1.                   Inleiding

 

Op 27 oktober 2005 heeft het college besloten tot een proef gedurende een half jaar met handhaving fietsparkeren op een aantal specifieke locaties in de binnenstad. Daarnaast diende het aantal fietsparkeerplaatsen in de gehele binnenstad te worden uitgebreid. Na de proef zou een evaluatie van het beleid volgen.

 

Handhaving dient ter regulering van het fietsparkeren. Om het beschikbare aantal klemmen zo optimaal mogelijk te kunnen gebruiken en oneigenlijk gebruik tegen te gaan, dienen weesfietsen en wrakken periodiek te worden verwijderd. Dat gebeurt momenteel ook in de hele stad en daar blijven we mee doorgaan. Fietsen die geparkeerd staan in een goede fietsparkeervoorziening met aanbindmogelijkheid hebben bovendien een aanzienlijk kleinere kans om gestolen te worden.

 

Daarbij is het van groot belang dat er voldoende fietsklemmen van goede kwaliteit zijn. In de binnenstad was dit niet het geval. In april 2005 is in de binnenstad een grootschalige inventarisatie gehouden naar de fietsparkeervoorzieningen. Resultaat hiervan is een uitbreidings- en vervangingsplan, dat vanaf oktober 2005 tot en met januari 2006 is uitgevoerd. In totaal zijn in de binnenstad in dit plan 1150 fietsparkeerplaatsen gerealiseerd (waarvan 750 nieuw en 400 oude die zijn vervangen).

 

 

2.                   Fietsparkeersituatie per gebied

 

In Delft wordt op 4 locaties gehandhaafd op fietsparkeren. Dat zijn;

-                      Centraal Station Delft;

-                      de Markt;

-                      de Oude Langendijk (brugleuning);

-                      het Bastiaanplein;

Voorafgaand aan de handhaving op de 3 locaties in de binnenstad is het aantal fietsparkeerplaatsen in de gehele binnenstad fors uitgebreid. De uitbreiding heeft plaatsgevonden op plaatsen waar uit de inventarisatie van april 2005 een tekort gebleken was.

 

Ten behoeve van deze evaluatie zijn in de gehele binnenstad in april 2006 opnieuw fietsparkeertellingen gehouden. Dit wordt deze vergeleken met de telling uit april 2005.

 

2.1       Kernwinkelgebied (incl.  handhavingsgebieden Markt, Oude Langendijk, Bastiaanplein)

 

2.1.1     Fietsparkeertelling

In het kader van de evaluatie hebben in het kernwinkelgebied fietsparkeertellingen plaatsgevonden op donderdag 20 april 2006, tussen 14.00-16.00 uur, zaterdagmiddag 22 april tussen 14.00 en 16.00  en zaterdagavond tussen 22.00-24.00. Deze tellingen zijn afgezet tegen de telllingen die een jaar geleden zijn gehouden, bij de inventarisatie van het fietsparkeren in de binnenstad.

 

In totaal zijn er 1.930 onbewaakte fietsparkeerplaatsen in het kernwinkel-gebied geteld. Er zijn op donderdagmiddag in totaal 2.046 fietsen geteld (tegen 1.331 in 2005), op zaterdagmiddag 2.965 (1.479 in 2005) en op zaterdagavond 1623 (1.267 in 2005). Afhankelijk van dag en tijdstip is de  toename van het aantal fietsen 28% tot 100% ten opzichte van vorig jaar.

 

In 2005 werd in het kernwinkelgebied een bezettingsgraad[1] van 45% geregistreerd op het drukste telmoment, de zaterdagmiddag. In 2006 wordt in hetzelfde gebied een bezettingsgraad van 91% geregistreerd.

 

Er kan dus gezegd worden dat sinds de invoering van het handhaven er veel beter gebruik wordt gemaakt van de aangeboden fietsparkeer-voorzieningen. Dat is deels te verklaren door de spectaculaire groei van het aantal fietsen in de stad. Men maakt voor een bezoek aan de binnenstad blijkbaar meer en meer gebruik van de fiets.

 

Tijdens de teldagen viel in deze gebieden op dat net naast het handhavingsgebied op de Markt veel fietsen buiten de rekken geparkeerd stonden. Op de donderdagmiddag werd gebruik gemaakt van de ruimte naast de kerk aan de zijde van het Blauwe Hart en op zaterdagavond van de ruimte ter hoogte van de geldautomaat van de ABN Amro.

 

In het bijzonder kan vermeld worden dat de markten grote invloed hebben op het aantal buiten de rekken geparkeerde fietsen. Voor de donderdagmarkt geldt dat kramen het zicht op de plekken ontnemen of de parkeervoorzieningen zelfs blokkeren. Daarnaast is het door de kramen onmogelijk om een tweede rij te vormen of in het verlengde van de rij te parkeren. Ook de bloemenmarkt op donderdagmiddag en de antiek- en curiosamarkt op zaterdagmiddag waarbij kramen langs de grachten staan, blokkeren fietsparkeersystemen.

 

In het kernwinkelgebied is een groot aantal fietsparkeerplaatsen overbezet. In de bijlage zijn alle fietsparkeerplaatsen met een bezetting van meer dan 80% genoemd.

 

2.1.2 Handhaving

Na een 6-tal weken waarschuwen is in februari 2006 daadwerkelijk gestart met de fietshandhaving op drie locaties in de binnenstad (als aanvulling op het Stationsplein). Op deze drie locaties wordt gehandhaafd op basis van de APV (in tegenstelling tot stationsplein, hier is het RVV[2]).

 

Er is hier wekelijks op verschillende momenten gehandhaafd (12 uur per week). In totaal zijn 102 fietsen verwijderd (4 op de Oude Langendijk, 3 op de Markt, 95 op het Bastiaanplein) en zijn tussen de 1100 en 1200 mensen geattendeerd op het feit dat zij hun fiets verkeerd hadden geparkeerd. 

Op de Oude Langendijk en de Markt is het handhaven op het niveau gekomen van onderhouden. Er is hier nalevingsgedrag bereikt en waarschuwen is afdoende om de locaties vrij te houden van fietsen. Er hoeven geen fietsen daadwerkelijk meer te worden verwijderd.

 

Op het Bastiaanplein is het beoogde naleefgedrag niet bereikt. Het rommelige karakter van het plein vanwege de bouwactiviteiten, de geringe pakkans en de toestroom van fietsers zijn hier debet aan. Van de foutief geparkeerde fietsen wordt ruim 90% binnen het uur (de duur van de begunstigingstermijn) weer verwijderd. Ook is er vanuit de overtreders weinig begrip voor de handhaving.

 

2.1.3 Conclusie

In de gebieden waar het handhavingsbeleid geldt, worden fietsen geordend in het parkeersysteem geplaatst. Zodra er geen parkeerplaatsen meer vrij zijn, worden fietsen in de lijn van het systeem geplaatst of een tweede rij gevormd. De bezettingsgraad van fietsenklemmen rond Zuidpoort is spectaculair gestegen (van 15% naar 89%). Dit is mede te danken aan de handhaving op het Bastiaanplein.

 

Het gebrek aan begrip voor de handhaving op het Bastiaanplein is te verklaren, doordat er met name op drukke dagen nog steeds een tekort aan klemmen is. Vanaf de oplevering van Zuidpoort hebben uitbreidingen plaatsgevonden van het aantal klemmen, echter onvoldoende om te voldoen aan de steeds maar groeiende vraag.

Een deel van de geplande fietsparkeerplaatsen in Zuidpoort rond het Cultuurplein is nog niet opgeleverd. Er komen hier klemmen in de openbare ruimte en een bewaakte fietsenstalling met 200 plaatsen (23 februari 2007). De nieuwe winkels, voorzieningen en met name de mediatheek zullen op hun beurt echter een nieuwe vraag naar fietsparkeervoorzieningen teweeg brengen. Voor het Bastiaanplein zal dit naar verwachting nauwelijks verlichting brengen. Overigens zal in deze bewaakte stalling het eerste uur stallen gratis zijn. 

 

Een uitbreiding van het aantal klemmen op het Bastiaanplein is daarom noodzakelijk. Er zal daarom op zoek gegaan moeten worden naar uitbreidingsmogelijkheden, waarbij de bruikbaarheid van het plein voor evenementen gegarandeerd moet blijven.

 

2.2       Overig binnenstad

In het overige deel van de binnenstad is vorig jaar een telling gehouden. Op locaties waar een groot tekort bleek is het aantal fietsparkeervoorzieningen uitgebreid. Verder is een groot aantal oude klemmen vervangen door nietjes. In totaal zijn er in de binnenstad 1150 fietsparkeerplaatsen gerealiseerd, waarvan 750 nieuw en 400 oude fietsparkeerplaatsen die vervangen zijn. In de overige gedeelten van de binnenstad dienen de oude klemmen nog vervangen te worden door fietsparkeervoorzieningen van betere kwaliteit.

 

 

3.         Draagvlakpeiling handhaving fietsparkeren

 

In het kader van de evaluatie van de proef met handhaving fietsparkeren op 3 locaties in de binnenstad is het draagvlak voor het handhavingsbeleid onder bezoekers van de binnenstad gemeten. Dit is gedaan door middel van straatenquêtes en een enquête onder het Delfts Internet Panel (DIP). Deze enquêtes zijn in november 2006 gehouden.

 

De hoofdonderzoeksvraag was hoe de handhaving op fietsparkeren beleefd wordt. Verder is meegenomen of men op de hoogte is van het fietsparkeerbeleid? Via welk communicatiemiddel men hierover is geïnformeerd? En van hoeveel personen de fiets wel eens is verwijderd?

 

De conclusie op de hoofdonderzoeksvraag is dat een meerderheid zich op dit moment niet kan vinden in het handhavingsbeleid. Ongeveer een kwart van de DIP-leden vindt het beleid terecht, terwijl bijna de helft het beleid onterecht vindt, omdat het te streng of onduidelijk is of omdat er te weinig fietsenrekken zijn. Van de straatenquêtes vindt slechts 17% het terecht, terwijl 65% zich om de eerdergenoemde redenen niet kan vinden in het beleid

 


Wat verder uit het onderzoek naar voren komt, ongeacht of men voor- of tegenstander van het beleid is, is de wens tot meer fietsparkeer-gelegenheid. Op het Bastiaanplein is die roep het grootst, maar ook op de andere locaties vindt de meerderheid dat er onvoldoende fietsparkeergelegenheid is. 

 

De volledige resultaten van het onderzoek zijn bijgevoegd.

 

De gevolgen van deze nota zijn op 18 januari besproken met de ondernemersvereniging Binnenstad Delft. De ondernemers rond het Bastiaansplein kunnen instemmen met het voorstel. De overige ondernemers hebben aangekondigd nog een brief over het onderwerp te zullen sturen. Daarnaast zal begin februari de mening worden gepeild van de leden van de nieuwe klankbordgroep Binnenstad.

 

 

4.         Conclusie en aanbeveling

 

4.1       Algemeen

In het voorjaar van 2005 is een inventarisatie uitgevoerd naar het aantal fietsparkeerplekken en de bezetting ervan. Naar aanleiding hiervan is het aantal fietsparkeerplekken uitgebreid. In de binnenstad zijn er 750 extra fietsparkeerplaatsen gerealiseerd (en 400 oude zijn vervangen).

 

Het aantal geparkeerde fietsen is in alle gebieden spectaculair gegroeid. Dit zal mede te danken zijn aan de uitbreiding van het aantal fietsparkeer-voorzieningen. Een effect van handhaving lijkt te zijn dat de beschikbare klemmen beter worden gebruikt. Dat is te zien aan de bezettinggraden die een aanzienlijke groei laten zien. Wel staan er op bepaalde locaties ook nog veel fietsen buiten de rekken.

 

Uit de enquêtes kwam, ongeacht of men voor- of tegenstander van het beleid was, duidelijk de wens tot meer fietsklemmen naar voren. Voorgesteld wordt om op zoek te gaan naar uitbreiding van het aantal klemmen in de hele binnenstad en met name het Bastiaanplein. 

Gezien de uitslag van de enquête blijkt dat er maatschappelijk onvoldoende draagvlak is voor het handhavingsbeleid op de Markt en het Bastiaanplein.

 

Voorgesteld wordt daarom om te stoppen met fietsverwijdering op deze twee locaties. Natuurlijk blijft een goede bereikbaarheid van winkels en woningen van groot belang. Daarom zullen fietsers verzocht worden hun fiets zodanig te parkeren dat deze geen hinder of overlast veroorzaakt en hierbij zicht- en looproutes vrijblijven.

 

Op het Bastiaanplein zullen aanpassingen gedaan worden aan de inrichting, waarmee het de gebruiker duidelijk wordt gemaakt, waar men afgezien van de klemmen het beste kan parkeren op het Bastiaanplein. Indien men elders op het plein parkeert, wordt men daarop gewezen en verzocht de fiets op een juiste manier te stallen. De fiets zal echter niet worden verwijderd. 

 

Mocht blijken dat deze aanpak onvoldoende effect heeft en de toegankelijkheid van winkels en woningen komt toch in het geding, dan kan ertoe overgegaan worden de A.P.V.[3] toe te passen. Hierin staat dat fietsen die hinderlijk en of gevaarlijk geparkeerd zijn direct verwijderd mogen worden. Het gaat dan om fietsen die de toegang naar winkels en woningen blokkeren.

 

Voor de Oude Langendijk bleek uit de draagvlakpeiling dat een gedeelte van de geïnterviewden, genuanceerder dachten over handhaving op deze locatie. Het college wordt daarom voorgesteld de handhaving hier te continueren.

 

 

4.2       Financiële consequenties

Voor het ophalen van een verwijderde fiets is het tarief momenteel € 10,-. Bij vaststelling van de nota  handhaving fietsparkeren binnenstad en stationsgebied is voorgesteld dat na de proef van een half jaar bij continuering een kostendekkend tarief zou worden gehanteerd.

 

Het is echter niet mogelijk daadwerkelijk een kostendekkend tarief  te hanteren. Ten eerste kan het niet de bedoeling zijn dat de totale kosten van de handhaving wordt afgewenteld op de mensen die hun fiets op komen halen. Zij betalen dan immers ook voor verwijdering van alle niet opgehaalde fietsen.

 

Het tarief zou ook extreem hoog worden, waardoor het ophalen van fietsen zeer onaantrekkelijk wordt gemaakt. Dat heeft weer een negatief effect op de kosten. Het bewaren van meer fietsen, kost immers meer geld. Ook zou het kunnen leiden tot meer fietsendiefstal. Een vergelijking met andere steden leert dat er over het algemeen een tarief van € 10,- gehanteerd wordt. Hier willen we dan ook aan vasthouden.

 

De kosten voor de handhaving in alle gebieden (inclusief het stationgebied) bedragen € 24.106,-- (zie bijlage II) voor een half jaar. Voor het centrum is dat € 14.803 (hier zijn de opbrengsten in verdisconteerd). De kosten voor de handhaving op het station bedragen € 9.303,-- (hier zijn de opbrengsten in verdisconteerd) en worden betaald vanuit Integrale Handhaving. Er  wordt geadviseerd alleen op de Oude Langendijk te handhaven. Hiervoor dient 
€ 4.000,-- op jaarbasis te worden gereserveerd.

 

Op het Bastiaanplein dient budget te worden gereserveerd voor de inzet van mensen die 12 uur per maand voorlichting geven over het fietsparkeren op het Bastiaanplein. Zij zullen mensen die hun fiets buiten de daarvoor bedoelde plekken stallen hierop aanspreken en verzoeken de fiets op een juiste manier te stallen. Hiervoor dient een bedrag van € 5.000 te worden gereserveerd, inclusief het communicatiemateriaal.

 

Voor uitbreiding van het aantal klemmen dient ook een bedrag te worden gereserveerd. Uitgegaan wordt van ongeveer 400 fietsparkeerplaatsen, deels tulips deels nietjes. Hiervoor is eenmalig een bedrag van € 66.000,-- nodig.

 

4.3       Voorstel

Voorgesteld wordt;

A.      Niet met handhaving door te gaan op de Markt en het Bastiaanplein;

B.      Op de Oude Langendijk het handhavingsbeleid te continueren;

C.      Hiervoor jaarlijks € 4.000 ,te begroten  te dekken uit de Reserve Parkeren  voor de Oude Langendijk;

D.      Voor het geven van voorlichting over fietsparkeren op het Bastiaanplein jaarlijks 5.000  te begroten inclusief communicatiemateriaal te dekken uit Reserve Parkeren; 

E.      400 extra fietsparkeervoorzieningen te realiseren en hiervoor eenmalig € 66.000 te begroten, te dekken uit Reserve Parkeren;

E.      In het kernwinkelgebied jaarlijks het gebruik van de fietsparkeervoorzieningen te monitoren;

F.      Akkoord te gaan met het regelen van de financiële consequenties in de 1e ARB van 2007;

 



[1] Het percentage van de rekken dat bezet is door een fiets

[2] reglement verkeersregels en verkeerstekens

[3] Algemene Plaatselijke Verordening, artikel 2.3.10