Verslag Platform
Beheer Surinamestraat e.o.
25 april 2006,
Mondriaan Onderwijsgroep Delft
Aanwezig: Annemarie
Hellemons ( AH) Gemeente Delft (wijkcoördinator
Vrijenban)
Peter van Leeuwen (PvL) Politie Delft (wijkteamchef
Vrijenban)
Henk
de Bruijn (HdB) Politie Delft (medewerker integrale
veiligheid)
Paul
Tromer (PT) Gemeente Delft (beleidsadviseur integrale veiligheid)
Siep
Louwsma (SL) Mondriaan
Onderwijsgroep
Kuntina Flach (KF) bewoner
Indische Buurt
Betsie de Jong (BdJ)
bewoner Pauwhof
Korine de Jonge (KdJ) Dienstencentrum
(directeur)
Norbert de Leeuw (NdL) Gemeente Delft (projectleider/voorzitter beheerplf.)
Afwezig Jan
Rust (JR) Gemeente
Delft (stadsbeheer)
Jaap Smit (JS) Dienstencentrum/MoVo (directeur)
Pieter van der Brul (PvB) bewoner Pauwhof
Nick
van Eijl (NvE) Breed Welzijn Delft
(wijkopbouwwerker)
Robert Wijkstra (RW) Dienstencentrum
(bezoeker)
Peter Koster (PK) Bewonerscommissie
Pauwhof (voorzitter)
In
afschrift aan: Deelnemers wijkschouwen
Contactpersonen
belangenverenigingen
Inge van Aarden Politie
Rijswijk (wijkteamchef)
Ilonka
Nagy Gemeente Rijswijk
Dick
Rensen Gemeente
Delft (wethouder)
Agnes
Jonkman Gemeente Delft
1.
Opening en mededelingen
NdL meldt dat Peter Koster en Nick van Eijl zich hebben
afgemeld.
N.a.v. de afwezigheid van PK geeft BdJ aan dat zij niet de
bewonerscommissie vertegenwoordigt. NdL neemt hierover nog contact op met PK.
2.
Verslag 4 april 2006
Het
verslag wordt vastgesteld.
3.
Stand van zaken verplaatsing
- Bouwvergunning/verbouwing:
Op 2 mei of 9 mei neemt het college een besluit over de afgifte van een
bouwvergunning.
- Stichting
Dienstencentrum Over de Brug en Stichting MoVo ontwikkelen een zorgconcept voor
de nieuwe locatie van het dienstencentrum. Het individuele zorgaanbod zal
gericht zijn op de perspectieven die bezoekers hebben.De komende tijd zullen
ondermeer bezoeken afgelegd worden aan voorbeelden van ‘good practices’ in het
land.
4.
Bespreking met HTM
PT meldt dat door hem en door HdB (politie) en NdL (gemeente) overleg heeft plaatsgevonden met mevrouw Bernetta Harting van de HTM.
PT geeft aan dat het volgende met haar is besproken:
- HTM is alleen verantwoordelijk voor de gang van zaken in de tram. De tramhalte is publiek domein. De gemeente is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een nieuwe tramhalte (de haltes bij het Mondriaan en Brasserskade worden één).
De
tramhalte is in beheer bij JC Decaux (v/h Publex).
-
Mogelijkheden om mogelijke overlast in tram en op tramhalte
tegen te gaan:
- HTM- controleurs in- en
uit- laten stappen op kwetsbare halte
- extra controle in tram
- tramstellen met camerabewaking op
kwetsbaar traject laten rijden
-
afspraken over contactpersoon Dienstencentrum, Mondriaan en
HTM
-
voorlichting op Mondriaan
-
afspraken tussen Mondriaan en HTM over schooltijden,
schoolvakantie
-
aandacht in media voor nieuwe situatie
Meldingen
van overlast op de tramhalte worden gedaan bij de politie of klantenservice
HTM. Overlast in de tram wordt gemeld rechtstreeks bij bestuurder of in later
stadium bij de klantenservice HTM.
NdL en PT
leggen nog contact met de afdeling mobiliteit van de gemeente over de
ontwikkeling van de nieuwe tramhalte.
BdJ geeft
aan contact gehad te hebben met de heer Geers van het Stadsgewest Haaglanden.
Hij heeft haar informatiemateriaal gegeven over de ontwikkeling van tramlijn
19. Het informatiemateriaal wordt rondgedeeld.
5.
Invulling voorzitterschap (stand van
zaken)
NdL deelt mee dat door de leden van het beheerplatform 2 kandidaten zijn aangedragen voor het voorzitterschap van het Platform beheer Surinamestraat e.o. Daarnaast is het adviesbureau Valkenbosch Consultancy aangedragen. NdL heeft inmiddels contact gehad met dit bureau. Zij kunnen op zoek gaan naar een kandidaat voor het voorzitterschap.
