In deze raadsvergadering liggen gelijktijdig een
tweetal stukken op het gebied van parkeren voor. De behandeling is gericht op
de aanpassing van de parkeer(belasting)verordening in oktober. Indien de
parkeer(belasting)verordening in oktober gewijzigd wordt, kunnen de wijzigingen
per 1 januari 2008 worden doorgevoerd. Bij behandeling van de
parkeer(belasting)verordening in oktober is ook het mogelijk de informatie die
in het najaar ten behoeve van de uitgifte van vergunninggebied B wordt verstrekt
aan te passen.
In de tarievennota is geen rekening gehouden met
invoering van zondagsregulering. De invloed daarvan op de opbrengsten en kosten
uit het vergunning en betaald parkeren zijn in deze nota, Nota Zondagregulering
aangegeven: Bij de berekening van opbrengsten zijn de tarieven zoals
voorgesteld in de tarievennota echter wel als uitgangspunt gehanteerd. Lagere
of hogere tarieven zullen ook op zondag tot lagere respectievelijk hogere baten
leiden.
Samenvatting
De bezettingsgraad van straatparkeerplaatsen in de
binnenstad is op zondagen meer dan 90%, met uitschieters naar boven in het
zuidelijk deel van de binnenstad en op koopzondagen. Belangrijke oorzaak is de
opening van het Zuidpoortcomplex, in 2005. Het Zuidpoortcomplex trekt veel
bezoekers van buiten de binnenstad. Daarnaast is het parkeren op zondagen niet
gereguleerd. Dit heeft tot gevolg dat veel bezoekers een parkeerplaats zoeken
op de plaatsen langs de grachten en de terreinen. Klachten van
binnenstadsbewoners, over enerzijds zoekverkeer en anderzijds het niet kunnen
vinden van een straatparkeerplaats voor henzelf, bevestigen dit beeld.
Tegelijkertijd is op (koop)zondagen voldoende ruimte beschikbaar in de
Phoenixgarage en de Zuidpoortgarage. Om deze reden wordt voorgesteld gereguleerd
parkeren in te voeren op zondagen. Hierdoor ontstaat op zondagen meer ruimte op
straat voor vergunninghouders en neemt het zoekverkeer af. Uitbreiding van het
aantal gereguleerde uren heeft vooralsnog geen gevolgen voor de kosten van de
parkeervergunning voor belanghebbenden.
Voorstel aan de raad is om het gereguleerd parkeren
uit te breiden c.q. te wijzigen voor vergunninggebied B, inclusief het
gemeenschappelijke deel van gebied B en C, alsmede de parkeerplaatsen onder het
Spoorviaduct aan de Spoorsingel-zijde, door het instellen van bloktijden van
14:00 tot 20:00 uur op zondagen, met uitzondering van algemeen erkende
feestdagen.
In deze nota wordt na de inleiding, in hoofdstuk 1,
allereerst het probleem geschetst in hoofdstuk 2. Daarna wordt in hoofdstuk 3
beschreven voor welke bloktijden gekozen wordt, en in welke gebieden. In
hoofdstuk 4 komen de te verwachten verkeerskundige effecten daarvan aan bod, en
in hoofdstuk 5 de organisatorische gevolgen. In hoofdstuk 6 wordt het draagvlak
voor uitbreiding van de bloktijden naar zondag besproken. Hoofdstuk 7 behandelt
het implementatietraject, en hoofdstuk 8 de evaluatie van de maatregel tot
regulering op zondag. In hoofdstuk 9 worden de financiële gevolgen behandeld.
Tenslotte wordt in hoofdstuk 10 het voorstel aan de raad geformuleerd.
Tijdens de behandeling van de Tarievennota 2007 in
de raadsvergadering van 12 oktober 2006, heeft de raad gevraagd om “een
onderzoek naar betaald parkeren in de binnenstad”.
In de voorliggende nota worden niet alleen de
resultaten van het onderzoek van gereguleerd parkeren in kaart gebracht, maar
wordt tevens een voorstel gedaan op welke wijze het beste omgegaan kan worden
met deze inzichten.
Werkwijze
In verband met het onderzoek naar de mogelijkheden
voor gereguleerd parkeren op zondag is eerst geanalyseerd wat de verschillende
bezettingsgraden zijn op de drie drukste dagen van de week: vrijdag, zaterdag
en zondag. Daarbij zijn zowel de straatparkeerplaatsen als de garageparkeerplaatsen
meegenomen. Vervolgens is geïnventariseerd hoeveel parkeerplaatsen gebruikt
worden door vergunninghouders, en bezoekers aan de binnenstad. Tenslotte is op
basis van enerzijds literatuurstudie en anderzijds ervaringscijfers in kaart gebracht
wat de gevolgen zijn van het invoeren van gereguleerd parkeren op zondag. Deze
gevolgen zijn afgewogen tegen de kosten en baten van invoering en handhaving.
Tot 2001 was hoofdzakelijk het zuidelijke deel van
gebied B gereguleerd. In 2001 is gereguleerd parkeren in het gehele gebied B
ingevoerd. Van 2001 tot 2003 is in gebied B gereguleerd parkeren van kracht
geweest op alle weekdagen, inclusief zondagen. Op zondag golden destijds
blokuren van 12:00 tot 17:00 uur. In het rapport “Evaluatie Autoluwe Binnenstad
– Fase 1” van 19 februari 2003 is geconcludeerd dat het winkelbezoek destijds
een zodanige beperkte omvang kende, dat het gereguleerd parkeren op zondag
achterwege zou kunnen blijven. Op basis van deze rapportage heeft de raad destijds
besloten om het gereguleerd parkeren op zondag te laten vervallen.
