Projectdocument Dagarrangementen
Project |
|
Projectnummer |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deelproject |
|
Deelprojectnr. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fase |
Initiatief |
Definitie |
Ontwerp |
Voor-bereiding X |
Realisatie |
Nazorg |
Startdatum |
November
2005 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Portefeuille houders |
Cluster |
Sector |
Vakteams |
Einddatum |
December
2008 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dick
Rensen |
Wijk-
en stadszaken |
Leefbaarheid |
Jeugd
en brede school |
Dossier |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Opdrachtgever |
Ron Hoeben |
Vastgesteld door: |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projectleiders |
Laurens Steerneman |
op: |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projectbeschrijving · probleemstelling · eindresultaat · afbakening |
Probleem: Ouders
ervaren een tijdsprobleem in het combineren van werk en zorg voor kinderen. Sommige
kinderen hebben hardnekkige sociaal maatschappelijke achterstanden op het
gebied van onderwijs, beweging, vrije tijdsbesteding et cetera. Het
tijdsprobleem van ouders doet zich vooral voor bij kinderen van 4 – 12 jaar.
De ontwikkeling van dagarrangementen zal zich dan ook concentreren op deze
leeftijdsgroep. Als het op een locatie wenselijk is kunnen de voorzieningen
voor 0-4 jarigen (kinderopvang – peuterspeelzalen) wel worden betrokken bij
de ontwikkeling. Met de prioriteit voor 4 – 12 jarigen loopt de gemeente
Delft vooruit op de landelijke ontwikkelingen in het kader van de motie Van
Aartsen/Bos waarbij de schoolbesturen in het
basisonderwijs op termijn verantwoordelijk worden voor de voor- en
naschoolse opvang kinderen van 4 – 12 jaar. Het kabinet richt zich op
invoering van deze verplichting per 1 januari 2007. Eindresultaat: - In
2008 wordt op ten minste vier plaatsen in de stad een dagarrangement
aangeboden waarin onderwijs, opvang (voor-, tussen- en naschools) en
buitenschoolse activiteiten in het kader van brede school, BOS en aanverwante
activiteiten op elkaar aansluiten. Het arrangement wordt per locatie, op
basis van de behoefte van ouders en kinderen ingevuld. Tussendoelen - Eind
schooljaar 2006/07 zijn er projectbeschrijvingen met daarin ‘good-practices’
over de uitvoering van dagarrangementen. - Eind
schooljaar 2006/07 is er een functieomschrijving met daarin de taken van een
‘coördinator’ dagarrangementen. - In
de loop van 2006/07 is duidelijk of het wenselijk is om een (Delftse)
regeling dagarrangementen op te stellen waardoor na 2007/08 meerdere clusters
kunnen deelnemen. De regeling zal in dat geval in de loop van 2007/08 worden
uitgewerkt. Afbakening
-
Deelname aan het project beperkt zich tot clusters van scholen voor primair
onderwijs en een organisatie voor kinderopvang. -
Inhoudelijk ligt de nadruk op afstemming tussen het bestaande aanbod van
opvang, onderwijs en naschoolse activiteiten. -
Gezien de landelijke ontwikkelingen (motie Van Aartsen/Bos) zijn de
schoolbesturen het aanspreekpunt voor deelname. - Aan
de scholen in de eerste fase worden middelen beschikbaar gesteld voor twee
schooljaren waarbij de middelen worden afgebouwd. -
Indien er Rijksmiddelen aan schoolbesturen beschikbaar worden gesteld als
gevolg van de motie Van Aartsen/BOS zullen afspraken worden gemaakt over de
inzet van deze middelen als co-financiering in 2006/07. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inhoudelijke
activiteiten: · Gedetailleerd voor de
eerstkomende fase · Globaler voor de volgende fasen |
Projectbeschrijving
2006/07- 2007/08: project
In
2006/07 starten maximaal 5 clusters als pilot met het ontwikkelen van
dagarrangementen. Hieronder wordt verstaan:
“Een
samenhangend en doorlopend aanbod van opvang, onderwijs, overblijf en sport-,
welzijns en culturele activiteiten, dat nieuwe oplossingen biedt voor ouders
om arbeid en zorg te combineren en bijdraagt aan de
ontwikkelingsmogelijkheden van kinderen en waar kinderen en ouders op basis
van behoefte en eigen keuze gebruik van kunnen maken.” Het doel van een dagarrangement is mede afhankelijk van de populatie van het cluster en kan uiteen lopen van het vergroten van ontwikkelingskansen van kinderen en ouders tot het makkelijker maken van de combinatie van arbeid en zorg. Een
dagarrangement kan bestaan uit verschillende onderdelen: -
voorschoolse opvang (naar behoefte, b.v. vanaf 07.30) -
tussenschoolse opvang -
naschoolse opvang -
buitenschoolse activiteiten (incl. vakantie) Als bovenstaande op de
Delftse situatie wordt betrokken dan komt het beeld in zicht dat een aantal
ontwikkelingen door het project dagarrangementen bij elkaar komen en op
elkaar worden afgestemd. Hierbij gaat het met name om: clustervorming opvang
– onderwijs, brede school activiteitenaanbod, buurt onderwijs en sport, onderwijsachterstandenbeleid. In de
ontwikkeling zal per cluster ook de behoefte aan 24 uurs opvang worden
onderzocht en indien er behoefte aan bestaat betrokken worden bij het dagarrangement.
