1. Aanleiding
Alles wat nieuw
gerealiseerd wordt, of het nu een nieuwe woonwijk is of een rotonde in plaats
van een kruising, zal ooit onderhouden moeten worden. Zonder dit onderhoud
neemt de beeld- en technische kwaliteit van dit areaal af. Beeldkwaliteit is
die kwaliteit die wij als gebruikers van de openbare ruimte ervaren. Technische
kwaliteit geeft de fysieke kwaliteit van het areaal aan. Deze kwaliteit is niet
altijd voor de gebruiker zichtbaar. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het motorhuis
van een brug of de draagconstructie daarvan.
Om de kwaliteit (zowel
beeld als technisch) op het gewenste niveau te houden zal onderhoud uitgevoerd
moeten worden. Het gewenste kwaliteitsniveau kan in de loop van de tijd
wijzigen door nieuw beleid of door veranderde wet- en regelgeving en
omstandigheden. In beheerplannen stelt de beheerder vast welke maatregelen
nodig zijn om de gewenste kwaliteit van het areaal te behouden.
Beheerplannen zijn ten
behoeve van het deugdelijk vaststellen van de benodigde onderhoudsmaatregelen
dus noodzakelijk. Zij zijn door hun grote impact op de financiële huishouding
van de gemeente echter ook verplicht gesteld door de provincie. De
beheerplannen moeten aantonen dat de gemeente de benodigde middelen voor het
onderhoud ter beschikking heeft en dat er sprake is van deugdelijk beheer.
Om als bestuur van een
gemeente onderbouwde en weloverwogen keuzes te kunnen maken ten aanzien van het
beheer van de stad is het noodzakelijk dat alle afwegingen die daar betrekking
op hebben helder, navolgbaar en betrouwbaar zijn. Hier werd ook eerder
expliciet door de vorige Raad om gevraagd.
2. Doel van deze notitie
Met deze notitie willen
wij de gemeenteraad van de gemeente Delft informeren over de stand van zaken
ten aanzien van de vier beheerplannen waar de Raad eerder om heeft gevraagd.
Tevens willen wij de gemeenteraad informeren over de enorme
professionaliseringsslag die al is gemaakt en nog wordt gemaakt om het beheer
& onderhoud van de gemeente Delft zo goed, effectief en efficiënt mogelijk
uitgevoerd te krijgen.
3. Het beheer &
onderhoudsproces
Gegeven eerdergenoemde
uitgangspunten zijn voorliggende beheerplannen opgesteld. Niet eerder werden
zij zo gedetailleerd en weloverwogen opgezet. De vier beheerplannen maken
onderdeel uit van een groter geheel aan beheerplannen die gezamenlijk al het
areaal van de gemeente Delft bestrijken.
Om de vier beheerplannen
op te kunnen stellen is meer dan een jaar gewerkt aan het op orde krijgen van
alle benodigde informatie, het ontsluiten en het verwerken daarvan. Er is een
enorme professionaliseringsslag gemaakt. Er is een kwaliteitssystematiek
ontwikkeld, het areaal is geïnventariseerd op zowel kwantiteit als kwaliteit,
beheersystemen (softwaresystemen) zijn verder ontwikkeld of aangeschaft en alle
data zijn verwerkt. Daarnaast is kennis en ervaring opgedaan met een nieuwe,
beter navolgbare opzet van de beheerplannen.
Het resultaat ligt er nu.
Gegeven het vertrekpunt voor de beheerplannen en de geleverde enorme
inspanningen ligt er in de vorm van de voorliggende vier beheerplannen een
belangrijk resultaat. Iedereen die meegewerkt heeft aan het opstellen van de
beheerplannen beseft echter dat ook op het bereikte resultaat nog een
verbeterslag gemaakt zou kunnen worden. Alle kennis en ervaring die zij in het
afgelopen proces hebben opgedaan zullen gebruikt worden om toekomstige
beheerplannen nog beter te maken en nog beter aan te laten sluiten op de
behoeften. Om die reden willen wij lezers van de beheerplannen ook verzoeken om
ons feedback te geven zodat dit meegenomen kan worden in de verdere
ontwikkeling van voorliggende beheerplannen, maar ook voor de overige
beheerplannen. Uiteindelijk zal deze ontwikkeling moeten resulteren in een
directe koppeling tussen beleid en beheer, zodat effectief en efficiënt beheerd
kan worden en dat beleidsconsequenties voor het beheer sneller inzichtelijk
kunnen worden.
2. Beheersystematiek (zie ook bijlage 1)
Beheerplannen maken
onderdeel uit van de beheersystematiek die gehanteerd wordt om een adequate en
efficiënte uitvoering van het beheer mogelijk te maken.
Beheerplannen geven een
doorkijk van de verwachte beheermaatregelen, en daarmee samenhangende kosten,
voor 4 jaar. Zonder belangrijke areaal- of beleidswijzigingen zal de gegeven
doorkijk over een dergelijke periode redelijk betrouwbaar zijn. Om die reden
worden beheerplannen ook maximaal 1 x 4 jaar opgesteld. Indien belangrijke
wijzigingen optreden worden de beheerplannen tussentijds opnieuw opgesteld.
