02 november 2006

Besluitenlijst commissie Wonen, Integratie, Jeugd, Zorg en Onderwijs 10 oktober 2006

 


naar agenda



naar agenda
14 november 2006


 

Aanwezig   :
Voorzitter   : de heer W.Bot
Griffier        : de heer E.M. Geldorp
College       : portefeuillehouder D. Rensen
Commissie : de dames: Thoolen, Van der Hoek, Junius, De Jong, Rusch, Van Rossum 
                   en Van Empel;
-de heren: Witsenboer, Tas, Riphagen, Mousavi Gourabi, 
                   Clason, Bolsenbroek, Van Til, De Koning, De Jong, Van der Starre, Van 
                   Pagée Van Koppen en Stoop.


   

1.

Opening

 

De voorzitter opent de vergadering om 20.05 uur en heet alle aanwezigen welkom.

   

2.

Mededelingen

 

De voorzitter verzoekt de leden van de werkgroep WMO na afloop van de vergadering enkele werkafspraken te maken omtrent de extra vergadering in het kader van de vaststelling van de WMO-verordening. Daarnaast deelt de voorzitter mede dat de commissie een uitnodiging tegemoet kan zien voor een bezoek aan de Poptahof. Wethouder Rensen wil ná de vergadering in beslotenheid nog enkele mededelingen doen omtrent de Regiotaxi. Hij geeft nu reeds aan dat er nog geen indicatie is voor structurele verbeteringen. Er bereiken de gemeente ook nog steeds vele klachten. Maandag 16 oktober wordt door het Stadsgewest de gehele periode, waarin BTR het vervoer verzorgt, beoordeeld. Afhankelijk van dit beeld worden nadere stappen gezet door het Stadsgewest. Daarnaast wordt ook vanuit de gemeente gekeken of er iets aan capaciteitsuitbreiding wordt gedaan. Hier komt de wethouder in beslotenheid op terug. Uit praktisch oogpunt wordt de rondvraag van de SP-fractie over het zelfde onderwerp aansluitend behandeld. De SP-fractie heeft een rondvraag over de Regiotaxi via de email laten verspreiden. Er bereiken die fractie nog vele klachten over vertragingen, veiligheid, communi- catie, etc. Mevrouw Van Rossum heeft daarom de volgende vragen aan de wethouder.
1) Was de wethouder al bekend met bovenstaande punten en heeft hij deze 
    besproken met Haaglanden/BTR, of gaat hij deze op zeer korte termijn 
    bespreken met Haaglanden/BTR?
2) In de laatste update wordt genoemd dat de gemeente zelf twee bedrijven 
    heeft benaderd met de vraag of zij in staat zijn om de haltediensten voor 
    Regiotaxi in Delft uit te voeren. Dit advies hebben wij de wethouder al in de 
    extra commissievergadering van 13 september gegeven. Waarom wordt 
    deze mogelijkheid nu pas uitgezocht?
3) Haaglanden zegt "grote juridische en exploitatieve obstakels te zien" 
    m.b.t. het inzetten van extra vervoerders. Welke obstakels zijn dat? Is hier 
    al uitsluitsel over?
4) Is het zo, dat als BTR op 15 oktober nog steeds minder 95% van de ritten 
    op tijd kan laten rijden het contract wordt ontbonden? Wat gebeurt er 
    daarna?
Hier aansluitend aan vraagt mevrouw De Jong of er in de verslaggeving de groep rolstoelvervoerders apart kan worden aangegeven, omdat deze groep gebruikers geen enkel alternatief heeft.
De heer De Koning geeft aan dat bij Deltax 18 wagens plus chauffeurs gereed staan om in te springen. Hij wil voortaan graag de managementrapportage van de vorige vervoerder bij de wekelijkse rapportage ontvangen om een goed vergelijk te maken met be- trekking tot het cijfermateriaal (inclusief aantallen ritten). Wethouder Rensen herkent in het algemeen het klachtenbeeld. Het vervoer door Regiotaxi laat nog geen structurele verbeteringen zien. Dit wordt telkens in de richting van het Stadsgewest Haaglanden gecommuniceerd. De gemeente is nu pas be- zig om concreet andere vervoerders proberen in te zetten, omdat de proble- men bij Regiotaxi wellicht te wijten waren aan "opstartproblemen". Op dit moment mag geconcludeerd worden dat dit niet het geval is. De obstakels hieromtrent zijn dat er in principe een stelsel van twee vervoerssystemen ontstaat. Het wordt daarmee behoorlijk ingewikkeld. Daarnaast heb je als gemeente te maken met aanbestedingsregels. Het kan zelfs zo zijn dat BTR de gemeente aansprakelijk kan stellen voor geleden bedrijfsschade in dat kader. Wat er ná 15 oktober gebeurt is nu nog niet bekend, maar het Stads- gewest zal naar de lijn van de aangenomen motie te handelen. Het betreft een zorgvuldig te doorlopen juridisch proces. Het aantal ritten is teruggelopen ten opzichte van de periode vóór 1 september. Er is inderdaad sprake van vraaguitval. In volgende update (die de commissie begin volgende week ontvangt) wordt een absoluut aantal ritten opgenomen. Met betrekking tot rolstoelvervoer kampt BTR met een personeelsprobleem, waardoor ter be- schikking staande busjes niet kunnen worden ingezet. Daarnaast wordt veel gebruik gemaakt van een (te) klein type busjes, hetgeen tot eind 2006 overigens is toegestaan. De heer De Koning vraagt naar vergelijkend cijfer- materiaal van de maand november vorig jaar. De wethouder zorgt voor be- trouwbaar cijfermateriaal. Mevrouw De Jong wenst graag uitgesplitste cijfers van alle categorieën vervoer. De wethouder geeft aan dat het niet zeker is of dit lukt, maar zal zijn uiterste best doen. Mevrouw Van Rossum vraagt of er eveneens aandacht wordt gegeven aan het intern functioneren van BTR in de gesprekken met BTR. De wethouder geeft aan dat Haaglanden alle relevante aspecten in de gesprekken met BTR betrekt. De heer Van Koppen waar- schuwt er voor dat de regio niet de dupe mag worden van de druk die Delft bij aan BTR oplegt. De voorzitter wijst erop dat de aangenomen motie voor het gehele Stadsgewest geldt en niet alleen voor Delft.

