In verband met de aanleg van de Spoortunnel door Delft, zal het
huidige Bacinol, op de hoek van de Wateringsevest en de Kampveldweg, op termijn
verdwijnen. Eén van de locaties die in aanmerking komt voor de herhuisvesting
van de huidige gebruikersgroep, is het pand aan de Hooikade 13 (Bacinol II).
Het college is thans in onderhandeling over de verkoop van het betreffende
pand. Omdat de parkeerdruk in de omgeving hoog is (zie hiervoor bijlage I),
wenst het college de mogelijkheid te bekijken om gebruik te maken van de
bevoegdheid genoemd in artikel 4 lid 7 van de Parkeerverordening om het aantal
parkeerproducten te beperken. Om de eventuele vestiging van de huidige
gebruikersgroep mogelijk te maken dient het pand verbouwd te worden en dient
het pand een functiewijziging te ondergaan. Voor het realiseren van deze
bouwvergunning/functiewijziging is een vrijstelling van het bestemmingsplan
noodzakelijk. Deze procedures dienen doorlopen te worden voordat aan toepassing
van de beleidsregels wordt toegekomen.
Het toetsingskader voor het beperken van de
parkeerproducten is opgenomen in de Beleidsregels beperking uitgifte
parkeerproducten. In artikel 3 is het toetsingskader genoemd.
Bij het besluiten tot het beperken van het aantal
parkeerproducten spelen de volgende factoren een rol:
In het onderstaande wordt nader ingegaan op deze
factoren.
A. Type functie
Elk type functie brengt een specifiek parkeergedrag
met zich mee. De totale oppervlakte van het pand aan de Hooikade 13 zal,
wanneer de verkoop van het pand doorgang vindt, mogelijk verschillende functies
herbergen. Voor het toetsen aan de beleidsregels uitgifte parkeerproducten zal
zoveel mogelijk worden aangesloten bij de huidige functies van Bacinol. Het
grootste deel van het gebouw zal daarom waarschijnlijk bestemd worden tot
bedrijfsverzamelgebouw (3640 m2). Daarnaast worden er waarschijnlijk een
nautische functie (PM) en een expositieruimte (200 m2) aan het gebouw
toegevoegd.
Indien het pand aan de
Hooikade 13 als bedrijfsverzamelgebouw bestemd gaat worden voor de vestiging
van de huidige gebruikersgroep van Bacinol, zal het aantal parkeerproducten
explosief toe kunnen nemen: elk bedrijf heeft immers recht op (maximaal) 3
parkeerproducten.
B. Beschikbare alternatieven voor parkeren
Hierbij worden de
effecten van het beperken van de parkeerproducten op het parkeergedrag in kaart
gebracht en beoordeeld op wenselijkheid.
Bacinol II is gevestigd binnen 500 meter van een
halte van Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV-halte). Op 400 à 500 meter van
Bacinol bevindt zich NS Station Delft. Op het station stopt ook tramlijn 1
(Scheveningen-Delft vv), en in de toekomst tramlijn 19 (Leidschendam-Delft vv).
Tevens is het stationsplein bestemming, dan wel halteplaats voor een 14-tal
buslijnen.
Tussenconclusie: Bacinol II is
uitstekend bereikbaar met, en ontsloten door openbaar vervoer.
2. Fiets
Bacinol II is gesitueerd in het hart van Delft, net
buiten de binnenstad. Het pand ligt aan een fietsroute die deel uit maakt van
het stadsnetwerk (Zuideinde/Hooikade/Van Leeuwenhoeksingel). De
Westlandseweg/Zuidwal en de Phoenixstraat maken als fietsroute deel uit van het
regionale fietsnetwerk. Bacinol II ligt op 50 meter van dit regionale netwerk.
Tussenconclusie: Bacinol II is
uitstekend bereikbaar met, en ontsloten voor fietsverkeer.
In de directe omgeving van Bacinol II gelden
bloktijden op werkdagen van 9 tot 11 uur en van 16 tot 20 uur en op zaterdagen
van 12 tot 18 uur. Op werkdagen tussen 11 en 16 uur en na 20 uur, op zaterdagen
na 18 uur en op zondagen kan gratis geparkeerd worden in het gebied. Op deze
tijden is de bezettingsgraad laag, met uitzondering van zaterdagavonden en de
zondagen. Van parkerende bezoekers wordt niet verwacht dat deze op werkdagen de
bezettingsgraad overdag zodanig doen stijgen dat dit als een probleem wordt
ervaren door buurtbewoners. Starters/kunstenaars die per auto reizen, zullen
niet of nauwelijks gebruikmaken van de mogelijkheid tot gratis parkeren. Reden
is dat de tijden waarop gratis geparkeerd
kan worden, niet aansluiten op hun werktijden.
Tussenconclusie: Er is ruimte om
te parkeren op de momenten dat gratis geparkeerd kan worden in de buurt.
4. Betaald parkeren in
de omgeving
Van de werknemers/kunstenaars wordt aangenomen dat
zij voor het overgrote deel niet bereid zullen zijn om op dagelijkse basis de
parkeergelden te voldoen (€ 8 tot € 12 per dag).
Voor bezoekers bevinden zich aan het Plein
Delftzicht en bij de Groene Haven uitgebreide mogelijkheden voor betaald
parkeren. Deze faciliteiten zijn voldoende om bezoekers op te vangen die met de
auto naar Bacinol II komen. Verwacht wordt dat het aantal gelijktijdige
bezoekers laag zal zijn. Uitzondering hierop zullen openingen van
tentoonstellingen en evenementen zijn (open atelierdagen etc.). Deze
evenementen zullen een lokale uitstraling hebben. Een groot percentage
bezoekers zal niet met de auto komen, maar per fiets. De bezoekersaantallen
rondom dergelijke evenementen zijn echter zo hoog, dat niet uitgesloten mag
worden dat parkeren van fietsen en auto’s wel degelijk een probleem oplevert.