In 2005 werd het Zuidpoortcomplex geopend, met
daarin ook de Zuidpoortgarage. Tegelijkertijd werden verschillende
parkeerterreinen in het zuidelijke deel van de binnenstad gesloten, zoals die
aan de Ezelsveldlaan en het parkeerterrein tegenover de Blokker. Daarnaast is
op dat moment gekozen om het parkeren op het Yperdek als enige plek in de
binnenstad te reguleren op zondagen: Alleen vergunninghouders kunnen daar op
zondag hun auto parkeren. In 2006 heeft de bioscoop in het Zuidpoortcomplex
zijn deuren geopend.
Om het parkeren in de garage(s) te stimuleren is
het tarief voor garageparkeren over het algemeen lager dan voor straatparkeren.
Uitzondering hierop is de zondag: op deze dag is het gewone garagetarief van
toepassing, terwijl vrij geparkeerd kan worden op de mix-, betaald- en
vergunningplaatsen.
Huidige
situatie
Anno 2006 is de bezettingsgraad vooral hoog in de
gehele binnenstad op vrijdagavond, zaterdagmiddag en zondagmiddag (≥
90%). Echter, op straat is het aanzienlijk drukker dan in de garages, behalve
op het drukste winkelmomenten van het weekend: zaterdagmiddag. Op zondagmiddag
is de gemiddelde bezettingsgraad in de garages ca. 75% en op zondagavond ca.
30%. Dit terwijl de bezettingsgraad op straat vanaf 14:00 uur ca. 95% is. Dit
blijft zo tot laat op de zondagavond.
Veel bezoekers aan de binnenstad blijken op zondag
te parkeren op vergunninghouderplaatsen (180 tot 220 parkeerplaatsen). Een deel
van de vergunninghouders parkeert daarentegen op de betaalde straatplaatsen
(ca. 90 betaald parkeerplaatsen).
Voor meer informatie over de tellingen wordt
verwezen naar bijlage 1.
Conclusie
Hoewel er op zondagen voldoende ruimte is in de
parkeergarages, kiezen veel bezoekers aan de binnenstad ervoor om eerst een
parkeerplaats op straat te zoeken. Omdat het parkeren op zondagen niet
gereguleerd is, parkeren bezoekers in parkeervakken die op andere dagen van de
week voorbehouden zijn aan vergunninghouders. Dit zorgt voor een hoge bezettingsgraad.
Anderzijds houden vergunninghouders betaald-parkeerplaatsen bezet.
De bezettinggraad varieert per stadsdeel. Toch
wordt in deze nota voorgesteld om gereguleerd parkeren op zondag in te voeren
voor binnenstad als geheel. Dit vanuit de wens om niet meer gebiedsregelingen
te maken. Dit zou de eenduidigheid niet ten goede komen.
Omdat de behoefte aan
belanghebbendenparkeerplaatsen het grootst is in de tweede helft van de
zondagmiddag en de vroege avonduren, wordt voorgesteld om gereguleerd parkeren
in te voeren van 14:00 tot 20:00 uur.
Bloktijden met een aanvang vóór 13:00 uur zijn niet
overwogen, omdat voor 13 uur de bezettingsgraad relatief laag is in de
binnenstad. Tot dat moment staan overwegend belanghebbenden in de binnenstad
geparkeerd. De beperkte aantallen bezoekers die voor 13:00 uur wel in de
binnenstad vertoeven, zijn vaak leden van kerkgenootschappen die een
zondagsdienst bijwonen.
Yperdek
Bloktijden van het Yperdek zijn nu van 10:00 tot
22:00 uur. Voorstel is om deze aan te passen aan de nieuwe situatie. Dit vanuit
de wens om het aantal gebiedsregelingen te beperken waar mogelijk. Dit komt de
eenduidigheid ten goede.
Het
parkeerterrein aan de Laan van Vollering is opengesteld voor vergunninghouders
uit gebied B en C. In artikel 3 van het aanwijzigingsbesluit wordt de Laan van
Vollering genoemd als parkeerterrein onder gebied B. Niettemin valt het
parkeerterrein aan de Laan van Vollering volgens artikel 1, lid 1 van het
Aanwijzingsbesluit bij de Parkeerverordening onder gebied C. Om deze reden, en
omdat de Laan van Vollering een lage bezettingsgraad kent, wordt het
parkeerterrein aan de Laan van Vollering op zondag niet gereguleerd.
Gereguleerde
tijden van vergunninggebied B (maandag t/m zaterdag, van 10:00 tot 22:00 uur)
gelden nu ook in een deel van gebied C. Het gaat hierbij om de parkeerplaatsen
onder het spoorviaduct, aan de Spoorsingelzijde. Om te voorkomen dat aan beide
zijden van het spoorviaduct verschillende reguleringsuren van kracht zijn,
wordt voorgesteld om voor alle plaatsen onder het spoorviaduct gereguleerd
parkeren in te stellen op zondagen, tijdens dezelfde blokuren.
Parkeergebied B + C
De
straten rondom het Stationsplein horen bij zowel gebied B als gebied C, en
volgen nu de bloktijden van gebied B. Het
gaat hierbij om de Houttuinen, het Stationsplein, Laantje van Mater en de van
Leeuwenhoeksingel. Om verwarring onder bezoekende parkeerders te
voorkomen wordt voorgesteld om de straten die zowel onder B als C vallen, ook te reguleren op zondag, dus analoog aan
gebied B. De overige straten in gebied C, met uitzondering van de
parkeerplaatsen onder het spoorviaduct, blijven de huidige bloktijden houden.
Met betrekking tot de regeling voor feestdagen
wordt geen wijziging voorgesteld. Op algemeen erkende feestdagen is en blijft
het parkeren niet-gereguleerd.
