Projectdocument Dagarrangementen

 

Project

 

Projectnummer

 

Deelproject

 

Deelprojectnr.

 

Fase

Initiatief

Definitie

Ontwerp

Voor-bereiding

X

Realisatie

Nazorg

Startdatum

November 2005

Portefeuille houders

Cluster

Sector

Vakteams

Einddatum

December 2008

Dick Rensen

Wijk- en stadszaken

Leefbaarheid

Jeugd en brede school

Dossier

 

 Opdrachtgever

Ron Hoeben

Vastgesteld door:

 

 Projectleiders

Laurens Steerneman

                       op:

 

Projectbeschrijving

· probleemstelling

· eindresultaat

· afbakening

Probleem:

Ouders ervaren een tijdsprobleem in het combineren van werk en zorg voor kinderen.

Sommige kinderen hebben hardnekkige sociaal maatschappelijke achterstanden op het gebied van onderwijs, beweging, vrije tijdsbesteding et cetera.

Het tijdsprobleem van ouders doet zich vooral voor bij kinderen van 4 – 12 jaar. De ontwikkeling van dagarrangementen zal zich dan ook concentreren op deze leeftijdsgroep. Als het op een locatie wenselijk is kunnen de voorzieningen voor 0-4 jarigen (kinderopvang – peuterspeelzalen) wel worden betrokken bij de ontwikkeling. Met de prioriteit voor 4 – 12 jarigen loopt de gemeente Delft vooruit op de landelijke ontwikkelingen in het kader van de motie Van Aartsen/Bos waarbij de schoolbesturen in het  basisonderwijs op termijn verantwoordelijk worden voor de voor- en naschoolse opvang kinderen van 4 – 12 jaar. Het kabinet richt zich op invoering van deze verplichting per 1 januari 2007.

Eindresultaat:

- In 2008 wordt op ten minste vier plaatsen in de stad een dagarrangement aangeboden waarin onderwijs, opvang (voor-, tussen- en naschools) en buitenschoolse activiteiten in het kader van brede school, BOS en aanverwante activiteiten op elkaar aansluiten. Het arrangement wordt per locatie, op basis van de behoefte van ouders en kinderen ingevuld.

Tussendoelen

- Eind schooljaar 2006/07 zijn er projectbeschrijvingen met daarin ‘good-practices’ over de uitvoering van dagarrangementen.

- Eind schooljaar 2006/07 is er een functieomschrijving met daarin de taken van een ‘coördinator’ dagarrangementen.

- In de loop van 2006/07 is duidelijk of het wenselijk is om een (Delftse) regeling dagarrangementen op te stellen waardoor na 2007/08 meerdere clusters kunnen deelnemen. De regeling zal in dat geval in de loop van 2007/08 worden uitgewerkt.

Afbakening

- Deelname aan het project beperkt zich tot clusters van scholen voor primair onderwijs en een organisatie voor kinderopvang.

- Inhoudelijk ligt de nadruk op afstemming tussen het bestaande aanbod van opvang, onderwijs en naschoolse activiteiten.

- Gezien de landelijke ontwikkelingen (motie Van Aartsen/Bos) zijn de schoolbesturen het aanspreekpunt voor deelname.

- Aan de scholen in de eerste fase worden middelen beschikbaar gesteld voor twee schooljaren waarbij de middelen worden afgebouwd.

- Indien er Rijksmiddelen aan schoolbesturen beschikbaar worden gesteld als gevolg van de motie Van Aartsen/BOS zullen afspraken worden gemaakt over de inzet van deze middelen als co-financiering in 2006/07.

Inhoudelijke activiteiten:

· Gedetailleerd voor de eerstkomende fase

· Globaler voor de volgende fasen

Projectbeschrijving

 

2006/07- 2007/08: project

In 2006/07 starten maximaal 5 clusters als pilot met het ontwikkelen van dagarrangementen. Hieronder wordt verstaan: 

 

“Een samenhangend en doorlopend aanbod van opvang, onderwijs, overblijf en sport-, welzijns en culturele activiteiten, dat nieuwe oplossingen biedt voor ouders om arbeid en zorg te combineren en bijdraagt aan de ontwikkelingsmogelijkheden van kinderen en waar kinderen en ouders op basis van behoefte en eigen keuze gebruik van kunnen maken.”

Het doel van een dagarrangement is mede afhankelijk van de populatie van het cluster en kan uiteen lopen van het vergroten van ontwikkelingskansen van kinderen en ouders tot het makkelijker maken van de combinatie van arbeid en zorg.