Tussenconclusie: Uitgebreid
gebruik van de betaald parkeermogelijkheden door werknemers en/of bezoekers
wordt niet verwacht.
5. Parkeren aan de grens
van het vergunninggebied
De dichtstbijzijnde mogelijkheid om te parkeren
buiten het gereguleerde gebied bevindt zich op ca. 500 meter van Bacinol II.
Een afstand van 500 meter wordt door veel werknemers als relatief ver beschouwd
om hun auto te parkeren.
Voor de beoordeling van dit alternatief gaan we
echter uit van het meest negatieve scenario:
we gaan ervan uit dat de huidige gebruikersgroep wel bereid is om deze
afstand te lopen.
De dichtstbijzijnde locaties om te parkeren in
niet-gereguleerd gebied zijn enerzijds Leeuwenstein, anderzijds de Fabrieksstraat/Nijverheidsstraat.
In Leeuwenstein is de bezettingsgraad laag op werkdagen, en de absolute
aantalen parkeerplaatsen zijn hoog. Een eventuele toename van de
bezettingsgraad veroorzaakt hier op werkdagen geen probleem. Om deze reden zal
in Leeuwenstein meer geparkeerd worden dan in de
Fabrieksstraat/Nijverheidsstraat: de kans op lege parkeerplaatsen is het
grootst in Leeuwenstein. Op zaterdagen is de parkeerdruk echter wel hoog in
Leeuwenstein: bewoners zijn thuis en de woonboulevard trekt veel parkerende
bezoekers.
Tussenconclusie: een stijging van
de bezettingsgraad aan de grens van het vergunninggebied (Leeuwenstein eo.)
leidt op werkdagen niet tot problemen. Op zaterdagen kan een stijging van de
bezettingsgraad wel tot problemen leiden.
6. Illegaal/foutparkeren
De openbare ruimte rondom Bacinol II is zodanig
vormgegeven dat foutparkeren nauwelijks mogelijk is. Een groot deel van de
trottoirs is voorzien van parkeervakken. De kade langs de Schie is voorzien van
stalen cilinders waardoor het fysiek onmogelijk is om te parkeren langs het
water. Daarnaast wordt dit gebied regelmatig gecontroleerd door de Controleurs
Openbare Ruimte, illegaal parkeren en foutparkeren wordt door hen beboet.
Tussenconclusie: het risico dat
illegaal of foutgeparkeerd wordt, is klein.
Uit het bovenstaande staande blijkt dat zowel
gebruikers als bezoekers voldoende alternatieven tot hun beschikking hebben,
als zij zich van en naar Bacinol II verplaatsen met een ander transportmiddel
dan de auto. Het pand is goed bereikbaar met het openbaarvervoer en de fiets.
Voor de weinige bezoekers die desondanks met de auto komen, is voldoende
gelegenheid om betaald te kunnen parkeren tijdens de blokuren. Buiten de
blokuren, als parkeren gratis is, is de bezettingsgraad laag en zorgt een
toename van de parkeerdruk niet voor hinder. Alleen op zaterdagen en tijdens
evenementen bestaat het risico dat zonder maatregelen problemen kunnen
ontstaan.
C. Monumentstatus
Het pand aan de Hooikade 13 is een rijksmonument.
Sloop is daarom niet mogelijk en , ingrijpende verbouwingen zijn aan allerlei
beperkingen onderhevig. Het is daarom niet mogelijk om parkeerplaatsen aan te
leggen in, onder of in plaats van het pand aan de Hooikade 13.
Het is niet mogelijk om parkeerplaatsen aan te
leggen in, onder of in plaats van het pand aan de Hooikade 13.
Hierbij wordt bekeken of er een of meerdere
parkeergarages in de omgeving van het betreffende pand aanwezig is/zijn om te
worden gebruikt voor alternatieve parkeermogelijkheid.
Er zijn geen gegevens bekend over particuliere
parkeergarages in de omgeving van het pand Hooikade 13. De dichtstbijzijnde en
openbaar toegankelijke parkeergarage is de Zuidpoortgarage aan de Asvest
(loopafstaand ca. 500 meter). De Zuidpoortgarage zal op de drukste
winkelmomenten van de week niet beschikbaar zijn. Het gaat daarbij om de
vrijdagavonden, zaterdagmiddagen en koopzondagen. Op overige tijdstippen van de
week is voldoende parkeergelegenheid beschikbaar.
Afgezien van de Zuidpoortgarage zullen na verloop
van tijd ook in de naastgelegen Spoorzone diverse openbaar toegankelijke
parkeergarages beschikbaar komen.
Conclusie
Er zijn voldoende parkeergarages beschikbaar in de
omgeving om het beperkte aantal bezoekers dat met de auto komt onder te
brengen.
Op
grond van het bovenstaande kan worden geconcludeerd dat het beperken van het
aantal parkeerproducten door het college tot 3 stuks, gezien het type functie
dat zich in de Hooikade 13 zal kunnen vestigen, het feit dat het pand een
Rijksmonument is, het verwachtte aantal werknemers en bezoekers dat met de auto
zal komen, de beschikbare alternatieven voor parkeren in de omgeving,
gerechtvaardigd is in relatie tot de te verwachten parkeerdruk in de omgeving.
Voorstel
Instemmen met de beperking voor het aantal
parkeerproducten tot 3 ten behoeve van het pand Hooikade 13.