11 oktober 2006

Besluitenlijst commissie Wonen, Integratie, Jeugd, Zorg en Onderwijs 26 september 2006

 


naar agenda



naar agenda
10 oktober 2006


 

Aanwezig:
Voorzitter   : de heer Bot
Griffier        : mevrouw Van Delft
College      : wethouder Rensen
Commissie : de dames Van der Poel, Thoolen, Van der Hoek, Janse, De Jong, Rusch, 
                   Van Rossum en Van der Werf; de heren Witsenboer, Tas, Riphagen, 
                   Mousavi Gourabi, Bolsenbroek, Van Til, De Koning, Van der Starre, Van 
                   Pagée en Van den Ende

1.

Opening
De voorzitter opent de vergadering en heet alle aanwezigen welkom.

2.

Mededelingen
De voorzitter meldt dat naar aanleiding van het werkbezoek van de commis- sie aan de woningcorporaties de evaluatie van het convenant BAW inzake huisuitzettingen beschikbaar komt voor de commissie.
De voorzitter vraagt naar de voortgang van de aanpassing van de m2-norm van de huisvestings- verordening Haaglanden om de huisvesting van grote gezinnen beter mogelijk te maken. Wethouder Rensen meldt dat op 27 september in het Algemeen Bestuur van Haaglanden de bezettingsnormentabel van de regionale huisves- tingsverordening wordt gewijzigd. Het gewijzigde stuk wordt door wethouder Rensen ter kennisname aan de commissie gestuurd. Wethouder Rensen meldt dat hij werkt aan een update van de stand van zaken over de regiotaxi en probeert deze morgen naar de raad te sturen. Wethouder Rensen meldt dat het schoolbestuur dat een aanvraag heeft gedaan voor de vestiging van een Islamitische school bezwaar heeft aangetekend bij het ministerie van OC en W tegen het negatieve raadsbesluit. De wethouder bereidt momenteel het verweer voor. Bovendien meldt de wethouder dat er wordt gewerkt aan het benaderen van ouders van kinderen die in Schiedam op school zitten over de Delftse voorzieningen waar deze kinderen aan mee zouden kunnen doen. Op 20 september kon er door de ouders nog geen lijst met namen van de kinde- ren worden overlegd.

3.

Inventarisatie insprekers
De heer Van Velzen namens de VDF voor agendapunt 6.

4.

Vaststellen besluitenlijst d.d. 13 juni 2006
De besluitenlijst wordt ongewijzigd vastgesteld.

5.

Vaststellen lijst niet te bespreken stukken
De lijst niet te bespreken stukken wordt ongewijzigd vastgesteld.

5.

Rondvraag
Mevrouw De Jong (CDA) vraagt aan de wethouder of hij heeft kennis geno- men en op de hoogte was van de problemen, die door Delftse artsen in de landelijke pers zijn gesignaleerd m.b.t. alcoholgebruik door zeer jeugdige gebruikers? Zo ja, welke actie heeft de wethouder ondernomen, met name ook ten aanzien van de mogelijkheid voor jongeren tussen 12 en 16 om alco- holische dranken en breezers te kopen in winkels, scholen of sportkantines? Zo nee, welke maatregelen gaat de wethouder nemen om het kopen van alcoholische dranken door jeugdigen beneden de zestien jaar onmogelijk te maken?
Is de wethouder bereid om contact op te nemen met de Delftse artsen, die met deze alcoholpolikliniek voor jeugdigen zijn begonnen, en samen met deze artsen naar oplossingen te zoeken? Wethouder Rensen antwoordt dat hij, maar ook de commissie op de hoogte was van de proble- matiek, omdat deze wordt genoemd in het door de raad aangenomen activi- teitenplan verslavingszorg. Daarin is een project opgenomen over voorlichting in de hogere groepen van het basisonderwijs. Recent is bovendien één van de avondwinkels tijdelijk gesloten wegens verkoop van alcohol aan minder- jarigen. De wethouder is bereid contact op te nemen met Delftse artsen, maar wenst verdere discussie over deze problematiek te voeren bij de be- handeling van een nieuwe nota verslavingszorg. De heer Witsenboer (GroenLinks) meldt een brief van kinderdagverblijf Floddertje over een recente GGD-inspectie. Deze inspectie heeft veel commotie veroorzaakt door de manier van aanpak van het onderzoek. Hij vraagt de wethouder om een re- actie. De wethouder komt met een reactie nadat hij kennis heeft genomen van de inhoud van de brief.

