
naar agenda

naar agenda
10 oktober 2006
|
|
Aanwezig:
Voorzitter : de heer Bot
Griffier : mevrouw Van Delft
College : wethouder Rensen
Commissie : de dames Van der Poel, Thoolen, Van der Hoek, Janse, De Jong,
Rusch,
Van Rossum en Van der Werf; de heren Witsenboer, Tas, Riphagen,
Mousavi Gourabi, Bolsenbroek, Van Til, De Koning, Van der Starre, Van
Pagée en Van den Ende
|
|
1. |
Opening
De voorzitter opent de vergadering en heet alle aanwezigen welkom. |
|
|
2. |
Mededelingen
De voorzitter meldt dat naar aanleiding van het werkbezoek van de
commis- sie aan de woningcorporaties de evaluatie van het convenant
BAW inzake huisuitzettingen beschikbaar komt voor de commissie.
De voorzitter vraagt naar de voortgang van
de aanpassing van de m2-norm van de huisvestings- verordening
Haaglanden om de huisvesting van grote gezinnen beter mogelijk te
maken. Wethouder Rensen meldt dat
op 27 september in het Algemeen Bestuur van Haaglanden de
bezettingsnormentabel van de regionale huisves- tingsverordening wordt
gewijzigd. Het gewijzigde stuk wordt door wethouder Rensen ter
kennisname aan de commissie gestuurd. Wethouder
Rensen meldt dat hij werkt aan een update van de stand van zaken over
de regiotaxi en probeert deze morgen naar de raad te sturen. Wethouder
Rensen meldt dat het schoolbestuur dat een aanvraag heeft gedaan voor
de vestiging van een Islamitische school bezwaar heeft aangetekend bij
het ministerie van OC en W tegen het negatieve raadsbesluit. De
wethouder bereidt momenteel het verweer voor. Bovendien
meldt de wethouder dat er wordt gewerkt aan het benaderen van ouders
van kinderen die in Schiedam op school zitten over de Delftse
voorzieningen waar deze kinderen aan mee zouden kunnen doen. Op 20
september kon er door de ouders nog geen lijst met namen van de kinde-
ren worden overlegd. |
|
|
3. |
Inventarisatie insprekers
De heer Van Velzen namens de VDF voor agendapunt 6. |
|
|
4. |
Vaststellen besluitenlijst d.d. 13 juni
2006
De besluitenlijst wordt ongewijzigd vastgesteld. |
|
|
5. |
Vaststellen lijst niet te bespreken
stukken
De lijst niet te bespreken stukken wordt ongewijzigd vastgesteld. |
|
|
5. |
Rondvraag
Mevrouw De Jong (CDA) vraagt aan de wethouder of hij heeft kennis geno-
men en op de hoogte was van de problemen, die door Delftse artsen in
de landelijke pers zijn gesignaleerd m.b.t. alcoholgebruik door zeer
jeugdige gebruikers? Zo ja, welke actie heeft de wethouder ondernomen,
met name ook ten aanzien van de mogelijkheid voor jongeren tussen 12
en 16 om alco- holische dranken en breezers te kopen in winkels,
scholen of sportkantines? Zo nee, welke maatregelen gaat de wethouder
nemen om het kopen van alcoholische dranken door jeugdigen beneden de
zestien jaar onmogelijk te maken? Is
de wethouder bereid om contact op te nemen met de Delftse artsen, die
met deze alcoholpolikliniek voor jeugdigen zijn begonnen, en samen met
deze artsen naar oplossingen te zoeken? Wethouder
Rensen antwoordt dat hij, maar ook de commissie op de hoogte was van
de proble- matiek, omdat deze wordt genoemd in het door de raad
aangenomen activi- teitenplan verslavingszorg. Daarin is een project
opgenomen over voorlichting in de hogere groepen van het
basisonderwijs. Recent is bovendien één van de avondwinkels
tijdelijk gesloten wegens verkoop van alcohol aan minder- jarigen. De
wethouder is bereid contact op te nemen met Delftse artsen, maar wenst
verdere discussie over deze problematiek te voeren bij de be- handeling
van een nieuwe nota verslavingszorg. De
heer Witsenboer (GroenLinks) meldt een brief van kinderdagverblijf
Floddertje over een recente GGD-inspectie. Deze inspectie heeft veel
commotie veroorzaakt door de manier van aanpak van het onderzoek. Hij
vraagt de wethouder om een re- actie. De wethouder komt met een
reactie nadat hij kennis heeft genomen van de inhoud van de brief. |
|
|
6. |
Verordening Maatschappelijke
Ondersteuning (20129217)
De voorzitter licht de brief van wethouder Rensen van 22 september
2006 toe over zijn voorstel tot het verschuiven van de invoeringsdatum
van de WMO- verordening naar 1 maart 2007. Indien de commissie akkoord
gaat met dit voorstel zal er een aangepast raadsvoorstel komen waarin
alleen wordt besloten over de vijf uitgangspunten voor de aanbesteding
Huishoudelijke Verzorging en de overheveling van de WVG-reserve naar
een WMO-reserve. De WMO-verordening zal in dat geval in de
raadsvergadering van november worden behandeld. De
heer Van Velzen spreekt namens de VDF-OGD en spreekt de voorkeur uit
voor het volgen van de VCP-verordening, in plaats van het volgen van
de VNG-verordening. Wethouder
Rensen geeft een reactie op de inspreker en meldt dat het panel, waar
de VDF-OGD ook deel van uit- maakt, heeft ingestemd met de conceptverordening.