In dit hoofdstuk worden de verkeerskundige effecten
van diverse vormen van gereguleerd parkeren op zondag besproken. In hoofdstuk 9
zullen financiële effecten aan de orde komen.
Meer ruimte voor vergunninghouders
Uit tellingen is gebleken dat 10 tot 12% van de
parkeerders op zondagen in de binnenstad niet in het bezit waren van een
belanghebbendenvergunning of bezoekerskaart.
Sommigen van hen zullen in het vervolg een, tot nu
op zondag ongebruikte, bezoekerskaart gaan benutten om te parkeren op een
belanghebbendenplaats. Hoe groot deze groep is, is onbekend.
Meer parkeerders in Phoenix- en Zuidpoortgarage
Gereguleerd parkeren op zondagen betekent dat
parkeerplaatsen voor belanghebbenden niet meer openstaan voor gebruik door alle
bezoekers. Zij zullen naar verwachting voor een belangrijk deel parkeren in de
parkeergarages.
Minder
zoekverkeer in de binnenstad
Gereguleerd parkeren betekent dat het niet meer de
moeite loont om op zoek te gaan naar een beschikbare parkeerplaats, op een
willekeurige plaats in de binnenstad. Zoekverkeer neemt hierdoor af.
Veel betaald-parkeerplaatsen in de binnenstad,
waaronder ook de runshopplaatsen, worden momenteel op zondag gebruikt door
vergunninghouders. Deze plaatsen komen beschikbaar voor bezoekers aan het
kernwinkelgebied, waarmee de bereikbaarheid van het winkelapparaat wordt
vergroot.
Als parkeren op de Gasthuisplaats en Paardenmarkt
niet meer gratis is op zondag, zal een relatief klein deel besluiten om niet
meer een parkeerplaats te zoeken op een dergelijk parkeerterrein. Opengevallen
plaatsen komen beschikbaar voor belanghebbenden, en eventueel bezoekers die nu
op belanghebbendenplaatsen parkeren, maar wel bereid zijn om te betalen voor
hun parkeerplaats.
Overloop naar omliggende wijken en buurten
De verwachting is dat de parkerende bezoekers
overwegend zullen kiezen voor een parkeerplaats in een parkeergarage - en
slechts in beperkte mate zullen gaan zoeken naar een van de parkeerplaatsen in
de schillen rond de binnenstad. Immers, het aantal parkeerplaatsen is ook daar
schaars en de loopafstand is groter in vergelijking met een plek in een parkeergarage.
In de schillen rondom de binnenstad zal daarom de bezettingsgraad op zondag
weinig toenemen.
Tijdelijk een
terugloop in bezoekersaantallen
2 à 3% van de bezoekers
die nu met de auto naar de binnenstad komen, kiest er na het nemen van een
reguleringsmaatregel voor om op zondagen tijdelijk te gaan winkelen in andere
winkelgebieden. Na 9 tot 18 maanden herstellen de bezoekersaantallen zich tot
nagenoeg het oude niveau en soms zelfs daarboven.
Bezoekers kiezen een
andere vervoerwijze: openbaar vervoer en de fiets
Consumenten die geen parkeerplaats meer kunnen
vinden in de buurt van de locatie waar zij gewend waren te parkeren, en niet
(willen) gaan winkelen in een ander gebied, zullen een alternatieve
vervoerwijze kiezen.
Een uitgebreidere beschrijving van deze
(verkeerskundige) effecten treft u aan in bijlage 2.
Handhaving van de gereguleerde uren op zondag gaat
niet ten koste van Brede Handhaving
Door
middel van een roosterwijziging worden de bestaande uren van de Controleurs
Openbare Ruimte (COR) herverdeeld. Deze totale roosterwijziging resulteert erin
dat één team verschuift van donderdag naar zondag (kosten: verhoging van de
Onregelmatigheidstoeslag). Hierdoor werken er na invoering van zondagregulering
twee COR-teams op zondag, waardoor de parkeerhandhaving ter hand genomen kan
worden zonder dat dit ten koste gaat van de brede handhaving.
Instemmingsrecht OR
Het
wijzigen van het dienstrooster valt onder het instemmingrecht van de
ondernemingsraad. Het traject hiervoor is inmiddels ingezet waarbij het streven
is om, met in achtneming van alle zorgvuldigheid, dit voor 1 januari 2008 te
realiseren.
Parkeerhandhaving in de schillen
Roosterwijziging
van de COR-teams houdt in dat een extra dag gecontroleerd gaat worden (namelijk
de binnenstad op zondagen), met hetzelfde aantal controleurs. Dat betekent ook
dat andere gebieden, op andere tijdstippen gedurende de week, minder
gecontroleerd zullen gaan worden. Dit zal echter niet in die mate gebeuren dat
eerder gemaakte afspraken, met vertegenwoordigers van schillen en
buitengebieden over het aantal handhavingsuren, geschonden worden.
Ondernemers
In de bestuursvergadering van het SCMD werd begrip
getoond voor regulering op zondag. Hoewel men uit eigen ervaring weet dat de
bezettingsgraad hoog is op zondagen, wordt gevreesd dat na invoering van
gereguleerd parkeren op zondag een deel van de winkelende bezoekers niet zozeer
tijdelijk wegblijft, maar structureel. Daarnaast bestaat de angst dat dit
effect samenvalt met een dalend bezoek aan de binnenstad in verband met een
verminderde bereikbaarheid in verband met werkzaamheden in de Spoorzone. Tot
slot ziet men dat de Phoenix- en de Zuidpoortgarage een alternatieve
parkeerbestemming is voor bezoekers aan het Noordwestelijke deel
respectievelijk het Zuidelijke deel van de binnenstad. Tegelijkertijd vreest
men dat bezoekers aan het Noordoostelijke deel van de binnenstad weggejaagd
worden omdat zij geen alternatief zouden hebben. Gepleit wordt om op termijn
een parkeergarage in het noordelijke deel van binnenstad aan te leggen.
