Vooraf

 

In deze raadsvergadering liggen gelijktijdig een tweetal stukken op het gebied van parkeren voor. De behandeling is gericht op de aanpassing van de parkeer(belasting)verordening in oktober. Indien de parkeer(belasting)verordening in oktober gewijzigd wordt, kunnen de wijzigingen per 1 januari 2008 worden doorgevoerd. Bij behandeling van de parkeer(belasting)verordening in oktober is ook het mogelijk de informatie die in het najaar ten behoeve van de uitgifte van vergunninggebied B wordt verstrekt aan te passen.

In de tarievennota is geen rekening gehouden met invoering van zondagsregulering. De invloed daarvan op de opbrengsten en kosten uit het vergunning en betaald parkeren zijn in deze nota, Nota Zondagregulering aangegeven: Bij de berekening van opbrengsten zijn de tarieven zoals voorgesteld in de tarievennota echter wel als uitgangspunt gehanteerd. Lagere of hogere tarieven zullen ook op zondag tot lagere respectievelijk hogere baten leiden.

 

 

Samenvatting

 

De bezettingsgraad van straatparkeerplaatsen in de binnenstad is op zondagen meer dan 90%, met uitschieters naar boven in het zuidelijk deel van de binnenstad en op koopzondagen. Belangrijke oorzaak is de opening van het Zuidpoortcomplex, in 2005. Het Zuidpoortcomplex trekt veel bezoekers van buiten de binnenstad. Daarnaast is het parkeren op zondagen niet gereguleerd. Dit heeft tot gevolg dat veel bezoekers een parkeerplaats zoeken op de plaatsen langs de grachten en de terreinen. Klachten van binnenstadsbewoners, over enerzijds zoekverkeer en anderzijds het niet kunnen vinden van een straatparkeerplaats voor henzelf, bevestigen dit beeld. Tegelijkertijd is op (koop)zondagen voldoende ruimte beschikbaar in de Phoenixgarage en de Zuidpoortgarage. Om deze reden wordt voorgesteld gereguleerd parkeren in te voeren op zondagen. Hierdoor ontstaat op zondagen meer ruimte op straat voor vergunninghouders en neemt het zoekverkeer af. Uitbreiding van het aantal gereguleerde uren heeft vooralsnog geen gevolgen voor de kosten van de parkeervergunning voor belanghebbenden.

 

Voorstel aan de raad is om het gereguleerd parkeren uit te breiden c.q. te wijzigen voor vergunninggebied B, inclusief het gemeenschappelijke deel van gebied B en C, alsmede de parkeerplaatsen onder het Spoorviaduct aan de Spoorsingel-zijde, door het instellen van bloktijden van 14:00 tot 20:00 uur op zondagen, met uitzondering van algemeen erkende feestdagen.

 

Opbouw van deze nota

In deze nota wordt na de inleiding, in hoofdstuk 1, allereerst het probleem geschetst in hoofdstuk 2. Daarna wordt in hoofdstuk 3 beschreven voor welke bloktijden gekozen wordt, en in welke gebieden. In hoofdstuk 4 komen de te verwachten verkeerskundige effecten daarvan aan bod, en in hoofdstuk 5 de organisatorische gevolgen. In hoofdstuk 6 wordt het draagvlak voor uitbreiding van de bloktijden naar zondag besproken. Hoofdstuk 7 behandelt het implementatietraject, en hoofdstuk 8 de evaluatie van de maatregel tot regulering op zondag. In hoofdstuk 9 worden de financiële gevolgen behandeld. Tenslotte wordt in hoofdstuk 10 het voorstel aan de raad geformuleerd.

 

1. Inleiding

 

Aanleiding

Tijdens de behandeling van de Tarievennota 2007 in de raadsvergadering van 12 oktober 2006, heeft de raad gevraagd om “een onderzoek naar betaald parkeren in de binnenstad”.

 

Doelstelling

In de voorliggende nota worden niet alleen de resultaten van het onderzoek van gereguleerd parkeren in kaart gebracht, maar wordt tevens een voorstel gedaan op welke wijze het beste omgegaan kan worden met deze inzichten.

 

Werkwijze

In verband met het onderzoek naar de mogelijkheden voor gereguleerd parkeren op zondag is eerst geanalyseerd wat de verschillende bezettingsgraden zijn op de drie drukste dagen van de week: vrijdag, zaterdag en zondag. Daarbij zijn zowel de straatparkeerplaatsen als de garageparkeerplaatsen meegenomen. Vervolgens is geïnventariseerd hoeveel parkeerplaatsen gebruikt worden door vergunninghouders, en bezoekers aan de binnenstad. Tenslotte is op basis van enerzijds literatuurstudie en anderzijds ervaringscijfers in kaart gebracht wat de gevolgen zijn van het invoeren van gereguleerd parkeren op zondag. Deze gevolgen zijn afgewogen tegen de kosten en baten van invoering en handhaving.

 

Randvoorwaarden

 

Uitgangspunten

 

2. Probleemschets

 

Voorgeschiedenis

Tot 2001 was hoofdzakelijk het zuidelijke deel van gebied B gereguleerd. In 2001 is gereguleerd parkeren in het gehele gebied B ingevoerd. Van 2001 tot 2003 is in gebied B gereguleerd parkeren van kracht geweest op alle weekdagen, inclusief zondagen. Op zondag golden destijds blokuren van 12:00 tot 17:00 uur. In het rapport “Evaluatie Autoluwe Binnenstad – Fase 1” van 19 februari 2003 is geconcludeerd dat het winkelbezoek destijds een zodanige beperkte omvang kende, dat het gereguleerd parkeren op zondag achterwege zou kunnen blijven. Op basis van deze rapportage heeft de raad destijds besloten om het gereguleerd parkeren op zondag te laten vervallen.

