In 2006 is onder het vorige kabinet stevig ingezet
op de vorming van de Veiligheidsregio’s. De veiligheidsregio heeft tot doel,
door schaalvergroting, de gecoördineerde multidisciplinaire voorbereiding op en
bestrijding van crisis en rampen te verbeteren.
De vorming van Veiligheidsregio’s is neergelegd in
een wetsvoorstel wat eind vorig jaar voor advies naar de Raad van State en aan
de Raad voor de financiële verhoudingen is gezonden. De Wet op
Veiligheidsregio’s integreert de Brandweerwet 1985, de Wet rampen en zware
ongevallen (WRZO) en de Wet
geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen. Het kabinet stuurt aan op de
vorming van veiligheidsregio’s per 1 januari 2010.
Vooruitlopend op het Rijksbeleid heeft het Algemeen
Bestuur in de Hulpverleningsregio Haaglanden (ABHRH) in zijn vergadering van 25
oktober 2006 besloten een start te maken met de ontwikkeling van de
Veiligheidsregio Haaglanden. Over de ontwikkelingen hiervan bent u regelmatig
geïnformeerd via informatiebulletins.
Het ABHRH ziet de regionalisering (fusie) van de
brandweer als eerste stap op weg naar de Veiligheidsregio's, deze
regionalisering van de brandweerzorg is eveneens een voorwaarde voor de vorming
van een volwaardige Veiligheidsregio.
Het bestuur van de HRH is bovendien van mening dat de nieuwe
uitdagingen, die via een AMvB, waarin de Minister kwaliteitseisen zal stellen
aan de brandweerzorg en rampenbestrijding, verdergaande samenwerking vergen.
De regionaal brandweercommandant heeft van het
ABHRH de opdracht gekregen om een project te starten om de mogelijkheid tot
regionalisering van de brandweer per 1 januari 2009 te onderzoeken. Bijgevoegde
documenten, vormen het definitieve voorstel van de bestuurlijke stuurgroep
(BSG) van de HRH, inzake het
voorgenomen besluit voor het college, de raad en OR.
De HRH verzoekt hiermee om uiterlijk 1 februari
2008 in kennis te worden gesteld van het resultaat van de besluitvorming.
Het thans zetten van formele stappen tot
regionalisering van de brandweer is niet alleen om inhoudelijke redenen, maar
ook om redenen van politiek-bestuurlijke aard. Er bestaat nu de mogelijkheid om
vanuit eigen verantwoordelijkheid als samenwerkende gemeenten de regionale
brandweer/veiligheidsregio vorm te geven. Dat kan met substantiële financiële
ondersteuning van het Rijk.
Het conceptwetsvoorstel veiligheidsregio’s gaat uit
van regionalisering op basis van verlengd lokaal bestuur (zie rapport van de
VNG-commissie Brouwer “Krachten bundelen voor veiligheid- Regionaal denken,
lokaal doen”)
De bestaande gemeentelijke politiek-bestuurlijke
inbedding en daarna ook het gezag over brandweer, geneeskundige hulpverlening
en rampenbestrijding vormen daarbij het uitgangspunt.
Dit betekent een eenduidige samenwerking van
gemeenten op het basisniveau, maar ook dat gemeenten daarnaast de mogelijkheid
hebben om zo nodig boven het basisniveau afspraken te maken.
Voor het project regionalisering is een
bestuurlijke stuurgroep ingesteld waarin de burgemeesters van de 9 gemeenten in
de regio Haaglanden zitting hebben. De bestuurlijke stuurgroep geeft richting
aan de voorgenomen regionalisering en de voortgang wordt bewaakt.
De ambtelijke stuurgroep wordt gevormd door
commandanten van de brandweer. De ambtelijke stuurgroep wordt voorgezeten door
de regionaal commandant (opdracht-
nemer)
Voorts is een overleg opgestart met
gemeentesecretarissen en commandanten. Dit ter voorbereiding op de
regionalisering om invulling te geven aan de taken op het gebied van
vergunningverlening en crisisbeheersing. Gewaarborgd moet worden dat de
verbinding met de gemeentelijke organisatie blijft bestaan.
Het samenvoegen (fuseren)
van de lokale brandweerkorpsen heeft binnen de gemeente geen grote gevolgen.
Vanaf 1-1-2005 zijn de taken van de brandweer ondergebracht in de
gemeenschappelijke regeling brandweer Delft-Rijswijk.
