In de loop der jaren is de behoefte aan
parkeerplaatsen in de Indische buurt gegroeid. De Indische buurt is echter een
oude wijk met smalle straten die niet is aangelegd met het oog op de gegroeide
behoefte aan parkeerplaatsen.
Naar aanleiding van een voorval in 2005 waarbij de
brandweer moeite had om doorgang te krijgen als gevolg van op de stoep
geparkeerde auto’s heeft de politie verbaliserend opgetreden in de Indische
buurt. Daarop is een aantal reacties gekomen uit de wijk.
Om de problematiek in kaart te brengen is in juni
2007 een parkeeronderzoek uitgevoerd in de Indische Buurt. Dit parkeeronderzoek
is als basis gebruikt om de parkeerproblematiek te onderzoeken. Het doel van
deze nota is om de parkeerproblematiek in kaart te brengen en een voorstel te
doen voor het verlichten van de parkeerproblemen. In de loop van het proces is
niet door de bewoners gevraagd om gereguleerd parkeren in te voeren als
oplossing van het probleem. Gereguleerd parkeren wordt daarom buiten de beschouwing
gelaten.
De opbouw van deze nota is als volgt. In hoofdstuk 2 wordt aan de hand van de resultaten van de parkeertelling uit juni 2007 een analyse gemaakt van het parkeerprobleem in de Indische Buurt. Vervolgens worden in hoofdstuk 3 de locaties belicht waar extra parkeerplaatsen kunnen worden gerealiseerd waarna in hoofdstuk 4 verslag wordt gedaan van het communicatie traject met de buurt over deze projecten. In hoofdstuk 5 wordt de financiering belicht waarna deze nota in hoofdstuk 6 wordt afgesloten met een samenvattend voorstel.
In juni 2007 is een
parkeeronderzoek uitgevoerd in de Indische Buurt. Er is tijdens de nachtelijke
uren geteld omdat dat het maatgevende moment is voor een woongebied. In bijlage
1 is een kaartje afgedrukt met de gemeten bezettingsgraden van de
parkeerplaatsen in de Indische Buurt.
De bezettingsgraad is het percentage van de
parkeerplaatsen dat bezet is tijdens de telling. Bij een bezettingsgraad van
100% zijn alle parkeerplaatsen bezet. Als de bezettingsgraad hoger is dan 100%
staan er auto’s fout geparkeerd en als de bezettingsgraad lager is dan 100%
zijn er vrije parkeerplaatsen in het gebied.
De gemiddelde bezettingsgraad over het hele gebied
bedroeg tijdens de telling 83%. Dat betekent dat er weliswaar sprake is van een
hoge parkeerdruk, maar dat er nog parkeerplaatsen over zijn. De grootste
problemen doen zich voor rond de Sumatrastraat en de Lombokstraat en in het
gebied tussen de Sabangstraat en de Archipellaan.
Er is een inventarisatie gemaakt van de locaties in
de Indische buurt waar het mogelijk is om extra parkeerplaatsen toe te voegen.
Hierbij zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:
§
De parkeerplaatsen moeten snel en met beperkte
middelen gerealiseerd kunnen worden;
§
Het groen en de speelruimte moeten zo min mogelijk
worden aangetast.
Er zijn in totaal 10 locaties geïnventariseerd die
in 2 categorieën zijn ingedeeld:
·
Categorie A – Dit zijn parkeerplaatsen die snel
gerealiseerd kunnen worden. Het betreft 7 locaties met in totaal 22
parkeerplaatsen.
·
Categorie B – Dit zijn de locaties waarbij een
kleine herinrichting noodzakelijk is. Dat wil zeggen dat er hier en daar een
trottoirband verlegd moet worden met een enkele kolk of een lichtmast. Het betreft
3 locaties met in totaal 33 extra parkeerplaatsen.
In bijlage 2 is een kaart van de wijk gevoegd met
de locaties waar parkeerplaatsen gecreëerd kunnen worden. De locaties staan in
tabel 3.1.
