|
|
|
|
|
|
WALRAVEN INTERIM MANAGEMENT EN CONSULTANCY |
W.J.A.M. Walraven
Mei 2007 (Definitieve versieversie 3/aanpassingen
Marike)
Inhoudsopgave
Bijzondere Aandacht Woonproblematiek: De Opzet.............................................. 3
Het doel van het convenant....................................................................................... 3
Werkwijze....................................................................................................................... 3
Realisatie........................................................................................................................ 4
Ervaring.......................................................................................................................... 4
Inhoudelijke aanbevelingen....................................................................................... 5
Organisatorische aanbevelingen............................................................................. 7
Financiën BAW................................................................................................................. 7
Bijlagen.......................................................................................................................... 10
De gemeente Delft en de Delftse woningcorporaties hebben
het laatste kansbeleid vorm gegeven in het BAW. Huurders die vanwege een
huurschuld en/of overlast dreigen hun woning te worden uitgezet krijgen met het
BAW begeleiding en ondersteuning. Het doel is de huisuitzetting te voorkomen,
de huurbetalingen te herstellen, de huurschuld af te lossen en indien nodig
financiële- en sociaal maatschappelijke problemen op te lossen.
In 2001 is een convenant opgesteld. De gemeente, de
vakteams Wonen en Budgetwinkel hebben samen met de woningcorporaties, het
algemeen maatschappelijk werk, de GGD, de GGZ, de Stichting Maatschappelijk
Opvang, stichting Maatzorg, Drugshulpverlening Delft en de Politie afspraken
rondom het BAW vastgelegd.
Dit BAW convenant was bedoeld om mensen die overlast
gaven en mensen die een huurschuld hadden van enkele maanden en waarbij sprake
was van een zogenaamde ‘bijkomende problematiek’ te helpen. Bij gebleken De
psychosociale of psychische problemen,
overlast en/of een huurschuld
werd de zorgregelaar in dienst van de GGD (in 2003 is dit overgegaan
naar Kwadraad) ingeschakeld. De zorgregelaar beoordeelde de problematiek en schakelde
de Budgetwinkel in voor de sanering van de huurschuld en zorgverleners zoals
het Algemeen Maatschappelijk Werk of de GGZ voor de bijkomende problematiek.
De problematiek die bij de zorgregelaar werd
aangemeld was over het algemeen zeer complex en weerbarstig. De psychosociale
problemen waren groot, maar ook de financiële
knelpunten talrijk. Veel huurders hadden een onduidelijk inkomen
en kampten met problematische schuldsituaties. Overdracht naar de budgetwinkel
was noodzakelijk, maar de
wachtlijst bij de Budgetwinkel was indertijd een half jaar en de huurschulden
werden niet ingelopen. De
gemeente heeft in 2003 een vangnetconstructie ingevoerd, het BAW plus.
De voornaamste aanpassing was die voor gezinnen Een
opvangmogelijkheid werd gecreëerd na uithuiszetting. Deze gezinnen werden na
uitzetting opgevangen in een woning van
de Stichting Maatschappelijke Opvang. Van deze instelling ontvingen zij ook
zorg en ondersteuning. Doel van de zorg en ondersteuning was om na een periode
van twee jaar deze mensen weer zelfstandig te laten gaan wonen.
De problematiek die bij de zorgregelaar werd
aangemeld was over het algemeen zeer complex en weerbarstig. De psychosociale
problemen waren groot, maar ook de financiële knelpunten talrijk. Veel huurders
hadden een onduidelijk inkomen en kampten met problematische schuldsituaties.
Overdracht naar de budgetwinkel was noodzakelijk, maar de wachtlijst bij de
Budgetwinkel was indertijd een half jaar en de huurschulden werden niet
ingelopen.
In september 2005 is een nieuw convenant van start
gegaan met nieuwe afspraken omtrent de aanpak BAW.
Dit nieuwe convenant werd aangegaan door de meest
betrokken partijen: de woningcorporaties, de gemeente, Kwadraad (zorgregelaar)
en een nieuwe partner: Stichting Onder Een Dak (STOED). STOED is sinds enkele
jaren actief binnen Delft en budgetteert het inkomen van hun klanten. Een
andere nieuwe factor in het convenant is de interface die tot doel heeft om samenhang te brengen
tussen de werkzaamheden van de verschillende partners. De interface is een
spilfunctie die zorgt voor de afstemming tussen enerzijds de werkzaamheden van
de Sociale Dienst (WIZ) en anderzijds van Kwadraad en STOED.
De
Interface zorgt indien een BAW klant (nog) niet over een inkomen beschikt voor
het herstel hiervan, zodat onder andere de huur weer kan worden betaald.
