
naar agenda

naar agenda
15 mei 2007
|
|
Aanwezig :
Voorzitter : de heer W.Bot
Griffier : de heer E.M. Geldorp
College : portefeuillehouder de heer D. Rensen
Commissie: de dames: Thoolen, Van der Hoek, Junius, Rusch, Van Rossum en
El
Marini;
de heren: Witsenboer, Clason, Mousavi Gourabi, Van Ewijk, Guldemond,
Gorte, De Koning, Van der Starre, Van Til, Van Pagée, Van den Ende en
Stoop.
|
|
1. |
Opening |
|
De voorzitter opent de vergadering om
20.00 uur en heet alle aanwezigen welkom. |
|
|
2. |
Mededelingen |
|
Wethouder Rensen deelt mede dat:
- Er recentelijk geen update omtrent BTR aan de commissie is
gezonden.
Vanuit BTR worden geen gegevens aangeleverd aan het
Stadsgewest
Haaglanden. Het college van B en W van Delft zal via het
Stadsgewest
druk op de ketel houden.
- Bij de indicatiestelling door het CIZ een kleine achterstand is
opgelopen.
Afgesproken is dat de aanvragen die niet binnen de toegestane
termijn van
6 weken zijn behandeld zonder toets worden toegekend. De
verwachting is
dat de achterstand begin april is weggewerkt.
- De Wmo-startdag met een aantal van 210 deelnemers zeer positief is
verlopen.
|
|
|
3. |
Inventarisatie insprekers |
|
Er zijn geen insprekers. |
|
|
4. |
Vaststellen besluitenlijsten van de
openbare vergaderingen van 6 februari 2007 |
|
Mevrouw Junius vraagt
n.a.v. agendapunt 8 of in het vervolg een iets uitge- breidere
weergave van het behandelde kan worden gegeven. Op
verzoek van mevrouw Van der Hoek wordt in de besluitenlijst opgenomen
dat eveneens de commissie heeft verzocht om de datum van de slotdag te
wijzigen. |
|
|
5. |
Vaststellen lijst niet te bespreken
stukken |
|
De lijst niet te bespreken stukken
wordt ongewijzigd vastgesteld. Mevrouw
Van der Hoek vraagt waarom de kwartaalrapportage verplaatsing diensten-
centrum zover in tijd achterloopt (de voorliggende rapportage loopt
tot sep- tember 2006)? Wethouder
Rensen geeft aan dat de rapportage over het laatste kwartaal van vorig
jaar binnenkort aan de commissie wordt toegezonden.
|
|
|
6. |
Rondvraag |
|
Er wordt geen gebruik gemaakt van de
rondvraag. |
|
|
7. |
Nota OGGZ, Meldpunt Bezorgd? en de
monitor OGGZ |
|
Commissie
Aan de orde is onder meer een door de commissie gevraagde evaluatie
van het Meldpunt Bezorgd?. De commissie spreekt over het algemeen de
waar- dering uit over de inhoud van de evaluatie en het
cijferoverzicht. Voorts maakt de commissie enkele opmerkingen en stelt
vragen over onder meer:
- De reden dat het loket in een aantal gevallen zelf ook behandelt
i.p.v. door-
verwijst.
- Geeft het totaal aantal jaarlijkse meldingen een compleet beeld
weer?
- Wanneer komt de evaluatie Bijzondere Aandacht Woonproblemen (BAW)?
- Casemanager / verantwoordelijkheid een aanspreekpunt voor een
cliënt.
- Het snel doorvoeren van de ontwikkelpunten / ketenproductiviteit /
integrale
samenwerking.
- Beroepsgroep psychiaters vermoedens van "problemen thuis"
melden aan
Bureau Jeugdzorg.
- Gegevens betrekken bij de nota Volksgezondheid en Wmo-beleidsnota
/
mogelijke intergratie in Wmo-loket.
- Uitwisselen van informatie / waarborgen privacy.
- Aanwending van de financiële middelen, EZH-gelden.
- Naamsbekendheid van het meldpunt / inzicht in de te boeken
resultaten.
- Toegankelijke website.
College
Wethouder Rensen geeft aan dat
het Meldpunt Bezorgd? wordt geregionali- seerd en dat onlangs het
convenant ouderenmishandeling is ondertekend. De wethouder gaat in op
de inbreng van de commissie en licht op onderdelen de evaluatie toe.
Hij geeft onder meer aan dat het Meldpunt
in 2005 van start is gegaan. Er zal continu aandacht worden geschonken
aan de verbeter- en ontwikkelpunten. Tevens zal meer gewerkt worden
met individuele, hande- lingsgerichte trajecten, met een case-manager.
