Haaglanden
Delft-Rijswijk
Inclusief productenraming
1.3 Functies
programmabegroting
1.4 Informatie
programmabegroting
2.1.6 Wat gaan we daarvoor doen?
3.3 Onderhoud
kapitaalgoederen
4.1 Programmabegroting 2009
– 2013
4.2 Productenraming 2009 –
2013 (bedragen x € 1)
Bijlage 1 Schema planning- & controlcyclus
Bijlage 2 Meerjaren investeringsplanning
Op 1 januari 2005 is de Gemeenschappelijke Regeling Brandweer
Delft-Rijswijk (GR) opgericht. De Gemeenschappelijke regeling is een
voortzetting van de voormalige gemeentelijke brandweerkorpsen van Delft en
Rijswijk. Conform de beleids- of planning- en controle cyclus[1] van Brandweer
Delft-Rijswijk is het tijd om de programmabegroting 2009 op te stellen, met een
meerjarenraming tot en
met 2013. Het beleid van Brandweer Delft-Rijswijk is erop gericht om de
programmabegroting, de meerjarenraming, de productenramingen en de verplichte
BBV onderwerpen of paragrafen te integreren in één begrotingsdocument.
De voorgaande programmabegroting 2008 – 2012 en de
programmaverantwoording 2006 zijn in 2007
door het Algemeen Bestuur van de
GR en Gedeputeerde Staten van
Zuid-Holland goedgekeurd. De programmabegroting 2009 – 2013 wordt goedgekeurd
door het Algemeen Bestuur en vervolgens aangeboden
aan GS.
Brandweer Delft-Rijswijk heeft in haar streven om met elke cyclus het
kwaliteitsniveau van de beleidsproducten te verhogen, de adviezen en kritische
commentaren van onder andere het Algemeen Bestuur en Gedeputeerde Staten
vertaald in een aantal belangrijke verbeteringen ten opzichte van de voorgaande
programmabegroting. Ten eerste zijn de uitgangspunten voor de begroting 2009
via een kaderbrief vooraf aan het Algemeen Bestuur voorgelegd en door deze
goedgekeurd. Ten tweede zijn de prestatie-indicatoren verder uitgewerkt ten
derde zijn de volgens
het BBV verplichte paragrafen uitgebreid met informatie, zoals in de financiële
verordening van Brandweer Delft-Rijswijk is voorgeschreven. Ten vierde zijn de
adviezen en reacties van de adviseurs van het Bestuur – dit zijn de controllers
van beide deelnemende gemeenten – reeds verwerkt in de onderhavige
ontwerpbegroting om zodoende de behandeling van het onderhavige
begrotingsdocument in het bestuur te versoepelen. In het vervolg van dit inleidende
hoofdstuk zijn kort de functies weergegeven van de onderhavige
programmabegroting en is ingegaan op de vraag welke informatie hierin te vinden
is.
De begroting 2009 is waarschijnlijk de laatste begroting van de
Gemeenschappelijke Regeling Brandweer Delft-Rijswijk. Eind november heeft het
Algemeen Bestuur van de Hulpverleningsregio Haaglanden het ‘voorgenomen
besluit’ tot regionalisering van de brandweer naar de colleges en gemeenteraden
doorgestuurd. De besluitvorming over het voorgenomen besluit in de
gemeenteraden is in februari 2008 afgerond. Alle gemeenteraden hebben ingestemd
met het voorgenomen besluit.
Het definitief besluit zal begin juli 2008 in het AB moeten worden
vastgesteld, waarna behandeling in de colleges en gemeenteraden rond het
zomerreces kan plaatsvinden. Het definitief besluit zal naast de elementen uit
het voorgenomen besluit, bestaan uit een personele, een financiële, en een
organisatorische paragraaf. Tevens zal het basispakket worden benoemd en zal
een voorstel tot aanpassing van de huidige gemeenschappelijke regeling
“Hulpverleningsregio Haaglanden” (HRH) naar de “Veiligheidsregio Haaglanden”
(VRH) er deel van uit maken.
De programmabegroting van Brandweer Delft-Rijswijk dient een viertal
functies, te weten die van de autorisatie, de allocatie, het beheer en de
controle. In de tabel 1 zijn deze toegelicht.
