Nota van
beantwoording
Inspraakreacties
op concept onttrekkingsbesluit Mekelweg
1. Inleiding
Ten behoeve van de aanleg van het Mekelpark wordt het gebied
rond de Mekelweg heringericht als verblijfsgebied en dient een aantal wegen en
parkeerplaatsen aan de openbaarheid te worden onttrokken. Dit betekent dat na
de onttrekking de Mekelweg alleen nog beschikbaar is voor openbaar vervoer
(buslijnen en tramijn 19) en langzaam verkeer (fietsers en voetgangers). De
eerste fase van het project betreft het functievrij maken van de Mekelweg
tussen de Christiaan Huygensweg en de Watermanweg.
De tweede fase van het project betreft het laatste deel van
het functievrij maken van de Mekelweg tussen de Christiaan Huygensweg en de
Watermanweg, alsmede het functievrij maken van de Mekelweg tussen de
Watermanweg en de Thijsseweg en het eerste deel van de Thijsseweg zelf
(parallel lopend met de Thijssevaart), ten behoeve van de aanleg van de
trambaan voor Tramlijn 19.
Bij besluit van 31 mei 2007 heeft de raad van de gemeente
Delft ingestemd met het ontwerp onttrekkingsbesluit.
Dit ontwerp heeft vanaf 2 juli 2007 gedurende zes weken ter
inzage gelegen voor het indienen van zienswijzen.
Bij brief van 28 juni 2007, ontvangen op 2 juli 2007 heeft
de Belangenvereniging TU Noord zienswijzen ingebracht. In het onderstaande
wordt ingegaan op deze zienswijzen.
Punt 1:
De Belangenvereniging TU‑Noord stelt dat er een gebrek
is aan een visie over de gevolgen van de onttrekking. Dit illustreert zij aan
de hand van het gefragmenteerd vóórkomen van de afsluiting in verschillende
bestemmingsplannen en het LVVP.
Reactie:
De klacht omtrent gebrek aan visie en het gefragmenteerd
voorkomen van de ontsluiting wordt niet herkend. Het beleidskader wordt
namelijk gevormd door het LVVP. Hierin zijn voor Delft integrale afwegingen
gemaakt voor het verkeers‑ en vervoersbeleid. Hierin is ook de onttrekking
van de Mekelweg meegenomen. De gevolgen er van op de belasting van het wegennet
zijn ook ingeschat, met behulp van het verkeersmodel voor Delft.
Waar noodzakelijk wordt het LVVP telkens doorvertaald naar
andere plannen. Zo wordt in het Bestemmingsplan TU‑Midden opgenomen welke
ruimtelijke consequenties volgen voor de verkeersruimte volgens het LVVP. Hier
maakt de onttrekking van de Mekelweg onderdeel van uit.
Punt 2:
De Belangenvereniging TU‑Noord stelt dat de effecten
van de luchtkwaliteit op de omliggende wegen ten onrechte niet zijn meegenomen
in het onttrekkingsbesluit.
Reactie:
Er is geen afzonderlijk luchtkwaliteitonderzoek verricht
naar de afsluiting van de Mekelweg. Het onttrekkingbesluit Mekelweg maakt
namelijk onderdeel uit van de realisatie van het verkeersbeleid rondom het TU
Middengebied dat is ingezet met het LVVP, uitgewerkt in o.a.
bestemmingsplannen. De luchtkwaliteit is onderzocht in het kader van deze
bestemmingsplannen. De afsluiting Mekelweg is als vaststaande maatregel meegenomen
in het luchtkwaliteitonderzoek voor de bestemmingsplannen TU Noord (Onderzoek
Luchtkwaliteit bestemmingsplan TU Noord, adviesbureau RBOI, 31 augustus 2006)
en TU Midden (Luchtkwaliteitsonderzoek TU Midden, gemeente Delft, 23 juni
2006).
Uit deze onderzoeken blijkt dat de effecten van de
afsluiting van de Mekelweg op de luchtkwaliteit beperkt blijven tot de
Schoemakerstraat en dat er geen overschrijdingen zijn van de
luchtkwaliteitsnormen. Er is daarmee aangetoond dat wordt voldaan aan de grenswaarden
uit het Besluit Luchtkwaliteit 2005.
Punt 3:
De Belangenvereniging TU Noord stelt dat van het ambtelijk
apparaat is vernomen dat de afsluiting van de Mekelweg belangrijke gevolgen zal
hebben voor met name de Schoemakerstraat en dat hier nog altijd oplossingen
voor worden gezocht.
Reactie:
Op dit moment vinden inderdaad verkenningen plaats naar
aanpassingen van de infrastructuur in en rondom het TU‑gebied. Deze
hebben echter niet alleen te maken met de onttrekking van de Mekelweg, maar
evenzeer met andere ontwikkelingen, zoals de ontwikkeling van het (voormalige)
TNO‑terrein, de ontwikkeling van Technopolis, en gewenste veranderingen
in de ontsluitingsstructuur van het TU‑Noordgebied.
De onttrekking van de Mekelweg leidt niet tot in totaal meer
verkeer van en naar de TU, maar wel tot een andere verdeling van het verkeer
over het netwerk. Een aanzienlijk deel van het verkeer komt uiteindelijk uit op
de Schoemakerstraat. Deze is op dit moment al aanzienlijk belast, maar volgens
de uitgevoerde verkenningen kunnen de gevolgen van de onttrekking van de
Mekelweg nog opgevangen worden. Het lijkt er echter op dat vervolgens voor de
overige (bovenstaande) ontwikkelingen de beschikbare reserve te klein is, zodat
verwacht wordt dat in de toekomst wel aanpassingen van de Schoemakerstraat
noodzakelijk zijn.
