Bezoekers van het Reinier de Graafgasthuis kunnen
hun auto tegen betaling parkeren op de parkeerplaatsen bij het ziekenhuis. Om
kosteloos te kunnen parkeren zetten deze bezoekers hun auto met regelmaat op de
parkeerplaatsen aan de Reinier de Graafweg. Naar aanleiding van klachten van
bewoners van de Reinier de Graafweg en van de werkgroep parkeren van de
bewonerscommissie Reinier de Graafweg is een onderzoek gestart naar het
parkeergedrag, de parkeerdruk en mogelijke parkeermaatregelen op de Reinier de
Graafweg.
In 2005 heeft op verzoek van bewoners eveneens een
dergelijk onderzoek plaatsgevonden. Destijds is wegens gebrek aan draagvlak
onder de bewoners afgezien van het invoeren van regulerende maatregelen.
Belangrijk onderdeel van het nieuw gestarte
onderzoek is te zien of de parkeerdruk op dit moment onevenredig hoog is, en of
er nu wel voldoende draagvlak is voor gereguleerd parkeren.
Hiertoe is gekozen voor de volgende
onderzoeksaanpak:
·
Parkeerdrukmeting Reinier de Graafweg;
·
Overleg met het Reinier de Graafziekenhuis en de
werkgroep parkeren van de bewonerscommissie Reinier de Graafweg;
·
Parkeerenquête onder alle bewoners van de Reinier
de Graafweg;
·
Uitwerking gereguleerd parkeren Reinier de
Graafweg;
·
Parkeerdrukmeting Brahmslaan en omgeving;
·
Overleg Stanislascollege dependance Reinier de
Graafpad;
·
Wijze van communicatie;
·
Voorstel.
De volgorde van de onderzoeksaanpak is zo gekozen
dat eerst objectief vastgesteld wordt of parkeerproblemen zich voordoen. Alleen
als een onevenredig hoge parkeerdruk geconstateerd wordt, heeft het zin de
vervolgstappen te doorlopen. In de navolgende hoofdstukken worden de stappen
beschreven.
Op de Reinier de Graafweg heeft een
parkeerdrukmeting plaatsgevonden op 22 en 24 mei 2007, zie bijlage 1. Op beide
dagen is het aantal parkeerders geteld op de volgende tijdstippen:
De tijdstippen zijn in overleg met de werkgroep
parkeren van de bewonerscommissie Reinier de Graafweg bepaald.
De parkeerdrukmeting geeft aan dat met name in de
ochtenduren en de middag een hoge parkeerdruk is op de Reinier de Graafweg. In
de ochtend is zelfs op alle drie de hofjes van de Reinier de Graafweg een
parkeerdruk tussen de 90 en de 100% geconstateerd. Een dermate hoge parkeerdruk
rechtvaardigt een nader onderzoek of de bewoners de parkeersituatie als
probleem ervaren, en of onder de bewoners een draagvlak is voor invoering van gereguleerd
parkeren.
Donderdag 21 juni 2007 heeft een overleg
plaatsgevonden tussen het Reinier de Graafziekenhuis, ambtenaren van de
gemeente Delft en de parkeerwerkgroep bewonerscommissie Reinier de Graafweg
over de parkeerproblemen aan de Reinier de Graafweg.
De belangrijkste afspraken uit dit overleg zijn:
4.1 Draagvlak
Om te achterhalen of bewoners parkeerproblemen
ervaren en of er draagvlak is voor vergunning parkeren is door de gemeente
Delft een schriftelijke enquête uitgezet bij alle 317 huishoudens van de
Reinier de Graafweg 2 tot en met 634, zie bijlage 2. Uiteindelijk zijn 141
bruikbare enquêtes teruggestuurd, wat neerkomt op een respons van 44,5%. De
respons is voldoende om betrouwbare resultaten te verkrijgen.
De bewoners van de Reinier de Graafweg, die
gereageerd hebben, ondervinden voor het overgrote deel parkeerhinder, zowel
voor henzelf als voor bezoekers. Zij zijn dan ook van mening dat er iets moet
worden gedaan van de parkeersituatie.
De parkeerhinder wordt in alle hofjes ervaren. De
meeste hinder wordt ervaren door de bewoners van 430 tot en met 634. De
problemen doen zich het sterkst voor op doordeweekse dagen. Het invoeren van
vergunning parkeren kent een draagvlak onder meerderheid van de bewoners. In de
wetenschap dat het ziekenhuis de helft van de prijs van de eerste
bewonersvergunning betaald is 76% van de bewoners positief over het invoeren
van vergunning parkeren, 19% is tegen invoering.
