Uitvoeringsregeling mandaat JGZ

 

 

Burgemeester en wethouders van [gemeente],

 

OVERWEGENDE DAT:

 

-                de gemeenten sinds 1 januari 2003 op grond van de Wet Collectieve Preventie Volksgezondheid verantwoordelijk zijn voor geοntegreerde jeugdgezondheidszorg;

-                elke gemeente in de regio Zuid-Holland West, tot 1 januari 2008 met uitzondering van de gemeente Leidschendam-Voorburg, zijn taak om te beschikken tot subsidietoekenning voor de JGZ 0-4 op dit gebied met een mandaatbesluit mandateert aan de directeur van de Gemeentelijke Gezondheidsdienst Zuid-Holland West;

-                het College van [gemeente] op [datum] heeft besloten tot mandaat;

-                de uitvoering van de 0-4 jarigen zorg in de regio tot op heden een verantwoordelijkheid is van de thuiszorgorganisaties die binnen de regio Zuid-Holland West functioneren;

-                de Gemeentelijke Gezondheidsdienst Zuid-Holland West het basistakenpakket in de 0-19 jarigen zorg zal uitvoeren, waarbij het basistakenpakket voor de 0-4 jarigen wordt uitgevoerd door de thuiszorgorganisaties die binnen de regio Zuid-Holland West functioneren;

-                de directie van de Gemeentelijke Gezondheidsdienst op grond van het beleidskader van de Regio een uitvoeringsplan heeft ontwikkeld waarin is uitgewerkt op welke wijze de integratie van de jeugdgezondheidszorg 0-4 jarigen en de jeugdgezondheidszorg 4-19 inhoudelijk gestalte zal krijgen;

-                afspraken gemaakt moeten worden met betrekking tot het waarborgen van de kwaliteit van de uitvoering van de jeugdgezondheidszorg 0-4 jarigen;

-                afspraken gemaakt moeten worden met betrekking tot de wijze waarop de Gemeentelijke Gezondheidsdienst Zuid-Holland West zich verantwoordt omtrent de besteding van de voor de jeugdgezondheidszorg 0-4 toegekende middelen.

 

BESLUITEN:

 


 

 

 

Hoofdstuk 1      Inhoud van de jeugdgezondheidszorg

 

Artikel 1.1         Begripsomschrijvingen

 

Basistakenpakket

De in artikel 3a, tweede lid, van de Wet collectieve preventie volksgezondheid genoemde taken

Bereik

het percentage kinderen van 0 tot 4 jaar dat in zorg is ten opzichte van het aantal kinderen woonachtig in een gemeente

GGD

de Gemeentelijke Gezondheidsdienst Zuid-Holland West

JGZ 0-4

jeugdgezondheidszorg voor de 0 tot 4 jarigen in de Regio

OVA ruimte

overheidsbijdrage arbeidsvoorwaardenontwikkeling

Opkomstpercentage

het percentage verschenen kinderen ten opzichte van het aantal uitgenodigde kinderen

Regio

de regio Zuid-Holland West bestaande uit de gemeenten Delft, Leidschendam-Voorburg, Pijnacker-Nootdorp, Midden Delfland, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer

Risicokind

Een kind van 0 tot 4 jaar dat wordt bedreigd in zijn ontwikkeling tot een zelfstandig volwassene

RSU JGZ

de tijdelijke regeling specifieke uitkering in de jeugdgezondheidszorg

Thuiszorgorganisaties (TZ)

de thuisorganisaties in de Regio, te weten Zorgring, Florence, Valent RDB en Maatzorg/de Werven

 

 

 

Artikel 1.2         Indeling jeugdgezondheidszorg

1                De JGZ 0-4 omvat de uitvoering van het Basistakenpakket, dat op grond van het Besluit jeugdgezondheidszorg bestaat uit een uniform deel en een maatwerkdeel.

2                Het uniform deel, genoemd in het eerste lid omvat contactmomenten en bijkomende zorg.

3                De contactmomenten genoemd in tweede lid, vinden plaats overeenkomstig de Richtlijn Contactmomenten Basistakenpakket Jeugdgezondheidszorg 0-19 jaar.

