VOORWOORD

 

Voor u ligt het jaarverslag van leerplicht schooljaar 2005-2006.

 

Het toezicht op naleving van de Leerplichtwet en de wettelijke uitvoering van de Regionale Meld-en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten (RMC),

heeft geresulteerd in een geïntegreerd jaarverslag van het Jongerenloket/RMC gemeente Delft.

 

In dit jaarverslag vindt u met name gegevens met betrekking tot het door scholen gemelde (ongeoorloofde) schoolverzuim. Tevens kunt u in dit jaarverslag een aantal kwantitatieve gegevens van voortijdige schoolverlaters, zowel (partieel) leerplichtigen als niet-leerplichtigen vinden. Waar dit mogelijk was zijn er vergelijkingen gemaakt met voorafgaande schooljaren.

 

Wij hopen dat het uitbrengen van dit jaarverslag enig inzicht verschaft in de activiteiten en resultaten van het jongerenloket RMC waar het gaat om het toezicht op naleving van de Leerplichtwet en aanpak van voortijdig schoolverlaten.

 

 

 

Het betreft hier een jaarverslag van de activiteiten van het Jongerenloket RMC Delft m.n.  de (wettelijke) taken uit;

1.       toezicht op de leerplichtwet,

2.       uitvoering van de RMC-wetgeving, gericht op het behalen van een startkwalificatie voor jongeren tot 23 jaar.


 

Jaarverslag uitvoering van de leerplichtwet 1969 en Wettelijk kader

 

Het recht op onderwijs, en de bepaling dat het primaire onderwijs voor allen verplicht zal zijn, is vastgelegd in verschillende internationale verdragen die ook Nederland binden.

“Het onderwijs dient gericht te zijn op de volledige ontplooiing van de menselijke persoonlijkheid en van het besef van haar waardigheid, en dient bij te dragen tot de eerbied voor de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden. Het onderwijs dient een ieder in staat te stellen een nuttige rol te vervullen in een vrije samenleving, en het dient het begrip, de verdraagzaamheid en de vriendschap onder alle volken en alle rasgemeenschappen, etnische en godsdienstige groeperingen, alsmede de activiteiten van de Verenigde Naties voor de handhaving van de vrede te bevorderen.” Deze tekst is ontleend aan het Internationaal Verdrag inzake economische, sociale en culturele rechten (New York, 1966, voor Nederland in werking getreden op 11 maart 1979).

In Nederland wordt uitwerking aan deze opdracht gegeven met de onderwijswetten die de inrichting en financiering van het onderwijsstelsel regelen (Wet op het primair onderwijs, Wet op de expertisecentra, Wet op het voortgezet onderwijs, Wet educatie en beroepsonderwijs, Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek), en in enkele specifieke wetten: de Leerplichtwet en de Wet op het onderwijstoezicht.

 

Het recht op onderwijs is dan ook belangrijk voor kinderen, jongeren en ouders. De leerplichtwet biedt het kader voor de bewaking en bescherming van dit recht.

De functie van de leerplichtambtenaar is gericht op de maatschappelijke zorgtaak. Deze taak heeft een wettelijke grondslag, vastgelegd in de Leerplichtwet 1969 en de Leerplichtregeling 1995.

 

Uit de toelichting op de leerplichtwet 1969:

“Het toezicht op de naleving van de Leerplichtwet is opgedragen aan burgemeester en wethouders van de gemeente. Zij wijzen daartoe één of meer ambtenaren aan.

Alvorens hun ambt te aanvaarden, leggen deze ambtenaren in handen van de burgemeester de eed of belofte af (artikel 16 van de Leerplichtwet 1969).  Het toezicht dient het karakter te dragen van maatschappelijke zorg. Het toezicht dient ingebouwd te worden in het geheel van activiteiten op maatschappelijk gebied”.

 

Op grond van het herziene artikel 25 van genoemde wet dient het verslag over het gevoerde leerplichtbeleid door burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad aangeboden te worden.

 

RMC wetgeving en effectrapportage.

 

Sinds 1994 bestaat de RMC functie (Regionaal Meld- en Coördinatiefunctie) als instrument bij het terugdringen van voortijdig schoolverlaten. Met ingang van 1 januari 2002 is de Wet houdende regels inzake regionale melden coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten (de RMC-wet) in werking getreden (zie Staatsblad 2001, 636). De RMC-wet bepaalt dat alle gemeenten alle voortijdig schoolverlaters tot 23 jaar moeten registreren en dat ze ervoor moeten zorgen dat deze voortijdig schoolverlaters terugkeren in het onderwijs, zodat zij alsnog een startkwalificatie kunnen behalen.

Dit heeft de positie van de RMC-functie versterkt. Door middel van deze wetgeving is er nu een stevigere basis voor de gemeentelijke verantwoordelijkheid voor het aanpakken van voortijdig schoolverlaters.

