Inleiding

  In verband met de aanleg van de Spoortunnel door Delft, zal het huidige Bacinol, op de hoek van de Wateringsevest en de Kampveldweg, op termijn verdwijnen. Eén van de locaties die in aanmerking komt voor de herhuisvesting van de huidige gebruikersgroep, is het pand aan de Hooikade 13 (Bacinol II). Het college is thans in onderhandeling over de verkoop van het betreffende pand. Omdat de parkeerdruk in de omgeving hoog is (zie hiervoor bijlage I), wenst het college de mogelijkheid te bekijken om gebruik te maken van de bevoegdheid genoemd in artikel 4 lid 7 van de Parkeerverordening om het aantal parkeerproducten te beperken. Om de eventuele vestiging van de huidige gebruikersgroep mogelijk te maken dient het pand verbouwd te worden en dient het pand een functiewijziging te ondergaan. Voor het realiseren van deze bouwvergunning/functiewijziging is een vrijstelling van het bestemmingsplan noodzakelijk. Deze procedures dienen doorlopen te worden voordat aan toepassing van de beleidsregels wordt toegekomen.

 

Toetsingskader

Het toetsingskader voor het beperken van de parkeerproducten is opgenomen in de Beleidsregels beperking uitgifte parkeerproducten. In artikel 3 is het toetsingskader genoemd.

Bij het besluiten tot het beperken van het aantal parkeerproducten spelen de volgende factoren een rol:

  1. het type functie dat zich op de locatie vestigt;
  2. de beschikbare alternatieven voor  parkeren;
  3. de monumentenstatus;
  4. de beschikbaarheid van één of meer parkeergarage(s) in het betreffende gebied. 

 

In het onderstaande wordt nader ingegaan op deze factoren.

 

A. Type functie

Elk type functie brengt een specifiek parkeergedrag met zich mee. De totale oppervlakte van het pand aan de Hooikade 13 zal, wanneer de verkoop van het pand doorgang vindt, mogelijk verschillende functies herbergen. Voor het toetsen aan de beleidsregels uitgifte parkeerproducten zal zoveel mogelijk worden aangesloten bij de huidige functies van Bacinol. Het grootste deel van het gebouw zal daarom waarschijnlijk bestemd worden tot bedrijfsverzamelgebouw (3640 m2). Daarnaast worden er waarschijnlijk een nautische functie (PM) en een expositieruimte (200 m2) aan het gebouw toegevoegd.

 

Conclusie

Indien het pand aan de Hooikade 13 als bedrijfsverzamelgebouw bestemd gaat worden voor de vestiging van de huidige gebruikersgroep van Bacinol, zal het aantal parkeerproducten explosief toe kunnen nemen: elk bedrijf heeft immers recht op (maximaal) 3 parkeerproducten.

 

B. Beschikbare alternatieven voor parkeren

Hierbij worden de effecten van het beperken van de parkeerproducten op het parkeergedrag in kaart gebracht en beoordeeld op wenselijkheid.

 

1. Openbaar vervoer

Bacinol II is gevestigd binnen 500 meter van een halte van Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV-halte). Op 400 à 500 meter van Bacinol bevindt zich NS Station Delft. Op het station stopt ook tramlijn 1 (Scheveningen-Delft vv), en in de toekomst tramlijn 19 (Leidschendam-Delft vv). Tevens is het stationsplein bestemming, dan wel halteplaats voor een 14-tal buslijnen.

 

Tussenconclusie: Bacinol II is uitstekend bereikbaar met, en ontsloten door openbaar vervoer.

 

2. Fiets

Bacinol II is gesitueerd in het hart van Delft, net buiten de binnenstad. Het pand ligt aan een fietsroute die deel uit maakt van het stadsnetwerk (Zuideinde/Hooikade/Van Leeuwenhoeksingel). De Westlandseweg/Zuidwal en de Phoenixstraat maken als fietsroute deel uit van het regionale fietsnetwerk. Bacinol II ligt op 50 meter van dit regionale netwerk.