In 2005 werd het Zuidpoortcomplex geopend, met daarin ook de Zuidpoortgarage. Tegelijkertijd werden verschillende parkeerterreinen in het zuidelijke deel van de binnenstad gesloten, zoals die aan de Ezelsveldlaan en het parkeerterrein tegenover de Blokker. Daarnaast is op dat moment gekozen om het parkeren op het Yperdek als enige plek in de binnenstad te reguleren op zondagen: Alleen vergunninghouders kunnen daar op zondag hun auto parkeren. In 2006 heeft de bioscoop in het Zuidpoortcomplex zijn deuren geopend.

Om het parkeren in de garage(s) te stimuleren is het tarief voor garageparkeren over het algemeen lager dan voor straatparkeren. Uitzondering hierop is de zondag: op deze dag is het gewone garagetarief van toepassing, terwijl vrij geparkeerd kan worden op de mix-, betaald- en vergunningplaatsen.

 

Huidige situatie

Anno 2006 is de bezettingsgraad vooral hoog in de gehele binnenstad op vrijdagavond, zaterdagmiddag en zondagmiddag (≥ 90%). Echter, op straat is het aanzienlijk drukker dan in de garages, behalve op het drukste winkelmomenten van het weekend: zaterdagmiddag. Op zondagmiddag is de gemiddelde bezettingsgraad in de garages ca. 75% en op zondagavond ca. 30%. Dit terwijl de bezettingsgraad op straat vanaf 14:00 uur ca. 95% is. Dit blijft zo tot laat op de zondagavond.

Veel bezoekers aan de binnenstad blijken op zondag te parkeren op vergunninghouderplaatsen (180 tot 220 parkeerplaatsen). Een deel van de vergunninghouders parkeert daarentegen op de betaalde straatplaatsen (ca. 90 betaald parkeerplaatsen).

 

Voor meer informatie over de tellingen wordt verwezen naar bijlage 1.

 

Conclusie

Hoewel er op zondagen voldoende ruimte is in de parkeergarages, kiezen veel bezoekers aan de binnenstad ervoor om eerst een parkeerplaats op straat te zoeken. Omdat het parkeren op zondagen niet gereguleerd is, parkeren bezoekers in parkeervakken die op andere dagen van de week voorbehouden zijn aan vergunninghouders. Dit zorgt voor een hoge bezettingsgraad. Anderzijds houden vergunninghouders betaald-parkeerplaatsen bezet.

 

 


3. Uitbreiding van gereguleerd parkeren naar zondagen

 

Parkeergebied

De bezettinggraad varieert per stadsdeel. Toch wordt in deze nota voorgesteld om gereguleerd parkeren op zondag in te voeren voor binnenstad als geheel. Dit vanuit de wens om niet meer gebiedsregelingen te maken. Dit zou de eenduidigheid niet ten goede komen.

 

Bloktijden

Omdat de behoefte aan belanghebbendenparkeerplaatsen het grootst is in de tweede helft van de zondagmiddag en de vroege avonduren, wordt voorgesteld om gereguleerd parkeren in te voeren van 14:00 tot 20:00 uur.

Bloktijden met een aanvang vóór 13:00 uur zijn niet overwogen, omdat voor 13 uur de bezettingsgraad relatief laag is in de binnenstad. Tot dat moment staan overwegend belanghebbenden in de binnenstad geparkeerd. De beperkte aantallen bezoekers die voor 13:00 uur wel in de binnenstad vertoeven, zijn vaak leden van kerkgenootschappen die een zondagsdienst bijwonen.

 

Yperdek

Bloktijden van het Yperdek zijn nu van 10:00 tot 22:00 uur. Voorstel is om deze aan te passen aan de nieuwe situatie. Dit vanuit de wens om het aantal gebiedsregelingen te beperken waar mogelijk. Dit komt de eenduidigheid ten goede.

 

Randgebieden - Laan van Vollering

Het parkeerterrein aan de Laan van Vollering is opengesteld voor vergunninghouders uit gebied B en C. In artikel 3 van het aanwijzigingsbesluit wordt de Laan van Vollering genoemd als parkeerterrein onder gebied B. Niettemin valt het parkeerterrein aan de Laan van Vollering volgens artikel 1, lid 1 van het Aanwijzingsbesluit bij de Parkeerverordening onder gebied C. Om deze reden, en omdat de Laan van Vollering een lage bezettingsgraad kent, wordt het parkeerterrein aan de Laan van Vollering op zondag niet gereguleerd.

 

Randgebieden - Spoorsingel

Gereguleerde tijden van vergunninggebied B (maandag t/m zaterdag, van 10:00 tot 22:00 uur) gelden nu ook in een deel van gebied C. Het gaat hierbij om de parkeerplaatsen onder het spoorviaduct, aan de Spoorsingelzijde. Om te voorkomen dat aan beide zijden van het spoorviaduct verschillende reguleringsuren van kracht zijn, wordt voorgesteld om voor alle plaatsen onder het spoorviaduct gereguleerd parkeren in te stellen op zondagen, tijdens dezelfde blokuren.

 

Parkeergebied B + C

De straten rondom het Stationsplein horen bij zowel gebied B als gebied C, en volgen nu de bloktijden van gebied B. Het gaat hierbij om de Houttuinen, het Stationsplein, Laantje van Mater en de van Leeuwenhoeksingel. Om verwarring onder bezoekende parkeerders te voorkomen wordt voorgesteld om de straten die zowel onder B als C vallen, ook te reguleren op zondag, dus analoog aan gebied B. De overige straten in gebied C, met uitzondering van de parkeerplaatsen onder het spoorviaduct, blijven de huidige bloktijden houden.

 

Feestdagen

Met betrekking tot de regeling voor feestdagen wordt geen wijziging voorgesteld. Op algemeen erkende feestdagen is en blijft het parkeren niet-gereguleerd.