Op basis van de enquêteresultaten wordt aanbevolen
het vergunning parkeren nader te onderzoeken en indien haalbaar zo snel mogelijk
over te gaan tot invoering hiervan. In bijlage 3 staan de resultaten van de
enquête uitgebreid weergegeven.
4.2 Bloktijden
In de bewonersenquête is gevraagd aan de bewoners
om de overlast tijden aan te geven, zowel voor eigen parkeren als voor bezoekersparkeren.
Aan de hand van de aangegeven overlasttijden worden de volgende bloktijden voor
het vergunninghoudersparkeren voorgesteld:
Deze tijden zijn na afloop van de enquête
voorgelegd aan de werkgroep parkeren van de bewonerscommissie Reinier
de Graafweg. De werkgroep parkeren van de bewonerscommissie Reinier de Graafweg
kan zich volledig vinden in deze bloktijden.
5.1 Het
te reguleren gebied
Het te reguleren gebied aan de Reinier de Graafweg
bestaat uit de vier parkeerterreinen op de Noordzijde van de Reinier de
Graafweg, gelegen tussen het fietspad Mozartpad en de huidige bouwweg ten
westen van de Toyotagarage Digo. Het te reguleren gebied zal gebied H genoemd
gaan worden.
5.2
Wijze van regulering
Om de overlast voor de bewoners te beperken wordt
als reguleringsvorm voorgesteld te kiezen voor vergunninghoudersparkeren. Met
het invoeren van vergunninghoudersparkeren is het voor bezoekers van het
ziekenhuis niet mogelijk gedurende de bloktijden te parkeren op deze plaatsen.
Bewoners kunnen middels een vergunning parkeren, en hun bezoek kan middels een
bezoekerskaart tijdens de bloktijden parkeren.
5.3
Bezoekerskaart
De bezoekerskaart krijgt een maximumparkeerduur van
3 uur. Deze maximumparkeerduur is overeenkomstig de meeste schilgebieden. Door
een maximumparkeerduur van 3 uur vast te stellen wordt voorkomen dat de
bezoekerskaart als extra parkeervergunning gebruikt kan worden.
5.3
Aanpassen bebording en dekking
Bij de vier toegangen tot de parkeerterreinen dient
de bebording aangepast te worden. Op de bestaande palen met 30 kilometer
zonebebording dienen de vergunningparkeerborden met onderborden (waarop de
bloktijden aangegeven staan) te worden toegevoegd. Het betreft hier het
plaatsen van 8 borden en 4 onderborden. De
noodzakelijke aanpassingen kunnen uit de vakteambudgetten van Mobiliteit
gerealiseerd worden.
5.4
Financiën
De
kosten van de bewonersvergunningen en bezoekerskaarten kunnen vastgesteld
worden conform de vastgestelde kosten voor vergunningen in de overige
schilgebieden. Toevoeging van dit gebied zal niet leiden tot kosten verhoging
voor de prijs van vergunningen in alle schilgebieden. De kosten voor uitgifte van
de vergunningen aan de Reinier de Graafweg zijn naar verwachting niet groter
dan de opbrengsten. In het voorjaar van 2008 zal bekeken worden of de kosten en
opbrengsten financieel verwerkt moeten worden in begroting.
Ten
zuiden van het Reinier de Graafziekenhuis kan ook gratis geparkeerd worden. In
de omgeving van de Brahmslaan, de Jan Thomeelaan en de Griegstraat is eveneens
een parkeerdrukmeting uitgevoerd, zie bijlage 4. Uit deze meting blijkt in
tegenstelling tot de parkeerdrukmeting aan de Reinier de Graafweg dat overdag
voldoende vrije parkeergelegenheid aanwezig is. De parkeerdruk varieert met een
minimum van 59% bezetting tot maximaal 69% bezetting. Vanuit deze straten zijn
ook geen klachten ontvangen over het parkeren.
Het
nader onderzoeken van gereguleerd parkeren is op basis van deze cijfers, en op
basis van het ontbreken van klachten niet noodzakelijk. Wel zal 6 maanden en 12
maanden na
invoering van gereguleerd parkeren op de Reinier de Graafweg wederom een
parkeerdrukmeting plaatsvinden op de Brahmslaan en omgeving. Dit ten einde
veranderingen te monitoren. Indien dan wel een onevenredig hoge parkeerdruk
waargenomen wordt, kunnen de bewoners geënquêteerd worden om het draagvlak te
peilen.