6.

Verordening Maatschappelijke Ondersteuning (20129217)
De voorzitter licht de brief van wethouder Rensen van 22 september 2006 toe over zijn voorstel tot het verschuiven van de invoeringsdatum van de WMO- verordening naar 1 maart 2007. Indien de commissie akkoord gaat met dit voorstel zal er een aangepast raadsvoorstel komen waarin alleen wordt besloten over de vijf uitgangspunten voor de aanbesteding Huishoudelijke Verzorging en de overheveling van de WVG-reserve naar een WMO-reserve. De WMO-verordening zal in dat geval in de raadsvergadering van november worden behandeld.
De heer Van Velzen spreekt namens de VDF-OGD en spreekt de voorkeur uit voor het volgen van de VCP-verordening, in plaats van het volgen van de VNG-verordening. Wethouder Rensen geeft een reactie op de inspreker en meldt dat het panel, waar de VDF-OGD ook deel van uit- maakt, heeft ingestemd met de conceptverordening. Er is later nog verder overleg geweest met de VDF-OGD, hetgeen niet heeft geleid tot aanpassing van de wederzijdse standpunten.
1e termijn
In de 1e termijn komen achtereenvolgens de volgende sprekers aan het woord:
De heer Van der Starre (D66)
De Koning (Stadsbelangen)
Mevrouw de Jong (CDA)
De heer Riphagen (Stip)
Mevrouw Van der Hoek (VVD)
De heer Van Pagée (SP)
De heer Witsenboer (GroenLinks)
De heer Van Til (ChristenUnie/SGP)
Mevrouw Thoolen (PvdA)
De heer Van den Ende (Leefbaar Delft)
Zij brengen de volgende (vraag)punten naar voren:
WMO-verordening
- Zorgen over de financiering van de WMO; mogelijkheden voor het vooraf
  opbouwen van reserves?; hoe worden de risico’s gedekt?;
- Is een eigen bijdrage noodzakelijk?; meteen invoeren van glijdende schalen
  bij een eigen bijdrage?;
- Hoogte van de eigen bijdrage hoort door de raad te worden vastgesteld
  (artikel 5), niet door het college. De delegatiebepaling in het voorstel is niet
  correct. De heer De Koning (Stadsbelangen) stelt de achterliggende docu-
  menten beschikbaar.
- Hoogte van de pm-post ambtelijke ondersteuning;
- Worden er beperkingen gesteld aan het persoonsgebonden budget (PGB)
   en wie bepaalt dat?; kunnen mensen met een PGB ook bij andere aanbie-
   ders terecht?; meerkosten PGB?;
- Het aantal zorgaanbieders dat wordt geselecteerd;
- Termijnen van klachtenafhandeling; aparte kamer voor WMO-klachten?;
- Aandacht voor de positie voor jong gehandicapten;
- Bepaling van de ondergrens van het voorzieningenniveau (Mag iemand een
   scootmobiel worden geweigerd omdat er een boodschappendienst be-
   schikbaar is?);
- Waarom wel een klassenvariant en geen urenvariant?;
- Collegereactie op de paneladviezen?;
- Woord ‘kan’ schrappen uit de verordening, is te vrijblijvend;
- Zorguitruil moet mogelijk blijven; meer ondersteuning mantelzorgers;
- Evaluatie;
- Complimenten over de website;
- Laagdrempelige voorlichting, via een loket;
- Mogelijkheden voor een 2nd opinion over de indicatiestelling;
- Mogelijkheid tot een compactere verordening?;
- Verzoek tot het houden van een hoorzitting of een commissie extern vòòr
   het vaststellen van de verordening in november;
- Volgen van de VCP-verordening in plaats van de VNG-verordening;
- Waarom wordt er gesproken van een ‘aantoonbare beperking’; de wet
   noemt dit niet;
- Compensatiebeginsel vervangen door compensatieplicht.
Uitgangspunten aanbesteding Huishoudelijke Verzorging
- Eventuele langere looptijd van de huidige aanbesteding;
- Teleurstelling over opstelling zorgkantoor; stand van zaken met betrekking
   tot het zorgkantoor; hardheid van de huidige afspraken met het zorgkan-
   toor;
- Toelichting bij de samenwerking met Midden-Delfland?;
- Waarom bij voorbaat schoonmaakbedrijven uitsluiten?;
- Uitleg over de signalerende functie die schoonmakers krijgen bij cliënten
  die alleen een indicatiestelling schoonmaak hebben;
- Uitleg over ‘bereidheid meedoen aan zorgketens’;
- Tegenstander criterium ‘kleurrijk personeel’: alleen kwalificaties zijn van
