
naar agenda

naar agenda
6 februari 2007
|
|
Aanwezig :
Voorzitter : de heer W.Bot
Griffier : de heer E.M. Geldorp
College : portefeuillehouder D. Rensen
Commissie :de dames: Thoolen, Van der Hoek, Junius, De Jong, El Marini,
Rusch en
Van Rossum;
de heren: Tas, Clason, Bolsenbroek, Guldemond, Riphagen, De Koning,
Vokurka, Van Til, Van Pagée, Van den Ende en Stoop.
|
|
1. |
Opening |
|
De voorzitter opent de vergadering om
20.05 uur en heet alle aanwezigen welkom. |
|
|
2. |
Mededelingen |
|
De voorzitter vraagt namens de
voorzitter van de commissie Extern of de commissie akkoord kan gaat
met de opzet van de themabijeenkomst WMO. Dit is het geval. Daarnaast
vraagt de voorzitter in verband met de feitelijke vragenronde welke
onderwerpen hiervoor door de commissie worden aange- meld. De
commissie wil voorafgaand aan de behandeling van de volgende
onderwerpen een feitelijke vragenronde:
-jeugdnota
-integratienota
-woonvisie
Wethouder Rensen deelt mede:
- dat de mogelijkheid van een second opinion ten aanzien van de indicatie-
stelling door het CIZ wordt ingebouwd in het kader van de WMO;
- ten aanzien van het beheer van de jeugdaccommodaties worden de
beheer-
ders aangesproken en krijgen deze de opdracht orde op zaken te
stellen;
- de tienerruimte in de Border is onlangs geopend.
|
|
|
3. |
Inventarisatie insprekers |
|
De heer Van Velzen (VDF) bij agendapunt
8. |
|
|
4. |
Vaststellen besluitenlijst van de
openbare vergadering van 14 november 2006 |
|
Op verzoek van mevrouw Van der Hoek
wordt toegevoegd op pagina 1, agen- dapunt vier, achteraan tweede
alinea: "(…) en brengt de evaluatie ter kennis- name aan de
commissie." |
|
|
5. |
Vaststellen lijst niet te bespreken
stukken |
|
De lijst niet te bespreken stukken
wordt ongewijzigd vastgesteld. Naar aan- leiding van punt 10 op de
actielijst Geweld op scholen vraagt mevrouw Van der Hoek
nogmaals de scholen te manen een incidentenregistratie op te zet- ten,
mede ten behoeve van een goed veiligheidsbeleid. Wethouder Rensen zegt
de toezegging te zijn nagekomen. Hij heeft er aandacht voor gevraagd
in Lokabel. Het is eveneens opgenomen in het integrale
veiligheidsbeleid.
|
|
|
6. |
Rondvraag |
|
De heer De Koning wijst erop dat de
agenda van de avond vol is en vraagt zich af of de gehele agenda
vanavond kan worden afgehandeld? De voorzitter schat in dat dit kan. |
|
|
7. |
Startnotitie wet inburgering |
|
De commissie stelt vragen en maakt
opmerkingen over de navolgende punten:
- Gemeenten hebben van het rijk weinig tijd en budget gekregen om de
wet
te implementeren.
- Informerende rol m.b.t. jongeren en het bereiken van de diverse
doelgroep-
en.
- Faciliterende rol van de gemeente en het ambitieniveau.
- Eigen bijdrage en eigen verantwoordelijkheid inburgeraar.
- Maatwerk van handhavingaspecten en bestuurlijke boete.
- Resultaatsverplichting en individuele begeleiding.
Wethouder Rensen gaat in op de inbreng van de commissie. Hij geeft aan
dat de gemeente eerst de taken gaat uitvoeren die zij moet doen, later
wordt het takenpakket uitgebreid. De juridische basis is vanaf 1 april
2007 een feit. Handhaven geschiedt via de norm van "hoogwaardig
handhaven". De com- missie
gaat unaniem akkoord met de opzet en inhoud van de startnotitie. Zij
wacht met belangstelling het vervolg af.
|
|
|
8. |
Opstartnotitie WMO |
|
Inspraak
De heer Van Velzen (VDF) geeft
aan dat met het totstandkomen van het beleid voor de vierde keer uit
de pot van de Wvg wordt gegraaid. De gelden zijn daar nimmer voor
andere beleidsterreinen bedoeld. Wethouder
Rensen geeft aan dat in het verleden gescheiden budgetten zijn
samengevoegd en dat daarom de budgetten kunnen worden aangewend. De
gemeente heeft het budget ook uit eigen middelen fors aangevuld.
Commissie
De commissie stelt vragen en
maakt opmerkingen over:
- In het stuk wordt al behoorlijk veel richting gekozen. "Delft-dag"
is een
mooie start. De verordening hoeft niet per se tegelijk met het
beleidsplan
gereed te zijn. De verordening kan in juni gereed zijn, het
beleidsplan mag
aan het eind van het jaar worden vastgesteld. Uitgebreide
weergave van de
reacties van belangenorganisaties op de startnotitie wordt door
de com-
missie op prijs gesteld.
