Conform
artikel 19 lid 3 van de gemeenschappelijke regeling GGD Zuid- Holland West
biedt het dagelijks bestuur van de GGD Zuid- Holland West (GGD) de ontwerp-
jaarrekening 2005, de ontwerp- begroting 2007 en een begrotingswijziging 2006 aan,
aan de besturen van de binnen de gemeenschappelijke regeling deelnemende
gemeenten.
Het
dagelijks bestuur van de GGD verzoekt de gemeente om binnen
6
weken een inhoudelijke reactie te geven.
Tevens
biedt de directeur van de GGD het jaarverslag 2004 aan.
2.
Achtergrondinformatie
Oontwerp-
jaarrekening 2005:
De GGD geeft bij de ontwerp
jaarrekening aan dat vanuit de preventieve taak heeft het
algemeen bestuur van de GGD maatschappelijke effecten c.q. doelstellingen heeft
geformuleerd, waarvoor in 2005 de volgende activiteiten zijn uitgevoerd:
- preventieactiviteiten
die de gezonde levensverwachting verlengen, vermijdbare sterfte voorkomen en de
kwaliteit van het leven verhogen;
- het uitvoeren van
preventieactiviteiten die de verschillen in gezondheid verkleinen en daarmee de
achterstand in de gezondheidssituatie van achterstandsgroepen verminderen;
- het bijdragen aan een
vangnet voor individuen en groepen die niet of onvoldoende worden bereikt door
reguliere hulpverlening;
- de SOA/AIDS-bestrijding,
reizigersvaccinaties en forensische geneeskunde laten een hogere productie
zien;
- de onderzoeken op
indicatie basis- en voortgezet onderwijs en inspecties kindercentra blijven
achter, wel vinden er een relatief groot aantal telefonische contacten plaats;
- het lagere aantal
inspecties kindercentra hangt samen met de
invoering van nieuwe wetgeving, geringe beschikbaarheid van medewerkers
en een lange doorlooptijd van inspecties);
- klanttevredenheidsonderzoek is uitgevoerd;
- het introduceren van een kwaliteitsmodel is gestart;
- prestatie-indicatoren zijn ingevoerd.
In hoeverre deze
activiteiten ook daadwerkelijk hebben bijgedragen aan de beoogde
maatschappelijke effecten wordt door de GGD niet genoemd.
De GGD meldt dat het
resultaat in 2005 na bestemming € 671.530 voordelig is. Het resultaat hangt
samen met:
- het product
‘contactmoment 1’ (€ 52.719 voordelig) in verband met achterblijvend aantal
herhalingsoproepen (hogere opkomst bij eerste oproep);
- het product ‘onderzoek
op indicatie BaO/VO’ (€ 103.592 voordelig) in verband met relatief groot aantal
telefonische contacten (niet volledig geregistreerd);
- het product
‘infectieziektebestrijding algemeen’ (€ 159.611 voordelig) in verband met
achterblijvend aantal meldingen en bijdrage van GGD Nederland in de ‘landelijke
vaccinatiecampagne hepatitis B risicogroepen’;
- het product ‘inspecties
kindercentra’ (€ 82.338 nadelig) in verband met achterblijvend aantal
uitgevoerde en afgehandelde inspecties (invoering nieuwe wetgeving, scholing en
lange doorlooptijd);
- het product
‘preventieprogramma’s’ (€ 83.929 voordelig) in verband met verschillende
prioritering van deelproducten (niet alle programma’s zijn in totaliteit
uitgevoerd);
- het product
‘onvoorziene kosten’ (€ 59.595 voordelig) in verband met toevoegingen (€
82.065) en onttrekkingen (€ 125.650) aan diverse bestemmingsreserves;
- het product
‘preventieve logopedie extra maatwerk’ (€ 56.697 voordelig) in verband met niet
overgehevelde logopedie vanuit de gemeente Leidschendam-Voorburg en de
verrekening van een vergoeding aan de gemeente Rijswijk voor het oplossen van
de logopedie- problematiek.
De GGD stelt voor van het
resultaat:
- € 180.000 toe te voegen aan de
reserve implementatie integrale jeugdgezondheidszorg;
- € 70.000 aan reserve
aanpassingen risico-inventarisatie en evaluatie arbeidsomstandigheden;
- € 20.000 aan reserve risico aanvullende diensten;
en
- € 401.530 terug te storten aan de deelnemende gemeenten.
