Kwartaalrapportage V: april, mei, juni 2006

 

betreffende de verplaatsing van de dagopvang voor dak- en thuislozen en/of verslaafden (Dienstencentrum) naar Surinamestraat 1

 

  1. Aanleiding

 

Het college besloot op 24 februari 2005, nadat de commissie voor Werk, Zorg en Onderwijs hierover positief adviseerde, de locatie Surinamestraat 1 definitief aan te wijzen als locatie voor de dagopvang voor dak- en thuislozen en/of verslaafden. De toenmalige commissie Werk, Zorg en Onderwijs verzocht het college per kwartaal te rapporteren over de stand van zaken van de verplaatsing van de dagopvang naar de Surinamestraat.

 

Dit betreft de vijfde rapportage (april, mei, juni 2006).

 

  1. Wijze van rapporteren

 

De verplaatsing van de het Dienstencentrum valt in verschillende onderdelen uiteen, te weten:

 

Rapportage vindt plaats over de voortgang van deze onderdelen. Naast een feitelijke weergave van de stand van zaken zal per onderdeel ook worden ingegaan op het vervolg.

 

  1. Communicatie

 

Om bewoners en omliggende bedrijven en instellingen op de hoogte te houden van de stand van zaken rondom de verplaatsing van het Dienstencentrum en ter vergroting van hun betrokkenheid wordt minimaal 4 keer per jaar een Nieuwsbrief verspreid in de omgeving van de Surinamestraat.

In de Nieuwsbrief wordt de voortgang van de verschillende deeltrajecten besproken, worden procedures aangekondigd, komen betrokken professionals, omwonenden, bedrijven, instellingen en instanties aan het woord en kan (achtergrond)informatie worden gegeven.

 

Nog voor de zomervakantie 2006 wordt de vijfde Nieuwsbrief ‘Dagopvang naar Surinamestraat’ verspreid onder 700 huishoudens en de bedrijven en instellingen in de omgeving van de Surinamestraat. In deze nieuwsbrief wordt ingegaan op de stand van zaken van de verbouwing, ontwikkelingen in de omgeving van Surinamestraat 1, het voorzitterschap van het beheerplatform en de stand van zaken van het beheerplan en de nulmeting.

 

  1. Beheer van de nieuwe locatie en de omgeving

 

4.1 het beheerplatform

Het platform Beheer Surinamestraat e.o. (beheerplatform) bereidt het beheerplan voor.

Hiertoe komt zij vanaf 3 november 2005 één keer per drie à vier weken bijeen. In het beheerplatform hebben op dit moment vertegenwoordigers van de volgende partijen zitting:

·         het Dienstencentrum (directie en bezoekers);

·         Politie Haaglanden;

·         de Mondriaan Onderwijsgroep;

·         de wijkopbouwwerker (BWD);

·         Gemeente Delft (projectleider, wijkcoördinator, adviseur veiligheid en stadsbeheer);

·         één bewoner van de Pauwhof en één bewoner van de Indische Buurt (op persoonlijke titel);

·         bewonerscommissie Pauwhof/Merellaan

 

 

4.2 het voorzitterschap

Het voorzitterschap van het beheerplatform wordt sinds 16 mei 2006 bekleed door een onafhankelijk voorzitter.

 

Door de deelnemende partijen binnen het beheerplatform konden kandidaten voor het voorzitterschap worden aangedragen. Door een sollicitatiecommissie, waarin drie vertegenwoordigers van het beheerplatform zitting hadden, werden sollicitatiegesprekken gevoerd en werd een kandidaat- voorzitter aan het beheerplatform voorgedragen.

Het beheerplatform stelde mevrouw M. van der Graaf aan als voorzitter. Mevrouw Van der Graaf, die woonachtig is in Rotterdam, is momenteel werkzaam als senior- adviseur bij ZW Haaglanden te Zoetermeer. Zij was deelraadvoorzitter in Rotterdam.

 

4.3 de bijeenkomsten

Het beheerplatform kwam in het afgelopen kwartaal bij elkaar op 4 april, 25 april, 16 mei, 6 juni en

27 juni. De bijeenkomsten, m.u.v. 25 april, vonden plaats in Buurtcentrum Delft Noord aan de Brasserskade. Op 25 april kwam het beheerplatform bijeen in het Mondriaan College.

 

De vastgestelde verslagen van de bijeenkomsten op 4 april, 25 april en 16mei/6juni zijn als bijlage toegevoegd.

De vastgestelde verslagen werden ook gezonden naar de deelnemers aan de wijkschouwen, de belangenverenigingen die geen zitting hebben in het beheerplatform en naar de gemeente Rijswijk en de politie Rijswijk. Ook zijn de verslagen op de website van de gemeente te vinden. Tevens worden alle betrokkenen via de Nieuwsbrief op de hoogte gehouden van de vorderingen van het beheerplatform.

 

Tijdens de genoemde  bijeenkomsten van het beheerplatform werden de geïnventariseerde kwetsbaarheden in de omgeving aan de hand van foto’s bekeken en werden oplossingsrichtingen gezocht. De lijst van kwetsbaarheden en de uiteindelijk gekozen oplossingen zal onderdeel uitmaken van het beheerplan.

