Kwartaalrapportage
Vi: juli, augustus, september 2006
betreffende
de verplaatsing van de dagopvang voor dak- en thuislozen en/of verslaafden
(Dienstencentrum) naar Surinamestraat 1
Het college besloot op 24 februari 2005, nadat
de commissie voor Werk, Zorg en Onderwijs hierover positief adviseerde, de
locatie Surinamestraat 1 definitief aan te wijzen als locatie voor de dagopvang
voor dak- en thuislozen en/of verslaafden. De toenmalige commissie Werk, Zorg
en Onderwijs verzocht het college per kwartaal te rapporteren over de stand van
zaken van de verplaatsing van de dagopvang naar de Surinamestraat.
Dit betreft de zesde rapportage (juli, augustus, september 2006).
De verplaatsing van de het Dienstencentrum
valt in verschillende onderdelen uiteen, te weten:
Rapportage vindt plaats over de voortgang van
deze onderdelen. Naast een feitelijke weergave van de stand van zaken zal per
onderdeel ook worden ingegaan op het vervolg.
Om bewoners en omliggende bedrijven en
instellingen op de hoogte te houden van de stand van zaken rondom de
verplaatsing van het Dienstencentrum wordt minimaal 4 keer per jaar een
Nieuwsbrief verspreid in de omgeving van de Surinamestraat.
In de Nieuwsbrief wordt de voortgang van de verschillende deeltrajecten
besproken, worden procedures aangekondigd, komen betrokken professionals,
omwonenden, bedrijven, instellingen en instanties aan het woord en kan
(achtergrond)informatie worden gegeven.
Nog voor de zomervakantie 2006 werd de vijfde
Nieuwsbrief ‘Dagopvang naar Surinamestraat’ verspreid onder 700 huishoudens en
de bedrijven en instellingen in de omgeving van de Surinamestraat. In deze
nieuwsbrief werd ingegaan op de stand van zaken van de verbouwing,
ontwikkelingen in de omgeving van Surinamestraat 1, het voorzitterschap van het
beheerplatform en de stand van zaken van het beheerplan en de nulmeting.
Op 19 september bracht de commissie WIJZO een bezoek aan de huidige
locatie van het Dienstencentrum op Oostsingel 76 en de nieuwe locatie op
Surinamestraat 1. De commissie liep tevens door een deel van het beheergebied.
Tijdens het bezoek werd de commissie geïnformeerd over de voorgeschiedenis en
over de huidige stand van zaken van de verplaatsing van het Dienstencentrum. De
informatie werd gegeven door mevrouw M. Scali en de heer J. Smit, directeuren
Stichting MoVo, mevrouw M. van der Graaf, voorzitter van het Platform beheer
Surinamestraat e.o. en wethouder Rensen. De projectleider ‘verplaatsing
Dienstencentrum’ en één van de leden van het beheerplatform en tevens omwonende
waren ook aanwezig.
4.1 het beheerplatform
Het platform Beheer Surinamestraat e.o.
(beheerplatform) bereidt het beheerplan voor.
Hiertoe komt zij vanaf 3 november 2005 één keer per
drie à vier weken bijeen. In het beheerplatform hebben op dit moment
vertegenwoordigers van de volgende partijen zitting:
·
het Dienstencentrum (directie en bezoekers);
·
Politie Haaglanden;
·
de Mondriaan Onderwijsgroep;
·
de wijkopbouwwerker (BWD);
·
Gemeente Delft (projectleider,
wijkcoördinator, adviseur veiligheid en stadsbeheer);
·
één bewoner van de Pauwhof en één bewoner van de
Indische Buurt (op persoonlijke titel);
·
bewonerscommissie Pauwhof/Merellaan *)
De vertegenwoordiger van de bewonerscommissie
Pauwhof/Merellaan liet weten niet meer deel te zullen nemen aan de
vergaderingen van het Platform. De bewonerscommissie wil wel geïnformeerd
worden over de voortgang van het Platform.
4.2 het voorzitterschap
Het voorzitterschap van het beheerplatform wordt
sinds 16 mei 2006 bekleed door een onafhankelijk voorzitter.
Door de voorzitter is contact opgenomen met de
vertegenwoordigers van Stichting Bedrijventerrein Vrijenban, belangenvereniging
Onze Indische Buurt, Comité Pauwhof en Vve Delftweg, met het voorstel met hen
kennis te maken en van gedachten te wisselen over het beheerplan. Het voorstel
werd door de genoemde organisaties afgewezen omdat men zich niet kan vinden in
het besluit van het college over de locatie van het Dienstencentrum. De
genoemde organisaties ontvangen de verslagen van de vergaderingen van het
beheerplatform en worden op deze wijze geïnformeerd over de voortgang.
