Stuk                                                                                            Delft, 8 maart 2007

20243508

 

 

 

Onderwerp: realisatie Binnenstad autoluwplus fase 4

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

 

Realisatie van autoluwplus fase 4 is gekoppeld aan de oplevering van de Koepoortgarage (raadsbesluit 25 januari 2006). De oplevering was voorzien in het voorjaar 2007. De oplevering wordt op zijn vroegst het najaar 2008. De koppeling is toentertijd gelegd omdat in het kader van het autoluwplus beleid met de overkoepelende ondernemersorganisaties is afgesproken, dat er bij het opheffen van de bezoekersparkeerplaatsen in de openbare ruimte compenserende parkeerplaatsen beschikbaar zouden zijn in gebouwde parkeervoorzieningen aan de randen. Voor fase 4 is dit de Koepoortgarage. Richting bezoekers van de Binnenstad is het belangrijk, dat er inderdaad parkeergelegenheid beschikbaar is.

 

Voor de kwaliteit van de Binnenstad en het draagvlak daarvoor heeft het uitstel van de uitvoering van autoluwplus fase 4 negatieve consequenties, zeker nu dat uitstel meer dan anderhalf jaar zal zijn. Om deze reden is de vraag aan de orde of de hiervoor genoemde koppeling van fase 4 aan de oplevering van de Koepoortgarage gehandhaafd moet blijven. Hierbij speelt mee dat het autoluwplusgebied positief wordt beoordeeld door bewoners en bezoekers vanuit Delft. Dit bleek uit een interne en externe evaluatie van de autoluwe binnenstad fase 1 – 3, zoals eind 2005 uitgebreid heeft plaats gevonden.  Het is dan ook aan te bevelen dat het invoeren van autoluwplus fase 4 gedeeltelijk wordt losgekoppeld van de oplevering van de Koepoortgarage, en dat dit hiermee gefaseerd ingevoerd kan gaan worden.

 

Het gedeeltelijk loskoppelen van realisatie fase 4 en oplevering Koepoortgarage heeft enkele belangrijke voordelen:

-    Continuering in het verbeterproces van de Binnenstad.

Bij handhaven koppeling is uitvoering de facto niet voor het najaar van 2009 (i.v.m. toeristenseizoen worden vanaf Pasen tot september geen grootschalig werkzaamheden uitgevoerd)

-    Een spreiding van de problemen rondom de bereikbaarheid van en overlast voor de Binnenstad.

Vanaf (eind) 2008 zijn er gelijktijdig diverse ontwikkelingen, die een zware wissel trekken op de bereikbaarheid van de Binnenstad (spoorzone, Sebastiaansbrug.  Koepoortplaats, Zuidwal). In dit verband wordt de bereikbaarheid van de binnenstad de komende jaren in samenhang met alle mogelijke maatregelen nauwkeurig in de gaten gehouden, waarbij fysieke versperringen en/of omleidingen op elkaar worden afgestemd.

-    Het autoluwe historische centrum  wordt positief gewaardeerd. Uitbreiding van het autoluwplus gebied, zal nog weer een positief effect hebben. Dit is voor het economisch functioneren van de Binnenstad van belang.

 

Alhoewel er nog geen nieuwe definitieve planning voor de Koepoortgarage beschikbaar is, is nu algemeen bekend dat de oplevering fors vertraagd is. De gemeente heeft hierover de nodige bezorgde signalen en vragen gekregen van ondernemers en bewoners. Met name door ondernemers wordt aangegeven dat vertraging van realisatie fase 4 problemen geeft met de levensvatbaarheid van bedrijven, niet alleen op de Nieuwe Langendijk maar tot en met de Klis en de Markt aan toe. Zij geven aan "het hoofd niet meer boven water  te gaan houden", wanneer een aantrekkelijke herinrichting van de openbare ruimte nog lang op zich laat wachten. Een aantal van de hier gedane voorstellen gaan dan ook deel uitmaken van een pakket aan maatregelen die impulsen aan met name de Noordelijke binnenstad moeten geven. Binnenkort wordt een voorstel gepresenteerd voor een binnenstadsconferentie die hieraan zal bijdragen.

