Geachte dames en heren,
Delft toegankelijk? Vergeet het maar! Eerder
onderzoek toonde reeds aan
dat er nog veel geld nodig is om de bestaande
openbare gebouwen geschikt te maken op toegankelijkheid voor ouderen en mensen
met een lichamelijke functiebeperking.
Met deze nota wordt er een start gegeven aan het
toegankelijker maken van de Delftse openbare gebouwen, zoals in de
Meerjarennota Integraal Gehandicapten-beleid 2004-2007 besloten is.
Het project kent twee doelen.
A. Informatie: de huidige toegankelijkheid van de
openbare gebouwen zichtbaar maken in de digitale Stadsgids Delft.
Samen met de Werkgroep Toegankelijkheid van het
Panel Gehandicaptenbeleid is inmiddels een toetsingsinstrument uitgewerkt
waarmee de mate waarin een gebouw Bereikbaar, Toegankelijk en Bruikbaar (BTB)
is, kan worden bepaald. De met deze “checklist Delft” verkregen gegevens kunnen
worden gebruikt om via het internet aan te geven in welke mate een openbaar
gebouw bereikbaar, toegankelijk en bruikbaar is.
Dit is voor mensen met een lichamelijke
functiebeperking van groot belang. Op grond daarvan kunnen zij immers zelf
bepalen of een bezoek aan een gebouw zinvol is of juist niet.
Tevens kan deze websitevermelding een stimulans
worden om ook derden hun panden toegankelijker te laten maken en dit te laten
publiceren via de stadsgids. Uiteraard is de checklist daartoe voor iedereen
beschikbaar.
B. Plan van aanpak voor verbetering van de
toegankelijkheid van de openbare gebouwen.
Op basis van de toetsing met voornoemde checklist
van de Delftse openbare gebouwen worden tevens de bouwkundige maatregelen
bepaald die nodig zijn om een gebouw bereikbaar, toegankelijk en bruikbaar te
maken conform het Handboek Toegankelijkheid en de NEN 1814. Van deze maatregelen wordt
een kostenraming gemaakt. Vervolgens kan een Plan van Aanpak worden opgesteld
voor alle openbare gebouwen met daarin, via prioritering, een fasegewijze
functionele aanpak met de benodigde budgetten. Dit Plan van Aanpak zal in
samenspraak met het Panel Gehandicaptenbeleid bepaald worden.
.Het programma
Wonen, Zorg en Welzijn heeft tot taak de visie op wonen, zorg en welzijn uit te
werken en inhoud te geven. Doelstelling van het
programma is om ouderen
en mensen met een functiebeperking zo lang mogelijk zelfstandig te laten wonen
en zo volwaardig mogelijk te laten deelnemen aan de samenleving.
Toegankelijkheid
is daarvoor één van de voorwaarden die geldt voor zowel de openbare ruimte als
voor woningen en gebouwen. Om deze doelen te bereiken dienen er drie
deelprojecten te worden gestart die respectievelijk opleveren een plan van
aanpak voor de openbare ruimte, woningen en gebouwen.
Dit
project beperkt zich tot een plan van aanpak voor het Toegankelijk maken van de
Openbare Gebouwen in Delft.
In
2003 is in samenspraak met het Panel Gehandicaptenbeleid de “Meerjarennota
Integraal gehandicapten beleid 2004 - 2007” vastgesteld. In de meerjarennota is
gekozen om voor het toegankelijkheidsbeleid het Internationale Toegankelijkheid
Symbool (ITS) als uitgangspunt te hanteren. De eisen die aan dit keurmerk ten
grondslag liggen staan in het Handboek voor Toegankelijkheid en het normblad
NEN 1814. Voor bestaande gebouwen kan de verplichting voor het verkrijgen van
het keurmerk echter niet onverwijld doorgetrokken worden. Zeker gezien de
historische waarde van vele openbare panden in Delft moet kritisch bekeken
worden hoe de investering met het ITS-symbool als uitgangspunt zich verhoudt
tot de mogelijkheden van realisatie en de kosten.
