1)     Doel van de bespreking

Bijgaand treft u de nota met het beleidskader voor de afvalinzameling en zwerfafvalaanpak in Delft. De nota bevat een aantal maatregelen voor 2009, een aantal keuzes die in 2009 gemaakt moeten worden en een tweetal scenario’s voor 2010 en verder.

U wordt gevraagd een formeel besluit te nemen over de financiële consequenties van de maatregelen voor 2009 (€ 160.000), die verwerkt zijn in de 63e begrotingswijziging van 2008.

De nota bevat het beleidskader voor het afvalbeleid 2009 en verder. Het college heeft de nota vastgesteld. De raad kan nadere kaders stellen, bijvoorbeeld door een toezegging van het college te vragen of door middel van een motie.

 

2)     Voorgeschiedenis

In 2008 is het huidige afvalbeleid geëvalueerd, evenals de aanpak van het zwerfafval en behaalde resultaten (dec. 2007 – april 2008). Uit deze evaluatie blijkt onder andere dat de gemeentelijke en landelijke scheidingsdoelstellingen niet zijn gehaald. Daarnaast was er behoefte aan een duidelijk beleidskader voor de toekomstige afvalverwijdering in Delft. Er speelt een aantal ontwikkelingen, waardoor in 2009 – in nauwe samenwerking met Avalex - een aantal keuzes op het gebied van afvalverwijdering gemaakt moet worden.

De nota bevat het geactualiseerde beleidskader en een pakket aan maatregelen ter verbetering van de afvalscheiding en -aanbieding.

 

In 2007 en 2008 heeft de commissie diverse debatten over het afvalbeleid gevoerd, onder meer over de toetreding van de gemeente Delft tot de gemeenschappelijke regeling Avalex en de containerproblematiek van ondernemers en bewoners in de binnenstad. Naar aanleiding van deze debatten is een aantal toezeggingen gedaan. Dit betreft het meenemen van de onderwerpen ondergrondse vuilcontainers en duurzaamheid (in relatie tot afval en Avalex) in de nota. De toezeggingen kunt u terugvinden in het toezeggingenoverzicht. Daarnaast heeft de gemeenteraad bij de behandeling van de programmabegroting 2009-2012 de motie aangenomen over het schoonhouden van de binnenstad in het weekend en op feestdagen. De toezeggingen en motie kunt u desgewenst betrekken bij de behandeling van de nota.

 

3)     Relevante stukken

-        Programmabegroting 2009-2012 (in uw bezit).

-        Begroting Avalex (digitaal in uw bezit (nr 143 lijst ingekomen stukken, gemeenteraad 16 oktober))

 

4)     Inhoudelijke aandachtspunten

 

Korte samenvatting

De nota afval is onder te verdelen in een viertal onderdelen:

1.     Het beleidskader voor de komende jaren
Het beleidskader gaat uit van een gedeelde verantwoordelijkheid tussen gemeente en inwoners/ondernemers. Een goede balans tussen milieuresultaat, service, kwaliteit openbare ruimte en kosten is daarbij van belang. Overige beleidsuitgangspunten zijn een integrale aanpak, duurzaamheid, samenwerking in de regio, voorbeeldfunctie en het sturen op resultaat.

2.     De maatregelen in 2009 gericht op het verbeteren van de afvalscheiding, - aanbieding en -inzameling.
De maatregelen zijn onder te verdelen in maatregelen op het gebied van:

a.     Bewustwording (o.a. communicatie, educatie). Het budget bedraagt € 43.000 structureel en € 25.000 incidenteel;

b.     Het verbeteren van de netheid van de openbare ruimte (pilot tegengaan bijplaatsing en illegaal grofvuil, gebruik blauwe minicontainers voor papier bij laagbouw, een ontwerpwedstrijd voor een inzamelsysteem en toezicht & handhaving). Het budget bedraagt € 40.000 (incidenteel);

c.     het realiseren van de kwaliteitsnorm per type gebied (scholingstraject, zwerfafvalplusproject). Het budget bedraagt € 30.000 (incidenteel) voor het scholingstraject. Voor het zwerfafvalplusproject is een subsidie ontvangen van € 120.000 van SenterNovem;

d.     het verbeteren van het afvalscheidingsniveau (beloningssysteem voor bezoeken aan Overlaadstation, vergroten bewustwording). Het budget bedraagt € 10.000 (incidenteel)

e.     Overig (verbeteren meldsysteem illegaal grofvuil, ontwikkeling kostenkengetallen). Het budget bedraagt € 5000 (incidenteel) en       € 7.000 (structureel).

3.     De ontwikkelingen en keuzes waar Delft voor staat in 2009
De keuzes waar Delft voor staat in 2009 betreffen de inzameling van kunststof verpakkingen, de manier van GFT inzameling bij hoogbouw, de manier waarop klein chemisch afval wordt ingezameld, de vervanging van de minicontainers van de huishoudens en een eigen of gezamenlijke Avalex afvalfolder.


