Verslag Platform Beheer Surinamestraat e.o.

 

25 april 2006, Mondriaan Onderwijsgroep Delft

 

Aanwezig:            Annemarie Hellemons (            AH)            Gemeente Delft (wijkcoördinator Vrijenban)

Peter van Leeuwen (PvL)            Politie Delft (wijkteamchef Vrijenban)

                        Henk de Bruijn (HdB)                  Politie Delft (medewerker integrale veiligheid)

                        Paul Tromer (PT)                   Gemeente Delft (beleidsadviseur integrale veiligheid)

                        Siep Louwsma            (SL)                  Mondriaan Onderwijsgroep

Kuntina Flach (KF)                  bewoner Indische Buurt

Betsie de Jong (BdJ)                 bewoner Pauwhof

Korine de Jonge (KdJ)                Dienstencentrum (directeur)

Norbert de Leeuw  (NdL)           Gemeente Delft (projectleider/voorzitter beheerplf.)

 

Afwezig             Jan Rust (JR)                                  Gemeente Delft (stadsbeheer)

Jaap Smit (JS)                              Dienstencentrum/MoVo (directeur)

Pieter van der Brul (PvB)            bewoner Pauwhof

                        Nick van Eijl (NvE)                      Breed Welzijn Delft (wijkopbouwwerker)                 

Robert Wijkstra (RW)                Dienstencentrum (bezoeker)

Peter Koster (PK)                 Bewonerscommissie Pauwhof (voorzitter)

 

In afschrift aan:            Deelnemers wijkschouwen

                        Contactpersonen belangenverenigingen

Inge van Aarden              Politie Rijswijk (wijkteamchef)

                        Ilonka Nagy                            Gemeente Rijswijk

                        Dick Rensen                                     Gemeente Delft (wethouder)

                        Agnes Jonkman                       Gemeente Delft

 

 

 

1.                  Opening en mededelingen

NdL meldt dat Peter Koster en Nick van Eijl zich hebben afgemeld.

 

N.a.v. de afwezigheid van PK geeft BdJ aan dat zij niet de bewonerscommissie vertegenwoordigt. NdL neemt hierover nog contact op met PK.

 

2.                  Verslag 4 april 2006

Het verslag wordt vastgesteld.

 

3.                  Stand van zaken verplaatsing

-   Bouwvergunning/verbouwing: Op 2 mei of 9 mei neemt het college een besluit over de afgifte van een bouwvergunning.

-   Stichting Dienstencentrum Over de Brug en Stichting MoVo ontwikkelen een zorgconcept voor de nieuwe locatie van het dienstencentrum. Het individuele zorgaanbod zal gericht zijn op de perspectieven die bezoekers hebben.De komende tijd zullen ondermeer bezoeken afgelegd worden aan voorbeelden van ‘good practices’ in het land.

 

4.                  Bespreking met HTM

PT meldt dat door hem en door HdB (politie) en NdL (gemeente) overleg heeft plaatsgevonden met mevrouw Bernetta Harting van de HTM.

PT geeft aan dat het volgende met haar is besproken:

-            HTM is alleen verantwoordelijk voor de gang van zaken in de tram. De tramhalte is publiek domein. De gemeente is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een nieuwe tramhalte (de haltes bij het Mondriaan en Brasserskade worden één).

De tramhalte is in beheer bij JC Decaux (v/h Publex).

-          Mogelijkheden om mogelijke overlast in tram en op tramhalte tegen te gaan:

-            HTM- controleurs in- en uit- laten stappen op kwetsbare halte

-            extra controle in tram

-            tramstellen met camerabewaking op kwetsbaar traject laten rijden

-          afspraken over contactpersoon Dienstencentrum, Mondriaan en HTM

-          voorlichting op Mondriaan

-          afspraken tussen Mondriaan en HTM over schooltijden, schoolvakantie

-          aandacht in media voor nieuwe situatie

Meldingen van overlast op de tramhalte worden gedaan bij de politie of klantenservice HTM. Overlast in de tram wordt gemeld rechtstreeks bij bestuurder of in later stadium bij de klantenservice HTM.

 

NdL en PT leggen nog contact met de afdeling mobiliteit van de gemeente over de ontwikkeling van de nieuwe tramhalte.

 

BdJ geeft aan contact gehad te hebben met de heer Geers van het Stadsgewest Haaglanden. Hij heeft haar informatiemateriaal gegeven over de ontwikkeling van tramlijn 19. Het informatiemateriaal wordt rondgedeeld.

 

5.                  Invulling voorzitterschap (stand van zaken)

 

NdL deelt mee dat door de leden van het beheerplatform 2 kandidaten zijn aangedragen voor het voorzitterschap van het Platform beheer Surinamestraat e.o. Daarnaast is het adviesbureau Valkenbosch Consultancy aangedragen. NdL heeft inmiddels contact gehad met dit bureau. Zij kunnen op zoek gaan naar een kandidaat voor het voorzitterschap.