   belang;
- Zeeuws aanbestedingsmodel hanteren? (Gemeente noemt prijs, aanbieders
  concurreren alleen op kwaliteit);
- Stand van zaken aanbesteding; beding overnemen personeel; instapbanen,
   reïntegratietrajecten; positie clienten bij keuze aanbieders?;
- Mogelijkheden subsidies voor informele zorg?;
Omvorming WVG-reserve naar WMO-reserve
- Consequenties van de omvorming van de WVG-reserve voor de besteding;
   komen alle prestatievelden van de WMO in aanmerking?
De voorzitter schorst de vergadering voor 5 minuten.
Wethouder Rensen gaat over tot de beantwoording. In een startnotitie zal worden beschreven welke stappen, werkvormen en partners nodig zijn om in 2008 alles op orde te heb- ben. Hij adviseert de commissie daarom nog even te wachten met een hoor- zitting zodat alles in samenhang kan worden bekeken. Allerlei suggesties en mogelijkheden voor nieuw beleid moeten in samenhang worden behandeld, omdat alles uit één budget wordt betaald. Daarom moet je nu niet één punt eruit halen. Besluitvorming over de startnotitie moet in november plaatsvin- den. Op dit moment wordt de aanbesteding van de Huishoudelijke Verzorging gedaan voor 1 jaar. Na de discussie in het najaar over beleid zullen de eisen naar alle waarschijnlijkheid veranderen, vandaar dat de aanbesteding voor 1 jaar is. Volgend jaar wordt er aanbesteed volgens de nieuwe eisen. De vijf inhoudelijke uitgangspunten voor de aanbesteding van de huishoudelijke ver- zorging worden vertaald in het bestek. Om meer zekerheid te hebben dat de geselecteerde aanbieders ook daadwerkelijk de zorg kunnen leveren, moet iedere aanbieder aantonen dat er bij de start voldoende gekwalificeerd perso- neel beschikbaar is. Daarbij tellen onderaannemers niet mee. De aanbeste- ding leidt tot een selectie van drie zorgaanbieders. Er zijn in het bestek veel kwaliteitscriteria voor zorg opgenomen. Het Zeeuwse aanbestedingsmodel is een nieuw avontuurlijk model. De wethouder kiest daar nu niet voor omdat hij in 2007 uit is op stabiliteit. Het opnemen van de signaleringsfunctie is een voortzetting van het huidige gemeentebeleid. Men kan bijvoorbeeld denken aan het trainen op herkennen van huiselijk geweld. Het uitsluiten van schoon- maakbedrijven is in de aanbesteding niet opgenomen. De wethouder stelt voor om de tekst over het uitsluiten van schoonmaakbedrijven uit de nota te schrappen. Het criterium over de bereidheid om mee te doen aan de zorg- ketens betekent concreet dat zorgaanbieders ook zorg op buurtniveau moe- ten aanbieden. Ook deze partijen moeten hun steentje bijdragen aan de samenhang tussen wonen, zorg en welzijn. Het criterium betreffende ‘kleur- rijk personeel’ is zeer breed. Het betreft eisen aan opleidingen, stages, diver- siteitsbeleid en reïntegratietrajecten. Bovendien zijn er in de aanbesteding eisen opgenomen betreffende het rapportageritme. De wethouder deelt de zorgen met betrekking tot de financiering van de WMO. De raad zal keuzes moeten maken. In 2007 is de financiering met inbegrip van de WVG-gelden wel toereikend. Uit rijksmiddelen een reservepot opbouwen gaat niet, omdat nu alle middelen van het rijk nodig zijn. Wethouder Rensen doet nu reeds een voorstel voor versterking van de positie vrijwilligers en mantelzorgers in de komende programmabegroting. Beperkingen aan het toekennen van een PGB zijn er als er een grote kans is dat het PGB zal worden gebruikt om schulden af te lossen en/of wanneer mensen geen inzicht hebben in de eigen situatie. De discussie over de grens aan eisen van zorgvragers moet nog plaatsvinden tijdens de beleidsdiscussie. De wethouder verwacht in 2007 geen grote stroom aan bezwaarschriften omdat er voor de cliënten weinig veranderingen zijn. Deze zullen pas komen wanneer er nieuw beleid komt in 2008, dan moet ook het rechtszekerheidsbedrijf er klaar voor zijn. In 2007 wordt gerapporteerd op basis van kwartaalrapportages. Pas in het tweede deel van 2007 kunnen voorzichtige conclusies worden getrokken, eerder niet.