Een integratie met het Wmo- loket acht de wethouder niet verstandig en
wenselijk vanwege de sterk ver- schillende karakters van beide
loketten. Een communicatiebudget blijft nodig voor een goede algemene
werking van het Meldpunt. De budgetten vanuit de EZH-gelden lopen tot
2008. Over het algemeen zal de
wethouder de opmer- kingen en suggesties die de commissie heeft
gemaakt betrekken bij de ver- dere ontwikkeling van het Meldpunt. In
de volgende evaluatie wordt aangege- ven hoe en of de huidige
verbeterpunten zijn gerealiseerd. Afgesproken
wordt dat de technische vragen via de mail zullen worden beantwoord.
|
|
|
8. |
Vaststellen nota "aanval op de
uitval" |
|
Commissie
Aan de orde is het vaststellen
van de nota "aanval op de uitval", waarin een sluitende
aanpak van vroegtijdig schoolverlaten wordt verwoord. De commis-
siekan zich over het algemeen vinden in de voorgestelde aanpak. De com-
missie heeft nog wel enkele vragen en maakt opmerkingen over onder
meer:
- Positief dat er veel aandacht wordt gegeven aan deze problematiek.
- Allochtonen hebben een groot aandeel in het percentage
schoolverlaters,
wat is de oorzaak hiervan?
- Rol leerplichtambtenaar / begeleiding / informeren en betrekken
ouders /
regierol school / ambitieniveau.
- Samenwerking van betrokken instanties / uitbreiding jongerenloket /
zorg-
coördinator / centra jeugd & gezin en Meldpunt Bezorgd?.
- Grootste schooluitval bij MBO en VMBO.
- Haltprojecten voor spijbelaars.
- Aantal stageplaatsen en afstemming/samenwerking onderwijs en
bedrijfs-
leven.
- Achterliggende oorzaken voor spijbelgedrag en schooluitval wegnemen.
- Nadruk op preventie is van belang.
- Jaarlijkse terugkoppeling.
College
Wethouder Rensen is blij met
het brede draagvlak binnen de commissie. Hij gaat in op de inbreng
vanuit de commissie. De wethouder
geeft aan dat het ambitieniveau van Delft hoger is dan dat van het
ministerie van OCW en is van mening dat deze doelstelling kan worden
waargemaakt. Hij geeft aan dat de nadruk dient te liggen op de
overgang van het VMBO naar het MBO en het bestrijden van uitval uit
het MBO. Voorts licht hij nog een aantal aspec- ten toe omtrent het
jongerenloket, de leerplichtambtenaar, het ontwikkelen van een
zorgstructuur in het MBO, Halt-trajecten en het aantal stageplaatsen
in relatie met de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven.
Advies commissie
Met uitzondering van de
SP-fractie (terug voor fractieoverleg) adviseert de commissie positief
over het voorstel.
|
|
|
9. |
Vaststellen onderwijsachterstandenplan
Delft 2006/07 – 2009/10 |
|
Commissie
Aan de orde is het vaststellen
van het onderwijsachterstandenplan. De com- missie kan zich in
hoofdlijnen vinden in het voorstel. Met name de samen- werking tussen
de schoolbesturen om de achterstanden aan te pakken wordt als zeer
positief genoemd. De commissie heeft nog wel enkele vragen en maakt
opmerkingen over onder meer:
- Doelstelling verbeteren van de Nederlandse taal.
- De nuttige projecten die worden genoemd / onderwijs op maat.
- Advies LOKABEL.
- Verschil in interpretatie uitslag Cito-toetsen voor allochtone en
autochtone
leerlingen.
- Betrekken ouders om achterstanden aan te pakken.
- Schakelmoment in groep 6 / tafel van drie.
- Percentage dat niet meedoet aan specifieke programma’s.
- Sociaal-emotionele ontwikkeling.
- Coördinerende rol voor gemeente.
College
Wethouder Rensen is blij met de
brede steun vanuit de commissie. Hij beantwoordt de vragen vanuit de
commissie en licht de nota op onderdelen toe. Hij
geeft aan dat de rapportages onderwijsmonitor binnenkort aan de
commissie wordt gezonden. Hij geeft
aan dat de aanpak "tafel van drie" meer op individueel
kindniveau toe te passen. De eerste stap is voorschool, dan groep 3 in
de basisschool. Er kunnen gedurende dat traject schakelinstru- menten
worden toegepast. De volgende stap is groep 6. In die klas kunnen
leerlingen redelijkerwijs goed beoordeeld worden in het kader van de
vervolg- opleiding. Voorts gaat de
wethouder nog in op de schoolzorgstructuur en onderwijs op maat. Hij
geeft daarnaast aan dat de betrokkenheid van de ouders wordt
versterkt.
Advies commissie
Met uitzondering van de fractie
van D66 (terug voor fractie-overleg) adviseert de commissie positief
over het voorstel.
|
|
|
10. |
Voorstel jongeren en alcohol |
|
Aan de orde is een voorstel van de
fracties van PvdA, CDA, VVD, SP, D66 en CU/SGP over alcohol en
jongeren, waarin het college wordt opgedragen met een plan van aanpak
terzake te komen voor 1 augustus aanstaande. Vooral de fracties die
het voorstel niet hebben meeondertekend worden nu gevraagd hun mening
te geven. Deze fracties prijzen het feit dat zij het initiatief voor
dit voorstel hebben genomen, maar maken van de mogelijkheid gebruik
enkele opmerkingen te maken en vragen te stellen over onder meer:
- Is er contact opgenomen met de jongerenraad of jongerenvertegenwoor-
digers?