 

4. Effecten van een uitbreiding van de gereguleerde uren

 

In dit hoofdstuk worden de verkeerskundige effecten van diverse vormen van gereguleerd parkeren op zondag besproken. In hoofdstuk 9 zullen financiële effecten aan de orde komen.

 

Meer ruimte voor vergunninghouders

Uit tellingen is gebleken dat 10 tot 12% van de parkeerders op zondagen in de binnenstad niet in het bezit waren van een belanghebbendenvergunning of bezoekerskaart.

 

Gebruik van bezoekerskaart

Sommigen van hen zullen in het vervolg een, tot nu op zondag ongebruikte, bezoekerskaart gaan benutten om te parkeren op een belanghebbendenplaats. Hoe groot deze groep is, is onbekend.

 

Meer parkeerders in Phoenix- en Zuidpoortgarage

Gereguleerd parkeren op zondagen betekent dat parkeerplaatsen voor belanghebbenden niet meer openstaan voor gebruik door alle bezoekers. Zij zullen naar verwachting voor een belangrijk deel parkeren in de parkeergarages.

 

Minder zoekverkeer in de binnenstad

Gereguleerd parkeren betekent dat het niet meer de moeite loont om op zoek te gaan naar een beschikbare parkeerplaats, op een willekeurige plaats in de binnenstad. Zoekverkeer neemt hierdoor af.

 

Betaald-parkeerplaatsen worden vrijgemaakt voor betalende bezoekers

Veel betaald-parkeerplaatsen in de binnenstad, waaronder ook de runshopplaatsen, worden momenteel op zondag gebruikt door vergunninghouders. Deze plaatsen komen beschikbaar voor bezoekers aan het kernwinkelgebied, waarmee de bereikbaarheid van het winkelapparaat wordt vergroot.

 

Mixparkeerplaatsen worden vrijgemaakt voor vergunninghouders

Als parkeren op de Gasthuisplaats en Paardenmarkt niet meer gratis is op zondag, zal een relatief klein deel besluiten om niet meer een parkeerplaats te zoeken op een dergelijk parkeerterrein. Opengevallen plaatsen komen beschikbaar voor belanghebbenden, en eventueel bezoekers die nu op belanghebbendenplaatsen parkeren, maar wel bereid zijn om te betalen voor hun parkeerplaats.

 

Neveneffecten

 

Overloop naar omliggende wijken en buurten

De verwachting is dat de parkerende bezoekers overwegend zullen kiezen voor een parkeerplaats in een parkeergarage - en slechts in beperkte mate zullen gaan zoeken naar een van de parkeerplaatsen in de schillen rond de binnenstad. Immers, het aantal parkeerplaatsen is ook daar schaars en de loopafstand is groter in vergelijking met een plek in een parkeergarage. In de schillen rondom de binnenstad zal daarom de bezettingsgraad op zondag weinig toenemen.

 

Tijdelijk een terugloop in bezoekersaantallen

2 à 3% van de bezoekers die nu met de auto naar de binnenstad komen, kiest er na het nemen van een reguleringsmaatregel voor om op zondagen tijdelijk te gaan winkelen in andere winkelgebieden. Na 9 tot 18 maanden herstellen de bezoekersaantallen zich tot nagenoeg het oude niveau en soms zelfs daarboven.

 

Bezoekers kiezen een andere vervoerwijze: openbaar vervoer en de fiets

Consumenten die geen parkeerplaats meer kunnen vinden in de buurt van de locatie waar zij gewend waren te parkeren, en niet (willen) gaan winkelen in een ander gebied, zullen een alternatieve vervoerwijze kiezen.

 

Een uitgebreidere beschrijving van deze (verkeerskundige) effecten treft u aan in bijlage 2.

 

5. Organisatorische effecten

 

Handhaving van de gereguleerde uren op zondag gaat niet ten koste van Brede Handhaving

Door middel van een roosterwijziging worden de bestaande uren van de Controleurs Openbare Ruimte (COR) herverdeeld. Deze totale roosterwijziging resulteert erin dat één team verschuift van donderdag naar zondag (kosten: verhoging van de Onregelmatigheidstoeslag). Hierdoor werken er na invoering van zondagregulering twee COR-teams op zondag, waardoor de parkeerhandhaving ter hand genomen kan worden zonder dat dit ten koste gaat van de brede handhaving.

 

Instemmingsrecht OR

Het wijzigen van het dienstrooster valt onder het instemmingrecht van de ondernemingsraad. Het traject hiervoor is inmiddels ingezet waarbij het streven is om, met in achtneming van alle zorgvuldigheid, dit voor 1 januari 2008 te realiseren.

 

Parkeerhandhaving in de schillen

Roosterwijziging van de COR-teams houdt in dat een extra dag gecontroleerd gaat worden (namelijk de binnenstad op zondagen), met hetzelfde aantal controleurs. Dat betekent ook dat andere gebieden, op andere tijdstippen gedurende de week, minder gecontroleerd zullen gaan worden. Dit zal echter niet in die mate gebeuren dat eerder gemaakte afspraken, met vertegenwoordigers van schillen en buitengebieden over het aantal handhavingsuren, geschonden worden.

 

6. Draagvlak

 

Ondernemers

In de bestuursvergadering van het SCMD werd begrip getoond voor regulering op zondag. Hoewel men uit eigen ervaring weet dat de bezettingsgraad hoog is op zondagen, wordt gevreesd dat na invoering van gereguleerd parkeren op zondag een deel van de winkelende bezoekers niet zozeer tijdelijk wegblijft, maar structureel. Daarnaast bestaat de angst dat dit effect samenvalt met een dalend bezoek aan de binnenstad in verband met een verminderde bereikbaarheid in verband met werkzaamheden in de Spoorzone. Tot slot ziet men dat de Phoenix- en de Zuidpoortgarage een alternatieve parkeerbestemming is voor bezoekers aan het Noordwestelijke deel respectievelijk het Zuidelijke deel van de binnenstad. Tegelijkertijd vreest men dat bezoekers aan het Noordoostelijke deel van de binnenstad weggejaagd worden omdat zij geen alternatief zouden hebben. Gepleit wordt om op termijn een parkeergarage in het noordelijke deel van binnenstad aan te leggen.

