Het
college besloot op 24 februari 2005, nadat de Raadscommissie
Werk, Zorg en Onderwijs (WZO) hierover positief adviseerde, de locatie
Surinamestraat 1 definitief aan te wijzen als locatie voor de dagopvang voor
dak- en thuislozen en/of verslaafden.
Bij het besluit van 24 februari 2005 werd gesteld
dat: “Gezien de achtergrond van de bezoekers van het dienstencentrum de komst
van een dagopvang het nodige los maakt in de omgeving. De bezoekers van het
pand zijn verslaafd, verslaafd geweest of zijn aan te merken als dak- of
thuislozen. De gemeente Delft wil voor een dergelijke voorziening een
beheerplan opstellen. In het beheerplan komen zaken aan de orde als: veiligheid
van omwonenden en bezoekers, communicatie, beheer van de omgeving, interne
beheeraspecten die van invloed kunnen zijn op de omgeving, monitoring en
evaluatie. Tevens zal aan het beheerplan een nulmeting worden toegevoegd.”
Eind 2005 werd het Platform beheer Surinamestraat
e.o. opgericht. Door het platform wordt een beheerplan opgesteld.
Op 22 december 2005 gaf de gemeente opdracht tot
het uitvoeren van een nulmeting aan Dimensus Beleidsonderzoek.
Op
27 april 2006 ontving de gemeente het eindrapport van de ‘Nulmeting veiligheid
en leefbaarheid Dienstencentrum’.
Het
onderzoek t.b.v. de nulmeting vond plaats in het beheergebied. Het beheergebied
Surinamestraat e.o. bestaat uit 3 deelgebieden, namelijk de Indische Buurt, het
bedrijventerrein Vrijenban en Pauwhof/Delftweg (Rijswijk). Het beheergebied
wordt in zijn totaliteit begrensd door: Delftse Vliet, Rijn-Schiekanaal,
Insulindeweg, Vrijenbanselaan en Broekmolenweg.
Voor
het onderzoek is begin 2006 een telefonische enquête afgenomen onder een
steekproef van in het beheergebied woonachtige bewoners. De respons op de telefonische enquête
bedroeg 68%. Ook zijn 21 ondernemers uit het beheergebeid geënquêteerd. Naast
de gegevens van de enquêtes zijn gegevens opgevraagd bij verschillende
instellingen, zoals gemeente en politie. Verder zijn voor een verdieping van de
enquêteresultaten door Dimensus een aantal gesprekken gevoerd met
vertegenwoordigers van omwonenden, de bedrijven en andere betrokken instanties.
De
‘Nulmeting veiligheid en leefbaarheid Dienstencentrum’ leverde de volgende
resultaten op:
-
vrijwel
alle bewoners vinden hun buurt prettig (46%) of zelfs zeer prettig (53%) om in
te wonen;
-
bijna
drie kwart van de omwonenden vindt dat de ontwikkeling van hun buurt gelijk is
gebleven;
-
negen
op de tien bewoners voelen zich medeverantwoorde-lijk voor de leefbaarheid en
veiligheid in hun buurt;
-
inbraak
in woningen of bergingen komt volgens ruim de helft van de bewoners vaak of
soms voor, fietsendiefstal komt op de tweede plaats, gevolgd door rommel op
straat en rondhangende jongeren;
-
geluidsoverlast
wordt door 6 tot 10% van de respondenten als meest storend ervaren;
-
als
veroorzakers van overlast wijst een derde van de respondenten naar de in de
buurt wonende studenten en een kwart naar andere buurtbewoners;
-
vrijwel
iedereen voelt zich overdag in de eigen woning en de buurt overdag veilig, ’s
avonds nemen de onveiligheidsge-voelens iets toe;
-
drie
kwart van de respondenten kan geen plek noemen waar men ’s avonds liever niet
alleen zou komen, degenen die wel een plek kunnen noemen, brengen de
Surinamestraat, het bedrijventerrein en de Reineveltbrug naar voren;
-
de
respondenten zijn zelf in het afgelopen jaar in de buurt slachtoffer geweest
van fietsendiefstal (16%), vandalisme (11%), beschadiging/vernieling aan auto’s
(11%) en (poging tot) inbraak (10%), één op de zes respondenten meldde dit bij
de politie, één op de tien bij de gemeente;
-
circa
één op de vijf respondenten kent de wijkagent;
-
van
de respondenten geeft tweederde aan dat de politie voldoende aandacht heeft
voor de problemen in de buurt, iets meer dan de helft van de respondenten vindt
dat de gemeente voldoende aandacht voor die problemen heeft;
-
vrijwel
alle respondenten zijn op de hoogte van de komst van het dienstencentrum naar