 

 

Informatie over Leerplicht en VSV.

 

Voor de leesbaarheid en het goede begrip aan het begin van dit verslag  de meest voorkomende begrippen.

 

 

Begin en einde van de leerplicht

 

Volledige leerplicht

Het begin van de volledige leerplicht is op de eerste schooldag van de maand volgend op de maand waarin de jongere 5 jaar is geworden. De volledige leerplicht eindigt aan het einde van het schooljaar waarin de jongere 16 jaar is geworden of wanneer er  12 volledige schooljaren zijn doorlopen. Een schooljaar loopt van 1 augustus tot en met 31 juli.

 

Partiële leerplicht

Nadat de jongere 12 volledige schooljaren heeft genoten, is hij/zij nog gedurende één schooljaar partieel leerplichtig.

Gedurende dat schooljaar is de jongere verplicht 2 dagen per week naar school te gaan. De partieel leerplichtige jongere die, in het kader van de te volgen opleiding, met een werkgever een leerovereenkomst heeft gesloten, is verplicht tot schoolbezoek gedurende 1 dag per week. Uiteraard houdt de partieel leerplichtige jongere het recht tot toegang op het volledig dagonderwijs.

In het merendeel van de gevallen betreft het partiële leerplichtjaar het schooljaar waarin de jongere de leeftijd van 17 jaar bereikt.

 

Volledige Leer-kwalificatieplicht.

De kwalificatieplicht moet gezien worden als aanvulling op de leerplicht. De volledige Leerplicht geldt voor alle jongeren tot het eind van het schooljaar waarin zij 16 jaar worden. De kwalificatieplicht is van toepassing op jongeren tot 18 jaar die nog geen startkwalificatie hebben verworven. De partiële leerplicht verdwijnt.  In de handhavingsystematiek sluit de kwalificatie aan bij de bestaande handhavingsystematiek van de leerplichtwet. ( wellicht nog uitbreiden toelichten)

 

Schoolverzuim

 

Absoluut schoolverzuim

Van absoluut schoolverzuim is sprake als een (partieel) leerplichtige leerling niet staat ingeschreven op een school als bedoeld in artikel 1 van de leerplichtwet.

 

Relatief verzuim

Van relatief verzuim is sprake als een (partieel) leerplichtige leerling zonder geldige reden de les(sen) of praktijktijd verzuimt.

 

Luxe verzuim 

Luxe verzuim valt ook onder relatief verzuim maar wordt in dit verslag apart genoemd.

Luxe verzuim is door  ouders veroorzaakte afwezigheid doordat de leerplichtige leerling, zonder toestemming van de directeur van de school, buiten de schoolvakanties op vakantie gaat.

 

 

Doelstelling RMC

De laatste jaren is het beleid van de landelijke overheid erop gericht het aantal schoolverlaters dat ongekwalificeerd op de arbeidsmarkt komt te verminderen. Het gaat daarbij om jongeren in de leeftijd van 12 tot 23 jaar, die bij het verlaten van de school niet aansluitend bij een andere onderwijsinstelling worden ingeschreven en die nog niet over een voldoende startkwalificatie beschikken.

 

 

Startkwalificatie.

Het minimale onderwijsniveau dat nodig is om een kans te maken op duurzaam werk.

Een startkwalificatie is minimaal een diploma HAVO of MBO niveau 2 van de Wet Educatie Beroepsonderwijs.

 

Voortijdig schoolverlater

Een leerling is een voortijdig schoolverlater als hij/zij het onderwijs verlaat zonder minimaal een HAVO-diploma of beroepsopleiding niveau 2 van de WEB.

Dus ook  jongeren met  een VMBO diploma zijn voortijdig schoolverlaters, indien ze geen vervolgopleiding gaan volgen.

 

 

DE  POSITIONERING UITGANGSPUNTEN EN FUNCTIES VAN LEERPLICHT BINNEN HET JONGERENLOKET RMC.

 

 

Positionering

Bij het bestrijden van schoolverzuim en de aanpak van voortijdig schoolverlaten in Delft neemt het Jongerenloket RMC een centrale plaats in. Het is dan ook goed om de taken van het Jongerenloket  op een rij te zetten.

Het  Jongerenloket RMC voert een aantal (wettelijke) taken uit;

1.       toezicht op de leerplichtwet 1969,

2.       uitvoering van de RMC-wetgeving, gericht op het behalen van een startkwalificatie voor jongeren tot 23 jaar.

3.       uitvoering van de Wet Werk en Bijstand (WWB) voor jongeren tot 23 jaar.

4.       individuele trajectbegeleiding vanuit het Jongerenwerk.

