1. Inleiding

 

In de loop der jaren is de behoefte aan parkeerplaatsen in de Indische buurt gegroeid. De Indische buurt is echter een oude wijk met smalle straten die niet is aangelegd met het oog op de gegroeide behoefte aan parkeerplaatsen.

 

Naar aanleiding van een voorval in 2005 waarbij de brandweer moeite had om doorgang te krijgen als gevolg van op de stoep geparkeerde auto’s heeft de politie verbaliserend opgetreden in de Indische buurt. Daarop is een aantal reacties gekomen uit de wijk.

 

Om de problematiek in kaart te brengen is in juni 2007 een parkeeronderzoek uitgevoerd in de Indische Buurt. Dit parkeeronderzoek is als basis gebruikt om de parkeerproblematiek te onderzoeken. Het doel van deze nota is om de parkeerproblematiek in kaart te brengen en een voorstel te doen voor het verlichten van de parkeerproblemen. In de loop van het proces is niet door de bewoners gevraagd om gereguleerd parkeren in te voeren als oplossing van het probleem. Gereguleerd parkeren wordt daarom buiten de beschouwing gelaten.

 

De opbouw van deze nota is als volgt. In hoofdstuk 2 wordt aan de hand van de resultaten van de parkeertelling uit juni 2007 een analyse gemaakt van het parkeerprobleem in de Indische Buurt. Vervolgens worden in hoofdstuk 3 de locaties belicht waar extra parkeerplaatsen kunnen worden gerealiseerd waarna in hoofdstuk 4 verslag wordt gedaan van het communicatie traject met de buurt over deze projecten. In hoofdstuk 5 wordt de financiering belicht waarna deze nota in hoofdstuk 6 wordt afgesloten met een samenvattend voorstel.

 

2. Parkeertelling

 

In juni 2007 is een parkeeronderzoek uitgevoerd in de Indische Buurt. Er is tijdens de nachtelijke uren geteld omdat dat het maatgevende moment is voor een woongebied. In bijlage 1 is een kaartje afgedrukt met de gemeten bezettingsgraden van de parkeerplaatsen in de Indische Buurt.

 

De bezettingsgraad is het percentage van de parkeerplaatsen dat bezet is tijdens de telling. Bij een bezettingsgraad van 100% zijn alle parkeerplaatsen bezet. Als de bezettingsgraad hoger is dan 100% staan er auto’s fout geparkeerd en als de bezettingsgraad lager is dan 100% zijn er vrije parkeerplaatsen in het gebied. 

 

De gemiddelde bezettingsgraad over het hele gebied bedroeg tijdens de telling 83%. Dat betekent dat er weliswaar sprake is van een hoge parkeerdruk, maar dat er nog parkeerplaatsen over zijn. De grootste problemen doen zich voor rond de Sumatrastraat en de Lombokstraat en in het gebied tussen de Sabangstraat en de Archipellaan.

 

3. Extra parkeerplaatsen in het studiegebied

 

Er is een inventarisatie gemaakt van de locaties in de Indische buurt waar het mogelijk is om extra parkeerplaatsen toe te voegen. Hierbij zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:

§         De parkeerplaatsen moeten snel en met beperkte middelen gerealiseerd kunnen worden;

§         Het groen en de speelruimte moeten zo min mogelijk worden aangetast.

 

Er zijn in totaal 10 locaties geïnventariseerd die in 2 categorieën zijn ingedeeld:

·         Categorie A – Dit zijn parkeerplaatsen die snel gerealiseerd kunnen worden. Het betreft 7 locaties met in totaal 22 parkeerplaatsen.

 

·         Categorie B – Dit zijn de locaties waarbij een kleine herinrichting noodzakelijk is. Dat wil zeggen dat er hier en daar een trottoirband verlegd moet worden met een enkele kolk of een lichtmast. Het betreft 3 locaties met in totaal 33 extra parkeerplaatsen.

 

In bijlage 2 is een kaart van de wijk gevoegd met de locaties waar parkeerplaatsen gecreëerd kunnen worden. De locaties staan in tabel 3.1.