Tabel 3.1:
Potentiële nieuwe parkeerplaatsen in de Indische buurt
|
Straat |
Aantal
extra parkeerplaatsen |
Bezettingsgraad
in juni 2007 |
A1 |
Brasserskade |
1 |
103% |
A2 |
Estelistraat |
1 |
100% |
A3 |
Castrop-Rauxellaan |
4 |
60% |
A4 |
Floresstraat |
5 |
100% |
A5 |
Madoerastraat |
5 |
86% |
A6 |
Sint Jorisweg |
2 |
97% |
A7 |
Sumatrastraat |
4 |
106% |
B1 |
Archipellaan |
16 |
144% |
B2 |
Sumatrastraat |
7 |
106% |
B3 |
Vrijenbanselaan
(compensatie) |
10 |
100% |
|
Totaal |
55 |
|
Doordat de tramhaltes Vrijenbanselaan en
Brasserskade binnenkort worden samengevoegd tot de nieuwe halte Lombokstraat
vervalt de huidige halte Brasserskade ook voor de bus. Er is het voornemen om
een nieuwe toegankelijke bushalte te creëren aan het begin van de Brasserskade.
Om fietsers de mogelijkheid te geven om veilig de haltes te passeren wordt een
fietsstrook aangelegd waardoor de fietser achter de halte langs de bushalte kan
passeren.
Direct gevolg daarvan is dat er 10 parkeerplaatsen
aan het begin van de Brasserskade verdwijnen. Deze plaatsen worden
gecompenseerd aan de Vrijenbanselaan (locatie B3) op de locatie van de
voormalige benzinepomp. Netto kunnen er dus 45 extra parkeerplaatsen worden
gecreëerd.
Bij het creëren van extra parkeerplaatsen is het
groen en de speelruimte zoveel mogelijk ontzien. Het groen is overal gespaard.
De trottoirs worden weliswaar smaller door het aanleggen van parkeerplaatsen,
maar ze voldoen nog aan de minimale breedte.
De voorgestelde parkeerplaatsen op de Floresstraat
vormen een uitzondering. De Floresstraat heeft aan één zijde een trottoir met
een rij huizen en aan de andere zijde een trottoir met een plantsoen. Als
(volgens het voorstel) aan de zijde van het plantsoen parkeerplaatsen worden
aangelegd blijft er een smalle uitstapstrook van 80cm breed over. Het trottoir
aan de overzijde blijft onaangetast, waardoor er een looproute aanwezig blijft
langs de Floresstraat. Er kan ook een smalle strook groen van 70cm bij het
trottoir worden getrokken zodat er aan beide zijden een looproute aanwezig
blijft. In het voorstel wordt uitgegaan van een trottoir aan de huizenkant en
een uitstapstrook aan de plantsoenkant.
Aan de Vrijenbanselaan (B3) wordt de ruimte zodanig
heringericht dat er meer ruimte komt voor groen. Daardoor wordt de
groenstructuur langs de Insulindeweg doorgezet in de richting van de Vrijenbanselaan.
In november 2007 is er een inloopavond
georganiseerd waarbij belanghebbenden de gelegenheid hebben gekregen om te
reageren op de plannen A1 tot en met A7 en B1 en B2. De avond is goed bezocht.
Naar aanleiding van de verplaatsing van de bushalte
van de Vrijenbanselaan naar de Brasserskade en het compenseren van
parkeerplaatsen op de Vrijenbanselaan (B3) is een brief gestuurd aan de
belanghebbenden.
Er zijn bezwaren van belanghebbenden binnen gekomen
op de volgende plannen:
De bewoners van de Estelistraat vinden dat er
voldoende parkeerruimte is en dat een enkele parkeerplaats weinig toevoegt. Er
is een handtekeningenlijst gestuurd met de handtekeningen van het merendeel van
de bewoners. Gezien het geringe effect van een enkele extra parkeerplaats en de
reactie van de bewoners stellen we voor op deze locatie geen parkeerplaats aan
te leggen.
Er is van een aantal bewoners een bezwaar gekomen
op deze voorstellen. Volgens hen zijn er altijd vrije parkeerplaatsen in de
omgeving en ze willen niet dat het trottoir voor de deur ten koste van
parkeerplaatsen wordt versmald. Dit voorstel wordt dus niet breed gedragen.