Indien er behoefte bestaat zal is het in eerste instantie aan de organisatie
voor kinderopvang om hierop een aanbod te ontwikkelen. De afstemming van de
onderdelen waaruit een dagarrangement bestaat heeft betrekking op
verschillende aspecten: -
programmatische afstemming -
aansluiting qua tijden -
pedagogisch/didactische afstemming -
afstemming personele inzet Afstemming op de verschillende aspecten kan op verschillende niveaus plaatsvinden, uiteenlopend van kennis hebben van elkaars activiteiten en werkwijze tot daadwerkelijke integratie van activiteiten, pedagogische aanpak en personele inzet. (Zie voor een nadere uitwerking de bijlage). Voor de personele inzet moet worden gedacht aan het ontwikkelen van combinatiefuncties waarbij personeel zowel binnen onderwijs als opvang werkzaam is. Procedure
In overleg met de
schoolbesturen worden maximaal vijf clusters geselecteerd die kunnen
deelnemen aan het project in 2006/07. Op
grond van het OBP en de nota brede school komen in eerste instantie
voorlopers op het gebied van clustervorming onderwijs – BSO in aanmerking.
Naast onderstaande criteria zijn aandachtspunten een verdeling tussen
locaties met een lage en een hoge concentratie van doelgroepkinderen en zo
mogelijk een verdeling over de denominaties. Bij de
keuze worden de volgende criteria
gehanteerd: - Er is sprake van
aansluiting op reeds (langer) bestaande samenwerking - Ten minste twee
professionele organisatie(s) als basis - Er is zicht op een voortzetting na afloop - Relatie met brede
school en BOS - Er wordt gewerkt
aan minimaal twee schakels tussen opvang, onderwijs en/of activiteiten. In overleg met de
schoolbesturen is gekozen voor de volgende clusters als voorlopers: - Obs Omnibus Poptahof – Octopus - Pcbs Horizon - Octopus - Obs Jan Vermeer – Jan, Loris en Marie / Stichting De Lange Keizer - Rkbs Bernadette Maria – Zus en Zo - DSV - Uilennest De deelnemende clusters
stellen een kort projectplan op (hiervoor wordt een format aangeleverd door
de gemeente). Op grond hiervan wordt de definitieve beslissing tot deelname
genomen. Na definitieve deelname wordt er op grond van het projectplan een
plan van aanpak opgesteld voor twee jaar op basis van clustergebonden
knelpunten. Hierbij worden de cluster ondersteund door een externe instantie
en de gemeente. Dit plan van aanpak bevat in elk geval: inzet coördinatie op
locatie, ontwikkelen gezamenlijke pedagogische visie onderwijs, opvang en
evt. aanbieders van (naschoolse) activiteiten. Daarnaast is er een budget dat
locatiespecifiek kan worden ingezet ten behoeve van opvang en het mogelijk
maken van deelname aan buitenschoolse activiteiten. Volgers
Geïnteresseerde clusters
kunnen deelnemen als ‘volgers’. Deze clusters worden regelmatig geïnformeerd
over de ervaringen van de voorlopers en kunnen gebruik maken van ontwikkelde
werkwijzen en methodieken. Hiervoor wordt een overlegstructuur ingericht en
zullen overige communicatie instrumenten worden ingezet. (In overleg met
communicatie projecten). De clusters in de eerste fase verplichten zich tot
het overdragen van ervaringen en informatie naar de volgers. Voor de volgers
wordt een aantal uren taakrealisatie beschikbaar gesteld om zich te
informeren over de voorlopers. Regie en evaluatie De gemeente voert de regie over het project. Dit bestaat uit het aanleveren van een format voor het (kort) projectplan voor de aanvraag, en begeleiding bij het opstellen van een plan van aanpak. Verder zorgt de gemeente voor afstemming en overleg tussen de deelnemende clusters en de volgers onder leiding van een externe deskundige. De
evaluatie bestaat uit een verslag waarin de deelnemende organisatie de