Waarom dan niet ieder jaar een nieuw beheerplan opstellen? Het opstellen van
een beheerplan is een kostbare aangelegenheid. Om die reden is er voor gekozen
ieder jaar een uittreksel van de beheerplannen te maken in de vorm van
jaarplannen.
Ieder jaar worden de
beheerplannen vertaald naar jaarplannen. In de jaarplannen worden de specifieke
werkzaamheden, zoals deze in het beheerplan staan opgenomen, voor dat jaar
opgenomen. Feitelijk is een jaarplan niets meer dan een planning. Alle
relevante achtergrond informatie is te vinden in het beheerplan. Door
specifieke situaties kan het voorkomen dat geplande werkzaamheden in een
bepaald jaar geen doorgang kunnen vinden. Deze worden vervolgens meegenomen in
de planning van het jaarplan voor het eerstvolgende jaar.
De afzonderlijke
beheerplannen hebben voor een deel invloed op elkaar. Bijvoorbeeld het
vervangen van rioleringen en wegen en werkzaamheden aan bruggen moet goed op
elkaar zijn afgestemd. Hier wordt in de beheerplannen rekening mee gehouden.
3. Opbouw beheerplannen
(zie ook bijlage 2)
Hoe moet u de
beheerplannen lezen? De beheerplannen zijn zodanig opgebouwd dat eerst alle
kaderstellende informatie weergegeven worden (beleid, wet- en regelgeving,
areaalinformatie). Deze gegevens worden vervolgens gebruikt om de gewenste
kwaliteit van het areaal af te zetten tegen de actuele kwaliteit. Deze analyse
geeft een pakket aan maatregelen dat nodig is om de gewenste kwaliteit te
handhaven/ te bereiken. Maatregelen kosten geld.
Gesommeerd levert dit de
benodigde financiële middelen voor het beheer en onderhoud van dat specifieke
areaal. Deze benodigde financiële middelen worden vervolgens afgezet tegen de
beschikbare middelen. Dit resulteert uiteindelijk in een voorstel voor het
beheer.
De opbouw van de
beheerplannen (input – analyse – output) faciliteert de helderheid, navolgbaarheid
en betrouwbaarheid. De uiteindelijke onderhoudsmaatregelen zijn navolgbaar te
herleiden tot o.a. het vigerende beleid. Dit werd niet eerder zo expliciet en
helder uitgeschreven.
4. Financiële paragraaf
De gedetailleerde
uitwerking van de beheerplannen heeft geleid tot een aangepast inzicht in de
financiële resultaten. Voor een deel van het areaal kwam naar voren dat deze
niet eerder onderhouden dan wel beheerd werden, terwijl dit wel de
verantwoordelijkheid is van de gemeente. Daarnaast is een helderdere scheiding
aangebracht in typen arealen. Zo is bijvoorbeeld het onderhoud van bankjes in
groen, waarvoor de werkzaamheden en kosten waren opgenomen in het beheerplan
Groen, nu ondergebracht in het beheerplan Verkeer- en Straatmeubilair.
E.e.a. heeft geleid tot
een verschuiving van kosten dan wel tot een aanpassing van kosten. Het
resultaat dat ontstond is sluitend voor het jaar 2007 en 2008. Er spelen een
aantal belangrijke zaken die nog invloed gaan hebben op de geschetste doorkijk
in de beheerplannen. Deze zaken (zoals de ontwikkeling van de Nieuwe Haven, het
ontwikkelen van een ruimtelijk visie op de stad, afspraken met de provincie
inzake de afstandbediening van de bruggen in Delft, Spoorzone, sint
Sebastiaansbrug, etc.) zullen een grote invloed hebben op de noodzakelijke
beheermaatregelen die volgen uit de beheerplannen. De prognose voor de te
verwachten kosten zal, naarmate verder vooruit gekeken wordt, door de unieke
situatie waarin de gemeente Delft zich momenteel bevindt minder betrouwbaar worden.
Om die reden is besloten de beheerplannen slechts vast te stellen voor de jaren
2007 – 2008. In 2008 zal naar verwachting het inzicht op genoemde zaken dermate
veel specifieker zijn dat een veel betrouwbaardere prognose is af te geven voor
de daar op komende jaren.
Voor het beheerplan Kunstwerken zal de eerder
bij de gemeenteraad aangevraagde onttrekking uit de reserve grote projecten
Vastgoed a € 2.000.000,= geëffectueerd worden. Voor 2007 is een aanwending
voorzien van € 758.627,=, in 2008 een aanwending van € 1.209.286,= en in 2009
van € 32.088,=.
Het financiële resultaat volgend uit de vier
beheerplannen wijzigt mogelijk nog op een aantal kleine onderdelen als gevolg
van het project ‘reëel plannen & ramen’. Dit zal plaatsvinden in de maand
september, maar zou naar verwachting alleen maar kunnen resulteren in een
(kleine) bijstelling naar beneden. Gegeven de grondigheid van het opstellen van
de beheerplannen (resulterend in een grondig doordachte planning en berekening)
is hier geen grote wijziging in te verwachten.
Bijlage 1: Opbouw
gehanteerde beheersystematiek
Bijlage 2: Opbouw
beheerplannen