25 januari 2007

Besluitenlijst commissie Wonen, Integratie, Jeugd, Zorg en Onderwijs 19 december 2006

 


naar agenda



naar agenda
6 februari 2007


 

Aanwezig  :
Voorzitter  : de heer W.Bot
Griffier       : de heer E.M. Geldorp
College     : portefeuillehouder D. Rensen
Commissie :de dames: Thoolen, Van der Hoek, Junius, De Jong, El Marini, Rusch en
                  Van Rossum;
                  de heren: Tas, Clason, Bolsenbroek, Guldemond, Riphagen, De Koning,
                  Vokurka, Van Til, Van Pagée, Van den Ende en Stoop.

   

1.

Opening

 

De voorzitter opent de vergadering om 20.05 uur en heet alle aanwezigen welkom.

   

2.

Mededelingen

 

De voorzitter vraagt namens de voorzitter van de commissie Extern of de commissie akkoord kan gaat met de opzet van de themabijeenkomst WMO. Dit is het geval. Daarnaast vraagt de voorzitter in verband met de feitelijke vragenronde welke onderwerpen hiervoor door de commissie worden aange- meld. De commissie wil voorafgaand aan de behandeling van de volgende onderwerpen een feitelijke vragenronde:
-jeugdnota
-integratienota
-woonvisie
Wethouder Rensen deelt mede:
- dat de mogelijkheid van een second opinion ten aanzien van de indicatie-
  stelling door het CIZ wordt ingebouwd in het kader van de WMO;
- ten aanzien van het beheer van de jeugdaccommodaties worden de beheer-
  ders aangesproken en krijgen deze de opdracht orde op zaken te stellen;
- de tienerruimte in de Border is onlangs geopend.

   

3.

Inventarisatie insprekers

 

De heer Van Velzen (VDF) bij agendapunt 8.

   

4.

Vaststellen besluitenlijst van de openbare vergadering van 14 november 2006

 

Op verzoek van mevrouw Van der Hoek wordt toegevoegd op pagina 1, agen- dapunt vier, achteraan tweede alinea: "(…) en brengt de evaluatie ter kennis- name aan de commissie."

   

5.

Vaststellen lijst niet te bespreken stukken

 

De lijst niet te bespreken stukken wordt ongewijzigd vastgesteld. Naar aan- leiding van punt 10 op de actielijst Geweld op scholen vraagt mevrouw Van der Hoek nogmaals de scholen te manen een incidentenregistratie op te zet- ten, mede ten behoeve van een goed veiligheidsbeleid. Wethouder Rensen zegt de toezegging te zijn nagekomen. Hij heeft er aandacht voor gevraagd in Lokabel. Het is eveneens opgenomen in het integrale veiligheidsbeleid.

 

 

6.

Rondvraag

De heer De Koning wijst erop dat de agenda van de avond vol is en vraagt zich af of de gehele agenda vanavond kan worden afgehandeld? De voorzitter schat in dat dit kan.

   

7.

Startnotitie wet inburgering

 

De commissie stelt vragen en maakt opmerkingen over de navolgende punten:
- Gemeenten hebben van het rijk weinig tijd en budget gekregen om de wet
  te implementeren.
- Informerende rol m.b.t. jongeren en het bereiken van de diverse doelgroep-
  en.
- Faciliterende rol van de gemeente en het ambitieniveau.
- Eigen bijdrage en eigen verantwoordelijkheid inburgeraar.
- Maatwerk van handhavingaspecten en bestuurlijke boete.
- Resultaatsverplichting en individuele begeleiding.
Wethouder Rensen gaat in op de inbreng van de commissie. Hij geeft aan dat de gemeente eerst de taken gaat uitvoeren die zij moet doen, later wordt het takenpakket uitgebreid. De juridische basis is vanaf 1 april 2007 een feit. Handhaven geschiedt via de norm van "hoogwaardig handhaven".
De com- missie gaat unaniem akkoord met de opzet en inhoud van de startnotitie. Zij wacht met belangstelling het vervolg af.

   

8.

Opstartnotitie WMO

 

