1.                   Inleiding

 

Bezoekers van het Reinier de Graafgasthuis kunnen hun auto tegen betaling parkeren op de parkeerplaatsen bij het ziekenhuis. Om kosteloos te kunnen parkeren zetten deze bezoekers hun auto met regelmaat op de parkeerplaatsen aan de Reinier de Graafweg. Naar aanleiding van klachten van bewoners van de Reinier de Graafweg en van de werkgroep parkeren van de bewonerscommissie Reinier de Graafweg is een onderzoek gestart naar het parkeergedrag, de parkeerdruk en mogelijke parkeermaatregelen op de Reinier de Graafweg.

 

In 2005 heeft op verzoek van bewoners eveneens een dergelijk onderzoek plaatsgevonden. Destijds is wegens gebrek aan draagvlak onder de bewoners afgezien van het invoeren van regulerende maatregelen.

Belangrijk onderdeel van het nieuw gestarte onderzoek is te zien of de parkeerdruk op dit moment onevenredig hoog is, en of er nu wel voldoende draagvlak is voor gereguleerd parkeren.

 

Hiertoe is gekozen voor de volgende onderzoeksaanpak:

·         Parkeerdrukmeting Reinier de Graafweg;

·         Overleg met het Reinier de Graafziekenhuis en de werkgroep parkeren van de bewonerscommissie Reinier de Graafweg;

·         Parkeerenquête onder alle bewoners van de Reinier de Graafweg;

·         Uitwerking gereguleerd parkeren Reinier de Graafweg;

·         Parkeerdrukmeting Brahmslaan en omgeving;

·         Overleg Stanislascollege dependance Reinier de Graafpad;

·         Wijze van communicatie;

·         Voorstel.

De volgorde van de onderzoeksaanpak is zo gekozen dat eerst objectief vastgesteld wordt of parkeerproblemen zich voordoen. Alleen als een onevenredig hoge parkeerdruk geconstateerd wordt, heeft het zin de vervolgstappen te doorlopen. In de navolgende hoofdstukken worden de stappen beschreven.

2.                   Parkeerdrukmeting Reinier de Graafweg

 

Op de Reinier de Graafweg heeft een parkeerdrukmeting plaatsgevonden op 22 en 24 mei 2007, zie bijlage 1. Op beide dagen is het aantal parkeerders geteld op de volgende tijdstippen:

De tijdstippen zijn in overleg met de werkgroep parkeren van de bewonerscommissie Reinier de Graafweg bepaald.

 

De parkeerdrukmeting geeft aan dat met name in de ochtenduren en de middag een hoge parkeerdruk is op de Reinier de Graafweg. In de ochtend is zelfs op alle drie de hofjes van de Reinier de Graafweg een parkeerdruk tussen de 90 en de 100% geconstateerd. Een dermate hoge parkeerdruk rechtvaardigt een nader onderzoek of de bewoners de parkeersituatie als probleem ervaren, en of onder de bewoners een draagvlak is voor invoering van gereguleerd parkeren.

3.                   Overleg met Reinier de Graafziekenhuis en werkgroep parkeren van de bewonerscommissie Reinier de Graafweg

 

Donderdag 21 juni 2007 heeft een overleg plaatsgevonden tussen het Reinier de Graafziekenhuis, ambtenaren van de gemeente Delft en de parkeerwerkgroep bewonerscommissie Reinier de Graafweg over de parkeerproblemen aan de Reinier de Graafweg.

 

De belangrijkste afspraken uit dit overleg zijn:

A.      Onderzoek naar mogelijkheid vergunninghoudersparkeren

 


B.      Bijdrage ziekenhuis aan vergunninghoudersparkeren

 

C.      Parkeertarieven bezoekers ziekenhuisterrein

4.                   Parkeerenquête onder alle bewoners van de Reinier de Graafweg

 

4.1         Draagvlak

Om te achterhalen of bewoners parkeerproblemen ervaren en of er draagvlak is voor vergunning parkeren is door de gemeente Delft een schriftelijke enquête uitgezet bij alle 317 huishoudens van de Reinier de Graafweg 2 tot en met 634, zie bijlage 2. Uiteindelijk zijn 141 bruikbare enquêtes teruggestuurd, wat neerkomt op een respons van 44,5%. De respons is voldoende om betrouwbare resultaten te verkrijgen.

 

De bewoners van de Reinier de Graafweg, die gereageerd hebben, ondervinden voor het overgrote deel parkeerhinder, zowel voor henzelf als voor bezoekers. Zij zijn dan ook van mening dat er iets moet worden gedaan van de parkeersituatie.

