Medio 2005 zijn het Lokaal Verkeer en Vervoer Plan
(LVVP) en Delft fietst!, Fietsactieplanll vastgesteld. Het LVVP geeft een
overzicht van het verkeersbeleid tot 2020. Het Fietsactieplan (FAP II) is een
concrete uitwerking van de fietsmaatregelen op de kortere termijn (tot 2010).
In deze nota is de stand van zaken weergegeven van de uitvoering van projecten
uit het FAPll en het LVVP.
·
Deel
I. Van het FAPll zijn de projecten weergegeven die in de periode najaar 2005
t/m december 2006 gerealiseerd zijn en die de komende jaren gerealiseerd
worden. Daarnaast is een financieel overzicht bijgevoegd met uitgaven t/m
december 2006 tegenover het budget van het FAPll. Er is in de evaluatie een
indeling gemaakt in: infrastrukturele maatregelen, fietsparkeervoorzieningen,
monitoring, communicatie en flankerende maatregelen, conform indeling in het
FAP.
·
Deel
II. Voor de projecten uit het LVVP is een overzicht gemaakt van de stand van
zaken per 15 januari 2007
Het verschil in verslaglegging kan verklaard worden
door het type plan. Het FAP II is een actieplan waarin vooral maatregelen
genoemd worden die tot 2010 gerealiseerd moeten zijn. Het LVVP is een plan voor
de langere termijn (2020). Die plannen vergen een langere voorbereidingstijd.
Het is dan interessant te weten of er vorderingen gemaakt worden.
Deel I. Evaluatie uitvoering Fietsactieplan ll,
INFRASTRUKTURELE MAATREGELEN
Nieuwe fietsverbindingen
Nog niet
gerealiseerd. In FAPll is een financiële bijdrage gereserveerd voor onder
andere de volgende fietsprojecten:
·
Tunnel
A13
·
Fietsverbindingen
Harnaschpolder
·
Fietstunnel
spoor Tanthof / Schieoevers
·
Ongelijkvloerse
kruising Kruithuisweg / Voorhofdreef (nog te onderzoeken)
·
Bijdragen
in overige ontbrekende schakels (zie bijlage kaart uit FAPII)
Fietsinfrastruktuur upgraden
·
Fietsstraat Westlandseweg (medio 2005 gereed)
·
Derde Werelddreef: fietsstroken + extra belijning +
verhoogde oversteek
·
Buitenwatersloot onder Provinciale weg;
fietsstroken
·
Ruys de Beerenbrouckstraat
Planning
2007 t/m 2010:
·
Haagweg fietsroute (uitvoering 2007)
·
Fietspad R. De Graafweg
·
Oost-west verbinding M. Nijhofflaan
Rood asfalteren fietsstroken + fietsroute in rood
asfalt doorzetten op kruispunten in voorrangssituatie
·
Buitenhofdreef
·
Westplantsoen
·
Hof van Delftlaan
·
Delflandplein
·
Schieweg
·
Vrijenbanselaan
·
Kruispunten Schoemakerstraat
·
Kruispunten Voorhofdreef
·
Kruispunten Rotterdamseweg
Planning
2007 t/m 2010:
Daar waar mogelijk meeliften
in rioleringsprojecten / onderhoud, ect.
Vaststelling wijziging regionaal fietsroutenet door
Haaglanden;
De volgende fietsroutes zijn eind 2005 door Haaglanden vastgesteld als ’regionale fietsroute’ en kunnen daarmee in aanmerking komen voor subsidie van fietsmaatregelen:
·
Verbinding Tanthof - Schieoevers - Technopolis - Oude Leede, verleggen
van de regionale route in noordelijke richting
·
Route Delft-Pijnacker (gedeelte van Zuidwal tot rotonde Nassaulaan):
verleggen regionale route van Sebastiaansbrug - Mijnbouwstraat - Nassaulaan
naar Ezelsveldlaan - Oostplein – Delfgauwseweg
·
Route Harnaschpolder-binnenstad/station Delft: Ruys de
Beerenbrouckstraat als schakel toevoegen (tussen knelpunt HGL 44 en de route
A2)
·
Route Rijswijk-Delft-ZO/Pijnacker: schakel Haagweg - Oostsingel langs
het Rijn-Schiekanaal ten oosten van de Delftse binnenstad toevoegen tussen
route A2 en verlegde regionale oost-west-route (route A4, aansluiting bij
Oostplein).