Inspraak
De heer Van Velzen (VDF) geeft aan dat met het totstandkomen van het beleid voor de vierde keer uit de pot van de Wvg wordt gegraaid. De gelden zijn daar nimmer voor andere beleidsterreinen bedoeld. Wethouder Rensen geeft aan dat in het verleden gescheiden budgetten zijn samengevoegd en dat daarom de budgetten kunnen worden aangewend. De gemeente heeft het budget ook uit eigen middelen fors aangevuld.
Commissie
De commissie stelt vragen en maakt opmerkingen over:
- In het stuk wordt al behoorlijk veel richting gekozen. "Delft-dag" is een
  mooie start. De verordening hoeft niet per se tegelijk met het beleidsplan
  gereed te zijn. De verordening kan in juni gereed zijn, het beleidsplan mag
  aan het eind van het jaar worden vastgesteld. Uitgebreide weergave van de
  reacties van belangenorganisaties op de startnotitie wordt door de com-
  missie op prijs gesteld.
- Hoe wordt de discussie in de werkteams opgezet? Die moet niet te veel
  worden voorgesorteerd. Ruimte voor inspraak en uitkomsten werkgroepen
  houden. Beleidsbepaling samen met de burger. Wat is de rol van het DIP?
- Mensen hebben zelf de keuzevrijheid en de persoon dient centraal te staan.
  Zelfredzaamheid van de burger centraal stellen. Gemeente dient als laatste
  instantie aan bod te komen, eerst komen familie, mantelzorgers, etc. aan
  bod. " Stuurman van je eigen leven." Mogelijkheid tot scholing/cursus van
  mantelzorgers en vrijwilligers.
- Burgerplicht om wijkbewoners te ondersteunen. Hoe wordt dit praktisch
  vormgegeven?
- Rol van kerken, verenigingen of geestelijke ambulante zorg en van het be-
  drijfsleven en scholen.
- Beschikbaar stellen van financiële middelen aan individu en aan de woning-
  corporaties.
- WMO als publiek/privaat loket versus gemeentelijk loket. Samenwerking
  met andere gemeenten of Haaglanden.
- Bij de uitvoering helder aangeven wie waarvoor aanspreekbaar is.
- Preventie en ondersteuning kan breder worden aangepakt dan thans is
  aangegeven. Deze niet alleen maar op jeugd richten. Ook aandacht schen-
  ken aan beleid ter voorkoming van echtscheiding en alcoholontmoedigings-
  beleid. Bij dit laatste ouders betrekken. Hoe wordt omgegaan met omvang
  van voormalig gedetineerden, etc.
- Wijkaanpak staat centraal, maar kan niet alles oplossen. Er moet ook nog
  een soort van vangnet komen. Samenwerking in een ketenaanpak en regie.
  Vraaggericht werken is uitgangspunt. WMO-shop in de wijk.
- Aandacht voor onderwijs en voor jongeren. Mogelijke accountmanager voor
  de jeugdzorg vanwege sterke versnippering.
- Burgerparticipatie en communicatie naar de stad toe. Waar moet men heen
  als het onverhoopt niet goed gaat.
- Fraudegevoeligheid, handhaving en controle. Is het gemeentelijk apparaat
  voorbereid op de implementatie van de WMO. Ook aandacht voor de kwali-
  teit van het beleid.
College
Wethouder Rensen gaat in op de inbreng van de commissie. Hij geeft aan dat in februari meer aandacht voor de financiële aspecten kan en zal worden gegeven. Tot ver in 2008 zal het WMO-beleid worden ontwikkeld. Hij gaat kort in op de vragen en suggesties die door de commissie naar voren zijn gebracht. De opmerkingen en suggesties die de commissie naar voren heeft gebracht zullen waar mogelijk worden verwerkt in de startnotitie, die in febru- ari in de commissie zal worden besproken. Diezelfde maand zal de raad de startnotitie vaststellen.

   

9.

Regionale ontwikkeling IJGZ regio Zuid-Holland West

 

De commissie stelt vragen en maakt opmerkingen over onder andere de navolgende punten:
- Kind-monitor en het elektronisch kinddossier.
- Effectiviteit, maatwerk, samenwerking, coördinatie, regie en verantwoorde-
  lijkheid van betrokkenen.
- Mogelijk ontstaan van bureaucratie.
- Relatie met WMO, prestatieveld 2.
- Categorie jeugd van 0 – 19 of van 0 – 23 jaar.
Wethouder Rensen geeft aan dat de regio de Delftse aanpak overneemt. Een regionale aanpak is van belang in verband met de doorontwikkeling. Het wet- telijk regime van de WCPV schrijft de categorie jeugd van 0 – 19 jaar voor, de wethouder acht het net als de commissie beter om uit te gaan van 0 – 23. Dat sluit beter aan bij andere beleidsvelden. Jeugdzorg en jeugdgezondheids- zorg is niet het zelfde, het eerste valt overigens onder Haaglanden en het tweede onder de gemeenten.
De commissie adviseert unaniem positief.

   

10.

Uitvoeringskosten WMO

 

De commissie stelt vragen en maakt opmerkingen over onder andere de navolgende punten:
- Onderbouwing van de 1,2 mln en de structurele dekking ervan; incidentele
  kosten.
- Relatie met de programmabegroting.
- Reserve WMO.
- Hoe is de compensatie door het rijk geregeld?
Wethouder Rensen geeft aan dat de uitvoeringskosten nu pas bekend zijn en dat het niet eerder mogelijk was de raad hierover te informeren. Het aanbe- stedingsvoordeel is al in de kosten meegenomen. Dat er risico’s aan de kos- ten van de WMO zaten, was al wel bij de raad bekend. Er is thans een lobby in Den Haag gaande met betrekking tot "reparatie" van budgetten. Vervolg- ens beantwoordt hij nog kort enkele vragen.
De commissie adviseert als volgt: Positief: PvdA, GroenLinks, CU/SGP, D66 en VVD Terug voor fractie- overleg: Leefbaar Delft, STIP, Stadsbelangen, SP en CDA

   

11.

Sluiting

 

De voorzitter sluit de vergadering om 00.15 uur.

   

 

terug naar boven