Afgesproken wordt dat de
selectiecommissie, bestaand uit BdJ, SL en NdL, eerst gesprekken voert met de 2
aangedragen kandidaten. Mocht hieruit geen geschikte kandidaat naar voren
komen, dan zal Valkenbosch gevraagd worden kandidaten aan te dragen.
De gesprekken worden gevoerd op
donderdag 27 april. Daarna informeert de sollicitatiecommissie het
beheerplatform over de bevindingen. Mocht er een geschikte kandidaat bij zijn,
dan zal er nog een kennismakingsgesprek plaatsvinden met de wethouder en zal
daarna de definitieve opdracht door de gemeente aan de nieuwe voorzitter worden
gegeven.
6.
Meldpunt inventarisatie
NdL meldt dat t.b.v. het beheerplan een concept- inventarisatie is gemaakt van meldpunten die een rol kunnen spelen bij een goed beheer binnen het beheergebied.
De inventarisatie wordt voorgelegd aan het beheerplatform.
Het beheerplatform spreekt af dat
de volgende zaken nog aan de inventarisatie moeten worden toegevoegd:
-
naam contactpersoon Dienstencentrum en wanner
bereikbaar
-
telefoonnummers, website politie en namen wijkagenten
(Delft en Rijswijk)
-
informatie toezichthouders voor Delft en Rijswijk
-
informatie stadsbeheer Delft en Rijswijk
-
klachtenregeling over afhandeling van meldingen
-
contact leggen met Connexxion
7.
Wat kunnen we?
NdL geeft aan dat het van belang is dat deelnemende partijen voorafgaande aan de bespreking van kwetsbaarheden ook afspreken welke inbreng eenieder kan hebben bij het oplossen of wegnemen van kwetsbaarheden.
In bijgaand schema is de inbreng
genoemd die door partijen kan worden geleverd:
|
organisatorisch |
fysiek |
handhaving/toezicht |
Gemeente Delft |
- regie mbt beheerkwesties (afstemming in- en
extern), organisatie - communicatie - projectleiding, ondersteuning platform - subsidiegever DC - meldpunten TOR, stadsbeheer - bevorderen informeel toezicht |
- aanpassing/ onderhoud openbare ruimte - buitenruimte (inrichting) - buitenkant gebouw |
- TOR (toezicht openbare ruimte) |
Gemeente Rijswijk |
|
|
|
Dienstencentrum |
- toegangsbeleid - huisregels - openingstijden - overleg/informatie-verstrekking bezoek-ers - informeel toezicht |
- buitenruimte (inrichting) - buitenkant gebouw |
- bezoekers aanspreken op gedrag |
Politie |
- adviesrol mbt sociale veiligheid |
|
- incidenten-afhandeling - toezicht (o.a. wijkagent) |
omwonenden/omliggende bedrijven en instellingen |
- melden incidenten |
|
- informeel toezicht |
bezoekers Dienstencentrum |
- onderling overleg - informeel toezicht |
- schoonhouden omgeving |
- onderlinge sociale controle |
Mondriaan Onderwijsgroep |
- melden incidenten |
- toegankelijkheid eigen terrein |
- formeel toezicht op eigen terrein |
HTM |
- contactpersoon - communicatie |
|
- controle in tram - controle/aanwezig-heid op halte - cameratoezicht |
8.
Bespreken kwetsbaarheden
Het beheerplatform besluit dit agendapunt door te schuiven naar de volgende bijeenkomst.
9.
Rondvraag en
sluiting
Niets meer aan de orde zijnde sluit NdL het overleg.
Volgende
bijeenkomst: 16/5, Buurthuis Delft
Noord, aanvang 19.30 uur
Actielijst |
|||
wat |
wie |
wanneer |
status |
Nader
invullen voorzittersfunctie |
NdL/sel.comm. |
25-04 |
afspraak
vooroverleg gemaakt, kandidaten
aandragen |
Inventarisatie
bestaande klachtenmeldpunten |
NdL |
25-04 |
uitwerken
inventarisatie |
Betrokkenheid TOR bespreken |
PT (NdL) |
21-02 |
15/5
overleg met TOR |
Rapport
0- meting |
NdL |
25-04 |
definitieve
versie aanbieden aan beheerplatform |
Betrokkenheid
bewonerscommissie Pauwhof |
NdL |
25-04 |
definitieve
afspraak maken met voorzitter bewonerscommissie |
Stand van
zaken zorgplan |
KdJ/JS |
21-03 |
st.v.z.
bij iedere verg. melden |
Aanpassen
lijst kwetsbaarheden/ rangorde aanbrengen |
NdL |
04-04 |
HTM,
Connexxion, Stadsbeheer toevoegen |
Toelichting
0- meting |
NdL |
21-03 |
gereed |
Stand van
zaken project verplaatsing dienstencentrum |
NdL |
04-04 |
|
Verplaatsing halte tramlijn 1/19 |
NdL/PT |
25-04 |
overleg
met mobiliteit gemeente |
Bespreken kwetsbaarheden |
beheerplatform |
25-04 |
bijeenkomst
16/5 |