Het
busvervoer in Haaglanden wordt uitgevoerd op basis van een concessie. Voor 1
oktober 2008 zal een nieuwe concessie moeten worden verleend. De verlening
vindt plaats middels aanbesteding.
De
aanbesteding is dé kans om wensen en eisen die de gemeente heeft met betrekking
tot het Openbaar Vervoer gerealiseerd te krijgen. Eén van die wensen is de
inzet van schone bussen, d.w.z. bussen met een lage uitstoot. Aardgas is de
schoonste techniek die momenteel op de markt is. Aardgas is tevens een bewezen
techniek: er rijden miljoenen voertuigen (waaronder ook vele bussen) op aardgas
in landen als Frankrijk Duitsland, Italië, maar ook Argentinië en Iran. In
Nederland wordt momenteel in Haarlem en Ede met aardgasbussen gereden. De
(jaarlijkse) meerkosten zijn gering omdat door de lage aardgasprijs de
investeringen in vulstations en nieuwe bussen grotendeels (of zelfs geheel)
terugverdiend worden.
De
verwachting is dat de aanbesteding van de concessie een aanbestedingsvoordeel
voor het stadsgewest geeft van enkele miljoenen per jaar. Uit deze “winst”
zouden de wensvoorzieningen betaald kunnen worden. Wensvoorzieningen zijn
bijvoorbeeld: toegankelijkheidsvoorzieningen gehandicapten,
halte-aankondigingssystemen, en aardgas. Niettemin is het mogelijk dat de
“aanbestedingswinst” niet toereikend is voor al deze wensen. Er dient dan een
reservering te zijn om deze wensen te financieren. Het gaat voor Delft om
maximaal € 55.000,-- aan meerkosten per jaar voor aardgas voor een periode van
4 jaar. Een reservering voor deze mogelijke meerkosten kan als claim voor de
programmabegroting 2008 tot 2011 worden meegenomen, te financieren uit de
Reserve Energiebesparende Maatregelen (REM).
Voorstel:
standpunt innemen. Delft kiest om in het programma van eisen voor de
aanbesteding van het Openbaar Vervoer aardgas expliciet als eis te noemen.
Bovenstaand voorstel
past binnen de uitvoering van het Coalitieakkoord. “Zo bepleit de gemeente
bij Haaglanden opname in het eisenpakket van de aanbesteding van kleinere
schone bussen.” Aardgas past goed binnen het door de Raad vastgestelde
klimaatbeleidsplan omdat het ongeveer 350 ton CO2 per jaar bespaart.
Aardgas is zelfs de enige optie als we de doelstelling van 75 ton CO2
reductie per jaar (in het OV) willen bewerkstelligen. Tot slot, en zeker niet
het minst belangrijk, draagt aardgas bij aan een verbetering van de lokale
luchtkwaliteit (fijn stof, NO2) zoals is opgenomen in het Plan van Aanpak
luchtkwaliteit, te meer omdat het busvervoer plaatsvindt door woongebieden.
Voor
het busvervoer in de regio Haaglanden is het stadsgewest de vervoersautoriteit.
Dat wil zeggen dat het stadsgewest verantwoordelijk is voor de uitvoering van
het busvervoer (middels een concessie). Het stadsgewest is de partij die de
aanbesteding van de vervoersconcessie verzorgt. Een vervoersconcessie is een ‘vergunning’ om gedurende een
langere periode het Openbaar Vervoer te mogen uitvoeren in een bepaald gebied.
De huidige concessie (Connexxion) loopt tot en met 30 september 2008. Per 1
oktober 2008 zal een nieuwe concessie verleend moeten zijn.
Een
nieuwe concessie biedt de mogelijkheid nieuwe wensen en eisen te formuleren. De
meeste wensen van het stadsgewest en de verschillende gemeenten zijn al bekend.