Aanwezige bewoners willen geen extra parkeerplaatsen
voor hun deur, omdat er op de Sint Jorisweg altijd voldoende ruimte is. Ze
vinden ook dat de lasten over de wijk moeten worden verdeeld en dat er dan niet
16 parkeerplaatsen in hun straat moeten worden aangelegd. Uit de telling blijkt
overigens dat er nu ook al aan beide zijden van de Archipellaan wordt
geparkeerd en dat de voorgestelde parkeerplaatsen behalve een uitbreiding ook
vooral een ordening van het straatbeeld betekenen, waardoor hulpdiensten ook
beter doorgang kunnen vinden.
Voor de projecten A7, B1 en B2 geldt dat vanuit
solidariteit met de omgeving het te verantwoorden is om deze parkeerplaatsen
ondanks weerstand vanuit de bewoners toch aan te leggen. De bewoners zijn
wellicht niet positief, maar er worden nu ook al auto’s (illegaal) geparkeerd
en voor omwonenden wordt het parkeerprobleem verlicht. Aangezien de reactie van
de bewoners vertragend kan werken op de uitvoering wordt echter voorgesteld om
de projecten A7, B1 en B2 op dit moment niet uit te voeren.
Er zijn 7 reacties binnen gekomen naar aanleiding
van de verplaatsing van de bushalte naar de Brasserskade en het creëren van
parkeerplaatsen langs de Vrijenbanselaan. Drie reacties kwamen van bewoners die
op de hoogte gehouden willen worden wanneer de werkzaamheden worden uitgevoerd.
Eén reactie komt van een bewoner die zich zorgen
maakt over benzinetanks onder de grond onder de voormalige benzinepomp.
Inmiddels is uitgezocht dat de verontreiniging diep genoeg in de grond zit en
geen problemen oplevert voor de aanleg van parkeerplaatsen .
De overige 3 reacties komen van bewoners die de
achteruitgang van parkeerplaatsen op de Brasserskade te groot vinden. Bovendien
vragen ze zich af of de huidige locatie van de bushalte niet beter is. Bij het
verplaatsen van de bushalte is erop gelet dat het aantal parkeerplaatsen geheel
wordt gecompenseerd. Er wordt nog onderzocht of het mogelijk is om
parkeerplaatsen te creëren bij de halte Bankastraat. De nieuwe locatie voor de
halte is geschikter want deze is centraler gelegen (in de wijk), veiliger (niet
meer op de drukke Vrijenbanselaan) en de doorstroming wordt voor de bus beter.
Deze reacties brengen daarmee geen nieuwe inzichten om het voorstel voor de
verplaatsing van de bushalte en het creëren van parkeerplaatsen langs de
Vrijenbanselaan te wijzigen.
In tabel 5.1 staan de projecten die direct
uitgevoerd worden met daarbij vermeld het aantal parkeerplaatsen en de kosten.
Tabel 5.1:
Voorstel voor nieuwe parkeerplaatsen in de Indische Buurt
|
Straat |
Aantal extra parkeerplaatsen
|
A1 |
Brasserskade |
1 |
A3 |
Castrop-Rauxellaan |
4 |
A4 |
Floresstraat |
5 |
A5 |
Madoerastraat |
5 |
A6 |
Sint Jorisweg |
2 |
B3 |
Vrijenbanselaan1)
|
10 |
1)
De nieuwe parkeerplaatsen aan de Vrijenbanselaan
dienen ter compensatie van de parkeerplaatsen die verdwijnen door het
verplaatsen van de bushalte Brasserskade naar het begin van de Brasserskade.
De kosten van deze voorstellen bedragen €47.000,--.
Voorgesteld wordt om deze kosten te financieren uit de ‘reserve
parkeervoorzieningen’.
Voorgesteld wordt:
§
De projecten A1, A3 tot en met A6 en B3 uit deze
nota uit te laten voeren;
§
De gemeenteraad voor te stellen om de kosten te financieren
uit de ‘reserve parkeren’.
§
De gemeenteraad te vragen om akkoord te gaan met de
34e begrotingswijziging.
De
heer V.F. Harte
|