Het
project Toegankelijkheid Openbare gebouwen dient ertoe de mogelijkheden van het
verbeteren van de toegankelijkheid van bestaande gemeentelijke panden te
inventariseren en de mogelijkheden en kosten van aanpassing in kaart te brengen.
In
2004 is een inventarisatie uitgevoerd naar de toegankelijkheid van een aantal
(26 stuks) openbare gebouwen en drie openbare buitenruimten.
Teneinde
de aanpassingen conform de eisen voor het verkrijgen van het Internationale
Toegankelijkheid Symbool (ITS) in beeld te brengen is deze toetsing uitgevoerd
door het Landelijk Bureau Toegankelijkheid (LBT). Dit bureau heeft namelijk de
rechten om het ITS-symbool te verlenen.
Niet één
gebouw kwam echter in aanmerking voor het verkrijgen van het ITS-symbool!
Op
basis van de toetsing zijn voorstellen voor verbetering gedaan en zijn deze
bouwkundige ingrepen door het Ingenieursbureau van de gemeente financieel
geraamd.
Voor
deze 26 gebouwen bedragen de kosten bij maximale verbetering circa € 1 miljoen
(= verkrijging ITS-symbool), waarbij tevens geconstateerd is dat een aantal
verbeteringen technisch niet uitvoerbaar is.
De
volgende stap, het opstellen van een plan van aanpak, is nog niet gezet.
Duidelijk is dat het verkrijgen van het ITS-symbool
gepaard gaat met grote investeringen.
De
wens volgens de meerjarennota is dat alle openbare gebouwen toegankelijk zijn
op grond van het ITS-symbool.
Dit betekent dat voornoemde inventarisatie nog
gecompleteerd dient te worden met circa 14 stuks gemeentelijke panden en de 54
stuks Delftse openbare scholen. Logischerwijs is hiertoe opnieuw contact
gezocht met het LBT om de toetsing uit te voeren. De tarieven van het LBT voor
toetsing en voor advies bleken echter inmiddels flink te zijn verhoogd, hetgeen
inhoudt dat de aanvullende inventarisatie ruim een euroton zou gaan kosten.
Reden genoeg om eens over de gemeentegrenzen te
kijken hoe andere gemeenten dit aanpakken. De gemeente Rotterdam (MEE Rotterdam; http://www.toegankelijk.rotterdam.nl/)
hanteert niet het ITS-symbool, maar toetst de toegankelijkheid van haar
gebouwen op functionaliteit. Wat is er werkelijk nodig om het gebouw
toegankelijk te maken?
Het
ITS-symbool geeft immers alleen aan of een gebouw volledig toegankelijk is of
niet, met behulp van de vier met de accolade aangegeven symbolen.
Met
behulp van de checklist Delft kan veel meer informatie gegeven worden over de
mate van toegankelijkheid van een gebouw.
Zie onderstaand schema voor de verschillen.
Landelijk Bureau Toegankelijkheid Checklist Delft op basis van de
Internationaal Toegankelijkheids Landelijk Toegankelijkheids Code
Symbool
|
Voorzieningen blinden en slechtzienden
|
|
Voorzieningen voor slechthorenden
|
Toegankelijkheid horizontaal
|
Voorzieningen voor astma en copd |
Toegankelijkheid verticaal |
Vluchtwegen |
Toilet |
|
symbool vet =
toegankelijk (= ITS)
symbool grijs = beperkt of met hulp toegankelijk
geen symbool = voldoet niet
De
toetsing laat Rotterdam niet door het LBT uitvoeren. Er blijken in het land
diverse bureaus zich bezig te houden met dit soort onderzoeken, waardoor de
inventarisatiekosten lager kunnen worden.
