Inleiding
Bij de behandeling van het LVVP (luchtkwaliteit) is in de raadsvergadering van
30-6-2005 het College opgedragen in het kader van de verbetering van de
luchtkwaliteit om de toepassingsmogelijkheden/uitbreidingsmogelijkheden van de
groene golf in Delft te onderzoeken.
Deze notitie beschrijft het bestaande verkeersregelsysteem in Delft, de
toepassing van groene golven in het algemeen en de toepassingsmogelijkheden
van groene golven in de gemeente Delft vanuit het oogpunt van bevordering van
de luchtkwaliteit.
Het verkeersregelsysteem in Delft bestaat uit 56
verkeersregelinstallaties,
waarvan 40 kruispuntregelaars, 7 geregelde
voetgangersoversteekplaatsen en 9
tramwaarschuwingslichten. Deze verkeersregelinstallaties zijn t.b.v. het beheer
en onderhoud aangesloten op de verkeersregelcentrale bij het vakteam Mobiliteit
in het gebouw van de dienst Wijk- en Stadszaken aan de Barbarasteeg.
Alle verkeersregelinstallaties in Delft zijn
zogenaamde voertuigafhankelijke regelingen, die reageren op het actuele
verkeersaanbod. De aanwezigheid van verkeer wordt gemeten met behulp van
detectiemiddelen.
detectiemiddelen
detectielussen: auto’s en (brom)fietsers
drukknoppen: voetgangers
en (brom)fietsers
radardetectie: voetgangers
en fietsers
infrarooddetectie: auto’s,
(brom)fietsers en voetgangers
selectieve detectie: openbaar vervoer en hulpdiensten
Het openbaar vervoer en de hulpdiensten die met
selectieve detectie zijn uitgerust krijgen prioriteit in de verkeersregelingen,
zodat deze verkeerssoorten met zo min mogelijk vertraging een geregeld
kruispunt kunnen passeren.
Om de wachttijden voor het langzame verkeer te
beperken wordt getracht de cyclustijd (tijd tussen twee opeenvolgende
groenrealisaties) klein te houden.
Groene golven voor gemotoriseerd verkeer
Wanneer twee
opeenvolgende verkeerslichten zodanig op elkaar zijn afgestemd dat de (meeste)
voertuigen die bij het eerste verkeerslicht vertrekken bij het tweede
verkeerslicht zonder noemenswaardige wachttijd door kunnen rijden, is er sprake
van een groene golf.
Groene golven kunnen betrekking hebben op zowel
gemotoriseerd als op langzaam verkeer.
Bij de toepassing van
groene golven voor gemotoriseerd verkeer kunnen twee situaties worden
onderscheiden (bron: Handboek verkeerslichtenregelingen)
De eerste situatie betreft de kruispunten die op
relatief korte afstand (minder dan ongeveer 150 meter) van elkaar liggen.
Automobilisten die bij het eerste verkeerslicht wegrijden, verwachten niet dat
zij op zeer korte afstand weer met een rood licht worden geconfronteerd.
Gebeurt dat toch, dan is de kans op kop/staartbotsingen niet denkbeeldig.
Daarnaast is de opstelruimte tussen twee dicht bij elkaar gelegen kruispunten
vaak onvoldoende groot om zich veel verkeer te laten opstellen. Hierdoor kan
bij het ontbreken van een groene golf gebeuren dat het stroomopwaarts gelegen
kruispunt geblokkeerd raakt door de wachtrij die voor het stroomafwaartse
kruispunt voor rood licht staat te wachten.
In Delft zijn in deze situaties groene golven voor
gemotoriseerd verkeer gerealiseerd.
koppelingen (groene golven) voor gemotoriseerd
verkeer (zie bijlage 2)
- Vrijenbanselaan tussen Brasserskade en Insulindeweg
- Michiel de Ruyterweg tussen Mijnbouwstraat en Julianalaan
- Wateringsevest tussen Nieuwe Plantage en Noordeinde
- Zuidwal tussen Engelsestraat, Westvest en Oude Delft
- Zuidwal tussen Achterom, Torenstraat en Michiel de Ruyterweg
- Provincialeweg tussen Ruys de Beerenbrouckstraat en Alexander
Flemminglaan (toegang Gist Brocades)
- Buitenhofdreef tussen Glenn Millerstraat, Griegstraat en Martinus
Nijhofflaan
Op een aantal van deze trajecten zijn tevens
koppelingen (groene golven) voor fietsers gerealiseerd.
