1. Inleiding:

 

Het college besloot op 24 februari 2005, nadat de Raadscommissie Werk, Zorg en Onderwijs (WZO) hierover positief adviseerde, de locatie Surinamestraat 1 definitief aan te wijzen als locatie voor de dagopvang voor dak- en thuislozen en/of verslaafden.

 

Bij het besluit van 24 februari 2005 werd gesteld dat: “Gezien de achtergrond van de bezoekers van het dienstencentrum de komst van een dagopvang het nodige los maakt in de omgeving. De bezoekers van het pand zijn verslaafd, verslaafd geweest of zijn aan te merken als dak- of thuislozen. De gemeente Delft wil voor een dergelijke voorziening een beheerplan opstellen. In het beheerplan komen zaken aan de orde als: veiligheid van omwonenden en bezoekers, communicatie, beheer van de omgeving, interne beheeraspecten die van invloed kunnen zijn op de omgeving, monitoring en evaluatie. Tevens zal aan het beheerplan een nulmeting worden toegevoegd.”

 

Eind 2005 werd het Platform beheer Surinamestraat e.o. opgericht. Door het platform wordt een beheerplan opgesteld.

Op 22 december 2005 gaf de gemeente opdracht tot het uitvoeren van een nulmeting aan Dimensus Beleidsonderzoek.

Op 27 april 2006 ontving de gemeente het eindrapport van de ‘Nulmeting veiligheid en leefbaarheid Dienstencentrum’.

 

  1. Het onderzoek:

 

Het onderzoek t.b.v. de nulmeting vond plaats in het beheergebied. Het beheergebied Surinamestraat e.o. bestaat uit 3 deelgebieden, namelijk de Indische Buurt, het bedrijventerrein Vrijenban en Pauwhof/Delftweg (Rijswijk). Het beheergebied wordt in zijn totaliteit begrensd door: Delftse Vliet, Rijn-Schiekanaal, Insulindeweg, Vrijenbanselaan en Broekmolenweg.

 

Voor het onderzoek is begin 2006 een telefonische enquête afgenomen onder een steekproef van in het beheergebied woonachtige bewoners.  De respons op de telefonische enquête bedroeg 68%. Ook zijn 21 ondernemers uit het beheergebeid geënquêteerd. Naast de gegevens van de enquêtes zijn gegevens opgevraagd bij verschillende instellingen, zoals gemeente en politie. Verder zijn voor een verdieping van de enquêteresultaten door Dimensus een aantal gesprekken gevoerd met vertegenwoordigers van omwonenden, de bedrijven en andere betrokken instanties.

 

  1. De resultaten:

 

De ‘Nulmeting veiligheid en leefbaarheid Dienstencentrum’ leverde de volgende resultaten op:

-          vrijwel alle bewoners vinden hun buurt prettig (46%) of zelfs zeer prettig (53%) om in te wonen;

-          bijna drie kwart van de omwonenden vindt dat de ontwikkeling van hun buurt gelijk is gebleven;

-          negen op de tien bewoners voelen zich medeverantwoorde-lijk voor de leefbaarheid en veiligheid in hun buurt;

-          inbraak in woningen of bergingen komt volgens ruim de helft van de bewoners vaak of soms voor, fietsendiefstal komt op de tweede plaats, gevolgd door rommel op straat en rondhangende jongeren;

-          geluidsoverlast wordt door 6 tot 10% van de respondenten als meest storend ervaren;

-          als veroorzakers van overlast wijst een derde van de respondenten naar de in de buurt wonende studenten en een kwart naar andere buurtbewoners;

-          vrijwel iedereen voelt zich overdag in de eigen woning en de buurt overdag veilig, ’s avonds nemen de onveiligheidsge-voelens iets toe;

-          drie kwart van de respondenten kan geen plek noemen waar men ’s avonds liever niet alleen zou komen, degenen die wel een plek kunnen noemen, brengen de Surinamestraat, het bedrijventerrein en de Reineveltbrug naar voren;

-          de respondenten zijn zelf in het afgelopen jaar in de buurt slachtoffer geweest van fietsendiefstal (16%), vandalisme (11%), beschadiging/vernieling aan auto’s (11%) en (poging tot) inbraak (10%), één op de zes respondenten meldde dit bij de politie, één op de tien bij de gemeente;

-          circa één op de vijf respondenten kent de wijkagent;

-          van de respondenten geeft tweederde aan dat de politie voldoende aandacht heeft voor de problemen in de buurt, iets meer dan de helft van de respondenten vindt dat de gemeente voldoende aandacht voor die problemen heeft;

-          vrijwel alle respondenten zijn op de hoogte van de komst van het dienstencentrum naar de Surinamestraat, de helft van de respondenten vindt het een slechte maatregel;

-          door de komst van het Dienstencentrum verwacht drie kwart van de respondenten dat door drugsveslaafden, drugsdealers en dronken mensen zal toenemen, twee derde denkt dat de rommel op straat en gevoelens van onveiligheid zullen toenemen, ruim de helft verwacht dat de kans dat men zelf of een buurtbewoner slachtoffer wordt van een misdrijf door de komst van het dienstencentrum toeneemt en is men van mening dat het onveiliger wordt voor kinderen en dat de buurt achteruit gaat;

-          de gesprekspartners van de gemeente vinden het moeilijk aan te geven welke effecten zullen optreden, gerelateerd aan het functioneren van het huidige dienstencentrum zou de overlast beperkt moeten zijn;

-          de geïnterviewde representanten van de omwonenden verwachten dat verslaafden in de buurt gaan rondhangen en gaan gebruiken en men verwacht niet dat de gemeente en het Dienstencentrum adequaat zullen optreden;

-          zeven op de tien respondenten weten dat er een beheerplatform is en bijna drie kwart van verwacht dat het beheerplatform een bijdrage kan leveren aan de inpassing in de buurt;

-          de respondenten geven aan dat het dienstencentrum er vooral voor moet zorgen dat bezoekers geen overlast veroorzaken en dat zij bezoekers controleren;

-          ruim twee derde van de respondenten kent de Nieuwsbrief over de verplaatsing van het dienstencentrum, die de gemeente verspreidt in het beheergebied en leest de Nieuwsbrief ook;

-          over het algemeen zijn de respondenten zeer tevreden over de informatieverstrekking over het dienstencentrum;

-          drie kwart van de ondernemers ondervindt op dit moment geen problemen in de buurt;

-          de helft van de ondernemers vindt de komst van het Dienstencentrum geen goede maatregel, 14% vindt het een goede maatregel;

-          bijna twee derde van de ondernemers weet dat er een beheerplatform is, over het algemeen vindt men dit goed en verwacht men dat dit een bijdrage kan leveren aan een goede inpassing in de wijk;

-          van de ondernemers leest bijna de helft de Nieuwsbrief over de verplaatsing van het dienstencentrum.

 

4.       Platform beheer Surinamestraat e.o.:

 

De resultaten van de nulmeting zijn door Dimensus Beleidsonderzoek gepresenteerd aan het Platform beheer Surinamestraat e.o.

Het Platform meldt aan het college dat zij zich herkent  in hetgeen er in het rapport is weergegeven en is van mening dat de resultaten van de nul-meting bruikbaar zijn om tot een goede inpassing van het Dienstencentrum in de Surinamestraat te komen. Het Platform beheer Surinamestraat e.o. geeft aan nog volop bezig te zijn om een beheerplan hiervoor op te stellen en in dit beheerplan in ieder geval een aanbeveling te doen voor te houden evaluatiemomenten en daaraan gekoppelde metingen. Het Platform geeft het college mee het van belang te vinden dat bij volgende veiligheids- en leefbaarheidsmetingen binnen het beheergebied Surinamestraat e.o. dezelfde vraagstelling als bij de nulmeting wordt gehanteerd. Hiermee kan een zo goed mogelijke vergelijking gemaakt worden met de uitgangssituatie.

 

5.       Vervolg:

 

De resultaten van de ‘Nulmeting veiligheid en leefbaarheid Dienstencentrum’ zullen worden toegevoegd aan het beheerplan. Verwacht wordt dat het beheerplan in het najaar van 2006 definitief gereed zal zijn. Het college stelt het beheerplan vast en zal dan tevens een besluit nemen over het moment waarop een éénmeting gehouden zou moeten worden.

 

  1. Besluit:

 

Het college wordt voorgesteld te besluiten:

 

1.       kennis te hebben genomen van het eindrapport ‘Nulmeting veiligheid en leefbaarheid Dienstencentrum’ en de reactie van het Platform beheer Surinamestraat e.o.;

2.       in te stemmen met de reactie van het Platform beheer Surinamestraat e.o. op de nulmeting;

3.       de ‘Nulmeting veiligheid en leefbaarheid Dienstencentrum’ vast te stellen en deze t.z.t. toe te voegen aan het beheerplan Surinamestraat e.o.;

4.       het Platform beheer Surinamestraat e.o. en andere betrokken partijen in kennis te stellen van het besluit;