Medio 2005 zijn het Lokaal Verkeer en Vervoer Plan (LVVP) en Delft fietst!, Fietsactieplanll vastgesteld. Het LVVP geeft een overzicht van het verkeersbeleid tot 2020. Het Fietsactieplan (FAP II) is een concrete uitwerking van de fietsmaatregelen op de kortere termijn (tot 2010). In deze nota is de stand van zaken weergegeven van de uitvoering van projecten uit het FAPll en het LVVP.

 

·         Deel I. Van het FAPll zijn de projecten weergegeven die in de periode najaar 2005 t/m december 2006 gerealiseerd zijn en die de komende jaren gerealiseerd worden. Daarnaast is een financieel overzicht bijgevoegd met uitgaven t/m december 2006 tegenover het budget van het FAPll. Er is in de evaluatie een indeling gemaakt in: infrastrukturele maatregelen, fietsparkeervoorzieningen, monitoring, communicatie en flankerende maatregelen, conform indeling in het FAP.

 

·         Deel II. Voor de projecten uit het LVVP is een overzicht gemaakt van de stand van zaken per 15 januari 2007

 

Het verschil in verslaglegging kan verklaard worden door het type plan. Het FAP II is een actieplan waarin vooral maatregelen genoemd worden die tot 2010 gerealiseerd moeten zijn. Het LVVP is een plan voor de langere termijn (2020). Die plannen vergen een langere voorbereidingstijd. Het is dan interessant te weten of er vorderingen gemaakt worden.


Deel I. Evaluatie uitvoering Fietsactieplan ll,

 

 

INFRASTRUKTURELE MAATREGELEN

 

Nieuwe fietsverbindingen

Nog niet gerealiseerd. In FAPll is een financiële bijdrage gereserveerd voor onder andere de volgende fietsprojecten:

·         Tunnel A13

·         Fietsverbindingen Harnaschpolder

·         Fietstunnel spoor Tanthof / Schieoevers

·         Ongelijkvloerse kruising Kruithuisweg / Voorhofdreef (nog te onderzoeken)

·         Bijdragen in overige ontbrekende schakels (zie bijlage kaart uit FAPII)

 

Fietsinfrastruktuur upgraden

Gerealiseerd:

·         Fietsstraat Westlandseweg (medio 2005 gereed)

·         Derde Werelddreef: fietsstroken + extra belijning + verhoogde oversteek

·         Buitenwatersloot onder Provinciale weg; fietsstroken

In uitvoering:

·         Ruys de Beerenbrouckstraat

Planning 2007 t/m 2010:

·         Haagweg fietsroute (uitvoering 2007)

·         Fietspad R. De Graafweg

·         Oost-west verbinding M. Nijhofflaan

 

Rood asfalteren fietsstroken + fietsroute in rood asfalt doorzetten op kruispunten in voorrangssituatie

Gerealiseerd:

·         Buitenhofdreef

·         Westplantsoen

·         Hof van Delftlaan

·         Delflandplein

·         Schieweg

·         Vrijenbanselaan

·         Kruispunten Schoemakerstraat

·         Kruispunten Voorhofdreef

·         Kruispunten Rotterdamseweg

Planning 2007 t/m 2010:

Daar waar mogelijk meeliften in rioleringsprojecten / onderhoud, ect.

 

Vaststelling wijziging regionaal fietsroutenet door Haaglanden;

De volgende fietsroutes zijn eind 2005 door Haaglanden vastgesteld als ’regionale fietsroute’ en kunnen daarmee in aanmerking komen voor subsidie van fietsmaatregelen:

·         Verbinding Tanthof - Schieoevers - Technopolis - Oude Leede, verleggen van de regionale route in noordelijke richting

·         Route Delft-Pijnacker (gedeelte van Zuidwal tot rotonde Nassaulaan): verleggen regionale route van Sebastiaansbrug - Mijnbouwstraat - Nassaulaan naar Ezelsveldlaan - Oostplein – Delfgauwseweg

·         Route Harnaschpolder-binnenstad/station Delft: Ruys de Beerenbrouckstraat als schakel toevoegen (tussen knelpunt HGL 44 en de route A2)

·         Route Rijswijk-Delft-ZO/Pijnacker: schakel Haagweg - Oostsingel langs het Rijn-Schiekanaal ten oosten van de Delftse binnenstad toevoegen tussen route A2 en verlegde regionale oost-west-route (route A4, aansluiting bij Oostplein).