Voorgesteld wordt om voor de Delftse openbare
gebouwen niet meer uit te gaan van de wens het ITS-symbool toe te passen, maar
van de negen in het bovenstaande schema gehanteerde algemene
toegankelijkheidssymbolen. De in samenwerking met de werkgroep Toegankelijkheid
van het Panel Gehandicaptenbeleid uitgewerkte éénduidige “checklist Delft”
vormt de basis voor de toetsing van de toegankelijkheid van de Delftse openbare
gebouwen. Zie de bijgevoegde “Checklist Delft”, die gebaseerd is op de
Landelijke Toegankelijkheids Code (LTC), aangevuld met enkele specifieke vragen
over de
bruikbaarheid voor visueel en auditief gehandicapten, openbaar vervoer en
hulpverlening bij calamiteiten.
Hiermee
is de Delftse aanpak voor toegankelijkheid gedefinieerd.
Voor alle duidelijkheid: de checklist heeft als
basis het Handboek Toegankelijkheid en uit de toetsing blijkt welke maatregelen
er nodig zijn om het niveau van het ITS-symbool te verkrijgen. Simpel gezegd:
wat is er nodig om van de minnen een plus maken.
Op basis van deze checklist worden offertes
aangevraagd bij meerdere bureaus voor de aanvullende inventarisatie. De
uiteindelijke adviezen voor verbetering worden voorzien van een kostenraming.
Vervolgens
kan een Plan van Aanpak worden opgesteld voor alle openbare gebouwen met
daarin, via prioritering, een fasegewijze functionele aanpak met de benodigde
budgetten. Dit Plan van Aanpak in samenspraak met het Panel Gehandicaptenbeleid
te bepalen.
De
toetsresultaten kunnen direct in de digitale Stadsgids Delft worden opgenomen.
Indien
een gebouw voldoet aan alle negen symbolen zou dit kunnen worden aangegeven
door één nader te ontwerpen “Delftsblauw” toegankelijkheidssymbool.
Het
plan van aanpak aanleveren voor besluitvorming, inclusief het bijbehorend
investeringsplan dat kan dienen als onderbouwing voor de programmabegroting
2007. Voor het starten van het project Toegankelijkheid Openbare Gebouwen is
uit de Reserve Nutswinsten reeds een budget van € 300.000,- beschikbaar
gesteld. Ten behoeve van het realiseren van het Plan van Aanpak wordt nu een
voorbereidingsbudget gevraagd.
NB.
De schoolgebouwen zijn juridisch eigendom van de diverse schoolbesturen (de
gemeente heeft het economisch claimrecht op de gebouwen). Voordat de
inventarisatie plaatsvindt zal er afstemming noodzakelijk zijn met de
schoolbesturen over de uitvoering van de inventarisatie en de uitvoering en
kostenbehandeling van eventuele aanpassingen.
Planning:
- vaststellen checklist werkgroep september
2006
- akkoord voorstel in panel oktober 2006
- akkoord B&W november
2006
- afstemming schoolbesturen november 2006
- offertes
inventarisatie november 2006
- opdracht inventarisatie december 2006
-
inventarisatie gereed februari
2007
-
advisering gereed maart
2007
-
symbolen op website maart
2007
-
kostenraming gereed april
2007
-
plan van aanpak gereed mei
2007
-
besluitvorming gereed juni
2007
Vervolgens kan overwogen
worden om dit plan van aanpak openbaar aan te besteden.
- aanbesteding medio 2007
- uitvoering 2007/2010.
Het Panel Gehandicaptenbeleid heeft inmiddels
positief geadviseerd over deze nota en het advies van het panel voor een
aanpassing van de checklist is verwerkt (zie bijlage).
U wordt voorgesteld om:
En de raad voor te stellen:
J.F.A. Hibender
Projectleider vakteam Projecten
Sector Wijkzaken & Projecten
Cluster Wijk- en Stadszaken
Voor akkoord,
Hoofd Sector Leefbaarheid
J.P. van den Berg (opdrachtgever)