 

Binnen het jongerenloket RMC Delft vormen  Leerplichtambtenaren, RMC-casemanagers, Jongerenwerkers en consulenten Sociale Dienstverlening één team dat nauw samenwerkt met het CWI, ten einde uitvoering te geven aan de vier genoemde taken.  Het betreft hier taken ten behoeve van Delftse jongeren in de leeftijd (5) 12-23 jaar,. Tevens wordt door het Jongerenloket het casemanagement voortijdig schoolverlaten uitgevoerd voor jongeren van 16-23 jaar, voor  de regio Westland, Pijnacker-Nootdorp.

 

Het vakteam Jongerenloket is per 01-04-2006 een onderdeel  van de sector Werk Inkomen Zorg van de gemeente Delft.  Het vakteam telde op dat moment 7,50 FTE

 

Als  uitgangspunten wordt  door het Jongerenloket  aangesloten bij hetgeen het college van B&W in het collegeprogramma schrijft:

De gemeente Delft  wil de toename van het aantal leerlingen in voorzieningen die niet tot een diploma leiden keren. Voortijdig schoolverlaten moet worden voorkomen en teruggedrongen waarbij zoveel mogelijk Delftse jongeren een startkwalificatie moeten behalen. De missie hierbij is: alle Delftse jongeren op school of aan het werk

 

1

Functies van leerplicht

De doelstelling van de werkzaamheden van de leerplichtambtenaar betreft het tegengaan van ongeoorloofd schoolverzuim. Het handelen van de leerplichtambtenaar is gebaseerd op maatschappelijke zorg. Hiermee wordt bedoeld dat in eerste instantie gekeken wordt naar de achterliggende oorzaken van schoolverzuim op de verschillende leefgebieden van de jongere (school, gezin en vrije tijd), waarvoor een oplossing moet worden gezocht. Dit gebeurt in samenwerking met de school en andere (hulpverlenende) instanties.

Indien deze interventies niet leiden tot geregeld schoolbezoek, wordt het proces-verbaal gebruikt als middel om de leerplichtwet te handhaven.

 

 

Handhaven op niveau

“Handhaven op niveau”is een actieprogramma van het Ministerie van Justitie (gestart in 2000) en

bedoeld om de lokale handhaving van ordeningswetgeving te stimuleren en te verbeteren. Eén van de gekozen thema’s is leerplicht. Gemeenten worden gestimuleerd om planmatig met het

verbeteren van handhaving aan de slag te gaan. Het uitwisselen van ervaring is een belangrijke hulp bij het vinden van de juiste aanpak voor de handhaving van de leerplicht door gemeenten. In het  kader van bovengenoemd actieprogramma Handhaven op Niveau, is een groot aantal

leerplichtinstrumenten bijeengebracht. Landelijk wordt een databank van activiteiten en “best

practices” bijgehouden. Voorbeelden zijn: dag van de leerplicht, een goed functionerend

leerplichtregistratiesysteem, een multidisciplinair zorgteam in de school, jeugdnetwerken (lokaal,

regionaal), het ontwikkelen van een protocol voor het melden van ongeoorloofd verzuim. Als

uiterste middel zijn steeds meer passende justitiële sancties beschikbaar, o.a. Halt en Basta.

 

 

De taken van de leerplichtambtenaar zijn dus te onderscheiden in diverse functie.

Deze zijn te onderscheiden in:

      onderwijs.

 

 

Hoofdstuk Kwantitatieve gegevens Leerplicht Leerlingen en verzuim.

 

STATISTIEKEN

 

Aantal leerplichtigen in Delft

 

De onderstaande tabel geeft weer hoeveel leerplichtigen, partieel leerplichtigen en niet leerplichtigen tot 23 jaar er de afgelopen jaren woonachtig waren in de gemeente Delft. Voor een geheel beeld is ook het aantal inwoners van de gemeente opgenomen.

 

Totaal aantal inwoners

Volledig leerplichtig

5-16 jarigen

Partieel leerplichtig

16-17 jarigen

Niet leerplichtigen

18-23 jarigen

01-10-2002

96.847

10.751

926

9.611

01-10-2003

95.972

10.576

936

9.501

01-10-2004

94.878

10.347

1.005

9.267

01-10-2005

94.950

10.155

913

9.538

 

 


 

 

 


Meldingen bij leerplicht

 

Interventies van leerplicht uitgesplitst naar soort

 

Verzuim

Vrijstellingen

Bemiddeling

Totaal

2004-2005

284

23

204

511

2005-2006

358

30

140

528

 

 

 

Het aantal meldingen bij leerplicht is ten opzichte van vorig schooljaar maar  licht gestegen,  de verwachting is dat er komend schooljaar een toename zal zijn , mede door de start van de Halt-afdoening spijbelen.

 

 


 

 


Soms is nodig om tussen ouders en scholen te bemiddelen uit preventief oogpunt.

Ook dit is een taak van de leerplichtambtenaar.

