Dames en heren,

 

In oktober 2006 is door uw raad besloten tot reconstructie van de Sebastiaansbrug met een verbreding van de brug aan de oostzijde.

Met de voorbereiding hiervan is in het najaar van 2006 gestart.

De reconstructie is ondergebracht in 2 projecten. De reconstructie van de aanbruggen wordt door de gemeente Delft voorbereid. De reconstructie van het beweegbare deel wordt namens de provincie Zuid-Holland door Stadsgewest Haaglanden voorbereid.

 

In oktober 2007 hebben we u laten weten dat er technische tegenvallers opgetreden zijn in het project. Destijds waren de consequenties in tijd en geld nog niet bekend.

 

Met deze nota willen we u informeren over deze consequenties en over de voortgang van de voorbereiding van de reconstructie van de St. Sebastiaansbrug.

Technische tegenvallers: consequenties in tijd en geld

Eind januari zijn de definitieve ontwerpen[1] (DO) van de basculebrug en de aanbruggen opgeleverd. Hiermee zijn de consequenties van de technische tegenvallers in tijd en geld duidelijk geworden.

Uit de bijbehorende ramingen blijkt dat beide projecten fors duurder zijn dan eerder geraamd. De kosten die nu voor de reconstructie geraamd zijn, kunt u vinden in de geheime bijlage bij deze nota. In verband met de nog te houden aanbesteding van het project is de raming niet openbaar.

De belangrijkste oorzaken van de kostenstijging zijn opgetreden technische tegenvallers en de hoge prijsstijgingen van materialen sinds oktober 2006. In het eerste kwartaal van 2008 wordt onderzocht of nog kostenbesparingen kunnen worden doorgevoerd. De kosten van de basculebrug zijn nog niet volledig in beeld omdat het DO op een aantal onderdelen niet compleet is. Dit wordt op de volgende pagina van deze nota nader toegelicht.

 

Tevens is de uitvoeringsduur van de reconstructie van de aanbruggen verder toegenomen. Indien de brug tijdens de uitvoering voor autoverkeer gedeeltelijk in gebruik blijft, is de uitvoeringstijd 26 maanden. Voor oplevering van de brug betekent dit dat deze verschuift naar medio 2011. Een versnellingsmaatregel kan gevonden worden in volledige afsluiting van de brug tijdens de uitvoering. De uitvoeringsduur wordt hiermee teruggebracht naar 14 maanden. De consequenties van deze versnellingsmaatregel zijn in beeld gebracht. De resultaten van de verkenning zijn opgenomen in deze nota.

Technische voortgang van het project

 

Wegindeling op de brug

Als eerste stap in de uitwerking van de reconstructie is een nieuw wegontwerp voor de St. Sebastiaansbrug opgesteld. Belangrijk uitgangspunt in dit ontwerp vormt het 2-richtingenfietspad en vrijliggend voetpad aan de oostzijde van de brug. Op deze wijze wordt het langzaam verkeer, gegeven de beschikbare ruimte, maximaal geaccommodeerd. De vastgestelde wegindeling op de brug is opgenomen in de bijlage en is leidend voor de verdere uitwerking van de technische reconstructie en de vormgeving. Tevens is in de bijlage een overzichtstekening opgenomen van de langzaam verkeersstromen na reconstructie van de brug.

 

Stand van zaken technische uitwerking aanbruggen

Het DO van de aanbruggen is eind januari 2008 in concept opgeleverd.

Daarmee zijn nu de meeste onzekerheden uit het project verdwenen.

Bij de technische voorbereiding is een aantal onvoorziene, technische complicaties aan het licht gekomen. De belangrijkste zijn:

 

 

Bovenstaande tegenvallers hebben tot gevolg dat een veel groter deel van de aanbruggen vervangen moet worden, dan bij de start van het project verwacht werd.

 

Stand van zaken basculebrug

Het concept DO van de basculebrug is in december 2007 opgeleverd. Het Stadsgewest Haaglanden is namens de provincie Zuid-Holland opdrachtgever voor dit ontwerp. In dit DO zit nog een aantal technische risico’s, die nog financiële gevolgen kunnen hebben voor het project. Deze hebben betrekking op de spoorovergangen van de aanbruggen naar de beweegbare brug en op de bedieningsspecificaties (open- en sluit tijd, storingsgevoeligheid) van de brug. Om te bepalen in hoeverre dit problemen gaat opleveren na realisatie van de brug dienen “Eindige Elementen Methode”-berekeningen (EEM) te worden uitgevoerd. Deze specialistische berekeningen zijn naar verwachting medio mei 2008 gereed. Het opstarten van de besteksfase is pas mogelijk na afronding van de EEM berekeningen. Naar verwachting is dit na de zomer van 2008. De bouwtijd van de basculebrug bedraagt minder dan een jaar en is daarmee niet leidend voor de planning van de gehele reconstructie.

