Stuk Delft,
8 maart 2007
20243508
Onderwerp: realisatie
Binnenstad autoluwplus fase 4
Aan de gemeenteraad.
Geachte dames en heren,
Realisatie van autoluwplus fase 4 is gekoppeld aan
de oplevering van de Koepoortgarage (raadsbesluit 25 januari 2006). De
oplevering was voorzien in het voorjaar 2007. De oplevering wordt op zijn
vroegst het najaar 2008. De koppeling is toentertijd gelegd omdat in het kader
van het autoluwplus beleid met de overkoepelende ondernemersorganisaties is
afgesproken, dat er bij het opheffen van de bezoekersparkeerplaatsen in de
openbare ruimte compenserende parkeerplaatsen beschikbaar zouden zijn in
gebouwde parkeervoorzieningen aan de randen. Voor fase 4 is dit de
Koepoortgarage. Richting bezoekers van de Binnenstad is het belangrijk, dat er
inderdaad parkeergelegenheid beschikbaar is.
Voor de kwaliteit van de Binnenstad en het
draagvlak daarvoor heeft het uitstel van de uitvoering van autoluwplus fase 4
negatieve consequenties, zeker nu dat uitstel meer dan anderhalf jaar zal zijn.
Om deze reden is de vraag aan de orde of de hiervoor genoemde koppeling van
fase 4 aan de oplevering van de Koepoortgarage gehandhaafd moet blijven.
Hierbij speelt mee dat het autoluwplusgebied positief wordt beoordeeld door
bewoners en bezoekers vanuit Delft. Dit bleek uit een interne en externe
evaluatie van de autoluwe binnenstad fase 1 – 3, zoals eind 2005 uitgebreid
heeft plaats gevonden. Het is dan ook
aan te bevelen dat het invoeren van autoluwplus fase 4 gedeeltelijk wordt
losgekoppeld van de oplevering van de Koepoortgarage, en dat dit hiermee
gefaseerd ingevoerd kan gaan worden.
Het gedeeltelijk loskoppelen van realisatie fase 4
en oplevering Koepoortgarage heeft enkele belangrijke voordelen:
- Continuering
in het verbeterproces van de Binnenstad.
Bij handhaven koppeling is uitvoering de facto niet
voor het najaar van 2009 (i.v.m. toeristenseizoen worden vanaf Pasen tot
september geen grootschalig werkzaamheden uitgevoerd)
- Een
spreiding van de problemen rondom de bereikbaarheid van en overlast voor de
Binnenstad.
Vanaf (eind) 2008 zijn er gelijktijdig diverse
ontwikkelingen, die een zware wissel trekken op de bereikbaarheid van de
Binnenstad (spoorzone, Sebastiaansbrug.
Koepoortplaats, Zuidwal). In dit verband wordt de bereikbaarheid van de
binnenstad de komende jaren in samenhang met alle mogelijke maatregelen
nauwkeurig in de gaten gehouden, waarbij fysieke versperringen en/of
omleidingen op elkaar worden afgestemd.
- Het
autoluwe historische centrum wordt
positief gewaardeerd. Uitbreiding van het autoluwplus gebied, zal nog weer een
positief effect hebben. Dit is voor het economisch functioneren van de
Binnenstad van belang.
Alhoewel er nog geen nieuwe definitieve planning
voor de Koepoortgarage beschikbaar is, is nu algemeen bekend dat de oplevering
fors vertraagd is. De gemeente heeft hierover de nodige bezorgde signalen en
vragen gekregen van ondernemers en bewoners. Met name door ondernemers wordt
aangegeven dat vertraging van realisatie fase 4 problemen geeft met de levensvatbaarheid
van bedrijven, niet alleen op de Nieuwe Langendijk maar tot en met de Klis en
de Markt aan toe. Zij geven aan "het hoofd niet meer boven water te gaan houden", wanneer een
aantrekkelijke herinrichting van de openbare ruimte nog lang op zich laat wachten.
Een aantal van de hier gedane voorstellen gaan dan ook deel uitmaken van een
pakket aan maatregelen die impulsen aan met name de Noordelijke binnenstad
moeten geven. Binnenkort wordt een voorstel gepresenteerd voor een
binnenstadsconferentie die hieraan zal bijdragen.
