Geachte Raad,

 

In 2006 is onder het vorige kabinet stevig ingezet op de vorming van de Veiligheidsregio’s. De veiligheidsregio heeft tot doel, door schaalvergroting, de gecoördineerde multidisciplinaire voorbereiding op en bestrijding van crisis en rampen te verbeteren.

De vorming van Veiligheidsregio’s is neergelegd in een wetsvoorstel wat eind vorig jaar voor advies naar de Raad van State en aan de Raad voor de financiële verhoudingen is gezonden. De Wet op Veiligheidsregio’s integreert de Brandweerwet 1985, de Wet rampen en zware ongevallen  (WRZO) en de Wet geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen. Het kabinet stuurt aan op de vorming van veiligheidsregio’s per 1 januari 2010.

 

Vooruitlopend op het Rijksbeleid heeft het Algemeen Bestuur in de Hulpverleningsregio Haaglanden (ABHRH) in zijn vergadering van 25 oktober 2006 besloten een start te maken met de ontwikkeling van de Veiligheidsregio Haaglanden. Over de ontwikkelingen hiervan bent u regelmatig geïnformeerd via informatiebulletins.

 

Regionalisering Brandweer Haaglanden

Het ABHRH ziet de regionalisering (fusie) van de brandweer als eerste stap op weg naar de Veiligheidsregio's, deze regionalisering van de brandweerzorg is eveneens een voorwaarde voor de vorming van een volwaardige Veiligheidsregio.  Het bestuur van de HRH is bovendien van mening dat de nieuwe uitdagingen, die via een AMvB, waarin de Minister kwaliteitseisen zal stellen aan de brandweerzorg en rampenbestrijding, verdergaande samenwerking vergen.

De regionaal brandweercommandant heeft van het ABHRH de opdracht gekregen om een project te starten om de mogelijkheid tot regionalisering van de brandweer per 1 januari 2009 te onderzoeken. Bijgevoegde documenten, vormen het definitieve voorstel van de bestuurlijke stuurgroep (BSG) van de HRH,  inzake het voorgenomen besluit voor het college, de raad en OR.

De HRH verzoekt hiermee om uiterlijk 1 februari 2008 in kennis te worden gesteld van het resultaat van de besluitvorming.

Het thans zetten van formele stappen tot regionalisering van de brandweer is niet alleen om inhoudelijke redenen, maar ook om redenen van politiek-bestuurlijke aard. Er bestaat nu de mogelijkheid om vanuit eigen verantwoordelijkheid als samenwerkende gemeenten de regionale brandweer/veiligheidsregio vorm te geven. Dat kan met substantiële financiële ondersteuning van het Rijk.

 

Het conceptwetsvoorstel veiligheidsregio’s gaat uit van regionalisering op basis van verlengd lokaal bestuur (zie rapport van de VNG-commissie Brouwer “Krachten bundelen voor veiligheid- Regionaal denken, lokaal doen”)

De bestaande gemeentelijke politiek-bestuurlijke inbedding en daarna ook het gezag over brandweer, geneeskundige hulpverlening en rampenbestrijding vormen daarbij het uitgangspunt.

Dit betekent een eenduidige samenwerking van gemeenten op het basisniveau, maar ook dat gemeenten daarnaast de mogelijkheid hebben om zo nodig boven het basisniveau afspraken te maken.

 

Voor het project regionalisering is een bestuurlijke stuurgroep ingesteld waarin de burgemeesters van de 9 gemeenten in de regio Haaglanden zitting hebben. De bestuurlijke stuurgroep geeft richting aan de voorgenomen regionalisering en de voortgang wordt bewaakt.

De ambtelijke stuurgroep wordt gevormd door commandanten van de brandweer. De ambtelijke stuurgroep wordt voorgezeten door de regionaal commandant (opdracht-  nemer)

Voorts is een overleg opgestart met gemeentesecretarissen en commandanten. Dit ter voorbereiding op de regionalisering om invulling te geven aan de taken op het gebied van vergunningverlening en crisisbeheersing. Gewaarborgd moet worden dat de verbinding met de gemeentelijke organisatie blijft bestaan.

 

Gevolgen voor gemeente/ brandweer

Het samenvoegen (fuseren) van de lokale brandweerkorpsen heeft binnen de gemeente geen grote gevolgen. Vanaf 1-1-2005 zijn de taken van de brandweer ondergebracht in de gemeenschappelijke regeling brandweer Delft-Rijswijk.

Bij de fusie van de brandweerkorpsen Delft en Rijswijk tot Brandweer Delft-Rijswijk is al aangegeven dat er sprake was van een landelijke ontwikkeling op het gebied van veiligheidsbeleid die zich richten op de vorming van Veiligheidsregio’s. Ook toen was de tendens binnen de Hulpverleningsregio Haaglanden de Veiligheidsregio van onderaf aan te bouwen.

De vorming van brandweer Delft-Rijswijk paste binnen deze tendens en de opgedane expertise binnen de gemeenten en de brandweer is van betekenis bij de opbouw en inrichting van de Veiligheidsregio.

Overigens participeren de gemeenten Delft en Rijswijk reeds in de Hulpverleningsregio Haaglanden. De gemeenten zijn deelnemer en de brandweer verricht de hieruit voortvloeiende taken uit.

De gemeenschappelijke regeling brandweer Delft-Rijswijk zal met de vorming van de regionale brandweer op houden te bestaan

De nieuw te vormen regionale brandweer zal ten opzichte van de gemeente net als nu functionaliseren. Onderwerpen die in het overleg met de gemeentesecretarissen aan de orde kunnen komen zijn o.a. vergunningverlening en rampenbestrijding en de aansluiting van de lokale brandweer manager met het gemeentelijke managementteam.

De nieuw te vormen regionale brandweer zal gebaseerd zijn op de Wet gemeenschappelijke regelingen en is daarmee een vorm van verlengd lokaal bestuur. Vooralsnog blijft de huidige hybride financieringssystematiek gehandhaafd.

Brandweer Delft-Rijswijk is bij de fusie reeds financieel ontvlochten uit de begroting van de gemeente. De huidige bijdrage aan de Hulpverleningsregio is apart opgenomen in de gemeentelijke begroting.

Met de gemeente Delft heeft brandweer Delft-Rijswijk een dienstverlenings-overeenkomst afgesloten over ondersteuning voor de middelenfuncties. Deze overeenkomst eindigt bij de vorming van de regionale brandweer.

De daadwerkelijke financiële gevolgen zijn op dit moment nog niet inzichtelijk. Inzet is dat de vorming van de regionale brandweer budgettair neutraal geschiedt. Op termijn kunnen efficiency voordelen worden bereikt. Vooralsnog vormen de huidige brandweerbegroting en de regionale begroting het financiële kader. Hierbij is uiteraard geen rekening gehouden met ontwikkelingen die los staan van de regionalisering.

De nieuw te vormen regionale brandweer zal conform de Wet op de Ondernemingsraden (WOR) gaan werken. In de besluitvorming wordt door de HRH gevraagd in te stemmen met de oprichting van een bijzondere ondernemingsraad en een bijzonder georganiseerd overleg. Omdat de brandweer is ondergebracht in een gemeenschappelijke regeling heeft de brandweer een eigen OR en voor brandweer specifieke zaken een eigen GO. Op dit punt is mede instemming van het AB GR brandweer Delft-Rijswijk nodig.

 

Communicatie

De communicatie en informatieoverdracht naar colleges en gemeente raden gaan via de gebruikelijke besluitvormings trajecten in de gemeenten. Om uniformiteit van informatie aanlevering te bevorderen zal er met regelmaat  regionaal een bestuurlijk informatie-bulletin worden geleverd, zodat colleges en raden geïnformeerd blijven over de voortgang van het proces.

 

Bijgevoegde stukken

De bijgevoegde stukken bestaan uit:

 

Medezeggenschap

Belangrijk onderdeel van het voorgenomen besluit is het oprichten van een bijzondere ondernemingsraad (BOR) en een bijzonder georganiseerd overleg (BGO) op regionaal niveau. De huidige organisaties dienen hiermee in te stemmen om  een BOR en BGO te kunnen oprichten en een bestuurder voor het BGO en de BOR in de zin van de wet op de ondernemingsraden aan te stellen. Aangezien brandweer Delft-Rijswijk een eigen OR en GO (voor brandweer specifieke zaken) kent, is hiervoor mede instemming van het algemeen bestuur brandweer Delft-Rijswijk nodig.

 

Planning

Voor het totale proces is een planning gemaakt die er van uit gaat dat de nieuwe regionale organisatie er per 1-1-2009 is en het personeel in dienst is van de nieuwe organisatie. Vanaf medio 2008 zal er een tijdelijke werkorganisatie opgestart worden met voortrekkers.

 

Voorstel

  1. onder voorbehoud van definitieve besluitvorming door onze gemeenteraad in het voorjaar van 2008 in te stemmen met de voorgenomen regionalisering van de brandweer per 1 januari 2009, volgens de bij dit besluit gevoegde toelichting;

 

  1. in te stemmen met het beslisdocument  “Besturingsmodel brandweer binnen de Veiligheidsregio Haaglanden (versie 1.7)” van 2 november 2007;

 

  1. in te stemmen met het beslisdocument  “Overgangsprotocol (versie 0.5)” van 10 oktober 2007;

 

  1. in te stemmen met het beslisdocument  “Taakafstemming preventie tussen gemeenten en regionale brandweer (versie 0.3) van 14 september 2007;

 

  1. in te stemmen met het beslisdocument  “Taakafstemming rampenbestrijding en crisisbeheersing tussen gemeenten en regionale brandweer (versie 0.5)” van 2 november 2007;

 

  1. in te stemmen met het beslisdocument  “Visie op vrijwilligheid (versie 0.5)” van 5 november 2007;

 

  1. daartoe het Algemeen Bestuur van de Hulpverleningsregio Haaglanden te verzoeken de voorbereidingen te starten voor het wijzigen van de gemeenschappelijke regeling “Hulpverleningsregio Haaglanden” in de gemeenschappelijke regeling “Veiligheidsregio Haaglanden”;

 

  1. in te stemmen met de oprichting van een bijzondere ondernemingsraad en een bijzonder georganiseerd overleg met het oog op de bij het formele proces van regionalisering van de brandweer betrokken aspecten van medezeggenschap en arbeidsvoorwaardenoverleg;

 

  1. de benoeming van een bestuurder ten behoeve van de medezeggenschap en het georganiseerd overleg aan het Algemeen Bestuur van de Hulpverleningsregio Haaglanden op te dragen;

 

  1. het voorgenomen besluit ter instemming aan de raad zenden.