betreffende de verplaatsing van de dagopvang voor dak- en thuislozen
en/of verslaafden (Dienstencentrum) naar Surinamestraat 1
Het college besloot op 24 februari 2005, nadat de commissie voor Werk, Zorg
en Onderwijs hierover positief adviseerde, de locatie Surinamestraat 1
definitief aan te wijzen als locatie voor de dagopvang voor dak- en thuislozen
en/of verslaafden. De toenmalige commissie Werk, Zorg en Onderwijs verzocht het
college per kwartaal te rapporteren over de stand van zaken van de verplaatsing
van de dagopvang naar de Surinamestraat.
Dit betreft de vijfde rapportage (april, mei, juni 2006).
De verplaatsing van de het Dienstencentrum valt in verschillende onderdelen
uiteen, te weten:
Rapportage vindt plaats over de voortgang van deze onderdelen. Naast een
feitelijke weergave van de stand van zaken zal per onderdeel ook worden
ingegaan op het vervolg.
Om bewoners en omliggende bedrijven en instellingen op de hoogte te
houden van de stand van zaken rondom de verplaatsing van het Dienstencentrum en
ter vergroting van hun betrokkenheid wordt minimaal 4 keer per jaar een
Nieuwsbrief verspreid in de omgeving van de Surinamestraat.
In de Nieuwsbrief
wordt de voortgang van de verschillende deeltrajecten besproken, worden
procedures aangekondigd, komen betrokken professionals, omwonenden, bedrijven,
instellingen en instanties aan het woord en kan (achtergrond)informatie worden
gegeven.
Nog voor de zomervakantie 2006 wordt de vijfde Nieuwsbrief ‘Dagopvang
naar Surinamestraat’ verspreid onder 700 huishoudens en de bedrijven en
instellingen in de omgeving van de Surinamestraat. In deze nieuwsbrief wordt
ingegaan op de stand van zaken van de verbouwing, ontwikkelingen in de omgeving
van Surinamestraat 1, het voorzitterschap van het beheerplatform en de stand
van zaken van het beheerplan en de nulmeting.
4.1 het beheerplatform
Het platform Beheer Surinamestraat e.o.
(beheerplatform) bereidt het beheerplan voor.
Hiertoe komt zij vanaf 3 november 2005 één keer per
drie à vier weken bijeen. In het beheerplatform hebben op dit moment
vertegenwoordigers van de volgende partijen zitting:
·
het Dienstencentrum (directie en bezoekers);
·
Politie Haaglanden;
·
de Mondriaan Onderwijsgroep;
·
de wijkopbouwwerker (BWD);
·
Gemeente Delft (projectleider, wijkcoördinator,
adviseur veiligheid en stadsbeheer);
·
één bewoner van de Pauwhof en één bewoner van
de Indische Buurt (op persoonlijke titel);
·
bewonerscommissie Pauwhof/Merellaan
4.2 het voorzitterschap
Het voorzitterschap van het beheerplatform wordt
sinds 16 mei 2006 bekleed door een onafhankelijk voorzitter.
Door de deelnemende partijen binnen het
beheerplatform konden kandidaten voor het voorzitterschap worden aangedragen.
Door een sollicitatiecommissie, waarin drie vertegenwoordigers van het
beheerplatform zitting hadden, werden sollicitatiegesprekken gevoerd en werd
een kandidaat- voorzitter aan het beheerplatform voorgedragen.
Het beheerplatform stelde mevrouw M. van der Graaf
aan als voorzitter. Mevrouw Van der Graaf, die woonachtig is in Rotterdam, is
momenteel werkzaam als senior- adviseur bij ZW Haaglanden te Zoetermeer. Zij
was deelraadvoorzitter in Rotterdam.
4.3 de
bijeenkomsten
Het beheerplatform kwam in het
afgelopen kwartaal bij elkaar op 4 april, 25 april, 16 mei, 6 juni en
27 juni. De bijeenkomsten, m.u.v.
25 april, vonden plaats in Buurtcentrum Delft Noord aan de Brasserskade. Op 25
april kwam het beheerplatform bijeen in het Mondriaan College.
De vastgestelde verslagen van de
bijeenkomsten op 4 april, 25 april en 16mei/6juni zijn als bijlage toegevoegd.
De vastgestelde verslagen werden ook gezonden naar de deelnemers aan de
wijkschouwen, de belangenverenigingen die geen zitting hebben in het
beheerplatform en naar de gemeente Rijswijk en de politie Rijswijk. Ook zijn de
verslagen op de website van de gemeente te vinden. Tevens worden alle
betrokkenen via de Nieuwsbrief op de hoogte gehouden van de vorderingen van het
beheerplatform.
Tijdens de genoemde bijeenkomsten
van het beheerplatform werden de geïnventariseerde kwetsbaarheden in de omgeving
aan de hand van foto’s bekeken en werden oplossingsrichtingen gezocht. De lijst
van kwetsbaarheden en de uiteindelijk gekozen oplossingen zal onderdeel
uitmaken van het beheerplan.