Bij de fusie van de
brandweerkorpsen Delft en Rijswijk tot Brandweer Delft-Rijswijk is al
aangegeven dat er sprake was van een landelijke ontwikkeling op het gebied van
veiligheidsbeleid die zich richten op de vorming van Veiligheidsregio’s. Ook
toen was de tendens binnen de Hulpverleningsregio Haaglanden de
Veiligheidsregio van onderaf aan te bouwen.
De vorming van brandweer
Delft-Rijswijk paste binnen deze tendens en de opgedane expertise binnen de
gemeenten en de brandweer is van betekenis bij de opbouw en inrichting van de
Veiligheidsregio.
Overigens participeren de
gemeenten Delft en Rijswijk reeds in de Hulpverleningsregio Haaglanden. De
gemeenten zijn deelnemer en de brandweer verricht de hieruit voortvloeiende
taken uit.
De gemeenschappelijke
regeling brandweer Delft-Rijswijk zal met de vorming van de regionale brandweer
op houden te bestaan
De nieuw te vormen
regionale brandweer zal ten opzichte van de gemeente net als nu
functionaliseren. Onderwerpen die in het overleg met de gemeentesecretarissen
aan de orde kunnen komen zijn o.a. vergunningverlening en rampenbestrijding en
de aansluiting van de lokale brandweer manager met het gemeentelijke
managementteam.
De nieuw te vormen
regionale brandweer zal gebaseerd zijn op de Wet gemeenschappelijke regelingen
en is daarmee een vorm van verlengd lokaal bestuur. Vooralsnog blijft de
huidige hybride financieringssystematiek gehandhaafd.
Brandweer Delft-Rijswijk
is bij de fusie reeds financieel ontvlochten uit de begroting van de gemeente.
De huidige bijdrage aan de Hulpverleningsregio is apart opgenomen in de
gemeentelijke begroting.
Met de gemeente Delft
heeft brandweer Delft-Rijswijk een dienstverlenings-overeenkomst afgesloten
over ondersteuning voor de middelenfuncties. Deze overeenkomst eindigt bij de
vorming van de regionale brandweer.
De daadwerkelijke
financiële gevolgen zijn op dit moment nog niet inzichtelijk. Inzet is dat de
vorming van de regionale brandweer budgettair neutraal geschiedt. Op termijn
kunnen efficiency voordelen worden bereikt. Vooralsnog vormen de huidige
brandweerbegroting en de regionale begroting het financiële kader. Hierbij is
uiteraard geen rekening gehouden met ontwikkelingen die los staan van de
regionalisering.
De nieuw te vormen
regionale brandweer zal conform de Wet op de Ondernemingsraden (WOR) gaan werken.
In de besluitvorming wordt door de HRH gevraagd in te stemmen met de oprichting
van een bijzondere ondernemingsraad en een bijzonder georganiseerd overleg.
Omdat de brandweer is ondergebracht in een gemeenschappelijke regeling heeft de
brandweer een eigen OR en voor brandweer specifieke zaken een eigen GO. Op dit
punt is mede instemming van het AB GR brandweer Delft-Rijswijk nodig.
De communicatie en informatieoverdracht naar
colleges en gemeente raden gaan via de gebruikelijke besluitvormings trajecten
in de gemeenten. Om uniformiteit van informatie aanlevering te bevorderen zal
er met regelmaat regionaal een
bestuurlijk informatie-bulletin worden geleverd, zodat colleges en raden
geïnformeerd blijven over de voortgang van het proces.
De bijgevoegde stukken bestaan uit:
Medezeggenschap
Belangrijk onderdeel van het voorgenomen besluit is
het oprichten van een bijzondere ondernemingsraad (BOR) en een bijzonder
georganiseerd overleg (BGO) op regionaal niveau. De huidige organisaties dienen
hiermee in te stemmen om een BOR en BGO
te kunnen oprichten en een bestuurder voor het BGO en de BOR in de zin van de
wet op de ondernemingsraden aan te stellen. Aangezien brandweer Delft-Rijswijk
een eigen OR en GO (voor brandweer specifieke zaken) kent, is hiervoor mede
instemming van het algemeen bestuur brandweer Delft-Rijswijk nodig.
Planning
Voor het totale proces is een planning gemaakt die
er van uit gaat dat de nieuwe regionale organisatie er per 1-1-2009 is en het
personeel in dienst is van de nieuwe organisatie. Vanaf medio 2008 zal er een
tijdelijke werkorganisatie opgestart worden met voortrekkers.
Voorstel