 

Tussenconclusie: Bacinol II is uitstekend bereikbaar met, en ontsloten voor fietsverkeer.

 

3. Gratis parkeren in de omgeving

In de directe omgeving van Bacinol II gelden bloktijden op werkdagen van 9 tot 11 uur en van 16 tot 20 uur en op zaterdagen van 12 tot 18 uur. Op werkdagen tussen 11 en 16 uur en na 20 uur, op zaterdagen na 18 uur en op zondagen kan gratis geparkeerd worden in het gebied. Op deze tijden is de bezettingsgraad laag, met uitzondering van zaterdagavonden en de zondagen. Van parkerende bezoekers wordt niet verwacht dat deze op werkdagen de bezettingsgraad overdag zodanig doen stijgen dat dit als een probleem wordt ervaren door buurtbewoners. Starters/kunstenaars die per auto reizen, zullen niet of nauwelijks gebruikmaken van de mogelijkheid tot gratis parkeren. Reden is  dat de tijden waarop gratis geparkeerd kan worden, niet aansluiten op hun werktijden.

 

Tussenconclusie: Er is ruimte om te parkeren op de momenten dat gratis geparkeerd kan worden in de buurt.

 

4. Betaald parkeren in de omgeving

Van de werknemers/kunstenaars wordt aangenomen dat zij voor het overgrote deel niet bereid zullen zijn om op dagelijkse basis de parkeergelden te voldoen (€ 8 tot € 12 per dag).

Voor bezoekers bevinden zich aan het Plein Delftzicht en bij de Groene Haven uitgebreide mogelijkheden voor betaald parkeren. Deze faciliteiten zijn voldoende om bezoekers op te vangen die met de auto naar Bacinol II komen. Verwacht wordt dat het aantal gelijktijdige bezoekers laag zal zijn. Uitzondering hierop zullen openingen van tentoonstellingen en evenementen zijn (open atelierdagen etc.). Deze evenementen zullen een lokale uitstraling hebben. Een groot percentage bezoekers zal niet met de auto komen, maar per fiets. De bezoekersaantallen rondom dergelijke evenementen zijn echter zo hoog, dat niet uitgesloten mag worden dat parkeren van fietsen en auto’s wel degelijk een probleem oplevert.

 

Tussenconclusie: Uitgebreid gebruik van de betaald parkeermogelijkheden door werknemers en/of bezoekers wordt niet verwacht.

 

5. Parkeren aan de grens van het vergunninggebied

De dichtstbijzijnde mogelijkheid om te parkeren buiten het gereguleerde gebied bevindt zich op ca. 500 meter van Bacinol II. Een afstand van 500 meter wordt door veel werknemers als relatief ver beschouwd om hun auto te parkeren.

Voor de beoordeling van dit alternatief gaan we echter uit van het meest negatieve scenario:  we gaan ervan uit dat de huidige gebruikersgroep wel bereid is om deze afstand te lopen.

De dichtstbijzijnde locaties om te parkeren in niet-gereguleerd gebied zijn enerzijds Leeuwenstein, anderzijds de Fabrieksstraat/Nijverheidsstraat. In Leeuwenstein is de bezettingsgraad laag op werkdagen, en de absolute aantalen parkeerplaatsen zijn hoog. Een eventuele toename van de bezettingsgraad veroorzaakt hier op werkdagen geen probleem. Om deze reden zal in Leeuwenstein meer geparkeerd worden dan in de Fabrieksstraat/Nijverheidsstraat: de kans op lege parkeerplaatsen is het grootst in Leeuwenstein. Op zaterdagen is de parkeerdruk echter wel hoog in Leeuwenstein: bewoners zijn thuis en de woonboulevard trekt veel parkerende bezoekers.

