Bijgaand treft u de nota
met het beleidskader voor de afvalinzameling en zwerfafvalaanpak in Delft. De
nota bevat een aantal maatregelen voor 2009, een aantal keuzes die in 2009
gemaakt moeten worden en een tweetal scenario’s voor 2010 en verder.
U wordt gevraagd een
formeel besluit te nemen over de financiële consequenties van de maatregelen
voor 2009 (€ 160.000), die verwerkt zijn in de 63e
begrotingswijziging van 2008.
De nota bevat het
beleidskader voor het afvalbeleid 2009 en verder. Het college heeft de nota
vastgesteld. De raad kan nadere kaders stellen, bijvoorbeeld door een
toezegging van het college te vragen of door middel van een motie.
2) Voorgeschiedenis
In 2008 is het huidige afvalbeleid geëvalueerd,
evenals de aanpak van het zwerfafval en behaalde resultaten (dec. 2007 – april
2008). Uit deze evaluatie blijkt onder andere dat de gemeentelijke en
landelijke scheidingsdoelstellingen niet zijn gehaald. Daarnaast was er
behoefte aan een duidelijk beleidskader voor de toekomstige afvalverwijdering
in Delft. Er speelt een aantal ontwikkelingen, waardoor in 2009 – in nauwe
samenwerking met Avalex - een aantal keuzes op het gebied van afvalverwijdering
gemaakt moet worden.
De nota bevat het geactualiseerde beleidskader en
een pakket aan maatregelen ter verbetering van de afvalscheiding en
-aanbieding.
In 2007 en 2008 heeft de commissie diverse debatten
over het afvalbeleid gevoerd, onder meer over de toetreding van de gemeente
Delft tot de gemeenschappelijke regeling Avalex en de containerproblematiek van
ondernemers en bewoners in de binnenstad. Naar aanleiding van deze debatten is
een aantal toezeggingen gedaan. Dit betreft het meenemen van de onderwerpen
ondergrondse vuilcontainers en duurzaamheid (in relatie tot afval en Avalex) in
de nota. De toezeggingen kunt u terugvinden in het toezeggingenoverzicht.
Daarnaast heeft de gemeenteraad bij de behandeling van de programmabegroting
2009-2012 de motie aangenomen over het schoonhouden van de binnenstad in het
weekend en op feestdagen. De toezeggingen en motie kunt u desgewenst betrekken
bij de behandeling van de nota.
3) Relevante
stukken
-
Programmabegroting 2009-2012 (in uw bezit).
-
Begroting Avalex (digitaal in uw bezit (nr 143
lijst ingekomen stukken, gemeenteraad 16 oktober))
4) Inhoudelijke
aandachtspunten
Korte samenvatting
De nota afval is onder te
verdelen in een viertal onderdelen:
1.
Het beleidskader voor de komende jaren
Het beleidskader gaat uit van een gedeelde verantwoordelijkheid tussen gemeente
en inwoners/ondernemers. Een goede balans tussen milieuresultaat, service,
kwaliteit openbare ruimte en kosten is daarbij van belang. Overige beleidsuitgangspunten
zijn een integrale aanpak, duurzaamheid, samenwerking in de regio,
voorbeeldfunctie en het sturen op resultaat.
2.
De maatregelen in 2009 gericht op het
verbeteren van de afvalscheiding, - aanbieding en -inzameling.
De maatregelen zijn onder te verdelen in maatregelen op het gebied van:
a.
Bewustwording (o.a. communicatie, educatie). Het
budget bedraagt € 43.000 structureel en € 25.000 incidenteel;
b.
Het verbeteren van de netheid van de openbare
ruimte (pilot tegengaan bijplaatsing en illegaal grofvuil, gebruik blauwe
minicontainers voor papier bij laagbouw, een ontwerpwedstrijd voor een
inzamelsysteem en toezicht & handhaving). Het budget bedraagt € 40.000
(incidenteel);
c.
het realiseren van de kwaliteitsnorm per type
gebied (scholingstraject, zwerfafvalplusproject). Het budget bedraagt € 30.000
(incidenteel) voor het scholingstraject. Voor het zwerfafvalplusproject is een
subsidie ontvangen van € 120.000 van SenterNovem;
d.
het verbeteren van het afvalscheidingsniveau
(beloningssysteem voor bezoeken aan Overlaadstation, vergroten bewustwording).
Het budget bedraagt € 10.000 (incidenteel)
e.
Overig (verbeteren meldsysteem illegaal grofvuil,
ontwikkeling kostenkengetallen). Het budget bedraagt € 5000 (incidenteel)
en € 7.000 (structureel).
3.
De ontwikkelingen en keuzes waar Delft voor
staat in 2009
De keuzes waar Delft voor staat in 2009 betreffen de inzameling van kunststof
verpakkingen, de manier van GFT inzameling bij hoogbouw, de manier waarop klein
chemisch afval wordt ingezameld, de vervanging van de minicontainers van de
huishoudens en een eigen of gezamenlijke Avalex afvalfolder.
4.
De scenario’s voor 2010 e.v.
Het college geeft tot slot een doorkijk naar 2010 e.v. via twee scenario’s:
a.
