Inleiding:
In de nota IJGZ 2006 zijn het college en de raad
geïnformeerd over de ontwikkelingen in de regio Zuid Holland West om tot een
herinrichting van de organisatie van de Integrale Jeugdgezondheidszorg te
komen.
In de nota wordt aangegeven dat de wethouders van
de regio GGD-ZHW[1] verregaande samenwerking en afstemming zien
als voorwaarde om een daadwerkelijke integrale JGZ te realiseren.
De 8 gemeenten beslaan het gehele uitvoeringgebied
van de GGD-ZHW. Binnen de Jeugdgezondheidszorg is de GGD-ZHW als uitvoerder van
de zorg voor 0 tot 19 jarigen een belangrijke partner. Naast de GGD-ZHW zijn in
het gebied 4 thuiszorgorganisaties actief met het uitvoeren van de zorg voor 0
tot 4 jarigen.
De implementatie van een daadwerkelijk integrale
JGZ raakt niet alleen aan de taakinhoud van functies of aan de integratie van
werkprocessen van de betrokken organisaties, maar raakt juist ook aan
organisatievraagstukken als (decentrale) huisvesting, aansturing en financiën.
Om de verdere ontwikkeling van de integrale JGZ 0
tot 19 jaar te bestendigen en een stevige impuls te geven achtten de gemeenten
het noodzakelijk in regionaal verband gezamenlijk toe te werken naar een nieuwe
organisatievorm voor de Jeugdgezondheidszorg in het hele gebied.
Eind 2005 hebben de 8 betrokken wethouders het
besluit genomen om de eindverantwoordelijkheid voor de JGZ 0-19 jaar neer te
leggen bij de GGD-ZHW en de financiering van de JGZ 0-19 jaar te laten verlopen
via de GGD-ZHW.
In de nota IJGZ 2006 is het college gevraagd om in
te stemmen met het besluit van de 8 wethouders om bovenstaande
verantwoordelijkheid meer te leggen bij de GGD-ZHW.
Zoals in de nota IJGZ 2006 is aangegeven hebben de
gemeenten, in samenwerking met de GGD-ZHW en de TZ-instellingen, 2006 gebruikt
om de noodzakelijke stappen uit te werken, opdat de besluiten vanaf 1 januari
2007 kunnen worden geëffectueerd.
In 2006 zijn een aantal zaken uitgewerkt regionaal
beleidskader, mandaatbesluit, plan van aanpak IJGZ.
Regionaal beleidskader IJGZ 2007:
De wethouders van de 8 gemeenten hebben afgesproken
om elke 2 jaar een regionaal beleidskader op te stellen. Middels dit regionale
beleidskader geven de gemeenten gezamenlijk sturing aan de regionale inzet van
de JGZ 0-19 jaar.
Voor 2007 is een beperkt beleidskader geschreven. Dit
beleidskader heeft enerzijds tot doel om de eerder genomen besluiten t.a.v.
organisatiemodel te borgen en anderzijds doet het een eerste aanzet tot
regionale sturing op de inhoud.
In het beleidskader 2007 wordt ook een proces
geschetst dat tot doel heeft om in 2007 de gezamenlijke visie t.a.v. de JGZ
verder uit te werken. Bij dit proces zullen ook de raden van de 8 gemeenten
betrokken worden.
Het Regionaal beleidskader IJGZ 2007 is toegevoegd
als bijlage 1.
Voor de uitwerking in 2007 van het regionaal beleidskader
voor de jaren daarna is in bijlage 1 in de financiele paragraaf een bedrag
opgenomen van €20.000 voor de hele regio.
Organisatiemodel IJGZ:
De gemeenten en de betrokken organisaties hebben in
2006 de besluiten over de toekomstige IJGZ-organisatie, zoals de gemeenten die
begin 2006 hebben genomen, uitgewerkt naar een organisatiemodel.
In dit model geeft de directeur van de GGD, als
eindverantwoordelijke, leiding aan twee sectormanagers JGZ, afkomstig van GGD
en TZ. De sectormanagers sturen de 5 regio’s aan waarbinnen integrale JGZ-teams
opereren.
Op deze wijze ontstaan integrale teams die beter
ingebed kunnen gaan worden in de lokale zorgstructuren.
In bijlage 1 staat dit organisatiemodel verder
uitgewerkt.
Plan van aanpak IJGZ:
Door de GGD-ZHW, TZ-instellingen en de gemeenten is
een “Plan van aanpak IJGZ” (zie bijlage 2) uitgewerkt. Dit behelst een
projectmatige aanpak rondom thema’s die ontwikkeld dienen te worden om het
organisatiemodel te implementeren.