 

Fietsvriendelijk maken VRI’s:

Gerealiseerd:

·         Westvest Binnenwatersloot: vaker groen, vrij rechtsaf bord plaatsen.

·         Papsouwselaan / Mercuriusweg: vaker groen

·         Delflandplein: vaker groen

·         Buitenhofdreef / M Nijhofflaan: vaker groen, herzien koppelingen

·         Buitenhofdreef / Griegstraat: vaker groen, herzien koppelingen

·         Buitenhofdreef / Bartokpad: vaker groen, herzien koppelingen

·         Martinus Nijhoflaan / A.v.d. Leeuwlaan: verlagen cyclustijd

·         Oostplein: vaker groen, aanbrengen onderlichten voor fietsers.

·         Westlandseweg Westvest: vaker groen, mogelijk toepassing radardetectie.

·         Provinciale weg 15 / v. Foreestweg: vaker groen. Toepassing radardetectie voor afstandinmelding.

·         Plaatsing wachttijdvoorspeller voor fietsers kruispunt Westlandseweg/Reinier de Graafweg

Planning 2007/2010:

·         Kruispunten Hof van Delftlaan

·         V. Miereveltlaan / M. Duystlaan

·         Kalverbos / Nieuwe Plantage

·         Papsouwselaan / Mercuriusweg

·         Plaatsing wachttijdvoorspellers voor fietsers op nog 3 kruispunten Westlandseweg

·         Verder nog te bepalen

 

Updaten bewegwijzering fiets

Planning 2007/2010:

·         Realisatie Fietsknooppuntensysteem (medio 2007)

·         Verder updaten fietsbewegwijzering

 

Aanpak verkeersonveilige punten

Planning 2007/2010:

·         Kruispunt Curacoastraat / Insulindeweg / Vrijenbanselaan (begin 2008)

·         Kruispunt Schoemakersstraat/Stieltjesweg

·         Oversteek bij de Plantagebrug

·         Wegvak Vulcanusweg tussen Minervaweg en F. v. Eedenlaan

·         Overige onveilige kruispunten (n.a.v. de verkeersveiligheidstudie die in 2008 gedaan wordt)

 

 

FIETSPARKEERVOORZIENINGEN

 

Fietsklemmen openbare ruimte

Gerealiseerd

In totaal zijn er vanaf najaar 2005 t/m december 2006 1.865 fietsklemmen (=3.730 fietsparkeerplekken) bijgeplaatst c.q. vervangen waarvan ongeveer 795 tulips en 1.070 nietjes. De belangrijkste concentraties fietsklemmen zijn de afgelopen periode gerealiseerd in de binnenstad van Delft en rondom het station. 60 a 65% van de kosten voor realisatie klemmen is uit het Fietsactieplan gefinancierd, 30 a 35% uit projecten.

 

 

Fietsparkeerplekken

(1 tulip = 2 fietsparkeerplekken, 1 nietje = 2 fietsparkeerplekken)

 

 

vervangen

nieuw

totaal

aantal fietsparkeer-plekken in tulips

82

713

795 (43%)

aantal fietsparkeer-plekken in nietjes

289

781

1070 (57%)

 

371 (20%)

1494 (80%)

  1865

 

 

Fietsparkeerplekken

(1 tulip = 2 fietsparkeerplekken, 1 nietje = 2 fietsparkeerplekken)

 

binnenstad

buiten binnenstad

aantal fietsparkeer-plekken in tulips

336

459

aantal fietsparkeer-plekken in nietjes

833

237

 

1169 (63%)

696 (37%)

 

Planning 2007/2010:

In de Nota evaluatie handhaving fietsparkeren is extra geld gevraagd voor realisatie van 400 extra fietsparkeerplekken in de binnenstad en 300 extra fietsparkeerplekken rondom het station. Daarnaast is er verder in de binnenstad en de rest van Delft behoefte aan verdere uitbreiding van klemmen en vervanging van oude klemmen conform het FAPll. Echter het gereserveerde bedrag in het FAPll voor uitbreiding en vervanging van fietsklemmen is al besteed.