koppelingen (groene golven) voor fietsers (zie bijlage 3)
- Vrijenbanselaan tussen Brasserskade en Insulindeweg
- Michiel de Ruyterweg tussen Mijnbouwstraat en Julianalaan
- Wateringsevest tussen Nieuwe Plantage en Noordeinde
De tweede situatie betreft regelingen tussen
kruispunten die op relatief grote afstand van elkaar liggen. In deze situaties
is een groene golf om verkeerskundige redenen meestal niet noodzakelijk. De
toepassing van een groene golf kan gewenst zijn om bepaalde wegen
aantrekkelijker te maken om het gemotoriseerde verkeer op deze wegen te
bundelen en daardoor de reistijd van dit verkeer op deze routes te verkorten.
De toepassing van groene golven heeft ook effect op
het overige verkeer:
-
de oversteekbaarheid van een weg verslechtert
meestal door toepassing van een groene golf;
-
openbaar vervoer, fietsers en zware vrachtwagens
kunnen vaak niet van de groene golf mee profiteren; in sommige gevallen
ondervinden deze verkeerssoorten zelfs hinder van een groene golf;
Groene golven in deze situaties zijn effectief
indien er sprake is van een zware doorgaande verkeersstroom met weinig afslaand
verkeer en zonder veel verstoringen (verstoringen: beweegbare bruggen, parkeren
van voertuigen, grote kruispuntafstanden waardoor het peloton uiteen waaiert).
Gelet op de wegencategorisering in Delft (zie
bijlage 4) komen alleen de stroomwegen zoals de Provincialeweg en de
Kruithuisweg in aanmerking voor de toepassing van een groene golf over grotere
afstand.
Op de Provincialeweg bevinden zich 6
verkeersregelinstallaties.
-
Provincialeweg/’t Haantje (in beheer bij de gemeente Rijswijk)
-
Provincialeweg/Alexander Flemminglaan
-
Provincialeweg/Ruys de Beerenbrouckstraat
-
Provincialeweg/Busoversteek
-
Provincialeweg/Westlandseweg
-
Provincialeweg/Kruithuisweg (in beheer bij de provincie)
Een groene golf tussen de kruispunt ’t Haantje met
de Alexander Flemminglaan is niet zinvol. Het rechtdoorgaande verkeer op het
kruispunt ’t Haantje heeft slechts één rijstrook en het rechtdoorgaande verkeer
op het kruispunt Alexander Flemminglaan heeft twee rijstroken. Het is in dit geval
veel effectiever om het verkeer vanuit het kruispunt vanaf ’t Haantje op te
vangen, omdat het kruispunt Alexander Flemminglaan 2 maal zoveel verkeer kan
verwerken in dezelfde tijd.
Tussen de kruisingen Alexander Flemminglaan en de
Ruys de Beerenbrouckstraat is een koppeling (groene golf) gerealiseerd voor
het rechtdoorgaande gemotoriseerde verkeer.
De verkeersregelinstallatie bij de busoversteek over de Provincialeweg ter
hoogte van de Cor van der Lindenstraat zorgt ervoor dat het overstekende busverkeer
veilig en met geringe vertraging de Provincialeweg kan oversteken. Hier wordt
prioriteit gegeven aan het openbaar vervoer. Deze verkeerslichtenregeling staat
op groen voor het verkeer op de Provincialeweg en gaat slechts incidenteel naar
rood als er een bus langskomt.
Het kruispunt Provincialeweg/Westlandseweg heeft
een zeer korte cyclustijd, waardoor alle verkeer snel wordt afgewikkeld. De
afstand tussen het kruispunt Ruys de Beerenbrouckstraat en Westlandseweg
bedraagt circa 1700 meter, hierdoor
waaiert het peloton auto’s flink uit elkaar. Ter hoogte van het kruispunt
Westlandseweg is veel afslaand verkeer richting Binnenstad en ziekenhuis. Het
verkeer gaat van 2 naar 5 opstelstroken. Een koppeling tussen de kruispunten
Ruys de Beerenbrouckstraat en Westlandseweg zal niet effectief zijn en leidt
tot een grote toename van de cyclustijd, met een bijbehorende stijging van de
wachttijden voor het langzame verkeer en het gemotoriseerde verkeer op de
Westlandseweg.