 

(De notulen van het overleg met de SCMD zijn opgenomen in bijlage 3.)

 

Klankbordgroep Binnenstad 

De klankbordgroep is verdeeld over het voorstel om parkeren op zondag te reguleren. Men herkent de problematiek gedeeltelijk, en vraagt zich af of wel gedacht is aan de consequenties van het plan om te gaan reguleren. Zo vraagt men zich af wat de gevolgen zijn voor de schillen. Daarnaast vreest men dat de binnenstad minder toegankelijk wordt voor familiebezoek dat met de auto komt.

 

(De notulen van het overleg met de Klankbordgroep Binnenstad zijn opgenomen in bijlage 4.)

 

7. Implementatietraject

 

September 2007

-          Commissie

-          Raad

Oktober 2007

-          In brieven aan vergunninghouders gebied B (ivm uitgifte nieuwe vergunningen per 1-1-2008) refereren aan zondagregulering.

-          Aanpassen parkeerverordening

-          Bordenplan maken

-          Aanpassen TOR software

 

November 2007

-          Nulmeting bezettingsgraad straatparkeren + garages

-          Borden bestellen

-          Aanpassen informatiemateriaal/internet

-          Start communicatiecampagne

December 2007

-          Vervolg communicatiecampagne

-          Parkeerbebording aanpassen

-          Tijdelijke bebording aanbrengen, bij invalswegen binnenstad

-          Parkeerautomaten aanpassen

Januari 2008

-          1 januari: start gereguleerd parkeren op zondag

-          Overgangsperiode van 2 weken: Voorlichtingsperiode op straat, geen naheffingsaanslagen parkeerbelasting door TOR, maar voorbedrukte waarschuwingen

 

8. Evaluatie

 

Parkeren in de binnenstad

In november 2007 zal de jaarlijkse parkeertelling in de binnenstad plaatsvinden. Deze telling zal plaatsvinden op de drie drukste dagen van de maand: een vrijdag, zaterdag en een koopzondag. Voor deze dagen zal ook vastgesteld worden wat de bezoekersaantallen van de twee garages zijn. Deze tellingen gelden als nulmeting. In november 2008 en 2009 zal opnieuw een parkeertelling plaatsvinden in de binnenstad, op dezelfde dagen. Op basis van deze tellingen kan vastgesteld worden wat de veranderingen in de bezettingsgraad zijn.

 

Parkeren in de schillen

In 2008 wordt het parkeren in alle schillen geëvalueerd, met uitzondering van schil C, in deze schil wordt in november 2007 geëvalueerd. Uiteraard worden bij deze evaluaties bewoners betrokken. Hierbij zal het onderwerp van parkeerregulering op zondag ook aan de orde komen.

 

Bezoekersaantallen

In het kader van de Monitor Binnenstad Autoluw worden passantentellingen in de diverse straten in de Delftse binnenstad gehouden. Deze tellingen zullen waar mogelijk gebruikt worden om te bezien of de resultaten een relatie vertonen met het invoeren van gereguleerd parkeren op zondag.

 


9. Financiële effecten

 

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen eenmalige kosten en structurele kosten. De structurele kosten zijn per jaar.

De baten bestaan uit structurele inkomsten, maar de hoogte daarvan loopt terug in de loop van de jaren, tot 2012. Reden hiervoor is het afnemend aantal straatparkeerplaatsen vanaf 2009, onder andere in verband met de uitbreiding van autoluwplus, de ingebruikname van de Koepoortgarage en de bouw van de spoortunnel.

Bij de dekking van het saldo van kosten en baten, wordt aangegeven aan welke posten deze worden toegerekend.

 

Kosten

 

o        Voorlichting: folders aanpassen, advertenties (MOB)                  10.000,-

o        Aanpassing parkeerautomaten (TOR)                                       10.750,-

o        Aanpassingen 3-tal softwarepakketten (TOR)                             2.300,-

o        Aanpassing bloktijden op (onder)borden (SB)                            20.000,-

 

Totaal eenmalige kosten                                                        43.050,-

 

o        Handhaving (TOR)                                                                   69.300,-

o        Storingsmonteur stand-by houden (TOR)                                  10.000,-

o        Verwerking extra muntgeld (TOR)                                              2.150,-

 

  Totaal structurele kosten (per jaar)                                         81.450,-

 

Baten, structureel

o        Mixplaatsen: terreinparkeerplaatsen                                      29.366,40

o        Mixplaatsen: randparkeerplaatsen                                         32.088,00

o        Mixplaatsen: overig                                                                7.854,00

o        Betaald-parkeerplaatsen                                                         9.075,00

o        Runshop-parkeerplaatsen                                                       2.277,00

 

   Totaal van structurele baten (in 2008)                             80.660,40

 

Subtotaal baten minus kosten (in 2008)                                  -/-            789,60

 

Verwacht wordt dat het garagebezoek door kortparkeerders toeneemt met minimaal 600 parkeeruren per gereguleerde zondag, c.q. 30.000 parkeeruren per jaar. Hierdoor stijgen de inkomsten van Parking Delft met €57.000,- per jaar. Overwogen wordt een deel van deze extra inkomsten vanaf 2009 te onttrekken aan Parking Delft, ten gunste van het vergunningparkeren.

 

Totaal van Baten minus Kosten (in 2008)                               - / -          789,60


 

Dekking

 

De eenmalige kosten worden gefinancierd uit de ‘reserve parkeren’.

 

De structurele baten en kosten komen volgens het kostprijscalculatiemodel deels ten gunste aan c.q. ten laste van Vergunningparkeren en Betaald Parkeren.