Scenario 1 is gericht op een verhoogde inzet op het
opruimen naast het vergroten van de bewustwording. In dit scenario wordt de
verblijftijd van bijgeplaatst afval en illegaal grofvuil teruggebracht naar 1
dag. Kosten: € 150.000 structureel;
b.
Scenario 2 zet sterk in op een verbetering van de
kwaliteit. Extra inzet op communicatie en bewustwording (€ 5000 incidenteel, €
27.000 structureel), een continurooster voor wijkonderhoud (€ 200.000
structureel), extra inzet voor het tegengaan van illegaal grofvuil (€ 10.000
incidenteel) en het verbeteren van de afvalscheiding (€ 5.000 structureel)
maken hier onderdeel van uit. Totaal extra kosten bedragen € 232.000
structureel en € 15.000 incidenteel.
Inhoudelijke punten
De nota geeft een helder
en goed overzicht van de beleidsuitgangspunten, te nemen maatregelen in 2009,
keuzes en (korte termijn) doelstellingen/indicatoren. In het tweede kwartaal
van 2009 wordt een knoop doorgehakt over de voorliggende keuzes. Dan worden ook
de financiële consequenties inzichtelijk. Deze zijn nog niet meegenomen in de
63e begrotingswijziging en de geschetste scenario’s voor 2010 en
verder. Gevraagd kan worden of de wethouder een inschatting kan geven van financiële
gevolgen van de diverse keuzes in 2009, welke middelen hiervoor beschikbaar
zijn en in hoeverre deze voldoende zijn voor de diverse keuzes die voorliggen.
Bij de behandeling van de
programmabegroting 2009-2012 is een motie aangenomen om een extra bedrag
beschikbaar te stellen van € 75.000 voor het schoonhouden van de binnenstad in
het weekend en op feestdagen. Deze maatregel is nog niet meegenomen in de nota.
Gevraagd kan worden hoe de wethouder de motie verder invult en wat dit
betekent voor het maatregelenpakket voor 2009, de diverse scenario’s en dekking
ervan.
De beleidsdoelen en
maatregelen voor 2010 e.v. zijn afhankelijk van de keuzes in 2009 en de
evaluatie van de pilot op het gebied van het tegengaan van bijplaatsing van
afval en illegaal grofvuil. In het tweede kwartaal van 2009 is hier meer
duidelijkheid over. Gevraagd kan worden om de commissie t.z.t. te informeren
over de gemaakte keuzes, de gevolgen daarvan voor de beleidsdoelen en
maatregelen voor 2010 e.v. en het financieel beslag. Overwogen kan worden om
deze informatie te vragen bij de behandeling van de kadernota 2010, zodat
eventuele intensiveringen in 2010 en verder integraal kunnen worden afgewogen.
In de nota wordt een
aantal ontwikkelingen geschetst die in de nabije toekomst van invloed zijn op
het gemeentelijk afvalbeleid. Zo worden gemeenten in de toekomst wettelijk
verplicht (LAP-2) om kunststof verpakkingen gescheiden in te zamelen. Daarnaast
is een nieuwe kaderrichtlijn afvalverwerking aangenomen door het Europees parlement.
Lidstaten worden verplicht tot het opstellen van nationale programma’s voor
afvalpreventie. Ook bevat de kaderrichtlijn voor 2020 concrete doelstellingen
op het gebied van recycling, die zullen doorwerken naar gemeenten.
Gevraagd kan worden in
hoeverre deze landelijke en Europese ontwikkelingen van invloed zijn op de
kaders zoals uitgezet in de nota. Is er ook al zicht op eventuele financiële
consequenties cq. compensatie van deze nieuwe ontwikkelingen?
De gemeente Delft maakt
onderdeel uit van de gemeenschappelijke regeling Avalex. De diverse keuzes in
2009 op het gebied van afvalinzameling worden deels binnen het beleidsmatig
overleg van alle Avalex gemeenten onderzocht en uitgewerkt. Gevraagd kan
worden op welke terreinen Delft gezamenlijk optrekt in Avalexverband en waar
Delft nog een eigen beleidsvrijheid heeft.
Eén van de ontwikkelingen
in Avalex verband is het aflopen van de verwerkingscontracten GFT- en restafval
aan het eind van 2009. Gevraagd kan worden wat het aflopen van deze
contracten precies voor de gemeente Delft betekent en wat de stand van zaken is
op het gebied van de nieuwe contracten.
5) Financiële
consequenties
De
voorgestelde maatregelen voor 2009 beslaan een bedrag van € 160.000. Het
college geeft aan dat over aanvullende keuzes en maatregelen nog nader wordt
besloten in 2009. Aan de op dit moment voorgestelde maatregelen zit ook een
structurele component van € 50.000 verbonden. Voor 2010 en verder is de dekking
daarvoor nog niet geregeld, terwijl deze ambitie nu al wel wordt vastgesteld.
Tot slot schetst het college de financiële consequenties van een tweetal
scenario’s voor 2010 en verder. Voor deze scenario’s is nog geen dekking
beschikbaar.
6) Vervolgprocedure
Het
vaststellen van de 63e begrotingswijziging vraagt om een formeel
besluit van de Raad. Dit raadsvoorstel wordt voor de raad van 18 december
geagendeerd. Over de nota is geen formele besluitvorming nodig. Als de
commissie afronding in de raad wenst, kunnen er moties over de nota worden
ingediend.
-
o -