Inleiding:

In de nota IJGZ 2006 zijn het college en de raad geïnformeerd over de ontwikkelingen in de regio Zuid Holland West om tot een herinrichting van de organisatie van de Integrale Jeugdgezondheidszorg te komen.

In de nota wordt aangegeven dat de wethouders van de regio GGD-ZHW[1]  verregaande samenwerking en afstemming zien als voorwaarde om een daadwerkelijke integrale JGZ te realiseren.

De 8 gemeenten beslaan het gehele uitvoeringgebied van de GGD-ZHW. Binnen de Jeugdgezondheidszorg is de GGD-ZHW als uitvoerder van de zorg voor 0 tot 19 jarigen een belangrijke partner. Naast de GGD-ZHW zijn in het gebied 4 thuiszorgorganisaties actief met het uitvoeren van de zorg voor 0 tot 4 jarigen.

De implementatie van een daadwerkelijk integrale JGZ raakt niet alleen aan de taakinhoud van functies of aan de integratie van werkprocessen van de betrokken organisaties, maar raakt juist ook aan organisatievraagstukken als (decentrale) huisvesting, aansturing en financiën.

Om de verdere ontwikkeling van de integrale JGZ 0 tot 19 jaar te bestendigen en een stevige impuls te geven achtten de gemeenten het noodzakelijk in regionaal verband gezamenlijk toe te werken naar een nieuwe organisatievorm voor de Jeugdgezondheidszorg in het hele gebied.

Eind 2005 hebben de 8 betrokken wethouders het besluit genomen om de eindverantwoordelijkheid voor de JGZ 0-19 jaar neer te leggen bij de GGD-ZHW en de financiering van de JGZ 0-19 jaar te laten verlopen via de GGD-ZHW.

In de nota IJGZ 2006 is het college gevraagd om in te stemmen met het besluit van de 8 wethouders om bovenstaande verantwoordelijkheid meer te leggen bij de GGD-ZHW.

Zoals in de nota IJGZ 2006 is aangegeven hebben de gemeenten, in samenwerking met de GGD-ZHW en de TZ-instellingen, 2006 gebruikt om de noodzakelijke stappen uit te werken, opdat de besluiten vanaf 1 januari 2007 kunnen worden geëffectueerd.

 

In 2006 zijn een aantal zaken uitgewerkt regionaal beleidskader, mandaatbesluit, plan van aanpak IJGZ.

 

Regionaal beleidskader IJGZ 2007:

De wethouders van de 8 gemeenten hebben afgesproken om elke 2 jaar een regionaal beleidskader op te stellen. Middels dit regionale beleidskader geven de gemeenten gezamenlijk sturing aan de regionale inzet van de JGZ 0-19 jaar.

Voor 2007 is een beperkt beleidskader geschreven. Dit beleidskader heeft enerzijds tot doel om de eerder genomen besluiten t.a.v. organisatiemodel te borgen en anderzijds doet het een eerste aanzet tot regionale sturing op de inhoud.

In het beleidskader 2007 wordt ook een proces geschetst dat tot doel heeft om in 2007 de gezamenlijke visie t.a.v. de JGZ verder uit te werken. Bij dit proces zullen ook de raden van de 8 gemeenten betrokken worden.

Het Regionaal beleidskader IJGZ 2007 is toegevoegd als bijlage 1.

Voor de uitwerking in 2007 van het regionaal beleidskader voor de jaren daarna is in bijlage 1 in de financiele paragraaf een bedrag opgenomen van €20.000 voor de hele regio.

 

Organisatiemodel IJGZ:

De gemeenten en de betrokken organisaties hebben in 2006 de besluiten over de toekomstige IJGZ-organisatie, zoals de gemeenten die begin 2006 hebben genomen, uitgewerkt naar een organisatiemodel.

In dit model geeft de directeur van de GGD, als eindverantwoordelijke, leiding aan twee sectormanagers JGZ, afkomstig van GGD en TZ. De sectormanagers sturen de 5 regio’s aan waarbinnen integrale JGZ-teams opereren.

Op deze wijze ontstaan integrale teams die beter ingebed kunnen gaan worden in de lokale zorgstructuren. 

In bijlage 1 staat dit organisatiemodel verder uitgewerkt.

 

Plan van aanpak IJGZ:

Door de GGD-ZHW, TZ-instellingen en de gemeenten is een “Plan van aanpak IJGZ” (zie bijlage 2) uitgewerkt. Dit behelst een projectmatige aanpak rondom thema’s die ontwikkeld dienen te worden om het organisatiemodel te implementeren. 