 


Onderstaande tabel geeft hiervan een overzicht. Een uitgebreider overzicht van onderstaande tabel vindt u in bijlage 5.

 


Zowel het saldo Betaald Parkeren, als het saldo Vergunningparkeren komt ten laste van de Reserve Parkeren.

 

Zoals al eerder genoemd, zullen als gevolg van de terugloop van het aantal straatparkeerplaatsen, de structurele baten in de jaren 2009 tot 2013 teruglopen.

 

Deze problematiek geldt uiteraard niet alleen voor de situatie op zondagen, maar gaat op voor alle weekdagen, en is daarmee nota-overschrijdend. In verband hiermee zal de raad in 2008 een voorstel gedaan worden hoe met deze problematiek het beste omgegaan kan worden.


 

10. Voorstel

 

Voorgesteld wordt om:

 

 

Durk Jellema

Vakteam Mobiliteit


 

Bijlage 1

Huidige parkeersituatie in beeld door metingen en tellingen

 

Vanaf 2001 was parkeren in de binnenstad al gereguleerd, maar dit is in 2003 afgeschaft. Anno 2006 is de bezettingsgraad hoog in de gehele binnenstad op vrijdagavond, zaterdagmiddag en zondagmiddag. Echter, op straat is het aanzienlijk drukker dan in de garages, behalve op de drukste winkelmomenten van het weekend. Op de straatparkeerplaatsen zijn gedurende het weekend kleine verschillen in bezettingsgraad: per dagdeel en per stadsdeel. Veel bezoekers blijken te parkeren op vergunningplaatsen, en deel van de vergunninghouders parkeert op de betaalde straatplaatsen.

 

Om het parkeren in de garage(s) te stimuleren is het tarief voor garageparkeren over het algemeen lager dan voor straatparkeren. Uitzondering hierop is de zondag: op deze dag is het gewone garagetarief van toepassing, terwijl vrij geparkeerd kan worden op de mix-, betaald- en vergunningplaatsen in zowel de binnenstad als de schillen

 

De bezettingsgraad is hoog in het weekend

Op 3, 4 en 5 november 2006 is op straat geteld om de bezettingsgraad van de straatparkeerplaatsen in de Binnenstad te bepalen.

Daarnaast zijn gebruiksgegevens beschikbaar van de Phoenix- en Zuidpoortgarage, op basis van mechanische tellingen.

 

 

Uit de combinatie van deze gegevens blijkt dat op vrijdagavond (tussen 19:30 en 21:30 uur), zaterdagmiddag (tussen 14:00 en 16:00 uur), en (koop)zondagmiddag (ook tussen 14:00 en 16:00 uur) de gemiddelde bezettingsgraden van de ruim 4200 parkeerplaatsen in de binnenstad het hoogst zijn: 90% tot 93%. Op andere momenten op vrijdag, zaterdag en zondag varieert de gemiddelde bezettingsgraad tussen de 70% en 84%.

 

Op straat is het drukker dan in de garages

De gemiddelde bezettingsgraden verhullen de verschillen tussen straat- en garageparkeren.

 

Omdat in de garages hoofdzakelijk door (kortparkerende) bezoekers wordt gebruikt, fluctueert de bezettingsgraad in garages met de drukte van winkelende bezoekers in de binnenstad. Op straat is de bezettingsgraad stabieler, maar wel op een hoger niveau: Zo is op zondag 5 november de gemiddelde bezettingsgraad op straat 95%, tussen 14 en 24 uur. De garages zijn op zondagmiddag en –avond gemiddeld voor minder dan de helft gevuld. Dit geldt overigens niet alleen voor de zogenaamde koopzondagen (1e zondag van de maand), maar ook voor de overige zondagen.

 

Verschillen in bezettingsgraden in het weekend, per stadsdeel

De bezettingsgraden variëren niet alleen voor straat- en garageparkeren, maar ook per stadsdeel. Zo hebben de straatparkeerplaatsen in het noordwestelijke deel van de binnenstad vooral een hoge bezettingsgraad op zondagmiddag en de vroege zondagavond (bezettingsgraad 95%), en is de bezettingsgraad op de straatparkeerplaatsen in het noordoostelijke deel vooral hoog op de op vroege en late zondagavond (98%, resp. 99%).

 

 

In het zuidelijke deel van de binnenstad is het op alle dagdelen druk, de bezettingsgraad daalt na het middaguur niet meer onder de 95%.

 

Bezoekers parkeren op vergunningplaatsen, en vergunninghouders staan op betaald parkeerplaatsen

Wie parkeert op dit moment op welke straatparkeerplaatsen in de binnenstad op zondag? Om deze vraag te kunnen beantwoorden, is in de laatste week van juni en de eerste week van juli 2007 een steekproef genomen. Tijdens deze steekproef, op 843 van de 3111 straatparkeerplaatsen (27%), is op de genoemde zondagmiddagen geteld hoeveel geparkeerde auto’s in de binnenstad op straat een belanghebbendenvergunning hebben.

 

 

Eerste zondag van de maand: 84% van de betaald parkeerplaatsen wordt bezet gehouden voor vergunninghouders. Het gaat hierbij om omgerekend om 92 auto’s. Verder wordt 12% van de belanghebbendenparkeerplaatsen gebruikt door auto’s zonder belanghebbendenvergunning. Het gaat hierbij omgerekend naar de gehele binnenstad om 221 bezoekers die zonder vergunning op belanghebbendenplaatsen staan.

 

 

 

Laatste zondag van de maand: 80% van de betaald parkeerplaatsen wordt bezet gehouden voor vergunninghouders. Het gaat hierbij om omgerekend om 88 auto’s. Verder wordt 10% van de belanghebbendenparkeerplaatsen gebruikt door auto’s zonder belanghebbendenvergunning. Het gaat hierbij omgerekend naar de gehele binnenstad om 182 bezoekers die zonder vergunning op belanghebbendenplaatsen staan.