Er is later nog verder overleg geweest met de VDF-OGD, hetgeen niet
heeft geleid tot aanpassing van de wederzijdse standpunten.
1e termijn
In de 1e termijn
komen achtereenvolgens de volgende sprekers aan het woord:
De heer Van der Starre (D66)
De Koning (Stadsbelangen)
Mevrouw de Jong (CDA)
De heer Riphagen (Stip)
Mevrouw Van der Hoek (VVD)
De heer Van Pagée (SP)
De heer Witsenboer (GroenLinks)
De heer Van Til (ChristenUnie/SGP)
Mevrouw Thoolen (PvdA)
De heer Van den Ende (Leefbaar Delft)
Zij brengen de volgende (vraag)punten naar voren:
WMO-verordening
- Zorgen over de financiering
van de WMO; mogelijkheden voor het vooraf
opbouwen van reserves?; hoe worden de risico’s gedekt?;
- Is een eigen bijdrage
noodzakelijk?; meteen invoeren van glijdende schalen
bij een eigen bijdrage?;
- Hoogte van de eigen bijdrage
hoort door de raad te worden vastgesteld
(artikel 5), niet door het college. De delegatiebepaling in het
voorstel is niet
correct. De heer De Koning (Stadsbelangen) stelt de
achterliggende docu-
menten beschikbaar.
- Hoogte van de pm-post ambtelijke
ondersteuning;
- Worden er beperkingen gesteld aan
het persoonsgebonden budget (PGB)
en wie bepaalt dat?; kunnen mensen met een PGB ook bij
andere aanbie-
ders terecht?; meerkosten PGB?;
- Het aantal zorgaanbieders dat
wordt geselecteerd;
- Termijnen van
klachtenafhandeling; aparte kamer voor WMO-klachten?;
- Aandacht voor de positie voor
jong gehandicapten;
- Bepaling van de ondergrens van
het voorzieningenniveau (Mag iemand een
scootmobiel worden geweigerd omdat er een
boodschappendienst be-
schikbaar is?);
- Waarom wel een klassenvariant en
geen urenvariant?;
- Collegereactie op de
paneladviezen?;
- Woord ‘kan’ schrappen uit de
verordening, is te vrijblijvend;
- Zorguitruil moet mogelijk
blijven; meer ondersteuning mantelzorgers;
- Evaluatie;
- Complimenten over de website;
- Laagdrempelige voorlichting, via
een loket;
- Mogelijkheden voor een 2nd
opinion over de indicatiestelling;
- Mogelijkheid tot een compactere
verordening?;
- Verzoek tot het houden van een
hoorzitting of een commissie extern vòòr
het vaststellen van de verordening in november;
- Volgen van de VCP-verordening in
plaats van de VNG-verordening;
- Waarom wordt er gesproken van een
‘aantoonbare beperking’; de wet
noemt dit niet;
- Compensatiebeginsel vervangen
door compensatieplicht.