 

Uitbreiding gratis fietsparkeren tijdens evenementen

Gerealiseerd:

Tijdens Koninginnedag en Lichtjesavond faciliteert de gemeente in extra bewaakte fietsenstallingen (o.a. Agathaplein, Achtersack). Alle bewaakte stallingen, ook Oude Langendijk en In de Hoven zijn extra lang open en men kan er de (brom)fiets gratis bewaakt stallen.

Planning 2007/2010:

Voortzetting gratis fietsparkeren tijdens evenementen

 

Handhaving fietsparkeren

Vanaf januari 2005 wordt bij het Stationsplein op basis van de APV gehandhaafd op fietswrakken, weesfietsen en fout geparkeerde fietsen. Vanaf februari 2006 wordt ook op de Oude Langendijk, Markt en Bastiaanplein gehandhaafd. In februari 2007 is naar aanleiding van de Nota Evaluatie Fietsparkeren in B&W besloten handhaving in de binnenstad, met uitzondering van de Oude Langendijk te stoppen.

 

Trommels

Gerealiseerd:

Laatste kwartaal 2005 t/m december 2006: realisatie 17 trommels.


·         Verlengde Singelstraat

·         Doelenstraat

·         2 trommels Oostplantsoen

·         Oostsingel

·         Elsje van Houwelingenstraat

·         Singelstraat

·         2 trommels Spoorsingel

·         Rembrandtstraat

·         Stalpaert vd Wieleweg

·         Spiekmansstraat

·         Piet Heinstraat

·         3 trommels Simonsstraat


·         Paardenmarkt

Planning 2007/2010:

·         Michiel de Ruyterweg (januari 2007)

·         Van Gaalenlaan

·         Etc. voortzetten realisatie trommels 

 

Buurtfietsenstalling Koestraat

Planning 2007/2010:

·         Realisatie buurtstalling Maerten Trompstraat

·         Bijdrage buurtstalling Dirk Langedwarsstraat (Koestalling)

 

 

MONITORING

 

Gerealiseerd:

 

Uitvoering regionaal enquêteonderzoek (0-meting):

In november 2005 is een regionaal enquête-onderzoek uitgevoerd. In totaal zijn 8.500 enquêtes voor een ‘huis-aan-huis’onderzoek verzonden waarvan 5.000 binnen Delft en 2.500 buiten Delft (gemeenten Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, ’s Gravenhage) en 1.000 naar basisschoolleerlingen. Het onderzoeksgebied bestaat uit bewoners die binnen een fietsafstand van 7,5 km van het centrum van Delft wonen. De respons is 30%.
Op basis van het enquête-onderzoek is informatie verkregen over het fietsgebruik en de tevredenheid over fietsvoorzieningen en het fietsklimaat in Delft. Via de fietspagina in de Stadskrant van juni 2006 is gecommuniceerd over het onderzoek.

 

Uitvoering grootschalig fietstellingen-onderzoek (0-meting)

In november 2005 is op een 30-tal locaties in Delft fietsers en bromfietsers geteld (10 op centrumschil, 9 op tussenschil en 11 op buitenschil). Er is deels mechanisch en deels visueel geteld. De cijfers worden gebruikt om de ontwikkelingen in het aantal (brom)fietsers te monitoren. In 2010 wordt het grootschalige telonderzoek op dezelfde locaties herhaald. Jaarlijks wordt in het najaar op een 10tal van deze 30 locaties het aantal (brom)fietsers geteld. De telcijfers worden ook gebruikt als voeding voor het Verkeersmodel en om prioriteiten te kunnen aangeven voor oplossen fietsknelpunten.