Tabel 1: functies
programmabegroting
Functie |
Omschrijving |
Autorisatie |
Door het
vaststellen van de begroting geeft het Algemeen Bestuur van de GR toestemming
aan het Dagelijks Bestuur tot het doen van uitgaven tot maximaal de bedragen
die in de begroting zijn genoemd en het realiseren van de inkomsten tot
tenminste de bedragen die in de begroting zijn genoemd. |
Allocatie |
In de begroting wordt de verdeling van de
middelen over de verschillende bestedingsmogelijkheden vastgelegd. Daarmee
wordt ook de samenhang tussen beleid en financiën inzichtelijk gemaakt. |
Beheer |
Door het vastleggen en vaststellen van
verschillende beheers- (of uitvoerende) aspecten van het beleid, zoals de
hoeveelheid geld, inzet van personeel of weergeven van prestatie-indicatoren,
is de begroting een instrument waarmee de uitvoering van het beleid beheerst
kan worden. |
Controle |
De jaarrekening wordt afgezet tegen de
begroting om na te gaan wat er van de taakstellingen in de begroting
gerealiseerd is. De begroting fungeert dus als planning waaraan de realisatie
wordt getoetst. |
Kenmerkend voor deze begroting is dat hij is opgebouwd uit een beleidsbegroting
en een financiële begroting. Tevens is hierin de meerjaren
productenraming opgenomen, geïnitieerd vanuit de wens van Brandweer
Delft-Rijswijk om te komen tot één integraal meerjaren begrotingsdocument.
De beleidsbegroting
omvat onder andere het programmaplan en een aantal voorgeschreven paragrafen,
conform het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV).
Een programma is
een pakket van samenhangende en/of soortgelijke producten en activiteiten en
geldmiddelen, dat gericht is op het bereiken van vooraf bepaalde
maatschappelijk effecten. De programmabegroting dient inzicht te bieden in de
(beleids-)inhoudelijke voornemens van de GR. Per programma moet daarvoor
een antwoord worden gegeven op de drie zogenaamde W-vragen:
1. Wat willen we
bereiken?
2. Wat gaan we daarvoor
doen?
3. Wat gaat het kosten?
Bij de eerste vraag gaat het om het beoogde maatschappelijke effect van
het programma. Dit kan worden vertaald naar een of meerdere algemene
beleidsdoelstellingen. Bij de tweede vraag wordt ingegaan op de bijdrage van
Brandweer Delft-Rijswijk (de investeringsprojecten en nieuwe activiteiten) aan
het bereiken van het beoogde maatschappelijke effect (de gewenste en/of
verwachte output) en het kader, de beleidsvoornemens waarbinnen dit
gerealiseerd moet worden. Tot slot moet de derde vraag beantwoorden welke baten
en lasten worden toegewezen aan het programma om de gewenste effecten te
bereiken.
De vanuit het BBV
verplichte paragrafen geven als het ware een “dwarsdoorsnede” van de begroting,
bezien vanuit een bepaald perspectief en zijn daarmee een belangrijke
aanvulling op de informatie over de (meerjarige) financiële positie. De
paragrafen dienen als instrument om de beleidskaders van de betreffende
onderdelen vast te stellen en om de uitvoering te kunnen controleren.
De financiële
begroting bestaat voornamelijk uit een overzicht van baten en lasten per
programma en een vooruitblik naar het meerjarenperspectief en de financiële
positie van Brandweer Delft-Rijswijk. De basis voor het opstellen van de
financiële ramingen voor 2009 – 2013 wordt gevormd door de goedgekeurde
programmabegroting 2008 – 2012. Ten opzichte van deze uitgangspositie (op basis
van de primitieve begroting bij oprichting GR) zijn via de “Kaderbrief
begroting 2009 – 2013” de volgende wijzigingen goedgekeurd door het
Algemeen Bestuur:
·
Loon- en
prijscompensatie zijn verwerkt conform de trend voor 2009 op basis van
macro-economische verkenningen: 2,75% (door HRH gehanteerde prijsindexatie in
haar begroting 2009 –2013).
·
De structurele effecten van
begrotingswijzigingen op de primitieve begroting 2006-2010 zijn meegenomen.
