In de gemeenteraadsvergadering van donderdag 22 februari 2007 is
een motie aangenomen met betrekking tot “fietsen bij het station” (bijlage 1).
Om
de capaciteit van de fietsenstallingplaatsen bij het station uit te breiden
zijn de volgende opties overwogen:
q
de
30 betaalde autoparkeerplaatsen op het Stationsplein verwijderen, om op deze
lokatie fietsenstallingplaatsen te creëren ten behoeve van het station (in de
gemeenteraadsvergadering van 22 februari 2007 geopperd);
q
Het
parkeerterrein aan de Laan van Vollering;
q
Dubbellaags
fietsparkeren;
q
Overige
lokaties voor en achter het station.
Ten
aanzien van de opties valt het volgende op te merken:
q
Het
parkeerterrein aan de Laan van Vollering is geen alternatief, omdat de afstand
tot het station te groot is;
q
Dubbellaags
fietsparkeren moet constructief aan een wand worden bevestigd, en voorzien
worden van een dak. Dit is technisch niet haalbaar bij het station;
q
Overige
lokaties voor en achter het station zijn niet meer voor handen. Deze lokaties
zijn de afgelopen periode meermaals ingevuld met fietsenstallingplaatsen. De
ruimte die nu nog beschikbaar is kan niet gebruikt worden in verband met de
noodzakelijke toegangen van en naar het station.
Een
reële optie is te onderzoeken of de 30 betaalde autoparkeerplaatsen op het
Stationsplein verwijderd kunnen worden, om op deze lokatie
fietsenstallingplaatsen te creëren. Deze optie is in deze nota nader
onderzocht.
Naast uitbreiding van
capaciteit is het van groot belang de bestaande capaciteit te behouden. Om de
capaciteit te behouden worden nu reeds de nodige inspanningen verricht. Een
voorbeeld hiervan is de fietsenstalling aan de Van Leeuwenhoeksingel 51. In het
kader van de verwerving van onroerend goed ten behoeve van het spoorzoneproject
is de fietsenstalling aan de Van Leeuwenhoeksingel 51 sinds 1 april 2007
eigendom van de gemeente. Omdat het belangrijk is dat de 520 fietsklemmen in
deze bewaakte fietsenstalling beschikbaar blijven, heeft de gemeente een
huurovereenkomst gesloten voor de exploitatie van de stalling, tot in ieder
geval 1 april 2008.
Ook tijdens uitvoering van
het spoorzoneproject zal alles in het werk worden gezet om capaciteit te kunnen
behouden, en te laten functioneren.
Naast
behoud van de capaciteit is ook het gebruik, de benutting van de capaciteit,
van wezenlijk belang. Om de benuttingscapaciteit van het aantal
fietsenstallingplaatsen op peil te houden zijn handhavingsacties, zoals
weesfietsenacties (resultaten hiervan worden afzonderlijk kenbaar gemaakt) en
handhaving op fout geparkeerde fietsen, noodzakelijk. Met deze acties blijft
tevens de bereikbaarheid van het station gewaarborgd.
In
dit kader blijft ook de jaarlijkse monitoring van het aantal
fietsenstallingplaatsen en het gebruik daarvan doorgaan.
Om
een goed beeld te krijgen van het aantal te creëren fietsenstallingplaatsen, en
de mogelijkheden om de betaalde parkeerplaatsen op het Stationsplein te
verwijderen, is de volgende onderzoeksopzet gekozen:
q
Een
ontwerp van mogelijke fietsenstallingplaatsen;
q
Een
parkeerdrukmeting op meerdere momenten;
q
Een
inventarisatie van het aantal vergunninghouders;
q
Een
inventarisatie van de opbrengst van de parkeerautomaat Stationsplein;
q
Het
opstellen van mogelijke maatregelen;
q
Een
enquête onder de bewoners en bedrijven van het Stationsplein en de Van
Leeuwenhoeksingel;
q
Een
nadere uitwerking van de voorkeursoptie van de omwonenden;
q
Een
raming van de kosten, met een dekkingsvoorstel;
q
Het
voorstel.
Op
de 30 betaalde parkeerplaatsen van het Stationsplein zijn circa 444
fietsenstallingplaatsen te realiseren. Hierbij is uitgegaan van de bestaande
verharding om de kosten te beperken.
Wel
is de autodateparkeerplaats in het ontwerp verplaatst op het Stationsplein (zie
bijlage 1). Deze verplaatsing is noodzakelijk om het aantal
fietsenstallingplaatsen zo groot mogelijk te maken en voorkomt dat de
autodateparkeerplaats midden tussen de fietsenstallingen komt te staan. Op de
nieuwe lokatie wordt de autodate parkeerplaats gerealiseerd op een logischer
plaats aan de toegangsweg van de bedrijven gelegen aan het Stationsplein.
Om
te bepalen of de betaalde parkeerplaatsen op het Stationsplein verwijderd
kunnen worden, is op verschillende tijdstippen (ook in de avonduren en in het
weekend) het gebruik van de parkeerplaatsen op het Stationsplein en op de Van
Leeuwenhoeksingel gemeten (zie bijlage 2). Deze metingen wijzen uit dat op het
drukste moment slechts 13 van de 30 betaalde parkeerplaatsen bezet worden. Ook
wordt geconstateerd dat circa de helft van de 60 vergunninghoudersparkeerplaatsen
op de Van Leeuwenhoeksingel niet gebruikt wordt.