Punt 4:
De Belangenvereniging TU Noord stelt dat met de keuze voor
de onttrekking van de Mekelweg bewust een keuze is gemaakt voor het laten
groeien van de intensiteit op de Julianalaan en de Schoemakerstraat. Dit zou in
strijd zijn met de ‘nulgroei’ die de gemeente zou hanteren als argument voor
ontwikkelingen.
Reactie:
De nulgroei waar in het bezwaar naar verwezen wordt verwijst
vermoedelijk naar het uitgangspunt van het LVVP dat stelt dat de zogenaamde ‘autonome
groei’ van het autoverkeer niet wordt gefaciliteerd, maar dat alleen
uitbreiding van de auto‑infrastructuur overwogen wordt als dit
noodzakelijk is vanwege nieuwe of veranderde bestemmingen (bijvoorbeeld: een
nieuwe woonwijk) of vanwege veranderingen in het wegennet. Dit laatste is het
geval bij de onttrekking van de Mekelweg. Het onttrekken van de Mekelweg is
aldus niet in strijd met het Delftse verkeersbeleid.
Met de keuze voor de onttrekking van de Mekelweg, en,
daarmee, voor de realisatie van het Mekelpark, blijft de totale hoeveelheid
verkeer van en naar de TU hetzelfde. Wel zal een deel van het verkeer andere
routes kiezen. Verwacht wordt dat dit niet zal leiden tot een toename van het
verkeer op de op de gehele Julianalaan of Schoemakerstraat. Daarentegen is een
toename op delen ervan wel mogelijk, gecombineerd met afnamen op andere delen.
Beschouw bijvoorbeeld verkeer vanuit het westen van de TU‑wijk
dat in de richting van de Nassaulaan wil gaan. Met de open Mekelweg zal dit
verkeer misschien in hoofdzaak kiezen voor een route die de Mekelweg kruist om
vervolgens op de Schoemakerstraat uit te komen. Vanaf de Schoemakerstraat wordt
vervolgens via het Poortlandplein de Nassaulaan bereikt. Met de gesloten
Mekelweg zal dit verkeer eerder kiezen voor een route via de Rotterdamseweg en
Julianalaan naar het Poortlandplein. Dit leidt zo tot een toename op de
westelijke Julianalaan[1],
maar daarentegen een afname op de Schoemakerstraat.
Er wordt op gewezen dat op dit moment toegewerkt wordt naar
een uitgebreide reconstructie van het wegennet in het TU‑Noordgebied,
samen met de aanleg van tramlijn 19 (zoals vastgelegd in het LVVP). Hierin
wordt bijvoorbeeld de verbinding Jaffalaan - Zuidplantsoen geschikt gemaakt als
de oost‑west ontsluitingsroute, de Mijnbouwstraat wordt geschikt gemaakt
voor twee richtingen, en de Julianalaan wordt geknipt ter hoogte van het
voormalige hoofdgebouw van de TU Delft. Uiteindelijk wordt er zo aan
gewerkt de leefbaarheid in het gebied te verbeteren. Het zal nog enige jaren vergen
voordat alle reconstructies gerealiseerd zijn, maar de uitvoering van de
Jaffalaan wordt bijvoorbeeld in 2008 voorzien.
Punt 5:
De Belangenvereniging TU Noord stelt dat het risico bestaat dat al het verkeer
tussen de Rotterdamseweg en de Schoemakerstraat zal kiezen voor een noordelijke
route (bijvoorbeeld via de Julianalaan) wanneer de in fase 2 geplande
afsluiting van de Mekelweg niet tegelijkertijd plaatsvindt met de opening van
een alternatieve oost-west verbinding.
Reactie:
Er zal ten alle tijde een oost‑westverbinding
beschikbaar blijven aan de zuidzijde van het gebied. De gemeente Delft kan dit
garanderen aangezien het de gemeente is die hier het verloop van de
werkzaamheden bepaalt, voor de aanleg van Tramlijn 19 en het wegennet van
Technopolis. Er is dus geen risico dat vanwege het ontbreken van een zuidelijke
ontsluiting meer verkeer zal kiezen voor een noordelijker ontsluitingsroute.
De zuidelijke route tussen de Rotterdamseweg en de
Schoemakerstraat blijft lopen via de Watermanweg - Mekelweg - Kluyverweg.
Tijdens de werkzaamheden kan het noodzakelijk zijn ter hoogte van de Mekelweg
een tijdelijke verharding te gebruiken. Vervolgens, na voltooiing van de bus‑/trambaan
aldaar, zal tijdelijk de bus‑/trambaan gebruikt worden om ook het autoverkeer
tussen de Watermanweg en de Kluyverweg te verwerken. Uiteindelijk, na aanleg
van de hoofdverbindingen van Technopolis, zal de verbinding tussen de
Schoemakerstraat en de Rotterdamseweg beschikbaar zijn via de hoofdverbinding
van Technopolis (de ‘centrale as’).
Punt 6:
De Belangenvereniging maakt zich grote zorgen dat fase 2 van
de onttrekking door eigenhandig handelen van de TU Delft te vroeg wordt
uitgevoerd.
Reactie:
De situatie ligt in handen van de gemeente Delft (zie het
antwoord bij punt 5). Naar mening van de gemeente Delft geen reden is er dan
ook geen reden voor de zorgen over eigenhandig handelen van de TU Delft.
De ingebrachte zienswijzen geven geen aanleiding het ontwerp
onttrekkingsbesluit d.d. 31 mei 2007 te heroverwegen, zodat het definitief kan
worden vastgesteld.