4.4
nulmeting
Op 4 april presenteerde Dimensus
Beleidsonderzoek de resultaten van de ‘Nulmeting veiligheid en leefbaarheid
Dienstencentrum’ aan het beheerplatform. De nulmeting werd in het eerste
kwartaal gehouden in het beheergebied.
Bij het collegebesluit van 24 februari 2005 om de dagopvang te
verplaatsen naar de Surinamestraat besloot het college tevens dat een
beheerplan moest worden opgesteld en dat hieraan een nulmeting met betrekking
tot de veiligheid en leefbaarheid binnen het beheergebied moest worden
toegevoegd. Op 22 december 2005 gaf de gemeente de opdracht tot het uitvoeren
van een nulmeting aan Dimensus Beleidsonderzoek.
Op 27 april 2006 ontving de
gemeente het eindrapport van de ‘Nulmeting veiligheid en leefbaarheid
Dienstencentrum’.
Het
Platform meldde aan het college dat zij zich herkent in hetgeen er in het rapport is weergegeven en is van mening dat
de resultaten van de nulmeting bruikbaar zijn om tot een goede inpassing van
het Dienstencentrum in de Surinamestraat te komen.
Op 6 juni besloot het college de
‘Nulmeting veiligheid en leefbaarheid Dienstencentrum’ vast te stellen en deze
t.z.t. toe te voegen aan het beheerplan Surinamestraat e.o. De nota m.b.t. de
besluitvorming is als bijlage bij deze kwartaalrapportage toegevoegd.
Verwacht wordt dat het college het definitieve beheerplan in oktober 2006
zal kunnen vaststellen.
4.5
afstemming
In het beheergebied (begrensd
door: Delftse Vliet, Rijn-Schiekanaal, Insulindeweg, Vrijenbanselaan en
Broekmolenweg) vinden in de 2e helft 2006 en 2e helft
2007 werkzaamheden plaats die weliswaar geen verband houden met de verplaatsing
van het Dienstencentrum, maar waarbij het wel van belang is dat afstemming
plaats vindt tussen die projecten, het beheerplatform en het projectteam
‘verplaatsing Dienstencentrum’.
Gedoeld wordt hier met name op de projecten ontwikkeling
tramlijn/tramhalte1/19, vervanging riool Surinamestraat e.o. en bomenkap
Surinamestraat/Curacaostraat.
Afstemming vond er met name plaats over de ontwikkeling van een veilige
tramhalte Lombokstraat, eventuele inpassing van door het beheerplatform gewenste
fysieke aanpassingen in het project ‘vervanging riool’, fysieke aanpassingen
naar aanleiding van het project ‘vervanging riool’ en communicatie over de
bomenkap Surinamestraat/Curacaostraat (de bomenkap hangt louter en alleen samen
met de ouderdom van de te kappen bomen).
5. Verwerving/verbouwing van het pand
5.1
verwerving
Op 4 februari 2005 is door de
gemeente op hoofdlijnen met de verkopende partij overeenstemming bereikt
inzake de aan/verkoop, renovatie en herinrichting van het pand Surinamestraat 1
aan de gemeente Delft ten behoeve van vestiging van een dagopvangcentrum voor
dak- en thuislozen en/of verslaafden. Partijen hebben zich in deze overeenkomst
tegenover elkaar verplicht om de inhoud van die overeenkomst uit te werken in
een volledige koop-, renovatie- en herinrichtingsovereenkomst.
Sindsdien is
overleg gevoerd over de inhoud van een volledige overeenkomst en besloot het
college op 9 mei 2006 over te gaan tot de definitieve aankoop (in verbouwde
staat) van het pand Surinamestraat 1 en het pand na de verbouwing te verhuren
aan de Stichting Dienstencentrum Over de Brug.
5.2 verbouwing
Het college
besloot tevens op 9 mei 2006 een vergunning
te verlenen voor de verbouw van het pand Surinamestraat 1 (nieuwe
locatie voor dagopvang van dak- en thuislozen en/of verslaafden). Ook stelde
het college de nota vast waarin antwoorden worden gegeven op de ingebrachte
zienswijzen tegen het verlenen van de vrijstelling op het bestemmingsplan. De
ingebrachte zienswijzen hebben het college er niet toe gebracht af te zien van
het verlenen van vrijstelling.