De thema’s zijn: integrale huisvesting, organisatie, dienstverlening, communicatie en elektronisch kinddossier.

Op regionaal niveau zullen werkgroepen starten om deze onderwerpen gefaseerd uit te werken.

De GGD en de TZ-instellingen nemen gezamenlijk verantwoordelijkheid voor de aansturing van het project en de bemensing van de werkgroepen.

Vanwege het deelprojectleiderschap van 2 werkgroepen is voor 2007 eenmalig aanvullende financiering vanuit de 8 gemeenten nodig van €50.000. Zie bijlage 1: financiële paragraaf.

 

Mandaat besluit Jeugdgezondheidszorg:

De 8 gemeenten hebben in een eerder stadium besloten om bepaalde verantwoordelijkheden neer te leggen bij de GGD-ZHW. De GGD heeft middels een brief, dd. 5 juli 2006 aangegeven in te stemmen met deze nieuwe rol (zie bijlage 5).

 

Een van de zaken die geregeld dient te worden in lijn met het besluit van de 8 gemeenten om uitgebreidere verantwoordelijkheden bij de GGD-ZHW neer te leggen, is het mandateren van de subsidietoekenning inzake de uitvoering van de JGZ 0-4 jaar van de gemeente naar de GGD-ZHW.

In bijlage 3, het mandaat besluit Jeugdgezondheidszorg, staat de overdracht van de bevoegdheden nader uitgewerkt. Het mandaat besluit JGZ is voor het eerst van toepassing op subsidies die ingediend zijn voor het jaar 2007.

Uit het mandaatbesluit vloeit een uitvoeringsregeling JGZ voort (bijlage 4). De uitvoeringsregeling beschrijft op welke wijze de financiële relatie tussen de gemeenten en de GGD wordt onderhouden vanwege de JGZ 0-4 jaar.

De Thuiszorginstellingen waarmee Delft samenwerkt, wordt na besluitvorming door het college, formeel geïnformeerd over het besluit om de subsidietoekenning naar de GGD-ZHW te mandateren. Dit gebeurt middels de brief in bijlage 6.

Voor 2007 is met de organisaties afgesproken dat elke gemeente nog zelf, conform eerdere jaren, financiële en productafspraken maakt met haar TZ-instelling voor de uitvoering van de zorg van 0 tot 4-jarigen.

De gemeenten dragen de afspraken over naar de GGD-ZHW die daarop haar subsidiebeschikking 2007 zal baseren.

 

 

Financien:

Vanwege de regionale ontwikkelingen zijn een tweetal posten opgenomen in het bijlage 1: Regionaal beleidskader IJGZ 2007.

 

Activiteit

Kosten

Deelprojectleiderschap plan van aanpak

€ 50.000

Externe ondersteuning regionaal beleidskader 2

2008-2009

€ 20.000

totaal

€ 70.000

 

Het Delftse deel van deze kosten bedraagt €13.020. Deze kosten worden betaald van de middelen uit de begroting IJGZ 2007. De begroting zal later ter besluitvorming worden voorgelegd aan het college.

 

 

Voorstellen:

Aan het college van B&W wordt voorgesteld om:

-          in te stemmen met de regionale ontwikkeling inzake de IJGZ en het regionale beleidskader IJGZ 2007.

-          kennis te nemen van de instemming van de GGD-ZHW met het overdragen van de verantwoordelijkheden.

-          in te stemmen met het mandaatbesluit Jeugdgezondheidszorg en de daaruit voortvloeiende Uitvoeringsregeling, conform bijlagen 3 en 4 bij deze nota.

-          In te stemmen met de bevestigingsbrief die naar het bestuur van de TZ-instelling gestuurd gaat worden vanwege het mandateren van de subsidiebevoegdheid.

-          te besluiten om aan de Raad voor te stellen om in te stemmen met de regionale ontwikkelingen inzake de IJGZ en het regionale beleidskader 2007.

-          In te stemmen met de financiele paragraaf.


 

Bijlagen bij deze nota:

 

1)       Regionaal beleidskader Integrale Jeugdgezondheidszorg 2007

2)       Plan van aanpak IJGZ

3)       Mandaatbesluit Jeugdgezondheidszorg

4)       Uitvoeringsregeling mandaat JGZ

5)       Brief van de GGD-ZHW “instemming inzake mandaatbesluit Jeugdgezondheidszorg”, dd. 5 juli 2006.

6)       Brief aan Maatzorg de Werven, informeren omtrent Mandaatbesluit Jeugdgezondheidszorg.



[1] Delft, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer