1. Inleiding

 

Conform artikel 19 lid 3 van de gemeenschappelijke regeling GGD Zuid- Holland West biedt het dagelijks bestuur van de GGD Zuid- Holland West (GGD) de ontwerp- jaarrekening 2005, de ontwerp- begroting 2007 en een begrotingswijziging 2006 aan, aan de besturen van de binnen de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten.

Het dagelijks bestuur van de GGD verzoekt de gemeente om binnen

6 weken een inhoudelijke reactie te geven.

 

Tevens biedt de directeur van de GGD het jaarverslag 2004 aan.

 

2. Achtergrondinformatie

 

Oontwerp- jaarrekening 2005:

De GGD geeft bij de ontwerp jaarrekening aan dat vanuit de preventieve taak heeft het algemeen bestuur van de GGD maatschappelijke effecten c.q. doelstellingen heeft geformuleerd, waarvoor in 2005 de volgende activiteiten zijn uitgevoerd:

-           preventieactiviteiten die de gezonde levensverwachting verlengen, vermijdbare sterfte voorkomen en de kwaliteit van het leven verhogen;

-           het uitvoeren van preventieactiviteiten die de verschillen in gezondheid verkleinen en daarmee de achterstand in de gezondheidssituatie van achterstandsgroepen verminderen;

-           het bijdragen aan een vangnet voor individuen en groepen die niet of onvoldoende worden bereikt door reguliere hulpverlening;

-           de SOA/AIDS-bestrijding, reizigersvaccinaties en forensische geneeskunde laten een hogere productie zien;

-           de onderzoeken op indicatie basis- en voortgezet onderwijs en inspecties kindercentra blijven achter, wel vinden er een relatief groot aantal telefonische contacten plaats;

-           het lagere aantal inspecties kindercentra hangt samen met de     invoering van nieuwe wetgeving, geringe beschikbaarheid van medewerkers en een lange doorlooptijd van inspecties);

-           klanttevredenheidsonderzoek is uitgevoerd;

-           het introduceren van een kwaliteitsmodel is gestart;

-           prestatie-indicatoren zijn ingevoerd.

 

In hoeverre deze activiteiten ook daadwerkelijk hebben bijgedragen aan de beoogde maatschappelijke effecten wordt door de GGD niet genoemd.

 

 

 

De GGD meldt dat het resultaat in 2005 na bestemming € 671.530 voordelig is. Het resultaat hangt samen met:

-           het product ‘contactmoment 1’ (€ 52.719 voordelig) in verband met achterblijvend aantal herhalingsoproepen (hogere opkomst bij eerste oproep);

-           het product ‘onderzoek op indicatie BaO/VO’ (€ 103.592 voordelig) in verband met relatief groot aantal telefonische contacten (niet volledig geregistreerd);

-           het product ‘infectieziektebestrijding algemeen’ (€ 159.611 voordelig) in verband met achterblijvend aantal meldingen en bijdrage van GGD Nederland in de ‘landelijke vaccinatiecampagne hepatitis B risicogroepen’;

-           het product ‘inspecties kindercentra’ (€ 82.338 nadelig) in verband met achterblijvend aantal uitgevoerde en afgehandelde inspecties (invoering nieuwe wetgeving, scholing en lange doorlooptijd);

-           het product ‘preventieprogramma’s’ (€ 83.929 voordelig) in verband met verschillende prioritering van deelproducten (niet alle programma’s zijn in totaliteit uitgevoerd);

-           het product ‘onvoorziene kosten’ (€ 59.595 voordelig) in verband met toevoegingen (€ 82.065) en onttrekkingen (€ 125.650) aan diverse bestemmingsreserves;

-           het product ‘preventieve logopedie extra maatwerk’ (€ 56.697 voordelig) in verband met niet overgehevelde logopedie vanuit de gemeente Leidschendam-Voorburg en de verrekening van een vergoeding aan de gemeente Rijswijk voor het oplossen van de logopedie- problematiek.

 

De GGD stelt voor van het resultaat:

-           € 180.000 toe te voegen aan de reserve implementatie integrale jeugdgezondheidszorg;

-           € 70.000 aan reserve aanpassingen risico-inventarisatie en evaluatie arbeidsomstandigheden;

-           € 20.000 aan reserve risico aanvullende diensten;

en

-           € 401.530 terug te storten aan de deelnemende gemeenten.