4                De bijkomende zorg genoemd in het tweede lid, bestaat uit de volgende activiteiten:

          a                        het leveren van zorg op indicatie aan de kinderen waarbij de noodzaak daartoe door de GGD, de thuiszorgorganisaties of derden wordt geconstateerd;

          b                        het bieden van voldoende mogelijkheden voor telefonisch consult aan ouders en verzorgers gedurende kantooruren;

          c            het voorzien in een wekelijks inloopspreekuur;

          d                        een aanbod gericht op ouders van zuigelingen en peuters met een omvang van circa 30 dagen per jaar binnen de kaders van het Basistakenpakket.

 

Artikel 1.3         Uitvoering JGZ 0-4

1        De door de GGD namens de Regio gecoφrdineerde uitvoering van het Basistakenpakket in de JGZ 0-4, vindt plaats door de thuiszorgorganisaties in het werkgebied van de Regio.

2        De uitvoering van het maatwerkdeel van het Basistakenpakket wordt concreet ingevuld in overleg met een of meer gemeenten uit de Regio waarbij ook de aanvullende financiering van deze diensten wordt overeengekomen.  In overleg tussen de gemeenten en de GGD dient er ruimte te zijn voor het maken van nadere afspraken over de aanvullende diensten.

3        De GGD en de thuiszorgorganisaties doen de gemeenten in de Regio een gezamenlijk aanbod omtrent de uitvoering van het maatwerkdeel van het Basistakenpakket.

 

 

Hoofdstuk 2      Kwaliteit

 

Artikel 2.1         Wet- en regelgeving

De GGD is er verantwoordelijk voor dat bij de uitvoering van de JGZ 0-4 alle ten aanzien van de inhoud en de organisatie van het werk geldende wet- en regelgeving in acht wordt genomen.

 

Artikel 2.2         Bereik

1                De GGD draagt er zorg voor dat een aanvaardbaar bereikpercentage wordt gerealiseerd, waaronder wordt verstaan een bereik van 95% van de zuigelingen, 90% van de peuters en 95% voor de vaccinaties. Ingeval de bereikpercentages in 2006 hoger zijn, dienen deze ten minste op hetzelfde niveau te blijven.

2                De bereikcijfers genoemd in het eerste lid gelden voor elke gemeente afzonderlijk en voor de Regio.

 

 

Hoofdstuk 3      Beleidsinformatie

 

Artikel 3.1         Bedrijfsvoeringsgegevens

1        De GGD draagt uiterlijk 1 juli 2007 zorg voor de opzet en onderhoud van een registratiesysteem waaruit in elk geval per gemeente van de Regio ten minste de volgende gegevens kunnen worden herleid:

a            het aantal kinderen van 0 tot 4 jaar;

b                        het aantal kinderen van 0 tot 4 jaar waarmee op enigerlei wijze contact is geweest;

c                        het aantal kinderen van 0 tot 4 jaar dat een consultatiebureau heeft bezocht;

d                        het aantal kinderen van 0 tot 4 jaar waaraan zorg op indicatie is aangeboden;

e                        de aard en het aantal activiteiten gericht op ouders en verzorgers van kinderen van 0 tot 4 jaar die de thuiszorgorganisaties in het kader van het Basistakenpakket hebben uitgevoerd;

e                        de uitvoerende formatie uitgesplitst naar bij een consultatiebureau werkzame artsen, verpleegkundigen en assistenten;

f              het aantal telefonische consulten dat is gegeven aan ouders of verzorgers van kinderen van 0 tot 4 jaar;

g             het aantal bezoeken van ouders of verzorgers van kinderen van 0 tot 4 jaar tijdens een inloopspreekuur.

2        De gegevens genoemd in het eerste lid verstrekt de GGD aan de betreffende gemeente van de Regio overeenkomstig de rapportagemomenten genoemd in artikel 4.3, eerste lid..