 

            4.4 nulmeting

Op 4 april presenteerde Dimensus Beleidsonderzoek de resultaten van de ‘Nulmeting veiligheid en leefbaarheid Dienstencentrum’ aan het beheerplatform. De nulmeting werd in het eerste kwartaal gehouden in het beheergebied.

Bij het collegebesluit van 24 februari 2005 om de dagopvang te verplaatsen naar de Surinamestraat besloot het college tevens dat een beheerplan moest worden opgesteld en dat hieraan een nulmeting met betrekking tot de veiligheid en leefbaarheid binnen het beheergebied moest worden toegevoegd. Op 22 december 2005 gaf de gemeente de opdracht tot het uitvoeren van een nulmeting aan Dimensus Beleidsonderzoek.

Op 27 april 2006 ontving de gemeente het eindrapport van de ‘Nulmeting veiligheid en leefbaarheid Dienstencentrum’.

Het Platform meldde aan het college dat zij zich herkent  in hetgeen er in het rapport is weergegeven en is van mening dat de resultaten van de nulmeting bruikbaar zijn om tot een goede inpassing van het Dienstencentrum in de Surinamestraat te komen.

 

Op 6 juni besloot het college de ‘Nulmeting veiligheid en leefbaarheid Dienstencentrum’ vast te stellen en deze t.z.t. toe te voegen aan het beheerplan Surinamestraat e.o. De nota m.b.t. de besluitvorming is als bijlage bij deze kwartaalrapportage toegevoegd.

 

Verwacht wordt dat het college het definitieve beheerplan in oktober 2006 zal kunnen vaststellen.

 

            4.5 afstemming

In het beheergebied (begrensd door: Delftse Vliet, Rijn-Schiekanaal, Insulindeweg, Vrijenbanselaan en Broekmolenweg) vinden in de 2e helft 2006 en 2e helft 2007 werkzaamheden plaats die weliswaar geen verband houden met de verplaatsing van het Dienstencentrum, maar waarbij het wel van belang is dat afstemming plaats vindt tussen die projecten, het beheerplatform en het projectteam ‘verplaatsing Dienstencentrum’. 

 

Gedoeld wordt hier met name op de projecten ontwikkeling tramlijn/tramhalte1/19, vervanging riool Surinamestraat e.o. en bomenkap Surinamestraat/Curacaostraat.

Afstemming vond er met name plaats over de ontwikkeling van een veilige tramhalte Lombokstraat, eventuele inpassing van door het beheerplatform gewenste fysieke aanpassingen in het project ‘vervanging riool’, fysieke aanpassingen naar aanleiding van het project ‘vervanging riool’ en communicatie over de bomenkap Surinamestraat/Curacaostraat (de bomenkap hangt louter en alleen samen met de ouderdom van de te kappen bomen).

 

5.   Verwerving/verbouwing van het pand

 

            5.1 verwerving

Op 4 februari 2005 is door de gemeente op hoofdlijnen met de verkopende partij overeenstemming bereikt inzake de aan/verkoop, renovatie en herinrichting van het pand Surinamestraat 1 aan de gemeente Delft ten behoeve van vestiging van een dagopvangcentrum voor dak- en thuislozen en/of verslaafden. Partijen hebben zich in deze overeenkomst tegenover elkaar verplicht om de inhoud van die overeenkomst uit te werken in een volledige koop-, renovatie- en herinrichtingsovereenkomst.

 

Sindsdien is overleg gevoerd over de inhoud van een volledige overeenkomst en besloot het college op 9 mei 2006 over te gaan tot de definitieve aankoop (in verbouwde staat) van het pand Surinamestraat 1 en het pand na de verbouwing te verhuren aan de Stichting Dienstencentrum Over de Brug.

 

 

            5.2 verbouwing

Het college besloot tevens op 9 mei 2006 een vergunning  te verlenen voor de verbouw van het pand Surinamestraat 1 (nieuwe locatie voor dagopvang van dak- en thuislozen en/of verslaafden). Ook stelde het college de nota vast waarin antwoorden worden gegeven op de ingebrachte zienswijzen tegen het verlenen van de vrijstelling op het bestemmingsplan. De ingebrachte zienswijzen hebben het college er niet toe gebracht af te zien van het verlenen van vrijstelling.

 

Het bouwplan heeft vanaf 13 februari 2006, conform de wettelijke termijn, zes weken ter inzage gelegen. Er zijn 32 schriftelijke zienswijzen ingediend en 7 personen hebben hun zienswijze mondeling toegelicht. De zienswijzen hadden veelal betrekking op het procedureel- juridische aspect, bouwtechnische en ruimtelijke aspecten en betrekking op de openbare orde. Het college is van mening procedureel en juridisch juist te hebben gehandeld. Na bestudering van de bouwtekeningen en overleg met brandweer Haaglanden is het college tevens van mening dat het bouwplan zonder wijziging uitvoerbaar is. Ingediende zienswijzen over de ruimtelijke aspecten gaan voor een deel over de locatiekeuze zelf. Dit is niet meer relevant omdat het college op 24 februari 2005 (na overleg met de commissie werk, zorg en onderwijs) het pand aan de Surinamestraat 1 definitief heeft aangewezen als geschikte locatie. Overige suggesties voor ruimtelijke veranderingen kunnen om uiteenlopende redenen niet worden uitgevoerd. Aan het aspect ‘openbare orde’ besteedt het college ruimschoots aandacht. Het college vindt het belangrijk om structureel overleg te voeren met politie Haaglanden, Dienstencentrum Over de Burg (dagopvang), omwonenden en ondernemers. Dit gebeurt onder andere in het Platform beheer Surinamestraat e.o.

 

Tegen het besluit van de gemeente tot verlening bouwvergunning en vrijstelling dienden een drietal belanghebbenden verzoeken om een voorlopige voorziening in bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag met het doel de verbouw van de Surinamestraat 1 stil te laten leggen.

Het kort geding hiervoor diende op 13 juni jl.

 

Op 27 juni 2006 wees de rechter genoemd verzoek af.

De rechter is wel van mening dat de gemeente in het verlengde van de bezwaarschriften die bij de gemeente op het verlenen van de bouwvergunning konden worden ingediend aandacht zal moeten besteden aan een aantal punten:

-              de gemeente moet o.a. duidelijkheid verschaffen over de toekomstige inrichting van het gebied;

-           de gemeente moet aangeven hoe de bezoekersaantallen van het Dienstencentrum zich zullen ontwikkelen;

-           de kritiekpunten uit de guickscan, die de partijen uit de omgeving van de Surinamestraat lieten doen naar de bevindingen van de gemeente m.b.t. de inpassing van de het Dienstencentrum op de nieuwe locatie, moeten de gemeente meegenomen moeten worden in het op te stellen beheerplan voor de nieuwe locatie en de directe omgeving;

-           de gemeente zal samen met het direct naast het pand Surinamestraat 1 gelegen bedrijf  ‘een voor beide kanten constructief en zo mogelijk creatief overleg’ moeten voeren om de problemen zoals die door dat bedrijf zijn aangedragen op te lossen.

 

 

6.   Dienstverlening

 

            6.1 bezoekersmonitor   

Door het Dienstencentrum wordt een bezoekersmonitor gehanteerd. De monitorgegevens van 255 bezoekers zijn geactualiseerd.

 

Enkele conclusies:

 

6.2 zorg/dienstverleningsconcept

Door de directies van Stichting Dienstencentrum Over de Brug en de Stichting MoVo (voor 1 januari 2007 fuseren de Stichting Dienstencentrum Over de Brug, Stichting Maatschappelijke Opvang/Woon-begeleiding, Stichting Jeroen en VOZH Ricardis tot Stichting MoVo) wordt in samenspraak met de gemeente en overige bij de doelgroep van het Dienstencentrum betrokken instanties een zorgconcept voor het dienstencentrum in de Surinamestraat ontwikkeld. Naast opvang zullen door- en uitstroom belangrijke uitgangspunten worden van de aan de doelgroep aan te bieden activiteiten, zonodig in samenwerking met andere organisaties (ketenaanpak). Een toelatingsbeleid en huisregels zullen belangrijke instrumenten worden om te bepalen wie er aan welke activiteiten deelnemen, wat het doel is van deelname en wat de voorwaarden zijn om deel te mogen nemen aan de activiteiten.

 

Op 27 juni 2006 vond een bijeenkomst plaats tussen vertegenwoordigers van het Dienstencentrum, Parnassia Verslavingszorg, GGZ Delfland en de gemeente. Tijdens deze bijeenkomst zijn afspraken gemaakt over de wijze waarop de ‘ketenaanpak’ binnen het Dienstencentrum gestalte kan krijgen.

 

Naast de kwaliteit van de dienstverlening wordt momenteel veel aandacht besteed aan de veiligheid in en om het huidige Dienstencentrum. Regelmatig vindt hierover overleg plaats tussen vertegenwoordigers van het Dienstencentrum, de politie en de gemeente (wijkzaken, veiligheid en zorg). Doel is de situatie zoals die tot op heden was en is qua veiligheid te handhaven tot het moment van verhuizing en daar waar mogelijk ook al in te spelen op de nieuwe situatie.

 

Na de zomervakantie (september) zal het beleid m.b.t. huisregels en toegang door het Dienstencentrum zijn opgesteld. Verder zullen ook een inrichtingsplan en een aktiviteitenplan zijn ontwikkeld.

 

 

Bijlagen:

-          Bezoekersmonitor juni 2006

-          Verslagen Beheerplatform

-          Rapport ‘Nulmeting veiligheid en leefbaarheid Dienstencentrum’

-          Nota m.b.t. besluitvorming over nulmeting

-          Nieuwsbrief 5

-          Uitspraak voorzieningenrechter 27 juni 2006