Beeldkwaliteit van de St. Sebastiaansbrug

Parallel aan de voorbereiding van de noodzakelijke technische reconstructie, worden de mogelijkheden onderzocht om de vormgevingstechnische kwaliteit en de inpassing in de openbare ruimte van de brug te verbeteren. Enerzijds wordt bekeken hoe het beeld van de brug gunstig beïnvloed kan worden door materiaalkeuze en afwerkingsniveau (micro). Anderzijds zijn de vormgevingstechnische aspecten van de St. Sebastiaansbrug als onderdeel van de verbindingen tussen de Delftse binnenstad en de TU wijk onderzocht (macro).

 

Uitgangspunt daarbij is dat de technische reconstructie in beginsel geen belemmering mag vormen voor later (in de besteksfase) toe te voegen vormgevingselementen en dat de vormgevingselementen op hun beurt constructief zelfdragend moeten kunnen worden uitgevoerd.

 

De bovenleidingmasten van de tramlijn zijn zeer bepalend voor het beeld van de brug. Daarom is in eerste instantie verkend in hoeverre de vormgeving van de bovenleidingmasten kan bijdragen aan een kwaliteitsimpuls voor de brug en de verbinding binnenstad – TU Noord.

Uit de ontwerpverkenningen blijkt dat de wegindeling van de brug zeer bepalend is voor de locatie en vormgeving van de bovenleidingmasten. Dit heeft negatieve effecten op de beeldkwaliteit van de brug. Er ontstaat een tunneleffect waardoor de gebruikers op de brug nog minder contact met het water hebben. Bovendien liggen de meerkosten tussen 0,5 en 1 miljoen euro. We kiezen daarom voor de toepassing van standaard materieel voor de bovenleidingmasten.

 

De kwaliteit van de vormgeving van de brug wordt daarom in andere elementen (o.a. afwerking van de kolommen, detaillering van de randen van de brug en van de leuningen) gezocht. Hiervoor wordt een richtbedrag gereserveerd ter hoogte van 5% van de investeringskosten van de aanbruggen. Daarnaast hebben de vormgevingstechnische elementen mogelijk gevolgen voor de beheerlasten van de brug.

Volledige afsluiting t.o.v. gedeeltelijke afsluiting

Om een goede afweging te kunnen maken tussen volledige afsluiting en gedeeltelijke afsluiting van de Sebastiaansbrug tijdens de uitvoering van het project, is een verkeersstudie uitgevoerd. De eerste resultaten hiervan zijn opgenomen in deze nota. Er is een start gemaakt met het in beeld brengen van de aandachtspunten die nader uitgewerkt dienen te worden.

 

Situatie bij gedeeltelijke afsluiting

Bij gedeeltelijke afsluiting van de brug zijn de volgende uitgangspunten van toepassing:

 

Situatie bij volledige afsluiting

Bij volledige afsluiting van de brug zijn de volgende uitgangspunten van toepassing:

 

Consequenties en aandachtspunten varianten

De consequenties van beide varianten zijn in beeld gebracht. De resultaten van de verkenning zijn opgenomen in de hiernavolgende tabel.

 

 

 

 

 

 

 

Gedeeltelijke afsluiting

Volledige afsluiting

Consequenties

·    Fietsers en voetgangers via de Hambrug, het Bauxietpad en diamantpad en de Oostpoortbrug;

·    Nood- en hulpdiensten via de Sebastiaansbrug en Oostpoortbrug;

·    Bussen via de Sebastiaansbrug;

·    Halvering van de beschikbare capaciteit;

·    Bij de perioden van volledige afsluiting ontstaat een onduidelijke situatie, wat leidt tot meer problemen;

·    Bij de perioden van volledige afsluiting is geen reeel alternatief voor de 7 buslijnen die gebruik maken van de brug;

·    De planning van tramlijn 19 wordt niet gehaald.

 

·    Fietsers en voetgangers via de Hambrug, het Bauxietpad en diamantpad en de Oostpoortbrug;

·    Nood- en hulpdiensten via de Oostpoortbrug;

·    Bussen via de Oostpoortbrug en de binnenstad;

·    Doorgaand autoverkeer via omleidingsroutes buiten de stad (snelwegen, Kruithuisweg, provinciale weg);

·    Bestemmingsverkeer binnenstad via Koepoortbrug en toegangen westzijde.

 

Voordelen

·    Er hoeven weinig omleidingen ingesteld te worden, het autoverkeer en openbaar vervoer wordt langdurig structureel gehinderd, maar kan wel doorgang vinden;

·    Er hoeven geen tijdelijke verkeersmaatregelen getroffen te worden.