(De notulen van het overleg met de SCMD zijn
opgenomen in bijlage 3.)
Klankbordgroep
Binnenstad
De klankbordgroep is verdeeld over het voorstel om
parkeren op zondag te reguleren. Men herkent de problematiek gedeeltelijk, en
vraagt zich af of wel gedacht is aan de consequenties van het plan om te gaan
reguleren. Zo vraagt men zich af wat de gevolgen zijn voor de schillen.
Daarnaast vreest men dat de binnenstad minder toegankelijk wordt voor
familiebezoek dat met de auto komt.
(De notulen van het overleg met de Klankbordgroep
Binnenstad zijn opgenomen in bijlage 4.)
September 2007
-
Commissie
-
Raad
Oktober 2007
-
In brieven aan vergunninghouders gebied B (ivm
uitgifte nieuwe vergunningen per 1-1-2008) refereren aan zondagregulering.
-
Aanpassen parkeerverordening
-
Bordenplan maken
-
Aanpassen TOR software
November 2007
-
Nulmeting bezettingsgraad straatparkeren + garages
-
Borden bestellen
-
Aanpassen informatiemateriaal/internet
-
Start communicatiecampagne
December 2007
-
Vervolg communicatiecampagne
-
Parkeerbebording aanpassen
-
Tijdelijke bebording aanbrengen, bij invalswegen
binnenstad
-
Parkeerautomaten aanpassen
Januari 2008
-
1 januari: start gereguleerd parkeren op zondag
-
Overgangsperiode van 2 weken: Voorlichtingsperiode
op straat, geen naheffingsaanslagen parkeerbelasting door TOR, maar
voorbedrukte waarschuwingen
In november 2007 zal de jaarlijkse parkeertelling
in de binnenstad plaatsvinden. Deze telling zal plaatsvinden op de drie drukste
dagen van de maand: een vrijdag, zaterdag en een koopzondag. Voor deze dagen
zal ook vastgesteld worden wat de bezoekersaantallen van de twee garages zijn.
Deze tellingen gelden als nulmeting. In november 2008 en 2009 zal opnieuw een
parkeertelling plaatsvinden in de binnenstad, op dezelfde dagen. Op basis van
deze tellingen kan vastgesteld worden wat de veranderingen in de
bezettingsgraad zijn.
In 2008 wordt het parkeren in alle schillen
geëvalueerd, met uitzondering van schil C, in deze schil wordt in november 2007
geëvalueerd. Uiteraard worden bij deze evaluaties bewoners betrokken. Hierbij
zal het onderwerp van parkeerregulering op zondag ook aan de orde komen.
In het kader van de Monitor Binnenstad Autoluw
worden passantentellingen in de diverse straten in de Delftse binnenstad
gehouden. Deze tellingen zullen waar mogelijk gebruikt worden om te bezien of
de resultaten een relatie vertonen met het invoeren van gereguleerd parkeren op
zondag.
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen eenmalige
kosten en structurele kosten. De structurele kosten zijn per jaar.
De baten bestaan uit structurele inkomsten, maar de
hoogte daarvan loopt terug in de loop van de jaren, tot 2012. Reden hiervoor is
het afnemend aantal straatparkeerplaatsen vanaf 2009, onder andere in verband
met de uitbreiding van autoluwplus, de ingebruikname van de Koepoortgarage en
de bouw van de spoortunnel.
Bij de dekking van het saldo van kosten en baten,
wordt aangegeven aan welke posten deze worden toegerekend.
o
Voorlichting: folders aanpassen, advertenties (MOB) € 10.000,-
o
Aanpassing parkeerautomaten (TOR) € 10.750,-
o
Aanpassingen 3-tal softwarepakketten (TOR) € 2.300,-
o
Aanpassing bloktijden op (onder)borden (SB) € 20.000,-
Totaal eenmalige kosten € 43.050,-
o
Handhaving (TOR) € 69.300,-
o
Storingsmonteur
stand-by houden (TOR) € 10.000,-
o
Verwerking extra muntgeld (TOR) € 2.150,-
o
Mixplaatsen: terreinparkeerplaatsen € 29.366,40
o
Mixplaatsen: randparkeerplaatsen € 32.088,00
o
Mixplaatsen: overig € 7.854,00
o
Betaald-parkeerplaatsen € 9.075,00
o
Runshop-parkeerplaatsen € 2.277,00
Totaal van
structurele baten (in 2008) € 80.660,40
Subtotaal
baten minus kosten (in 2008) -/- € 789,60
Verwacht wordt dat het
garagebezoek door kortparkeerders toeneemt met minimaal 600 parkeeruren per
gereguleerde zondag, c.q. 30.000 parkeeruren per jaar. Hierdoor stijgen de
inkomsten van Parking Delft met €57.000,- per jaar. Overwogen wordt een deel
van deze extra inkomsten vanaf 2009 te onttrekken aan Parking Delft, ten gunste
van het vergunningparkeren.
Totaal
van Baten minus Kosten (in 2008) -
/ - € 789,60
De eenmalige kosten worden gefinancierd uit de
‘reserve parkeren’.
De structurele baten en kosten komen volgens het
kostprijscalculatiemodel deels ten gunste aan c.q. ten laste van
Vergunningparkeren en Betaald Parkeren.
Onderstaande tabel geeft hiervan een overzicht. Een uitgebreider
overzicht van onderstaande tabel vindt u in bijlage 5.