·
Buitenhofdreef / Griegstraat: vaker groen,
herzien koppelingen
·
Buitenhofdreef / Bartokpad: vaker groen,
herzien koppelingen
·
Plaatsing
wachttijdvoorspeller voor fietsers kruispunt Westlandseweg/Reinier de Graafweg
·
Kruispunten Hof van
Delftlaan
·
V. Miereveltlaan / M.
Duystlaan
·
Kalverbos / Nieuwe
Plantage
·
Papsouwselaan /
Mercuriusweg
·
Plaatsing wachttijdvoorspellers
voor fietsers op nog 3 kruispunten Westlandseweg
·
Verder nog te bepalen
Planning
2007/2010:
·
Realisatie Fietsknooppuntensysteem (medio 2007)
·
Verder updaten fietsbewegwijzering
Planning
2007/2010:
·
Kruispunt Curacoastraat / Insulindeweg / Vrijenbanselaan (begin 2008)
·
Kruispunt Schoemakersstraat/Stieltjesweg
·
Oversteek bij de Plantagebrug
·
Wegvak Vulcanusweg tussen Minervaweg en F. v. Eedenlaan
·
Overige onveilige kruispunten (n.a.v. de verkeersveiligheidstudie die in
2008 gedaan wordt)
FIETSPARKEERVOORZIENINGEN
In totaal zijn er vanaf najaar 2005 t/m december
2006 1.865 fietsklemmen (=3.730 fietsparkeerplekken) bijgeplaatst c.q.
vervangen waarvan ongeveer 795 tulips en 1.070 nietjes. De belangrijkste
concentraties fietsklemmen zijn de afgelopen periode gerealiseerd in de
binnenstad van Delft en rondom het station. 60 a 65% van de kosten voor
realisatie klemmen is uit het Fietsactieplan gefinancierd, 30 a 35% uit
projecten.
|
Fietsparkeerplekken (1 tulip = 2 fietsparkeerplekken, 1 nietje = 2
fietsparkeerplekken) |
||
|
vervangen |
nieuw |
totaal |
aantal fietsparkeer-plekken in tulips |
82 |
713 |
795
(43%) |
aantal fietsparkeer-plekken in nietjes |
289 |
781 |
1070
(57%) |
|
371
(20%) |
1494
(80%) |
1865 |
|
Fietsparkeerplekken |
(1 tulip = 2 fietsparkeerplekken, 1 nietje = 2
fietsparkeerplekken) |
|
|
binnenstad |
buiten binnenstad |
|
aantal fietsparkeer-plekken in tulips |
336 |
459 |
|
aantal fietsparkeer-plekken in nietjes |
833 |
237 |
|
|
1169
(63%) |
696
(37%) |
|
In de Nota evaluatie handhaving fietsparkeren is
extra geld gevraagd voor realisatie van 400 extra fietsparkeerplekken in de
binnenstad en 300 extra fietsparkeerplekken rondom het station. Daarnaast is er
verder in de binnenstad en de rest van Delft behoefte aan verdere uitbreiding
van klemmen en vervanging van oude klemmen conform het FAPll. Echter het
gereserveerde bedrag in het FAPll voor uitbreiding en vervanging van
fietsklemmen is al besteed.
Uitbreiding gratis fietsparkeren tijdens
evenementen
Tijdens Koninginnedag en Lichtjesavond faciliteert
de gemeente in extra bewaakte fietsenstallingen (o.a. Agathaplein, Achtersack).
Alle bewaakte stallingen, ook Oude Langendijk en In de Hoven zijn extra lang
open en men kan er de (brom)fiets gratis bewaakt stallen.
Voortzetting gratis fietsparkeren tijdens
evenementen
Handhaving fietsparkeren
Laatste kwartaal 2005 t/m december 2006: realisatie
17 trommels.
·
Verlengde Singelstraat
·
Doelenstraat
·
2 trommels Oostplantsoen
·
Oostsingel
·
Elsje van Houwelingenstraat
·
Singelstraat
·
2 trommels Spoorsingel
·
Rembrandtstraat
·
Stalpaert vd Wieleweg
·
Spiekmansstraat
·
Piet Heinstraat
·
3 trommels Simonsstraat
·
Paardenmarkt
·
Michiel de Ruyterweg
(januari 2007)
·
Van Gaalenlaan
·
Etc. voortzetten
realisatie trommels
·
Realisatie buurtstalling Maerten Trompstraat
·
Bijdrage buurtstalling Dirk Langedwarsstraat
(Koestalling)
MONITORING
Gerealiseerd:
In november 2005 is een regionaal enquête-onderzoek
uitgevoerd. In totaal zijn 8.500 enquêtes voor een ‘huis-aan-huis’onderzoek
verzonden waarvan 5.000 binnen Delft en 2.500 buiten Delft (gemeenten
Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, ’s Gravenhage) en 1.000 naar
basisschoolleerlingen. Het onderzoeksgebied bestaat uit bewoners die binnen een
fietsafstand van 7,5 km van het centrum van Delft wonen. De respons is 30%.