·
Er is in deze
begroting nog geen rekening gehouden met de per 1-1-2009 geplande fusie van
brandweerkorpsen binnen de regio.
·
De gevolgen
van het Arbeidstijdenbesluit (ATB) zijn in deze begroting meegenomen
·
De extra
kosten levensloop zijn nog niet verwerkt, omdat deze jaarlijks berekend moeten
worden.
De meerjaren productenraming is doorgaans een afzonderlijk
begrotingsdocument bedoeld voor het management en het Dagelijks Bestuur.
Brandweer Delft-Rijswijk heeft het integreren hiervan in de onderhavige
programmabegroting bewust nagestreefd. Ten eerste beschikt zij hiermee over één
integraal begrotingsdocument. Daarnaast vergroot zij hiermee de transparantie
in de informatieverschaffing naar haar stake-holders. De belangrijkste
stake-holders zijn het bestuur (AB / DB) en de ondernemingsraad van de GR, de
gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en Gedeputeerde Staten van de
provincie Zuid-Holland.
De onderhavige programmabegroting van Brandweer Delft-Rijswijk bestaat
uit twee delen, zoals gemeengoed is.
Conform het BBV is Brandweer
Delft-Rijswijk als gemeenschappelijke regeling vrij in de keuze van het aantal
programma’s en de inhoudelijke indeling hiervan. In aansluiting op de programmabegrotingen van beide
deelnemende gemeenten Delft en Rijswijk hanteert Brandweer Delft-Rijswijk één
programma bestaande uit 4 producten. In tabel 2 zijn deze producten benoemd.
Tabel 2: overzicht programma en producten
Programma |
Producten |
Veiligheid |
Brandweer algemeen |
Brandpreventie |
|
Werken derden |
|
OMS |
In de navolgende
paragrafen is het programma gedefinieerd en beschreven volgens de 3 W-vragen.
Het
programma omvat het waarborgen van de veiligheid in het verzorgingsgebied van
Brandweer Delft-Rijswijk. Dit gebied beslaat direct het grondgebied van de
gemeenten Delft en Rijswijk alsmede een deel van de nieuwbouwwijken in Delfgauw
(gemeente Pijnacker-Nootdorp). Indirect strekt het gebied zich uit tot de
gehele regio in het kader van regionale samenwerking op het gebied van
operationele leiding, waarin ook personeel van brandweer Delft-Rijswijk een
belangrijke rol vervult.
Het programma
Veiligheid is gericht op het bereiken van het…
Beoogd maatschappelijk effect:
Een vergroting van de fysieke veiligheid in het
verzorgingsgebied van Brandweer Delft-Rijswijk
De doelstellingen
op het gebied van veiligheid, zoals beschreven in de beide gemeentelijke
begrotingen, zullen voor zover van toepassing en indien mogelijk, door de GR
nagestreefd worden ter waarborging en optimalisering van de veiligheid in beide
gemeenten.
Meer concreet en in
lijn met de gestelde kaders[2]
richt Brandweer Delft-Rijswijk zich op:
·
Het onder alle
omstandigheden bewerkstelligen van een doelmatig georganiseerde en
gecoördineerde uitvoering van werkzaamheden ter zake van het voorkomen,
beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen
en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt;
·
Het beperken
en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij
brand;
·
Het beperken
en bestrijden van rampen en zware ongevallen als bedoeld in artikel 1 van de
Wet Rampen en Zware Ongevallen;
·
Het bevorderen
van een goede hulpverlening bij ongevallen en van een doelmatig georganiseerde
en gecoördineerde hulpverlening bij rampen en zware ongevallen.
Brandweer
Delft-Rijswijk heeft binnen het programma Veiligheid prioriteiten benoemd. Deze
zijn opgenomen in tabel 3 op de volgende pagina. Hierbij zijn, voor zover
mogelijk, tevens aangegeven de kwalitatieve en kwantitatieve doelstellingen.
Per prioriteit zijn ook de activiteiten benoemd die Brandweer Delft-Rijswijk
voor de komende jaren heeft gepland.
Voor de realisatie
van het beoogd maatschappelijk effect van het programma Veiligheid richt
Brandweer Delft-Rijswijk haar organisatie en primaire proces in conform de…
Veiligheidsketen:
Pro-actie Preventie Preparatie Repressie Nazorg
Pro-actie is gericht op het wegnemen van structurele oorzaken van
onveiligheid en ter voorkoming van het ontstaan daarvan, o.a. door in de
vroegste fase van planning gevaren te voorkomen / vermijden.