   

3.

Inventarisatie insprekers

 

Er zijn geen insprekers.

   

4.

Vaststellen besluitenlijst van de openbare vergaderingen van 13 en 26 september 2006
13 september 2006: Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.
26 september 2006: tekstueel: Mevrouw De Jong merkt op dat is afgespro- ken dat de extra commissievergadering of hoorzitting vóór de reguliere verga- dering van de commissie WIJZO moet plaatsvinden (p. 5/6). De heer Van der Starre geeft aan dat hij zich eveneens voor de werkgroep WMO heeft aange- meld (p. 6). Mevrouw Van Empel geeft aan dat haar fractie positief heeft ge- adviseerd met betrekking tot het agendapunt dagarrangementen (p. 7). naar aanleiding van: Wethouder Rensen geeft aan dat hij als reactie op de brief over een GGD-inspectie bij een kinderdagverblijf kan mededelen dat de brief wordt afgehandeld als klacht door de GGD. Mevrouw De Jong vraagt of de wethouder al een gesprek heeft gehad in het kader van het Activiteitenplan verslavingzorg met de Delftse artsen over alcoholverslaafde jeugdigen en de commissie hierover kan informeren? Wethouder Rensen geeft aan dat het spreekuur een eigen initiatief betrof van de Delftse kinderarts en dat er vanuit zijn kant geen contact is gezocht met instellingen uit de verslavingzorg of jeugdgezondheidszorg. In voorbereiding op het activiteitenplan voor 2007 wordt dit cluster van vraagstukken zeker meegenomen.

   

5.

Vaststellen lijst niet te bespreken stukken

 

De lijst niet te bespreken stukken wordt vastgesteld.
Mevrouw Van der Hoek vraagt of voortaan de planning en toezeggingenlijst kan worden meegezonden.
Zij vraagt naar de toezegging die de wethouder in de oude samenstelling van de commissie heeft gedaan omtrent de evaluatie van het Meldpunt Bezorgd. Deze zomer zou de commissie deze ontvangen. Zij verzoekt in de evaluatie ook aandacht te geven aan (problemen met) de privacywetgeving. Wethouder Rensen gaat bezien of hij deze toezegging heeft gedaan en zal in de volgende vergadering mededelen hoe het met de evaluatie staat. De voorzitter geeft aan dat de griffie werkt aan een integrale planning en toezeggingenlijst van alle commissies. Bij de volgende vergade- ring wordt deze weer meegezonden.

   

6.

Rondvraag

Naast de eerder behandelde rondvraag van de SP-fractie omtrent de Regiotaxi zijn er geen andere punten meer voor de rondvraag.

   

7.

Presentatie Jeugdzorg

 

In een ambtelijke presentatie wordt uitgelegd welke positie de Bureau’s Jeugdzorg hebben binnen de keten van samenwerkingspartners en welke taken en bevoegdheden zij hebben. Verwezen wordt naar de ter vergadering uitgedeelde hand-outs van de PowerPointPresentatie.Tijdens en na de pre- sentatie worden er enkele informatieve vragen door de commissie gesteld.

   

8.

Presentatie Wet Inburgering

 

In een ambtelijke presentatie wordt aangegeven welke gevolgen de inwer- kingtreding van de Wet Inburgering per 1 januari 2007 voor de gemeente Delft heeft. Verwezen wordt naar de hand-outs van de PowerPointPresenatie die ter vergadering is uitgedeeld en later per email aan de leden is toegezonden.
Tijdens en na de presentatie worden er enkele informatieve vragen door de commissie gesteld.

   

9.

Sluiting

 

De voorzitter sluit de vergadering na een mededeling in beslotenheid om 23.00 uur.

 

terug naar boven