Kwartaalrapportage Vi: juli, augustus, september 2006

 

betreffende de verplaatsing van de dagopvang voor dak- en thuislozen en/of verslaafden (Dienstencentrum) naar Surinamestraat 1

 

  1. Aanleiding

 

Het college besloot op 24 februari 2005, nadat de commissie voor Werk, Zorg en Onderwijs hierover positief adviseerde, de locatie Surinamestraat 1 definitief aan te wijzen als locatie voor de dagopvang voor dak- en thuislozen en/of verslaafden. De toenmalige commissie Werk, Zorg en Onderwijs verzocht het college per kwartaal te rapporteren over de stand van zaken van de verplaatsing van de dagopvang naar de Surinamestraat.

 

Dit betreft de zesde rapportage (juli, augustus, september 2006).

 

  1. Wijze van rapporteren

 

De verplaatsing van de het Dienstencentrum valt in verschillende onderdelen uiteen, te weten:

 

Rapportage vindt plaats over de voortgang van deze onderdelen. Naast een feitelijke weergave van de stand van zaken zal per onderdeel ook worden ingegaan op het vervolg.

 

  1. Communicatie

 

Om bewoners en omliggende bedrijven en instellingen op de hoogte te houden van de stand van zaken rondom de verplaatsing van het Dienstencentrum wordt minimaal 4 keer per jaar een Nieuwsbrief verspreid in de omgeving van de Surinamestraat.

In de Nieuwsbrief wordt de voortgang van de verschillende deeltrajecten besproken, worden procedures aangekondigd, komen betrokken professionals, omwonenden, bedrijven, instellingen en instanties aan het woord en kan (achtergrond)informatie worden gegeven.

 

Nog voor de zomervakantie 2006 werd de vijfde Nieuwsbrief ‘Dagopvang naar Surinamestraat’ verspreid onder 700 huishoudens en de bedrijven en instellingen in de omgeving van de Surinamestraat. In deze nieuwsbrief werd ingegaan op de stand van zaken van de verbouwing, ontwikkelingen in de omgeving van Surinamestraat 1, het voorzitterschap van het beheerplatform en de stand van zaken van het beheerplan en de nulmeting.

 

Op 19 september bracht de commissie WIJZO een bezoek aan de huidige locatie van het Dienstencentrum op Oostsingel 76 en de nieuwe locatie op Surinamestraat 1. De commissie liep tevens door een deel van het beheergebied. Tijdens het bezoek werd de commissie geïnformeerd over de voorgeschiedenis en over de huidige stand van zaken van de verplaatsing van het Dienstencentrum. De informatie werd gegeven door mevrouw M. Scali en de heer J. Smit, directeuren Stichting MoVo, mevrouw M. van der Graaf, voorzitter van het Platform beheer Surinamestraat e.o. en wethouder Rensen. De projectleider ‘verplaatsing Dienstencentrum’ en één van de leden van het beheerplatform en tevens omwonende waren ook aanwezig.

 

  1. Beheer van de nieuwe locatie en de omgeving

 

4.1 het beheerplatform

Het platform Beheer Surinamestraat e.o. (beheerplatform) bereidt het beheerplan voor.

Hiertoe komt zij vanaf 3 november 2005 één keer per drie à vier weken bijeen. In het beheerplatform hebben op dit moment vertegenwoordigers van de volgende partijen zitting:

·         het Dienstencentrum (directie en bezoekers);

·         Politie Haaglanden;

·         de Mondriaan Onderwijsgroep;

·         de wijkopbouwwerker (BWD);

·         Gemeente Delft (projectleider, wijkcoördinator, adviseur veiligheid en stadsbeheer);

·         één bewoner van de Pauwhof en één bewoner van de Indische Buurt (op persoonlijke titel);

·         bewonerscommissie Pauwhof/Merellaan *)

 

De vertegenwoordiger van de bewonerscommissie Pauwhof/Merellaan liet weten niet meer deel te zullen nemen aan de vergaderingen van het Platform. De bewonerscommissie wil wel geïnformeerd worden over de voortgang van het Platform.

 

4.2 het voorzitterschap

Het voorzitterschap van het beheerplatform wordt sinds 16 mei 2006 bekleed door een onafhankelijk voorzitter.

 

Door de voorzitter is contact opgenomen met de vertegenwoordigers van Stichting Bedrijventerrein Vrijenban, belangenvereniging Onze Indische Buurt, Comité Pauwhof en Vve Delftweg, met het voorstel met hen kennis te maken en van gedachten te wisselen over het beheerplan. Het voorstel werd door de genoemde organisaties afgewezen omdat men zich niet kan vinden in het besluit van het college over de locatie van het Dienstencentrum. De genoemde organisaties ontvangen de verslagen van de vergaderingen van het beheerplatform en worden op deze wijze geïnformeerd over de voortgang.

 

4.3 de bijeenkomsten

Het beheerplatform kwam in het afgelopen kwartaal bij elkaar op 8 augustus in het Stadhuis en op

29 augustus en 19 september in Buurtcentrum Delft Noord aan de Brasserskade.

 

De vastgestelde verslagen van de bijeenkomsten op 8 en 29 augustus en 19 september zijn als bijlage bijgevoegd.

De vastgestelde verslagen werden ook gezonden naar de deelnemers aan de wijkschouwen, de belangenverenigingen die geen zitting hebben in het beheerplatform en naar de gemeente Rijswijk, de politie Rijswijk, de HTM, Vidomes Rijswijk en de Provincie Zuid- Holland. Ook zijn de verslagen op de website van de gemeente te vinden. Tevens worden alle betrokkenen via de Nieuwsbrief op de hoogte gehouden van de vorderingen van het beheerplatform.

 

Tijdens de genoemde bijeenkomsten is door het beheerplatform een beheerplan in concept opgesteld.

In oktober zal het beheerplan door het beheerplatform worden vastgesteld en vervolgens als advies aan het college worden aangeboden.

             

      5.   Verbouwing van het pand

 

            5.1 verbouwing

Het college besloot tevens op 9 mei 2006 een vergunning  te verlenen voor de verbouw van het

pand Surinamestraat 1.

Hiertegen werden 13 bezwaarschriften ingediend.

 

Op 2 oktober behandelde de adviescommissie voor bezwaarschriften de genoemde bezwaarschriften.

 

6.   Dienstverlening

 

            6.1 bezoekersmonitor   

Door het Dienstencentrum wordt een bezoekersmonitor gehanteerd. De monitorgegevens van 281 bezoekers zijn geactualiseerd.

 

In de afgelopen periode bleek veel onduidelijkheid te ontstaan over gegevens van de bezoekersmonitor en de daadwerkelijke bezoekcijfers zoals die zijn vastgelegd in de jaarverslagen van het Dienstencentrum. Hierover is door de gemeente een persbericht uitgegeven, waarin werd aangegeven dat: ‘In verband met de verplaatsing van het Dienstencentrum heeft de gemeente het Dienstencentrum begin 2005 opgedragen een bezoekersmonitor op te zetten. Dit moest meer inzicht geven in wie de bezoekers zijn, hoe vaak ze komen en wat hun achtergrond is. In februari 2005 waren er op basis van de gegevens die toen beschikbaar waren, in het kader van de bezoekersmonitor, 111 cliënten in beeld gebracht. Op dit moment zijn van 255 bezoekers de achtergronden bekend, die in de afgelopen 1 ½ jaar het Dienstencentrum bezochten. Het bezoekersaantal per dag is echter nog steeds 50 tot 70.

 Sommige bezoekers komen één keer per week en anderen komen maar een paar keer maand. Ook komt het voor dat regelmatige bezoekers enige tijd het Dienstencentrum niet meer bezoeken.

Er zit daardoor een verschil tussen de getelde daadwerkelijke bezoeken en het binnen de monitor vastgelegde bezoekgedrag van de bezoekers.’

 

Aan het Dienstencentrum is verzocht de bezoekersmonitor te ‘schonen’. Op dit moment wordt met de bezoekers die een postadres hebben afgesproken dat zij de inschrijving bij het Dienstencentrum elke 3 maanden moeten verlengen. 70 ingeschreven houden zich aan deze afspraak. De overige personen zijn aangeschreven met het verzoek zich aan de afspraak te houden en zich voor 1 december 2006 te melden voor een herinschrijving.

 

Aan de volgende kwartaalrapportage zal een ‘geschoonde’ monitor worden toegevoegd.

 

 

6.2 zorg/dienstverleningsconcept

Voor de opening van het Dienstencentrum in de Surinamestraat zal een zorg- en activiteitenplan zijn opgesteld. Voorbereidingen worden op dit moment getroffen door de medewerkers en vinden er gesprek plaats met samenwerkingspartners zoals Parnassia Verslavingszorg en GGZ Delfland.

 

Vanuit de gedachte dat het Dienstencentrum en de bezoekers een ‘goede buur’ willen zijn voor de Surinamestraat en omgeving, zullen de huisregels/gedragsregels en het sanctiebeleid van het Dienstencentrum ook betrekking hebben op de omgeving (beheergebied). Met het Dienstencentrum is afgesproken dat huisregels en het sanctiebeleid als bijlage zullen worden toegevoegd aan het beheerplan.

 

 

 

Bijlagen:

-          Bezoekersmonitor september 2006

-          Verslagen Beheerplatform

-          Nieuwsbrief 5