Zowel het saldo Betaald Parkeren, als het saldo
Vergunningparkeren komt ten laste van de Reserve Parkeren.
Zoals al eerder genoemd, zullen als gevolg van de
terugloop van het aantal straatparkeerplaatsen, de structurele baten in de
jaren 2009 tot 2013 teruglopen.
Deze problematiek geldt uiteraard niet alleen voor
de situatie op zondagen, maar gaat op voor alle weekdagen, en is daarmee
nota-overschrijdend. In verband hiermee zal de raad in 2008 een voorstel gedaan
worden hoe met deze problematiek het beste omgegaan kan worden.
Voorgesteld wordt om:
Durk
Jellema
Vakteam Mobiliteit
Vanaf 2001 was parkeren in de binnenstad al
gereguleerd, maar dit is in 2003 afgeschaft. Anno 2006 is de bezettingsgraad
hoog in de gehele binnenstad op vrijdagavond, zaterdagmiddag en zondagmiddag.
Echter, op straat is het aanzienlijk drukker dan in de garages, behalve op de
drukste winkelmomenten van het weekend. Op de straatparkeerplaatsen zijn
gedurende het weekend kleine verschillen in bezettingsgraad: per dagdeel en per
stadsdeel. Veel bezoekers blijken te parkeren op vergunningplaatsen, en deel
van de vergunninghouders parkeert op de betaalde straatplaatsen.
Om het parkeren in de garage(s) te stimuleren is
het tarief voor garageparkeren over het algemeen lager dan voor straatparkeren.
Uitzondering hierop is de zondag: op deze dag is het gewone garagetarief van
toepassing, terwijl vrij geparkeerd kan worden op de mix-, betaald- en
vergunningplaatsen in zowel de binnenstad als de schillen
De
bezettingsgraad is hoog in het weekend
Op 3, 4 en 5 november 2006 is op straat geteld om
de bezettingsgraad van de straatparkeerplaatsen in de Binnenstad te bepalen.
Daarnaast zijn gebruiksgegevens beschikbaar van de
Phoenix- en Zuidpoortgarage, op basis van mechanische tellingen.
Uit de combinatie van deze gegevens blijkt dat op
vrijdagavond (tussen 19:30 en 21:30 uur), zaterdagmiddag (tussen 14:00 en 16:00
uur), en (koop)zondagmiddag (ook tussen 14:00 en 16:00 uur) de gemiddelde
bezettingsgraden van de ruim 4200 parkeerplaatsen in de binnenstad het hoogst
zijn: 90% tot 93%. Op andere momenten op vrijdag, zaterdag en zondag varieert
de gemiddelde bezettingsgraad tussen de 70% en 84%.
Op
straat is het drukker dan in de garages
De gemiddelde bezettingsgraden verhullen de
verschillen tussen straat- en garageparkeren.
Omdat in de garages hoofdzakelijk door
(kortparkerende) bezoekers wordt gebruikt, fluctueert de bezettingsgraad in
garages met de drukte van winkelende bezoekers in de binnenstad. Op straat is
de bezettingsgraad stabieler, maar wel op een hoger niveau: Zo is op zondag 5
november de gemiddelde bezettingsgraad op straat 95%, tussen 14 en 24 uur. De
garages zijn op zondagmiddag en –avond gemiddeld voor minder dan de helft
gevuld. Dit geldt overigens niet alleen voor de zogenaamde koopzondagen (1e
zondag van de maand), maar ook voor de overige zondagen.
Verschillen
in bezettingsgraden in het weekend, per stadsdeel
De bezettingsgraden variëren niet alleen voor
straat- en garageparkeren, maar ook per stadsdeel. Zo hebben de straatparkeerplaatsen
in het noordwestelijke deel van de binnenstad vooral een hoge bezettingsgraad
op zondagmiddag en de vroege zondagavond (bezettingsgraad 95%), en is de
bezettingsgraad op de straatparkeerplaatsen in het noordoostelijke deel vooral
hoog op de op vroege en late zondagavond (98%, resp. 99%).
In het zuidelijke deel van de binnenstad is het op
alle dagdelen druk, de bezettingsgraad daalt na het middaguur niet meer onder
de 95%.
Bezoekers
parkeren op vergunningplaatsen, en vergunninghouders staan op betaald
parkeerplaatsen
Wie parkeert op dit moment op welke
straatparkeerplaatsen in de binnenstad op zondag? Om deze vraag te kunnen
beantwoorden, is in de laatste week van juni en de eerste week van juli 2007
een steekproef genomen. Tijdens deze steekproef, op 843 van de 3111
straatparkeerplaatsen (27%), is op de genoemde zondagmiddagen geteld hoeveel
geparkeerde auto’s in de binnenstad op straat een belanghebbendenvergunning
hebben.
Eerste zondag van de maand: 84% van de betaald
parkeerplaatsen wordt bezet gehouden voor vergunninghouders. Het gaat hierbij
om omgerekend om 92 auto’s. Verder wordt 12% van de
belanghebbendenparkeerplaatsen gebruikt door auto’s zonder
belanghebbendenvergunning. Het gaat hierbij omgerekend naar de gehele
binnenstad om 221 bezoekers die zonder vergunning op belanghebbendenplaatsen
staan.
Laatste zondag van de maand: 80% van de betaald
parkeerplaatsen wordt bezet gehouden voor vergunninghouders. Het gaat hierbij
om omgerekend om 88 auto’s. Verder wordt 10% van de belanghebbendenparkeerplaatsen
gebruikt door auto’s zonder belanghebbendenvergunning. Het gaat hierbij
omgerekend naar de gehele binnenstad om 182 bezoekers die zonder vergunning op
belanghebbendenplaatsen staan.