Preventie betreft het nemen van maatregelen vóóraf
ter voorkoming van het ontstaan van incidenten (het zoveel mogelijk beperken
van inbreuken op de veiligheid)[3].
Preparatie is de voorbereiding op te nemen acties bij
inbreuken op de veiligheid.
Repressie is de daadwerkelijke incidentbestrijding gericht
op de bronbestrijding, de effect- en gevolgbestrijding, maar ook op de
hulpverlening aan mogelijke slachtoffers in acute noodsituaties.
Nazorg is de zorg om zo snel mogelijk weer terug
te keren naar de ‘normale’ verhoudingen, een evaluatie van bestreden
incidenten, en de zorg om het eigen personeel.
Tabel 3: prioriteiten programma veiligheid
Prioriteit |
Kwalitatieve doelstelling |
Kwantitatieve doelstelling |
Activiteiten 2009 - 2013 |
Regionalisering
brandweer en opbouw veiligheidsregio |
·
Versterken
van kwaliteit, capaciteit en
continuïteit om aan steeds hogere wettelijke eisen te kunnen voldoen tegen
minder meerkosten · Gaan, en op een aantal punten, blijven
voldoen aan de eisen gesteld in de Wet Veiligheidsregio en bijbehorende
AmvB’s waarin het kwaliteitsniveau is vastgelegd, |
|
2009 en 2010 ·
Opbouwen van
een regionale organisatie waar de continuïteit van de advisering op het
gebied van fysieke veiligheid beter geborgd wordt. ·
Opbouwen van
een regionale organisatie die voldoet aan de in de AmvB’s gestelde
kwaliteitseisen. · Aandacht hebben voor de binding met de
gemeenten · Vervullen van piketfuncties · Overdracht taken rampenbestrijding aan
gemeenten (ARB-taken m.u.v. planvorming) · Advisering van de gemeenten |
Vergunningverlening, advisering en handhaving. |
·
Verstrekken
van gebruiksvergunningen aan alle vergunningplichtige objecten in Delft en
Rijswijk ·
Verstrekken
en controleren van tijdelijke gebruiksvergunningen i.v.m. evenementen · Werkprocessen aanpassen op nieuwe systeem
van gemeentelijke vergunningverlening (WABO) |
·
Alle
benodigde nieuwe vergunningaanvragen in procedure brengen · Binnen de geldende termijnen advies
uitbrengen aan de gemeentelijke afdelingen voor bouwen, milieu en evenementen
vergunningen. |
2009 ·
Invoering
omgevingsvergunning/gebruiksbesluit en overgang naar de regionale brandweer 2009 - 2012 ·
Controle en
handhaving volgens een meerjarenplanning |
In aanvulling op
een inrichting naar het model van de veiligheidsketen rekent Brandweer
Delft-Rijswijk binnen het programma Veiligheid tot haar kerntaken:
Rampenbestrijding
Dit betreft de voorbereiding en coördinatie ter bestrijding van rampen
en zware ongevallen waarbij een gecoördineerde inzet van verschillende interne
en/of externe disciplines aan de orde is en het beperken van het risico van
voorzienbare rampen. De gemeenten zijn verantwoordelijk voor hun eigen
voorbereiding op en communicatie rondom rampen en zware ongevallen. Hiervoor
moeten de gemeenten beschikken over een rampenplan en rampenbestrijdingsplannen
voor voorzienbare grote incidenten. De coördinatie van de gemeentelijke
voorbereiding is opgedragen aan Brandweer Delft-Rijswijk.
Dienstverlening
Dit is het verlenen van (brandweer)diensten, zoals het verzorgen van BHV
opleidingen en het vervullen van bedrijfsbrandweertaken, die buiten de
wettelijke taak vallen alsmede het optreden bij niet-spoedeisende ongemakken.
Beheer
Dit is gericht op de continuïteit van de (taakuitoefening door de)
organisatie.
