Samenhang BOS – projecten
De gemeente Delft meldt vijf[1]
BOS – projecten aan voor ondersteuning vanuit de BOS – Impuls. Bewust is
gekozen om voor de vijf benoemde gebieden telkens een ander aandachtsgebied te
benoemen en ook de doelgroepen te variëren. Dit leidt na afloop van de diverse
projectperioden tot een samenhangend BOS – Model, dat inzicht geeft in de
waarde van het middel sport, spel en bewegen voor bepaalde achterstanden en
doelgroepen. Een model dat vervolgens ook elders toegepast kan worden.
Reeds ingediende projecten:
Tanthof – leeftijd 4 t/m12 jaar - aandachtspunt Gezondheid;
aanvraag nog in behandeling;
Hof van Delft/Voordijkshoorn – leeftijd 13 – 19 jaar –
aandachtspunt Integratie en
Participatie; aanvraag gehonoreerd;
Vrijenban/Brasserskade – leeftijd 10 – 19 jaar - aandachtspunt Overlast door jeugd en
jongeren; aanvraag gehonoreerd.
Twee nieuwe aanvragen per 1 april 2005
Voorhof/Poptahof – leeftijd 8 t/m 12 jaar – aandachtspunt
sociaal/economische
situatie/onderwijsachterstanden
Buitenhof/Rode Dorp, Eraflats, Gillis, Fledderus – 8 t/m12
jaar – aandachtspunt Sportdeelname in het algemeen en bij allochtone meisjes in
het bijzonder.
Uiteraard is Delft qua aandachtsgebieden nimmer voor honderd
procent (en blijvend) als bovenstaand te verdelen. Gezondheidsproblemen zullen
ook in andere wijken aan de orde zijn/komen, overlastsituaties kunnen ook
elders voorkomen, om maar twee voorbeelden te geven. Voor een stad op de schaal
van Delft zal het ook voorkomen dat er voor participatie van organisaties in
verschillende gebieden, een beroep op dezelfde organisaties moet worden gedaan.
Duidelijk voorbeeld in Delft is de Brede Welzijnsorganisatie (BWD), die in alle
wijken van de stad actief is. Dat betekent dat ontwikkelingen bij organisaties
in het ene BOS – gebied ook invloed kunnen hebben op de participatie van die
organisaties in andere BOS – gebieden. Het stimuleert ook de
organisatie-ontwikkeling, waarbij de verandering van aanbodgericht naar
vraaggericht in het oog springend is. Daarom is het naar het oordeel van de
gemeente Delft zinvol om vijf verschillende achterstanden met de BOS –
methodiek en de inzet van lokale organisaties aan te pakken. In het gebied
Tanthof wordt bijvoorbeeld de structuur van sportverenigingen nadrukkelijk mee
ontwikkeld, in het gebied Hof van Delft/Voordijkshoorn krijgt jeugdpartcipatie
vorm en in het gebied Vrijenban/Brasserskade doen organisaties ervaring op met
het benaderen, bereiken en betrekken van lastige groepen jeugd en jongeren bij
hun activiteiten. Ook het gebied Voorhof/Poptahof levert een bijdrage aan het
totaal door de specifieke benadering van allochtone groepen inwoners. Door de
aanpak in gebiedsvorm zijn alle ervaringen en resultaten in een later stadium
bijeen te brengen tot een samenhangend BOS – model. Alle Delftse
aandachtspunten spelen ook landelijk, zodat er een goede kans is het Delftse
BOS – model na afloop van de projecttijd
ook elders toe te passen.
Delft ambieert om tot een samenhangend BOS – Model te komen,
met maatwerk voor specifieke situaties. Steun vanuit de BOS Impuls voor de vijf
Delftse projecten zal deze ontwikkeling in belangrijke mate stimuleren. Dat
geldt ook voor het gebied Voorhof/Poptahof, waar de ontwikkeling van een BOS –
project in tegenstelling tot de eerder ingediende BOS – projecten Tanthof en
Hof van Delft/Voordijkshoorn nog op gang moet komen (dat geldt trouwens ook
voor het reeds eerder ingediende en gehonoreerde BOS – project
Vrijenban/Brasserskade en het gelijktijdig met Voorhof/Poptahof aangemelde BOS
– project Buitenhof/Rode Dorp/Gillis/Eraflats).