Hoewel er op zondagen voldoende ruimte is in de
parkeergarages, kiezen veel bezoekers aan de binnenstad ervoor om eerst een
parkeerplaats op straat te zoeken. Omdat het parkeren op zondagen niet
gereguleerd is, parkeren bezoekers in parkeervakken die op andere dagen van de
week voorbehouden zijn aan vergunninghouders. Dit zorgt voor een hoge
bezettingsgraad. Anderzijds houden vergunninghouders betaald-parkeerplaatsen
bezet. Dit gaat ten koste van de bereikbaarheid van het kernwinkelgebied.
Vanaf het moment dat het zondagparkeren gereguleerd
is in de binnenstad, en de automobiele bezoeker op zondag niet meer vrij kan
parkeren op de vergunninghouderplaatsen, heeft deze een aantal mogelijkheden.
Hij of zij:
Meer ruimte voor vergunninghouders
Uit uitgebreide tellingen op koopzondag 5 november
2006 en beperkte aanvullende telling (op 27% van alle straat parkeerplaatsen)
op zondag 24 juni en (koop)zondag 1 juli 2007, is gebleken dat 10 tot 12% van
de parkeerders op de ruim 2000 betaald-parkeerplaatsen en vergunninghouderplaatsen
in de binnenstad niet in het bezit waren van een belanghebbendenvergunning of
bezoekerskaart.
Een deel van de huidige zondagparkeerders in de
binnenstad brengt een bezoek aan familie, vrienden of anderen. Sommigen van hen
zullen in het vervolg een, tot nu op zondag ongebruikte, bezoekerskaart gaan
benutten om te parkeren op een belanghebbendenplaats. Hoe groot deze groep is,
is onbekend. Hoeveel huishoudens op dit moment geen bezoekerskaart hebben, en
na regulering op zondag alsnog een bezoekerskaart aanschaffen, is eveneens
onbekend.
Meer parkeerders in Phoenix- en Zuidpoortgarage
Gereguleerd parkeren op zondagen betekent dat
parkeerplaatsen voor belanghebbenden niet meer openstaan voor gebruik door alle
bezoekers. Zij zullen naar verwachting voor een belangrijk deel parkeren in de
parkeergarages. Uitzondering hierop zijn mogelijkerwijs bezoekers aan het
noordoostelijk deel van de binnenstad: In tegenstelling tot andere delen van de
stad, zijn hier op korte afstand immers geen onbenutte garageparkeerplaatsen
beschikbaar.
Minder
zoekverkeer in de binnenstad
Zodra vrij parkeren in de binnenstad op zondag niet
meer mogelijk is, loont het niet de moeite om op zoek te gaan naar een
beschikbare parkeerplaats vergunninghouderparkeerplaats, op een willekeurige
plaats in de binnenstad. Bezoekers gaan direct naar een garage, op zoeken een
plaats op een parkeerterrein. Zoekverkeer neemt hierdoor af.
Veel betaald-parkeerplaatsen in de binnenstad,
waaronder ook de runshopplaatsen, worden momenteel op zondag gebruikt door
vergunninghouders. Deze plaatsen komen beschikbaar voor bezoekers aan het
kernwinkelgebied, waarmee de bereikbaarheid van het winkelapparaat wordt vergroot.
Als parkeren op de Gasthuisplaats en Paardenmarkt
niet meer gratis is op zondag, zal een relatief klein deel besluiten om niet
meer een parkeerplaats te zoeken op een dergelijk parkeerterrein. Opengevallen
plaatsen komen dan beschikbaar voor belanghebbenden, en eventueel bezoekers die
nu op belanghebbendenplaatsen parkeren, maar wel bereid zijn om te betalen voor
hun parkeerplaats.
Overloop naar omliggende wijken en buurten
Als gereguleerd parkeren op zondag wordt ingevoerd
in de binnenstad, is het de verwachting dat een deel van de bezoekers, dat een
voorkeur heeft om niet te betalen in de binnenstad, een parkeerplaats zal gaan
zoeken in de omliggende gebieden. Dit effect deed zich ook voor in 2001, toen
gereguleerd parkeren in de binnenstad van maandag t/m zaterdag werd ingevoerd.
Toch is de huidige situatie niet vergelijkbaar met die van voor 2001: In
tegenstelling tot 2001 zijn er nu twee parkeergarages die de parkeervraag van
bezoekers kunnen opvangen. De verwachting is dat de parkerende bezoekers zullen
kiezen voor de parkeergarage en slechts in beperkte mate zullen gaan zoeken
naar een van de parkeerplaatsen in de schillen rond de binnenstad. Immers, het
aantal parkeerplaatsen is ook daar schaars en de loopafstand is groter in
vergelijking met een plek in een parkeergarage. In de schillen rondom de
binnenstad zal daarom de bezettingsgraad op zondag weinig toenemen. Hoeveel
precies zal van locatie tot locatie verschillen, en hangt primair af van de
eerdergenoemde loopafstand tot het kernwinkelgebied.
Voorts zal de overloop afhangen van de mate waarin
bezoekers verleid kunnen worden om te parkeren op het terrein bij de Laan van
Vollering, achter het station. Parkeren op zondag is, en blijft hier gratis.
Tijdelijk een
terugloop in bezoekersaantallen
Uit evaluaties van andere
steden in Nederland na het invoeren van gereguleerd parkeren, is bekend dat (2
à 3%) van de bezoekers die nu met de auto naar de binnenstad komen, na het
nemen van een reguleringsmaatregel ervoor kiest om op zondagen tijdelijk te
gaan winkelen in andere winkelgebieden, in omliggende gemeenten. Deze dip is
echter van korte duur: Na 9 tot 18 maanden herstellen de bezoekersaantallen
zich tot nagenoeg het oude niveau en soms zelfs daarboven.