Op grond van bovenstaande
kan de Gemeente Delft een bedrag van
€ 94.895 terug verwachten.
Nadat de definitieve jaarrekening 2005 is ontvangen van de GGD zal hiervoor een
bestedingsvoorstel worden gedaan.
Voorgesteld
wordt in te stemmen met de ontwerp- jaarrekening 2005, maar hierbij wel op te
merken dat van de GGD verwacht zou mogen
worden dat in samenspraak met de gemeenten de te behalen resultaten op de
verschillende GGD deelterreinen concreter en meer meetbaar worden gemaakt
teneinde de beoogde maatschappelijk effecten te kunnen realiseren.
Oontwerp-
begroting 2007:
De GGD Zuid- Holland meldt
dat gekozen is voor een andere manier van begroten waardoor er geen substantieel positief
saldo bij de rekening 2007 zal optreden, zoals de afgelopen jaren het geval is
geweest.
De GGD houdt voor 2007
rekening met lagere lasten voor personeel, rente en afschrijving en
huisvesting. De gemeentelijke bijdrage per inwoner en de tarifering voor de
aanvullende diensten ligt nu meer in de lijn met andere GGD- en. Momenteel is hiervoor binnen de GGD het plan
‘Klokslag’ opgesteld. Doel hiervan is het realiseren van een dusdanige
verbetering van de interne sturing en beheersing dat het management van de GGD
‘in control’ is en een integrale managementverantwoordelijkheid kan aanvaarden
voor het begrotingsjaar 2006 en volgende jaren. Het project omvat alle sectoren
van de GGD en grijpt in op alle aspecten die van belang zijn voor het
realiseren van een effectieve sturing en beheersing.
De
GGD levert producten die vallen onder het programma openbare gezondheidszorg.
De openbare gezondheidszorg bevat die onderdelen van de gezondheidszorg die
zich richten op ziektepreventie en de bescherming en bevordering van de
gezondheid van de gehele bevolking van de GGD- regio.
Vanuit deze taak wil de GGD
een bijdrage leveren aan de volgende maat-schappelijke effecten:
- het toenemen van de
levensverwachting bij geboorte van de inwoners van de regio Zuid- Holland West
ten opzichte van 2004 (2004: mannen 77,7 jaar en vrouwen 82,0 jaar);
- het verkleinen van
sociaal-economische gezondheidsverschillen in 2020 met tenminste 25% ten
opzichte van 2004.
Binnen het kader van de
wettelijke taakstelling van de GGD Zuid-Holland West en de aanvullende diensten
wordt bestaand beleid voortgezet.
Voor het thema ‘toenemende
levensverwachting’ betekent dat onder meer als activiteiten:
preventieve onderzoeken,
vaccinatiecampagnes, aandacht voor infectieziekten en de reeds bestaande
trajecten inzake kindercentra, technische hygiënezorg en medische milieukunde.
Bij het
thema
‘verkleinen van sociaal-economische gezondheidsverschillen’ worden onder meer
de logopedie- screening, immunisatie allochtone kinderen en de campagnes ter
vermindering van risicogedrag voortgezet.
Twee nieuwe ontwikkelingen
zijn zichtbaar: de regie van de GGD over de uitvoering van de integrale jeugdgezondheidszorg
en de mogelijke bijdrage aan de WMO-taken. De activiteiten rond deze
onderwerpen kunnen mogelijk in het derde kwartaal van 2006 tot een
begrotingswijziging
leiden. De GGD geeft aan
dat een dergelijke wijziging budgettair neutraal zal zijn voor de begroting van
de gemeenten.
Verder houdt de GGD in 2007 rekening
met beleidscapaciteit ter ondersteuning van de nota lokaal
volksgezondheidsbeleid. Bij de totstandkoming van de nieuwe nota is de
GGD Zuid-Holland West betrokken met het inhoudelijk adviseren van de gemeenten
en het aanleveren van onderzoeksgegevens. Het vertalen van recente
epidemiologische gegevens naar bruikbare beleidsinformatie maakt hier onderdeel
van uit.
Verder zal in het najaar van 2006, na
overleg met de gemeenten, door de GGD een productenoverzicht per gemeente
worden opgeleverd, gerubriceerd naar uniforme basistaken, maatwerk- basistaken
en aanvullende diensten. Dit overzicht maakt inzichtelijk welke producten in
2007 per gemeente worden geleverd.