Vergeleken met het oude convenant betekende het
nieuwe convenant een grote verbetering.
Deze evaluatie gaat over het eerste jaar dat het nieuwe BAW convenant van kracht
was.
Het doel is het voorkomen van huisuitzettingen, het
herstelen van de huurbetalingen en het realiseren van een betalingsvoorstel
voor de openstaande huurschuld.
Huurders
van woningcorporaties krijgen na een aantal maanden huurachterstand een ontruimingsvonnis.
Op dat moment meldt de corporatie de huurder aan bij STOED en de zorgregelaar
van de Stichting Kwadraad. Beide zoeken contact met de huurder om de
huurbetaling te herstellen (STOED) en te onderzoeken van welke problematiek er
sprake is. De zorgregelaar zoekt de huurder thuis op en stimuleert hen hulp te
aanvaarden voor het oplossen van de schuldsituatie (budgetwinkel) en
psychosociale problematiek. Voor het laatste draagt de zorgregelaar de huurder
over naar een casemanager van een hulpverleningsinstelling in de stad.
Het beeld van het BAW wordt duidelijk, zoals uit de cijfers
hieronder blijkt.
Dit zijn de cijfers van de evaluatieperiode: september 2005
t/m augustus 2006.
Woningcorporaties
aanmeldingen ontruimingen huishoudens met kind.
DUWO 6 1 5
Vidomes 11 3 5
Woonbron 59 11 40
Vestia 56 4 52
Totaal: 131
STOED
Aantal aanmeldingen 131
Zaken binnen 6 weken afgehandeld 83
Zaken negatief afgesloten 34 (21
geen reactie klant)
100% betaald 8
Betalingsregeling woco 4
Zat al bij CAV 2
Kwadraad
Aantal aanmeldingen 131
Bezocht binnen 10 werkdagen 117
Afgehandeld binnen 6 weken 59
Afgehandeld na 6 weken 44
Meervoudige problematiek 73
Totaal afgehandeld 103
Zaken overgedragen naar
casemanager 58
Budgetwinkel
Aantal aanmeldingen 71
Nog in behandeling 55
Negatief afgehandeld 16
Opgenomen WSNP-traject 2
Schulden volledig betaald 1
Geslaagde bemiddeling 1
Interface
Aantal aanmeldingen 20
SMO
Plaatsingen in pensionwoningen 7
Zaken aangekondigd, andere
oplossing 21
Het voornaamste doel: het niet uitzetten van gezinnen met
kinderen en mensen met een meervoudige problematiek is gehaald..
Een ander belangrijk doel dat de corporaties met het nieuwe
convenant wilden bereiken is niet behaald:
De lopende huur wordt praktisch altijd betaald, alleen wordt de
opgelopen huurschuld slechts in enkele situaties afgelost. Oorzaak hiervan is dat de huurders veelal niet voldoen
aan de minimale eisen zoals deze gelden bij de Budgetwinkel (NVVK normen) om
tot schuldsanering te komen. Er is onvoldoende aflossingscapaciteit, moeilijk
regelbare schulden zoals fraude en boetes of er is sprake van een complexe
psychosociale situatie. De budgetwinkel
heeft veel meer tijd nodig om te komen tot een integrale schuldregeling. De
corporaties hebben wel goede ervaring opgedaan met STOED. Dit bureau zorgt er voor dat de lopende huur betaald wordt
waardoor de huurschuld niet verder oploopt.
Indien er sprake is van een meervoudige problematiek zet de
zorgregelaar de zorgvraag uit naar de hulpverleningsinstelling (zoals Algemeen
Maatschappelijk Werk, PerspeKtief, GGZ Delfland of Parnassia), die gaat over de
voornaamste problematiek. Een van die medewerkers wordt dan de casemanager en
moet de zorg van alle betrokken instellingen coördineren. De benodigde terugkoppeling
van de diverse casemanagers naar de woningcorporaties verloopt lang niet altijd
naar wens. De corporaties stellen vast dat zij onvoldoende geïnformeerd worden
over de voortgang die hun huurders maken. De regierol die voorheen de
zorgregelaar van Kwadraad had wordt gemist.
Dit knelpunt wordt ook gesignaleerd in de evaluatie van
Meldpunt Bezorgd? Het monitoren van het werk van de casemanager moet worden
verbeterd. Het BAW moet nog beter worden ingebed in de aanpak van Meldpunt Bezorgd?,
zodat de overdracht van BAW klanten aan de casemanagers beter kan worden
gevolgd. Er zijn inmiddels afspraken gemaakt
over de inhoud van het uitvoerdersoverleg, de terugmelding door de casemanager
aan het Meldpunt Bezorgd? en de monitoring van het BAW traject.
Tenslotte is er nog onvoldoende zicht bij partijen over de
resultaten die geboekt worden. Dit heeft te maken met de verschillende wijzen
van registreren en rapporteren van de betrokken instellingen.
Deze ervaringen leiden tot de volgende aanbevelingen:
Gebleken is de doelstellingen herstellen van de
huurbetalingen en het voorkomen van huisuitzettingen worden gehaald.Het opzetten
van een integrale schuldregeling (Budgetwinkel) en zorgtrajecten (casemanagers)
hebben een langere doorlooptijd en geven op termijn duidelijkheid en
oplossingen. Het beeld dat hierbij ontstaat, is dat er op dat gebied weinig
gebeurt. In de evaluatie van het Meldpunt Bezorgd? en de nota Schuldhulpverlening
is hieraan aandacht besteed en er wordt tegemoet gekomen aan de vraag van de
huidige praktijk.
Daarnaast worden in het kader van de evaluatie BAW de
volgende aanbevelingen gedaan.
Aanbeveling 1: De
knelpunten in de uitvoering van de samenwerkingsafspraken zoals onderlinge
afstemming, terugkoppeling, tijdbesteding en regievoering worden opgelost. De
zorgregelaar geeft een indicatiestelling. Deze indicatie moet door alle
partners worden opgevolgd en teruggekoppeld aan het Meldpunt Bezorgd?
Er wordt (meer) inhoud
gegeven aan het uitvoeringsoverleg Meldpunt/BAW. Duidelijk is dat de
casemanager de regie voert.
Aanbeveling 2: De
ketengedachte geldt als uitgangspunt. Introduceer de metafoor van het
estafettestokje. De gedachte hierachter is dat het stokje (BAW klant) niet mag
worden losgelaten en bij overdracht aan een andere partner er altijd een moment
is dat het stokje samen wordt vastgehouden (overdrachtsmoment) wat weer aan de
gezamenlijke verantwoordelijkheid appelleert.
De regie van de afgifte van
het estafettestokje ligt bij het Meldpunt Bezorgd?.
Aanbeveling 3: Het Laatstekans contract (LKC) wordt in een
vroegtijdig stadium afgegeven. Hierin wordt de huurschuld inclusief een
(kleine) aflossing zijn opgenomen.
Aanbeveling 4:
Woningcorporaties gaan in het kader van preventie meer voorlichting geven en
huurders wijzen op de consequenties maar ook mogelijkheden die er zijn voor
huishoudens die in de problemen dreigen te komen.
Aanbeveling 5: Bij
Jeugdzorg wordt een vaste contactpersoon voor BAW aangelegenheden aangesteld.
De verantwoordelijkheden worden duidelijk vastgelegd. Tenslotte wordt in het
kader van het BAW ook al is het gezin (nog) niet bekend altijd actie ondernomen.
Aanbeveling 6: STOED levert binnen 6 weken na datum
aanmelding een overzicht van het inkomen, de uitgaven en de totale
schuldsituatie van de huurder. Op basis daarvan kan een kleine aflossing aan de
huurschuld worden vastgesteld. De Budgetwinkel behandelt gevallen waarin sprake is van
meervoudige problematiek indien Stoed het met het beschikbare
inkomen van
de klant niet voor elkaar krijgt. Dit betekent dat met name concrete werkafspraken met
de Budgetwinkel worden gemaakt en een adequate taakafbakening tussen beide
partners wordt vastgesteld.
Aanbeveling 7: De
activiteiten in het voortraject (casemanagement en budgetbeheer) worden beter
afgestemd met de taken van SMO( PerpeKtief).
Daarom moet afstemming en
afbakening plaatsvinden met Kwadraad en STOED.
Uit de inventarisatie is gebleken dat de realisatie van het
convenant BAW is gebaat bij een projectorganisatie waarbij de betrokken
partners/partijen handelen vanuit het convenant. In de huidige vorm is dit niet goed mogelijk alle doelstellingen
uit het convenant te behalen. De Denktank is in deze vorm niet het gremium
waarin samenwerking optimaal kan plaatsvinden. Er zal een meer duidelijke rol
vastgelegd moeten worden voor de aansturing van het proces.
Voorgesteld wordt het BAW
uit te voeren in een projectorganisatie onder verantwoordelijkheid van een
projectleider. De projectleider is voorzitter van een projectgroep. De projectleider
moet opdracht krijgen een ontwikkelingsmodel uitwerken waarin het BAW integraal
wordt uitgevoerd. De BAW partners participeren in de projectgroep, hebben mandaat
gekregen vanuit de eigen organisatie en/of treden op namens organisaties. De afstemming
vindt plaats in uitvoerdersoverleggen. Daarnaast vindt ad hoc casuïstiekoverleg
plaats om signalen en knelpunten eerder te onderkennen en in de ‘geest van het
convenant’ oplossingen te vinden. De uitkomsten hiervan worden besproken en
besloten in de projectgroep. Voorstellen voor aanpassingen worden voorgelegd
aan de Stuurgroep.
Op grond hiervan worden de volgende aanbevelingen gedaan:
Aanbeveling 1: Stel samen
met de partners een verbeterd convenant op. Maak duidelijke afspraken op basis
van het convenant
Aanbeveling 2: Het Laatstekans contract (LKC) moet in een
vroegtijdig stadium worden afgegeven. Tevens moet de huurschuld inclusief een
(kleine) aflossing onderdeel uitmaken van het LKC totdat de schuldsanering volledig
is afgerond.
Aanbeveling 3: Kies voor
een groeimodel en een projectmatige aanpak.
Benoem een projectleider en
formuleer een duidelijke opdracht om op basis van het convenant en de evaluatie
een projectplan te maken waarin een registratiesysyeem is opgenomen zodat het
project op basis van goed managementinformatie kan worden aangestuurd.
Deze projectleider moet de
daarbij behorende verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Dit betekent dat de acceptatie
van de partners moet worden verkregen, zodat het project BAW goed kan worden
aangestuurd
Aanbeveling 4: Op managementniveau
moet overeenstemming bestaan over de inzet voor het project BAW. Geef
vertegenwoordigers de ruimte om in het project te participeren en voldoende
verantwoordelijkheden en bevoegdheden om handelend te kunnen optreden en
beslissingen te nemen.
Aanbeveling 5: De interface functie moet worden
ingebed in de organisatie van WIZ. De functie moet worden opgehangen aan de
Budgetwinkel. Deze contactpersoon is een spilfunctie die zorgt voor de
afstemming tussen enerzijds te werkzaamheden van de Sociale Dienst (WIZ) en
anderzijds van Kwadraad en STOED. De Interface zorgt indien een BAW klant (nog)
niet over een inkomen beschikt voor het herstel hiervan, zodat onder andere de
huur weer kan worden betaald.
Aanbeveling 6: De huidige samenstelling van de stuurgroep
moet worden gehandhaafd. Daarnaast moet periodiek (2x per jaar) een overleg op
managementniveau worden gehouden waarbij alle partners/partijen betrokken bij
het convenant zijn betrokken.
Aanbeveling 7: De
ketengedachte geldt als uitgangspunt. De werkwijze kenmerkt zich in het
oppakken van de BAW klant en niet meer losgelaten. Dit betekent dat bij overdracht
aan een andere partner een overdrachtsmoment is waarbij een gezamenlijke verantwoordelijkheid
bestaat. Deze vorm van samenwerking is cruciaal voor het bereiken van een goed
resultaat.
Aanbeveling 8: De
projectgroepleden krijgen ondersteuning met training in teamontwikkeling.
Het oude
convenant regelde de inzet van de zorgcoördinatie door Kwadraad en de woonbegeleiding
door SMO.
Daar waren
de volgende kosten aan verbonden:
Begroting
2004
Corporaties € 40.000,- Zorgregelaar
Gemeente € 85.000,- Woonbegeleiding gezinnen
Begroting vanaf 1 september 2005:
Partners |
Kosten |
Toedeling |
Zorgcoördinator
(Kwadraad) |
€ 40.000 |
Corporaties
|
Budgetteringsbureau
(STOED) |
€ 95.000 |
Corporaties/gemeente/huurder
(33/33/33) |
Woonbegeleiding
(SMO) |
€ 85.000 |
Gemeente |
Budgetwinkel |
€ 65.000 |
Gemeente/Corporaties
(50/50) |
Naast
bovenstaande is de aanvullende (financiële) inzet gerealiseerd:
o ½ fte Interface ad € 32.500,- ,
werkzaam bij de gemeente Delft. Opgenomen in de programmabegroting middelen
2006-2009.
o
budgetbegeleiding € 30.240, - gedekt 2/3 gemeente en 1/3 woningcorporaties
Daarnaast zijn de volgende afspraken gemaakt:
Kwadraad rekent per klant af met
woningcorporaties.
Resultaten
Realisatie
2006
Zorgcoördinator
(Kwadraad) |
€ 19.960 |
Budgetteringsbureau
STOED) |
€ 95.000 |
Woonbegeleiding
(SMO) |
€
85.000,- |
Budgetwinkel |
€
65.000,- |
Interface |
€
32.500,- |
Budgetbegeleiding |
€ 12.940 |
Totaal |
€
310.400 |
Conclusie per kostenpost:
Gemeente en woningcorporaties hebben voor de uitvoering van
het convenant voldoende middelen beschikbaar gesteld.
1. Convenant BAW