In oktober 2006 is door uw raad besloten tot
reconstructie van de Sebastiaansbrug met een verbreding van de brug aan de
oostzijde.
Met de voorbereiding hiervan is in het najaar van
2006 gestart.
De reconstructie is ondergebracht in 2 projecten.
De reconstructie van de aanbruggen wordt door de gemeente Delft voorbereid. De
reconstructie van het beweegbare deel wordt namens de provincie Zuid-Holland
door Stadsgewest Haaglanden voorbereid.
In oktober 2007 hebben we u laten weten dat er technische
tegenvallers opgetreden zijn in het project. Destijds waren de consequenties in
tijd en geld nog niet bekend.
Met deze nota willen we u informeren over deze
consequenties en over de voortgang van de voorbereiding van de reconstructie
van de St. Sebastiaansbrug.
Eind januari zijn de definitieve ontwerpen[1]
(DO) van de basculebrug en de aanbruggen opgeleverd. Hiermee zijn de
consequenties van de technische tegenvallers in tijd en geld duidelijk
geworden.
Uit de bijbehorende ramingen blijkt dat beide
projecten fors duurder zijn dan eerder geraamd. De kosten die nu voor de
reconstructie geraamd zijn, kunt u vinden in de geheime bijlage bij deze nota.
In verband met de nog te houden aanbesteding van het project is de raming niet
openbaar.
De belangrijkste oorzaken van de kostenstijging
zijn opgetreden technische tegenvallers en de hoge prijsstijgingen van
materialen sinds oktober 2006. In het eerste kwartaal van 2008 wordt onderzocht
of nog kostenbesparingen kunnen worden doorgevoerd. De kosten van de
basculebrug zijn nog niet volledig in beeld omdat het DO op een aantal
onderdelen niet compleet is. Dit wordt op de volgende pagina van deze nota
nader toegelicht.
Tevens is de uitvoeringsduur van de reconstructie
van de aanbruggen verder toegenomen. Indien de brug tijdens de uitvoering voor
autoverkeer gedeeltelijk in gebruik blijft, is de uitvoeringstijd 26 maanden.
Voor oplevering van de brug betekent dit dat deze verschuift naar medio 2011.
Een versnellingsmaatregel kan gevonden worden in volledige afsluiting van de
brug tijdens de uitvoering. De uitvoeringsduur wordt hiermee teruggebracht naar
14 maanden. De consequenties van deze versnellingsmaatregel zijn in beeld
gebracht. De resultaten van de verkenning zijn opgenomen in deze nota.
Als eerste stap in de uitwerking van de
reconstructie is een nieuw wegontwerp voor de St. Sebastiaansbrug opgesteld.
Belangrijk uitgangspunt in dit ontwerp vormt het 2-richtingenfietspad en
vrijliggend voetpad aan de oostzijde van de brug. Op deze wijze wordt het
langzaam verkeer, gegeven de beschikbare ruimte, maximaal geaccommodeerd. De
vastgestelde wegindeling op de brug is opgenomen in de bijlage en is leidend
voor de verdere uitwerking van de technische reconstructie en de vormgeving.
Tevens is in de bijlage een overzichtstekening opgenomen van de langzaam
verkeersstromen na reconstructie van de brug.
Stand
van zaken technische uitwerking aanbruggen
Het DO van de aanbruggen is eind januari 2008 in
concept opgeleverd.
Daarmee zijn nu de meeste onzekerheden uit het
project verdwenen.
Bij de technische voorbereiding is een aantal
onvoorziene, technische complicaties aan het licht gekomen. De belangrijkste
zijn:
Bovenstaande tegenvallers hebben tot gevolg dat een
veel groter deel van de aanbruggen vervangen moet worden, dan bij de start van
het project verwacht werd.
Het concept DO van de basculebrug is in december
2007 opgeleverd. Het Stadsgewest Haaglanden is namens de provincie Zuid-Holland
opdrachtgever voor dit ontwerp. In dit DO zit nog een aantal technische
risico’s, die nog financiële gevolgen kunnen hebben voor het project. Deze
hebben betrekking op de spoorovergangen van de aanbruggen naar de beweegbare
brug en op de bedieningsspecificaties (open- en sluit tijd,
storingsgevoeligheid) van de brug. Om te bepalen in hoeverre dit problemen gaat
opleveren na realisatie van de brug dienen “Eindige Elementen
Methode”-berekeningen (EEM) te worden uitgevoerd. Deze specialistische
berekeningen zijn naar verwachting medio mei 2008 gereed. Het opstarten van de
besteksfase is pas mogelijk na afronding van de EEM berekeningen. Naar
verwachting is dit na de zomer van 2008. De bouwtijd van de basculebrug
bedraagt minder dan een jaar en is daarmee niet leidend voor de planning van de
gehele reconstructie.
Parallel aan de voorbereiding van de noodzakelijke
technische reconstructie, worden de mogelijkheden onderzocht om de
vormgevingstechnische kwaliteit en de inpassing in de openbare ruimte van de
brug te verbeteren. Enerzijds wordt bekeken hoe het beeld van de brug gunstig
beïnvloed kan worden door materiaalkeuze en afwerkingsniveau (micro).
Anderzijds zijn de vormgevingstechnische aspecten van de St. Sebastiaansbrug
als onderdeel van de verbindingen tussen de Delftse binnenstad en de TU wijk
onderzocht (macro).
Uitgangspunt daarbij is dat de technische
reconstructie in beginsel geen belemmering mag vormen voor later (in de
besteksfase) toe te voegen vormgevingselementen en dat de vormgevingselementen
op hun beurt constructief zelfdragend moeten kunnen worden uitgevoerd.
De bovenleidingmasten van de tramlijn zijn zeer
bepalend voor het beeld van de brug. Daarom is in eerste instantie verkend in
hoeverre de vormgeving van de bovenleidingmasten kan bijdragen aan een
kwaliteitsimpuls voor de brug en de verbinding binnenstad – TU Noord.
Uit de ontwerpverkenningen blijkt dat de
wegindeling van de brug zeer bepalend is voor de locatie en vormgeving van de
bovenleidingmasten. Dit heeft negatieve effecten op de beeldkwaliteit van de
brug. Er ontstaat een tunneleffect waardoor de gebruikers op de brug nog minder
contact met het water hebben. Bovendien liggen de meerkosten tussen 0,5 en 1
miljoen euro. We kiezen daarom voor de toepassing van standaard materieel voor
de bovenleidingmasten.
De kwaliteit van de vormgeving van de brug wordt
daarom in andere elementen (o.a. afwerking van de kolommen, detaillering van de
randen van de brug en van de leuningen) gezocht. Hiervoor wordt een richtbedrag
gereserveerd ter hoogte van 5% van de investeringskosten van de aanbruggen. Daarnaast
hebben de vormgevingstechnische elementen mogelijk gevolgen voor de
beheerlasten van de brug.
Om een goede afweging te kunnen maken tussen
volledige afsluiting en gedeeltelijke afsluiting van de Sebastiaansbrug tijdens
de uitvoering van het project, is een verkeersstudie uitgevoerd. De eerste
resultaten hiervan zijn opgenomen in deze nota. Er is een start gemaakt met het
in beeld brengen van de aandachtspunten die nader uitgewerkt dienen te worden.
Bij gedeeltelijke afsluiting van de brug zijn de
volgende uitgangspunten van toepassing:
Bij volledige afsluiting van de brug zijn de
volgende uitgangspunten van toepassing:
De consequenties van beide varianten zijn in beeld
gebracht. De resultaten van de verkenning zijn opgenomen in de hiernavolgende
tabel.
|
|
Gedeeltelijke afsluiting |
Volledige afsluiting |
|
Consequenties |
·
Fietsers en voetgangers via de Hambrug,
het Bauxietpad en diamantpad en de Oostpoortbrug; ·
Nood- en hulpdiensten via de
Sebastiaansbrug en Oostpoortbrug; ·
Bussen via de Sebastiaansbrug; ·
Halvering van de beschikbare capaciteit; ·
Bij de perioden van volledige afsluiting
ontstaat een onduidelijke situatie, wat leidt tot meer problemen; ·
Bij de perioden van volledige afsluiting
is geen reeel alternatief voor de 7 buslijnen die gebruik maken van de brug; ·
De planning van tramlijn 19 wordt niet
gehaald. |
·
Fietsers en voetgangers via de Hambrug,
het Bauxietpad en diamantpad en de Oostpoortbrug; ·
Nood- en hulpdiensten via de
Oostpoortbrug; ·
Bussen via de Oostpoortbrug en de
binnenstad; ·
Doorgaand autoverkeer via omleidingsroutes
buiten de stad (snelwegen, Kruithuisweg, provinciale weg); ·
Bestemmingsverkeer binnenstad via
Koepoortbrug en toegangen westzijde. |
|
Voordelen |
·
Er hoeven weinig omleidingen ingesteld te
worden, het autoverkeer en openbaar vervoer wordt langdurig structureel
gehinderd, maar kan wel doorgang vinden; ·
Er hoeven geen tijdelijke verkeersmaatregelen
getroffen te worden. |
·
De duur van de overlast wordt tot een
minimum beperkt; ·
De Sebastiaansbrug is naar verwachting
klaar voordat het verkeer onder de Irenetunnel als gevolg van de Spoorzone
gehinderd wordt; ·
Het doorgaand verkeer belandt op routes
(snelwegen, gebieds-ontsluitingswegen) die sowieso beter geschikt zijn voor