·    De duur van de overlast wordt tot een minimum beperkt;

·    De Sebastiaansbrug is naar verwachting klaar voordat het verkeer onder de Irenetunnel als gevolg van de Spoorzone gehinderd wordt;

·    Het doorgaand verkeer belandt op routes (snelwegen, gebieds-ontsluitingswegen) die sowieso beter geschikt zijn voor dit type verkeer;

·    De veiligheid voor gebruikers en de aannemer wordt vergroot doordat de bouwplaats volledig kan worden afgesloten;

·    Het werk van de aannemer wordt vergemakkelijkt, naar verwachting leidt dit tot een kostenbesparing;

·    De reconstructie heeft geen gevolgen voor de planning van tramlijn 19.

 

Aandachtspunten

 

·    Of de capaciteit van de rijstroken voldoende is voor de combinatie van bussen en autoverkeer, moet nader onderzocht worden;

·    De uitvoeringsduur van 26 maanden leidt tot veel overlast bij omwonenden en gebruikers;

·    Door de lange uitvoeringsduur is de afstemming met andere projecten (o.m. Spoorzone) van belang. Het is wenselijk de brug derhalve z.s.m. te reconstrueren;

·    Gedurende de perioden van volledige afsluiting moeten mogelijk aanvullende maatregelen worden getroffen om verkeer om te leiden.

·    Bereikbaarheid Zuidpoortgebied is lastiger.

 

·    Er dient een aanpassing aan het Oostplein en de toegang tot de Oostpoortbrug te worden gedaan om bussen veilig gebruik te laten maken van deze brug;

·    De Oostpoortbrug moet vaker open voor scheepvaartverkeer dan de Sebastiaansbrug, mogelijk levert dit meer vertraging op voor het busvervoer;

·    Er moet bekeken worden of het busverkeer verdeeld kan worden, mogelijk kunnen 1 of 2 (van de 7) lijnen gebruik maken van de route over de Langedijk;

·    De bereikbaarheid van de zuidelijke binnenstad wordt beperkt;

·    Het bestemmingsverkeer voor de binnenstad zal de stad bereiken via de Koepoortbrug, de Irenetunnel of de Reineveldbrug. Gezien de werkzaamheden aan de parkeergarage, levert dit extra druk op de omleidingsroute door de woonwijk. Onderzocht wordt of bij de Koepoortgarage maatregelen getroffen kunnen worden zodat de Maria Duystlaan tijdens de reconstructie (gedeeltelijk) beschikbaar is.

·    Bereikbaarheid Zuidpoortgebied via andere route.

 

 

 

Conclusie

Beide varianten hebben een aantal nadelen. Op basis van een aantal zwaarwegende argumenten, te weten de planning van tramlijn 19, de afstemming met het project spoorzone en de wens de duur van de overlast zoveel mogelijk te beperken, heeft het college van B&W voorkeur voor de variant waarbij de brug volledig afgesloten wordt en de reconstructie in 14 maanden kan plaats vinden. Een daadwerkelijke keuze kan worden gemaakt wanneer eerder genoemde aandachtspunten volledig zijn uitgewerkt. Graag horen we van de gemeenteraad welke wensen en bedenkingen er bij beide varianten zijn.

Procesmatige voortgang van het project

De Provincie, het Stadsgewest Haaglanden en de gemeente Delft hebben vanaf de start van de ontwerpfase intensief samen opgetrokken.

 

De inbreng en rol van de provincie Zuid-Holland in het project is lange tijd onduidelijk geweest, omdat zij met de reconstructie een onvoorzien probleem heeft gekregen met grote financiële en technische risico’s.

 

De provincie laat daarom een second opinion uitvoeren op de resultaten van de onderzoeken. De second opinion is naar verwachting eind maart 2008 gereed. Hierna dient besluitvorming binnen de provincie plaats te vinden om budget beschikbaar te krijgen. De samenwerking verloopt goed.

Conclusie en gevraagd besluit

Zoals uit bovenstaande beschrijving blijkt dienen een aantal punten op basis van het geleverde DO nader bekeken te worden. Nog onderzocht wordt:

 

De gemeenteraad wordt gevraagd:

·        kennis te nemen van de stand van zaken van het project;

·        haar wensen en bedenkingen ten aanzien van volledige afsluiting van de brug gedurende de uitvoering van de reconstructie kenbaar te maken;

·        kennis te nemen van de kostenverhoging van de reconstructie van de brug;

·        de kosten voor de reconstructie van de brug, zoals opgenomen in de bijlage, geheim te houden tot de aanbesteding van het project geweest is. Geheimhouding op grond van art. 10 lid 2 b van de W.O.B.

 

De dekking van de kosten wordt in het beheerplan kunstwerken en de eerstkomende begroting vastgelegd.

 

 

 



[1] Het definitief ontwerp is de vastlegging van de hoofdafmetingen en belangrijkste materialen van het door de opdrachtgever goedgekeurde voorontwerp door middel van tekeningen, berekeningen en specificaties.