Op basis van het enquête-onderzoek is informatie verkregen over het
fietsgebruik en de tevredenheid over fietsvoorzieningen en het fietsklimaat in
Delft. Via de fietspagina in de Stadskrant van juni 2006 is gecommuniceerd over
het onderzoek.
Uitvoering grootschalig fietstellingen-onderzoek
(0-meting)
In november 2005 is op een 30-tal locaties in Delft fietsers en bromfietsers geteld (10 op centrumschil, 9 op tussenschil en 11 op buitenschil). Er is deels mechanisch en deels visueel geteld. De cijfers worden gebruikt om de ontwikkelingen in het aantal (brom)fietsers te monitoren. In 2010 wordt het grootschalige telonderzoek op dezelfde locaties herhaald. Jaarlijks wordt in het najaar op een 10tal van deze 30 locaties het aantal (brom)fietsers geteld. De telcijfers worden ook gebruikt als voeding voor het Verkeersmodel en om prioriteiten te kunnen aangeven voor oplossen fietsknelpunten.
Planning
2007/2010:
·
Op kleine schaal fietstellingen (jaarlijks)
·
1-meting (tellingen + enquêteonderzoek) (2010)
·
Realisatie geautomatiseerde fietstelpunten
COMMUNICATIE / FLANKERENDE MAATREGELEN
·
Website fiets: zie
www.gemeentedelft.info/delftfietst
·
3x uitgaven dubbele pagina ‘delft fietst’ in
Stadskrant, thema’s:
o
December 2005; fietsparkeren
o
Februari 2006; fietsroutes
o
Juni 2006; enquête-onderzoek
·
Advertenties en flyers opening fietsstalling Oude
Langendijk
·
Advertenties en flyers handhaving fietsparkeren
·
Advertenties en flyers, spandoek gratis bewaakt
stallen koninginnedag en lichtjesdag
·
Advertenties en flyers fiets APK
·
Communicatieplan fiets gereed
·
Fiets internationaal op de kaart zetten; ontvangen
bestuurders en ambtenaren uit Canada, Amerika, Japan, Korea
·
Up to date houden
fietswebsite
·
Uitgaven fietspagina’s ‘delft fietst’
·
Communiceren / informeren over te realiseren en
gerealiseerde fietsprojecten (via o.a. website, activiteiten, flyers, advertenties,
etc.)
·
Verdere uitvoering communicatieplan fiets
Fiets APK
Van
dinsdag 31 oktober tot en met woensdag 8 november 2006 zijn op 5 plekken in
Delft gratis fietsen gekeurd; In de Hoven, TU Aula, bewaakte fietsenstalling
Oude Langendijk, sporthal M. Nijhofflaan, Buitenwatersloot onder viaduct
Provinciale weg. Bij de keuring wordt gekeken naar de onderdelen waar een
(verkeers)veilige fiets aan moet voldoen: goede verlichting, remmen,
reflectoren, fietsbel, wielen en banden, pedalen, handvatten en
stuurinrichting. Na de keuring ontving men een zadelhoesje en een
keuringscertificaat. Op vertoon van het keuringscertificaat kan men 10% korting
op de reparatie krijgen.
Jaarlijks voortzetten APKeuring in najaar
Delft is door de landelijke fietsersbond begin 2006
geselecteerd als een van de 10 gemeenten die in aanmerking komt voor de
Fietsbalans. In mei 2006 is er een opening geweest door wethouder Koning en
minister Peijs. In oktober/november 2006 is onder andere een enquêteonderzoek,
comfortmeting, telefonisch onderzoek, brainstormbijeenkomst landelijke
fietsersbond gedaan. De uitkomsten van de fietsbalans worden waarschijnlijk in
augustus 2007 gepubliceerd.
ZOEF
Begin 2006 is door het AB
Haaglanden het Plan van Aanpak van Zorgeloos Onbelemmerd Eenvoudigweg Fietsen
van SWINGH geaccordeerd. Dit betekent dat SWINGH heeft ingestemd met het
investeren in fietsprojecten op de route Midden-Delfland – Delft -
Pijnacker/Nootdorp. De projecten bestaan uit servicegerichte en
gedragsbeïnvloedende maatregelen, zoals communicatieprojecten, uitbreiding
stallingsvoorzieningen, bewaakte fietsenstalling, serviceverlening fiets,
campagnes voor scholieren, bedrijven, etc. Het projectplan bedraagt 550.000
euro, waarvan de helft subsidie door SWINGH (50% Haaglanden, 50% Provincie).