De vertraging van de bouw van de Koepoortgarage, in
combinatie met de genoemde (maatschappelijke) overwegingen en de handhaving van
het aantal parkeerplaatsen in de binnenstad leiden tot de aanbeveling om de
realisatie van fase 4 en oplevering Koepoortgarage gedeeltelijk los te
koppelen.
Op het Vrouwenregt zouden wel parkeerplaatsen
vervallen (8 bezoekers pp's). Dit geldt ook voor de Nieuwe Langendijk (24
mixplaatsen) die wordt heringericht als aantrekkelijke aanlooproute. De
aanwezigheid hiervan is belangrijk om bezoekers ook inderdaad uit te nodigen in
de garage te parkeren en te voet het autoluwe centrum te bezoeken. Wat betreft
de toekomst van de Nieuwe Langendijk nemen we de door de ondernemers geuite
zorgen over hun toekomst serieus. Er zal dan ook overleg gestart worden over de
toekomst van deze straat in bredere zin dan alleen maar over de herinrichting.
Voor de straten die onderdeel uitmaken van de 2e
fase (Vrouwenregt, Nieuwe Langendijk en Oude Delft) wordt een communicatieplan
opgesteld. Ook zal er overleg gevoerd worden over mogelijke activiteiten en de
toekomst van de Nieuwe Langendijk voordat autoluwplus fase 4 hier uitgevoerd
gaat worden. Dit heeft als doel om te bezien wat momenteel wenselijk is voor de
ontwikkeling van deze straat. De overlegpartners zijn de individuele bewoners
en ondernemers en de betrokken ondernemersorganisaties: de SCMD, de OBD en De Klis
samen met de Nieuwe Langendijk. Dezen zullen gezamenlijk met de gemeente in
overleg treden. Ook zal gesproken worden met de Klankbordgroep Binnenstad.
Wat betreft het vervallen van de parkeerplaatsen
binnen fase 4 het volgende. Door de vertraagde oplevering van de
Koepoortgarage, verschuift ook de planning voor de herontwikkeling van de
Gasthuisplaats (deze plaatsen zijn reeds gecompenseerd in de Zuidpoortgarage).
De aanwezige164 mixparkeerplaatsen blijven zeker tot de realisatie van de
Koepoortgarage beschikbaar.
Wij stellen u voor, onder gunstig advies van de
commissie Wijk, Verkeer en Beheer tot het volgende te besluiten.
- gedeeltelijke
loskoppeling van de realisatie van autoluwplus fase 4 en oplevering
Koepoortgarage;
- realisatie
van autoluwe herinrichting van Kruistraat, Beestenmarkt, Oude Langendijk,
Broerhuisstraat en Burgwal in het najaar van 2007;
- starten
van gezamelijk overleg met de maatschappelijke partners over de toekomst van de
Nieuwe Langendijk en het Vrouwenregt;
- invoeren
van autoluwplus fase 4 op het Vrouwenregt, de Nieuwe Langendijk en de Oude
Delft zodra de Koepoortgarage opgeleverd is conform raadsbesluit van 25 januari
2006.
Hoogachtend,
Het college van
burgemeester en wethouders van Delft,
mr. drs. G.A.A.
Verkerk ,burgemeester.
mr. drs. H.G.L.M. Camps ,secretaris.
Stuk
20243508
De raad van de
gemeente Delft,
gelezen het
voorstel van het college van 13 maart 2007
b e s l u i t :
- tot
het gedeeltelijk loskoppelen van de realisatie van autoluwplus fase 4 en
oplevering Koepoortgarage;
- tot
de realisatie van autoluwe herinrichting van Kruistraat, Beestenmarkt, Oude
Langendijk, Broerhuisstraat en Burgwal in het najaar van 2007;
- tot het starten van gezamelijk overleg met de
maatschappelijke partners over de toekomst van de Nieuwe Langendijk en het
Vrouwenregt;
- tot
het invoeren van autoluwplus fase 4 op het Vrouwenregt, de Nieuwe Langendijk en
de Oude Delft zodra de Koepoortgarage opgeleverd is conform raadsbesluit van 25
januari 2006.
Aldus vastgesteld
in de openbare raadsvergadering van 19 april 2007.
,burgemeester
,griffier.