 

Conclusie

Hoewel er op zondagen voldoende ruimte is in de parkeergarages, kiezen veel bezoekers aan de binnenstad ervoor om eerst een parkeerplaats op straat te zoeken. Omdat het parkeren op zondagen niet gereguleerd is, parkeren bezoekers in parkeervakken die op andere dagen van de week voorbehouden zijn aan vergunninghouders. Dit zorgt voor een hoge bezettingsgraad. Anderzijds houden vergunninghouders betaald-parkeerplaatsen bezet. Dit gaat ten koste van de bereikbaarheid van het kernwinkelgebied.


Bijlage 2

Effecten van een uitbreiding van de gereguleerde uren

 

Vanaf het moment dat het zondagparkeren gereguleerd is in de binnenstad, en de automobiele bezoeker op zondag niet meer vrij kan parkeren op de vergunninghouderplaatsen, heeft deze een aantal mogelijkheden. Hij of zij:

 

Meer ruimte voor vergunninghouders

Uit uitgebreide tellingen op koopzondag 5 november 2006 en beperkte aanvullende telling (op 27% van alle straat parkeerplaatsen) op zondag 24 juni en (koop)zondag 1 juli 2007, is gebleken dat 10 tot 12% van de parkeerders op de ruim 2000 betaald-parkeerplaatsen en vergunninghouderplaatsen in de binnenstad niet in het bezit waren van een belanghebbendenvergunning of bezoekerskaart.

 

Gebruik van bezoekerskaart

Een deel van de huidige zondagparkeerders in de binnenstad brengt een bezoek aan familie, vrienden of anderen. Sommigen van hen zullen in het vervolg een, tot nu op zondag ongebruikte, bezoekerskaart gaan benutten om te parkeren op een belanghebbendenplaats. Hoe groot deze groep is, is onbekend. Hoeveel huishoudens op dit moment geen bezoekerskaart hebben, en na regulering op zondag alsnog een bezoekerskaart aanschaffen, is eveneens onbekend.

 

Meer parkeerders in Phoenix- en Zuidpoortgarage

Gereguleerd parkeren op zondagen betekent dat parkeerplaatsen voor belanghebbenden niet meer openstaan voor gebruik door alle bezoekers. Zij zullen naar verwachting voor een belangrijk deel parkeren in de parkeergarages. Uitzondering hierop zijn mogelijkerwijs bezoekers aan het noordoostelijk deel van de binnenstad: In tegenstelling tot andere delen van de stad, zijn hier op korte afstand immers geen onbenutte garageparkeerplaatsen beschikbaar.


 

Minder zoekverkeer in de binnenstad

Zodra vrij parkeren in de binnenstad op zondag niet meer mogelijk is, loont het niet de moeite om op zoek te gaan naar een beschikbare parkeerplaats vergunninghouderparkeerplaats, op een willekeurige plaats in de binnenstad. Bezoekers gaan direct naar een garage, op zoeken een plaats op een parkeerterrein. Zoekverkeer neemt hierdoor af.

 

Betaald-parkeerplaatsen worden vrijgemaakt voor betalende bezoekers

Veel betaald-parkeerplaatsen in de binnenstad, waaronder ook de runshopplaatsen, worden momenteel op zondag gebruikt door vergunninghouders. Deze plaatsen komen beschikbaar voor bezoekers aan het kernwinkelgebied, waarmee de bereikbaarheid van het winkelapparaat wordt vergroot.

 

Mixparkeerplaatsen worden vrijgemaakt voor vergunninghouders

Als parkeren op de Gasthuisplaats en Paardenmarkt niet meer gratis is op zondag, zal een relatief klein deel besluiten om niet meer een parkeerplaats te zoeken op een dergelijk parkeerterrein. Opengevallen plaatsen komen dan beschikbaar voor belanghebbenden, en eventueel bezoekers die nu op belanghebbendenplaatsen parkeren, maar wel bereid zijn om te betalen voor hun parkeerplaats.

 

Neveneffecten

 

Overloop naar omliggende wijken en buurten

Als gereguleerd parkeren op zondag wordt ingevoerd in de binnenstad, is het de verwachting dat een deel van de bezoekers, dat een voorkeur heeft om niet te betalen in de binnenstad, een parkeerplaats zal gaan zoeken in de omliggende gebieden. Dit effect deed zich ook voor in 2001, toen gereguleerd parkeren in de binnenstad van maandag t/m zaterdag werd ingevoerd. Toch is de huidige situatie niet vergelijkbaar met die van voor 2001: In tegenstelling tot 2001 zijn er nu twee parkeergarages die de parkeervraag van bezoekers kunnen opvangen. De verwachting is dat de parkerende bezoekers zullen kiezen voor de parkeergarage en slechts in beperkte mate zullen gaan zoeken naar een van de parkeerplaatsen in de schillen rond de binnenstad. Immers, het aantal parkeerplaatsen is ook daar schaars en de loopafstand is groter in vergelijking met een plek in een parkeergarage. In de schillen rondom de binnenstad zal daarom de bezettingsgraad op zondag weinig toenemen. Hoeveel precies zal van locatie tot locatie verschillen, en hangt primair af van de eerdergenoemde loopafstand tot het kernwinkelgebied.

Voorts zal de overloop afhangen van de mate waarin bezoekers verleid kunnen worden om te parkeren op het terrein bij de Laan van Vollering, achter het station. Parkeren op zondag is, en blijft hier gratis.

 

Tijdelijk een terugloop in bezoekersaantallen

Uit evaluaties van andere steden in Nederland na het invoeren van gereguleerd parkeren, is bekend dat (2 à 3%) van de bezoekers die nu met de auto naar de binnenstad komen, na het nemen van een reguleringsmaatregel ervoor kiest om op zondagen tijdelijk te gaan winkelen in andere winkelgebieden, in omliggende gemeenten. Deze dip is echter van korte duur: Na 9 tot 18 maanden herstellen de bezoekersaantallen zich tot nagenoeg het oude niveau en soms zelfs daarboven.