De wijk Voorhof bestaat uit negen buurten. In Delft is het
de wijk met de meeste inwoners
met een buitenlandse etniciteit, op 1 januari 2003 bedroeg
het percentage 43,3%. De hoogste percentages komen in de buurten Poptahof Noord
en Poptahof Zuid voor: respectievelijk 62,2% en 75,8%. Deze buurten vormen
ruimtelijk een ‘eigen’deel van de wijk, afgescheiden van de overige buurten
door grote verkeerswegen en openbaar vervoersbanen. Dit geeft Poptahof dan ook
een geheel eigen karakter. Op basis van cijfermateriaal is ook het benoemen van
deze buurten tot een BOS – aandachtsgebied te onderbouwen.
Bijzonderheid is dat het Poptahof in de komende jaren een
forse herstructurering gaat meemaken met uitgebreide renovaties, sloop en
nieuwbouw. Door deze werkzaamheden zal het leefklimaat gedurende een aantal
jaren onder druk staan, een extra stimulans om te investeren in behoud van de
sociale leefomgeving. Het BOS – project kan daar een welkome bijdrage aan
leveren, waarbij positieve effecten op korte termijn meteen de aanjager vormen
voor structureel resultaat op langere termijn.
Voor een compleet inzicht in de opbouw van de wijk wordt
verwezen naar de bijgevoegde Wijkbarometer 2003. Een aantal gegevens wordt
hieronder uitgelicht, andere gegevens (GOA, GGD, Sport in Delft en Brede
School) toegevoegd.
Aantal Inwoners met een buitenlandse etniciteit (Jaarboek
Bestuursinformatie 2003)
Delft 25%
Voorhof 43%
Poptahof Noord 62%
Poptahof Zuid 76%
Aantal huishoudens met een inkomen onder het sociaal minimum
Delft 14%
Poptahof 19%
Aantal huishoudens met bijstandsuitkering
Poptahof 37%
Bovenstaande gegevens laten zien dat Poptahof
sociaal/economisch t.o.v. de rest van een Delft een achterstand heeft. De
komende herstructurering heeft mede de bedoeling de gesloten structuur te
doorbreken, het leefklimaat te verbeteren en de sociale kontakten tussen
enerzijds allochtone bevolkingsgroepen
en anderzijds tussen de allochtone en autochtone bewoners te verbeteren. Dat
dit nodig is blijkt ook uit de negatieve ontwikkelingsverwachting die
buurtbewoners t.a.v. ‘het samenleven in de buurt’ uitspreken in de
Wijkbarometer 2003 (blz. 18 en 21).
De sociaal/economische achterstand van gezinnen in Poptahof
maakt de participatie van jeugd uit die gezinnen in culturele, sportieve en
recreatieve activiteiten een stuk lastiger. Het ontbreekt vaak aan een
stimulans van huis uit, ook al omdat de culturele achtergrond van allochtone
bewoners tot andere gewoontes en gebruiken leidt. Terwijl er daarnaast ook
financiële belemmeringen geconstateerd kunnen worden. Daardoor hebben jeugdigen
in deze buurt niet die mogelijkheden om zich te ontwikkelen en ontplooien zoals
leeftijdsgenoten in andere wijken van Delft.
Percentages gewogen leerlingen op de twee basisscholen in
deze wijk
(op basis van gezinskenmerken – afkomst en opleidingsnivo
ouders – volgens GOA 2002 - 2006)
Delft 27%
Omnibus (Poptahof Noord) 87%
A. de Vries (Poptahof Zuid) 80%
In het onderwijsachterstandenplan 2002 – 2006 valt te lezen:
‘Op het vlak van begrijpend lezen wordt de norm van 75% niet gerealiseerd. Als
een van de oorzaken wordt vermoed dat er thuis geen Nederlands wordt gesproken,
waardoor de leerlingen met een achterstand aan het primair onderwijs beginnen.
Een achterstand die in latere jaren niet of nauwelijks wordt ingelopen’. Deze
achterstand werkt niet bevorderlijk op de ontwikkeling en sociale kontakten van
de doelgroep.
