Kwartaalrapportage VIII: januari, februari, maart 2007

 

betreffende de verplaatsing van de dagopvang voor dak- en thuislozen en/of verslaafden (Dienstencentrum) naar Surinamestraat 1

 

  1. Aanleiding

 

Het college besloot op 24 februari 2005, nadat de commissie voor Werk, Zorg en Onderwijs hierover positief adviseerde, de locatie Surinamestraat 1 definitief aan te wijzen als locatie voor de dagopvang voor dak- en thuislozen en/of verslaafden. De toenmalige commissie Werk, Zorg en Onderwijs verzocht het college per kwartaal te rapporteren over de stand van zaken van de verplaatsing van de dagopvang naar de Surinamestraat.

 

Dit betreft de achtste rapportage (januari, februari, maart 2007).

 

  1. Wijze van rapporteren

 

De verplaatsing van het Dienstencentrum valt in verschillende onderdelen uiteen, te weten:

 

Rapportage vindt plaats over de voortgang van deze onderdelen.

 

  1. Actuele stand van zaken

 

Eind 2006 is de verbouwing van het pand Surinamestraat 1 gestart. Op oudejaarsavond brak brand uit in het pand Surinamestraat 1 waardoor vertraging in het bouwproces optrad.

 

Per 1 januari 2007 is de Stichting Dienstencentrum Over de Brug samen met de Stichting Jeroen, de Stichting Maatschappelijke Opvang/Woonbegeleiding en VOZH Ricardis (vrouwenopvang) opgegaan in de Stichting Perspektief (zie: www.perspektief.nu ).

 

  1. Communicatie

 

In de maand januari werd een persbericht uitgebracht over de brand op oudejaarsavond en de voortgang van de verbouw. In het persbericht werd vermeld dat er op oudejaarsavond brand woedde in het pand aan de Surinamestraat 1. Verder stond in het persbericht dat het pand vorig jaar werd aangekocht door de gemeente en wordt verbouwd voor de dagopvang van dak- en thuislozen en/of verslaafden. Tot slot gaf de gemeente aan dat de verplaatsing van de dagopvang van de Oostsingel naar de Surinamestraat, zoals afgesproken met de verschillende betrokken partijen, gepland staat voor juni 2007 en dat de gemeente zich aan die planning wil houden.

 

Om bewoners en omliggende bedrijven en instellingen op de hoogte te houden van de stand van zaken rondom de verplaatsing van het Dienstencentrum wordt minimaal 4 keer per jaar een Nieuwsbrief verspreid in de omgeving van de Surinamestraat.

 

In januari 2007 werd de 6e Nieuwsbrief ‘Dagopvang naar de Surinamestraat’ uitgebracht. In deze nieuwsbrief werd aandacht besteed aan het Beheerplan Surinamestraat, omwonenden die zitting hebben in het beheerplatform, onderhoudswerkzaamheden in de omgeving van de Surinamestraat, de brand, de Stichting Perspektief (fusie van de maatschappelijke opvang en vrouwenopvang in Delft) en het bezoek van de raadscommissie aan de oude en nieuwe locatie van de dagopvang en het beheergebied.

 

  1. Beheer van de nieuwe locatie en de omgeving

 

5.1 het beheerplatform

Het platform Beheer Surinamestraat e.o. (beheerplatform) bereidde het beheerplan voor en zal de daarin gemaakte afspraken en adviezen monitoren.

Hiertoe komt zij vanaf 3 november 2005 één keer per drie à vier weken bijeen. In het beheerplatform hebben op dit moment vertegenwoordigers van de volgende partijen zitting:

·         Stichting Perspektief (directie);

·         Politie Haaglanden;

·         de Mondriaan Onderwijsgroep;

·         de wijkopbouwwerker (BWD);

·         Gemeente Delft (projectleider, wijkcoördinator, adviseur veiligheid en wijkbeheer);

·         één bewoner van de Pauwhof te Rijswijk en één bewoner van de Indische Buurt (op persoonlijke titel);

 

Door toezending van het verslag van het beheerplatform worden de bewonersorganisaties in het beheergebied, bewoners en vertegenwoordigers van bedrijven die deelnamen aan de wijkschouwen, die vooraf gingen aan het opstellen van het beheerplan en andere betrokken partijen en organisaties op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen binnen het beheerplatform en de stand van zaken m.b.t. het beheerplan.

 

5.2 de bijeenkomsten

In het eerste kwartaal 2007 kwam het beheerplatform op 9 januari en 13 februari in vergadering bijeen. Op 9 januari in het Stadhuis en op 13 februari in Buurtcentrum Delft Noord aan de Brasserskade. Op 13 maart 2007 stond het Platform beheer Surinamestraat e.o. stil bij het éénjarig bestaan.

 

      5.3 het beheerplan

Op 9 januari 2007 bood het College van Burgemeester en Wethouders het beheerplan ter kennisname aan, aan de raadscommissie WIJZO.