 

4.     De scenario’s voor 2010 e.v.
Het college geeft tot slot een doorkijk naar 2010 e.v. via twee scenario’s:

a.     Scenario 1 is gericht op een verhoogde inzet op het opruimen naast het vergroten van de bewustwording. In dit scenario wordt de verblijftijd van bijgeplaatst afval en illegaal grofvuil teruggebracht naar 1 dag. Kosten: € 150.000 structureel;

b.     Scenario 2 zet sterk in op een verbetering van de kwaliteit. Extra inzet op communicatie en bewustwording (€ 5000 incidenteel, € 27.000 structureel), een continurooster voor wijkonderhoud (€ 200.000 structureel), extra inzet voor het tegengaan van illegaal grofvuil (€ 10.000 incidenteel) en het verbeteren van de afvalscheiding (€ 5.000 structureel) maken hier onderdeel van uit. Totaal extra kosten bedragen € 232.000 structureel en € 15.000 incidenteel.

 

Inhoudelijke punten

 

De nota geeft een helder en goed overzicht van de beleidsuitgangspunten, te nemen maatregelen in 2009, keuzes en (korte termijn) doelstellingen/indicatoren. In het tweede kwartaal van 2009 wordt een knoop doorgehakt over de voorliggende keuzes. Dan worden ook de financiële consequenties inzichtelijk. Deze zijn nog niet meegenomen in de 63e begrotingswijziging en de geschetste scenario’s voor 2010 en verder. Gevraagd kan worden of de wethouder een inschatting kan geven van financiële gevolgen van de diverse keuzes in 2009, welke middelen hiervoor beschikbaar zijn en in hoeverre deze voldoende zijn voor de diverse keuzes die voorliggen.

 

Bij de behandeling van de programmabegroting 2009-2012 is een motie aangenomen om een extra bedrag beschikbaar te stellen van € 75.000 voor het schoonhouden van de binnenstad in het weekend en op feestdagen. Deze maatregel is nog niet meegenomen in de nota. Gevraagd kan worden hoe de wethouder de motie verder invult en wat dit betekent voor het maatregelenpakket voor 2009, de diverse scenario’s en dekking ervan.

 

De beleidsdoelen en maatregelen voor 2010 e.v. zijn afhankelijk van de keuzes in 2009 en de evaluatie van de pilot op het gebied van het tegengaan van bijplaatsing van afval en illegaal grofvuil. In het tweede kwartaal van 2009 is hier meer duidelijkheid over. Gevraagd kan worden om de commissie t.z.t. te informeren over de gemaakte keuzes, de gevolgen daarvan voor de beleidsdoelen en maatregelen voor 2010 e.v. en het financieel beslag. Overwogen kan worden om deze informatie te vragen bij de behandeling van de kadernota 2010, zodat eventuele intensiveringen in 2010 en verder integraal kunnen worden afgewogen.

 

In de nota wordt een aantal ontwikkelingen geschetst die in de nabije toekomst van invloed zijn op het gemeentelijk afvalbeleid. Zo worden gemeenten in de toekomst wettelijk verplicht (LAP-2) om kunststof verpakkingen gescheiden in te zamelen. Daarnaast is een nieuwe kaderrichtlijn afvalverwerking aangenomen door het Europees parlement. Lidstaten worden verplicht tot het opstellen van nationale programma’s voor afvalpreventie. Ook bevat de kaderrichtlijn voor 2020 concrete doelstellingen op het gebied van recycling, die zullen doorwerken naar gemeenten.

Gevraagd kan worden in hoeverre deze landelijke en Europese ontwikkelingen van invloed zijn op de kaders zoals uitgezet in de nota. Is er ook al zicht op eventuele financiële consequenties cq. compensatie van deze nieuwe ontwikkelingen?

 

De gemeente Delft maakt onderdeel uit van de gemeenschappelijke regeling Avalex. De diverse keuzes in 2009 op het gebied van afvalinzameling worden deels binnen het beleidsmatig overleg van alle Avalex gemeenten onderzocht en uitgewerkt. Gevraagd kan worden op welke terreinen Delft gezamenlijk optrekt in Avalexverband en waar Delft nog een eigen beleidsvrijheid heeft.

Eén van de ontwikkelingen in Avalex verband is het aflopen van de verwerkingscontracten GFT- en restafval aan het eind van 2009. Gevraagd kan worden wat het aflopen van deze contracten precies voor de gemeente Delft betekent en wat de stand van zaken is op het gebied van de nieuwe contracten.

 

5)     Financiële consequenties

De voorgestelde maatregelen voor 2009 beslaan een bedrag van € 160.000. Het college geeft aan dat over aanvullende keuzes en maatregelen nog nader wordt besloten in 2009. Aan de op dit moment voorgestelde maatregelen zit ook een structurele component van € 50.000 verbonden. Voor 2010 en verder is de dekking daarvoor nog niet geregeld, terwijl deze ambitie nu al wel wordt vastgesteld. Tot slot schetst het college de financiële consequenties van een tweetal scenario’s voor 2010 en verder. Voor deze scenario’s is nog geen dekking beschikbaar.

 

6)     Vervolgprocedure

Het vaststellen van de 63e begrotingswijziging vraagt om een formeel besluit van de Raad. Dit raadsvoorstel wordt voor de raad van 18 december geagendeerd. Over de nota is geen formele besluitvorming nodig. Als de commissie afronding in de raad wenst, kunnen er moties over de nota worden ingediend.

- o -