Percentages niet-wekelijks sportende jeugdigen (cijfers uit
PGO van GGD Zuid Holland West 2003)
Groep 2 Groep
7
Delft 45% Delft 19%
Voorhof 66% Voorhof 33%
Percentages sportparticipatie allochtonen 6 – 19 jaar
(cijfers Visie op Sport 2002)
Doen
aan sport Doen wekelijks aan sport Lid sportvereniging
Autochtonen 89% 40% 69%
Allochtonen 84% 25% 42%
Percentages deelname Brede Schoolsportactiviteiten (cijfers
Brede School 2004 en 2005)
Percentage
deelnemers sport
van
totaal aantal basisschoolleerlingen
Voorjaarsprogramma 2003/2004 7%
Najaarsprogramma 2003/2004 8%
Voorjaarsprogramma 2004/2005 7%
Najaarsprogramma 2004/2005 5%
Conclusie
Uit het
cijfermateriaal kan geconcludeerd dat in Poptahof
* de grootste concentratie van inwoners met
een buitenlandse etniciteit in Delft woont
* het aantal inwoners met een inkomen onder
het sociaal minimum het hoogst van Delft is
* het opleidingsnivo van ouders van de
doelgroep laag is
Deze feiten leiden tot een onderwijsachterstand bij de
doelgroep, die zich ook vertaalt in achterstand op sociaal/economisch gebied en
als gevolg daarvan een lagere participatiegraad aan georganiseerde sport dan
elders in Delft.
Het BOS – project heeft dan ook tot doel ontwikkelingskansen
van de doelgroep te verhogen door het bieden van een activiteitenaanbod, met
perspectief op versterking van integratie op sociaal, cultureel en
maatschappelijk gebied en vergroting van de betrokkenheid en inzet van ouders
als ondersteunende stimulans voor de doelgroep. De inzet van het middel sport,
spel en bewegen sluit aan bij het streven van de gemeente Delft mogelijkheden
te willen scheppen voor haar inwoners om aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen
te kunnen voldoen (voor jeugd 4 – 12 jaar: één uur matig intensief bewegen per
dag).
Arrangement
Het BOS – project Voorhof/Poptahof heeft tot doel ontwikkelingskansen
van de doelgroep (jeugd 8 t/m 12 jaar) te verhogen door:
-
het bieden van een activiteitenaanbod, met perspectief op
versterking van integratie op sociaal, cultureel en maatschappelijk gebied;
De inzet van het middel sport, spel en bewegen sluit aan bij
het streven van de gemeente Delft mogelijkheden te willen scheppen voor haar
inwoners om aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen te kunnen voldoen. Om de
doelstelling te kunnen bereiken is een arrangement samengesteld. Het
arrangement bestaat uit organisatorische, inhoudelijke, programmatische en
communicatieve activiteiten. De gemeente heeft in alle gevallen de regierol.
1.
Organisatorische activiteiten
·
Samenstellen en onderhouden projectteam met brede
samenstelling; participatie van partners op het gebied van buurt,
(bewegings)onderwijs, sport, migranten, tienerwerk, kinderopvang, Brede School,
Wijkzaken, opleidingsinstituten (Mondriaan Sport en Bewegen, HALO, TU Delft);
aan het slot van het project moet er een structureel samenwerkingsverband
ontstaan zijn;
·
Beschikbaar stellen/krijgen van benodigde accommodatie voor
programmatische activiteiten;
·
Eventueel nieuwbouw/aanpassing van benodigde accommodatie;
·
Vinden/werven/behouden/opleiden van benodigde begeleiding;
·
Verwerven/inzetten van financiele middelen.
Deze activiteiten vinden gedurende de gehele looptijd van
het project plaats. Zoveel mogelijke relevante partners zijn hierbij betrokken.
De intensiteit van de inzet op deze onderdelen neemt gedurende de looptijd van
het project af.
Intensiteit inzet
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
Aan het slot moeten voorwaarden geschapen zijn om de
programma activiteiten ook daarna voort te kunnen zetten.
2.