Het kruispunt Provincialeweg/Kruithuisweg is een
T-aansluiting met een zeer korte cyclustijd. De verkeersregelinstallatie op
deze kruising is in beheer van de
provincie Zuid-Holland. De belangrijkste verkeersstroom op dit kruispunt is het
rechtdoorgaande verkeer op de Kruithuisweg.
De Kruithuisweg is in beheer bij de provincie
Zuid-Holland.
De Kruithuisweg is in de spitsuren nu vaak
overbelast. Het instellen van een groene golf is op deze weg geen eenvoudige
zaak en zou zelfs kunnen leiden tot een verlaging van de capaciteit van de weg,
met meer wachtende voertuigen (er is nu al een lange wachttijd voor het verkeer
vanuit Tanthof richting de Kruithuisweg).
Door de TU-Delft en TNO wordt momenteel gezocht
naar nieuwe verkeersregeltechnieken om de verkeersafwikkeling op de Kruithuisweg
te verbeteren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een microsimulatiemodel. Aan
dit microsimulatiemodel wordt een milieumodule gekoppeld die door TNO is
ontwikkeld. Met dit uitgebreide microsimulatiemodel kunnen de milieueffecten
van nieuwe verkeersregeltechnieken eenvoudig worden vergeleken.
In het kader van de uitvoering van het LVVP zullen
een aantal wegen worden heringericht. Door deze herinrichting zal de
verkeersafwikkeling op deze wegen worden verbeterd en kunnen een aantal
verkeersregelinstallaties worden verwijderd met een positief effect op het
milieu.
Dit betreft de volgende verkeersregelinstallaties:
-
geregelde oversteek over de Ruys de
Beerenbrouckstraat
(herinrichting Ruys de Beerenbrouckstraat als 40 km weg, wordt vervangen door een zebrapad)
-
verkeersregelinstallatie
Krakeelpolderweg/Buitenwatersloot
(fysieke afsluiting Buitenwatersloot door een poller)
-
verkeersregelinstallatie Koepoortbrug (inrichting
30 km gebied/ bouw van de Koepoortgarage)
-
Michiel de Ruyterweg/Julianalaan (inrichting 30 km
gebied)
Advies
Op dit moment geen uitbreiding geven aan de
toepassing van de groene golven in Delft. Wachten op de resultaten van de
onderzoeken naar nieuwe regeltechnieken, die worden uitgevoerd door TU-Delft en
TNO. Bij positieve onderzoeksresultaten de toepassing van deze nieuwe
regeltechnieken
nader uitwerken voor de Kruithuisweg.
Bijlagen:
1.
Verkeersregelinstallaties in Delft
2.
Koppelingen gemotoriseerd verkeer
3.
Koppelingen fietsverkeer
4.
Wegencategorisering
Geraadpleegde bronnen:
1.
LVVP – Delft Duurzaam Bereikbaar (juni 2005)
2.
Handboek verkeersregelingen CROW publicatie 213
(januari 2006)
Bijlage 1 –
Verkeersregelinstallaties in Delft
KR-nr |
Omschrijving |
Type |
1 |
Westlandseweg-SW15 |
VRI |
2 |
Westlandseweg-Krakeelpolderweg |
VRI |
3 |
Papsouwselaan-Nijverheidstraat |
VRI |
4 |
Westlandeseweg-Westvest |
VRI |
5 |
Zuidwal-Achterom |
VRI |
6a |
Zuidwal-Asvest |
VRI |
6b |
Zuidwal-Torenstraat |
VRI |
6c |
Zuidwal-Sebastiaanbrug |
VRI |
7 |
Oostplein |
VRI |
10 |
Poortlandplein |
VRI |
11 |
Mijnbouwplein |
VRI |
12 |
Julianalaan-M.
de Ruyterweg |
VRI |
13 |
v.