 

Gedeeltelijke loskoppeling

 

De vertraging van de bouw van de Koepoortgarage, in combinatie met de genoemde (maatschappelijke) overwegingen en de handhaving van het aantal parkeerplaatsen in de binnenstad leiden tot de aanbeveling om de realisatie van fase 4 en oplevering Koepoortgarage gedeeltelijk los te koppelen.

 

 

Op het Vrouwenregt zouden wel parkeerplaatsen vervallen (8 bezoekers pp's). Dit geldt ook voor de Nieuwe Langendijk (24 mixplaatsen) die wordt heringericht als aantrekkelijke aanlooproute. De aanwezigheid hiervan is belangrijk om bezoekers ook inderdaad uit te nodigen in de garage te parkeren en te voet het autoluwe centrum te bezoeken. Wat betreft de toekomst van de Nieuwe Langendijk nemen we de door de ondernemers geuite zorgen over hun toekomst serieus. Er zal dan ook overleg gestart worden over de toekomst van deze straat in bredere zin dan alleen maar over de herinrichting.

 

Voor de straten die onderdeel uitmaken van de 2e fase (Vrouwenregt, Nieuwe Langendijk en Oude Delft) wordt een communicatieplan opgesteld. Ook zal er overleg gevoerd worden over mogelijke activiteiten en de toekomst van de Nieuwe Langendijk voordat autoluwplus fase 4 hier uitgevoerd gaat worden. Dit heeft als doel om te bezien wat momenteel wenselijk is voor de ontwikkeling van deze straat. De overlegpartners zijn de individuele bewoners en ondernemers en de betrokken ondernemersorganisaties: de SCMD, de OBD en De Klis samen met de Nieuwe Langendijk. Dezen zullen gezamenlijk met de gemeente in overleg treden. Ook zal gesproken worden met de Klankbordgroep Binnenstad.

 

Wat betreft het vervallen van de parkeerplaatsen binnen fase 4 het volgende. Door de vertraagde oplevering van de Koepoortgarage, verschuift ook de planning voor de herontwikkeling van de Gasthuisplaats (deze plaatsen zijn reeds gecompenseerd in de Zuidpoortgarage). De aanwezige164 mixparkeerplaatsen blijven zeker tot de realisatie van de Koepoortgarage beschikbaar.

 

Financiën

De benodigde financiële middelen zijn beschikbaar gesteld in de programmabegroting 2007-2010.

 

Voorstel

 

Wij stellen u voor, onder gunstig advies van de commissie Wijk, Verkeer en Beheer tot het volgende te besluiten.

-    gedeeltelijke loskoppeling van de realisatie van autoluwplus fase 4 en oplevering Koepoortgarage;

-    realisatie van autoluwe herinrichting van Kruistraat, Beestenmarkt, Oude Langendijk, Broerhuisstraat en Burgwal in het najaar van 2007;

-    starten van gezamelijk overleg met de maatschappelijke partners over de toekomst van de Nieuwe Langendijk en het Vrouwenregt; 

-    invoeren van autoluwplus fase 4 op het Vrouwenregt, de Nieuwe Langendijk en de Oude Delft zodra de Koepoortgarage opgeleverd is conform raadsbesluit van 25 januari 2006.

 

 

Hoogachtend,

 

Het college van burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

 

 

mr. drs. G.A.A. Verkerk                                   ,burgemeester.

 

 

 

 

mr. drs. H.G.L.M. Camps                                ,secretaris.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Stuk

20243508

 

 

 

 

De raad van de gemeente Delft,

 

gelezen het voorstel van het college van 13 maart 2007

 

b e s l u i t :

 

-    tot het gedeeltelijk loskoppelen van de realisatie van autoluwplus fase 4 en oplevering Koepoortgarage;

-    tot de realisatie van autoluwe herinrichting van Kruistraat, Beestenmarkt, Oude Langendijk, Broerhuisstraat en Burgwal in het najaar van 2007;

-    tot  het starten van gezamelijk overleg met de maatschappelijke partners over de toekomst van de Nieuwe Langendijk en het Vrouwenregt;

-    tot het invoeren van autoluwplus fase 4 op het Vrouwenregt, de Nieuwe Langendijk en de Oude Delft zodra de Koepoortgarage opgeleverd is conform raadsbesluit van 25 januari 2006.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 19 april 2007.

 

 

 

                                                                     ,burgemeester

 

 

 

 

                                                                     ,griffier.