
naar agenda
13 september 2006

naar agenda
10 oktober 2006
|
|
Aanwezig
Voorzitter : de heer W.Bot
Griffier : de heer E.M. Geldorp
College : portefeuillehouder D. Rensen
Commissie: de dames: El Marini, Van Empel, Thoolen, Van der Hoek, Janse, De
Jong,
Van Rossum; de heren: Witsenboer, Riphagen, Clason, Van Til, Meule-
man, Van der Starre, Vokurka, Van Pagée en Stoelinga.
|
|
1. |
Opening
De voorzitter opent de vergadering om 20.00 uur en heet alle
aanwezigen welkom. |
|
|
2. |
Inventarisatie insprekers
Mevrouw C. van der Vaart
Mevrouw A. Rijneveen |
|
|
3. |
Regiotaxi
Aan de orde zijn de problemen inzake de uitvoering Regiotaxi.
Eerste termijn insprekers
Mevrouw Van der Vaart geeft aan
de hand van eigen ervaringen aan dat de dienstverlening van regiotaxi
ver onder de maat is. Het duurt uren voordat de telefoon wordt
beantwoord, de busjes komen niet of veel te laat of er komen geen
juiste voertuigen, waardoor groepskortingen worden misgelopen.
Mevrouw Rijneveen geeft aan dat haar ervaringen op de website van de
SP- fractie staan. Ook bij een melding van een prioriteitsrit is er
geen taxi komen opdraven. Noodgedwongen moeten gewone taxi’s worden
gebeld, met als gevolg hoge kosten. Zij wil deze extra kosten graag
vergoed zien. Zij acht wethouder Rensen verantwoordelijk voor de
Delftse gebruikers.
Eerste termijn commissie
De commissie maakt opmerkingen
over:
- Er zijn zeer veel klachten over de dienstverlening van Regiotaxi bij
de leden
binnengekomen. Het dagelijks functioneren van mensen is
hierdoor niet mo-
gelijk. Er moet zo spoedig als maar mogelijk een oplossing
worden gevon-
den. Alle relevante informatie over deze problematiek moet z.s.m.
naar de
commissie worden gezonden. Het lijkt erop dat de burgers de
dupe zijn ge-
worden van de overdracht van het vervoer op een ander bedrijf.
De commissie stelt de volgende vragen:
- Wanneer heeft het college deze signalen ontvangen? Wanneer heeft het
college gereageerd en wat heeft zij gedaan? Welke alternatieven
zijn er
geprobeerd?
- Welke instantie is precies waarvoor verantwoordelijk? Het moet niet
zo zijn
dat betrokkenen de verantwoordelijkheid op elkaar afschuiven.
Hoe zit het
met de schuldvraag?
- Heeft het college nog vertrouwen dat de huidige vervoerder de
problemen
geheel oplost?
- Kan de gemeente Delft mensen de schade vergoeden en dit vervolgens
zelf
verhalen op de vervoerder?
- Is afschaffing van het telefoontarief van € 0,10 mogelijk?
- Kan uitleg worden gegeven over de aanbestedingsprocedure?
- Hoe wordt gemonitord dat de vervoerder de afspraken nakomt? Is BTR
nu al
in gebreke gesteld?
- Welke termijnen worden door de wethouder gesteld om het probleem op
te
lossen? Kunnen gedupeerden ergens terecht met hun klachten?
- Kan er inzicht worden gegeven in
het aantal "no-shows"?
Eerste termijn college
Wethouder Rensen geeft aan dat
ook het college geschokt is over de gang van zaken. Het betreft hier
een essentiële voorziening. Er kan niet worden gesproken van
kinderziekten, dit is echt een valse start. De gegevens die in het
memo zijn opgenomen zijn aangeleverd door BTR zelf. De
wethouder legt uit dat Stadsgewest Haaglanden verantwoordelijk is voor
de aanbesteding en BTR voor de uitvoering van het bestek. Dit laatste
wordt op dit moment niet uitgevoerd. De gemeente Delft heeft als rol
in dit proces: de voorbereiding ondersteunen en het ondersteunen van
het administratieve proces. Voorts moet de gemeente adequaat reageren
op signalen als het fout gaat. De
wet- houder geeft inzicht in de stappen die het college tot op heden
heeft onder- nomen. Er is onder andere een brandbrief naar het
Stadsgewest gestuurd om dit orgaan van de signalen op de hoogte te
stellen. Het Stadsgewest heeft de vervoerder reeds in gebreke gesteld.
Het oplossen van de problemen dient door BTR op een heel korte termijn
te geschieden. Een termijn van twee we- ken is te lang. Kern
is dat er door BTR een verkeerde inschatting is gemaakt van de
benodigde capaciteit. Het bestek is in vergelijking met de vorige ver-
voerder vrijwel gelijk gebleven. De wethouder acht het nuttig om op
termijn eens te spreken over de aanbestedingsprocedures en wat daaruit
als lering te trekken valt. Eerder getoond "goed-gedrag" mag
niet in een aanbeste- dingsprocedure worden betrokken, zodat
Haaglanden niet zonder meer een vertrouwde vervoerder mag
contracteren. De wethouder geeft antwoord op de gestelde vragen.
Er is een klachtenregeling via het
Stadsgewest. De klach- ten worden binnen 10 dagen afgehandeld. Bij
gegrondverklaring betaalt de vervoerder binnen 7 dagen schade uit. Het
is te omslachtig en te kostbaar als de gemeente Delft ook een
klachtenpunt zou oprichten. Hoewel
er wel degelijk zogenoemde "no-show" ritten waren, is niet
duidelijk hoeveel dit er precies zijn. De
telefoonkosten kunnen niet meer worden veranderd, dit had in het
bestek opgenomen worden. Er wordt
op dit moment op bestuurlijk en ambtelijk niveau alles aan gedaan om
de uitvoering conform afspraken te laten verlopen.
Tweede termijn commissie
De commissie maakt nog de
volgende opmerkingen. Zij maakt zich zorgen over de
aanbestedingsprocedures in het algemeen. De commissie wil graag
wekelijks geïnformeerd worden over de cijfers totdat de uitvoerder
zich aan de afspraken in het bestek houdt. Op
korte termijn is geen oplossing voorhan- den. Het vertrouwen bij de
cliënten dient snel te worden hersteld.
De volgende vragen worden gesteld:
- Is de wethouder bereid bij de diverse zorginstellingen aan te geven
dat zij
zélf ook actie kunnen/mogen ondernemen als de vervoerder te
laat is of niet
komt?
Tweede termijn college
Wethouder Rensen spreekt de
wens uit dat volgende week de problemen zijn opgelost. Het college van
B en W toont zich wel degelijk betrokken en schuift geen
verantwoordelijkheden naar Haaglanden af. Hij is met de com- missie
van mening dat de aanbestedingsprocedures moeten worden geëva- lueerd.
Hij zal Haaglanden verzoeken BTR op te dragen zo duidelijk mogelijk
met de cliënten te communiceren. De
wethouder zal de diverse zorginstan- ties erop attenderen dat zij zelf
actie mogen ondernemen indien BTR dit laat afzien. De commissie
ontvangt aanstaande vrijdag een update en volgende week op woensdag of
donderdag. |
|
|
4. |
Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om 23.00 uur |
|
|
|