De commissie besprak het beheerplan en het overgrote deel van de commissie kan zich erin vinden. Er worden nog enkele aanvullende opmerkingen geplaatst en vragen gesteld. Wethouder Rensen benadrukte het feit dat het beheerplan in goede samenwerking met alle betrokkenen tot stand is gekomen. Hij meldde verder aan de commissie het te betreuren dat de direct omwonenden (nog) niet bereid zijn gevonden om tot het beheerplatform toe te treden. Het beheerplatform zal gevraagd worden zich hier de komende tijd nog extra voor in te zetten.

 

In het verlengde van het beheerplan zullen diverse aanbevelingen van het Platform beheer Surinamestraat e.o. worden uitgewerkt.

Dit betreffen o.a.:

-          het maken van werkafspraken tussen de handhavende en toezichthoudende partijen;

-          het opstellen door de Stichting Perspektief van huisregels, gedragsregels voor het beheergebied en sanctiebeleid voor de bezoekers van het Dienstencentrum;

-          het verbeteren van de mogelijkheid voor voetgangers om vanaf het bedrijventerrein Vrijenban het beheergebied via de Reineveldbrug te kunnen verlaten;

-          het creëren van zichtlijnen op het talud Curaçaostraat/Reineveldbrug;

-          het creëren van een voorziening om tegen te gaan dat men via de bossages op het talud op de Reineveldbrug kan komen;

-          uitdunnen en verlagen van bossages in Curaçaostraat;

-          in overleg met de bewoners van de Indische Buurt bezien of de toegangspoorten naar de achterzijde van de woningen beter verlicht kunnen worden.

 

6.       Verbouwing van het pand

 

6.1 bouwvergunning

Het college besloot op 9 mei 2006 een vergunning  te verlenen voor de verbouw van het

pand Surinamestraat 1. Hiertegen werden 13 bezwaarschriften ingediend.

 

Op 2 oktober behandelde de adviescommissie voor bezwaarschriften de genoemde bezwaarschriften.

In december 2006 bracht de commissie advies uit aan het college.

Op 13 februari 2007 besloot het college 11 bezwaarschriften af te wijzen. Eén bezwaarschrift werd niet ontvankelijk verklaard en met één bezwaarmaker zou nog nader contact worden gelegd.

Op basis van dit contact besloot het college op 27 maart 2007 ook dit bezwaarschrift ongegrond te verklaren.

 

            6.2 verbouwing

Door de brand op oudejaarsavond in het pand Surinamestraat 1 was het niet mogelijk om in de eerste drie maanden van 2007 bouwwerkzaamheden uit te voeren. Allereerst diende er een schaderapport  te worden opgesteld en diende er overeenstemming bereikt te worden met de verzekeraar. Vervolgens moest een aanvullend bestek gemaakt worden voor het herstel van de brandschade. Aangetekend moet hierbij worden dat het in kaart brengen van eventuele schade aan de constructie van het gebouw de nodige extra tijd kostte. Bij het in kaart brengen hiervan moest de conclusie getrokken worden dat aanpassingen aan de constructie nodig zijn om uiteindelijk een veilig gebouw te kunnen opleveren.

 

Op 23 maart 2007 sprak de bouwer met de gemeente af dat op 2 april 2007 de verbouwings-werkzaamheden zouden kunnen worden hervat.

 

7.   Dienstverlening

 

            7.1 bezoekersmonitor

Door het Dienstencentrum wordt een bezoekersmonitor gehanteerd. In het eerste kwartaal van 2007 is het gemiddeld aantal bezoekers zoals eerder niet geteld a.d.h.v. de door de cliënt geleverde informatie bij het intakegesprek maar a.d.h.v. een dagelijkse telling van het aantal daadwerkelijke bezoeken.

In het eerste kwartaal van 2007 lag het weekgemiddelde van het bezoekersaantal tussen de 39 per dag in week 7 en 51 per dag in week 8.

 

In het eerste kwartaal vond ook een ‘schoning’ plaats van het inschrijvingsbestand. In het eerste kwartaal werden 96 geregistreerden uitgeschreven en bleven er 155 ingeschreven bezoekers over.

 

7.2 zorg/dienstverleningsconcept

Door de Stichting Perspektief, de gemeente en andere betrokken partijen is afgesproken dat met iedere bezoeker/cliënt van het Dienstencentrum een intakegesprek plaatsvindt en dat er met iedere bezoeker een individueel zorgplan wordt opgesteld. Daarnaast zal iedere bezoeker/cliënt de beschikking hebben over een bezoekerspas. Doel van het individuele zorgplan is door- en uitstroom van de bezoeker/cliënt naar een zelfstandig bestaan.

 

Bij de intake zal de bezoeker/cliënt ook in kennis worden gesteld van de huisregels, de gedragsregels voor het beheergebied en het sanctiebeleid.

 

Om een 'breed' hulpverleningsaanbod te kunnen doen wordt ook samengewerkt met andere hulpverlenende instanties zoals GGZ Delfland, Parnassia Verslavingszorg, de Sociale Dienst, schuldhulpverlening en budgethulp.

 

 

Bijlagen:

-          Bezoekersmonitor maart 2007

-          Verslag(en) Beheerplatform

-          Nieuwsbrief 6 ‘Dagopvang naar de Surinamestraat’