
naar agenda

naar agenda
14 november 2006
|
|
Aanwezig :
Voorzitter : de heer W.Bot
Griffier : de heer E.M. Geldorp
College : portefeuillehouder D. Rensen
Commissie : de dames: Thoolen, Van der Hoek, Junius, De Jong, Rusch, Van
Rossum
en Van Empel; -de heren: Witsenboer, Tas,
Riphagen, Mousavi Gourabi,
Clason, Bolsenbroek, Van Til, De Koning, De Jong, Van der Starre, Van
Pagée Van Koppen en Stoop.
|
|
1. |
Opening |
|
De voorzitter opent de vergadering om
20.05 uur en heet alle aanwezigen welkom. |
|
|
2. |
Mededelingen |
|
De voorzitter verzoekt de leden van de
werkgroep WMO na afloop van de vergadering enkele werkafspraken te
maken omtrent de extra vergadering in het kader van de vaststelling
van de WMO-verordening. Daarnaast
deelt de voorzitter mede dat de commissie een uitnodiging tegemoet kan
zien voor een bezoek aan de Poptahof. Wethouder
Rensen wil ná de vergadering in beslotenheid nog enkele mededelingen
doen omtrent de Regiotaxi. Hij
geeft nu reeds aan dat er nog geen indicatie is voor structurele
verbeteringen. Er bereiken de gemeente ook nog steeds vele klachten.
Maandag 16 oktober wordt door het Stadsgewest de gehele periode,
waarin BTR het vervoer verzorgt, beoordeeld. Afhankelijk van dit beeld
worden nadere stappen gezet door het Stadsgewest. Daarnaast wordt ook
vanuit de gemeente gekeken of er iets aan capaciteitsuitbreiding wordt
gedaan. Hier komt de wethouder in beslotenheid op terug. Uit
praktisch oogpunt wordt de rondvraag van de SP-fractie over het zelfde
onderwerp aansluitend behandeld. De
SP-fractie heeft een rondvraag over de Regiotaxi via de email laten
verspreiden. Er bereiken die fractie nog vele klachten over
vertragingen, veiligheid, communi- catie, etc. Mevrouw Van Rossum
heeft daarom de volgende vragen aan de wethouder.
1) Was de wethouder al bekend met bovenstaande punten en heeft hij
deze
besproken met Haaglanden/BTR, of gaat hij deze op
zeer korte termijn
bespreken met Haaglanden/BTR?
2) In de laatste update wordt genoemd dat de gemeente zelf twee
bedrijven
heeft benaderd met de vraag of zij in staat zijn om
de haltediensten voor
Regiotaxi in Delft uit te voeren. Dit advies hebben
wij de wethouder al in de
extra commissievergadering van 13 september
gegeven. Waarom wordt
deze mogelijkheid nu pas uitgezocht?
3) Haaglanden zegt "grote juridische en exploitatieve obstakels
te zien"
m.b.t. het inzetten van extra vervoerders. Welke
obstakels zijn dat? Is hier
al uitsluitsel over?
4) Is het zo, dat als BTR op 15 oktober nog steeds minder 95% van de
ritten
op tijd kan laten rijden het contract wordt
ontbonden? Wat gebeurt er
daarna?
Hier aansluitend aan vraagt mevrouw De Jong of er in de verslaggeving
de groep rolstoelvervoerders apart kan worden aangegeven, omdat deze
groep gebruikers geen enkel alternatief heeft. De
heer De Koning geeft aan dat bij Deltax 18 wagens plus chauffeurs
gereed staan om in te springen. Hij wil voortaan graag de
managementrapportage van de vorige vervoerder bij de wekelijkse
rapportage ontvangen om een goed vergelijk te maken met be- trekking
tot het cijfermateriaal (inclusief aantallen ritten). Wethouder
Rensen herkent in het algemeen het klachtenbeeld. Het vervoer door
Regiotaxi laat nog geen structurele verbeteringen zien. Dit wordt
telkens in de richting van het Stadsgewest Haaglanden gecommuniceerd.
De gemeente is nu pas be- zig om concreet
andere vervoerders proberen in te zetten, omdat de proble- men bij
Regiotaxi wellicht te wijten waren aan "opstartproblemen".
Op dit moment mag geconcludeerd worden dat dit niet het geval is.
De obstakels hieromtrent zijn dat er in
principe een stelsel van twee vervoerssystemen ontstaat. Het wordt
daarmee behoorlijk ingewikkeld. Daarnaast heb je als gemeente te maken
met aanbestedingsregels. Het kan zelfs zo zijn dat BTR de gemeente
aansprakelijk kan stellen voor geleden bedrijfsschade in dat kader.