Het overige deel wordt bijgedragen door de wegbeheerders. De bijdrage van de
gemeente Delft komt uit het Fietsactieplan. Met het ZOEF project kan ook een
deel van het subsidie-doel van het FAP binnengehaald worden.
UITGAVEN FIETSACTIEPLAN ll (najaar 2005 t/m
december 2006)
Voor uitvoering van FAPll is 3.120.000 euro
opgenomen. De uitvoeringsperiode loopt van najaar 2005 t/m ongeveer 2010. In de
periode t/m december 2006 is 1.368.757 euro uitgegeven waarvan 925.000 is besteed aan de
financiering van maatregelen uit het FAPI.
Aan infrastrukturele maatregelen is nog relatief
weinig uitgegeven. Het betreft vooral grote fietsprojecten die ook in het LVVP
genoemd zijn en waar vanuit het FAPll een financiële bijdrage in geleverd
wordt. Deze projecten zullen in de loop van de komende jaren in gang gezet
worden.
Aan stallingsmaatregelen is 60% van het daarvoor beschikbare budget besteed. Dit heeft vooral te maken met het grote aantal fietsklemmen dat het afgelopen jaar in de binnenstad en het station gerealiseerd is. Daarnaast zijn de daadwerkelijke kosten voor realisatie van een fietsklem gemiddeld hoger dan waar in het FAPll vanuit gegaan is. Bovendien is ongeveer 60 a 65% van de gerealiseerde fietsklemmen gefinancierd uit het FAPll, terwijl was uitgegaan van 50% financiering uit FAP en 50% uit projecten. Voor realisatie van extra fietsklemmen in de binnenstad is in de nota Evaluatie handhaving fietsparkeren 66.000 euro opgenomen. Voor de stationsomgeving heeft de commissie een aanvullend budget van 79.750 euro beschikbaar gesteld (motie SP).
Aan monitoren is nog relatief weinig uitgegeven.
Dit heeft vooral te maken met het feit dat de meeste maatregelen (o.a.
realisatie permanente telpunten) pas de komende jaren gerealiseerd worden.
Daarnaast is een klein deel van de dekking van het onderzoek voor de 0-meting
uit FAPl gefinancierd omdat dit onderzoek al medio 2005 was gestart.
Aan flankerende maatregelen en communicatie is
ongeveer 20% uitgeven van het budget dat er voor stond. Dit ligt in de lijn van
de verwachting voor de komende jaren.
|
BUDGET
FAPll (2005 t/m 2010) |
UITGAVEN FAPll (najaar
2005 t/m dec. 2006) |
Terugvloeiing in FAPl |
|
925.000 |
INFRA |
|
|
Totaal
opwaarderen fietsroutes: |
2.305.000
|
114.779
|
FIETSPARKEREN |
|
|
realisatie trommels |
175.000 |
61.729
|
realisatie fietsklemmen openbare ruimte |
175.000 |
184.357
|
bewaakte fietsenstalling Zuidpoort (deels) |
30.000 |
28.317
|
overig |
80.000 |
2.269
|
Totaal
stallen: |
460.000 |
276.672
|
MONITORING |
|
|
Totaal
monitoring: |
270.000
|
35.823
|
COMMUNICATIE e.a. |
|
|
communicatiemiddelen |
|
9.111
|
fietsbalans |
|
5.000
|
overig |
|
2.372
|
Totaal
communicatie/flankerende maatregelen: |
85.000 |
16.483
|
Totaal,
incl. terugvloeiing in FAPl: |
3.120.000 |
1.368.757
|
Totaal,
uitgaven aan projecten FAPll (=excl. post terugvloeiing in FAPl) |
2.195.000 |
443.757 |
Deel II. Voortgangsrapportage LVVP
In deze voortgangsrapportage LVVP wordt per project
een kort overzicht gegeven van de stand van zaken op 15 januari 2007. Het
overzicht is gebaseerd op bijlage F “maatregelen en kosten” uit het op 30 juni
2005 vastgestelde LVVP. De indeling en nummering van de maatregelen is uit het
LVVP overgenomen. De voortgangsrapporage bevat meer maatregelen dan in het LVVP
gemeld zijn. Dit komt omdat het LVVP sommige maatregelen als groep zijn
gerapporteerd en in de voortgangsrapportage zijn uitgesplist naar concrete
maatregelen. Dit heeft bijvoorbeeld veel extra wegcategoriseringsmaatregelen
opgeleverd. Ook zijn maatregelen toegevoegd die alleen in de hoofdtekst van het
LVVP zijn genoemd. Na vaststelling van het LVVP is een klein aantal nieuwe
projecten gestart die prima passen bij het LVVP. Ook deze maatregelen zijn in
het overzicht opgenomen. Ten slotte heeft de gemeenteraad van Delft bij de
vaststelling van het LVVP een aantal moties aangenomen. De stand van zaken van
deze moties maken deel uit van deze voortgangsrapportage.