 

Artikel 3.2         Gezondheidsgegevens

1                De GGD ziet er op toe dat per gemeente afzonderlijk en voor de Regio als geheel gezondheids­informatie wordt verzameld over kinderen van 0 tot 4 jaar die relevant of noodzakelijk is voor beleidsonderzoek of beleidsontwikkeling.

2                De gezondheidsinformatie bedoeld in het eerste lid omvat:

a        het aantal bereikte kinderen van 0 tot 4 jaar dat wordt aangemerkt als risicokind alsmede de redenen daartoe;

b        het aantal gesignaleerde kinderen van 0 tot 4 jaar met een taalachterstand of met een verhoogd risico daarop;

c        het aantal kinderen van 0 tot 4 jaar dat is verwezen naar de voorschoolse en vroegschoolse voorzieningen dan wel intensieve educatieprogramma’s;

d        een indicatie van de belangrijke trends in de gezondheidstoestand van kinderen van 0 tot 4 jaar;

e        aard en aantal verwijzingen van kinderen van 0 tot 4 jaar naar instellingen, anders dan de thuiszorgorganisaties en de GGD.

3                De gezondheidsinformatie bedoeld in het eerste lid verstrekt de GGD aan de betreffende gemeente van de Regio overeenkomstig de rapportagemomenten genoemd in artikel 4.3, eerste lid.. 

 

 

 

Hoofdstuk 4 – Planning en verantwoording

 

Artikel 4.1         Grondslag

1        De gemeenten in de Regio verstrekken aan de GGD voor de uitvoering van het uniforme deel van het Basistakenpakket de financiλle middelen die de gemeenten hebben ontvangen in het kader van de RSU JGZ, vermeerderd met de OVA ruimte, zolang deze bijdrage bestaat.

2        De GGD wendt slechts het voor de thuiszorgorganisaties benodigde deel van de in het eerste lid bedoelde middelen aan voor de uitvoering van de JGZ 0-4 door de thuiszorgorganisaties in de Regio en neemt daarbij de betreffende gemeentelijke subsidieverordening in acht.

3        De begroting, bevoorschotting en afrekening van de bedragen bestemd voor de JGZ 0-4 zijn een afzonderlijk onderdeel van de reguliere plannings- en verantwoordingscyclus van de GGD.

4        Voor de bevoorschotting en afrekening van de bedragen bestemd voor de JGZ 0-4 wordt aangesloten bij de procedurele afspraken en termijnen tussen de gemeenten in de regio en de GGD, zoals die worden gehanteerd bij de reguliere taken van de GGD.

 

 

Artikel 4.2         Cyclus JGZ 0-4, planning en subsidieverlening

1        Van het onderdeel planning van de plannings- en verantwoordingscyclus, bedoeld in artikel 4.1, derde lid, maakt een besluit tot subsidieverlening van de GGD voor elk van de thuiszorgorganisaties ten bedrage van de benodigde RSU-gelden van de betreffende gemeente deel uit.

2        Een verzoek tot subsidieverlening wordt aangevraagd overeenkomstig het model, bedoeld in bijlage 1.

3        Het besluit tot subsidieverlening als bedoeld in het eerste lid is gebaseerd op de productieafspraken tussen de Regio en de GGD.

4        Het proces met betrekking tot subsidieverlening omvat voor de thuiszorgorganisaties in elk geval de volgende stappen:

a.   de aanvraag wordt ondertekend en omvat de naam en het adres van de aanvrager, de dagtekening en een aanduiding van de beschikking die wordt gevraagd en gaat ten minste vergezeld van een activiteitenplan en een begroting;

b.    indien een aanvraag niet volledig is dient de aanvrager de gelegenheid te        krijgen de aanvraag te completeren;

c.   ter uitvoering van de beschikking tot subsidieverlening kan een overeenkomst worden gesloten;

d.   de GGD zal in beginsel voorschotten verlenen.

          Dit overzicht laat onverlet andere eisen en voorwaarden in de Algemene wet bestuursrecht  en de gemeentelijke subsidieverordening.