De lasten voor het
programma Veiligheid en de daarbinnen onderscheiden producten zijn gebaseerd op
het programma Veiligheid van de gemeente Delft respectievelijk het programma
Openbare Orde en Veiligheid van de gemeente Rijswijk. Dit initiële kader is
aangepast ten opzichte van het voorgaande en lopende begrotingsjaar 2008 om
voor 2009 en in de meerjarenraming tot en met 2013 meer recht te doen aan met
name recente ontwikkelingen, verwachte loon- en prijsbijstellingen en
correcties[4].
In
tabel 4 is de programmabegroting opgenomen voor 2009, de meerjarenraming tot en
met 2013 en de historische vergelijking met 2008. Om deze historische
vergelijking zinvol te maken, is de begroting voor 2008 aangepast aan de
begroting zoals die er uit ziet na verwerking van de begrotingswijziging m.b.t
de structuur en de prijscompensatie 2008.
Tabel 4: programmabegroting en meerjarenraming
Toelichting op
de programmabegroting:
![]() |
·
Brandweer
Delft-Rijswijk kent geen structurele winstdoelstelling. Ten behoeve van het
spreiden van jaarresultaten (positief dan wel negatief) wordt een
egalisatiereserve aangehouden;
Brandweer
Delft-Rijswijk kent binnen het programma Veiligheid een viertal producten ter
realisering van de genoemde maatschappelijke doelstelling en prioriteiten. De
productenraming is opgenomen in hoofdstuk 4.2.
Brandweer
Delft-Rijswijk heeft voor haar sectoren Veiligheid en Preparatie, Repressie en
Nazorg beleidsplannen
opgesteld, waarin de meest relevante prestatie-indicatoren en normen nader zijn
vastgelegd. Deze zijn onderdeel van het instrumentarium van het management om
de activiteiten te kunnen sturen, maar zijn tevens geschikt om het bereiken van
het beoogde maatschappelijk effect te kunnen meten. De prestatie-indicatoren
zijn zoveel mogelijk SMART geformuleerd, voorzover dit praktisch haalbaar is en
indien noodzakelijke en/of gewenst voor sturing.
In tabel 5 op de volgende pagina zijn deze indicatoren en normen per
sector opgenomen.
Tabel 5: prestatie indicatoren en normen per sector
Sector |
Product /
activiteit |
Prestatie
indicator |
Prestatie norm |
Toelichting |
Veiligheid |
Brandweer Algemeen / Repressief optreden |
·
Paraatheid |
·
Repressief
personeel 99% van de tijd paraat ·
Operationeel
commando op piketbasis 100% beschikbaar |
·
Tijdens
inzet van personeel voor daadwerkelijk repressief optreden wordt in 80% van
de gevallen de paraatheid binnen 20 minuten weer op peil gebracht door het in
overwerk in dienst roepen van personeel. |
|
Veiligheid / vergunningverlening Adviezen bouw- en milieuvergunningen |
·
Doorlooptijd |
·
Verlening
gebruiksvergunning binnen afgesproken (niet-fatale) termijn 90% ·
Adviezen op
bouwplannen binnen afgesproken termijn 100% |
·
Deze normen
gelden bij volledigheid van de (ingezonden) documenten |
|
Veiligheid / Controle en handhaving |
·
Wijze van
uitvoering |
·
90% conform
beleidsplan |
·
10% is
gereserveerd voor niet geplande controles op verzoek van andere diensten of
burgers |
|
Veiligheid / Rampenbestrijding |
·
Actualiteit
plannen ·
Actualiteit
kennis gemeentepersoneel belast met
rampenbestrijding |
·
Conform
vastgestelde criteria, maar minimaal 1x per 4 jaar ·
Opleiden en
oefenen conform beleidsplan |
·
Criteria in
beleidsplan Rampenbestrijding ·
Brandweer
faciliteert en organiseert |
Conform het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten,
waar ook de GR aan moet voldoen, geeft Brandweer Delft-Rijswijk hieronder
inzicht in een aantal specifieke relevante onderwerpen.
Brandweer
Delft-Rijswijk heeft conform de afspraken bij de oprichting van de
gemeenschappelijke regeling in of over 2007 geen eigen lokale heffingen
opgelegd, noch heeft zij deze geïnd voor of namens de gemeente Delft of
Rijswijk.