Inhoudelijke activiteiten
·
Afstemmen en afgestemd houden van vraag naar en aanbod van
activiteiten; middelen: regelmatige raadpleging Kinderactieraad,
Wijkcoördinatieteam, schoolteams, kinderopvang, migrantenorganisaties, Brede
School-makelaars, migrantenopbouwwerk bij Stichting Breed Welzijn Delft;
·
Aansluiting vinden en houden bij de doelgroep; aanbod
afstemmen op culturele achtergronden via regelmatig kontakt met Werkgroep
Migranten Communicatie; werven, opleiden en behouden van begeleiders uit de
allochtone bevolkingsgroep;
·
Aanbiedingswijze activiteiten op verschillende gebieden
(buurtsport, bewegingsonderwijs, schoolsport, verenigingssport) op elkaar afstemmen; leidend motief: plezier
in met elkaar bewegen;
·
Activiteitenorganisatie: activiteiten aanbieden in de
directe leefomgeving van de doelgroep, zowel onder als aansluitend aan
schooltijden, differentiatie door accent te leggen op achterstandsgroepen.
Deze activiteiten vinden gedurende de gehele looptijd van
het project plaats, waarbij de grootste inzet in de opbouwfase (2006/2007)
benodigd is. Belangrijke partners zijn sportverenigingen als hoofdaanbieders
van activiteiten.
Intensiteit inzet
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
De inhoudelijke activiteiten behoren na afloop tot de taken
van het onder Organisatorische activiteiten genoemde structurele
samenwerkingsverband.
3.
Programma activiteiten
Er zijn drie soorten programma activiteiten:
doe-activiteiten, leer(bewustwordings)activiteiten en deskundigheidbevorderende
activiteiten.
a) Doe-activiteiten
·
Er wordt gedurende de looptijd van het project aan een
jaarkalender sport-spel-beweegactiviteiten opgebouwd.Tot dat programma
behoren het voor- en najaarsprogramma Brede School (voor alle kinderen in het
gebied), voor- en najaarsprogramma BOS (met name voor doelgroepkinderen in het
gebied), schoolsportactiviteiten, zomer- en vakantieactiviteiten.
·
Voor 2006 zijn de partners: hockey - Ring Pass,
twirlen - Colours, dammen - DOS, kanoën en windsurfen - Plané; taekwondo - Kim Wendell, volleybal -
Skania, voetbal – Vitesse Delft, kegelen – doelen Kegelhuis, tafeltennis
– DHC, tennis Ring Pass. Verdere
uitbreiding is in de jaren daarna voorzien. Behalve sportverenigingen zijn dan
ook commerciële sportinstellingen en Breed Welzijn Delft uitvoeringspartners.
·
Tijdstippen waarop de activiteiten
plaatsvinden: na schooltijd. In de loop van het project onwtikkelen zich ook
activiteiten in de tussenschoolse periode en onder schooltijd. Hier ligt een
relatie met het bouwen aan Dagarrangementen.
·
Lokaties waar de activiteiten
plaatsvinden: in de eerste jaren op en rond de school (gymzaal, schoollokaal,
speelplaats), in de buurt (trapvelden, speelstraten, speeltuinen) en in een
later stadium ook in en op sportaccommodaties (sportvelden en – hallen,
zwembad).
Doe-activiteiten zijn er op drie nivo’s:
·
Basisactiviteiten - voor alle jeugdigen in de
buurt; kennismakingsactiviteiten die gratis toegankelijk zijn, een looptijd van
6 tot 8 weken hebben en bewegen in algemene zin als centraal thema hebben;
·
Extra-activiteiten - voor de groep jeugdigen
waar de achterstand het grootst is; deelname wordt gestimuleerd door
groepsleerkrachten, vakleerkracht bewegingsonderwijs, sleutelpersonen
migranten- en jeugd/tienerwerk; gratis toegankelijk, looptijd een half jaar;
plezierig bewegen is het centrale thema;
·
Vervolgactiviteiten - voor alle jeugdigen in de buurt, langduriger
activiteiten waarin geleidelijk de overgang gemaakt wordt van ‘beweeggericht
naar sportgericht’, en als lokatie sportaccommodaties nadrukkelijker in beeld
komen; hiervoor wordt een eigen bijdrage verlangd, behalve voor deelnemers die
eerder aan de extra-activiteiten meededen: die krijgen door middel van gebruik
van de Delftpas de mogelijkheid gratis mee te blijven doen.
Intensiteit activiteiten
Schooljaar |
2005/2006 |
2006/2007 |
2007/2008 |
2008/2009 |
Basisactiviteiten |
|
|
|
|
Extra-activiteiten |
|
|
|
|
Vervolgactiviteiten |
|
|
|
|
b) Leer(bewustwordings)activiteiten
Het arrangement voorziet ook in leer-activiteiten, die bij
de doelgroep en de ouders de basis moet leggen voor bewustwording van de
problematiek, de mogelijke oplossingen en de voorwaarden die ingevuld moeten
worden om tot een structureel resultaat te komen. Het gaat hier om de aspecten
informatie/voorlichting, begeleiding en activering.
In schemavorm:
|
Vorm |
Wanneer |
Uitvoering |
Informatie/voorlichting |
- open lessen - open activiteiten - ouderavonden - huisbezoek - website sport in Delft/wijkwebs - promotiemateriaal - infobijeenkomsten - interculturele bijeenkomsten - spreekuren |
2006 t/m 2009 |
- vakleerkrachten bewegingsonderwijs - scholen - Breed Welzijn Delft - Sportverenigingen - Werkgroep Migranten Communicatie - Zelforganisaties - Bezoekvrouwen - Moskee |
Begeleiding |
- spreekuren - huisbezoek |
2006 t/m 2009 |
- Scholen - Bezoekvrouwen - Zelforganisaties |
Activering |
- Cursussen (b.v. weerbaarheidstraining) - Toegesneden aanbod (b.v. zwemmen moeder en dochter) - Duale trajecten (taal en sport) - Multiculturele sportontmoetingen (zowel in evenementen-
als toernooi- of competitievorm) |
2007 t/m 2009 |
- Commerciële sportinstellingen - Scholen - Sportverenigingen -Vrouwenorganisaties -Zelforganisaties - Breed Welzijn Delft - Bureau Vrijwilligerswerk |
.
Gedurende het project kunnen meer activiteiten en organisaties
toegevoegd worden, het blijft een dynamisch proces.
c) Deskundigheidsbevorderende activiteiten
Tot het arrangement behoort het ontwikkelen van
deskundigheid bij vertegenwoordigers van allochtone groepen, om enerzijds
organisaties te helpen in de uitvoering van activiteiten en begeleiding van de
doelgroep tijdens de activiteiten, en anderzijds een rol te spelen bij het
stimuleren van de participatie bij de doelgroep. Daartoe wordt een
opleidingsplan ontwikkeld en ondersteund.
|
Vorm |
Wanneer |
Uitvoering |
Deskundigheidsbevorderende activiteiten |
Vorming en opleidingsplan o.a. Meebesturen (trainingen voor bestuursfuncties) en Sportopleiding (b.v. RSLA – cursus) |
2006 t/m 2009 |
- Zelforganisaties - Provinciale Sportraad ZH - Breed Welzijn Delft - Opleidingsinstituten (b.v. Mondriaan) - Sportbonden |
4.
Communicatieve activiteiten
Het arrangement omvat tenslotte nog activiteiten die gericht
zijn op het communiceren over het project. Deze vinden plaats gedurende de
looptijd van het project. De communicatie is te splitsen in interne en externe
communicatie.
Extern:
·
Digitale nieuwsbrief
·
Website Sport in Delft
·
Schoolwebsites
·
Websites sportverenigingen
·
Rapportages
·
Media aandacht (artikelen, persberichten)
·
Schoolkranten
·
Clubbladen sportverenigingen
·
Publicaties in vakbladen
·
Ouderavonden
·
Bijeenkomsten (inclusief sportieve activiteiten)
·
Eventueel nog toe te voegen middelen
Intern:
·
Digitale nieuwsbrief
·
Verslagen
·
Website Sport in Delft (afgescheiden community)
·
E-mail
·
Workshops
·
Bijeenkomsten
·
Eventueel nog toe te voegen middelen
Zoals eerder aangegeven is het Poptahof door de situering
tussen grote verkeerswegen en openbaar vervoersbanen als een afzonderlijk deel
van de wijk Voorhof te beschouwen. De leefwereld van de doelgroep is dan ook
voornamelijk het Poptahofgebied. Uit de Wijkbarometer 2003 blijkt dat bewoners
over voorzieningennivo over het algemeen tevreden zijn, alleen op het gebied
van sportaccommodaties is dat minder. Voorzieningen als Speelbal (speelveld met
speelmaterialen en toezicht) en een skatebaan voorzien duidelijk in een
behoefte. Dit zijn overigens vrijblijvende voorzieningen, begeleiding in
beweeg- of sporttechnische zin is hier niet bij aanwezig en er actief zijn is
een geheel eigen keuze. In het BOS – project wordt naar meer regelmaat
gestreefd, speelt begeleiding en belangrijke rol en wordt structureel actief
zijn gestimuleerd.
Door de hoge concentratie van bewoners met een buitenlandse
etniciteit, en de grote verscheidenheid aan landen van herkomst, kent het gebied een bonte mengeling van
culturele invloeden. Uit eerdere sportstimuleringsprojecten is bekend dat het
benaderen van de voornamelijk allochtone doelgroep niet altijd even simpel is
en door culturele invloeden soms aan andere voorwaarden moet voldoen dan
gebruikelijk in autochtone situaties. Om met het BOS – project succes te boeken
zal nadrukkelijk bij de leefwereld en leefomgeving van de doelgroep aangesloten
moeten worden. Maatwerk leveren heeft hier een extra dimensie.
Het arrangement kent voor participerende BOS – partners een
aantal voorwaarden. Deze liggen op het gebied van inhoud en aanbieden van de
activiteiten, de soort activiteiten, de locatie van de activiteiten en de
samenhang van activiteiten van verschillende organisaties.
De soort activiteiten wordt bepaald in samenwerking tussen
BOS – partners en doelgroep. De Kinderactieraad Voorhof/Poptahof (of een
eventueel te vormen Schoolsportraad met leerlingen van de deelnemende scholen)
waarborgt de inbreng van de doelgroep. Vervolgens worden de activiteiten qua
inhoud zoveel mogelijk ‘beweeggericht’ aangeboden, kinderen moeten het bewegen
in eerste instantie vooral leuk gaan vinden, iets dat ze graag en vaak doen. De
overgang naar het meer ‘sportgerichte’ aanbod geschiedt in een later stadium en
vooral ook geleidelijk. Er moet een doorgaande lijn ontstaan van bewegen op
school naar spelen in de wijk tot uiteindelijk sporten bij de sportvereniging.
Dit vraagt om afstemming bij de BOS – partners.
Ook moeten de activiteiten van verschillende BOS – partners
een grote mate van eenduidigheid uitstralen. Qua inschrijving voor de
activiteit, locatie, wijze van aanbieden, geldende regels (en de toepassing
daarvan), vervolgmogelijkheden. Dat schept de beste mogelijkheid om de
activiteiten deel uit te laten maken van het leefpatroon van de jeugdigen.
Voor de activiteiten
in het BOS – project betekent dit alles dat de activiteiten:
- worden
georganiseerd in de voor de doelgroep vertrouwde omgeving
-
inhoudelijk worden afgestemd op de mogelijkheden van de doelgroep
- worden
afgestemd op de belangstelling van de doelgroep
- deel
uitmaken van het activiteitenpakket in het inmiddels vertrouwde Brede School –
project
- in
samenspraak door vertegenwoordigers van de doelgroep worden geinitieerd en
vormgegeven
- zoveel
mogelijk aansluiten bij de schooltijden, of soms onder schooltijd plaats
kunnen
vinden
- in
toenemende mate een doorloop moeten kennen van onder schooltijd naar na
schooltijd
-
inhoudelijk vooral gericht zijn op het krijgen/houden van plezier in bewegen en
daarmee
aansluit bij de natuurlijke bewegingsdrang
van jeugdigen
Er is een negental meetinstrumenten te benoemen die input
leveren voor evaluatie van het BOS – project Voorhof/Poptahof.
1.
De BOS – activiteiten worden qua organisatie (inschrijving,
inhuren accommodatie, afspraken met BOS – partners) ondergebracht in het Brede
Schoolprogramma Voorhof. Delft kent een voor- en een najaarsprogramma Brede
School. Daarin gaan de BOS – activiteiten meedraaien, door een uitbreiding aan
het Brede Schoolbasispakket toe te voegen met een Pluspakket (specifiek voor
kwetsbare jeugdigen) en een Vervolgaanbod (waarin de relatie naar sport en
sportverenigingen nadrukkelijker wordt gelegd) . Wat inschrijving en
participatie betreft kan de evaluatie van het BOS – project Voorhof gebruik
maken van de inventarisatie van (deelname)gegevens in het Brede School –
project. Dit geschiedt na elk programma.
2.
Ander meetinstrument is het Beweegdagboekje van de
Provinciale Sportraad Zuid Holland dat de leerlingen van de Poptahofscholen
regelmatig gaan bijhouden, en waaruit af te leiden valt welke kinderen wel/niet
aan de Nationale Norm Gezond Bewegen voldoen, hoeveel daarvoor meetellende
beweegmomenten per week zij kennen.
3.
Met studenten van de Haagse Hogeschool wordt aan het begin
en aan het eind van het project een omgevings- en accommodatiescan uitgevoerd,
waarin gekeken wordt naar de mogelijkheden die de omgeving biedt.
4.
De gemeente Delft houdt een aantal keren per jaar via het
Delfts Internet Panel (DIP) een onderzoek over uiteenlopende onderwerpen. In de
looptijd van het BOS – project Voorhof/Poptahof wordt tweejaarlijks vragen
gesteld over sport, spel en bewegen. De verkregen gegevens zijn stedelijk maar
kunnen op wijknivo uitgesplitst worden (bijvoorbeeld hoe bekend is men met de
Nationale Norm Gezond Bewegen). Door de continuïteit kunnen ontwikkelingen in
kaart gebracht worden. In ieder geval gaat het om sportparticipatiegegevens van
de doelgroep.
5.
Het instrument Wijkbarometer kent iedere twee jaar een
nieuwe editie. De eerstvolgende verschijnt derhalve in 2005. De gegevens daarin
zijn van belang om de ontwikkelingen in de wijk te volgen, ontwikkelingen die
soms gevolgen kunnen zouden hebben voor het BOS – project (denk aan
voorzieningen, bevolkingssamenstelling enz.)
6.
Uiteraard vormen ervaringen van de BOS – partners een
belangrijk gegeven voor de evaluatie. Interviews met partners bieden inzicht in
de ontwikkeling van het project. Deze interviews vinden plaats bij de tussen-
en eindevaluatie.
7.
Ook ervaringen van deelnemers aan de activiteiten leveren
inzicht in de ontwikkeling van het project op. Interviews met hen bieden
inzicht in de ontwikkeling van het project. Deze interviews vinden plaats bij
de tussen- en eindevaluatie.
8.
Met NISB is een digitaal BOS - Kompas ontwikkeld. Een
meetinstrument dat enerzijds het effect van sport-, spel- en beweegactiviteiten
op de fysieke gesteldheid van de kinderen toont en anderzijds de
gedragsdeterminanten in kaart brengt. Naar verwachting wordt dit instrument in 2005
ontwikkeld voor andere Delftse BOS – projecten en kan daarna ook in het BOS –
project Voorhof/Poptahof gebruikt worden.
9.
De Delftse Onderwijs Monitor biedt inzicht in ontwikkelingen
op onderwijskundig gebied.
Het BOS – project Voorhof/Poptahof start in 2006. Een
tussentijdse evaluatie, aan de hand van gegevens uit bovenstaande instrumenten,
vindt plaats na twee jaar: eind 2007/begin 2008, de eindevaluatie begin 2010.
De laatste evaluatie richt zich ook specifiek op het vervolg na het BOS –
project. De tussentijdse evaluatie
vormt één van de bronnen voor een algehele Delftse BOS –evaluatie. Tenslotte
wordt jaarlijks een inhoudelijke en financiële voortgangsnotitie van het BOS –
Voorhof/Poptahof - project gemaakt..
Delft, 27 maart 2005
Aangevuld 20 december 2005
Aangepast 24 februari 2006