 |
Oplossingspercentage: vernieling |
≥15% |
Diefstal fiets |
< 1025 |
Veelplegers |
doelstelling
2008 |
Aantal aangehouden top-500 veelplegers |
- |
Aantal aangehouden top-500 veelplegers naar OM |
≥34 |
Aantal uniek aangeh. top-500 veelplegers naar OM |
≥13 |
Aantal actieve veelplegers (>20 antec.) naar OM |
≥16 |
Aantal unieke actieve vp (>20 antec.) naar OM |
≥16 |
Staandehoudingen |
doelstelling
2008 |
Aantal staandehoudingen |
≥10481 |
Minimaal aantal staandehoudingen overig |
≥964 |
Kwaliteit & doorlooptijd |
doelstelling
2008 |
Aantal te controleren registraties Genesys |
NormKBG |
% juiste registraties in Genesys |
≥80% |
HKS : aantal BD verbalen ≥ 3 weken ingevoerd |
0 |
Gemiddelde doorlooptijd pv’s (1e verhoor-sluiten pv’s) |
≤25 dgn |
%verdachten exclusief verkeer binnen 30 dagen na 1e verhoor binnen bij
OM |
≥75% |
% binnen de termijn afgehandelde RHV (zonder dwangmiddelen) |
90%<30 dgn |
% incidenten noodhulp binnen 10 minuten ter plaatse (monodisciplinair) |
80%<10 min |
% klachten binnen 10 weken afgedaan |
≥90% |
HRM |
doelstelling
2008 |
Bezettingsgraad formatie totaal |
90-100% |
Bez.graad exec.6 tm 8, excl aspiranten |
monitoren |
Bez.graad exec.6 tm 8, incl aspiranten |
monitoren |
Ziekteverzuim |
≤6% |
Terugbrengen overtredingen ATW uit monitor 2006 |
≤50% |
Verschuivingsuren wens & dienstbelang |
0 & 0 |
Afbouw verlof |
100% |
F- en/of B- gesprek: 1 per medewerker per jaar |
alle medew. |
Percentage RTGP-plichtig/ RTGP-gekwalificeerd |
>90% |
Inname geweldsmiddelen |
100% |
Financiën |
doelstelling
2008 |
Budgetuitputting |
100% |
Uitputting overwerk |
100% |