Uitgangspunten aanbesteding
Huishoudelijke Verzorging
- Eventuele langere looptijd
van de huidige aanbesteding;
- Teleurstelling over opstelling
zorgkantoor; stand van zaken met betrekking
tot het zorgkantoor; hardheid van de huidige afspraken
met het zorgkan-
toor;
- Toelichting bij de samenwerking
met Midden-Delfland?;
- Waarom bij voorbaat
schoonmaakbedrijven uitsluiten?;
- Uitleg over de signalerende
functie die schoonmakers krijgen bij cliënten
die alleen een indicatiestelling schoonmaak hebben;
- Uitleg over ‘bereidheid meedoen
aan zorgketens’;
- Tegenstander criterium ‘kleurrijk
personeel’: alleen kwalificaties zijn van
belang;
- Zeeuws aanbestedingsmodel
hanteren? (Gemeente noemt prijs, aanbieders
concurreren alleen op kwaliteit);
- Stand van zaken aanbesteding;
beding overnemen personeel; instapbanen,
reïntegratietrajecten; positie clienten bij keuze
aanbieders?;
- Mogelijkheden subsidies voor
informele zorg?;
Omvorming WVG-reserve naar
WMO-reserve
- Consequenties van de
omvorming van de WVG-reserve voor de besteding;
komen alle prestatievelden van de WMO in aanmerking?
De voorzitter schorst de vergadering voor 5 minuten. Wethouder
Rensen gaat over tot de beantwoording. In een startnotitie zal worden
beschreven welke stappen, werkvormen en partners nodig zijn om in 2008
alles op orde te heb- ben. Hij adviseert de commissie daarom nog even
te wachten met een hoor- zitting zodat alles in samenhang kan worden
bekeken. Allerlei suggesties en mogelijkheden voor nieuw beleid moeten
in samenhang worden behandeld, omdat alles uit één budget wordt
betaald. Daarom moet je nu niet één punt eruit halen. Besluitvorming
over de startnotitie moet in november plaatsvin- den. Op
dit moment wordt de aanbesteding van de Huishoudelijke Verzorging
gedaan voor 1 jaar. Na de discussie in het najaar over beleid zullen
de eisen naar alle waarschijnlijkheid veranderen, vandaar dat de
aanbesteding voor 1 jaar is. Volgend jaar wordt er aanbesteed volgens
de nieuwe eisen. De vijf
inhoudelijke uitgangspunten voor de aanbesteding van de huishoudelijke
ver- zorging worden vertaald in het bestek. Om meer zekerheid te
hebben dat de geselecteerde aanbieders ook daadwerkelijk de zorg
kunnen leveren, moet iedere aanbieder aantonen dat er bij de start
voldoende gekwalificeerd perso- neel beschikbaar is. Daarbij tellen
onderaannemers niet mee. De aanbeste- ding leidt tot een selectie van
drie zorgaanbieders. Er zijn in het bestek veel kwaliteitscriteria
voor zorg opgenomen. Het Zeeuwse aanbestedingsmodel is een nieuw
avontuurlijk model. De wethouder kiest daar nu niet voor omdat hij in
2007 uit is op stabiliteit. Het
opnemen van de signaleringsfunctie is een voortzetting van het huidige
gemeentebeleid. Men kan bijvoorbeeld denken aan het trainen op
herkennen van huiselijk geweld. Het uitsluiten van schoon-
maakbedrijven is in de aanbesteding niet opgenomen. De wethouder stelt
voor om de tekst over het uitsluiten van schoonmaakbedrijven uit de
nota te schrappen. Het criterium
over de bereidheid om mee te doen aan de zorg- ketens betekent
concreet dat zorgaanbieders ook zorg op buurtniveau moe- ten
aanbieden. Ook deze partijen moeten hun steentje bijdragen aan de
samenhang tussen wonen, zorg en welzijn. Het criterium betreffende ‘kleur-
rijk personeel’ is zeer breed. Het betreft eisen aan opleidingen,
stages, diver- siteitsbeleid en reïntegratietrajecten. Bovendien zijn
er in de aanbesteding eisen opgenomen betreffende het rapportageritme.
De wethouder deelt de zorgen met
betrekking tot de financiering van de WMO. De raad zal keuzes moeten
maken. In 2007 is de financiering met inbegrip van de WVG-gelden wel
toereikend. Uit rijksmiddelen een
reservepot opbouwen gaat niet, omdat nu alle middelen van het rijk
nodig zijn. Wethouder Rensen doet nu reeds een voorstel voor
versterking van de positie vrijwilligers en mantelzorgers in de
komende programmabegroting. Beperkingen
aan het toekennen van een PGB zijn er als er een grote kans is dat het
PGB zal worden gebruikt om schulden af te lossen en/of wanneer mensen
geen inzicht hebben in de eigen situatie. De discussie over de grens
aan eisen van zorgvragers moet nog plaatsvinden tijdens de
beleidsdiscussie. De wethouder verwacht in 2007 geen grote stroom aan
bezwaarschriften omdat er voor de cliënten weinig veranderingen zijn.
Deze zullen pas komen wanneer er nieuw beleid komt in 2008, dan moet
ook het rechtszekerheidsbedrijf er klaar voor zijn. In 2007 wordt
gerapporteerd op basis van kwartaalrapportages. Pas in het tweede deel
van 2007 kunnen voorzichtige conclusies worden getrokken, eerder niet.
Op dit moment staat er nog niets over jong gehandicapten omdat deze
aan de beurt zijn wanneer er andere onderdelen van de WVG worden
overgehe- veld. Er is gekozen voor de systematiek van klassen omdat
die een zekere bandbreedte kent en dit aansluit bij de huidige
praktijk. Het systeem van het toekennen van uren is minder flexibel.
De wethouder stelt voor om bij de
beleidsdiscussie door te praten over de eigen bijdrage, te kijken naar
glij- dende schalen en te matchen met het bijstandstelsel. Er kan niet
worden gesteld dat het WVG-budget, wanneer eenmaal omgevormd tot
WMO-reser- ve, niet mag worden gebruikt voor de ambtelijke
uitvoeringskosten van de WMO. Het is immers een integraal budget, dat
niet gesplitst kan worden.
Er zijn momenteel geen wachtlijsten voor huishoudelijke verzorging.
Wat betreft de mogelijkheid van
zorguitruil [mantelzorger doet persoonlijke ver- zorging, waardoor
indicatiestelling van persoonlijke verzorging kan veranderen in
huishoudelijke zorg], meldt de wethouder momenteel geen overzicht te
hebben van het aantal mensen dat van deze mogelijkheid gebruik maakt.
Tevens bestaat het risico dat de gemeente de AWBZ spekt. Het
regime voor het PGB verandert niet in de eerste 2 maanden van 2007.
Het is nu reeds mogelijk een 2nd opinion over de indicatiestelling aan
te vragen. De wethou- der doet geen toezegging om in 2008 de
VCP-verordening te volgen, maar zegt wel toe deze in de discussie te
betrekken. Het besluit WMO is als gevolg van de dualisering aan het
college. Wethouder Rensen ziet geen groot verschil tussen
compensatieplicht en het compensatiebeginsel; in beide ge- vallen moet
de gemeente zoveel mogelijk kwaliteit en zorg te bieden. De ma- te van
algemene voorzieningen wordt bepaald door de gemeenteraad. De af-
stemming tussen budget en voorzieningen wordt ook door de raad
bepaald. Het panel Gehandicapten is recent geëvalueerd en blijft dus.
De wethouder pleit voor behoud van regionale voorzieningen met
betrekking tot informele zorg, zoals het buddynetwerk. De
wethouder legt nogmaals uit (zie brief 22 september 2006) hoe de
onderhandelingen met het zorgkantoor de afgelopen periode zijn
verlopen.
Tweede termijn:
De voorzitter concludeert dat
alle fracties akkoord zijn met het verschuiven van de
invoeringstermijn van de WMO naar 1 maart 2007. De commissie adviseert
dus nu alleen over de vijf uitgangspunten voor de aanbesteding van de
huishoudelijke verzorging en over de overheveling van de WVG-reserve
naar een WMO-reserve. Bovendien vraagt de voorzitter of de fracties
zich uitspreken over het voorstel van mevrouw Van der Hoek (VVD) om
een hoor- zitting of een commissie extern te houden en of men
behandeling van de startnotitie in oktober of november wenst. Achtereenvolgens
komen aan het woord:
Mevrouw De Jong (CDA)
Mevrouw Van der Hoek (VVD)
De heer Van der Starre (D66)
Mevrouw Rusch (Stadsbelangen)
De heer Van Til (ChristenUnie/SGP)
De heer Riphagen (Stip)
De heer Van Pagée (SP)
De heer Witsenboer (GroenLinks)
Mevrouw Thoolen (PvdA)
De heer Van den Ende (Leefbaar Delft)
Alle fracties hebben voorkeur voor behandeling van de startnotitie in
novem- ber. Alle fracties, behalve de fracties van de PvdA,
ChristenUnie/SGP en Stadsbelangen, zijn voor een hoorzitting of een
commissie extern in novem- ber vóór de vaststelling van de
WMO-verordening. De voorzitter stelt voor om een werkgroep in te
stellen voor de organisatie van deze bijeenkomst. De dames De Jong,
Van der Hoek, Van Rossum en Thoolen en de heren Van Pagée en
Witsenboer melden zich aan voor deelname aan de werkgroep.