 

Planning 2007/2010:

·         Op kleine schaal fietstellingen (jaarlijks)

·         1-meting (tellingen + enquêteonderzoek) (2010)

·         Realisatie geautomatiseerde fietstelpunten

 

 

COMMUNICATIE / FLANKERENDE MAATREGELEN

 

Communicatie

Gerealiseerd

·         Website fiets: zie www.gemeentedelft.info/delftfietst

·         3x uitgaven dubbele pagina ‘delft fietst’ in Stadskrant, thema’s:

o        December 2005; fietsparkeren

o        Februari 2006; fietsroutes

o        Juni 2006; enquête-onderzoek

·         Advertenties en flyers opening fietsstalling Oude Langendijk

·         Advertenties en flyers handhaving fietsparkeren

·         Advertenties en flyers, spandoek gratis bewaakt stallen koninginnedag en lichtjesdag

·         Advertenties en flyers fiets APK

·         Communicatieplan fiets gereed

·         Fiets internationaal op de kaart zetten; ontvangen bestuurders en ambtenaren uit Canada, Amerika, Japan, Korea

Planning 2007/2010:

·         Up to date houden fietswebsite

·         Uitgaven fietspagina’s ‘delft fietst’

·         Communiceren / informeren over te realiseren en gerealiseerde fietsprojecten (via o.a. website, activiteiten, flyers, advertenties, etc.)

·         Verdere uitvoering communicatieplan fiets

 

Fiets APK

Gerealiseerd:

Van dinsdag 31 oktober tot en met woensdag 8 november 2006 zijn op 5 plekken in Delft gratis fietsen gekeurd; In de Hoven, TU Aula, bewaakte fietsenstalling Oude Langendijk, sporthal M. Nijhofflaan, Buitenwatersloot onder viaduct Provinciale weg. Bij de keuring wordt gekeken naar de onderdelen waar een (verkeers)veilige fiets aan moet voldoen: goede verlichting, remmen, reflectoren, fietsbel, wielen en banden, pedalen, handvatten en stuurinrichting. Na de keuring ontving men een zadelhoesje en een keuringscertificaat. Op vertoon van het keuringscertificaat kan men 10% korting op de reparatie krijgen.

Planning 2007/2010:

Jaarlijks voortzetten APKeuring in najaar

 

Onderzoek fietsbalans

Delft is door de landelijke fietsersbond begin 2006 geselecteerd als een van de 10 gemeenten die in aanmerking komt voor de Fietsbalans. In mei 2006 is er een opening geweest door wethouder Koning en minister Peijs. In oktober/november 2006 is onder andere een enquêteonderzoek, comfortmeting, telefonisch onderzoek, brainstormbijeenkomst landelijke fietsersbond gedaan. De uitkomsten van de fietsbalans worden waarschijnlijk in augustus 2007 gepubliceerd.

 

ZOEF

Begin 2006 is door het AB Haaglanden het Plan van Aanpak van Zorgeloos Onbelemmerd Eenvoudigweg Fietsen van SWINGH geaccordeerd. Dit betekent dat SWINGH heeft ingestemd met het investeren in fietsprojecten op de route Midden-Delfland – Delft - Pijnacker/Nootdorp. De projecten bestaan uit servicegerichte en gedragsbeïnvloedende maatregelen, zoals communicatieprojecten, uitbreiding stallingsvoorzieningen, bewaakte fietsenstalling, serviceverlening fiets, campagnes voor scholieren, bedrijven, etc. Het projectplan bedraagt 550.000 euro, waarvan de helft subsidie door SWINGH (50% Haaglanden, 50% Provincie). Het overige deel wordt bijgedragen door de wegbeheerders. De bijdrage van de gemeente Delft komt uit het Fietsactieplan. Met het ZOEF project kan ook een deel van het subsidie-doel van het FAP binnengehaald worden.

 

 

UITGAVEN FIETSACTIEPLAN ll (najaar 2005 t/m december 2006)

 

Voor uitvoering van FAPll is 3.120.000 euro opgenomen. De uitvoeringsperiode loopt van najaar 2005 t/m ongeveer 2010. In de periode t/m december 2006 is 1.368.757 euro uitgegeven waarvan 925.000 is besteed aan de financiering van maatregelen uit het FAPI.