de Surinamestraat, de helft van de respondenten vindt het een slechte maatregel;
-
door
de komst van het Dienstencentrum verwacht drie kwart van de respondenten dat
door drugsveslaafden, drugsdealers en dronken mensen zal toenemen, twee derde
denkt dat de rommel op straat en gevoelens van onveiligheid zullen toenemen,
ruim de helft verwacht dat de kans dat men zelf of een buurtbewoner slachtoffer
wordt van een misdrijf door de komst van het dienstencentrum toeneemt en is men
van mening dat het onveiliger wordt voor kinderen en dat de buurt achteruit
gaat;
-
de
gesprekspartners van de gemeente vinden het moeilijk aan te geven welke
effecten zullen optreden, gerelateerd aan het functioneren van het huidige
dienstencentrum zou de overlast beperkt moeten zijn;
-
de
geïnterviewde representanten van de omwonenden verwachten dat verslaafden in de
buurt gaan rondhangen en gaan gebruiken en men verwacht niet dat de gemeente en
het Dienstencentrum adequaat zullen optreden;
-
zeven
op de tien respondenten weten dat er een beheerplatform is en bijna drie kwart
van verwacht dat het beheerplatform een bijdrage kan leveren aan de inpassing
in de buurt;
-
de
respondenten geven aan dat het dienstencentrum er vooral voor moet zorgen dat
bezoekers geen overlast veroorzaken en dat zij bezoekers controleren;
-
ruim
twee derde van de respondenten kent de Nieuwsbrief over de verplaatsing van het
dienstencentrum, die de gemeente verspreidt in het beheergebied en leest de
Nieuwsbrief ook;
-
over
het algemeen zijn de respondenten zeer tevreden over de informatieverstrekking
over het dienstencentrum;
-
drie
kwart van de ondernemers ondervindt op dit moment geen problemen in de buurt;
-
de
helft van de ondernemers vindt de komst van het Dienstencentrum geen goede
maatregel, 14% vindt het een goede maatregel;
-
bijna
twee derde van de ondernemers weet dat er een beheerplatform is, over het
algemeen vindt men dit goed en verwacht men dat dit een bijdrage kan leveren
aan een goede inpassing in de wijk;
-
van
de ondernemers leest bijna de helft de Nieuwsbrief over de verplaatsing van het
dienstencentrum.
4.
Platform
beheer Surinamestraat e.o.:
De resultaten van de
nulmeting zijn door Dimensus Beleidsonderzoek gepresenteerd aan het Platform
beheer Surinamestraat e.o.
Het
Platform meldt aan het college dat zij zich herkent in hetgeen er in het rapport is weergegeven en is van mening dat
de resultaten van de nul-meting bruikbaar zijn om tot een goede inpassing van
het Dienstencentrum in de Surinamestraat te komen. Het Platform beheer
Surinamestraat e.o. geeft aan nog volop bezig te zijn om een beheerplan
hiervoor op te stellen en in dit beheerplan in ieder geval een aanbeveling te
doen voor te houden evaluatiemomenten en daaraan gekoppelde metingen. Het
Platform geeft het college mee het van belang te vinden dat bij volgende
veiligheids- en leefbaarheidsmetingen binnen het beheergebied Surinamestraat
e.o. dezelfde vraagstelling als bij de nulmeting wordt gehanteerd. Hiermee kan
een zo goed mogelijke vergelijking gemaakt worden met de uitgangssituatie.
5.
Vervolg:
De
resultaten van de ‘Nulmeting veiligheid en leefbaarheid Dienstencentrum’ zullen
worden toegevoegd aan het beheerplan. Verwacht wordt dat het beheerplan in het
najaar van 2006 definitief gereed zal zijn. Het college stelt het beheerplan
vast en zal dan tevens een besluit nemen over het moment waarop een éénmeting
gehouden zou moeten worden.
Het
college wordt voorgesteld te besluiten:
1.
kennis
te hebben genomen van het eindrapport ‘Nulmeting veiligheid en leefbaarheid
Dienstencentrum’ en de reactie van het Platform beheer Surinamestraat e.o.;
2.
in
te stemmen met de reactie van het Platform beheer Surinamestraat e.o. op de
nulmeting;
3.
de
‘Nulmeting veiligheid en leefbaarheid Dienstencentrum’ vast te stellen en deze
t.z.t. toe te voegen aan het beheerplan Surinamestraat e.o.;
4.
het
Platform beheer Surinamestraat e.o. en andere betrokken partijen in kennis te
stellen van het besluit;