 

Op grond van bovenstaande kan de Gemeente Delft een bedrag van

€ 94.895 terug verwachten. Nadat de definitieve jaarrekening 2005 is ontvangen van de GGD zal hiervoor een bestedingsvoorstel worden gedaan.

 

Voorgesteld wordt in te stemmen met de ontwerp- jaarrekening 2005, maar hierbij wel op te merken dat van de GGD verwacht zou mogen worden dat in samenspraak met de gemeenten de te behalen resultaten op de verschillende GGD deelterreinen concreter en meer meetbaar worden gemaakt teneinde de beoogde maatschappelijk effecten te kunnen realiseren.

 

Oontwerp- begroting 2007:

De GGD Zuid- Holland meldt dat gekozen is voor een andere manier van begroten waardoor er geen substantieel positief saldo bij de rekening 2007 zal optreden, zoals de afgelopen jaren het geval is geweest.

 

De GGD houdt voor 2007 rekening met lagere lasten voor personeel, rente en afschrijving en huisvesting. De gemeentelijke bijdrage per inwoner en de tarifering voor de aanvullende diensten ligt nu meer in de lijn met andere GGD- en.  Momenteel is hiervoor binnen de GGD het plan ‘Klokslag’ opgesteld. Doel hiervan is het realiseren van een dusdanige verbetering van de interne sturing en beheersing dat het management van de GGD ‘in control’ is en een integrale managementverantwoordelijkheid kan aanvaarden voor het begrotingsjaar 2006 en volgende jaren. Het project omvat alle sectoren van de GGD en grijpt in op alle aspecten die van belang zijn voor het realiseren van een effectieve sturing en beheersing.

 

De GGD levert producten die vallen onder het programma openbare gezondheidszorg. De openbare gezondheidszorg bevat die onderdelen van de gezondheidszorg die zich richten op ziektepreventie en de bescherming en bevordering van de gezondheid van de gehele bevolking van de GGD- regio.

 

Vanuit deze taak wil de GGD een bijdrage leveren aan de volgende maat-schappelijke effecten:

-           het toenemen van de levensverwachting bij geboorte van de inwoners van de regio Zuid- Holland West ten opzichte van 2004 (2004: mannen 77,7 jaar en vrouwen 82,0 jaar);

-           het verkleinen van sociaal-economische gezondheidsverschillen in 2020 met tenminste 25% ten opzichte van 2004.

 

Binnen het kader van de wettelijke taakstelling van de GGD Zuid-Holland West en de aanvullende diensten wordt bestaand beleid voortgezet.

Voor het thema ‘toenemende levensverwachting’ betekent dat onder meer als activiteiten:

preventieve onderzoeken, vaccinatiecampagnes, aandacht voor infectieziekten en de reeds bestaande trajecten inzake kindercentra, technische hygiënezorg en medische milieukunde.

Bij het

 thema ‘verkleinen van sociaal-economische gezondheidsverschillen’ worden onder meer de logopedie- screening, immunisatie allochtone kinderen en de campagnes ter vermindering van risicogedrag voortgezet.

 

Twee nieuwe ontwikkelingen zijn zichtbaar: de regie van de GGD over de uitvoering van de integrale jeugdgezondheidszorg en de mogelijke bijdrage aan de WMO-taken. De activiteiten rond deze onderwerpen kunnen mogelijk in het derde kwartaal van 2006 tot een begrotingswijziging

leiden. De GGD geeft aan dat een dergelijke wijziging budgettair neutraal zal zijn voor de begroting van de gemeenten.

 

Verder houdt de GGD in 2007 rekening met beleidscapaciteit ter ondersteuning van de nota lokaal volksgezondheidsbeleid. Bij de totstandkoming van de nieuwe nota is de GGD Zuid-Holland West betrokken met het inhoudelijk adviseren van de gemeenten en het aanleveren van onderzoeksgegevens. Het vertalen van recente epidemiologische gegevens naar bruikbare beleidsinformatie maakt hier onderdeel van uit.

Verder zal in het najaar van 2006, na overleg met de gemeenten, door de GGD een productenoverzicht per gemeente worden opgeleverd, gerubriceerd naar uniforme basistaken, maatwerk- basistaken en aanvullende diensten. Dit overzicht maakt inzichtelijk welke producten in 2007 per gemeente worden geleverd.

 

De kosten van de basistaken worden gedekt via de bijdrage per inwoner. Het basistakenpakket bestaat grotendeels uit wettelijk opgedragen taken. De aanvullende diensten levert de GGD op contractbasis. Hierover worden meerjarenafspraken gemaakt en geldt een afbouwregeling bij beëindiging.

De aanvullende diensten van projecten neemt de GGD niet op in haar begroting.

 

Het geraamde resultaat vóór bestemming in 2007 toont een saldo van

€ 189.847 (nadelig). Het betreft hier een éénmalige onttrekking voor het electronisch kinddossier, het migrantenproject, gerichte onderzoeken, de garantiestelling voor het uittreden van de 3B- gemeenten en frictiekosten i.v.m. de GGD- fusie.

Na onttrekkingen aan de reserves (€ 189.847) resteert een resultaat na bestemming van nihil.

Ten opzichte van de gewijzigde begroting 2006 zijn de lasten € 946.119 lager en de baten € 655.637 lager. De grootste afwijkingen per product worden vooral veroorzaakt door lagere lasten van personeel, rente en afschrijving, huisvesting en lagere bijdragen van gemeenten.

Voor de deelnemende gemeenten bedraagt het voordeel als gevolg van de aangepaste begrotingsuitgangspunten € 499.544, waarvan € 231.401 betrekking heeft op de basistaken (exclusief toezichthouden/inspectie kindercentra), € 45.981 op product toezichthouden/inspectie kindercentra

en € 222.161 op aanvullende diensten. In de meerjarenraming lopen de bijdragen van de gemeenten op van € 9.345.768 tot € 9.361.416 in 2011 door renteherziening en herfinanciering van langlopende leningen.

 

De GGD geeft aan dat voor 2007 voor wat betreft de Gemeente Delft uitgegaan wordt van een bijdrage van € 1.709.138.

 

Voorgesteld wordt in te stemmen met de ontwerp- begroting 2007. De genoemde bijdrage past binnen de gemeentelijke meerjarenbegroting.

 

Begrotingswijziging 2006:

In overeenstemming met de voorschriften van het besluit begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) stellen wij voor om de mutaties in de reserves in 2006 als begrotingswijziging te verwerken. Met deze mutaties is de verwerking van de bestemming resultaat 2004 en 2005 volledig geworden en is er aansluiting met het (meerjarig) verloop van de reserves in de begroting 2007.

 

Voorgesteld wordt hiermee in te stemmen.

 

Jaarverslag 2004;

Op 30 maart 2006 bood de algemeen directeur van de GGD het jaarverslag 2004 van de GGD aan.

Voor 2004 had de GGD zich drie opdrachten gesteld: het behalen van de productafspraken met de gemeenten, het verbeteren van de kwaliteit en het uniformeren van de werkwijzen in de verschillende (voormalige) GGD- regio’s.

 

In het Jaarverslag 2004 geeft de GGD aan dat de productie- afspraken met de gemeenten voor 90 tot 95% zijn gehaald. Voor wat betreft de kwaliteits-verbetering zijn protocollen gemaakt voor de verschillende diensten en producten en zijn de werkwijzen in de twee voormalige GGD regio’s geïntegreerd.

Om de kwaliteit op de lange termijn verder te verbeteren en te komen tot een certificering zijn een notitie kwaliteitsbeleid en een plan van aanpak opgesteld.

 

Voorgesteld wordt hiervan kennis te nemen.

 

4.         VoorstelAdvies

 

Het college wordt voorgesteldgeadviseerd te besluiten:

1.       in te stemmen met de ontwerp- jaarrekening 2005 en de ontwerp- begroting 2007 van de GGD Zuid- Holland West;

  1. in te stemmen met begrotingswijziging 2006;

3.       in te stemmen met bijgaande concept- reactie;

4.       de ontwerp- jaarrekening 2005, de ontwerp- begroting 2007 en de begrotingswijziging 2006 van de GGD Zuid- Holland West en de concept- reactie voor te leggen aan de gemeenteraad met het advies hiermee in te stemmen;

5.       kennis te hebben genomen van het jaarverslag 2004 van de GGD Zuid- Holland West en deze ter kennisname voor te leggen aan de Gemeenteraad.