Stuk 120xx90 I                                                                                           Delft, 8111 juni 2007.

11 juni 2007.

2028223629 mei 2007.

 

20274507123456

 

 

Onderwerp: jaarstukken 2006 en de programmabegroting 2008-2012

OVERDRACHT VAN REINIGINGSTAKEN GEMEENTE DELFT van de Gemeenschappelijke regeling Brandweer Delft- Rijswijk.

 

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

Het Dagelijks Bestuur van de Gemeenschappelijke regeling Brandweer Delft- Rijswijk heeft de jaarstukken 2006 en de programmabegroting 2008-2012 aangeboden aan de colleges en raden van de deelnemende gemeenten.

 

Het Dagelijks Bestuur verzoekt de gemeenteraden hun oordeel over jaarstukken en begroting vóór 1 juli 2007 ter kennis van het dagelijks bestuur te brengen. Het Algemeen Bestuur zal vervolgens overgaan tot definitieve besluitvorming en zal zowel begroting als jaarstukken voorleggen aan Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland.

 

 

Wij stellen u voor in te stemmen met zowel de jaarstukken als de Programmabegroting. Deze beleidscyclusdocumenten zijn opgesteld volgens geldende wet- en regelgeving en het  met de gemeenschappelijk regeling afgesproken uitgangspunten voor het opstellen van de begroting (overeenkomstig de kaderbrief begroting).

 

Vermeldenswaard bij de jaarrekening is een goedkeurende accountantsverklaring zowel op het onderdeel getrouwheid als rechtmatigheid. De jaarrekening van de brandweer sluit ook aan op de eigen Delftse jaarrekening. Begroting en rekening zijn geharmoniseerd overeenkomstig het besluit daartoe van eind 2006 in de gemeenteraad.  

 

Het beleidsveld brandweer heeft nog wel te maken met  een aantal tegenvallers en risicofactoren die exogeen van aard zijn, te noemen zijn de ontwikkelingen met betrekking tot de FLO/levensloopregeling en het Arbeidstijdenbesluit. In zijn algemeenheid geldt ook dat het rijk tekort schiet in compensatie uit rijksmiddelen voor stijging van kosten met betrekking tot openbare orde en veiligheid. Het effect van het Arbeidstijdenbesluit is al deels merkbaar in de jaarrekening 2006 en is voor de volle omvang van ca € 650.000 voor rekening van Delft in de programmabegroting 2008 opgenomen.  

 

Bij de kadernota 2008-2011 zullen we nader terugkomen op deze zorgwekkende kostenontwikkeling en de wijze waarop dit meegenomen wordt in de programmabegroting.

 

 

Voorstel:

 

 

Hoogachtend,

 

Het college van burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

 

mr. drs. G.A.A. Verkerk             ,burgemeester.

 

 

 

mr. drs. H.G.L.M. Camps                      ,secretaris.

 


Stuk 120 II

20282236 

 

 


Stuk 90 II20274507

 

 

De raad der gemeente Delft;

 

gelezen het voorstel van het college van 29 mei 2007;

 

met inachtneming van het advies van de Commissie Bestuur en Werk;

 

b e s l u i t :

 

 

in te stemmen met zowel de jaarstukken 2006 als de Programmabegroting 2008-2012 en het Dagelijks Bestuur dienovereenkomstig te berichten.

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 28 juni 2007.

 

 

 

                                               ,burgemeester.

 

 

 

                                                           ,griffier.

 De Gemeenteraad van Delft  heeft op 2 december 2005 betreffende de toetreding tot de Gemeenschappelijke Regeling Avalex vastgesteld, dat ongewijzigd beleid m.b.t. inzamel- en reinigingstaken op termijn zal leiden tot omzetverlies, overcapaciteit, relatief hogere kosten en een verslechterende concurrentiepositie in het algemeen. Op dat moment is eveneens vastgesteld dat door samenwerking met Avalex, er mogelijkheden ontstaan voor risicospreiding en synergievoordelen, meer mogelijkheden tot innovatie, ontwikkeling en inkoopvoordelen. 

 

De gemeente Delft, heeft in  februari 2006 door middel van Intentieovereenkomst formeel het voornemen geuit om een gemeenschappelijke regeling aan te gaan op het gebied van de uitvoering van gemeentelijke reinigingstaken. De reeds bestaande gemeenschappelijke regeling ‘Regionaal Reinigingsbedrijf Avalex’, waarin de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk en Wassenaar deelnemen, wordt daarbij als uitgangspunt gebruikt, maar op een nieuwe leest geschoeid voor de vernieuwde gemeenschappelijke regeling, waarin ook de gemeenten Delft en Zoetermeer deelnemen.