De thema’s zijn: integrale huisvesting,
organisatie, dienstverlening, communicatie en elektronisch kinddossier.
Op regionaal niveau zullen werkgroepen starten om
deze onderwerpen gefaseerd uit te werken.
De GGD en de TZ-instellingen nemen gezamenlijk
verantwoordelijkheid voor de aansturing van het project en de bemensing van de
werkgroepen.
Vanwege het deelprojectleiderschap van 2
werkgroepen is voor 2007 eenmalig aanvullende financiering vanuit de 8
gemeenten nodig van €50.000. Zie bijlage 1: financiële paragraaf.
Mandaat besluit Jeugdgezondheidszorg:
De 8 gemeenten hebben in een eerder stadium
besloten om bepaalde verantwoordelijkheden neer te leggen bij de GGD-ZHW. De
GGD heeft middels een brief, dd. 5 juli 2006 aangegeven in te stemmen met deze
nieuwe rol (zie bijlage 5).
Een van de zaken die geregeld dient te worden in
lijn met het besluit van de 8 gemeenten om uitgebreidere verantwoordelijkheden
bij de GGD-ZHW neer te leggen, is het mandateren van de subsidietoekenning
inzake de uitvoering van de JGZ 0-4 jaar van de gemeente naar de GGD-ZHW.
In bijlage 3, het mandaat besluit Jeugdgezondheidszorg,
staat de overdracht van de bevoegdheden nader uitgewerkt. Het mandaat besluit
JGZ is voor het eerst van toepassing op subsidies die ingediend zijn voor het
jaar 2007.
Uit het mandaatbesluit vloeit een
uitvoeringsregeling JGZ voort (bijlage 4). De uitvoeringsregeling beschrijft op
welke wijze de financiële relatie tussen de gemeenten en de GGD wordt
onderhouden vanwege de JGZ 0-4 jaar.
De Thuiszorginstellingen waarmee Delft samenwerkt,
wordt na besluitvorming door het college, formeel geïnformeerd over het besluit
om de subsidietoekenning naar de GGD-ZHW te mandateren. Dit gebeurt middels de
brief in bijlage 6.
Voor 2007 is met de organisaties afgesproken dat
elke gemeente nog zelf, conform eerdere jaren, financiële en productafspraken
maakt met haar TZ-instelling voor de uitvoering van de zorg van 0 tot
4-jarigen.
De gemeenten dragen de afspraken over naar de
GGD-ZHW die daarop haar subsidiebeschikking 2007 zal baseren.
Vanwege de regionale ontwikkelingen zijn een
tweetal posten opgenomen in het bijlage 1: Regionaal beleidskader IJGZ 2007.
Activiteit |
Kosten |
Deelprojectleiderschap plan van aanpak |
€ 50.000 |
Externe ondersteuning regionaal beleidskader 2 2008-2009 |
€ 20.000 |
totaal |
€ 70.000 |
Het Delftse deel van deze kosten bedraagt €13.020.
Deze kosten worden betaald van de middelen uit de begroting IJGZ 2007. De
begroting zal later ter besluitvorming worden voorgelegd aan het college.
Voorstellen:
Aan het college van B&W wordt voorgesteld om:
-
in te stemmen met de regionale ontwikkeling inzake
de IJGZ en het regionale beleidskader IJGZ 2007.
-
kennis te nemen van de instemming van de GGD-ZHW
met het overdragen van de verantwoordelijkheden.
-
in te stemmen met het mandaatbesluit
Jeugdgezondheidszorg en de daaruit voortvloeiende Uitvoeringsregeling, conform
bijlagen 3 en 4 bij deze nota.
-
In te stemmen met de bevestigingsbrief die naar het
bestuur van de TZ-instelling gestuurd gaat worden vanwege het mandateren van de
subsidiebevoegdheid.
-
te besluiten om aan de Raad voor te stellen om in
te stemmen met de regionale ontwikkelingen inzake de IJGZ en het regionale
beleidskader 2007.
-
In te stemmen met de financiele paragraaf.
Bijlagen bij deze nota:
1)
Regionaal beleidskader Integrale
Jeugdgezondheidszorg 2007
2)
Plan van aanpak IJGZ
3)
Mandaatbesluit Jeugdgezondheidszorg
4)
Uitvoeringsregeling mandaat JGZ
5)
Brief van de GGD-ZHW “instemming inzake
mandaatbesluit Jeugdgezondheidszorg”, dd. 5 juli 2006.
6)
Brief aan Maatzorg de Werven, informeren omtrent
Mandaatbesluit Jeugdgezondheidszorg.
[1] Delft, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer