Stuk 120xx90
I Delft,
8111 juni 2007.
11 juni 2007.
2028223629 mei 2007.
20274507123456
Onderwerp: jaarstukken 2006 en
de programmabegroting 2008-2012
OVERDRACHT VAN REINIGINGSTAKEN GEMEENTE DELFT van de
Gemeenschappelijke regeling Brandweer Delft- Rijswijk.
Aan de gemeenteraad.
Geachte dames en heren,
Het Dagelijks Bestuur van de Gemeenschappelijke
regeling Brandweer Delft- Rijswijk heeft de jaarstukken 2006 en de
programmabegroting 2008-2012 aangeboden aan de colleges en raden van de deelnemende
gemeenten.
Het Dagelijks
Bestuur verzoekt de gemeenteraden hun oordeel over jaarstukken en begroting
vóór 1 juli 2007 ter kennis van het dagelijks bestuur te brengen. Het Algemeen
Bestuur zal vervolgens overgaan tot definitieve besluitvorming en zal zowel
begroting als jaarstukken voorleggen aan Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland.
Wij stellen u voor
in te stemmen met zowel de jaarstukken als de
Programmabegroting. Deze beleidscyclusdocumenten zijn opgesteld volgens
geldende wet- en regelgeving en het met de gemeenschappelijk regeling
afgesproken uitgangspunten voor het opstellen van de begroting (overeenkomstig
de kaderbrief begroting).
Vermeldenswaard bij
de jaarrekening is een goedkeurende accountantsverklaring zowel op het
onderdeel getrouwheid als rechtmatigheid. De jaarrekening van
de brandweer sluit ook aan op de eigen Delftse jaarrekening. Begroting en
rekening zijn geharmoniseerd overeenkomstig het besluit daartoe van eind 2006
in de gemeenteraad.
Het beleidsveld
brandweer heeft nog wel te maken met
een aantal tegenvallers en risicofactoren die
exogeen van aard zijn, te noemen zijn de ontwikkelingen met betrekking tot de
FLO/levensloopregeling en het Arbeidstijdenbesluit. In zijn algemeenheid
geldt ook dat het rijk tekort schiet in compensatie uit rijksmiddelen voor
stijging van kosten met betrekking tot openbare orde en veiligheid. Het effect van het
Arbeidstijdenbesluit is al deels merkbaar in de jaarrekening 2006 en is voor de volle
omvang van ca € 650.000 voor rekening van Delft in de programmabegroting
2008 opgenomen.
Bij de kadernota
2008-2011 zullen we nader terugkomen op deze zorgwekkende kostenontwikkeling en
de wijze
waarop dit meegenomen wordt in de programmabegroting.
Voorstel:
Hoogachtend,
Het college van burgemeester en wethouders van
Delft,
mr. drs. G.A.A.
Verkerk ,burgemeester.
mr. drs. H.G.L.M. Camps ,secretaris.
Stuk 120 II
20282236
Stuk 90 II20274507
De raad der gemeente
Delft;
gelezen het voorstel
van het college van 29 mei 2007;
met inachtneming van het
advies van de Commissie Bestuur en
Werk;
b e s l u i t :
in te stemmen met
zowel de jaarstukken 2006 als de Programmabegroting 2008-2012 en het
Dagelijks Bestuur dienovereenkomstig te berichten.
Aldus vastgesteld in
de openbare raadsvergadering van 28 juni 2007.
,burgemeester.
,griffier.
De
Gemeenteraad van Delft heeft op 2
december 2005 betreffende de toetreding tot de Gemeenschappelijke Regeling
Avalex vastgesteld, dat ongewijzigd beleid m.b.t. inzamel- en reinigingstaken
op termijn zal leiden tot omzetverlies, overcapaciteit, relatief hogere kosten
en een verslechterende concurrentiepositie in het algemeen. Op dat moment is
eveneens vastgesteld dat door samenwerking met Avalex, er mogelijkheden
ontstaan voor risicospreiding en synergievoordelen, meer mogelijkheden tot
innovatie, ontwikkeling en inkoopvoordelen.
De gemeente Delft, heeft in februari 2006 door middel van
Intentieovereenkomst formeel het voornemen geuit om een gemeenschappelijke
regeling aan te gaan op het gebied van de uitvoering van gemeentelijke
reinigingstaken. De reeds bestaande gemeenschappelijke regeling ‘Regionaal
Reinigingsbedrijf Avalex’, waarin de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Pijnacker-Nootdorp,
Rijswijk en Wassenaar deelnemen, wordt daarbij als uitgangspunt gebruikt, maar
op een nieuwe leest geschoeid voor de vernieuwde gemeenschappelijke regeling,
waarin ook de gemeenten Delft en Zoetermeer deelnemen.
Delft heeft in de afgelopen periode via de
ambtelijke regiegroep Reiniging resp. de stuurgroep Avalex Nieuwe Stijl (ANS)
van de betrokken partijen (Avalex, Delft en Zoetermeer) bijdragen geleverd aan
de opzet van het nieuwe reinigingsbedrijf. De ambtelijke regiegroep heeft daarbij
ook nader onderzoek gedaan naar de consequenties van de ontvlechting en de
invlechting van achterblijvende Delftse taken.
De resultaten zijn weer gegeven in bijgevoegd eindrapport van de
gemeentelijke regiegroep Reiniging.
Het College heeft in september 2006 ingestemd met
de notitie “Informatie over de contouren van de GR met Avalex/Delft/Zoetermeer
op hoofdlijnen”. In deze notitie wordt beschreven welk gezamenlijk beeld (op
hoofdlijnen) Avalex/Delft/Zoetermeer hebben van de vorming van een gezamenlijke
gemeenschappelijke regeling voor afvalinzameling en aanverwante werkzaamheden.
Deze notitie is aansluitend ter kennis gebracht van de raadscommissie Wijk, Verkeer en
Beheer, in het verlengde van de afspraken die gemaakt
zijn bij de presentatie aan de raadscommissie op 15 juni 2006.
De voornoemde notitie heeft verdere uitwerkingen
geïnitieerd, zoals het onder verantwoordelijkheid van de Stuurgroep Avalex
Nieuwe Stijl van de betrokken partijen Avalex, Delft en Zoetermeer opstellen
van het ondernemingsplan ANS en de tekst van de nieuwe gemeenschappelijke
regeling.
Conclusie
De uitwerkingsresultaten overziende, wordt door het
college geconcludeerd dat hiermee de basis is gelegd om de doelstellingen te
realiseren, die de gemeente Delft in december 2005 bij het toetredingsproces
heeft gesteld. Bovendien past de wijze waarop de doelstellingen gehaald worden
binnen de door de Gemeenteraad gestelde randvoorwaarden.
De belangrijke doelstellingen die vooraf
geformuleerd zijn in dit proces, t.w. kostenreductie en opbrengstverhoging,
alsmede het beheersbaar houden van de afvalstoffenheffing, zullen worden
gerealiseerd.
Daarnaast is ook de randvoorwaarde gesteld dat er
voor het personeel niet veel zou veranderen. Het onderhandelingsakkoord Sociaal
Plan biedt daarvoor de basis. De Delftse ondernemingsraad heeft een positief
advies met betrekking tot de fusie uitgebracht.
Ook is de randvoorwaarde gesteld dat er voor de
burger geen negatieve effecten op zouden treden; het bestaande service-niveau
aan de Delftse burger is doorvertaald in de opdracht aan Avalex. Ook aan deze
randvoorwaarde zal in de nieuwe constellatie voldaan kunnen worden.
Due diligence
In
opdracht van de stuurgroep ANS is een due diligence (boekenonderzoek)
uitgevoerd bij de partijen, die toetreden tot de nieuwe GR, te weten Avalex,
Zoetermeer en Delft. Overall-conclusie is dat bij geen van de partijen
onregelmatigheden zijn gevonden, die een risico voor de samenwerking vormen.
Deze due diligence wordt voor de raad ter inzage gelegd.
Ter
bescherming van de economische en financiële belangen van betrokken partijen is
door het college voor onbepaalde tijd geheimhouding opgelegd.
Deze
geheimhouding op grond van art. 10, lid 1c en 2 b. van de Wet Openbaarheid van
Bestuur dient te worden bekrachtigd door de gemeenteraad.
Voorstel
Gelet op bovenstaande conclusie
stellen wij u voor:
1in
te stemmen met het deelnemen aan de vernieuwde gemeenschappelijke regeling
Avalex;
1in
te stemmen met de overdracht van reinigingstaken van de gemeente Delft aan Avalex;
1de
financiële consequenties vast te stellen middels de 47ste begrotingswijziging
1de
geheimhouding van de ter inzage gelegde due diligence op grond van art. 10, lid
1c en 2 b. van de Wet Openbaarheid van Bestuur te bekrachtigen
mr. drs. G.A.A. Verkerk ,burgemeester
mr. drs. H.G.L.M.
Camps ,secretaris