5        In overleg met de Regio kan de GGD entameren dat onderdelen van de contactmomenten of bijkomende zorg, bedoeld in artikel 1.2, tweede lid op een andere wijze worden ingevuld mits de dienstverlening blijft voldoen aan de kwalitatieve termen van de wettelijke taken voor het betreffende onderdeel.

 

 

Artikel 4.3         Cyclus JGZ 0-4, verantwoording

1        Het onderdeel verantwoording van de plannings- en verantwoordingscyclus, bedoeld in artikel 4.1, derde lid, omvat de volgende rapportages:

          a.           een managementrapportage van de GGD aan de gemeenten in de Regio, met een integrale verantwoording van de uitvoering van de afspraken met betrekking tot de JGZ 0-4 per 1 april en per 1 augustus;

          b.           een jaarverslag van de GGD;

          c.           een jaarrekening van de GGD, uitgesplitst per gemeente in de Regio, inclusief een accountantsverklaring.

2        Op de datum van inwerkingtreding van deze uitvoeringsregeling geldt de omvang van de kosten gebaseerd op de huisvestingssituatie van de thuiszorgorganisaties op 1 januari 2005 als uitgangspunt voor de omvang van de kosten van decentrale huisvesting van de medewerkers van de GGD.

3        De huisvestingssituatie van de thuiszorgorganisaties genoemd in het tweede lid betreft het aantal locaties voor consultatiebureaus en de kosten die hiermee verband houden vanuit de JGZ 0-4.

4        Een gebleken overschot op de exploitatie van de begroting voor de jeugdgezondheidszorg vloeit terug naar de gemeenten in de Regio die het aangaat of wordt in overleg met deze gemeenten ten behoeve van de jeugdgezondheidszorg aangewend.

5        Bij overschrijding of dreigende overschrijding van het toegekende budget vanwege verhoging van de productie, pleegt de betreffende thuiszorgorganisatie overleg met de GGD en de betreffende gemeente, teneinde deze te betrokken bij de besluitvorming dienaangaande.

 

Artikel 4.4         Subsidievaststelling

1        Van het onderdeel planning van de plannings- en verantwoordingscyclus, bedoeld in artikel 4.1, derde lid, maakt een besluit tot subsidievaststelling van de GGD voor elk van de thuiszorgorganisaties ten bedrage van de benodigde RSU-gelden van de betreffende gemeente deel uit.

2        Een verzoek tot subsidievaststelling wordt aangevraagd overeenkomstig het model, bedoelt in bijlage 2.

3        Het proces met betrekking tot subsidievaststelling omvat de volgende stappen:

a    de aanvraag wordt ondertekend en omvat de naam en het adres van de    aanvrager, de dagtekening en een aanduiding van de beschikking die wordt gevraagd alsmede een financieel verslag en een activiteitenverslag;

b.   de aanvrager toont aan dat de activiteiten hebben plaatsgevonden overeenkomstig de aan de subsidie verbonden verplichtingen en legt rekening en verantwoording af omtrent de aan de activiteiten verbonden uitgaven en inkomsten

c.   indien een aanvraag niet volledig is dient de aanvrager de gelegenheid te krijgen de aanvraag te completeren;

d    de GGD stelt in beginsel de subsidie vast overeenkomstig de subsidieverlening.

          Dit overzicht laat onverlet andere eisen en voorwaarden in de Algemene wet bestuursrecht en de gemeentelijke subsidieverordening.

 

 

 

Hoofdstuk 5      Geschillen omtrent uitvoering

 

Artikel 5.1         Overleg naar aanleiding van een geschil

1        De GGD draagt zorg voor de mogelijkheid dat in geval van een geschil tussen de GGD en een thuiszorgorganisatie in de Regio omtrent de uitvoering van deze uitvoeringsregeling, op verzoek van een van beide instanties de betreffende gemeente of de Regio ter bemiddeling wordt ingeschakeld.

2        Van een geschil als bedoeld in het eerste lid is sprake wanneer een thuiszorgorganisatie of de GGD dat schriftelijk kenbaar maakt aan de GGD respectievelijk de thuiszorgorganisatie.