Bezoekers kiezen een
andere vervoerwijze: openbaar vervoer en de fiets
Uit onderzoek is bekend
dat consumenten erg gehecht zijn aan hun vervoerswijze. In het algemeen geldt
bij regulerende maatregelen dat zij eerst bekijken of het mogelijk is om hun
bestemming te bereiken door op dezelfde parkeerplaats te gaan staan (en
eventueel daarvoor te betalen). Daarna zullen ze zoeken naar een andere
parkeerplaats (waar wellicht ook betaald moet worden) in de nabijheid van hun bestemming.
Als er geen alternatieve parkeermogelijkheid is, zullen zij op zoek gaan naar
andere mogelijkheden in de buurt om te gaan winkelen. Pas als deze
mogelijkheden niet voorhanden zijn zullen ze een alternatieve vervoerwijze
kiezen. Hoewel deze groep niet groot zal zijn, sluit hun gedrag wel aan bij
datgene wat het Delftse beleid voorstaat: het komt immers de bereikbaarheid en
leefbaarheid van de (binnen)stad ten goede. Tot slot zal een naar verwachting
verwaarloosbaar percentage van het winkelende publiek thuisblijven.
Onderstaande tekst is integraal overgenomen uit het
(nog niet vastgestelde) verslag van de bestuursvergadering van de Stichting
Centrum Management Delft, gehouden op 5 juli 2007
Gereguleerd parkeren op zondag
·
Geen bezwaar. Voorstander van eenduidigheid. Er is
nu veel zoekverkeer op zondag.
·
Bloktijden tot 17.00 uur of tot 22.00 uur? Dit
wordt nog bestudeerd.
·
De gevolgen voor de schillen zijn niet meegenomen.
Dit voorstel geldt alleen voor de binnenstad.
·
Jan van Dalen verwijst naar de passantentelling van
Locatus die laat zien waarom gereguleerd parkeren op zondag destijds is
ingevoerd. En het resultaat is er! Er wordt optimaler gebruik gemaakt van de
beschikbare parkeerplaatsen.
Onderstaande tekst is integraal overgenomen uit het
(nog niet vastgestelde) verslag van de bijeenkomst van de Klankbordgroep,
gehouden op 3 juli 2007.
Het agendapunt is in deze vergadering niet
uitputtend besproken en zou desgewenst op 11 september 2007 opnieuw geagendeerd
kunnen worden.
Gereguleerd zondagsparkeren in de binnenstad
Durk Jellema van het vakteam Mobiliteit is aanwezig
voor een toelichting. De bijbehorende notitie is door de leden ontvangen en
gelezen.
Reacties vanuit de KBG zijn.
o
Waarom alleen reguleren op zondag in de binnenstad?
In verband met overloop zou je ook naar de schillen moeten kijken.
o
Maak één parkeerregime voor de gehele week, dus ook
op zondag ook op zondag tot 22.00 uur.
o
Pas maatwerk toe bij het vaststellen van
bloktijden, dus bijvoorbeeld op maandag alleen ’s middags.
o
Beperk het aantal uren.
o
Geen kostenconsequenties voor bewoners.
o
Compenseer het aantal bezoekersuren op de
bezoekerskaart.
o
Toeristen worden te veel bekeurd. Zij snappen de
borden niet. Maak de bebording duidelijker. Herhaal de tijden waarop het
verboden is te parkeren.
o
Probeer de noodzaak van gereguleerd parkeren te
voorkomen. Wees een gastvrije stad!
o
In Zoetermeer is de parkeergarage de eerste 3 uur
gratis. Waarom niet in Delft?
o
Regulering werkt als een olievlek. Zoek een andere
oplossing.
o
Weeg de kosten tegen elkaar af. Maak een
kwantitatieve analyse.
o
Kan het gratis openbaar vervoer niet worden
uitgebreid met de vrijdag?
o
“Tip van de week”. In Parijs kan je de gehele maand
augustus vrij parkeren, omdat de bewoners op vakantie zijn.
o
Er zijn twijfels over de (vage) signalen. Hoe komt
u aan die klachten van de bewoners?
o
Waar moeten de bezoekers van het noordelijk
stadsdeel heen, als ze ook niet meer op de Paardenmarkt terecht kunnen? De
bewoners van de noordelijke binnenstad willen al sinds 2002 gereguleerd
parkeren op zondag, maar dan wel met name tussen 17.00 en 21.00 uur! Zie
teksten uit evaluaties autoluwe binnenstad. Dit is nog steeds zo en dus biedt
het voorstel voor hen weinig soelaas.
o
Stem invoering van gereguleerd parkeren op zondag
af met de invoering van autoluw fase 4.
o
De bouwactiviteiten rondom de spoorzone leiden
straks ook tot minder bezoek. Het zou jammer zijn, als dit samen zou vallen.
o
Geef de parkeergarage(s) ’s avonds en op zondag
vrij voor bewoners. Dit kan nooit zoveel kosten. Op deze tijdstippen staan ze
namelijk zo goed als leeg.
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen eenmalige
kosten en structurele kosten. De structurele kosten zijn per jaar.
De baten bestaan uit structurele inkomsten, maar de
hoogte daarvan loopt terug in de loop van de jaren, tot 2012. Reden hiervoor is
het afnemend aantal straatparkeerplaatsen vanaf 2009, onder andere in verband
met de uitbreiding van autoluwplus, de ingebruikname van de Koepoortgarage en
de bouw van de spoortunnel.