Voor
de dienstverlening zonder wettelijke basis heeft de Brandweer
Delft-Rijswijk in 2007 een geharmoniseerde tarievenverordening opgesteld. Deze
tarievenverordening is door het algemeen bestuur goedgekeurd. In deze
verordening zijn tarieven opgenomen m.b.t. opleiden derden, dienstverlening
ademlucht, verhuur voertuigen etc.
In
2007 zijn schaderisico’s voor personeel en materieel afgedekt via
verzekeringen. Als dekking voor mogelijke exploitatierisico’s in 2007 is ten
laste van het resultaat 2006 een bestemmingsreserve ad € 150.000
getroffen. In 2007 is € 131.000 onttrokken vanuit de reserves.
In
de primitieve begroting, die als uitgangspunt is gehanteerd bij de oprichting
van de GR, zijn marges ingebouwd voor het opvangen van onvoorziene kosten. Een
voorbeeld is de budgettering van de personele lasten op basis van normbedragen,
die per functie zijn gesteld op de maximum trede van de bij die functie
behorende salarisschalen. Hierdoor is een buffer aangelegd als weerstandsvermogen.
Ook hierlangs heeft Brandweer Delft-Rijswijk in 2007 weerstandsvermogen
opgebouwd. De kosten voor FLO van voormalig gemeentelijk brandweerpersoneel is
bij de gemeenten Delft en Rijswijk achtergebleven. De kosten die jaarlijks
verschillen worden door de GR bij de gemeenten gedeclareerd.
Het
arbeidstijdenbesluit
Landelijk
is een nieuw arbeidstijdenbesluit ingevoerd waardoor structureel 15 medewerkers
meer benodigd zijn. Inmiddels zijn de structurele financiële consequenties 2008
e.v. bekend. De daarbij behorende kosten zijn structureel verwerkt in de
begroting (meerjarig).
Brandweer
Delft-Rijswijk heeft de activa, zijnde het rijdende materieel en de
bedrijfsinventaris, overgenomen van beide gemeenten. De huisvesting is in 2007
op locatie Rijswijk gehuurd en de nieuwbouw locatie Delft is aangekocht. De
kosten die gemoeid zijn met de door Vastgoed Delft opgestelde meerjaren
Onderhoudsplanning, zijn 2007 verwerkt in de begroting. De overgenomen activa
zijn op de beginbalans opgenomen tegen overnameprijs en worden op basis van
economische levensduur lineair afgeschreven, waarna zal worden overgegaan tot
gelijkwaardige vervanging. Hiervoor is een lange
termijn investeringsplanning opgesteld, waarin voor de rentelasten rekening is
gehouden met een rekenrente van 5%.
De
Wet financiering decentrale overheden (FIDO) kent een tweetal kwantitatieve
randvoorwaarden. Dit zijn de kasgeldlimiet, die een grens stelt aan het
te lopen renterisico op de korte schuld, en de renterisiconorm, die
ditzelfde doet voor de vaste schuld.
De
kasgeldlimiet is gedefinieerd als een percentage van de begroting (het totaal
van de lasten).
Voor de gemeenten (en gemeenschappelijke regelingen) bedraagt dit percentage
8,2% met een ondergrens van € 300.000. De renterisiconorm is gedefinieerd
als een percentage van de vaste schuld (rentetypische looptijd > 1jaar) en
bedraagt 20% met een drempelbedrag van € 2.500.000.
Brandweer
Delft-Rijswijk streeft geen zelfstandige rentevisie na, maar sluit zich aan bij
die van
de gemeente Delft. Op basis hiervan heeft zij in haar begroting 2009 – 2013 een
meerjarige investeringsplanning een rekenrente gehanteerd van 5%.
In
2006 heeft Brandweer Delft-Rijswijk een lening aangetrokken voor de aankoop van
de nieuwbouwkazerne locatie Delft en overname activa deelnemende gemeenten. Het
betreft een vaste geldlening van € 11.600.000 waarbij de eerste rente en
aflossing in 2007 moeten worden vergoed. In 2007 heeft Brandweer Delft-Rijswijk
voortvloeiend uit de planning met betrekking tot investeringen 2 geldlening
aangetrokken van respectievelijk € 1.855.000 en € 764.000 waarbij de
eerste rente en aflossing in 2008 moet worden vergoed
De sector
Bedrijfsvoering en Managementondersteuning (BMO) levert een bijdrage aan de
beleidsontwikkeling en –uitvoering op het gebied van beheer en de
bedrijfsvoering van de organisatie. Doelstelling is dat de wijze van
organiseren en beheren van de brandweerorganisatie voldoet aan de eisen die aan
hedendaags management kunnen worden gesteld.