 

Een dagarrangement kan bestaan uit verschillende onderdelen:

- voorschoolse opvang (naar behoefte, b.v. vanaf  07.30)

- tussenschoolse opvang

- naschoolse opvang

- buitenschoolse activiteiten (incl. vakantie)

 

Als bovenstaande op de Delftse situatie wordt betrokken dan komt het beeld in zicht dat een aantal ontwikkelingen door het project dagarrangementen bij elkaar komen en op elkaar worden afgestemd. Hierbij gaat het met name om: clustervorming opvang – onderwijs, brede school activiteitenaanbod, buurt  onderwijs en sport, onderwijsachterstandenbeleid. In de ontwikkeling zal per cluster ook de behoefte aan 24 uurs opvang worden onderzocht en indien er behoefte aan bestaat betrokken worden bij het dagarrangement. Indien er behoefte bestaat zal is het in eerste instantie aan de organisatie voor kinderopvang om hierop een aanbod te ontwikkelen.

 

De afstemming van de onderdelen waaruit een dagarrangement bestaat heeft betrekking op verschillende aspecten:

- programmatische afstemming

- aansluiting qua tijden

- pedagogisch/didactische afstemming

- afstemming personele inzet

Afstemming op de verschillende aspecten kan op verschillende niveaus plaatsvinden, uiteenlopend van kennis hebben van elkaars activiteiten en werkwijze tot daadwerkelijke integratie van activiteiten, pedagogische aanpak en personele inzet. (Zie voor een nadere uitwerking de bijlage). Voor de personele inzet moet worden gedacht aan het ontwikkelen van combinatiefuncties waarbij personeel zowel binnen onderwijs als opvang werkzaam is.

 

Procedure

In overleg met de schoolbesturen worden maximaal vijf clusters geselecteerd die kunnen deelnemen aan het project in 2006/07. Op grond van het OBP en de nota brede school komen in eerste instantie voorlopers op het gebied van clustervorming onderwijs – BSO in aanmerking. Naast onderstaande criteria zijn aandachtspunten een verdeling tussen locaties met een lage en een hoge concentratie van doelgroepkinderen en zo mogelijk een verdeling over de denominaties.

Bij de keuze  worden de volgende criteria gehanteerd:

- Er is sprake van aansluiting op reeds (langer) bestaande samenwerking

- Ten minste twee professionele organisatie(s) als basis

- Er is zicht op een voortzetting na afloop

- Relatie met brede school en BOS

- Er wordt gewerkt aan minimaal twee schakels tussen opvang, onderwijs en/of activiteiten.

 

 

In overleg met de schoolbesturen is gekozen voor de volgende clusters als voorlopers:

- Obs Omnibus Poptahof – Octopus

- Pcbs Horizon - Octopus

- Obs Jan Vermeer – Jan, Loris en Marie / Stichting De Lange Keizer

- Rkbs Bernadette Maria – Zus en Zo

- DSV - Uilennest

 

De deelnemende clusters stellen een kort projectplan op (hiervoor wordt een format aangeleverd door de gemeente). Op grond hiervan wordt de definitieve beslissing tot deelname genomen. Na definitieve deelname wordt er op grond van het projectplan een plan van aanpak opgesteld voor twee jaar op basis van clustergebonden knelpunten. Hierbij worden de cluster ondersteund door een externe instantie en de gemeente. Dit plan van aanpak bevat in elk geval: inzet coördinatie op locatie, ontwikkelen gezamenlijke pedagogische visie onderwijs, opvang en evt. aanbieders van (naschoolse) activiteiten. Daarnaast is er een budget dat locatiespecifiek kan worden ingezet ten behoeve van opvang en het mogelijk maken van deelname aan buitenschoolse activiteiten.

 

Volgers

Geïnteresseerde clusters kunnen deelnemen als ‘volgers’. Deze clusters worden regelmatig geïnformeerd over de ervaringen van de voorlopers en kunnen gebruik maken van ontwikkelde werkwijzen en methodieken. Hiervoor wordt een overlegstructuur ingericht en zullen overige communicatie instrumenten worden ingezet. (In overleg met communicatie projecten). De clusters in de eerste fase verplichten zich tot het overdragen van ervaringen en informatie naar de volgers. Voor de volgers wordt een aantal uren taakrealisatie beschikbaar gesteld om zich te informeren over de voorlopers.

 

Regie en evaluatie

De gemeente voert de regie over het project. Dit bestaat uit het aanleveren van een format voor het (kort) projectplan voor de aanvraag, en begeleiding bij het opstellen van een plan van aanpak. Verder zorgt de gemeente voor afstemming en overleg tussen de deelnemende clusters en de volgers onder leiding van een externe deskundige.