- Hoe wordt de discussie in de werkteams opgezet? Die moet niet te
veel
worden voorgesorteerd. Ruimte voor inspraak en uitkomsten
werkgroepen
houden. Beleidsbepaling samen met de burger. Wat is de rol van
het DIP?
- Mensen hebben zelf de keuzevrijheid en de persoon dient centraal te
staan.
Zelfredzaamheid van de burger centraal stellen. Gemeente dient
als laatste
instantie aan bod te komen, eerst komen familie, mantelzorgers,
etc. aan
bod. " Stuurman van je eigen leven." Mogelijkheid tot
scholing/cursus van
mantelzorgers en vrijwilligers.
- Burgerplicht om wijkbewoners te ondersteunen. Hoe wordt dit
praktisch
vormgegeven?
- Rol van kerken, verenigingen of geestelijke ambulante zorg en van
het be-
drijfsleven en scholen.
- Beschikbaar stellen van financiële middelen aan individu en aan de
woning-
corporaties.
- WMO als publiek/privaat loket versus gemeentelijk loket.
Samenwerking
met andere gemeenten of Haaglanden.
- Bij de uitvoering helder aangeven wie waarvoor aanspreekbaar is.
- Preventie en ondersteuning kan breder worden aangepakt dan thans is
aangegeven. Deze niet alleen maar op jeugd richten. Ook
aandacht schen-
ken aan beleid ter voorkoming van echtscheiding en
alcoholontmoedigings-
beleid. Bij dit laatste ouders betrekken. Hoe wordt omgegaan
met omvang
van voormalig gedetineerden, etc.
- Wijkaanpak staat centraal, maar kan niet alles oplossen. Er moet ook
nog
een soort van vangnet komen. Samenwerking in een ketenaanpak en
regie.
Vraaggericht werken is uitgangspunt. WMO-shop in de wijk.
- Aandacht voor onderwijs en voor jongeren. Mogelijke accountmanager
voor
de jeugdzorg vanwege sterke versnippering.
- Burgerparticipatie en communicatie naar de stad toe. Waar moet men
heen
als het onverhoopt niet goed gaat.
- Fraudegevoeligheid, handhaving en controle. Is het gemeentelijk
apparaat
voorbereid op de implementatie van de WMO. Ook aandacht voor de
kwali-
teit van het beleid.
College
Wethouder Rensen gaat in op de
inbreng van de commissie. Hij geeft aan dat in februari meer aandacht
voor de financiële aspecten kan en zal worden gegeven. Tot ver in
2008 zal het WMO-beleid worden ontwikkeld. Hij gaat kort in op de
vragen en suggesties die door de commissie naar voren zijn gebracht.
De opmerkingen en suggesties die de
commissie naar voren heeft gebracht zullen waar mogelijk worden
verwerkt in de startnotitie, die in febru- ari in de commissie zal
worden besproken. Diezelfde maand zal de raad de startnotitie
vaststellen.
|
|
|
9. |
Regionale ontwikkeling IJGZ regio
Zuid-Holland West |
|
De commissie stelt vragen en maakt
opmerkingen over onder andere de navolgende punten:
- Kind-monitor en het elektronisch kinddossier.
- Effectiviteit, maatwerk, samenwerking, coördinatie, regie en
verantwoorde-
lijkheid van betrokkenen.
- Mogelijk ontstaan van bureaucratie.
- Relatie met WMO, prestatieveld 2.
- Categorie jeugd van 0 – 19 of van 0 – 23 jaar.
Wethouder Rensen geeft aan dat de regio de Delftse aanpak overneemt.
Een regionale aanpak is van belang in verband met de doorontwikkeling.
Het wet- telijk regime van de WCPV schrijft de categorie jeugd van 0
– 19 jaar voor, de wethouder acht het net als de commissie beter om
uit te gaan van 0 – 23. Dat sluit beter aan bij andere
beleidsvelden. Jeugdzorg en jeugdgezondheids- zorg is niet het zelfde,
het eerste valt overigens onder Haaglanden en het tweede onder de
gemeenten. De commissie adviseert
unaniem positief.
|
|
|
10. |
Uitvoeringskosten WMO |
|
De commissie stelt vragen en maakt
opmerkingen over onder andere de navolgende punten:
- Onderbouwing van de 1,2 mln en de structurele dekking ervan;
incidentele
kosten.
- Relatie met de programmabegroting.
- Reserve WMO.
- Hoe is de compensatie door het rijk geregeld?
Wethouder Rensen geeft aan dat de uitvoeringskosten nu pas bekend zijn
en dat het niet eerder mogelijk was de raad hierover te informeren.
Het aanbe- stedingsvoordeel is al in de kosten meegenomen. Dat er
risico’s aan de kos- ten van de WMO zaten, was al wel bij de raad
bekend. Er is thans een lobby in Den Haag gaande met betrekking tot
"reparatie" van budgetten. Vervolg- ens beantwoordt hij nog
kort enkele vragen. De commissie
adviseert als volgt: Positief:
PvdA, GroenLinks, CU/SGP, D66 en VVD Terug
voor fractie- overleg: Leefbaar Delft, STIP, Stadsbelangen, SP en CDA
|
|
|
11. |
Sluiting |
|
De voorzitter sluit de vergadering om
00.15 uur. |
|
|
|