Voor de
ondersteuning hierin heeft Brandweer Delft-Rijswijk via een
dienstverleningsovereenkomst met de gemeente Delft relevante vakinhoudelijkheid
(adviseurs, ad hoc expertise) en instrumenten (administratiekantoor,
ICT-infrastructuur) ingekocht.
Wat betreft de
organisatie van Brandweer Delft-Rijswijk kan over 2007 nog de volgende
relevante informatie worden verstrekt:
aantal |
functionele schaal |
|
aantal |
functionele schaal |
1 |
15 |
|
24 |
8 |
1 |
13 |
|
62 |
7 |
2 |
12 |
|
34 |
6 |
6 |
11 |
|
2 |
5 |
7 |
10 |
|
1 |
4 |
9 |
9 |
|
4 |
1 |
·
Instroom; 38 (incl. FLO)
·
Uitstroom;13
(incl. FLO)
Percentage ziekteverzuim; 5,16%
·
Gemiddeld keer
ziek; 1,21
·
Gemiddeld
aantal dagen ziek; 16,39
·
Kapitaallasten
Vestiging Delft*: € 530.000,--
·
Huurlasten
Vestiging Rijswijk**: € 126.000,--
* Naast de kapitaallasten is er een Meerjaren
Onderhoud Plan voor de vestiging in Delft. Gemiddelde kosten hiervan bedragen €
86.000,-- per jaar.
** In het jaar 2008 wordt de nieuwbouw kazerne
locatie Rijswijk opgeleverd en zal door brandweer Delft-Rijswijk in gebruik
worden genomen. Het is nog niet bekend wat de hoogte is van de daarbij
behorende kapitaallasten. Ook de kosten voor het Meerjaren Onderhoud Plan zijn
nog niet bekend. Over hoe deze kosten met gemeente Rijswijk worden verrekend
zijn nog geen definitieve afspraken gemaakt en zijn derhalve nog niet in deze
begroting meegenomen.
·
Financiële
administratie, advies en informatievoorziening;
·
P&O
administratie, advies, producten en diensten;
·
Huisvesting,
ICT en informatiebeheer;
·
Juridische
zaken;
·
Communicatie;
·
Controlling;
·
Treasury;
·
Risk management.
Verbonden partijen
zijn gedefinieerd als die waarin Brandweer Delft-Rijswijk zowel een bestuurlijk
als een financieel belang heeft. Aan beide voorwaarden moet gelijktijdig worden
voldaan om als verbonden partij te worden aangemerkt. Brandweer Delft-Rijswijk
heeft geen bestuurlijke en/of financiële belangen in andere publiek- of
privaatrechtelijke organisaties gehad. Brandweer Delft-Rijswijk beschikt over
een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks Bestuur (DB). De bestuursleden
leggen verantwoording af aan de bestuursorganen die hen hebben afgevaardigd (in
casu de beide gemeenteraden). De directeur/commandant is ambtelijk
verantwoordelijk en legt verantwoording af aan het DB.
Brandweer
Delft-Rijswijk heeft geen actief grondbeleid gevoerd. De grond behorend bij de
nieuwbouwkazerne te Delft is in erfpacht.
Bij een
beleidsbegroting bestaande uit meerdere programma’s is het ten behoeve van de
inzichtelijkheid aan te bevelen de financiële consequenties op totaalniveau te
resumeren. Brandweer Delft-Rijswijk heeft één programma: Veiligheid.
Toelichting op
de programmabegroting:
·
Ongeveer 75%
van de totale lasten betreft personele vaste lasten;
![]() |
·
In de
meerjarenraming zijn de verwachte loon- en prijsontwikkelingen opgenomen (zie
ook paragraaf 2.1.4) en de kosten ATB (18 extra brandwachten);
·
Brandweer
Delft-Rijswijk kent geen winstdoelstelling. Ten behoeve van het egaliseren van
periodieke resultaten (positief dan wel negatief) zal een egalisatiereserve
worden opgebouwd;
·
De GR doet
zelfstandig aangifte voor BTW-plichtige ondernemingsactiviteiten, terwijl de
overige (betaalde) BTW zal worden teruggevraagd bij het BTW-compensatiefonds
(via de deelnemende gemeenten).