Afgesproken wordt dat de selectiecommissie, bestaand uit BdJ, SL en NdL, eerst gesprekken voert met de 2 aangedragen kandidaten. Mocht hieruit geen geschikte kandidaat naar voren komen, dan zal Valkenbosch gevraagd worden kandidaten aan te dragen.

De gesprekken worden gevoerd op donderdag 27 april. Daarna informeert de sollicitatiecommissie het beheerplatform over de bevindingen. Mocht er een geschikte kandidaat bij zijn, dan zal er nog een kennismakingsgesprek plaatsvinden met de wethouder en zal daarna de definitieve opdracht door de gemeente aan de nieuwe voorzitter worden gegeven.

 

6.                  Meldpunt inventarisatie

 

NdL meldt dat t.b.v. het beheerplan een concept- inventarisatie is gemaakt van meldpunten die een rol kunnen spelen bij een goed beheer binnen het beheergebied.

De inventarisatie wordt voorgelegd aan het beheerplatform.

Het beheerplatform spreekt af dat de volgende zaken nog aan de inventarisatie moeten worden toegevoegd:

-          naam contactpersoon Dienstencentrum en wanner bereikbaar

-          telefoonnummers, website politie en namen wijkagenten (Delft en Rijswijk)

-          informatie toezichthouders voor Delft en Rijswijk

-          informatie stadsbeheer Delft en Rijswijk

-          klachtenregeling over afhandeling van meldingen

-          contact leggen met Connexxion

 

7.                  Wat kunnen we?

 

NdL geeft aan dat het van belang is dat deelnemende partijen voorafgaande aan de bespreking van kwetsbaarheden ook afspreken welke inbreng eenieder kan hebben bij het oplossen of wegnemen van kwetsbaarheden.

 

In bijgaand schema is de inbreng genoemd die door partijen kan worden geleverd:

 

 

organisatorisch

fysiek

handhaving/toezicht

Gemeente Delft

- regie mbt beheerkwesties (afstemming in- en extern), organisatie

- communicatie

- projectleiding, ondersteuning platform

- subsidiegever DC

- meldpunten TOR, stadsbeheer

- bevorderen informeel toezicht

 

- aanpassing/ onderhoud openbare ruimte

- buitenruimte (inrichting)

- buitenkant gebouw

- TOR (toezicht openbare ruimte)

Gemeente Rijswijk

 

 

 

Dienstencentrum

- toegangsbeleid

- huisregels

- openingstijden

- overleg/informatie-verstrekking bezoek-ers

- informeel toezicht

- buitenruimte (inrichting)

- buitenkant gebouw

- bezoekers aanspreken op gedrag

Politie

- adviesrol mbt sociale veiligheid

 

- incidenten-afhandeling

- toezicht (o.a. wijkagent)

omwonenden/omliggende bedrijven en instellingen

- melden incidenten

 

- informeel toezicht

bezoekers Dienstencentrum

- onderling overleg

- informeel toezicht

- schoonhouden omgeving

- onderlinge sociale controle

Mondriaan Onderwijsgroep

- melden incidenten

- toegankelijkheid eigen terrein

- formeel toezicht op eigen terrein

HTM

- contactpersoon

- communicatie

 

- controle in tram

- controle/aanwezig-heid op halte

- cameratoezicht

 

 

8.                  Bespreken kwetsbaarheden

 

Het beheerplatform besluit dit agendapunt door te schuiven naar de volgende bijeenkomst.

 

 

9.                  Rondvraag en sluiting

 

Niets meer aan de orde zijnde sluit NdL het overleg.

 

Volgende bijeenkomst: 16/5,  Buurthuis Delft Noord, aanvang 19.30 uur

 

 

 

Actielijst

wat

wie

wanneer

status

Nader invullen voorzittersfunctie

NdL/sel.comm.

25-04

afspraak vooroverleg gemaakt,

kandidaten aandragen

Inventarisatie bestaande klachtenmeldpunten

NdL

25-04

uitwerken inventarisatie

Betrokkenheid TOR bespreken

PT (NdL)

21-02

15/5 overleg met TOR

Rapport 0- meting

NdL

25-04

definitieve versie aanbieden aan

beheerplatform

Betrokkenheid bewonerscommissie Pauwhof

NdL

25-04

definitieve afspraak maken met voorzitter bewonerscommissie

Stand van zaken zorgplan

KdJ/JS

21-03

st.v.z. bij iedere verg. melden

Aanpassen lijst kwetsbaarheden/ rangorde aanbrengen

NdL

04-04

HTM, Connexxion, Stadsbeheer toevoegen

Toelichting 0- meting

NdL

21-03

gereed

Stand van zaken project verplaatsing dienstencentrum

NdL

04-04

 

Verplaatsing halte tramlijn 1/19

NdL/PT

25-04

overleg met mobiliteit gemeente

Bespreken kwetsbaarheden

beheerplatform

25-04

bijeenkomst 16/5