Op dit moment staat er nog niets over jong gehandicapten omdat deze aan de beurt zijn wanneer er andere onderdelen van de WVG worden overgehe- veld. Er is gekozen voor de systematiek van klassen omdat die een zekere bandbreedte kent en dit aansluit bij de huidige praktijk. Het systeem van het toekennen van uren is minder flexibel.
De wethouder stelt voor om bij de beleidsdiscussie door te praten over de eigen bijdrage, te kijken naar glij- dende schalen en te matchen met het bijstandstelsel. Er kan niet worden gesteld dat het WVG-budget, wanneer eenmaal omgevormd tot WMO-reser- ve, niet mag worden gebruikt voor de ambtelijke uitvoeringskosten van de WMO. Het is immers een integraal budget, dat niet gesplitst kan worden.
Er zijn momenteel geen wachtlijsten voor huishoudelijke verzorging.
Wat betreft de mogelijkheid van zorguitruil [mantelzorger doet persoonlijke ver- zorging, waardoor indicatiestelling van persoonlijke verzorging kan veranderen in huishoudelijke zorg], meldt de wethouder momenteel geen overzicht te hebben van het aantal mensen dat van deze mogelijkheid gebruik maakt. Tevens bestaat het risico dat de gemeente de AWBZ spekt. Het regime voor het PGB verandert niet in de eerste 2 maanden van 2007. Het is nu reeds mogelijk een 2nd opinion over de indicatiestelling aan te vragen. De wethou- der doet geen toezegging om in 2008 de VCP-verordening te volgen, maar zegt wel toe deze in de discussie te betrekken. Het besluit WMO is als gevolg van de dualisering aan het college. Wethouder Rensen ziet geen groot verschil tussen compensatieplicht en het compensatiebeginsel; in beide ge- vallen moet de gemeente zoveel mogelijk kwaliteit en zorg te bieden. De ma- te van algemene voorzieningen wordt bepaald door de gemeenteraad. De af- stemming tussen budget en voorzieningen wordt ook door de raad bepaald. Het panel Gehandicapten is recent geëvalueerd en blijft dus. De wethouder pleit voor behoud van regionale voorzieningen met betrekking tot informele zorg, zoals het buddynetwerk. De wethouder legt nogmaals uit (zie brief 22 september 2006) hoe de onderhandelingen met het zorgkantoor de afgelopen periode zijn verlopen.
Tweede termijn:
De voorzitter concludeert dat alle fracties akkoord zijn met het verschuiven van de invoeringstermijn van de WMO naar 1 maart 2007. De commissie adviseert dus nu alleen over de vijf uitgangspunten voor de aanbesteding van de huishoudelijke verzorging en over de overheveling van de WVG-reserve naar een WMO-reserve. Bovendien vraagt de voorzitter of de fracties zich uitspreken over het voorstel van mevrouw Van der Hoek (VVD) om een hoor- zitting of een commissie extern te houden en of men behandeling van de startnotitie in oktober of november wenst. Achtereenvolgens komen aan het woord:
Mevrouw De Jong (CDA)
Mevrouw Van der Hoek (VVD)
De heer Van der Starre (D66)
Mevrouw Rusch (Stadsbelangen)
De heer Van Til (ChristenUnie/SGP)
De heer Riphagen (Stip)
De heer Van Pagée (SP)
De heer Witsenboer (GroenLinks)
Mevrouw Thoolen (PvdA)
De heer Van den Ende (Leefbaar Delft)
Alle fracties hebben voorkeur voor behandeling van de startnotitie in novem- ber. Alle fracties, behalve de fracties van de PvdA, ChristenUnie/SGP en Stadsbelangen, zijn voor een hoorzitting of een commissie extern in novem- ber vóór de vaststelling van de WMO-verordening. De voorzitter stelt voor om een werkgroep in te stellen voor de organisatie van deze bijeenkomst. De dames De Jong, Van der Hoek, Van Rossum en Thoolen en de heren Van Pagée en Witsenboer melden zich aan voor deelname aan de werkgroep.
De fracties van het CDA, D66 en SP nemen het voorstel mee terug naar de fractie.
De fracties van de VVD, Stadsbelangen, ChristenUnie/SGP, Stip, GroenLinks, PvdA en Leefbaar Delft adviseren positief over het voorstel.
Wethouder Rensen spreekt als reactie zijn zorg uit over de inpassing van een hoorzitting in het proces.

