Uitvoeringsregeling
mandaat JGZ
Burgemeester
en wethouders van [gemeente],
OVERWEGENDE
DAT:
-
de
gemeenten sinds 1 januari 2003 op grond van de Wet Collectieve Preventie
Volksgezondheid verantwoordelijk zijn voor geοntegreerde jeugdgezondheidszorg;
-
elke
gemeente in de regio Zuid-Holland West, tot 1 januari 2008 met uitzondering van
de gemeente Leidschendam-Voorburg, zijn taak om te beschikken tot
subsidietoekenning voor de JGZ 0-4 op dit gebied met een mandaatbesluit
mandateert aan de directeur van de Gemeentelijke Gezondheidsdienst Zuid-Holland
West;
-
het
College van [gemeente] op [datum] heeft besloten tot mandaat;
-
de
uitvoering van de 0-4 jarigen zorg in de regio tot op heden een
verantwoordelijkheid is van de thuiszorgorganisaties die binnen de regio Zuid-Holland
West functioneren;
-
de
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Zuid-Holland West het basistakenpakket in de
0-19 jarigen zorg zal uitvoeren, waarbij het basistakenpakket voor de 0-4
jarigen wordt uitgevoerd door de thuiszorgorganisaties die binnen de regio
Zuid-Holland West functioneren;
-
de
directie van de Gemeentelijke Gezondheidsdienst op grond van het beleidskader
van de Regio een uitvoeringsplan heeft ontwikkeld waarin is uitgewerkt op welke
wijze de integratie van de jeugdgezondheidszorg 0-4 jarigen en
de jeugdgezondheidszorg 4-19 inhoudelijk gestalte zal krijgen;
-
afspraken
gemaakt moeten worden met betrekking tot het waarborgen van de kwaliteit van de
uitvoering van de jeugdgezondheidszorg 0-4 jarigen;
-
afspraken
gemaakt moeten worden met betrekking tot de wijze waarop de Gemeentelijke
Gezondheidsdienst Zuid-Holland West zich verantwoordt omtrent de besteding van
de voor de jeugdgezondheidszorg 0-4 toegekende middelen.
BESLUITEN:
Hoofdstuk
1 Inhoud van de
jeugdgezondheidszorg
Artikel
1.1 Begripsomschrijvingen
Basistakenpakket |
De in artikel 3a, tweede lid, van de Wet
collectieve preventie volksgezondheid genoemde taken |
Bereik |
het percentage kinderen van 0 tot 4 jaar dat
in zorg is ten opzichte van het aantal kinderen woonachtig in een gemeente |
GGD |
de
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Zuid-Holland West |
JGZ
0-4 |
jeugdgezondheidszorg
voor de 0 tot 4 jarigen in de Regio |
OVA
ruimte |
overheidsbijdrage
arbeidsvoorwaardenontwikkeling |
Opkomstpercentage |
het percentage verschenen kinderen ten
opzichte van
het aantal uitgenodigde kinderen |
Regio |
de
regio Zuid-Holland West bestaande uit de gemeenten Delft,
Leidschendam-Voorburg, Pijnacker-Nootdorp, Midden Delfland, Rijswijk,
Wassenaar, Westland en Zoetermeer |
Risicokind |
Een
kind van 0 tot 4 jaar dat wordt bedreigd in zijn ontwikkeling tot een
zelfstandig volwassene |
RSU
JGZ |
de
tijdelijke regeling specifieke uitkering in de jeugdgezondheidszorg |
Thuiszorgorganisaties
(TZ) |
de
thuisorganisaties in de Regio, te weten Zorgring, Florence, Valent RDB en
Maatzorg/de
Werven |
|
|
Artikel
1.2 Indeling
jeugdgezondheidszorg
1
De
JGZ 0-4 omvat de uitvoering van het Basistakenpakket, dat op grond van het
Besluit jeugdgezondheidszorg bestaat uit een uniform deel en een maatwerkdeel.
2
Het
uniform deel, genoemd in het eerste lid omvat contactmomenten
en bijkomende zorg.