 

Aan infrastrukturele maatregelen is nog relatief weinig uitgegeven. Het betreft vooral grote fietsprojecten die ook in het LVVP genoemd zijn en waar vanuit het FAPll een financiële bijdrage in geleverd wordt. Deze projecten zullen in de loop van de komende jaren in gang gezet worden.

 

Aan stallingsmaatregelen is 60% van het daarvoor beschikbare budget besteed. Dit heeft vooral te maken met het grote aantal fietsklemmen dat het afgelopen jaar in de binnenstad en het station gerealiseerd is. Daarnaast zijn de daadwerkelijke kosten voor realisatie van een fietsklem gemiddeld hoger dan waar in het FAPll vanuit gegaan is. Bovendien is ongeveer 60 a 65% van de gerealiseerde fietsklemmen gefinancierd uit het FAPll, terwijl was uitgegaan van 50% financiering uit FAP en 50% uit projecten. Voor realisatie van extra fietsklemmen in de binnenstad is in de nota Evaluatie handhaving fietsparkeren 66.000 euro opgenomen. Voor de stationsomgeving heeft de commissie een aanvullend budget van 79.750 euro beschikbaar gesteld (motie SP). 

 

Aan monitoren is nog relatief weinig uitgegeven. Dit heeft vooral te maken met het feit dat de meeste maatregelen (o.a. realisatie permanente telpunten) pas de komende jaren gerealiseerd worden. Daarnaast is een klein deel van de dekking van het onderzoek voor de 0-meting uit FAPl gefinancierd omdat dit onderzoek al medio 2005 was gestart.

 

Aan flankerende maatregelen en communicatie is ongeveer 20% uitgeven van het budget dat er voor stond. Dit ligt in de lijn van de verwachting voor de komende jaren.

 

 

BUDGET FAPll

(2005 t/m 2010)

 

UITGAVEN FAPll    

  (najaar 2005

t/m dec. 2006)

Terugvloeiing in FAPl

 

 

925.000

INFRA

 

 

Totaal opwaarderen fietsroutes:

2.305.000

114.779

FIETSPARKEREN

 

 

realisatie trommels

175.000

61.729

realisatie fietsklemmen openbare ruimte

175.000

184.357

bewaakte fietsenstalling Zuidpoort (deels)

30.000

28.317

overig

80.000

2.269

Totaal stallen:

460.000

276.672

MONITORING

 

 

Totaal monitoring:

270.000

35.823

COMMUNICATIE e.a.

 

 

communicatiemiddelen

 

9.111

fietsbalans

 

5.000

overig

 

2.372

Totaal communicatie/flankerende maatregelen:

85.000

16.483

 

Totaal, incl. terugvloeiing in FAPl:

3.120.000

1.368.757

Totaal, uitgaven aan projecten FAPll (=excl. post terugvloeiing in FAPl)

2.195.000

443.757

 


Deel II. Voortgangsrapportage LVVP

 

In deze voortgangsrapportage LVVP wordt per project een kort overzicht gegeven van de stand van zaken op 15 januari 2007. Het overzicht is gebaseerd op bijlage F “maatregelen en kosten” uit het op 30 juni 2005 vastgestelde LVVP. De indeling en nummering van de maatregelen is uit het LVVP overgenomen. De voortgangsrapporage bevat meer maatregelen dan in het LVVP gemeld zijn. Dit komt omdat het LVVP sommige maatregelen als groep zijn gerapporteerd en in de voortgangsrapportage zijn uitgesplist naar concrete maatregelen. Dit heeft bijvoorbeeld veel extra wegcategoriseringsmaatregelen opgeleverd. Ook zijn maatregelen toegevoegd die alleen in de hoofdtekst van het LVVP zijn genoemd. Na vaststelling van het LVVP is een klein aantal nieuwe projecten gestart die prima passen bij het LVVP. Ook deze maatregelen zijn in het overzicht opgenomen. Ten slotte heeft de gemeenteraad van Delft bij de vaststelling van het LVVP een aantal moties aangenomen. De stand van zaken van deze moties maken deel uit van deze voortgangsrapportage.