 

 

 

Luxe verzuim

 

Om invulling te geven aan het beleidsvoornemen de controle op luxe verzuim te intensiveren, is er het afgelopen jaar weer aandacht geweest voor het verzuim dat verband houdt met de zomervakantie. De leerplichtambtenaren hebben de scholen in Delft verzocht alle leerlingen te melden die (een deel van) de eerste twee schoolweken na de zomervakantie afwezig zijn geweest.

De nadruk ligt hierbij op de eerste twee weken omdat die wettelijk voor alle leerlingen verplicht zijn, er kan in deze weken geen verlof gegeven worden.

Door deze jaarlijks terugkerende controle van leerplicht op het luxe verzuim blijkt dat scholen steeds beter gaan melden.  Dit  is de reden dat het aantal proces verbalen en waarschuwingen nog stijgt i.p.v. de te verwachte daling van het luxe verzuim. Ook het tijdstip van de start van de zomervakantie (begin of einde wel of niet in het hoogseizoen) maakt uit in het aantal meldingen van het luxe verzuim. Het ene schooljaar is het  financieel aantrekkelijker om eerder te vertrekken of later terug te komen.                                      (prijzen vliegtickets/accommodatie)

 

 

Afhandeling meldingen luxe verzuim na de zomervakantie.

Schooljaar

Officiële waarschuwing

Gesprek met ouders

Proces-verbaal

2002-2003

24

28

2

2003-2004

28

29

3

2004-2005

7

16

2

2005-2006

32

31

8

 

 

 

Meldingen bij leerplicht uitgesplitst naar soort verzuim

 

Absoluut verzuim

Relatief verzuim

Luxe verzuim

Totaal

2004-2005

10

240

34

284

2005-2006

34

292

32

358

 



Aantal meldingen van schoolverzuim uitgesplitst naar geslacht

 


Jongens

Meisjes

2005-2006

207

151

 


 

 

 


Meldingen van schoolverzuim uitgesplitst in (S)BAO, (S)VO en R.O.C. zie

 

(S)BAO

(S)VO

R.O.C.

Onbekend

2005-2006

 103

242

8

5

 

Een groot aantal verzuimmeldingen komt van het voortgezet onderwijs.

De meldingen van het ROC zijn gering, komend schooljaar zal hier extra aandacht aan besteed worden.

 


Meldingen van schoolverzuim voortgezet onderwijs uitgesplitst naar schoolsoort

 

Praktijkonderwijs

VMBO

HAVO/VWO

(S)VO

Overig

2005-2006

26

163

18

11

24

 

 

Aanvragen voor vrijstelling uitgesplitst naar soort

 

Artikel 3 a/b

Artikel 5 a/b/c

Artikel 15

Artikel 11 g

Totaal

2004-2005

3

7

1

12

23

2005-2006

3

4

1

14

22

Artikel 3a/b betreft vervangende leerplicht. Dit is voor jongeren die i.p.v. het laatste schooljaar een vervangend traject volgen bij een werkgever en een interne opleiding krijgen.

Artikel 5 a/b/c/ betreft vrijstelling op basis van lichamelijk of psychische gronden, godsdienstrichting of inschrijving van school in het buitenland.

Artikel 15 vrijstelling vanwege het volgen van ander onderwijs.

Artikel 11g gewichtige omstandigheden.

 

 



SAMENWERKINGSPARTNERS/Zorgstructuur

 


Onderwijs

 

Zorgteams

 

Momenteel zijn op alle scholen voor basis, voortgezet onderwijs en speciaal (voortgezet) onderwijs zorgteams aanwezig.

De leerplichtambtenaar participeert op alle locaties van voortgezet onderwijs in het zorgteam In het basisonderwijs neemt de leerplichtambtenaar deel aan het overleg op uitnodiging van de directeur of intern begeleider van de school.

Eén van de doelstellingen van de zorgteams is het verminderen van schooluitval. Scholen hebben in toenemende mate behoefte aan ondersteuning bij de begeleiding van leerlingen met gedragproblemen, sociaal-emotionele problemen en leerproblemen. Een zorgteam is een instrument om problemen op het gebied van onderwijsdeelname vroegtijdig te signaleren, diagnosticeren en vervolgens op maat gesneden hulp te bieden. Binnen een zorgteam wordt door de verschillende deelnemers gezamenlijk gezocht naar een oplossing voor de jongeren die problemen hebben die zichtbaar worden op school, maar die niet per definitie hun oorzaak vinden op school. Het zorgteam is dan een middel om te komen tot een geïntegreerde aanpak van de problemen van deze jongeren.

Deze geïntegreerde aanpak draagt tevens bij aan het versterken van de netwerkstructuur van de leerplichtambtenaar.

De zorgteams komen gemiddeld eens in de zes weken bijeen.