Het bouwplan heeft vanaf 13 februari 2006, conform de wettelijke termijn,
zes weken ter inzage gelegen. Er zijn 32 schriftelijke zienswijzen ingediend en
7 personen hebben hun zienswijze mondeling toegelicht. De zienswijzen hadden
veelal betrekking op het procedureel- juridische aspect, bouwtechnische en
ruimtelijke aspecten en betrekking op de openbare orde. Het college is van
mening procedureel en juridisch juist te hebben gehandeld. Na bestudering van
de bouwtekeningen en overleg met brandweer Haaglanden is het college tevens van
mening dat het bouwplan zonder wijziging uitvoerbaar is. Ingediende zienswijzen
over de ruimtelijke aspecten gaan voor een deel over de locatiekeuze zelf. Dit
is niet meer relevant omdat het college op 24 februari 2005 (na overleg met de
commissie werk, zorg en onderwijs) het pand aan de Surinamestraat 1 definitief
heeft aangewezen als geschikte locatie. Overige suggesties voor ruimtelijke
veranderingen kunnen om uiteenlopende redenen niet worden uitgevoerd. Aan het
aspect ‘openbare orde’ besteedt het college ruimschoots aandacht. Het college
vindt het belangrijk om structureel overleg te voeren met politie Haaglanden,
Dienstencentrum Over de Burg (dagopvang), omwonenden en ondernemers. Dit
gebeurt onder andere in het Platform beheer Surinamestraat e.o.
Tegen het besluit van de gemeente tot verlening bouwvergunning en
vrijstelling dienden een drietal belanghebbenden verzoeken om een voorlopige
voorziening in bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag met het
doel de verbouw van de Surinamestraat 1 stil te laten leggen.
Het kort geding hiervoor diende op 13 juni jl.
Op 27 juni 2006
wees de rechter genoemd verzoek af.
De rechter is wel van mening dat
de gemeente in het verlengde van de bezwaarschriften die bij de gemeente op het
verlenen van de bouwvergunning konden worden ingediend aandacht zal moeten
besteden aan een aantal punten:
- de gemeente
moet o.a. duidelijkheid verschaffen over de toekomstige inrichting van het
gebied;
- de
gemeente moet aangeven hoe de bezoekersaantallen van het Dienstencentrum zich
zullen ontwikkelen;
- de
kritiekpunten uit de guickscan, die de partijen uit de omgeving van de
Surinamestraat lieten doen naar de bevindingen van de gemeente m.b.t. de
inpassing van de het Dienstencentrum op de nieuwe locatie, moeten de gemeente
meegenomen moeten worden in het op te stellen beheerplan voor de nieuwe locatie
en de directe omgeving;
- de
gemeente zal samen met het direct naast het pand Surinamestraat 1 gelegen
bedrijf ‘een voor beide kanten
constructief en zo mogelijk creatief overleg’ moeten voeren om de problemen
zoals die door dat bedrijf zijn aangedragen op te lossen.
6. Dienstverlening
6.1 bezoekersmonitor
Door het Dienstencentrum wordt een bezoekersmonitor gehanteerd. De
monitorgegevens van 255 bezoekers zijn geactualiseerd.
Enkele conclusies:
6.2 zorg/dienstverleningsconcept
Door de directies van Stichting Dienstencentrum Over de Brug en de
Stichting MoVo (voor 1 januari 2007 fuseren de Stichting Dienstencentrum Over
de Brug, Stichting Maatschappelijke Opvang/Woon-begeleiding, Stichting Jeroen
en VOZH Ricardis tot Stichting MoVo) wordt in samenspraak met de gemeente en
overige bij de doelgroep van het Dienstencentrum betrokken instanties een
zorgconcept voor het dienstencentrum in de Surinamestraat ontwikkeld. Naast
opvang zullen door- en uitstroom belangrijke uitgangspunten worden van de aan
de doelgroep aan te bieden activiteiten, zonodig in samenwerking met andere
organisaties (ketenaanpak). Een toelatingsbeleid en huisregels zullen
belangrijke instrumenten worden om te bepalen wie er aan welke activiteiten
deelnemen, wat het doel is van deelname en wat de voorwaarden zijn om deel te
mogen nemen aan de activiteiten.
Op 27 juni 2006 vond een bijeenkomst plaats tussen vertegenwoordigers van
het Dienstencentrum, Parnassia Verslavingszorg, GGZ Delfland en de gemeente.
Tijdens deze bijeenkomst zijn afspraken gemaakt over de wijze waarop de
‘ketenaanpak’ binnen het Dienstencentrum gestalte kan krijgen.
Naast de kwaliteit van de dienstverlening wordt momenteel veel aandacht
besteed aan de veiligheid in en om het huidige Dienstencentrum. Regelmatig
vindt hierover overleg plaats tussen vertegenwoordigers van het
Dienstencentrum, de politie en de gemeente (wijkzaken, veiligheid en zorg).
Doel is de situatie zoals die tot op heden was en is qua veiligheid te
handhaven tot het moment van verhuizing en daar waar mogelijk ook al in te
spelen op de nieuwe situatie.
Na de zomervakantie (september) zal het beleid m.b.t. huisregels en
toegang door het Dienstencentrum zijn opgesteld. Verder zullen ook een
inrichtingsplan en een aktiviteitenplan zijn ontwikkeld.
Bijlagen:
-
Bezoekersmonitor juni 2006
-
Verslagen Beheerplatform
-
Rapport ‘Nulmeting
veiligheid en leefbaarheid Dienstencentrum’
-
Nota m.b.t. besluitvorming over nulmeting
-
Nieuwsbrief 5
-
Uitspraak voorzieningenrechter 27 juni 2006