Bij de dekking van het saldo van kosten en baten,
wordt aangegeven aan welke posten deze worden toegerekend.
o
Voorlichting: folders aanpassen, advertenties (MOB) € 10.000,-
2
x folder (vergunninggebied B+C) à € 1.000,- + 10 advertenties (2 x Stadskrant,
2 x Delft op Zondag, 2 x Delftse Post, 2 x Streekblad Zoetermeer en 2 x
Westland Post) à € 800,- = € 2.000,- + 8.000,- = € 10.000,-
o
Aanpassing parkeerautomaten (TOR) € 10.750,-
43
automaten à € 250,- = € 10.750,-
o
Aanpassingen 3-tal softwarepakketten (TOR) € 2.300,-
PACS € 500,-; Checkmate € 900,-; Parkline €
900,-
o
Aanpassing bloktijden op (onder)borden (SB) € 20.000,-
Aanschaf
100 nieuwe borden à € 100,- + aanpassen 200 bestaande (onder)borden à € 50,- =
€ 10.000,- + € 10.000,- = € 20.000,-
Totaal eenmalige kosten € 43.050,-
o
Handhaving (TOR) € 69.300,-
Controleurs
Openbare Ruimte (COR) gaan met twee teams op zondag werken, maar zet daarvoor
geen extra personeel in. Huidige personeel (waaronder COR I meldkamer, COR I
buitendienst & senior COR) gaat minder op doordeweekse dagen werken, en
meer op zondagen. Onregelmatigheidstoeslag (ORT) stijgt daarmee voor al het
personeel met 3,89%. Extra uit te keren salaris komt daarmee op 3,89% x 41, 5
fte x gemiddeld salaris € 42.920,- = € 69.288,-.
o
Storingsmonteur
stand-by houden (TOR) € 10.000,-
50
zondagen à € 200,-
o
Verwerking extra muntgeld (TOR) € 2.150,-
Uitgevoerd
door Brinks. 50 zondagen x 43 automaten à gemiddeld € 1,- per automaat
o
Mixplaatsen: terreinparkeerplaatsen € 29.366,40
368
parkeerplaatsen x 80% (= gemiddelde bezettingsgraad) x 35% (= aandeel gebiedsvreemde
parkeerders) x 50% (= gemiddelde betalingsgraad) x 6 (gereguleerde uren per
zondag) x € 1,90,- (tarief per uur) x 50 (zondagen) = € 29.366,40
o
Mixplaatsen: randparkeerplaatsen € 32.088,00
382
parkeerplaatsen x 80% (= gemiddelde bezettingsgraad) x 35% (= aandeel
gebiedsvreemde parkeerders) x 50% (= gemiddelde betalingsgraad) x 6
(gereguleerde uren per zondag) x € 2,- (tarief per uur) x 50 (zondagen) = €
32.088,-
o
Mixplaatsen: overig € 7.854,00
85
parkeerplaatsen x 80% (= gemiddelde bezettingsgraad)x 35% (= aandeel
gebiedsvreemde parkeerders) x 50% (= gemiddelde betalingsgraad) x 6
(gereguleerde uren per zondag) x € 2,20 (tarief per uur) x 50 (zondagen) = €
7.854,-
o
Betaald-parkeerplaatsen € 9.075,00
55
parkeerplaatsen x 50% (= gemiddelde bezettingsgraad) x 100% (= aandeel
gebiedsvreemde parkeerders) x 50% (= gemiddelde betalingsgraad) x 6
(gereguleerde uren per zondag) x € 2,20 (tarief per uur) x 50 (zondagen) = €
9.075,-
o
Runshop-parkeerplaatsen € 2.277,00
23
parkeerplaatsen x 50% (= gemiddelde bezettingsgraad) x 100% (= aandeel
gebiedsvreemde parkeerders) x 30% (= gemiddelde betalingsgraad) x 6
(gereguleerde uren per zondag) x € 2,20 (tarief per uur) x 50 (zondagen) = €
2.277,-
Totaal van structurele baten (in 2008) € 80.660,40
Totaal
baten minus kosten (in 2008) -/- € 789,60
De eenmalige kosten worden gefinancierd uit de
‘reserve parkeren’.
De structurele baten en kosten komen volgens het
kostprijscalculatiemodel deels ten gunste aan c.q. ten laste van
Vergunningparkeren en Betaald Parkeren.
Onderstaande tabel geeft hiervan een overzicht.
(Een uitgebreider overzicht van onderstaande tabel
vindt u op de volgende, laatste pagina van deze nota.)
Zowel het saldo Betaald Parkeren, als het saldo
Vergunningparkeren komt ten laste van de Reserve Parkeren.
Zoals al eerder genoemd, zal als gevolg van de
terugloop van het aantal straatparkeerplaatsen, de structurele baten in de
jaren 2009 tot 2013 teruglopen. Hierdoor is vanaf 2009 zowel het saldo
Vergunningparkeren, als het saldo Betaald Parkeren bij verder ongewijzigde
omstandigheden negatief.
Het principe van kostendekkendheid van
vergunningparkeren houdt in dat in een dergelijke situatie de prijzen voor
vergunningparkeren in gebied B vanaf 2009 in principe verhoogd zouden moeten
worden.
Een negatief saldo van Betaald Parkeren vanaf 2009
zou in principe ten laste kunnen komen de reserve Parkeren. Het is echter
onwenselijk om een negatief saldo ten laste te laten komen van een toch al
teruglopende reserve parkeren.
Deze problematiek geldt uiteraard niet alleen voor
de situatie op zondagen, maar gaat op voor alle weekdagen, en is daarmee
nota-overschrijdend. In verband hiermee zal de raad in 2008 een voorstel gedaan
worden hoe met deze problematiek het beste omgegaan kan worden.