 

Tabel 3.1: Potentiële nieuwe parkeerplaatsen in de Indische buurt

 

Straat

Aantal extra parkeerplaatsen

Bezettingsgraad in juni 2007

A1

Brasserskade

1

103%

A2

Estelistraat

1

100%

A3

Castrop-Rauxellaan

4

60%

A4

Floresstraat

5

100%

A5

Madoerastraat

5

86%

A6

Sint Jorisweg

2

97%

A7

Sumatrastraat

4

106%

B1

Archipellaan

16

144%

B2

Sumatrastraat

7

106%

B3

Vrijenbanselaan (compensatie)

10

100%

 

Totaal

55

 

 

 

Extra parkeerplaatsen aan de Vrijenbanselaan (B3)

Doordat de tramhaltes Vrijenbanselaan en Brasserskade binnenkort worden samengevoegd tot de nieuwe halte Lombokstraat vervalt de huidige halte Brasserskade ook voor de bus. Er is het voornemen om een nieuwe toegankelijke bushalte te creëren aan het begin van de Brasserskade. Om fietsers de mogelijkheid te geven om veilig de haltes te passeren wordt een fietsstrook aangelegd waardoor de fietser achter de halte langs de bushalte kan passeren.

 

Direct gevolg daarvan is dat er 10 parkeerplaatsen aan het begin van de Brasserskade verdwijnen. Deze plaatsen worden gecompenseerd aan de Vrijenbanselaan (locatie B3) op de locatie van de voormalige benzinepomp. Netto kunnen er dus 45 extra parkeerplaatsen worden gecreëerd.

 

Groen en speelruimte

Bij het creëren van extra parkeerplaatsen is het groen en de speelruimte zoveel mogelijk ontzien. Het groen is overal gespaard. De trottoirs worden weliswaar smaller door het aanleggen van parkeerplaatsen, maar ze voldoen nog aan de minimale breedte.

 

De voorgestelde parkeerplaatsen op de Floresstraat vormen een uitzondering. De Floresstraat heeft aan één zijde een trottoir met een rij huizen en aan de andere zijde een trottoir met een plantsoen. Als (volgens het voorstel) aan de zijde van het plantsoen parkeerplaatsen worden aangelegd blijft er een smalle uitstapstrook van 80cm breed over. Het trottoir aan de overzijde blijft onaangetast, waardoor er een looproute aanwezig blijft langs de Floresstraat. Er kan ook een smalle strook groen van 70cm bij het trottoir worden getrokken zodat er aan beide zijden een looproute aanwezig blijft. In het voorstel wordt uitgegaan van een trottoir aan de huizenkant en een uitstapstrook aan de plantsoenkant.

 

Aan de Vrijenbanselaan (B3) wordt de ruimte zodanig heringericht dat er meer ruimte komt voor groen. Daardoor wordt de groenstructuur langs de Insulindeweg doorgezet in de richting van de Vrijenbanselaan.

 

4. Communicatie met de buurt

 

In november 2007 is er een inloopavond georganiseerd waarbij belanghebbenden de gelegenheid hebben gekregen om te reageren op de plannen A1 tot en met A7 en B1 en B2. De avond is goed bezocht.

 

Naar aanleiding van de verplaatsing van de bushalte van de Vrijenbanselaan naar de Brasserskade en het compenseren van parkeerplaatsen op de Vrijenbanselaan (B3) is een brief gestuurd aan de belanghebbenden.

 

Er zijn bezwaren van belanghebbenden binnen gekomen op de volgende plannen:

A2 – Estelistraat

De bewoners van de Estelistraat vinden dat er voldoende parkeerruimte is en dat een enkele parkeerplaats weinig toevoegt. Er is een handtekeningenlijst gestuurd met de handtekeningen van het merendeel van de bewoners. Gezien het geringe effect van een enkele extra parkeerplaats en de reactie van de bewoners stellen we voor op deze locatie geen parkeerplaats aan te leggen.

 

A7 en B2 – Sumatrastraat

Er is van een aantal bewoners een bezwaar gekomen op deze voorstellen. Volgens hen zijn er altijd vrije parkeerplaatsen in de omgeving en ze willen niet dat het trottoir voor de deur ten koste van parkeerplaatsen wordt versmald. Dit voorstel wordt dus niet breed gedragen.

 

B1 – Archipelstraat

Aanwezige bewoners willen geen extra parkeerplaatsen voor hun deur, omdat er op de Sint Jorisweg altijd voldoende ruimte is. Ze vinden ook dat de lasten over de wijk moeten worden verdeeld en dat er dan niet 16 parkeerplaatsen in hun straat moeten worden aangelegd. Uit de telling blijkt overigens dat er nu ook al aan beide zijden van de Archipellaan wordt geparkeerd en dat de voorgestelde parkeerplaatsen behalve een uitbreiding ook vooral een ordening van het straatbeeld betekenen, waardoor hulpdiensten ook beter doorgang kunnen vinden.

 

Voor de projecten A7, B1 en B2 geldt dat vanuit solidariteit met de omgeving het te verantwoorden is om deze parkeerplaatsen ondanks weerstand vanuit de bewoners toch aan te leggen. De bewoners zijn wellicht niet positief, maar er worden nu ook al auto’s (illegaal) geparkeerd en voor omwonenden wordt het parkeerprobleem verlicht. Aangezien de reactie van de bewoners vertragend kan werken op de uitvoering wordt echter voorgesteld om de projecten A7, B1 en B2 op dit moment niet uit te voeren.

 

B3 – Vrijenbanselaan

Er zijn 7 reacties binnen gekomen naar aanleiding van de verplaatsing van de bushalte naar de Brasserskade en het creëren van parkeerplaatsen langs de Vrijenbanselaan. Drie reacties kwamen van bewoners die op de hoogte gehouden willen worden wanneer de werkzaamheden worden uitgevoerd.

 

Eén reactie komt van een bewoner die zich zorgen maakt over benzinetanks onder de grond onder de voormalige benzinepomp. Inmiddels is uitgezocht dat de verontreiniging diep genoeg in de grond zit en geen problemen oplevert voor de aanleg van parkeerplaatsen .

 

De overige 3 reacties komen van bewoners die de achteruitgang van parkeerplaatsen op de Brasserskade te groot vinden. Bovendien vragen ze zich af of de huidige locatie van de bushalte niet beter is. Bij het verplaatsen van de bushalte is erop gelet dat het aantal parkeerplaatsen geheel wordt gecompenseerd. Er wordt nog onderzocht of het mogelijk is om parkeerplaatsen te creëren bij de halte Bankastraat. De nieuwe locatie voor de halte is geschikter want deze is centraler gelegen (in de wijk), veiliger (niet meer op de drukke Vrijenbanselaan) en de doorstroming wordt voor de bus beter. Deze reacties brengen daarmee geen nieuwe inzichten om het voorstel voor de verplaatsing van de bushalte en het creëren van parkeerplaatsen langs de Vrijenbanselaan te wijzigen.

 

5. Financiering

 

In tabel 5.1 staan de projecten die direct uitgevoerd worden met daarbij vermeld het aantal parkeerplaatsen en de kosten.

 

Tabel 5.1: Voorstel voor nieuwe parkeerplaatsen in de Indische Buurt

 

Straat

Aantal extra parkeerplaatsen

A1

Brasserskade

1

A3

Castrop-Rauxellaan

4

A4

Floresstraat

5

A5

Madoerastraat

5

A6

Sint Jorisweg

2

B3

Vrijenbanselaan1)

10

1)                  De nieuwe parkeerplaatsen aan de Vrijenbanselaan dienen ter compensatie van de parkeerplaatsen die verdwijnen door het verplaatsen van de bushalte Brasserskade naar het begin van de Brasserskade.

 

De kosten van deze voorstellen bedragen €47.000,--. Voorgesteld wordt om deze kosten te financieren uit de ‘reserve parkeervoorzieningen’.

 

6. Voorstel

 

Voorgesteld wordt:

§         De projecten A1, A3 tot en met A6 en B3 uit deze nota uit te laten voeren;

§         De gemeenteraad voor te stellen om de kosten te financieren uit de ‘reserve parkeren’.

§         De gemeenteraad te vragen om akkoord te gaan met de 34e begrotingswijziging.

 

 

De heer V.F. Harte


Bezettingsgraad

 

Blauw  = 0 – 50%

Groen   = 51% - 80%

Geel    = 81% - 100%

Rood    = > 100%

 
Bijlage 1 – Bezettingsgraad tijdens een nachttelling in de Indische Buurt in mei 2007


 


Bijlage 2 – Locatie van de potentiële extra parkeerplaatsen