De
kosten van de basistaken worden gedekt via de bijdrage per inwoner. Het
basistakenpakket bestaat grotendeels uit wettelijk opgedragen taken. De
aanvullende diensten levert de GGD op contractbasis. Hierover worden
meerjarenafspraken gemaakt en geldt een afbouwregeling bij beëindiging.
De
aanvullende diensten van projecten neemt de GGD niet op in haar begroting.
Het geraamde resultaat vóór
bestemming in 2007 toont een saldo van
€ 189.847 (nadelig). Het betreft hier
een éénmalige onttrekking voor het electronisch kinddossier, het
migrantenproject, gerichte onderzoeken, de garantiestelling voor het uittreden
van de 3B- gemeenten en frictiekosten i.v.m. de GGD- fusie.
Na onttrekkingen aan de
reserves (€ 189.847) resteert een resultaat na bestemming van nihil.
Ten opzichte van de
gewijzigde begroting 2006 zijn de lasten € 946.119 lager en de baten € 655.637
lager. De grootste afwijkingen per product worden vooral veroorzaakt door lagere
lasten van personeel, rente en afschrijving, huisvesting en lagere bijdragen
van gemeenten.
Voor de deelnemende
gemeenten bedraagt het voordeel als gevolg van de aangepaste
begrotingsuitgangspunten € 499.544, waarvan € 231.401 betrekking heeft op de basistaken
(exclusief toezichthouden/inspectie kindercentra), € 45.981 op product
toezichthouden/inspectie kindercentra
en € 222.161 op aanvullende
diensten. In
de meerjarenraming lopen de bijdragen van de gemeenten op van € 9.345.768 tot €
9.361.416 in 2011 door renteherziening en herfinanciering van langlopende
leningen.
De GGD geeft aan dat voor
2007 voor wat betreft de Gemeente Delft uitgegaan wordt van een bijdrage van €
1.709.138.
Voorgesteld
wordt in te stemmen met de ontwerp- begroting 2007. De genoemde bijdrage past
binnen de gemeentelijke meerjarenbegroting.
Begrotingswijziging 2006:
In
overeenstemming met de voorschriften van het besluit begroting en
Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) stellen wij voor om de mutaties in
de reserves in 2006 als begrotingswijziging te verwerken. Met deze mutaties is
de verwerking van de bestemming resultaat 2004 en 2005 volledig geworden en is
er aansluiting met het (meerjarig) verloop van de reserves in de begroting
2007.
Voorgesteld
wordt hiermee in te stemmen.
Jaarverslag
2004;
Op 30 maart 2006 bood de algemeen directeur van de
GGD het jaarverslag 2004 van de GGD aan.
Voor 2004 had de GGD zich drie opdrachten gesteld:
het behalen van de productafspraken met de gemeenten, het verbeteren van de
kwaliteit en het uniformeren van de werkwijzen in de verschillende (voormalige)
GGD- regio’s.
In het Jaarverslag 2004 geeft de GGD aan dat de
productie- afspraken met de gemeenten voor 90 tot 95% zijn gehaald. Voor wat
betreft de kwaliteits-verbetering zijn protocollen gemaakt voor de
verschillende diensten en producten en zijn de werkwijzen in de twee voormalige
GGD regio’s geïntegreerd.
Om de kwaliteit op de lange termijn verder te
verbeteren en te komen tot een certificering zijn een notitie kwaliteitsbeleid
en een plan van aanpak opgesteld.
Voorgesteld wordt hiervan kennis te nemen.
4. VoorstelAdvies
Het
college wordt voorgesteldgeadviseerd
te besluiten:
1.
in
te stemmen met de ontwerp- jaarrekening 2005 en de ontwerp- begroting 2007 van
de GGD Zuid- Holland West;
3.
in
te stemmen met bijgaande concept- reactie;
4.
de
ontwerp- jaarrekening 2005, de ontwerp- begroting 2007 en de
begrotingswijziging 2006 van de GGD Zuid- Holland West en de concept- reactie
voor te leggen aan de gemeenteraad met het advies hiermee in te stemmen;
5.
kennis
te hebben genomen van het jaarverslag 2004 van de GGD Zuid- Holland West en
deze ter kennisname voor te leggen aan de Gemeenteraad.