Brandweer
Delft-Rijswijk kent binnen het programma Veiligheid een viertal producten ter
realisering van de genoemde maatschappelijke doelstelling en prioriteiten. De
productenraming hiervoor is weergegeven in de volgende paragraaf.
*
* Bij het product Brandweer Algemeen is o.a.
een baten verwerkt van ad € 30.524 (Administratieve Posten). Deze baten
moet worden aangemerkt als een stelpost. Daartegenover is in de Administratieve
Posten (€ 7.914.962) een bedrag van € 26.271 opgenomen met een
gelijke toelichting.
Toelichting op
de productenraming:
·
Brandweer
algemeen: Binnen het product brandweer algemeen voert de brandweer de
volgende werkzaamheden uit: het opstellen van procedures voor sleutelkluizen,
het verzorgen van bluswatervoorziening, het opstellen van inzetprocedures en
uitrukvoorstellen alsmede het feitelijke repressieve optreden;
·
Veiligheid: omvat 3 elementen;
Pro-actie; het
zoveel mogelijk voorkomen van onveilige situaties, bijvoorbeeld door vanuit
veiligheidsoptiek invloed uit te oefenen op het maken van ruimtelijke en
infrastructurele plannen. Dit wordt gedeeltelijk gefinancierd vanuit via de HRH
toegekende PVPP-gelden (ministerie van BZK).
Rampenbestrijding;
richt zich op de voorbereiding en de inzet ten tijde van rampen, crisis en
grootschalige incidenten.
Preventie; het voeren van overleg met bedrijven en
projectontwikkelaars over grote bouwprojecten en het adviseren van beide
gemeenten over de brandveiligheidsaspecten van bouw- en milieuvergunningen. Het
verstrekken van gebruiksvergunningen en tijdelijke gebruiksvergunningen en
controle en handhaving van zowel gebruiksvergunningen als de
brandveiligheidsaspecten van milieu- en bouwvergunningen.
·
Werken
derden: werkzaamheden met
als uitgangspunt de brandveiligheid in het verzorgingsgebied verhogen. De
brandweer zal bij afwegingen omtrent eventuele nieuwe activiteiten steeds
meenemen of de inspanningen opwegen tegen de baten (verhoging brandveiligheid)
Als bijlage treft u een planning inzake de investeringen . Deze planning
is vooralsnog ongewijzigd gebleven t.o.v. de planning bij voorgaande programma
begroting (2008 – 2012).
Een nieuwe planning wordt u in het najaar 2008 ter besluitvorming
aangeboden. In deze planning zullen de verwachte investeringen t/m 2013 worden
verwerkt.
Investeringsplan 2006-2010
Investeringsplan 2006-2010 (vervolg)
Investeringsplan 2006-2010 (toelichting)
[1] In bijlage 1 treft u ter informatie een schematische weergave van deze planning- en controlecyclus aan.
[2] De belangrijkste kaders voor de Brandweer Delft – Rijswijk zijn:
· Brandweerwet 1985;
· Wet Rampen en Zware Ongevallen;
· Organisatie en beleidsplan 2005-2008 brandweer Delft – Rijswijk;
· Programmabegroting Rijswijk met de daarin vermeldde randvoorwaarden en uitgangspunten;
· Programmabegroting Delft met het daarin vermeldde beleidskader (Nota “Naar een veiliger Delft”, 2003)
[3] Een belangrijk verschil tussen pro-actie en preventie is dat het bij eerstgenoemde meer gaat om veiligheid als onderdeel van de bestuurlijke besluitvorming. Preventie betreft het uitdenken van maatregelen, die het beleid ten aanzien van rampenbestrijding en het voorkomen van calamiteiten omzetten in harde procedures, voorschriften en dergelijke.
[4] Zie ook hoofdstuk 1.3.2 en/of bijlage 2 voor een uiteenzetting van de wijzigingen.