bevindingen en de resultaten beschrijven. Ook wordt een
functie-/taakomschrijving gegeven van de coördinator op locatie. 2007/08 In 2007/08 kunnen naast de voorlopers maximaal vier
nieuwe clusters deelnemen aan het project. In 2007/08 zijn per cluster minder
middelen benodigd. De ontwikkeling van een aantal aspecten (coördinatie
functie, inventarisatie knelpunten et cetera) is in het eerste jaar
uitgevoerd door de eerste deelnemende clusters. Voor de voorlopers zal in het
tweede jaar het accent liggen op continuering en borging van de
ontwikkelingen die in gang zijn gezet. Voor de nieuwe clusters zal met name
de coördinatiefunctie en de afstemming van de pedagogisch/didactische visie
van belang zijn. Begroting 2006 - 2008
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aandachtspunten
|
-
Zorgvuldige selectie van de deelnemers in 2006/07. Hierbij moet rekening
worden gehouden met de positie van de kinderopvangorganisaties die als
commerciële partijen uit concurrentie overwegingen belang hebben bij deelname - Schoolbesturen worden in toenemende mate verantwoordelijk voor de buitenschoolse opvang. Zij krijgen hiervoor op termijn wellicht Rijksmiddelen toegekend. Er zal dus sprake zijn van een verschuiving: de gemeente heeft een aanjaagfunctie en stimuleert nu de ontwikkeling vooruitlopend op eigen uitvoering door de schoolbesturen - De
inzet van gemeentelijke middelen zal tijdelijk zijn en vooral gericht op:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planning (tijd) |
Maart/april
2006
Opstellen
lokaal projectplan Mei 2006
Vaststellen
lokaal projectplan Mei-juni 2006
-
Aanmelding van de eerste clusters in overleg met het schoolbestuur van de
clusters op basis van de criteria. -
Definitief vaststellen deelnemende clusters -
Inrichten overlegstructuur, gemeente – voorlopers - volgers September/oktober
2006
-
Opstellen plan van aanpak per locatie Schooljaar
2006/07, 2007/08
-
Uitvoering projecten -
Evaluatie eerste projecten 2006/07 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Raming
|
Bron |
dekking |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Financiën/begroting |
Initiatief |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geld |
Definitie |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Ontwerp |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Voorbereiding |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Realisatie
per jaar |
€
150.000 |
-
Reserve kinderopvang -
Reservering OBP |
€
75.000 €
75.000 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Nazorg |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Beheer |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal in €
|
2006/07
+ 2007/08 |
€
300.000 |
|
€
300.000 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Randvoorwaarden (kwaliteit) |
-
Deelname van professionele organisatie |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Communicatie (informatie) |
Te
ontwikkelen in overleg met communicatie. Van belang is: -
Communicatie voorlopers – volgers -
Extern: nieuwsbrief brede school -
Structurele communicatie van ervaringen met een groep ‘volgers’ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projectteam (organisatie) |
Rob vd
Berg (BOS) Theresia
Kanij (Kinderopvang) Ira
Spannenburg (Brede school) Marjolein
Plessius (Brede school) Esther Holster (Communicatie) Laurens
Steerneman (Projectleider) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Risico’s
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Besluitvorming |
- Ter
kennisname aan LOKABEL 12 juni 2006 -
Vaststelling college juli 2006 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||