Met de lokatiedirecteur van het Stanislascollege
aan de Reinier de Graafweg is overleg gevoerd over eventuele invoering van
vergunninghoudersparkeren op de Reinier de Graafweg. In het gesprek is het
parkeertekort ten behoeve van het personeel en bezoekers van het
Stanislascollege aan de orde gekomen. Voor personeel zijn op dit moment te
weinig parkeerplaatsen op eigen terrein beschikbaar. Volgens de parkeernorm mag
het Stanislascollege de parkeervoorziening op eigen terrein uitbreiden. Voor
uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen is op eigen terrein ten westen van
de school nog ruimte. Het Stanislascollege kan hier voorzien in de eigen
parkeerbehoefte. Het Stanislascollege zal echter voor invulling van deze ruimte
zelf met de gemeente Midden-Delfland contact zoeken over de mogelijkheden voor
gebruik van de parkeergelegenheid van de tegenover gelegen sportterreinen op
grondgebied van de gemeente Midden-Delfland.
Het Stanislascollege begrijpt de invoering van het
vergunninghoudersparkeren en verwacht dat dit niet tot extra overlast gaat
leiden, indien:
·
de avonduren na 19:00 uur buiten de
vergunningtijden blijven kan gewoon geparkeerd worden op ouderavonden;
·
de bloktijden op zaterdag later in de middag
beginnen (zoals ook de wens van de bewoners is, circa 15:00 uur) blijft de
overlast op open dagen beperkt.
Aan deze wensen kan
tegemoet gekomen worden conform de voorgestelde bloktijden.
Het
voorstel zoals onderstaand beschreven staat is in goed overleg met de werkgroep
parkeren van de bewonerscommissie Reinier de Graafweg
tot stand gekomen. Naast overleg met deze werkgroep hebben alle bewoners hun
mening kunnen geven middels de uitgevoerde bewonersenquête. De respons op deze
enquête is de basis geweest voor onderstaand voorstel. De bewoners zijn
regelmatig op de hoogte gehouden, onder meer door:
·
De mening van bewoners te vragen in een enquête;
·
Aandacht te geven aan het onderwerp parkeren op de bewonersavond van het
ziekenhuis;
·
Diverse overleggen tussen de gemeente, de werkgroep parkeren
van de bewonerscommissie Reinier de Graafweg en het ziekenhuis;
·
Nieuwsbrieven van de werkgroep parkeren van de
bewonerscommissie Reinier de Graafweg.
Nadat
dit voorstel door de raad is behandeld ontstaat weer een communicatiemoment met
de bewoners. Via persberichten zullen bewoners op de hoogte worden gebracht van
de genomen besluiten. Bewoners van de Reinier de Graafweg worden persoonlijk
geïnformeerd middels een bewonersbrief. De bezoekers van het Reinier de
Graafziekenhuis zullen middels de communicatie van het ziekenhuis ook gewezen
worden op de gewijzigde situatie.
Voorgesteld wordt om per 1 maart 2008 gereguleerd
parkeren in te voeren op de Reinier de Graafweg, vanaf nu aan te duiden als
gebied H. Daarbij wordt voorgesteld:
·
Vergunninghoudersparkeren in te stellen op de vier
parkeerterreinen op de Noordzijde van de Reinier de Graafweg, gelegen tussen
het fietspad Mozartpad en de huidige bouwweg ten westen van de Toyotagarage
Digo;
·
Gereguleerd parkeren hier in te stellen op maandag
tot en met vrijdag van 09:00 uur tot 19:00 uur, en op zaterdag van 15:00 uur
tot 19:00 uur;
·
De bezoekerskaart met een maximale parkeerduur van
3 uur in te stellen;
·
De regels omtrent vergunninguitgifte conform de
bestaande regels voor de schilgebieden toe te passen;
·
De prijzen van de vergunningen en bezoekerskaart
vast te stellen conform de vastgestelde tarieven voor andere gebieden in de
schil voor 2008;
·
De parkeerdrukmeting op de Brahmslaan en omgeving
te herhalen 6 en 12 maanden na invoering van gereguleerd parkeren op de Reinier
de Graafweg, ten einde mogelijke verandering te monitoren;
·
In 2011 een evaluatie van het gereguleerd parkeren
in gebied H uit te voeren.