Op de gehele Van
Leeuwenhoeksingel zijn de volgende parkeerproducten uitgegeven (peildatum 26
maart 2007):
q
26 parkeervergunningen aan bewoners
q
16 bezoekerskaarten aan bewoners
q
5 eerste parkeervergunningen aan bedrijven
q
0 tweede parkeervergunningen aan bedrijven
q
3 bezoekerskaarten aan bedrijven
Op het Stationsplein zijn
de volgende parkeerproducten uitgegeven (peildatum 26 maart 2007):
q
0 parkeervergunningen aan bewoners
q
0 bezoekerskaarten aan bewoners
q
1 eerste parkeervergunning aan een bedrijf
q
1 tweede parkeervergunning aan een bedrijf
q
3 bezoekerskaarten aan bedrijven
In totaal zijn er 33
vergunninghouders op de Van Leeuwenhoeksingel en Stationsplein, en 22
bezoekerskaarten op de Van Leeuwenhoeksingel en Stationsplein.
In
het jaar 2006 heeft de parkeerautomaat op het Stationsplein circa 45.000 euro
opgebracht. De tijden dat er betaald moet worden zijn van
10:00 tot 22:00 uur, op maandag tot en met zaterdag. Zon- en officieel erkende
feestdagen hoeft er niet betaald te worden. Het tarief dat geldt op het
Stationsplein is 1,60 euro per uur, met een minimuminworp van 0,20 euro.
Dagkaarten zijn in 2006 hier niet verkocht. Berekening laat zien dat op de 30
betaalde parkeerplaatsen van het Stationsplein gemiddeld nog geen acht
parkeerders per uur aanwezig zijn, tijdens bloktijden. Hetgeen het beeld van de
parkeerdrukmeting bevestigd.
De
parkeerdrukmetingen leveren gezien het aantal vergunninghouders,
bezoekerskaarten en gezien de betaalopbrengsten een reëel beeld.
Volgens
dit beeld is het mogelijk op de Van Leeuwenhoeksingel te voorzien in de
behoefte van het betaald parkeren. Dit kan op twee manieren:
In
beide voorstellen zullen uiteraard de 3 algemene gehandicapten-parkeerplaatsen
en de autodate parkeerplaats gehandhaafd blijven.
De
eerste optie heeft als voordeel dat op alle plaatsen door de vergunninghouders
en met bezoekerskaart geparkeerd kan worden. Bij de tweede optie kan op
bloktijden niet met een vergunning of bezoekerskaart geparkeerd worden op de 20
parkeerplaatsen die omgezet worden in betaalde parkeerplaatsen.
In
beide opties zullen naar verwachting de opbrengsten van de parkeerautomaat
Stationsplein gelijkblijvend gecompenseerd worden op de Van Leeuwenhoeksingel.
Genoemde
twee mogelijkheden zijn aan de direct belanghebbenden, alle bewoners en
bedrijven op Stationsplein en Van Leeuwenhoeksingel (95 aangeschrevenen),
middels een enquête voorgelegd (zie bijlage 3). De meerderheid van de respondenten
(14 op een totaal van 23 respondenten) heeft zich uitgesproken voor het
instellen van mixparkeren op de Van Leeuwenhoeksingel.
Van
de overige 9 respondenten spraken 6 zich uit voor het omzetten van 20
vergunninghouderplaatsen in betaald parkeren. Twee respondenten willen de
situatie behouden zoals die is, en één respondent wil de helft van het parkeerterrein behouden.
Het
omzetten van de vergunninghouderplaatsen in mixparkeerplaatsen heeft ook de
voorkeur van het vakteam Mobiliteit. Op deze wijze worden de bewoners en
bedrijven met vergunning of bezoekerskaarten niet beperkt in de mogelijkheid om
te parkeren op de Van Leeuwenhoeksingel. Gezien het beperkte aantal parkeerders
op de betaalde parkeergelegenheid, en gezien de restcapaciteit op de
vergunninghoudersparkeerplaatsen, kan een combinatie van beide parkeervormen in
mixparkeren zonder te verwachten problemen samengaan. Bij het instellen van 20
betaalde parkeerplaatsen op de vergunninghoudersparkeerplaatsen beperk je de
vergunninghouders en de bezoekerskaarthouders in de mogelijkheden om te
parkeren binnen de bloktijden.
Het
merendeel van de bewoners en bedrijven heeft een voorkeur uitgesproken voor
mixparkeren. Het mixparkeren kan hier het best geregeld gaan worden op de
volgende manier:
q
Parkeren
toegestaan met Vergunning gebied B en C;
q
Bloktijden
dat betaald of met vergunning geparkeerd moet worden van 10:00
tot 22:00 uur, op maandag tot en met zaterdag. Zon- en officieel erkende
feestdagen hoeft er niet betaald of met vergunning geparkeerd te worden.
De tijden en de toegestane vergunningen komen
overeen met de huidige situatie op de Van Leeuwenhoeksingel.
De kosten voor de direct uit te voeren noodzakelijke
aanpassingen komen op een bedrag van 115.000 euro exclusief btw. Dit bedrag is
nodig voor:
q
het
plaatsen van de 444 fietsklemmen;
q
het
verplaatsen van de betaalautomaat;
q
het
verwijderen van bestaande bebording en plaatsing nieuwe bebording;
q
het
verplaatsen van de autodate parkeerplaats, met bebording.
De noodzakelijke aanpassingen worden gerealiseerd uit de
voorziening Openbaar Vervoer.
Voorgesteld
wordt;
A. De
30 betaalde parkeerplaatsen op het Stationsplein te verwijderen, en hier 444
fietsenstallingplaatsen te creëren;
B. De
autodateparkeerplaats op het Stationsplein te verplaatsen;
C. Mixparkeren in te stellen op de Van Leeuwenhoeksingel;
D. De kosten, 115.000 euro exclusief btw, te dekken uit de
voorziening Openbaar Vervoer;
E. Akkoord te gaan met de 71e begrotingswijziging.