 

Delft heeft in de afgelopen periode via de ambtelijke regiegroep Reiniging resp. de stuurgroep Avalex Nieuwe Stijl (ANS) van de betrokken partijen (Avalex, Delft en Zoetermeer) bijdragen geleverd aan de opzet van het nieuwe reinigingsbedrijf. De ambtelijke regiegroep heeft daarbij ook nader onderzoek gedaan naar de consequenties van de ontvlechting en de invlechting van achterblijvende Delftse taken.  De resultaten zijn weer gegeven in bijgevoegd eindrapport van de gemeentelijke regiegroep Reiniging.

 

Het College heeft in september 2006 ingestemd met de notitie “Informatie over de contouren van de GR met Avalex/Delft/Zoetermeer op hoofdlijnen”. In deze notitie wordt beschreven welk gezamenlijk beeld (op hoofdlijnen) Avalex/Delft/Zoetermeer hebben van de vorming van een gezamenlijke gemeenschappelijke regeling voor afvalinzameling en aanverwante werkzaamheden. Deze notitie is aansluitend ter kennis gebracht van de raadscommissie Wijk, Verkeer en Beheer, in het verlengde van de afspraken die gemaakt zijn bij de presentatie aan de raadscommissie op 15 juni 2006.

 

De voornoemde notitie heeft verdere uitwerkingen geïnitieerd, zoals het onder verantwoordelijkheid van de Stuurgroep Avalex Nieuwe Stijl van de betrokken partijen Avalex, Delft en Zoetermeer opstellen van het ondernemingsplan ANS en de tekst van de nieuwe gemeenschappelijke regeling.

 

Conclusie

De uitwerkingsresultaten overziende, wordt door het college geconcludeerd dat hiermee de basis is gelegd om de doelstellingen te realiseren, die de gemeente Delft in december 2005 bij het toetredingsproces heeft gesteld. Bovendien past de wijze waarop de doelstellingen gehaald worden binnen de door de Gemeenteraad gestelde randvoorwaarden.

 

De belangrijke doelstellingen die vooraf geformuleerd zijn in dit proces, t.w. kostenreductie en opbrengstverhoging, alsmede het beheersbaar houden van de afvalstoffenheffing, zullen worden gerealiseerd.

 

Daarnaast is ook de randvoorwaarde gesteld dat er voor het personeel niet veel zou veranderen. Het onderhandelingsakkoord Sociaal Plan biedt daarvoor de basis. De Delftse ondernemingsraad heeft een positief advies met betrekking tot de fusie uitgebracht.  

 

Ook is de randvoorwaarde gesteld dat er voor de burger geen negatieve effecten op zouden treden; het bestaande service-niveau aan de Delftse burger is doorvertaald in de opdracht aan Avalex. Ook aan deze randvoorwaarde zal in de nieuwe constellatie voldaan kunnen worden.

 

Due diligence

In opdracht van de stuurgroep ANS is een due diligence (boekenonderzoek) uitgevoerd bij de partijen, die toetreden tot de nieuwe GR, te weten Avalex, Zoetermeer en Delft. Overall-conclusie is dat bij geen van de partijen onregelmatigheden zijn gevonden, die een risico voor de samenwerking vormen. Deze due diligence wordt voor de raad ter inzage gelegd.

 

Ter bescherming van de economische en financiële belangen van betrokken partijen is door het college voor onbepaalde tijd geheimhouding opgelegd. 

 

Deze geheimhouding op grond van art. 10, lid 1c en 2 b. van de Wet Openbaarheid van Bestuur dient te worden bekrachtigd door de gemeenteraad.

 

 

Voorstel

Gelet op bovenstaande conclusie stellen wij u voor:

 

1in te stemmen met het deelnemen aan de vernieuwde gemeenschappelijke regeling Avalex;

1in te stemmen met de overdracht van reinigingstaken van de gemeente Delft aan Avalex;

1de financiële consequenties vast te stellen middels de  47ste begrotingswijziging

1de geheimhouding van de ter inzage gelegde due diligence op grond van art. 10, lid 1c en 2 b. van de Wet Openbaarheid van Bestuur te bekrachtigen

 

 

 

 

mr. drs. G.A.A. Verkerk    ,burgemeester

 

 

 

mr. drs. H.G.L.M. Camps    ,secretaris