Wat er ná 15 oktober gebeurt is nu nog
niet bekend, maar het Stads- gewest zal naar de lijn van de aangenomen
motie te handelen. Het betreft een zorgvuldig te doorlopen juridisch
proces. Het aantal ritten is
teruggelopen ten opzichte van de periode vóór 1 september. Er is
inderdaad sprake van vraaguitval. In volgende update (die de commissie
begin volgende week ontvangt) wordt een absoluut aantal ritten
opgenomen. Met betrekking tot
rolstoelvervoer kampt BTR met een personeelsprobleem, waardoor ter be-
schikking staande busjes niet kunnen worden ingezet. Daarnaast wordt
veel gebruik gemaakt van een (te) klein type busjes, hetgeen tot eind
2006 overigens is toegestaan. De
heer De Koning vraagt naar vergelijkend cijfer- materiaal van de maand
november vorig jaar. De wethouder zorgt voor be- trouwbaar
cijfermateriaal. Mevrouw De Jong
wenst graag uitgesplitste cijfers van alle categorieën vervoer. De
wethouder geeft aan dat het niet zeker is of dit lukt, maar zal zijn
uiterste best doen. Mevrouw Van
Rossum vraagt of er eveneens aandacht wordt gegeven aan het intern
functioneren van BTR in de gesprekken met BTR. De wethouder geeft aan
dat Haaglanden alle relevante aspecten in de gesprekken met BTR
betrekt. De heer Van Koppen waar-
schuwt er voor dat de regio niet de dupe mag worden van de druk die
Delft bij aan BTR oplegt. De voorzitter wijst erop dat de aangenomen
motie voor het gehele Stadsgewest geldt en niet alleen voor Delft.
|
|
|
3. |
Inventarisatie insprekers |
|
Er zijn geen insprekers. |
|
|
4. |
Vaststellen besluitenlijst van de
openbare vergaderingen van 13 en 26 september 2006
13 september 2006: Het
verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.
26 september 2006: tekstueel:
Mevrouw De Jong merkt op dat is afgespro-
ken dat de extra commissievergadering of hoorzitting vóór de
reguliere verga- dering van de commissie WIJZO moet plaatsvinden (p.
5/6). De heer Van der Starre geeft
aan dat hij zich eveneens voor de werkgroep WMO heeft aange- meld (p.
6). Mevrouw Van Empel geeft aan dat
haar fractie positief heeft ge- adviseerd met betrekking tot het
agendapunt dagarrangementen (p. 7). naar
aanleiding van: Wethouder Rensen
geeft aan dat hij als reactie op de brief over een GGD-inspectie bij
een kinderdagverblijf kan mededelen dat de brief wordt afgehandeld als
klacht door de GGD. Mevrouw De Jong
vraagt of de wethouder al een gesprek heeft gehad in het kader van het
Activiteitenplan verslavingzorg met de Delftse artsen over
alcoholverslaafde jeugdigen en de commissie hierover kan informeren?
Wethouder Rensen geeft aan dat het
spreekuur een eigen initiatief betrof van de Delftse kinderarts en dat
er vanuit zijn kant geen contact is gezocht met instellingen uit de
verslavingzorg of jeugdgezondheidszorg. In voorbereiding op het
activiteitenplan voor 2007 wordt dit cluster van vraagstukken zeker
meegenomen.
|
|
|
5. |
Vaststellen lijst niet te bespreken
stukken |
|
De lijst niet te bespreken stukken
wordt vastgesteld.
Mevrouw Van der Hoek vraagt of voortaan de planning en
toezeggingenlijst kan worden meegezonden. Zij
vraagt naar de toezegging die de wethouder in de oude samenstelling
van de commissie heeft gedaan omtrent de evaluatie van het Meldpunt
Bezorgd. Deze zomer zou de commissie deze ontvangen. Zij verzoekt in
de evaluatie ook aandacht te geven aan (problemen met) de privacywetgeving.
Wethouder Rensen gaat bezien of hij deze
toezegging heeft gedaan en zal in de volgende vergadering mededelen
hoe het met de evaluatie staat. De
voorzitter geeft aan dat de griffie werkt aan een integrale planning
en toezeggingenlijst van alle commissies. Bij de volgende vergade-
ring wordt deze weer meegezonden.
|
|
|
6. |
Rondvraag |
|
Naast de eerder behandelde rondvraag
van de SP-fractie omtrent de Regiotaxi zijn er geen andere punten meer
voor de rondvraag. |
|
|
7. |
Presentatie Jeugdzorg |
|
In een ambtelijke presentatie wordt
uitgelegd welke positie de Bureau’s Jeugdzorg hebben binnen de keten
van samenwerkingspartners en welke taken en bevoegdheden zij hebben.
Verwezen wordt naar de ter vergadering uitgedeelde hand-outs van de
PowerPointPresentatie.Tijdens en na de pre- sentatie worden er enkele
informatieve vragen door de commissie gesteld.
|
|
|
8. |
Presentatie Wet Inburgering |
|
In een ambtelijke presentatie wordt
aangegeven welke gevolgen de inwer- kingtreding van de Wet Inburgering
per 1 januari 2007 voor de gemeente Delft heeft. Verwezen wordt naar
de hand-outs van de PowerPointPresenatie die ter vergadering is
uitgedeeld en later per email aan de leden is toegezonden.
Tijdens en na de presentatie worden er enkele informatieve vragen door
de commissie gesteld.
|
|
|
9. |
Sluiting |
|
De voorzitter sluit de vergadering na
een mededeling in beslotenheid om 23.00 uur. |
|