Enkele wensen / eisen zijn bijvoorbeeld:
Voor
een deel van deze wensen / eisen is het noodzakelijk geheel nieuwe bussen aan
te schaffen. Zo ook als besloten wordt de concessie uit te laten voeren op
aardgas. Gezien de reeds geformuleerde wensen en eisen van de verschillende
gemeenten ligt het voor de hand als uitgangssituatie te nemen dat het huidige
wagenpark hoe dan ook geheel vervangen gaat worden. Met dit uitgangspunt is
omschakeling van dieselbussen (huidig) naar aardgasaandrijving (gewenst) een
financieel aantrekkelijke optie, die tot geen of relatief geringe meerkosten
leidt.
Deze notitie heeft alleen betrekking op het
onderdeel aardgas. Belangrijk om te weten is dat géén van de overige wensen en
eisen in het geding komt als er gekozen wordt voor aardgasbussen. Met andere
woorden: alle wensen en eisen die door Delft,
Haaglanden en/of de overige gemeenten zijn geformuleerd, zijn en blijven
tegen de oorspronkelijke kosten mogelijk als voor aardgas gekozen wordt. Dit
rechtvaardigt ook deze notitie, die alleen betrekking heeft op de keuze voor
aandrijving van de bussen met aardgas.
De
sector milieu van Haaglanden heeft onderzoek uitgevoerd naar de kosten en
milieueffecten van de invoering van bussen op aardgas. Achterliggende gedachte
bij het onderzoek is dat (milieu)eisen voor de aanbesteding realistisch en
haalbaar moeten zijn. Onhaalbare of dure milieueisen kunnen er toe leiden dat
de aanbesteding te duur wordt en daardoor mislukt. Inzicht in de kosten is ook
belangrijk om de biedingen van busbedrijven te kunnen beoordelen en in een
later stadium onderhandelingen te kunnen voeren. Het onderzoek naar kosten en
milieueffecten is uitgevoerd in de periode oktober 2006 tot februari 2007.
Het
onderzoek heeft laten zien dat bussen op aardgas een milieuvriendelijk
alternatief zijn voor dieselbussen. De milieuwinst ligt vooral in verbetering
van de luchtkwaliteit en in de lagere uitstoot van CO2. Voorts biedt
aardgas mogelijkheden voor verdergaande transitie naar duurzame(re)
brandstoffen. Voornoemd onderzoek toont in voldoende mate de milieuwinst van
aardgas aan. De milieuwinst ten opzichte van zowel conventionele dieseltechniek
als ook ten opzichte van de schoonste dieseltechniek die momenteel beschikbaar
is (EEV-norm; de Enhanced Environmentallyfriendly Vehicles norm) is
significant.
milieuwinst |
diesel
(conventioneel) gefaseerd vervangen* |
diesel
EEV** |
aardgas
heel Haaglanden*** |
reductie uitstoot NOx |
0% |
10% |
100% (geen meetbare uitstoot NOx) |
reductie
uitstoot fijn stof |
0% |
49% |
83% |
reductie****
uitstoot CO2 |
0% |
- 5% (dus 5% méér uitstoot) |
16% |
reductie
uitstoot giftige koolwater-stoffen |
0% |
87% |
96% |
Tabel 1: reductie uitstoot bussen Haaglanden
(diesel conventioneel is als referentie op 0% gesteld)
* start concessie met huidig wagenpark (of
vergelijkbaar) en reguliere vervanging volgens economische afschrijving.
** start concessie met huidig wagenpark en
vervanging van gehele wagenpark door EEV bussen in periode van 2 jaar. EEV
wordt ook wel euro-6 genoemd.
*** start concessie met huidig wagenpark en
vervanging gehele wagenpark door aardgasbussen in periode van 2 jaar.
**** feitelijk de reductie van broeikasgassen
uitgedrukt in CO2 equivalenten.