De parkeerhinder wordt in alle hofjes ervaren. De meeste hinder wordt ervaren door de bewoners van 430 tot en met 634. De problemen doen zich het sterkst voor op doordeweekse dagen. Het invoeren van vergunning parkeren kent een draagvlak onder meerderheid van de bewoners. In de wetenschap dat het ziekenhuis de helft van de prijs van de eerste bewonersvergunning betaald is 76% van de bewoners positief over het invoeren van vergunning parkeren, 19% is tegen invoering.

Op basis van de enquêteresultaten wordt aanbevolen het vergunning parkeren nader te onderzoeken en indien haalbaar zo snel mogelijk over te gaan tot invoering hiervan. In bijlage 3 staan de resultaten van de enquête uitgebreid weergegeven.

 

4.2         Bloktijden

In de bewonersenquête is gevraagd aan de bewoners om de overlast tijden aan te geven, zowel voor eigen parkeren als voor bezoekersparkeren. Aan de hand van de aangegeven overlasttijden worden de volgende bloktijden voor het vergunninghoudersparkeren voorgesteld:

 

Deze tijden zijn na afloop van de enquête voorgelegd aan de werkgroep parkeren van de bewonerscommissie Reinier de Graafweg. De werkgroep parkeren van de bewonerscommissie Reinier de Graafweg kan zich volledig vinden in deze bloktijden.

5.                   Uitwerking gereguleerd parkeren Reinier de Gaafweg

 

5.1      Het te reguleren gebied

Het te reguleren gebied aan de Reinier de Graafweg bestaat uit de vier parkeerterreinen op de Noordzijde van de Reinier de Graafweg, gelegen tussen het fietspad Mozartpad en de huidige bouwweg ten westen van de Toyotagarage Digo. Het te reguleren gebied zal gebied H genoemd gaan worden.

 

5.2      Wijze van regulering

Om de overlast voor de bewoners te beperken wordt als reguleringsvorm voorgesteld te kiezen voor vergunninghoudersparkeren. Met het invoeren van vergunninghoudersparkeren is het voor bezoekers van het ziekenhuis niet mogelijk gedurende de bloktijden te parkeren op deze plaatsen. Bewoners kunnen middels een vergunning parkeren, en hun bezoek kan middels een bezoekerskaart tijdens de bloktijden parkeren.

 

5.3      Bezoekerskaart

De bezoekerskaart krijgt een maximumparkeerduur van 3 uur. Deze maximumparkeerduur is overeenkomstig de meeste schilgebieden. Door een maximumparkeerduur van 3 uur vast te stellen wordt voorkomen dat de bezoekerskaart als extra parkeervergunning gebruikt kan worden.


5.3      Aanpassen bebording en dekking

Bij de vier toegangen tot de parkeerterreinen dient de bebording aangepast te worden. Op de bestaande palen met 30 kilometer zonebebording dienen de vergunningparkeerborden met onderborden (waarop de bloktijden aangegeven staan) te worden toegevoegd. Het betreft hier het plaatsen van 8 borden en 4 onderborden. De noodzakelijke aanpassingen kunnen uit de vakteambudgetten van Mobiliteit gerealiseerd worden.

 

5.4      Financiën

De kosten van de bewonersvergunningen en bezoekerskaarten kunnen vastgesteld worden conform de vastgestelde kosten voor vergunningen in de overige schilgebieden. Toevoeging van dit gebied zal niet leiden tot kosten verhoging voor de prijs van vergunningen in alle schilgebieden. De kosten voor uitgifte van de vergunningen aan de Reinier de Graafweg zijn naar verwachting niet groter dan de opbrengsten. In het voorjaar van 2008 zal bekeken worden of de kosten en opbrengsten financieel verwerkt moeten worden in begroting.

6.                   Parkeerdrukmeting Brahmslaan en omgeving

 

Ten zuiden van het Reinier de Graafziekenhuis kan ook gratis geparkeerd worden. In de omgeving van de Brahmslaan, de Jan Thomeelaan en de Griegstraat is eveneens een parkeerdrukmeting uitgevoerd, zie bijlage 4. Uit deze meting blijkt in tegenstelling tot de parkeerdrukmeting aan de Reinier de Graafweg dat overdag voldoende vrije parkeergelegenheid aanwezig is. De parkeerdruk varieert met een minimum van 59% bezetting tot maximaal 69% bezetting. Vanuit deze straten zijn ook geen klachten ontvangen over het parkeren.