 

Bezoekers kiezen een andere vervoerwijze: openbaar vervoer en de fiets

Uit onderzoek is bekend dat consumenten erg gehecht zijn aan hun vervoerswijze. In het algemeen geldt bij regulerende maatregelen dat zij eerst bekijken of het mogelijk is om hun bestemming te bereiken door op dezelfde parkeerplaats te gaan staan (en eventueel daarvoor te betalen). Daarna zullen ze zoeken naar een andere parkeerplaats (waar wellicht ook betaald moet worden) in de nabijheid van hun bestemming. Als er geen alternatieve parkeermogelijkheid is, zullen zij op zoek gaan naar andere mogelijkheden in de buurt om te gaan winkelen. Pas als deze mogelijkheden niet voorhanden zijn zullen ze een alternatieve vervoerwijze kiezen. Hoewel deze groep niet groot zal zijn, sluit hun gedrag wel aan bij datgene wat het Delftse beleid voorstaat: het komt immers de bereikbaarheid en leefbaarheid van de (binnen)stad ten goede. Tot slot zal een naar verwachting verwaarloosbaar percentage van het winkelende publiek thuisblijven.


Bijlage 3

Notulen bestuursvergadering SCMD

 

Onderstaande tekst is integraal overgenomen uit het (nog niet vastgestelde) verslag van de bestuursvergadering van de Stichting Centrum Management Delft, gehouden op 5 juli 2007

 

 

Gereguleerd parkeren op zondag

·         Geen bezwaar. Voorstander van eenduidigheid. Er is nu veel zoekverkeer op zondag.

·         Bloktijden tot 17.00 uur of tot 22.00 uur? Dit wordt nog bestudeerd.

·         De gevolgen voor de schillen zijn niet meegenomen. Dit voorstel geldt alleen voor de binnenstad.

·         Jan van Dalen verwijst naar de passantentelling van Locatus die laat zien waarom gereguleerd parkeren op zondag destijds is ingevoerd. En het resultaat is er! Er wordt optimaler gebruik gemaakt van de beschikbare parkeerplaatsen.

 


Bijlage 4

Notulen bijeenkomst Klankbordgroep Binnenstad

 

Onderstaande tekst is integraal overgenomen uit het (nog niet vastgestelde) verslag van de bijeenkomst van de Klankbordgroep, gehouden op 3 juli 2007.

 

Het agendapunt is in deze vergadering niet uitputtend besproken en zou desgewenst op 11 september 2007 opnieuw geagendeerd kunnen worden.

 

Gereguleerd zondagsparkeren in de binnenstad

Durk Jellema van het vakteam Mobiliteit is aanwezig voor een toelichting. De bijbehorende notitie is door de leden ontvangen en gelezen.

Reacties vanuit de KBG zijn.

o        Waarom alleen reguleren op zondag in de binnenstad? In verband met overloop zou je ook naar de schillen moeten kijken.

o        Maak één parkeerregime voor de gehele week, dus ook op zondag ook op zondag tot 22.00 uur.

o        Pas maatwerk toe bij het vaststellen van bloktijden, dus bijvoorbeeld op maandag alleen ’s middags.

o        Beperk het aantal uren.

o        Geen kostenconsequenties voor bewoners.

o        Compenseer het aantal bezoekersuren op de bezoekerskaart.

o        Toeristen worden te veel bekeurd. Zij snappen de borden niet. Maak de bebording duidelijker. Herhaal de tijden waarop het verboden is te parkeren.

o        Probeer de noodzaak van gereguleerd parkeren te voorkomen. Wees een gastvrije stad!

o        In Zoetermeer is de parkeergarage de eerste 3 uur gratis. Waarom niet in Delft?

o        Regulering werkt als een olievlek. Zoek een andere oplossing.

o        Weeg de kosten tegen elkaar af. Maak een kwantitatieve analyse.

o        Kan het gratis openbaar vervoer niet worden uitgebreid met de vrijdag?

o        “Tip van de week”. In Parijs kan je de gehele maand augustus vrij parkeren, omdat de bewoners op vakantie zijn.

o        Er zijn twijfels over de (vage) signalen. Hoe komt u aan die klachten van de bewoners?

o        Waar moeten de bezoekers van het noordelijk stadsdeel heen, als ze ook niet meer op de Paardenmarkt terecht kunnen? De bewoners van de noordelijke binnenstad willen al sinds 2002 gereguleerd parkeren op zondag, maar dan wel met name tussen 17.00 en 21.00 uur! Zie teksten uit evaluaties autoluwe binnenstad. Dit is nog steeds zo en dus biedt het voorstel voor hen weinig soelaas.

o        Stem invoering van gereguleerd parkeren op zondag af met de invoering van autoluw fase 4.

o        De bouwactiviteiten rondom de spoorzone leiden straks ook tot minder bezoek. Het zou jammer zijn, als dit samen zou vallen.

o        Geef de parkeergarage(s) ’s avonds en op zondag vrij voor bewoners. Dit kan nooit zoveel kosten. Op deze tijdstippen staan ze namelijk zo goed als leeg.

 


Bijlage 5

Financiële onderbouwing

 

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen eenmalige kosten en structurele kosten. De structurele kosten zijn per jaar.

 

De baten bestaan uit structurele inkomsten, maar de hoogte daarvan loopt terug in de loop van de jaren, tot 2012. Reden hiervoor is het afnemend aantal straatparkeerplaatsen vanaf 2009, onder andere in verband met de uitbreiding van autoluwplus, de ingebruikname van de Koepoortgarage en de bouw van de spoortunnel.