De
uitstoot van NOx, fijn stof en giftige koolwaterstoffen wordt
vrijwel volledig teruggedrongen. De winst in CO2 reductie is ook
aanzienlijk. In geheel Haaglanden wordt ten opzichte van conventioneel diesel 2,27
miljoen kilogram CO2 per jaar bespaart. Ten opzichte van diesel EEV
zelfs 3,47 miljoen kilogram CO2 reductie. Hoewel niet eenduidig vast
te stellen is welk deel van bovengenoemde reducties in uitstoot toe te kennen
zou zijn aan ‘Delftse’ buskilometers, is het niet onredelijk om aan te nemen
dat Delft voor ongeveer 10% meetelt in Haaglanden (op basis van
jaarkilometrage, zowel stadsdienst als regionale buslijnen; ter vergelijking:
in Den Haag worden 45% van de kilometers gemaakt). Op basis van bovenstaande
aanname kan Delft dus ongeveer 350 ton CO2 per jaar besparen door
voor aardgas te kiezen. Hiermee wordt ruimschoots voldaan aan de doelstelling
in het klimaatbeleidsplan van 75 ton CO2 reductie per jaar op het
Openbaar Vervoer. Opgemerkt moet worden dat alleen met aardgas de
doelstelling uit het klimaatplan kan worden gehaald.
Hoewel
bij niemand twijfel is over de milieuwinst van aardgas, leidde de berekening
van de kosten en meerkosten van aardgas in voornoemd onderzoek tot discussie
binnen Haaglanden. Dit omdat in een nooit gepubliceerd onderzoek van
onderzoeksbureau Goudappel Coffeng er andere, en veel ongunstigere, uitkomsten
waren. Dit onderzoek van Goudappel Coffeng wordt echter niet representatief
geacht omdat het ongefundeerde aannamen bevat, geen bronvermeldingen geeft bij
gebruikte cijfers, en tegenstrijdigheden vertoont met andere onderzoeken die
Goudappel Coffeng heeft gemaakt voor andere gemeenten. Hoewel de invoergegevens
uit het Goudappel Coffeng rapport deels onjuist en ongefundeerd zijn, is het
rekenmodel van Goudappel Coffeng echter wél valide. Het rekenmodel is daarom
ook door de sector milieu gebruikt.
De
cijfers die de sector milieu in het onderzoek heeft gebruikt zijn afkomstig van
onderzoeksinstituten en marktpartijen. Het rekenmodel dat door Goudappel
Coffeng is opgesteld stond niet ter discussie.
De
kosten betreffen de brandstofkosten, de kosten voor de tankstations en de
meerkosten voor het tanken. Overgenomen uit het rekenmodel van Goudappel
Coffeng zijn de aanschafkosten en onderhoudskosten voor de bussen en de overige
kosten. Tabel 2 geeft het overzicht van de meerkosten.
Tabel
2. meerkosten concessie op aardgas in heel Haaglanden
GEHEIM
op basis van art. 10, tweede lid, onder b, Wet openbaarheid bestuur.
Het onderzoek van de sector milieu is aan SenterNovem en de gemeente Haarlem
(waar reeds een concessie op aardgas is) voorgelegd. Het oordeel van deze
deskundigen geeft voldoende zekerheid over de gehanteerde kosten en de
gehanteerde methode. De sector milieu van Haaglanden en de afdelingen Milieu
van de gemeenten Delft en Zoetermeer staan hierdoor volledig achter het
onderzoek.
De
milieuwinst van aardgas ten opzichte van diesel is aanzienlijk.
Alle
eenmalige kosten zijn omgerekend naar jaarlijkse kosten door ze over de gehele
concessieperiode af te schrijven (incl. renteverlies etc.).
Als
aangenomen wordt dat 10% van de totale concessie ‘Delftse’ kilometers betreft,
dan zou de gemeente Delft maximaal € 55.000,-- aan jaarlijkse meerkosten moeten
dragen gedurende een periode van 4 jaar.
Opgemerkt
moet worden dat helemaal niet zeker is dat het rijden op aardgas ook
daadwerkelijk tot deze meerkosten leidt. De meerkosten kunnen ook veel lager
uitvallen, en zelfs is het mogelijk dat er helemaal geen sprake zal zijn van
meerkosten.
Naast
Den Haag is ook de gemeente Zoetermeer voornemens om zich uit te spreken voor
aardgas als eis in de aanbesteding van het Openbaar Vervoer.