 

Tussenconclusie: een stijging van de bezettingsgraad aan de grens van het vergunninggebied (Leeuwenstein eo.) leidt op werkdagen niet tot problemen. Op zaterdagen kan een stijging van de bezettingsgraad wel tot problemen leiden.

 

6. Illegaal/foutparkeren

De openbare ruimte rondom Bacinol II is zodanig vormgegeven dat foutparkeren nauwelijks mogelijk is. Een groot deel van de trottoirs is voorzien van parkeervakken. De kade langs de Schie is voorzien van stalen cilinders waardoor het fysiek onmogelijk is om te parkeren langs het water. Daarnaast wordt dit gebied regelmatig gecontroleerd door de Controleurs Openbare Ruimte, illegaal parkeren en foutparkeren wordt door hen beboet.

 

Tussenconclusie: het risico dat illegaal of foutgeparkeerd wordt, is klein.

 

Conclusie

Uit het bovenstaande staande blijkt dat zowel gebruikers als bezoekers voldoende alternatieven tot hun beschikking hebben, als zij zich van en naar Bacinol II verplaatsen met een ander transportmiddel dan de auto. Het pand is goed bereikbaar met het openbaarvervoer en de fiets. Voor de weinige bezoekers die desondanks met de auto komen, is voldoende gelegenheid om betaald te kunnen parkeren tijdens de blokuren. Buiten de blokuren, als parkeren gratis is, is de bezettingsgraad laag en zorgt een toename van de parkeerdruk niet voor hinder. Alleen op zaterdagen en tijdens evenementen bestaat het risico dat zonder maatregelen problemen kunnen ontstaan.

 

C. Monumentstatus

Het pand aan de Hooikade 13 is een rijksmonument. Sloop is daarom niet mogelijk en , ingrijpende verbouwingen zijn aan allerlei beperkingen onderhevig. Het is daarom niet mogelijk om parkeerplaatsen aan te leggen in, onder of in plaats van het pand aan de Hooikade 13.

 

Conclusie

Het is niet mogelijk om parkeerplaatsen aan te leggen in, onder of in plaats van het pand aan de Hooikade 13.

 

D. Beschikbaarheid van parkeergarages in de omgeving

Hierbij wordt bekeken of er een of meerdere parkeergarages in de omgeving van het betreffende pand aanwezig is/zijn om te worden gebruikt voor alternatieve parkeermogelijkheid.

 

Er zijn geen gegevens bekend over particuliere parkeergarages in de omgeving van het pand Hooikade 13. De dichtstbijzijnde en openbaar toegankelijke parkeergarage is de Zuidpoortgarage aan de Asvest (loopafstaand ca. 500 meter). De Zuidpoortgarage zal op de drukste winkelmomenten van de week niet beschikbaar zijn. Het gaat daarbij om de vrijdagavonden, zaterdagmiddagen en koopzondagen. Op overige tijdstippen van de week is voldoende parkeergelegenheid beschikbaar.

Afgezien van de Zuidpoortgarage zullen na verloop van tijd ook in de naastgelegen Spoorzone diverse openbaar toegankelijke parkeergarages beschikbaar komen.

 

Conclusie

Er zijn voldoende parkeergarages beschikbaar in de omgeving om het beperkte aantal bezoekers dat met de auto komt onder te brengen.

Eindconclusie

Op grond van het bovenstaande kan worden geconcludeerd dat het beperken van het aantal parkeerproducten door het college tot 3 stuks, gezien het type functie dat zich in de Hooikade 13 zal kunnen vestigen, het feit dat het pand een Rijksmonument is, het verwachtte aantal werknemers en bezoekers dat met de auto zal komen, de beschikbare alternatieven voor parkeren in de omgeving, gerechtvaardigd is in relatie tot de te verwachten parkeerdruk in de omgeving.

 

 

Voorstel

Instemmen met de beperking voor het aantal parkeerproducten tot 3 ten behoeve van het pand Hooikade 13.