7.

Dagarrangementen (20128057)
Eerste termijn
Achtereenvolgens komen aan het woord:
Mevrouw Janse (CDA)
De heer Van Til (ChristenUnie/SGP)
De heer Tas (GroenLinks)
Mevrouw Van der Poel (Stip)
De heer Bolsenbroek (VVD)
Mevrouw Van Rossum (SP)
Mevrouw Rusch (Stadsbelangen)
De heer Van der Starre (D66)
De heer Mousavi Gourabi (PvdA)
Mevrouw Van der Werf (Leefbaar Delft)
Zij brengen de volgende (vraag)punten naar voren:
- Project wellicht overbodig wegens rijksmiddelen voor naschoolse opvang?;
- Project is weinig concreet;
- Is er zicht op de behoefte aan dit project?;
- Teveel nadruk op het oplossen van problemen van de ouders, in plaats van
  ontwikkelingsmogelijkheden voor het kind;
- Tijdplanning van het project;
- Aantal deelnemers?
- Continuering na afloop van het project?;
- Wanneer wordt het project geëvalueerd?
- Mogelijkheden voor voorschoolse opvang?
Wethouder Rensen reageert op de inbreng vanuit de commissie. Hij legt uit dat de voorliggende notitie alleen beoogt een aantal punten uit het onder- wijsbeleidsplan uit te werken. Primair gaat het om het belang van het kind, rekening houdend met goede voorzieningen voor ouders. De bedoeling is de totale kwaliteit van onderwijs en kinderopvang te verbeteren en om verschil- lende pedagogische klimaten op elkaar af te stemmen. Dit project is anders dan het project van de rijksoverheid. Dit project is niet gericht op het vergro- ten van de capaciteit, maar op het vergroten van de kwaliteit. De samenwer- king is al een stuk gevorderd, zodat verdieping plaats kan vinden. Scholen moeten in dit kader wel verantwoorden hoe ze met de rijksmiddelen omgaan in het kader van dit plan.
Er is geen behoefteonderzoek gedaan, maar er wordt aangesloten bij de wens om een 24-uurs opvang te realiseren. Wat betreft het vervolg van het project, er zal geen blijvende financiële betrok- kenheid van de gemeente zijn. In twee jaar wordt iets neergezet met een voorbeeldfunctie. Daarna moet het vanuit de sector worden voortgezet. Het aantal deelnemers wordt gevormd door bestaande groepen; er vindt alleen kwaliteitsverbetering plaats. Het project wordt in de loop van het schooljaar 2007-2008 geëvalueerd. De werkdruk voor de leerkrachten wordt minder door stevige organisatiekracht vanuit de gemeente in te zetten.
Tweede termijn
Achtereenvolgens komen aan het woord:
Mevrouw Janse (CDA)
De heer Bolsenbroek (VVD)
De heer Van der Starre (D66)
Mevrouw Rusch (Stadsbelangen)
De heer Van Til (ChristenUnie/SGP)
Mevrouw Van der Poel (Stip)
Mevrouw Van Rossum (SP
De heer Tas (GroenLinks)
De heer Mousavi Gourabi (PvdA)
Mevrouw Van der werf (Leefbaar Delft)
De fracties van het CDA, Stadsbelangen en GroenLinks nemen het voorstel mee terug naar de fractie. De fracties van VVD, D66, SP, PvdA en Leefbaar Delft adviseren positief.
De fractie van de CU/SGP adviseert negatief.

8.

Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om 00.15 uur.

 

terug naar boven