3
De
contactmomenten genoemd in tweede lid, vinden plaats overeenkomstig de
Richtlijn Contactmomenten Basistakenpakket Jeugdgezondheidszorg 0-19 jaar.
4
De
bijkomende zorg genoemd in het tweede lid, bestaat uit de volgende
activiteiten:
a het leveren van zorg op indicatie aan de
kinderen waarbij de noodzaak daartoe door de GGD, de thuiszorgorganisaties of
derden wordt geconstateerd;
b het bieden van voldoende mogelijkheden voor
telefonisch consult aan ouders en verzorgers gedurende kantooruren;
c het
voorzien in een wekelijks inloopspreekuur;
d een aanbod gericht op ouders van zuigelingen en
peuters met een omvang van circa 30 dagen per jaar binnen de kaders van het
Basistakenpakket.
Artikel
1.3 Uitvoering
JGZ 0-4
1 De door de GGD namens de
Regio gecoφrdineerde uitvoering van het Basistakenpakket in de JGZ 0-4, vindt
plaats door de thuiszorgorganisaties in het werkgebied van de Regio.
2 De uitvoering van het
maatwerkdeel van het Basistakenpakket wordt concreet ingevuld in
overleg met een of meer gemeenten uit de Regio waarbij ook de aanvullende
financiering van deze diensten wordt overeengekomen. In overleg tussen de gemeenten en de GGD dient er ruimte te zijn
voor het maken van nadere afspraken over de aanvullende diensten.
3 De GGD en de
thuiszorgorganisaties doen de gemeenten in de Regio een gezamenlijk aanbod
omtrent de uitvoering van het maatwerkdeel van het Basistakenpakket.
Hoofdstuk
2 Kwaliteit
Artikel
2.1 Wet- en regelgeving
De
GGD is er verantwoordelijk
voor dat bij de uitvoering van de JGZ 0-4 alle ten aanzien van de inhoud en de
organisatie van het werk geldende wet- en regelgeving in acht wordt genomen.
Artikel
2.2 Bereik
1
De
GGD draagt er zorg voor dat een aanvaardbaar bereikpercentage wordt
gerealiseerd, waaronder wordt verstaan een bereik van 95% van de zuigelingen,
90% van de peuters en 95% voor de vaccinaties. Ingeval de bereikpercentages in
2006 hoger zijn, dienen deze ten minste op hetzelfde niveau te blijven.
2
De
bereikcijfers genoemd
in het eerste lid gelden voor elke gemeente afzonderlijk en voor de Regio.
Hoofdstuk
3 Beleidsinformatie
Artikel
3.1 Bedrijfsvoeringsgegevens
1 De GGD draagt uiterlijk
1 juli 2007 zorg voor de opzet en onderhoud van een registratiesysteem waaruit
in
elk geval per gemeente van de Regio ten minste de volgende gegevens kunnen
worden herleid:
a het aantal kinderen van
0 tot 4 jaar;
b het
aantal kinderen van 0 tot 4 jaar waarmee op enigerlei wijze contact is geweest;
c het
aantal kinderen van 0 tot 4 jaar dat een consultatiebureau heeft bezocht;
d het
aantal kinderen van 0 tot 4 jaar waaraan zorg op indicatie is aangeboden;
e de
aard en het aantal activiteiten gericht op ouders en verzorgers van kinderen
van 0 tot 4 jaar die de thuiszorgorganisaties in het kader van het
Basistakenpakket hebben uitgevoerd;
e de
uitvoerende formatie uitgesplitst naar bij een consultatiebureau werkzame
artsen, verpleegkundigen en assistenten;
f het aantal telefonische
consulten dat is gegeven aan ouders of verzorgers van kinderen van 0 tot 4
jaar;
g het aantal bezoeken van
ouders of verzorgers van kinderen van 0 tot 4 jaar tijdens een inloopspreekuur.
2 De gegevens genoemd in
het eerste lid verstrekt de GGD aan de betreffende gemeente van de Regio
overeenkomstig de rapportagemomenten
genoemd in artikel 4.3, eerste lid..
Artikel
3.2 Gezondheidsgegevens
1
De
GGD ziet er op toe dat per gemeente afzonderlijk en voor de Regio als geheel
gezondheidsinformatie
wordt verzameld over kinderen van 0 tot 4 jaar die relevant of noodzakelijk
is voor beleidsonderzoek of beleidsontwikkeling.
2
De
gezondheidsinformatie bedoeld in het eerste lid omvat:
a het aantal bereikte
kinderen van 0 tot 4 jaar dat wordt aangemerkt als risicokind alsmede de
redenen daartoe;
b het aantal gesignaleerde
kinderen van 0 tot 4 jaar met een taalachterstand of met een verhoogd risico
daarop;
c het aantal kinderen van
0 tot 4 jaar dat is verwezen naar de voorschoolse en vroegschoolse
voorzieningen dan wel intensieve educatieprogrammas;
d een indicatie van de belangrijke
trends in de gezondheidstoestand van kinderen van 0 tot 4 jaar;
e aard en aantal
verwijzingen van kinderen van 0 tot 4 jaar naar instellingen, anders dan de
thuiszorgorganisaties en de GGD.
3
De
gezondheidsinformatie bedoeld in het eerste lid verstrekt de GGD aan de
betreffende gemeente van de Regio overeenkomstig de rapportagemomenten genoemd
in artikel 4.3, eerste lid..
Hoofdstuk
4 Planning en verantwoording
Artikel
4.1 Grondslag
1 De gemeenten in de Regio
verstrekken aan de GGD voor de uitvoering van het uniforme deel van het
Basistakenpakket de financiλle middelen die de gemeenten hebben ontvangen in
het kader van de RSU JGZ, vermeerderd met de OVA ruimte, zolang deze bijdrage
bestaat.
2 De GGD wendt slechts het
voor de thuiszorgorganisaties
benodigde deel van de in het eerste lid bedoelde middelen aan voor de
uitvoering van de JGZ 0-4 door de thuiszorgorganisaties in de Regio en neemt
daarbij de betreffende gemeentelijke subsidieverordening in acht.
3 De begroting,
bevoorschotting en afrekening
van de bedragen bestemd voor de JGZ 0-4 zijn een afzonderlijk onderdeel van de
reguliere plannings- en verantwoordingscyclus van de GGD.
4 Voor de bevoorschotting
en afrekening van de bedragen bestemd voor de JGZ 0-4 wordt aangesloten bij de
procedurele
afspraken en termijnen tussen de gemeenten in de regio en de GGD, zoals die
worden gehanteerd bij de reguliere taken van de GGD.
Artikel
4.2 Cyclus JGZ 0-4, planning
en subsidieverlening
1 Van het onderdeel
planning van de plannings- en verantwoordingscyclus, bedoeld
in artikel 4.1, derde lid, maakt een besluit tot subsidieverlening van de GGD
voor elk van de thuiszorgorganisaties ten bedrage van de benodigde RSU-gelden
van de betreffende gemeente deel uit.
2 Een verzoek tot
subsidieverlening wordt
aangevraagd overeenkomstig het model, bedoeld in bijlage 1.
3 Het besluit tot
subsidieverlening als bedoeld in het eerste lid is gebaseerd op de
productieafspraken tussen de Regio en de GGD.
4 Het proces met
betrekking tot subsidieverlening omvat voor de
thuiszorgorganisaties in elk geval de volgende stappen:
a. de aanvraag wordt ondertekend en omvat de naam
en het adres van de aanvrager, de dagtekening en een aanduiding van de
beschikking die wordt gevraagd en gaat ten minste vergezeld van een activiteitenplan
en een begroting;
b. indien een aanvraag niet volledig is dient
de aanvrager de gelegenheid te
krijgen de aanvraag te completeren;
c. ter uitvoering van de beschikking tot
subsidieverlening kan een overeenkomst worden gesloten;
d. de GGD zal in beginsel voorschotten verlenen.
Dit overzicht laat
onverlet andere eisen en voorwaarden in de Algemene wet bestuursrecht en de gemeentelijke subsidieverordening.
5 In overleg met de Regio
kan de GGD entameren dat onderdelen van de contactmomenten
of bijkomende zorg, bedoeld in artikel 1.2, tweede lid op een andere wijze
worden ingevuld mits de dienstverlening blijft voldoen aan de kwalitatieve
termen van de wettelijke taken voor het betreffende onderdeel.
Artikel
4.3 Cyclus JGZ 0-4,
verantwoording
1 Het onderdeel
verantwoording van de plannings- en verantwoordingscyclus, bedoeld in artikel
4.1, derde lid, omvat de volgende rapportages:
a. een managementrapportage
van de GGD aan de gemeenten in de Regio, met een integrale verantwoording van
de
uitvoering van de afspraken met betrekking tot de JGZ 0-4 per 1 april en per 1
augustus;
b. een jaarverslag van de
GGD;
c. een jaarrekening van de
GGD, uitgesplitst per gemeente in de Regio, inclusief een
accountantsverklaring.
2 Op de datum van inwerkingtreding
van deze uitvoeringsregeling geldt de omvang van de kosten gebaseerd op de
huisvestingssituatie van de thuiszorgorganisaties op 1 januari 2005 als
uitgangspunt voor de omvang van de kosten van decentrale huisvesting van de
medewerkers van de GGD.
3 De huisvestingssituatie
van de thuiszorgorganisaties genoemd in het tweede lid betreft het aantal
locaties voor consultatiebureaus en de kosten die hiermee verband houden vanuit
de JGZ 0-4.
4 Een gebleken overschot
op de exploitatie van de begroting voor de jeugdgezondheidszorg vloeit terug naar
de gemeenten in de Regio die het aangaat of wordt in overleg met deze gemeenten
ten behoeve van de jeugdgezondheidszorg aangewend.
5 Bij overschrijding of
dreigende overschrijding van het toegekende budget vanwege
verhoging van de productie, pleegt de betreffende thuiszorgorganisatie overleg
met de GGD en de betreffende gemeente, teneinde deze te betrokken bij de
besluitvorming dienaangaande.
Artikel
4.4 Subsidievaststelling
1 Van het onderdeel
planning van de
plannings- en verantwoordingscyclus, bedoeld in artikel 4.1, derde lid, maakt
een besluit tot subsidievaststelling van de GGD voor elk van de
thuiszorgorganisaties ten bedrage van de benodigde RSU-gelden van de
betreffende gemeente deel uit.
2 Een verzoek
tot subsidievaststelling wordt aangevraagd overeenkomstig het model, bedoelt in
bijlage 2.
3 Het proces met
betrekking tot subsidievaststelling omvat de volgende stappen:
a de aanvraag wordt ondertekend en omvat de naam
en het adres van de aanvrager, de
dagtekening en een aanduiding van de beschikking die wordt gevraagd alsmede een
financieel verslag en een activiteitenverslag;
b. de aanvrager toont aan dat de activiteiten
hebben plaatsgevonden overeenkomstig de aan de subsidie verbonden
verplichtingen
en legt rekening en verantwoording af omtrent de aan de activiteiten verbonden
uitgaven en inkomsten
c. indien een aanvraag niet volledig is dient de
aanvrager de gelegenheid te krijgen de aanvraag te completeren;
d de GGD stelt in beginsel de subsidie vast
overeenkomstig de subsidieverlening.
Dit overzicht laat
onverlet andere eisen en voorwaarden in de Algemene wet bestuursrecht en de
gemeentelijke subsidieverordening.
Hoofdstuk
5 Geschillen omtrent
uitvoering
Artikel
5.1 Overleg naar aanleiding
van
een geschil
1 De GGD draagt zorg voor
de mogelijkheid dat in geval van een geschil tussen de GGD en een
thuiszorgorganisatie in de Regio omtrent de uitvoering van deze
uitvoeringsregeling, op verzoek van een van beide instanties de betreffende
gemeente of
de Regio ter bemiddeling wordt ingeschakeld.
2 Van een geschil als
bedoeld in het eerste lid is sprake wanneer een thuiszorgorganisatie of de GGD
dat schriftelijk kenbaar maakt aan de GGD respectievelijk de
thuiszorgorganisatie.
Artikel
5.2 Bezwaar
1
Bemiddeling
als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid laat onverlet de mogelijkheid van
bezwaar en beroep ingevolge de Algemene wet bestuursrecht tegen een
subsidiebesluit als bedoeld in artikel 4.2, eerste lid en artikel 4.4, eerste
lid.
2
Ingeval
van bezwaar tegen
een subsidiebesluit van de GGD, dient een bezwaarschrift te worden ingediend
bij de gemeente namens welke het besluit is genomen, en in afschrift te worden
gezonden aan de GGD, respectievelijk de thuiszorgorganisatie.
3
Ingeval
van bezwaar als bedoeld in het tweede lid, wordt de GGD als
belanghebbende bij de bezwaarprocedure betrokken.
Hoofdstuk
6 Aanpassing van de uitvoeringsregeling
Artikel
6.1 Wijziging inhoud
Indien
op basis van wet- of regelgeving de samenstelling van het Basistakenpakket voor de
JGZ 0-4 wijzigt of de voorschriften volgens welke het Basistakenpakket moet
worden uitgevoerd wijzigen, treedt de Regio in overleg met de GGD voor
aanpassing van deze uitvoeringsregeling.
Artikel
6.2 Ingangsdatum wijzigingen
Een
wijziging van de uitvoeringsregeling
bedoeld in artikel 6.1 wordt schriftelijk bevestigd en treedt in werking op de
dag waarop volgens de aangepaste wet- of regelgeving aan de voorschriften moet
zijn voldaan.
Hoofdstuk
7 Looptijd en beλindiging
Artikel
7.1 Overgangsbepaling
Tot
1 januari 2008 wordt bij de toepassing van deze uitvoeringsregeling uitgegaan
van de afspraken die tussen de Regio en de thuiszorgorganisaties ten behoeve
van 2007 zijn gemaakt.
Artikel
7.2 Inwerkingtreding en duur
Deze
uitvoeringsregeling treedt in werking op 1 januari 2007 en geldt voor
onbepaalde tijd. Ingeval de ondertekening van deze uitvoeringsregeling
plaatsvindt na 1 januari 2007, werkt deze terug tot en met deze datum.
Artikel
7.3 Evaluatie
Acht
maanden na inwerkingtreding van deze uitvoeringsregeling of acht
maanden na wijziging van deze uitvoeringsregeling vindt een evaluatie van de
werking van deze uitvoeringsregeling plaats door de Regio om te bepalen of er
aanleiding bestaat tot aanpassing van de uitvoeringsregeling.
Artikel
7.4 Citeertitel
Deze
regeling wordt aangehaald als: Uitvoeringsregeling mandaat JGZ.
[plaats],
[datum
en ondertekening]
Burgemeester
en wethouders voornoemd,
De
secretaris, De
burgemeester,
[naam] [naam]
Geachte
mevrouw, mijnheer,
Naar
aanleiding van uw aanvraag d.d. ... (datum),
gelet op de Wet collectieve preventie
volksgezondheid (Wcpv), gelet op artikel 4:29 van de Algemene wet bestuursrecht
(Awb)
en het mandaatbesluit van Burgemeester en wethouders van
. (gemeente), hebben
wij namens voornoemd college besloten voor
(jaar) de volgende subsidie te
verlenen aan
(naam organisatie)
ter hoogte van een bedrag van
(bedrag)
voor
de hierna genoemde activiteiten in het kader van het uniform deel van het
basistakenpakket jeugdgezondheidszorg (JGZ) door uw organisatie in de gemeente
(naam gemeente) voor de periode van ... (begindatum) tot
(einddatum),
Voorschotverlening
Op
basis van deze subsidieverlening verlenen wij een voorschot van het totale
subsidiebedrag. De betaling van de voorschotten vindt in
(aantal) termijnen
plaats:
(beschrijving bevoorschottingstermijnen).