De evaluatie bestaat uit een verslag waarin de deelnemende organisatie de bevindingen en de resultaten beschrijven. Ook wordt een functie-/taakomschrijving gegeven van de coördinator op locatie.

 

2007/08

In 2007/08 kunnen naast de voorlopers maximaal vier nieuwe clusters deelnemen aan het project. In 2007/08 zijn per cluster minder middelen benodigd. De ontwikkeling van een aantal aspecten (coördinatie functie, inventarisatie knelpunten et cetera) is in het eerste jaar uitgevoerd door de eerste deelnemende clusters. Voor de voorlopers zal in het tweede jaar het accent liggen op continuering en borging van de ontwikkelingen die in gang zijn gezet. Voor de nieuwe clusters zal met name de coördinatiefunctie en de afstemming van de pedagogisch/didactische visie van belang zijn.

 

 

 

 

 

 

Begroting 2006 - 2008

 

2006/07

 

 

 

voorlopers

aantal

 

 

coördinatie op locatie

5

€ 12.500

€ 62.500

externe  ondersteuning

5

€ 4.500

€ 22.500

werkbudget

5

€ 10.250

€ 51.250

lokale regie

1

€ 10.000

€ 10.000

volgers

 

 

 

facilitering

5

€ 750

€ 3.750

Totaal 2006/07

 

 

€ 150.000

2007/08

 

 

 

voortzetting voorlopers

5

€ 14.000

€ 70.000

nieuwe deelnemers

4

€ 17.500

€ 70.000

lokale regie

1

€ 10.000

€ 10.000

totaal 2007/08

 

€ 45.000

€ 150.000

Totaal 2006 – 2008

 

 

€ 300.000

 

 

Aandachtspunten

- Zorgvuldige selectie van de deelnemers in 2006/07. Hierbij moet rekening worden gehouden met de positie van de kinderopvangorganisaties die als commerciële partijen uit concurrentie overwegingen belang hebben bij deelname

- Schoolbesturen worden in toenemende mate verantwoordelijk voor de buitenschoolse opvang. Zij krijgen hiervoor op termijn wellicht Rijksmiddelen toegekend. Er zal dus sprake zijn  van een verschuiving: de gemeente heeft een aanjaagfunctie en stimuleert nu de ontwikkeling vooruitlopend op eigen uitvoering door de schoolbesturen

- De inzet van gemeentelijke middelen zal tijdelijk zijn en vooral gericht op:

  • coördinatie lokaal en op locatie
  • visie en planontwikkeling
  • pedagogische en inhoudelijk afstemming
  • oplossen van knelpunten in de afstemming tussen ten minste twee schakels tussen opvang, onderwijs en/of activiteiten
  • overdracht van ervaringen

Planning (tijd)

Maart/april 2006

Opstellen lokaal projectplan

Mei 2006

Vaststellen lokaal projectplan

Mei-juni 2006

- Aanmelding van de eerste clusters in overleg met het schoolbestuur van de clusters op basis van de criteria.

- Definitief vaststellen deelnemende clusters

- Inrichten overlegstructuur, gemeente – voorlopers - volgers

September/oktober 2006

- Opstellen plan van aanpak per locatie

Schooljaar 2006/07, 2007/08

- Uitvoering projecten

- Evaluatie eerste projecten 2006/07

 

 

Raming

Bron

dekking

Financiën/begroting

Initiatief

 

 

 

Geld

Definitie

 

 

 

 

Ontwerp

 

 

 

 

Voorbereiding

 

 

 

 

Realisatie per jaar

€ 150.000

- Reserve kinderopvang

- Reservering OBP

€ 75.000

€ 75.000

 

Nazorg

 

 

 

 

Beheer

 

 

 

Totaal in €

2006/07 + 2007/08

€ 300.000

 

€ 300.000

Randvoorwaarden (kwaliteit)

- Deelname van professionele organisatie

 

Communicatie (informatie)

Te ontwikkelen in overleg met communicatie. Van belang is:

- Communicatie voorlopers – volgers

- Extern: nieuwsbrief brede school

- Structurele communicatie van ervaringen met een groep ‘volgers’

Projectteam (organisatie)

Rob vd Berg (BOS)

Theresia Kanij (Kinderopvang)

Ira Spannenburg (Brede school)

Marjolein Plessius (Brede school)

Esther Holster (Communicatie)

Laurens Steerneman (Projectleider)

Risico’s

 

Besluitvorming

- Ter kennisname aan LOKABEL 12 juni 2006

- Vaststelling college juli 2006

07-02-2002