Voor realisatie van maatregelen is de gemeente vaak
afhankelijk van externe partijen. Externe partijen wordt gevraagd om bij te
dragen in de kosten of wordt gevraagd om maatregelen te nemen op wegen waarvan
zij wegbeheerder zijn. De financiële bijdragen kunnen gekoppeld zijn aan
(nieuw)bouwplannen. Bij de vaststelling van het LVVP was nog niet zeker, maar
wel waarschijnlijk, dat externe partijen instemmen met het delftse beleid. Via
ambtelijk en politiek overleg wordt gezocht naar definitieve overeenstemming.
Deze afhankelijkheid heeft invloed op de realisatie van de planning. Voor zover
relevant is per project aangegeven wat de ontwikkelingen zijn.
De maatregelen uit het LVVP worden vanuit drie
bronnen gefinancieerd:
·
gemeentelijke budgetten
·
bijdragen vanuit projecten
·
subsidies van Haaglanden. Deze subsidies worden pas
verstrekt als een project voltooid is en de gemeente zelf 50% van de kosten
draagt.
·
bijdragen van buurgemeenten, provincie en rijk
(voor projecten waarvan zij wegbeheerder zijn).
De gemeenteraad heeft inmiddels ingestemd met de
volgende budgetten:
LVVP 2004 - 2008 E 2.320.000,=
programmabegroting LVVP 2009 E 1.200.000,=
LVVP infrastructuur E 1.400.000,=
TU-noord verkeerscirculatie E
2.300.000,=
Totaal E 7.220.000,=
Het overgrote deel van deze budgetten is nog niet
uitgegeven omdat de meeste LVVP-maatregelen een lange voorbereidstijd hebben of
nog niet zijn gerealiseerd. Verwacht wordt dat de komende twee jaar wel veel
geld zal worden besteed omdat veel projecten op het punt van realisatie zijn
aangekomen. De budgetten zijn alleen bestemd voor de realisatie van
maatregelen. De voorbereidingsuren zijn via de begrotingen van de vakteams
gedekt. Uitgaven met een gemeentelijke bijdrage van meer dan E. 100.000,= gaan ter kennisname naar de commissie Wijk,
Verkeer en Beheer.
Per projectcategorie (volgens de indeling van
bijlage F) wordt aangegeven of het beschikbaar gestelde budget voldoende is om
de maatregelen te realiseren.
- openbaar vervoer Geen budgetoverschrijdingen.
- wegcategorisering De realisatie van deze maatregelen past niet binnen de
beschikbare budgetten. De vormgevingseisen voor met name de
wijkontsluitingswegen zijn aanzienlijk duurder dan aanvankelijk is geraamd. De
raad zal voor concrete projecten om aanvullende financiering worden gevraagd.
Dit is inmiddels gebeurd voor de Ruys de Beerenbrouckstraat en een deel van de
Nassaulaan.
-
Regionale bereikbaarheid. Geen budgetoverschrijdingen.
-
Technopolis Geen
budgetoverschrijdingen; geen uitgaven.
-
Harnaschpolder Geen
budgetoverschrijdingen; geen uitgaven.
- Delft-oost Geen
budgetoverschrijdingen; geen uitgaven.
-
Poptahof/Voorhof Geen budgetoverschrijdingen.
-
Spoorzone Dit project
valt onder de verantwoordelijkheid van het OBS.
De planning
van de verkeersmaatregelen in het spoorzonegebied is nog niet bekend. Het
project spoorzone zit nu midden in de aanbestedingsprocedure. Pas als de
aanbestedingsprocedure is afgerond en een bouwcombinatie het project gegund is,
komt er duidelijkheid over de fasering en de (her-)inrichting van de wegen in
het spoorzonegebied.
- TU-noord Geen
budgetoverschrijdingen; geen uitgaven.
-
Overige maatregelen Geen
budgetoverschrijdingen; kleine uitgaven gedaan voor oa. looplint.