 

Bij de dekking van het saldo van kosten en baten, wordt aangegeven aan welke posten deze worden toegerekend.

 

Kosten

 

o        Voorlichting: folders aanpassen, advertenties (MOB)                  10.000,-

2 x folder (vergunninggebied B+C) à € 1.000,- + 10 advertenties (2 x Stadskrant, 2 x Delft op Zondag, 2 x Delftse Post, 2 x Streekblad Zoetermeer en 2 x Westland Post) à € 800,- = € 2.000,- + 8.000,- = € 10.000,-

o        Aanpassing parkeerautomaten (TOR)                                       10.750,-

43 automaten à € 250,- = € 10.750,-

o        Aanpassingen 3-tal softwarepakketten (TOR)                             2.300,-

PACS € 500,-; Checkmate € 900,-; Parkline € 900,-

o        Aanpassing bloktijden op (onder)borden (SB)                            20.000,-

Aanschaf 100 nieuwe borden à € 100,- + aanpassen 200 bestaande (onder)borden à € 50,- = € 10.000,- + € 10.000,- = € 20.000,-

Totaal eenmalige kosten                                                        43.050,-

 

o        Handhaving (TOR)                                                                   69.300,-

Controleurs Openbare Ruimte (COR) gaan met twee teams op zondag werken, maar zet daarvoor geen extra personeel in. Huidige personeel (waaronder COR I meldkamer, COR I buitendienst & senior COR) gaat minder op doordeweekse dagen werken, en meer op zondagen. Onregelmatigheidstoeslag (ORT) stijgt daarmee voor al het personeel met 3,89%. Extra uit te keren salaris komt daarmee op 3,89% x 41, 5 fte x gemiddeld salaris € 42.920,- = € 69.288,-.

o        Storingsmonteur stand-by houden (TOR)                                  10.000,-

50 zondagen à € 200,-

o        Verwerking extra muntgeld (TOR)                                              2.150,-

Uitgevoerd door Brinks. 50 zondagen x 43 automaten à gemiddeld € 1,- per automaat

Totaal structurele kosten (per jaar)                                            81.450,-

 

Baten, structureel

o        Mixplaatsen: terreinparkeerplaatsen                                      29.366,40

368 parkeerplaatsen x 80% (= gemiddelde bezettingsgraad) x 35% (= aandeel gebiedsvreemde parkeerders) x 50% (= gemiddelde betalingsgraad) x 6 (gereguleerde uren per zondag) x € 1,90,- (tarief per uur) x 50 (zondagen) = € 29.366,40

o        Mixplaatsen: randparkeerplaatsen                                         32.088,00

382 parkeerplaatsen x 80% (= gemiddelde bezettingsgraad) x 35% (= aandeel gebiedsvreemde parkeerders) x 50% (= gemiddelde betalingsgraad) x 6 (gereguleerde uren per zondag) x € 2,- (tarief per uur) x 50 (zondagen) = € 32.088,-

o        Mixplaatsen: overig                                                                7.854,00

85 parkeerplaatsen x 80% (= gemiddelde bezettingsgraad)x 35% (= aandeel gebiedsvreemde parkeerders) x 50% (= gemiddelde betalingsgraad) x 6 (gereguleerde uren per zondag) x € 2,20 (tarief per uur) x 50 (zondagen) = € 7.854,-

o        Betaald-parkeerplaatsen                                                         9.075,00

55 parkeerplaatsen x 50% (= gemiddelde bezettingsgraad) x 100% (= aandeel gebiedsvreemde parkeerders) x 50% (= gemiddelde betalingsgraad) x 6 (gereguleerde uren per zondag) x € 2,20 (tarief per uur) x 50 (zondagen) = € 9.075,-

o        Runshop-parkeerplaatsen                                                       2.277,00

23 parkeerplaatsen x 50% (= gemiddelde bezettingsgraad) x 100% (= aandeel gebiedsvreemde parkeerders) x 30% (= gemiddelde betalingsgraad) x 6 (gereguleerde uren per zondag) x € 2,20 (tarief per uur) x 50 (zondagen) = € 2.277,-

 

Totaal van structurele baten (in 2008)                                     80.660,40

 

Totaal baten minus kosten (in 2008)                                       -/-            789,60

 


 

Dekking

 

De eenmalige kosten worden gefinancierd uit de ‘reserve parkeren’.

 

De structurele baten en kosten komen volgens het kostprijscalculatiemodel deels ten gunste aan c.q. ten laste van Vergunningparkeren en Betaald Parkeren.

 


Onderstaande tabel geeft hiervan een overzicht.

(Een uitgebreider overzicht van onderstaande tabel vindt u op de volgende, laatste pagina van deze nota.)

 

Zowel het saldo Betaald Parkeren, als het saldo Vergunningparkeren komt ten laste van de Reserve Parkeren.

 

Zoals al eerder genoemd, zal als gevolg van de terugloop van het aantal straatparkeerplaatsen, de structurele baten in de jaren 2009 tot 2013 teruglopen. Hierdoor is vanaf 2009 zowel het saldo Vergunningparkeren, als het saldo Betaald Parkeren bij verder ongewijzigde omstandigheden negatief.

Het principe van kostendekkendheid van vergunningparkeren houdt in dat in een dergelijke situatie de prijzen voor vergunningparkeren in gebied B vanaf 2009 in principe verhoogd zouden moeten worden.

Een negatief saldo van Betaald Parkeren vanaf 2009 zou in principe ten laste kunnen komen de reserve Parkeren. Het is echter onwenselijk om een negatief saldo ten laste te laten komen van een toch al teruglopende reserve parkeren.

 

Deze problematiek geldt uiteraard niet alleen voor de situatie op zondagen, maar gaat op voor alle weekdagen, en is daarmee nota-overschrijdend. In verband hiermee zal de raad in 2008 een voorstel gedaan worden hoe met deze problematiek het beste omgegaan kan worden.