 

Het nader onderzoeken van gereguleerd parkeren is op basis van deze cijfers, en op basis van het ontbreken van klachten niet noodzakelijk. Wel zal 6 maanden en 12 maanden na invoering van gereguleerd parkeren op de Reinier de Graafweg wederom een parkeerdrukmeting plaatsvinden op de Brahmslaan en omgeving. Dit ten einde veranderingen te monitoren. Indien dan wel een onevenredig hoge parkeerdruk waargenomen wordt, kunnen de bewoners geënquêteerd worden om het draagvlak te peilen.

7.                   Overleg Stanislascollege dependance Reinier de Graafpad

 

Met de lokatiedirecteur van het Stanislascollege aan de Reinier de Graafweg is overleg gevoerd over eventuele invoering van vergunninghoudersparkeren op de Reinier de Graafweg. In het gesprek is het parkeertekort ten behoeve van het personeel en bezoekers van het Stanislascollege aan de orde gekomen. Voor personeel zijn op dit moment te weinig parkeerplaatsen op eigen terrein beschikbaar. Volgens de parkeernorm mag het Stanislascollege de parkeervoorziening op eigen terrein uitbreiden. Voor uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen is op eigen terrein ten westen van de school nog ruimte. Het Stanislascollege kan hier voorzien in de eigen parkeerbehoefte. Het Stanislascollege zal echter voor invulling van deze ruimte zelf met de gemeente Midden-Delfland contact zoeken over de mogelijkheden voor gebruik van de parkeergelegenheid van de tegenover gelegen sportterreinen op grondgebied van de gemeente Midden-Delfland.

 

Het Stanislascollege begrijpt de invoering van het vergunninghoudersparkeren en verwacht dat dit niet tot extra overlast gaat leiden, indien:

·         de avonduren na 19:00 uur buiten de vergunningtijden blijven kan gewoon geparkeerd worden op ouderavonden;

·         de bloktijden op zaterdag later in de middag beginnen (zoals ook de wens van de bewoners is, circa 15:00 uur) blijft de overlast op open dagen beperkt.

Aan deze wensen kan tegemoet gekomen worden conform de voorgestelde bloktijden.

8.                   Communicatie

 

Het voorstel zoals onderstaand beschreven staat is in goed overleg met de werkgroep parkeren van de bewonerscommissie Reinier de Graafweg tot stand gekomen. Naast overleg met deze werkgroep hebben alle bewoners hun mening kunnen geven middels de uitgevoerde bewonersenquête. De respons op deze enquête is de basis geweest voor onderstaand voorstel. De bewoners zijn regelmatig op de hoogte gehouden, onder meer door:

·         De mening van bewoners te vragen in een enquête;

·         Aandacht te geven aan het onderwerp parkeren op de bewonersavond van het ziekenhuis;

·         Diverse overleggen tussen de gemeente, de werkgroep parkeren van de bewonerscommissie Reinier de Graafweg en het ziekenhuis;

·         Nieuwsbrieven van de werkgroep parkeren van de bewonerscommissie Reinier de Graafweg.

 

Nadat dit voorstel door de raad is behandeld ontstaat weer een communicatiemoment met de bewoners. Via persberichten zullen bewoners op de hoogte worden gebracht van de genomen besluiten. Bewoners van de Reinier de Graafweg worden persoonlijk geïnformeerd middels een bewonersbrief. De bezoekers van het Reinier de Graafziekenhuis zullen middels de communicatie van het ziekenhuis ook gewezen worden op de gewijzigde situatie.


9.                   Voorstel

 

Voorgesteld wordt om per 1 maart 2008 gereguleerd parkeren in te voeren op de Reinier de Graafweg, vanaf nu aan te duiden als gebied H. Daarbij wordt voorgesteld:

·         Vergunninghoudersparkeren in te stellen op de vier parkeerterreinen op de Noordzijde van de Reinier de Graafweg, gelegen tussen het fietspad Mozartpad en de huidige bouwweg ten westen van de Toyotagarage Digo;

·         Gereguleerd parkeren hier in te stellen op maandag tot en met vrijdag van 09:00 uur tot 19:00 uur, en op zaterdag van 15:00 uur tot 19:00 uur;

·         De bezoekerskaart met een maximale parkeerduur van 3 uur in te stellen;

·         De regels omtrent vergunninguitgifte conform de bestaande regels voor de schilgebieden toe te passen;

·         De prijzen van de vergunningen en bezoekerskaart vast te stellen conform de vastgestelde tarieven voor andere gebieden in de schil voor 2008;

·         De parkeerdrukmeting op de Brahmslaan en omgeving te herhalen 6 en 12 maanden na invoering van gereguleerd parkeren op de Reinier de Graafweg, ten einde mogelijke verandering te monitoren;

·         In 2011 een evaluatie van het gereguleerd parkeren in gebied H uit te voeren.