 

Samenstelling zorgteams:

Basisonderwijs

Voortgezet onderwijs

Vertegenwoordiger van de school. (directeur, internbegeleider)

Vertegenwoordiger van de school (De zorgcoördinator, jaarcoördinator etc.)

Jeugdarts van de GGD

Jeugdverpleegkundige van de GGD

Medewerker jeugd- en zedenzaken van de politie Haaglanden.

Medewerker jeugd- en zedenzaken van de politie Haaglanden

Schoolbegeleider Onderwijs Advies

 

Schoolmaatschappelijk werker van MEE

Medewerker  van Bureau Jeugdzorg

De leerplichtambtenaar

De leerplichtambtenaar.

 

Niet alle disciplines zijn op iedere school vertegenwoordigd tijdens de bijeenkomst van het zorgteam.

 

De centrale zorgcommissie.

Het samenwerkingsverband VO-SVO Delft heeft sinds 01-08-2003 een centrale zorgcommissie. Deze bovenschoolse zorgvoorziening heeft mede tot doel om leerlingen, ouders en scholen te advisering t.a.v. didactische- en psychosociale hulp en kan tevens deze hulp toewijzen.

Binnen de czc werkt de leerplichtambtenaar samen met vertegenwoordigers van het samenwerkingsverband, de verschillende scholen, bureau jeugdzorg en het HCO ten einde de juiste begeleiding, verwijzing en advisering aan leerlingen, ouders en scholen te bewerkstelligen.

 

De Wissel.

Vanaf schooljaar 2004-2005 is De Wissel, als onderdeel van de J.C. Pleysierschool, gehuisvest de Slauerhofflaan te Delft. De voorziening is bedoeld als tijdelijke opvang (maximaal 13 weken). Voor deze tijdelijke opvang kunnen leerlingen om drie redenen worden aangemeld. TIME OUT, BASTA of herplaatsing.

 

Een Time Out-plaatsing is bedoeld voor leerlingen waarvan de eigen school aangeeft dat zij de leerling in principe op school wil houden, mits er een bepaalde gedragverandering plaatsvindt. Doel van de plaatsing is om zowel de leerling als de school een adempauze te geven en te werken aan het voorkomen van uitval. De verblijfsduur is maximaal 13 weken. De Basta-plaatsing kan gerealiseerd worden na een strafoplegging van de rechter. Basta heeft tot doel de leerling gedragmogelijkheden aan te leren om weer regelmatig naar school te gaan. Het dagprogramma wordt verzorgd door het dagtrainingscentrum van het Leger des Heils en De Wissel. De verblijfsduur is maximaal 13 weken.

Soms is er een leerling die het door negatief gedrag zodanig heeft verbruid op school dat terugkeer niet meer mogelijk is. Deze leerling kan bij De Wissel op een herplaatsingstraject worden geplaatst. Doel hiervan is herplaatsing van de leerling op een school of een arbeidsplek.

 Sinds 2002 is het verwijderen van leerlingen wettelijk door het VO niet meer mogelijk zonder dat er een inschrijving op een andere VO school is. De situatie is nu ontstaan dat er leerlingen vanwege o.a. gedrag niet meer op het VO zijn te handhaven en thuis zitten in afwachting van indicatiestelling speciaal onderwijs, op een wachtlijst staan voor hulpverlening (BJZ, voogdij, GGZ) of bij het OM.  Scholen geven nog onvoldoende inzicht in deze groep. Komend schooljaar zal een aanscherping richting scholen plaatsvinden om deze groep volledig in beeld te krijgen Zie tevens nota Aanval op de uitval.

In Delft loopt de verwijzing van de Time Out plaatsingen en de herplaatsingen via de centrale zorgcommissie waarin ook de leerplichtambtenaar participeert.

Vanwege de ernst en diversiteit van de problematiek blijken veel leerlingen langer dan de bedoelde periode van 13 weken op De Wissel te verblijven.

Vanaf schooljaar 2006-2007 zal De Wissel als reboundvoorziening gaan functioneren. De naam De Wissel zal dan niet meer worden gebruikt.

Op de reboundvoorziening zijn drie verschillende trajecten, waar leerlingen geplaatst kunnen worden.

Eén van de kenmerken van een reboundvoorziening is dat deze voorziening, meer dan bij een time-out voorziening, inhoudelijk is gericht op de terugkeer naar de school van herkomst op basis van herstel van de gezagsverhoudingen en disciplinering.

De verwachting is dat hiermee leerlingen een passend onderwijsaanbod kan worden geboden en daarmee thuiszitten van leerlingen kan worden voorkomen.

Verder betreft het een structurele voorziening van rijkswege. De middelen ervoor worden toegekend aan het samenwerkingsverband.

 

 

Delftse leerlingen aangemeld bij De Wissel schooljaar 2004-2005

Intake

Time Out

BASTA

Herplaatsing

Totaal

3

5

4

14

26

 

Delftse leerlingen aangemeld bij De Wissel schooljaar 2005-2006

Intake

Time Out

BASTA

Herplaatsing

Overig

Totaal

n.b.

2

2

7

14

25

 

Uitstroom Delftse leerlingen vanuit De Wissel schooljaar 2005-2006

Herplaatst VO

ROC

Spec. Onderwijs

Time Out

Op de Rails

Stagetraject

Totaal

5

5

6

2

5

3

26

 

 

 

Handhavingsbeleid en Justitie

 

In het Jaarplan Jeugd 2005 stelt het Openbaar Ministerie dat het van groot belang is te reageren op geconstateerde overtredingen van de Leerplichtwet. Het Openbaar Ministerie staat een krachtige aanpak van schoolverzuim voor. Zij zijn in 2003 gestart met een nieuwe aanpak. Deze aanpak voorziet in een versnelling van de doorlooptijden door het interventiemoment te vervroegen én in verbetering van de verzuimregistratie en verzuimmelding door het bestuur en de scholen aan te spreken op hun wettelijke verplichtingen. Hierdoor wordt de aandacht gericht op de fase waarin terugkeer naar school relatief laagdrempelig is voor kind, ouders en school.

Het leerplichtbeleid  in Delft kenmerkt zich door inzet op preventie en bemiddeling. Echter gezien de verzwaring van de problematiek is er de afgelopen 2 schooljaren meer gebruik gemaakt van de opsporingsbevoegdheid.

De aanscherping van het opsporingsbeleid heeft tot doel om te komen tot een lik-op-stuk beleid, waar het de aanpak van schoolverzuim en vroegtijdig schoolverlaten betreft.

In het schooljaar 2006- 2007 zal gestart worden met de Halt-afdoening spijbelen.

 

Aantal opgemaakte processen-verbaal

 

Luxe verzuim

Relatief verzuim

Absoluut verzuim

Totaal

2001-2002

1

4

0

5

2002-2003

3

14

0

17

2003-2004

3

12

0

15

2004-2005

2

23

3

28

2005-2006

8

35

1

44

 

Toelichting: Er is een grote toename in het aantal proces-verbalen te zien, dit is een direct gevolg van de verschuiving van het accent  van de werkzaamheden van de leerplichtambtenaar van preventie en bemiddeling naar meer handhaving van de leerplichtwet.

 

HALT

 

 Doel

Vroegtijdige schooluitval en schoolverzuim verminderen door bij overtredingen van de Leerplichtwet 1969 artikel 2 lid 3, leerplichtigen in een vroegtijdig stadium een sanctie op te leggen. De Halt-afdoening Spijbelen heeft tot doel:

·         leerplichtigen te wijzen op de overtreding van de Leerplichtwet

·         leerplichtigen te handhaven op school

·         inzicht te krijgen in de problematiek in de leefgebieden van verzuimende jongeren

 

Doelgroep

De Halt-afdoening Spijbelen richt zich op jongeren in de leeftijd van 12 tot en met 17 jaar, die woonachtig zijn in Delft. De jongere is nog leerplichtig en staat ingeschreven bij een school. De jongere spijbelt, heeft de grens van het wettelijk verzuim overschreden en is aangemeld bij de afdeling Leerplicht. Het spijbelgedrag is een vorm van signaalverzuim. Er is geen sprake van luxe verzuim[1]. Het gedrag van de jongere voldoet aan de wettelijke criteria voor ‘matig schoolverzuim’ die door het Openbaar Ministerie wordt gehanteerd:

Matig schoolverzuim:

Minimum

Aantal aaneengesloten dagen

3

Binnen een periode van 4 weken

1/8e deel (± 2 ½  dag)

Langere periode

2 of meer keer per jaar als lichte spijbelaar aangemerkt

 

 

Basta

 

Bij ongeoorloofd schoolverzuim  door een leerplichtige jongere dient de school melding te doen bij de leerplichtambtenaar. Indien na onderzoek en overleg met de jongere, ouders en school naar voren komt dat interventies niet het gewenste resultaat hebben, kan de leerplichtambtenaar in het kader van de leerplichtwet, een proces-verbaal tegen de jongere en/of ouders opmaken.

Justitie kan in bovenstaande gevallen overgaan tot het opleggen ven een leerstraf.

De leerstraf BASTA werkt vanuit het competentiemodel gericht op het aanleren van sociale vaardigheden in groeps- en individuele trainingen. De leerstraf BASTA beslaat zestig uren verdeeld over drie weken. Na de drie weken BASTA volgt een verdere oriëntatie van tien weken op scholing.

 

De afgelopen periode heeft in het teken gestaan van de ontwikkeling en invoering van de leerstraf BASTA. Het project Basta Delft wordt momenteel uitgevoerd door het Leger des Heils en De Wissel. In 2005/2006 hebben in totaal 4 jongeren het Basta–programma gevolgd.

 

 

Beleidsvoornemens

Beleidsvoornemens en doelstellingen  van het jongerenloket RMC  voor de periode 2007 zullen beschreven worden in de nota Aanval op de Uitval, die in maart 2007 verschijnt

 

 

PROJECTEN IN HET KADER VAN Jongerenloket RMC

 

 

Overgang VMBO-MBO

 

Het afgelopen schooljaar zijn er een aantal verbeteracties uitgevoerd die met ingang van het schooljaar 2006-2007 structureel ingevoerd zullen worden.

 

a)       Vroegtijdig, in de maanden mei t/m september, heeft Mondriaan van alle aangemelde en alle ingeschreven  leerlingen/deelnemers gegevens aangeleverd, waardoor bestandsvergelijkingen met  Jongerenloket RMC  mogelijk zijn geworden en jongeren zonder aanmelding of inschrijving eerder in beeld zijn gekomen.

b)       Meldingen betreffende verzuim en VSV van de domeinen worden door Mondriaan centraal middels het Mondriaan Servicecentrum naar Jongerenloket RMC Delft gestuurd.

 

Vanuit  Jongerenloket  RMC Delft zijn aan het eind schooljaar 2005-2006 alle Examenkandidaten VMBO aangeschreven.

 

Aangeschreven

455 VMBO Eindexamenkandidaten.

 

 

Respons

435  à 95 % *

Geen respons alsnog aangeschreven

  20

Actief in begeleiding LPA/RMC

  31

 

 

·         Van deze 435 hebben 400 jongeren zich aangemeld bij een ROC.

·         Van 20 alsnog aangeschreven jongeren hebben er 10 een reactie gegeven en aangegeven zich ingeschreven te hebben op een ROC

10 zijn er  persoonlijk uitgenodigd en zijn in traject genomen door LP/RMC

·         Van de 455 aangeschreven kandidaten zijn er uiteindelijk 31 totaal in traject genomen door LPA/RMC

     

 

De aanpak van VSV

Bij het bestrijden van schoolverzuim en de aanpak van voortijdig schoolverlaten in Delft neemt het Jongerenloket RMC een centrale plaats in. Het is dan ook goed om de taken van het Jongerenloket  nogmaals op een rij te zetten.

Het  Jongerenloket RMC voert een aantal (wettelijke) taken uit;

5.       toezicht op de leerplichtwet 1969,

6.       uitvoering van de RMC-wetgeving, gericht op het behalen van een startkwalificatie voor jongeren tot 23 jaar.

7.       uitvoering van de Wet Werk en Bijstand (WWB) voor jongeren tot 23 jaar.

8.       individuele trajectbegeleiding vanuit het Jongerenwerk.

 

Binnen het jongerenloket RMC Delft vormen  Leerplichtambtenaren, RMC-casemanagers, Jongerenwerkers en consulenten Sociale Dienstverlening één team dat nauw samenwerkt met het CWI, ten einde uitvoering te geven aan de vier genoemde taken.  Het betreft hier taken ten behoeve van Delftse jongeren in de leeftijd (5) 12-23 jaar,. Tevens wordt door het Jongerenloket het casemanagement voortijdig schoolverlaten uitgevoerd voor jongeren van 16-23 jaar, voor  de regio Westland, Pijnacker-Nootdorp.

 

Het vakteam Jongerenloket is per 01-04-2006 een onderdeel  van de sector Werk Inkomen Zorg van de gemeente Delft. 

 

Als  uitgangspunten wordt  door het Jongerenloket wordt aangesloten bij hetgeen het college van B&W in het collegeprogramma schrijft:

De gemeente Delft  wil de toename van het aantal leerlingen in voorzieningen die niet tot een diploma leiden keren. Voortijdig schoolverlaten moet worden voorkomen en teruggedrongen waarbij zoveel mogelijk Delftse jongeren een startkwalificatie moeten behalen. De missie hierbij is: alle Delftse jongeren op school of aan het werk

 

 

Voortijdig schoolverlaten; kengetallen en verbeterpunten in Delft.

 

Alvorens de maatregelen die Delft neemt om tot een effectieve aanpak van voortijdig schoolverlaten te komen te beschrijven is het goed om de juiste definitie van voortijdig schoolverlaten te hanteren, enkele kengetallen te noemen en een aantal omstandigheden die vragen om verbetering op een rij te zetten.

 

De definitie van voortijdig schoolverlaten luidt:

Een jongere is een voortijdig schoolverlater als hij of zij het onderwijs verlaat zonder minimaal een HAVO-diploma of diploma op niveau 2 conform de Wet Educatie en Beroepsonderwijs(WEB), de zogenaamde startkwalificatie. Dus ook jongeren met een VMBO diploma zijn voortijdig schoolverlater, indien zij geen vervolgopleiding volgen die leidt tot een startkwalificatie. (bron: Min.OC&W)

 

 

Als we de totale groep Delftse jongeren in de leeftijdscategorie 16 tot 23 jaar en de groep voortijdig schoolverlaters nader bekijken, zijn de volgende kengetallen van belang.

 

·         De onderstaande tabel geeft weer hoeveel leerplichtigen, partieel leerplichtigen en niet leerplichtigen tot 23 jaar er de afgelopen jaren woonachtig waren in de gemeente Delft. Voor een geheel beeld is ook het aantal inwoners van de gemeente opgenomen.

 

           

 

Totaal aantal inwoners

Volledig leerplichtig

5-16 jarigen

Partieel leerplichtig

16-17 jarigen

Niet leerplichtigen

18-23 jarigen

01-10-2002

96.847

10.751

926

9.611

01-10-2003

95.972

10.576

936

9.501

01-10-2004

94.878

10.347

1.005

9.267

01-10-2005

94.950

10.155

913

9.538

 

 

 

 

 

 

 

          

 

Toelichting: Delft heeft een relatief gezien hoog percentage 18-23 

            jarigen vanwege een het grote aantal T.U.-studenten.  

 

 

 

·         Van de Delftse jongeren van 16 tot 23 jaar volgen 2900 jongeren een opleiding binnen het voortgezet onderwijs en middelbaar onderwijs.  Onderverdeeld naar soorten onderwijs kan de volgende verdeling worden gemaakt.

 

 

·         MBO

65%

·         HAVO/VWO

20%

·         VMBO

10%

·         Praktijkonderwijs/VSO

  5%

 

 

 

 

 

 

 

·         Van de Delftse MBO-jongeren volgt 80% voltijdsonderwijs middels een Beroeps opleidende leerweg (BOL) en 20 % deeltijdonderwijs middels een Beroepsbegeleidende leerweg (BBL). Van de Delftse jongen die een MBO opleiding volgen volgt 75% een opleiding bij de Mondriaan onderwijsgroep. De overige 25% volgt een opleiding bij een Regionaal Opleidingscentrum (ROC) in Rotterdam, Westland, Leiden en Zoetermeer.

·         Op jaarbasis worden er in Delft bij het Jongerenloket RMC ruim 500 voortijdig schoolverlaters geregistreerd. Ruim 300 jongeren ontvangen door het Jongerenloket trajectbegeleiding richting school, werk en of hulpverlening. De Delftse voortijdig schoolverlaters zijn voor 80% afkomstig uit het MBO, ruim 15% is afkomstig uit het VMBO.

Toelichting:  De ruim 500 geregistreerde voortijdig schoolverlaters

Zijn er ruim 300 aangemeld door scholen en instanties, 200 voortijdig schoolverlaters worden geregistreerd als voortijdig schoolverlater als gevolg van bestandsvergelijkingen.

De huidige capaciteit van het Jongerenloket heeft hiermee de grens bereikt.

          

Toelichting:

In traject genomen jongeren:   302 jongeren.

 

 

·         Van de Delftse voortijdig schoolverlaters heeft 80% een laag opleidingsniveau en is afkomstig uit opleidingen op niveau 1 en 2 van de wet educatie en beroepsonderwijs (WEB).

 

 

Een deel van deze jongeren wordt door het onderwijs niet gemeld, meldt zich zelf niet aan bij het CWI en vraagt ook geen uitkering aan. Onderzoek wijst uit dat m.n. allochtone jongeren oververtegenwoordigd zijn in deze groep uit beeld geraakte jongeren. In Delft zal binnen het project Jongeren in beeld met perspectief (paragraaf..) onderzoek worden gedaan naar de omvang en aard van deze problematiek.

 

 

 

Resultaten aanpak voortijdig schoolverlaten.

 

Deze paragraaf laat enkele resultaten van het Jongerenloket RMC  zien en tevens een profiel van ‘de’ voortijdig schoolverlater.

Voor een totaalbeeld met betrekking tot deze laatste categorie verwijzen wij naar de RMC effectrapportage Haaglanden 2005-2006, waarin de complete gegevens met betrekking tot  voortijdig schoolverlaten van de regio Haaglanden, staan vermeld.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Delftse in begeleiding genomen voortijdig schoolverlaters naar laatste opleiding

 

 

 

  VMBO                  162

  HAVO/VWO         10

  MBO voltijd           70

  MBO deeltijd        29

  Overig                   31

 

 

 

 

 



 

 

Werk

Administratief

3

Bouw

4

Economie

13

Groen

1

Handel

20

Horeca

9

Landbouw

10

Schoonmaak

5

Techniek

14

Transport en Logistiek

8

Zorg en Welzijn

11

Totaal

98