Omschrijving
gesubsidieerde activiteiten
De
verleende subsidie zal worden besteed aan de in het basistakenpakket JGZ
beschreven taken voor de doelgroep
tot
(leeftijdsgroep). Tot de bedoelde taken
behoort het aanbieden van producten en activiteiten, zoals
omschreven in de productgroepen in het basistakenpakket JGZ. Uitzonderingen
hierop vormen het rijksvaccinatieprogramma en de hielprik
(PKU/CHT/AGS-screening). Ze vallen niet onder de door de gemeente
gesubsidieerde taken, maar worden gefinancierd via de
Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ).
De
producten uit het uniform deel van het basistakenpakket JGZ worden gevraagd en
ongevraagd aan alle individuen uit de doelgroep in de gemeente
(naam
gemeente) aangeboden.
Verplichtingen
De
producten en activiteiten uit het basistakenpakket worden op een toegankelijke
wijze aangeboden met inachtneming van voornoemd mandaatbesluit en de
Uitvoeringsregeling mandaat JGZ.
Beschikking
tot subsidievaststelling
De
GGD zal binnen
(periode)
na het bestuurlijk overleg op basis van de uitgevoerde subsidiabele taken
ambtshalve tot vaststelling van de subsidie overgaan. De subsidie wordt dan
vastgesteld op de werkelijk gemaakte subsidiabele kosten, tot ten hoogste de
bij dit besluit verleende
subsidie. Met de beschikking tot subsidievaststelling wordt definitief beslist
over de subsidie die u ontvangt. Te veel uitbetaalde subsidiebedragen en
voorschotten worden teruggevorderd.
Bezwaarmogelijkheid
Belanghebbenden
kunnen tegen dit besluit
binnen 6 weken na bekendmaking daarvan een bezwaarschrift indienen bij
burgemeester en wethouders. Het bezwaarschrift moet voorzien zijn van naam en
adres, handtekening, dagtekening, omschrijving waartegen bezwaar wordt gemaakt,
en waarom bezwaar wordt gemaakt.
Indien
het bezwaarschrift namens een belanghebbende door een ander wordt ingediend,
moet daarbij een volmacht zijn gevoegd.
Wanneer
onverwijlde spoed is vereist, kan eveneens een voorlopige voorziening worden
gevraagd bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank,
postbus 20302 2500 EH s-Gravenhage.
Hoogachtend,
Burgemeester
en wethouders van
.. (gemeente),
Namens
deze,
Directeur/andere
functionaris GGD
Bijlage 2
Modelbesluit
tot subsidievaststelling in het kader van de JGZ 0-4
Geachte
mevrouw, mijnheer,
Op
.. (datum) ontvingen wij uw verantwoording
.. . Het betreft hier de
verantwoording voor het werk dat uw organisatie heeft uitgevoerd in het kader
van de Jeugdgezondheidszorg 0-4 jaar in
.. (gemeente).
Uit
uw verantwoording
blijkt dat er voor het uniforme deel een negatief/positief
resultaat is van
. (bedrag). Dit resultaat wordt veroorzaakt door
Gelet
op de Wet collectieve preventie volksgezondheid (Wcpv), gelet op artikel 4:29
van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en het mandaatbesluit van Burgemeester
en wethouders van
.
(gemeente), hebben wij, namens Burgemeester en wethouders van
(gemeente)
besloten de subsidie JGZ 0-4 jaar voor het uniforme deel
. (jaar) definitief
vast te stellen op
(bedrag).
Ten
aanzien van het positieve/negatieve resultaat kunt/dient u
.
Bezwaarmogelijkheid
Belanghebbenden
kunnen tegen dit besluit binnen 6 weken na bekendmaking daarvan een
bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders. Het bezwaarschrift moet
voorzien zijn van naam en adres, handtekening, dagtekening, omschrijving
waartegen bezwaar wordt gemaakt, en waarom bezwaar wordt gemaakt.
Indien
het bezwaarschrift namens een belanghebbende door een ander wordt ingediend,
moet daarbij een volmacht zijn gevoegd.
Wanneer
onverwijlde spoed is vereist, kan eveneens een voorlopige voorziening
worden gevraagd bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank, postbus 20302
2500 EH s-Gravenhage.
Hoogachtend,
Burgemeester
en wethouders van
.. (gemeente),
Namens
deze,
Directeur/andere
functionaris GGD