4.3 de bijeenkomsten
Het
beheerplatform kwam in het afgelopen kwartaal bij elkaar op 8 augustus in het
Stadhuis en op
29
augustus en 19 september in Buurtcentrum Delft Noord aan de Brasserskade.
De
vastgestelde verslagen van de bijeenkomsten op 8 en 29 augustus en 19 september
zijn als bijlage bijgevoegd.
De vastgestelde verslagen werden ook gezonden
naar de deelnemers aan de wijkschouwen, de belangenverenigingen die geen
zitting hebben in het beheerplatform en naar de gemeente Rijswijk, de politie
Rijswijk, de HTM, Vidomes Rijswijk en de Provincie Zuid- Holland. Ook zijn de
verslagen op de website van de gemeente te vinden. Tevens worden alle
betrokkenen via de Nieuwsbrief op de hoogte gehouden van de vorderingen van het
beheerplatform.
Tijdens
de genoemde bijeenkomsten is door het beheerplatform een beheerplan in concept
opgesteld.
In
oktober zal het beheerplan door het beheerplatform worden vastgesteld en
vervolgens als advies aan het college worden aangeboden.
5.
Verbouwing van het pand
5.1 verbouwing
Het college besloot
tevens op 9 mei 2006 een vergunning te
verlenen voor de verbouw van het
pand Surinamestraat
1.
Hiertegen werden 13
bezwaarschriften ingediend.
Op 2 oktober behandelde
de adviescommissie voor bezwaarschriften de genoemde bezwaarschriften.
6. Dienstverlening
6.1
bezoekersmonitor
Door het Dienstencentrum wordt een
bezoekersmonitor gehanteerd. De monitorgegevens van 281 bezoekers zijn
geactualiseerd.
In de afgelopen periode bleek veel onduidelijkheid
te ontstaan over gegevens van de bezoekersmonitor en de daadwerkelijke
bezoekcijfers zoals die zijn vastgelegd in de jaarverslagen van het
Dienstencentrum. Hierover is door de gemeente een persbericht uitgegeven,
waarin werd aangegeven dat: ‘In
verband met de verplaatsing van het Dienstencentrum heeft de gemeente het
Dienstencentrum begin 2005 opgedragen een bezoekersmonitor op te zetten. Dit
moest meer inzicht geven in wie de bezoekers zijn, hoe vaak ze komen en wat hun
achtergrond is. In februari 2005 waren er op basis van de gegevens die toen
beschikbaar waren, in het kader van de bezoekersmonitor, 111 cliënten in beeld
gebracht. Op dit moment zijn van 255 bezoekers de achtergronden bekend, die in
de afgelopen 1 ½ jaar het Dienstencentrum bezochten. Het bezoekersaantal per
dag is echter nog steeds 50 tot 70.
Sommige bezoekers
komen één keer per week en anderen komen maar een paar keer maand. Ook komt het
voor dat regelmatige bezoekers enige tijd het Dienstencentrum niet meer
bezoeken.
Er zit daardoor een
verschil tussen de getelde daadwerkelijke bezoeken en het binnen de monitor
vastgelegde bezoekgedrag van de bezoekers.’
Aan het
Dienstencentrum is verzocht de bezoekersmonitor te ‘schonen’. Op dit moment
wordt met de bezoekers die een postadres hebben afgesproken dat zij de
inschrijving bij het Dienstencentrum elke 3
maanden moeten verlengen. 70 ingeschreven houden zich aan deze afspraak. De
overige personen zijn aangeschreven met het verzoek zich aan de afspraak te
houden en zich voor 1 december 2006 te melden voor een herinschrijving.
Aan de volgende kwartaalrapportage zal een
‘geschoonde’ monitor worden toegevoegd.
6.2
zorg/dienstverleningsconcept
Voor de opening van het Dienstencentrum in de Surinamestraat zal een
zorg- en activiteitenplan zijn opgesteld. Voorbereidingen worden op dit moment
getroffen door de medewerkers en vinden er gesprek plaats met
samenwerkingspartners zoals Parnassia Verslavingszorg en GGZ Delfland.
Vanuit de gedachte dat het Dienstencentrum en
de bezoekers een ‘goede buur’ willen zijn voor de Surinamestraat en omgeving,
zullen de huisregels/gedragsregels en het sanctiebeleid van het Dienstencentrum
ook betrekking hebben op de omgeving (beheergebied). Met het Dienstencentrum is
afgesproken dat huisregels en het sanctiebeleid als bijlage zullen worden
toegevoegd aan het beheerplan.
Bijlagen:
-
Bezoekersmonitor
september 2006
-
Verslagen Beheerplatform
-
Nieuwsbrief 5