 

Artikel 5.2         Bezwaar

1              Bemiddeling als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid laat onverlet de mogelijkheid van bezwaar en beroep ingevolge de Algemene wet bestuursrecht tegen een subsidiebesluit als bedoeld in artikel 4.2, eerste lid en artikel 4.4, eerste lid.

2              Ingeval van bezwaar tegen een subsidiebesluit van de GGD, dient een bezwaarschrift te worden ingediend bij de gemeente namens welke het besluit is genomen, en in afschrift te worden gezonden aan de GGD, respectievelijk de thuiszorgorganisatie.

3              Ingeval van bezwaar als bedoeld in het tweede lid, wordt de GGD als belanghebbende bij de bezwaarprocedure betrokken.

 

 

Hoofdstuk 6 – Aanpassing van de uitvoeringsregeling

 

Artikel 6.1         Wijziging inhoud

Indien op basis van wet- of regelgeving de samenstelling van het Basistakenpakket voor de JGZ 0-4 wijzigt of de voorschriften volgens welke het Basistakenpakket moet worden uitgevoerd wijzigen, treedt de Regio in overleg met de GGD voor aanpassing van deze uitvoeringsregeling.

 

Artikel 6.2         Ingangsdatum wijzigingen

Een wijziging van de uitvoeringsregeling bedoeld in artikel 6.1 wordt schriftelijk bevestigd en treedt in werking op de dag waarop volgens de aangepaste wet- of regelgeving aan de voorschriften moet zijn voldaan.

 

 

Hoofdstuk 7 – Looptijd en beλindiging

 

Artikel 7.1         Overgangsbepaling

Tot 1 januari 2008 wordt bij de toepassing van deze uitvoeringsregeling uitgegaan van de afspraken die tussen de Regio en de thuiszorgorganisaties ten behoeve van 2007 zijn gemaakt.

 

Artikel 7.2         Inwerkingtreding en duur

Deze uitvoeringsregeling treedt in werking op 1 januari 2007 en geldt voor onbepaalde tijd. Ingeval de ondertekening van deze uitvoeringsregeling plaatsvindt na 1 januari 2007, werkt deze terug tot en met deze datum.

 

Artikel 7.3         Evaluatie

Acht maanden na inwerkingtreding van deze uitvoeringsregeling of acht maanden na wijziging van deze uitvoeringsregeling vindt een evaluatie van de werking van deze uitvoeringsregeling plaats door de Regio om te bepalen of er aanleiding bestaat tot aanpassing van de uitvoeringsregeling.

 

Artikel 7.4         Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Uitvoeringsregeling mandaat JGZ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[plaats],                                                           [datum en ondertekening]

 

 

Burgemeester en wethouders voornoemd,

 

De secretaris,                           De burgemeester,

 

 

[naam]                                     [naam]

 

 

 

 

 

 

Bijlage 1

 

Modelbesluit tot subsidieverlening in het kader van de JGZ 0-4

 

Geachte mevrouw, mijnheer,

 

Naar aanleiding van uw aanvraag d.d. ... (datum),

 

gelet op de Wet collectieve preventie volksgezondheid (Wcpv), gelet op artikel 4:29 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en het mandaatbesluit van Burgemeester en wethouders van …. (gemeente), hebben wij namens voornoemd college besloten voor … (jaar) de volgende subsidie te verlenen aan … (naam organisatie) ter hoogte van een bedrag van € … (bedrag)

voor de hierna genoemde activiteiten in het kader van het uniform deel van het basistakenpakket jeugdgezondheidszorg (JGZ) door uw organisatie in de gemeente … (naam gemeente) voor de periode van ... (begindatum) tot … (einddatum),

Facultatief

 

Voorschotverlening

Op basis van deze subsidieverlening verlenen wij een voorschot van het totale subsidiebedrag. De betaling van de voorschotten vindt in … (aantal) termijnen plaats: … (beschrijving bevoorschottingstermijnen).