dit type verkeer; ·
De veiligheid voor gebruikers en de
aannemer wordt vergroot doordat de bouwplaats volledig kan worden afgesloten; ·
Het werk van de aannemer wordt vergemakkelijkt,
naar verwachting leidt dit tot een kostenbesparing; ·
De reconstructie heeft geen gevolgen voor
de planning van tramlijn 19. |
|
Aandachtspunten |
·
Of de capaciteit van de rijstroken
voldoende is voor de combinatie van bussen en autoverkeer, moet nader onderzocht
worden; ·
De uitvoeringsduur van 26 maanden leidt
tot veel overlast bij omwonenden en gebruikers; ·
Door de lange uitvoeringsduur is de
afstemming met andere projecten (o.m. Spoorzone) van belang. Het is wenselijk
de brug derhalve z.s.m. te reconstrueren; ·
Gedurende de perioden van volledige
afsluiting moeten mogelijk aanvullende maatregelen worden getroffen om
verkeer om te leiden. ·
Bereikbaarheid Zuidpoortgebied is
lastiger. |
·
Er dient een aanpassing aan het Oostplein
en de toegang tot de Oostpoortbrug te worden gedaan om bussen veilig gebruik
te laten maken van deze brug; ·
De Oostpoortbrug moet vaker open voor
scheepvaartverkeer dan de Sebastiaansbrug, mogelijk levert dit meer
vertraging op voor het busvervoer; ·
Er moet bekeken worden of het busverkeer verdeeld
kan worden, mogelijk kunnen 1 of 2 (van de 7) lijnen gebruik maken van de
route over de Langedijk; ·
De bereikbaarheid van de zuidelijke
binnenstad wordt beperkt; ·
Het bestemmingsverkeer voor de binnenstad
zal de stad bereiken via de Koepoortbrug, de Irenetunnel of de Reineveldbrug.
Gezien de werkzaamheden aan de parkeergarage, levert dit extra druk op de
omleidingsroute door de woonwijk. Onderzocht wordt of bij de Koepoortgarage
maatregelen getroffen kunnen worden zodat de Maria Duystlaan tijdens de reconstructie
(gedeeltelijk) beschikbaar is. ·
Bereikbaarheid Zuidpoortgebied via andere
route. |
Beide varianten hebben een aantal nadelen. Op basis
van een aantal zwaarwegende argumenten, te weten de planning van tramlijn 19,
de afstemming met het project spoorzone en de wens de duur van de overlast
zoveel mogelijk te beperken, heeft het college van B&W voorkeur voor de
variant waarbij de brug volledig afgesloten wordt en de reconstructie in 14
maanden kan plaats vinden. Een daadwerkelijke keuze kan worden gemaakt wanneer
eerder genoemde aandachtspunten volledig zijn uitgewerkt. Graag horen we van de
gemeenteraad welke wensen en bedenkingen er bij beide varianten zijn.
De Provincie, het Stadsgewest Haaglanden en de
gemeente Delft hebben vanaf de start van de ontwerpfase intensief samen
opgetrokken.
De inbreng en rol van de provincie Zuid-Holland in
het project is lange tijd onduidelijk geweest, omdat zij met de reconstructie
een onvoorzien probleem heeft gekregen met grote financiële en technische
risico’s.
De provincie laat daarom een second opinion
uitvoeren op de resultaten van de onderzoeken. De second opinion is naar
verwachting eind maart 2008 gereed. Hierna dient besluitvorming binnen de
provincie plaats te vinden om budget beschikbaar te krijgen. De samenwerking
verloopt goed.
Zoals uit bovenstaande beschrijving blijkt dienen
een aantal punten op basis van het geleverde DO nader bekeken te worden. Nog
onderzocht wordt:
De gemeenteraad wordt
gevraagd:
·
kennis te nemen van de stand van zaken van het
project;
·
haar wensen en bedenkingen ten aanzien van
volledige afsluiting van de brug gedurende de uitvoering van de reconstructie
kenbaar te maken;
·
kennis te nemen van de kostenverhoging van de
reconstructie van de brug;
·
de kosten voor de reconstructie van de brug, zoals
opgenomen in de bijlage, geheim te houden tot de aanbesteding van het project
geweest is. Geheimhouding op grond van art. 10 lid 2 b van de W.O.B.
De dekking van de kosten
wordt in het beheerplan kunstwerken en de eerstkomende begroting vastgelegd.
[1] Het definitief ontwerp is de vastlegging van de hoofdafmetingen en belangrijkste materialen van het door de opdrachtgever goedgekeurde voorontwerp door middel van tekeningen, berekeningen en specificaties.