Miereveltlaan-M. Duystlaan |
VRI |
17 |
Vrijenbanselaan-Brasserskade |
VRI |
18 |
Insulideplein |
VRI |
19 |
Kalverbos-Nieuwe
Plantage |
VRI |
20 |
Wateringse
vest-Kampveldweg |
VRI |
21 |
Westvest-Binnenwatersloot |
VRI |
22 |
Westvest-Station |
VRI |
23a |
Hof
van Delftlaan-R. de Beerenbrouckplein |
VRI |
23b |
van
Markenplein |
VRI |
26 |
Westplantsoen-Hugo
de Grootstraat |
VRI |
27 |
Krakeelpolderweg-Buitenwatersloot |
VRI |
28 |
Krakeelpolderweg-F.
van Borselenstraat |
VRI |
29 |
Papsouwselaan-Mercuriusweg |
VRI |
30 |
Delflandplein |
VRI |
31 |
Kruithuisweg-Voorhofdreef |
VRI |
32 |
Kruithuisweg-Schieweg |
VRI |
36 |
Koepoortbrug |
VRI |
38 |
VOP
Molen de Roos |
VOP |
39 |
VOP
Schoolstraat |
VOP |
40 |
van
Foreestweg-SW15 |
VRI |
41 |
Buitenhofdreef-Westlandseweg |
VRI |
42a |
Buitenhofdreef-Martinus
Nijhofflaan |
VRI |
42b |
Buitenhofdreef-kruithuisweg |
VRI |
42c |
Buitenhofdreef-Griegstraat |
VRI |
43 |
Buitenhofdreef-Kruithuisweg |
VRI |
44 |
Kruithuisweg-PW15 |
VRI |
45 |
VOP
Schoemakerstraat-Hoeksteen |
VOP |
49 |
VOP
Voorhofdreef-Bilderdijkhof |
VOP |
50 |
VOP
Voorhofdreef-Gorterhof |
VOP |
51 |
Voorhofdreef-Slauerhoflaan |
VRI |
52 |
Buitenhofdreef-Vrijheidslaan |
VRI |
53 |
Buitenhofdreef-van
der Slootsingel |
VRI |
54 |
Buitenhofdreef-Pijperring |
TWL |
55 |
Buitenhofdreef-Diepenbrockstraat |
TWL |
KR-nr |
Omschrijving |
Type |
56 |
M.
Nijhofflaan-Aart van der Leeuwlaan |
VRI |
57 |
M.
Nijhofflaan-Toegang Sporthal |
TWL |
59 |
M.
Nijhofflaan-In de Hoven |
TWL |
60 |
Poortweg-Staalweg |
VRI |
63 |
Westlandseweg-Buitenwatersloot |
VRI |
69 |
Brasserskade-oprit
RW13 |
VRI |
70 |
Brasserskade-Sportpark |
VRI |
71 |
VOP-Ruys
de Beernbrouckstraat |
VOP |
74 |
Tanthofdreef-Forensenweg |
VRI |
77 |
H.O.B.
Kalfjeslaan |
HOB |
78a |
H.O.B. Edelhertlaan |
HOB |
78b |
H.O.B.
Hagedissingel |
HOB |
78c |
H.O.B.
Vinkenlaan |
HOB |
79a |
H.O.B.
Lepelaarstraat |
HOB |
79b |
H.O.B.
Steltloperstraat |
HOB |
79c |
H.O.B.
Abtswoude |
HOB |
80 |
Wateringse
vest-Noordeinde |
VRI |
81 |
Derde
Werelddreef-Sadatweg |
VRI |
82a |
Sadatweg-Afrikalaan |
TWL |
82b |
Afrikalaan-Egyptelaan |
TWL |
83 |
Afrikalaan-Bikolaan |
TWL |
84a |
Israellaan-Libanonstraat |
TWL |
84b |
Israellaan-Ben
Goerioenstraat |
TWL |
85a |
Israellaan-Derde
Werelddreef |
TWL |
85b |
Gandilaan-Sri
Lankapad |
TWL |
86 |
VOP
Derde Werelddreef |
VOP |
92 |
VOP
Nassaulaan t.h.v. A. van Solmslaan |
VOP |
93 |
VOP
Nassaulaan t.h.v. Prof. Krausstraat |
VOP |
102 |
Westlandseweg-van
Bleyswijckstraat |
TWL |
104 |
Zuidwal-van
Leeuwenhoekstraat |
TWL |
105 |
Aansluiting
Gist Brocades |
VRI |
107 |
Busoversteek-SW15
C. v.d. Lindenstraat |
HOB |
VRI - Verkeersregelinstallatie
TWL - Tramwaarschuwingslichten
HOB - Hoogwaardig
openbaarvervoer baan installatie
VOP -
Voetgangersoversteekplaats
Bijlage 2 – Koppelingen gemotoriseerd verkeer
Bijlage 3 – Koppelingen fietsverkeer
Bijlage 4 – Wegencategorisering Delft (bron: LVVP)