 

 

Omschrijving gesubsidieerde activiteiten

De verleende subsidie zal worden besteed aan de in het basistakenpakket JGZ beschreven taken voor de doelgroep…tot…(leeftijdsgroep). Tot de bedoelde taken behoort het aanbieden van producten en activiteiten, zoals omschreven in de productgroepen in het basistakenpakket JGZ. Uitzonderingen hierop vormen het rijksvaccinatieprogramma en de hielprik (PKU/CHT/AGS-screening). Ze vallen niet onder de door de gemeente gesubsidieerde taken, maar worden gefinancierd via de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ).

 

Uniform deel

De producten uit het uniform deel van het basistakenpakket JGZ worden gevraagd en ongevraagd aan alle individuen uit de doelgroep in de gemeente … (naam gemeente) aangeboden.

 

Verplichtingen

De producten en activiteiten uit het basistakenpakket worden op een toegankelijke wijze aangeboden met inachtneming van voornoemd mandaatbesluit en de Uitvoeringsregeling mandaat JGZ.

 

Beschikking tot subsidievaststelling

De GGD zal binnen … (periode) na het bestuurlijk overleg op basis van de uitgevoerde subsidiabele taken ambtshalve tot vaststelling van de subsidie overgaan. De subsidie wordt dan vastgesteld op de werkelijk gemaakte subsidiabele kosten, tot ten hoogste de bij dit besluit verleende subsidie. Met de beschikking tot subsidievaststelling wordt definitief beslist over de subsidie die u ontvangt. Te veel uitbetaalde subsidiebedragen en voorschotten worden teruggevorderd.

 

Bezwaarmogelijkheid

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen 6 weken na bekendmaking daarvan een bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders. Het bezwaarschrift moet voorzien zijn van naam en adres, handtekening, dagtekening, omschrijving waartegen bezwaar wordt gemaakt, en waarom bezwaar wordt gemaakt.

Indien het bezwaarschrift namens een belanghebbende door een ander wordt ingediend, moet daarbij een volmacht zijn gevoegd.

 

Wanneer onverwijlde spoed is vereist, kan eveneens een voorlopige voorziening worden gevraagd bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank, postbus 20302 2500 EH ‘s-Gravenhage.

 

 

Hoogachtend, 

Burgemeester en wethouders van ……….. (gemeente),

Namens deze,

 

 

………

Directeur/andere functionaris GGD

 

 

 


Bijlage 2

 

Modelbesluit tot subsidievaststelling in het kader van de JGZ 0-4

 

Geachte mevrouw, mijnheer,

 

 

Op ….. (datum) ontvingen wij uw verantwoording ….. . Het betreft hier de verantwoording voor het werk dat uw organisatie heeft uitgevoerd in het kader van de Jeugdgezondheidszorg 0-4 jaar in ….. (gemeente).

 

Uit uw verantwoording blijkt dat er voor het uniforme deel een negatief/positief resultaat is van €…. (bedrag). Dit resultaat wordt veroorzaakt door …………

Gelet op de Wet collectieve preventie volksgezondheid (Wcpv), gelet op artikel 4:29 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en het mandaatbesluit van Burgemeester en wethouders van …. (gemeente), hebben wij, namens Burgemeester en wethouders van …… (gemeente) besloten de subsidie JGZ 0-4 jaar voor het uniforme deel …. (jaar) definitief vast te stellen op €…… (bedrag). 

 

Ten aanzien van het positieve/negatieve resultaat kunt/dient u …….

 

Bezwaarmogelijkheid

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen 6 weken na bekendmaking daarvan een bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders. Het bezwaarschrift moet voorzien zijn van naam en adres, handtekening, dagtekening, omschrijving waartegen bezwaar wordt gemaakt, en waarom bezwaar wordt gemaakt.

Indien het bezwaarschrift namens een belanghebbende door een ander wordt ingediend, moet daarbij een volmacht zijn gevoegd.

 

Wanneer onverwijlde spoed is vereist, kan eveneens een voorlopige voorziening worden gevraagd bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank, postbus 20302 2500 EH ‘s-Gravenhage.

 

 

Hoogachtend, 

Burgemeester en wethouders van ……….. (gemeente),

Namens deze,

 

 

………

Directeur/andere functionaris GGD