De fracties van het CDA, D66 en SP nemen het voorstel mee terug naar
de fractie. De fracties van de VVD,
Stadsbelangen, ChristenUnie/SGP, Stip, GroenLinks, PvdA en Leefbaar
Delft adviseren positief over het voorstel.
Wethouder Rensen spreekt als reactie zijn zorg uit over de inpassing
van een hoorzitting in het proces. |
|
|
7. |
Dagarrangementen (20128057)
Eerste termijn
Achtereenvolgens komen aan het
woord:
Mevrouw Janse (CDA)
De heer Van Til (ChristenUnie/SGP)
De heer Tas (GroenLinks)
Mevrouw Van der Poel (Stip)
De heer Bolsenbroek (VVD)
Mevrouw Van Rossum (SP)
Mevrouw Rusch (Stadsbelangen)
De heer Van der Starre (D66)
De heer Mousavi Gourabi (PvdA)
Mevrouw Van der Werf (Leefbaar Delft)
Zij brengen de volgende (vraag)punten naar voren:
- Project wellicht overbodig wegens rijksmiddelen voor naschoolse
opvang?;
- Project is weinig concreet;
- Is er zicht op de behoefte aan
dit project?;
- Teveel nadruk op het oplossen van
problemen van de ouders, in plaats van
ontwikkelingsmogelijkheden voor het kind;
- Tijdplanning van het project;
- Aantal deelnemers?
- Continuering na afloop van het
project?;
- Wanneer wordt het project
geëvalueerd?
- Mogelijkheden voor voorschoolse
opvang?
Wethouder Rensen reageert op de inbreng vanuit de commissie. Hij legt
uit dat de voorliggende notitie alleen beoogt een aantal punten uit
het onder- wijsbeleidsplan uit te werken. Primair gaat het om het
belang van het kind, rekening houdend met goede voorzieningen voor
ouders. De bedoeling is de totale kwaliteit van onderwijs en
kinderopvang te verbeteren en om verschil- lende pedagogische klimaten
op elkaar af te stemmen. Dit project is anders dan het project van de
rijksoverheid. Dit project is niet gericht op het vergro- ten van de
capaciteit, maar op het vergroten van de kwaliteit. De samenwer- king
is al een stuk gevorderd, zodat verdieping plaats kan vinden. Scholen
moeten in dit kader wel verantwoorden hoe ze met de rijksmiddelen
omgaan in het kader van dit plan. Er
is geen behoefteonderzoek gedaan, maar er wordt aangesloten bij de
wens om een 24-uurs opvang te realiseren. Wat betreft het vervolg van
het project, er zal geen blijvende financiële betrok- kenheid van de
gemeente zijn. In twee jaar wordt iets neergezet met een
voorbeeldfunctie. Daarna moet het vanuit de sector worden voortgezet.
Het aantal deelnemers wordt gevormd door bestaande groepen; er vindt
alleen kwaliteitsverbetering plaats. Het project wordt in de loop van
het schooljaar 2007-2008 geëvalueerd. De werkdruk voor de
leerkrachten wordt minder door stevige organisatiekracht vanuit de
gemeente in te zetten.
Tweede termijn
Achtereenvolgens komen aan het
woord:
Mevrouw Janse (CDA)
De heer Bolsenbroek (VVD)
De heer Van der Starre (D66)
Mevrouw Rusch (Stadsbelangen)
De heer Van Til (ChristenUnie/SGP)
Mevrouw Van der Poel (Stip)
Mevrouw Van Rossum (SP
De heer Tas (GroenLinks)
De heer Mousavi Gourabi (PvdA)
Mevrouw Van der werf (Leefbaar Delft)
De fracties van het CDA, Stadsbelangen en GroenLinks nemen het
voorstel mee terug naar de fractie. De fracties van VVD, D66, SP, PvdA
en Leefbaar Delft adviseren positief. De
fractie van de CU/SGP adviseert negatief. |
|
|
8. |
Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om 00.15 uur.
|
|
|
|