- Handhaven van het verbod van uitgifte van alcohol aan jongeren onder
de
zestien / zachte dwang / uitgifte vergunningen.
- Het katapulteffect en stiekem drinken van alcohol door de beoogde
leef-
tijdscategorie.
- De boodschap van het evenement om de doelgroep te bereiken.
- Oppassen voor te veel aan bureaucratie.
- Groot deel van het voorstel is al opgenomen in het coalitieakkoord
of staand
beleid.
- Meer inzicht in achterliggende cijfers.
- Aandacht voor "thuisdrinkers" / verantwoordelijkheid
ouders / voorlichting.
Namens de initiatiefnemers licht
de heer Clason (PvdA) het voorstel toe en beantwoordt de vragen vanuit
de commissie
De heer Clason geeft aan dat
voorlichting aan ouders en kinderen gezamen- lijk zeer belangrijk is,
mede gelet op de voorbeeldfunctie van ouders. Er is geen contact
gezocht met jongerenorganisaties omdat de doelgroep een zeer lage
organisatiegraad heeft. Voorts licht hij toe dat hij niet echt het
gevaar ziet van het katapulteffect en het stiekem drinken en waarom
hij een meerwaarde ziet in een alcohol-preventie-toets. Hij
noemt als voorbeeld een evenement in Hillegom, waarbij het onderwerp
alcoholmisbruik een onderdeel vormt van het thema veiligheid in de
breedste zin des woords. Daarnaast geeft hij aan dat cijfers van de
Delftse kinderarts dr. Van der Lely aangeven dat de problematiek sterk
toeneemt.
College
Wethouder Rensen licht kort toe
dat het staande beleid al veel van het voor- stel dekt. Het is vooral
een signaal om alles op alles te zetten om alcohol- misbruik tegen te
gaan. Hij zal het voorstel dan ook gebruiken om te bezien waar het
staand beleid mogelijk kan worden verscherpt. Tevens
geeft hij aan dat er nu al streng wordt gehandhaafd op alcoholuitgifte
aan jongeren onder de zestien jaar. Bij constatering wordt terstond
gehandhaafd. Het college zal de
opdracht constructief oppakken. Hij pleit wel voor een project in
plaats van een evenement. Tevens wijst hij erop dat er budget nodig is
om het gevraag- de beleid gestalte te geven. De
wethouder geeft aan dat, gelet op de zomer- periode, het lastig zal
zijn om het plan van aanpak voor 1 augustus gereed te hebben.
Advies commissie
Afgesproken wordt dat het plan
van aanpak bij de behandeling van de pro- gramma begroting gereed is,
alsmede een inzicht in de benodigde middelen. Voor de eerste
raadsvergadering ná het reces zal een uitgewerkt voorstel voorliggen
omtrent het project jeugdigen en ouders plus een planning van de
verdere uitwerking van de bestuurlijke opdracht. De
griffie zal de afgesproken gewijzigde tijdsplanning in het stuk
verwerken en doorgeleiden naar de raad.
De fracties die het stuk niet hebben mede ondertekend (STIP, Leefbaar
Delft, Stadsbelangen en GroenLinks) nemen het stuk mee terug voor
fractie- overleg. De overige
fracties adviseren positief.
|
|
|
11. |
Besluit maatschappelijke ondersteuning
2007 |
|
Aan de orde is het Besluit
maatschappelijke ondersteuning. Op verzoek van de heer Van Pagée,
SP-fractie, is dit stuk op de bespreekagenda geplaatst. De meeste
fracties hebben geen behoefte aan bespreking van dit stuk, omdat in
het recente verleden alle aspecten al uitgebreid aan de orde zijn
geweest en dat tijdens de brede beleidsdiscussie over het Wmo-beleid
een en ander weer aan de orde gaat komen.
Commissie
De commissie stelt nog een
aantal vragen en maakt opmerkingen over:
- Waarom is gekozen voor een hoogte van het PGB-budget van 75%?
- Is het mogelijk dat er alsnog geen eigen bijdrage wordt geheven?
- Administratieve lastendruk PGB.
- Steekproefsgewijze controle.
College
Wethouder Rensen geeft aan dat
het Besluit maatschappelijke ondersteu- ning past binnen de door de
raad vastgestelde kaders. Hij geeft aan welke negatieve financiële
effecten er optreden als nu de hoogte van de eigen bij- drage wordt
gewijzigd.
|
|
|
12. |
Sluiting |
|
De voorzitter sluit de vergadering om
23.45 uur. |
|
|
|