 

Voor realisatie van maatregelen is de gemeente vaak afhankelijk van externe partijen. Externe partijen wordt gevraagd om bij te dragen in de kosten of wordt gevraagd om maatregelen te nemen op wegen waarvan zij wegbeheerder zijn. De financiële bijdragen kunnen gekoppeld zijn aan (nieuw)bouwplannen. Bij de vaststelling van het LVVP was nog niet zeker, maar wel waarschijnlijk, dat externe partijen instemmen met het delftse beleid. Via ambtelijk en politiek overleg wordt gezocht naar definitieve overeenstemming. Deze afhankelijkheid heeft invloed op de realisatie van de planning. Voor zover relevant is per project aangegeven wat de ontwikkelingen zijn.

 

De maatregelen uit het LVVP worden vanuit drie bronnen gefinancieerd:

·         gemeentelijke budgetten

·         bijdragen vanuit projecten

·         subsidies van Haaglanden. Deze subsidies worden pas verstrekt als een project voltooid is en de gemeente zelf 50% van de kosten draagt.

·         bijdragen van buurgemeenten, provincie en rijk (voor projecten waarvan zij wegbeheerder zijn).

 

 

De gemeenteraad heeft inmiddels ingestemd met de volgende budgetten:

LVVP 2004 - 2008                                E   2.320.000,=

programmabegroting LVVP 2009            E   1.200.000,=

LVVP infrastructuur                               E   1.400.000,=

TU-noord verkeerscirculatie                    E   2.300.000,=

Totaal                                                  E   7.220.000,=

Het overgrote deel van deze budgetten is nog niet uitgegeven omdat de meeste LVVP-maatregelen een lange voorbereidstijd hebben of nog niet zijn gerealiseerd. Verwacht wordt dat de komende twee jaar wel veel geld zal worden besteed omdat veel projecten op het punt van realisatie zijn aangekomen. De budgetten zijn alleen bestemd voor de realisatie van maatregelen. De voorbereidingsuren zijn via de begrotingen van de vakteams gedekt. Uitgaven met een gemeentelijke bijdrage van meer dan E. 100.000,=  gaan ter kennisname naar de commissie Wijk, Verkeer en Beheer.

Per projectcategorie (volgens de indeling van bijlage F) wordt aangegeven of het beschikbaar gestelde budget voldoende is om de maatregelen te realiseren.

 - openbaar vervoer         Geen budgetoverschrijdingen.

 - wegcategorisering       De realisatie van deze maatregelen past niet binnen de beschikbare budgetten. De vormgevingseisen voor met name de wijkontsluitingswegen zijn aanzienlijk duurder dan aanvankelijk is geraamd. De raad zal voor concrete projecten om aanvullende financiering worden gevraagd. Dit is inmiddels gebeurd voor de Ruys de Beerenbrouckstraat en een deel van de Nassaulaan.

- Regionale bereikbaarheid. Geen budgetoverschrijdingen.

- Technopolis                 Geen budgetoverschrijdingen; geen uitgaven.

- Harnaschpolder            Geen budgetoverschrijdingen; geen uitgaven.

- Delft-oost                    Geen budgetoverschrijdingen; geen uitgaven.

- Poptahof/Voorhof         Geen budgetoverschrijdingen.

- Spoorzone                   Dit project valt onder de verantwoordelijkheid van het OBS.

                                    De planning van de verkeersmaatregelen in het spoorzonegebied is nog niet bekend. Het project spoorzone zit nu midden in de aanbestedingsprocedure. Pas als de aanbestedingsprocedure is afgerond en een bouwcombinatie het project gegund is, komt er duidelijkheid over de fasering en de (her-)inrichting van de wegen in het spoorzonegebied.

- TU-noord                    Geen budgetoverschrijdingen; geen uitgaven.

- Overige maatregelen    Geen budgetoverschrijdingen; kleine uitgaven gedaan voor oa. looplint.

 

 

 

 

 

 

 

 

BIJLAGE:  KAART UIT HET FIETSACTIEPLAN II